MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Teruggrijpen op muziek van vroeger

zoeken in:
reptile71 schreef:
Jean Maurice hoort natuurlijk ook een beetje bij muziek van vroeger. Maar vooruit, we gaan weer netjes in het rijtje meelopen.

Walked In Line (Joy Division)

And We Neeeever Waaaalk Alone.....

Bij The Eagles - Long Road Out of Eden (2007):

Nicci schreef:
(quote)

volkomen eens met Fastpulsboy: je slaat hier de plank wel behoorlijk mis.

misschien moet je toch eens een plaat van de laatste 10 jaar opzetten. voldoende 'echt muzikale' platen.
ik kan overigens niet zeggen dat ik The Eagles zo bijzonder vind. zeker niet als je het afzet tegen andere bands/muzikanten uit de jaren 70.

Ik denk toch dat je niet helemaal goed hebt gelezen. Ik constateer dat veel kwalitatieve jaren 70 acts nog steeds goed meedoen en veel huidige acts goedkoop proberen te scoren. Er is zeker nog muzikaliteit tegenwoordig. Ik vind zelf het bandje Fiction Plane (de zoon van Sting) echt geweldig en zo zijn er nog wel een paar modernere bandjes die echt kwaliteit hebben.

Sommige mensen melden zich alleen maar in dit topic om The Eagles lekker af te zeiken. Kijk als je geen Eagles fan bent dan wordt je ook geen fan door deze plaat, laat dat duidelijk zijn. Als je het vroeger wel leuk en aardig vond, dan word je ook geen fan door deze plaat.

Ik kan ook wel de nieuwe Dream Theater of iets dergelijks gaan beoordelen maar als niet-fan volgt er dan ook geen geweldige recensie omdat ik me zal blijven ergeren aan allerlei gepiel zoals sommige mensen kennelijk de vocalen van The Eagles niet kunnen waarderen.

Van enige objectiviteit kan dus zowel bij de liefhebbers als bij de niet-liehebbers hier dan ook geen sprake zijn. Maar moet dat eigenlijk wel? Onbevooroordeeld luisteren doe je in principe alleen als je nog nooit van een bandje hebt gehoord. The Eagles zijn inmiddels een gevestigde act en alleen daardoor zullen er inderdaad duizenden exemplaren van deze CD worden verkocht.

Voor de fans is het een lekkere plaat lijkt mij, al hadden ze wellicht enkele nummers moeten schrappen en er een 1CD van kunnen maken. In het geheel best een geslaagde poging om er iets moois van te maken wat mij betreft, een echte EAGLES plaat.

Running On Empty schreef:
Sommige mensen melden zich alleen maar in dit topic om The Eagles lekker af te zeiken. Kijk als je geen Eagles fan bent dan wordt je ook geen fan door deze plaat, laat dat duidelijk zijn. Als je het vroeger wel leuk en aardig vond, dan word je ook geen fan door deze plaat.

Ik kan ook wel de nieuwe Dream Theater of iets dergelijks gaan beoordelen maar als niet-fan volgt er dan ook geen geweldige recensie omdat ik me zal blijven ergeren aan allerlei gepiel zoals sommige mensen kennelijk de vocalen van The Eagles niet kunnen waarderen.

Van enige objectiviteit kan dus zowel bij de liefhebbers als bij de niet-liehebbers hier dan ook geen sprake zijn. Maar moet dat eigenlijk wel? Onbevooroordeeld luisteren doe je in principe alleen als je nog nooit van een bandje hebt gehoord. The Eagles zijn inmiddels een gevestigde act en alleen daardoor zullen er inderdaad duizenden exemplaren van deze CD worden verkocht.

Voor de fans is het een lekkere plaat lijkt mij, al hadden ze wellicht enkele nummers moeten schrappen en er een 1CD van kunnen maken. In het geheel best een geslaagde poging om er iets moois van te maken wat mij betreft, een echte EAGLES plaat.

Klopt volkomen wat je hier schrijft "running on empty".
Ik heb de meeste lp's in mijn bezit die jij volgens jouw profile goed vindt.
Ik heb ze al jaren geleden eruit geflikkerd omdat de muziek niet bij mij past.

Ik denk dat het indeze thread niet zo zeer gaat of je de plaat wel mooi of niet mooi vindt. Om het eerlijk te zeggen, bepaalde nummers klinken best lekker in het gehoor.

Waar het bij de mensen om te doen is - voor al de jeugd, is waar de Eagles voor staan: de muzikale gevestige orde.
En deze gevestigde muzikale orde verkopt de multinational Eagles alweer als een product .

Van al die oudjes die menen een come-back te mogen doen: Bruce Springsteen, Eagles, Iggy Pop en binnkort ook Garth Brooks, vind ik
de meest interessante Iggy Pop en Springsteen.

Veel muziekliefhebbers in hart en nieren kunnen je haarfijn uitleggen waarom ik juist de voorkeur geef aan deze twee personen

Het probleem is gewoon dat de mensen er niet voor openstaan... Daarom geven mensen die plaat van de Eagles 1*, ze beluisteren het niet met het idee dat ze het goed gaan of zelfs willen vinden.

Maar dat is ook de oorzaak voor het soort uitspraken als 'na de jaren 80 zijn er geen goede bands meer begonnen'. Er is zoveel moois in de huidige muziekwereld, ook voor mensen die van de classic jaren-70-pop houden, maar wanneer je niet verder kijkt dan coldplay, radiohead etc. is de kans klein dat je dat vindt. En dan heb ik het niet alleen over 'de zoon van...' of 'een reunieplaat van..'.. maar ook over bandjes waar we gewoon nog nooit eerder iets van gehoord hebben.

Dit betekent niet dat wanneer je een plaat een lage score geeft dat je gewoon niet open staat, hij kan je ook niet pakken... Maar wanneer je naar hedendaagse dingen gaat zoeken met het idee dat er mooie dingen zijn die lijken op de dingen je al kent (en goed vindt) zul je zien dat er een heleboel prachtigs gemaakt wordt... en daar hoort soms een misser waar je niks aan vindt bij.

The Scientist schreef:
Het probleem is gewoon dat de mensen er niet voor openstaan... Daarom geven mensen die plaat van de Eagles 1*, ze beluisteren het niet met het idee dat ze het goed gaan of zelfs willen vinden.

Maar dat is ook de oorzaak voor het soort uitspraken als 'na de jaren 80 zijn er geen goede bands meer begonnen'. Er is zoveel moois in de huidige muziekwereld, ook voor mensen die van de classic jaren-70-pop houden, maar wanneer je niet verder kijkt dan coldplay, radiohead etc. is de kans klein dat je dat vindt. En dan heb ik het niet alleen over 'de zoon van...' of 'een reunieplaat van..'.. maar ook over bandjes waar we gewoon nog nooit eerder iets van gehoord hebben.

Dit betekent niet dat wanneer je een plaat een lage score geeft dat je gewoon niet open staat, hij kan je ook niet pakken... Maar wanneer je naar hedendaagse dingen gaat zoeken met het idee dat er mooie dingen zijn die lijken op de dingen je al kent (en goed vindt) zul je zien dat er een heleboel prachtigs gemaakt wordt... en daar hoort soms een misser waar je niks aan vindt bij.

Er is natuurlijk niets tegen het teruggrijpen naar muziek van vroeger.

Immers, vorige week kocht ik een cd van de Rotterdamse The Madd, Ongeneeslijk Beat, met daarop veel covertjes van garage-sixties nummers.
En de groepen Interpol en the Editors, die ik vele malen interessanter vind dan the Eagles grijpen ook terug naar muziek uit vervlogen jaren.

Muziek is zeer persoonlijk.
Ik begon in een tijd naar muziek te luisteren waarin musici als Blue Diamonds, Anneke Gronloh, Freddy Quinn, Rocco Granata, Adamo, e.d zeer populair waren.

Op een gegeven moment ging je geloven ook nog dat dat " je van het was," totdat de merseybeat opkwam. gelukkig maar.

Mij hoor je niet zeggen dat er na de 80'er jaren muzikaal niets bijzonders gebeurde. want als een reactie op de gezapige Nashville country, kwam daar een reactie in de vorm van alt-country.

Na vele jaren luisteren naar popmuziek kan ik slechts zeggen dat er 2 essentiele periodes waren in de geschiedenis van de popmuziek na de R&R

Sixties en het jaar 1979 de punk/new wave. Muziek die weer terugging naar de basics, de R&R: sologitaar, slaggitaar, bas, drum, zang.

Ik borduur wat muzikale voorkeur betreft nog steeds voort op het oude stramien. Yardbirds, Pretty Things, Kinks, Animals, Small Faces, de oude Who, the Byrds (met o.a. Gram Parsons).

Maar in die tussen tijd heb ik ook wat muziek beluisterd waarvan ik al snel vond dat dat niet bij mij paste: ik kwalificeer die muziek gewoon als gezapig, muzak, intellectueel en soms meeloperij: symforock, countryrock, jazzrock en wat dies meer zij.
Muziek uit de jaren 72-79 bedoel ik.

Nogmaals, deze bijdrage van mij is verplaatst van de thread Eagles naar deze rubriek.
De Eagles zijn nou eenmaal geen Byrds. Ze waren gewoon de begeleidingsgroep van Linda Ronstadt die ik vele malen hoger schat.

Het nivo van The Byrds hebben zij nimmer en te nooit gehaald, laatstaan dat the Eagles grote invloed hadden op latere generatie musici.

Zij vallen naar mijn bescheiden mening onder de categorie meelopers, muzak en muziek voor echte ouwe lullen.
In bepaalde muzikale kringen zegt men dat hun album "Hotel California" de oorzaak was van het ontstaan van de punk/new wave.

En ik vind het heel erg dat deze ouwe lullen --- zie bvb ook de uitspraak van Don Henley nav de nieuwste cd- -- willen meelullen over popmuziek van deze tijd en daarover uitspraken doen ook

Bij The Eagles - Long Road Out of Eden (2007):

Rudiger schreef : Ik vraag me ook af , welke band , die na 1980 gekomen is , over 28 jaar nog "n cd uitbrengt , ik denk geen een
Metallica is van na 1980 Rudiger,en die zijn met een nieuw album bezig,die volgend jaar waarschijnlijk uitgebracht word,het is dan welliswaar geen 28 jaar maar 27 jaar geleden sinds de band oprichting(Metallica is van 1981),en komt bij dat Metallica nog niet klaar is.(Dit is wel weer vreselijk off topic,maar sommige opmerkingen vragen nou eenmaal om een reactie mijnerzijds)

ricardo schreef:
(quote)
Metallica is van na 1980 Rudiger,en die zijn met een nieuw album bezig,die volgend jaar waarschijnlijk uitgebracht word,het is dan welliswaar geen 28 jaar maar 27 jaar geleden sinds de band oprichting(Metallica is van 1981),en komt bij dat Metallica nog niet klaar is.(Dit is wel weer vreselijk off topic,maar sommige opmerkingen vragen nou eenmaal om een reactie mijnerzijds)

Een ander voorbeeld is Marillion. Niet alleen hebben die 2 maal zoveel cd's uitgebracht als de Eagles maar zijn nog lang niet van plan er mee op te houden. En zo zullen er nog wel meer voorbeelden te vinden zijn. Als je het in het tijdvak van de Eagles zelf plaatst dan verdienen b.v. Deep Purple, de Stones, Santana, de Earring, Jan Akkerman en Kayak engazomaardoor nog de meeste eer.

ricardo schreef:
(quote)
Niet scherp genoeg Bluebird,want Marilion is in 1980 opgericht,en wij hadden het over bands van NA 1980.

In '79 zelfs, maar toen heetten ze nog Silmarillion en Fish werkte nog als houthakker. 1980 is toch echt NA het moment dat het 1980 is geworden. Hun eerste op plaat gezette produkten dateren bovendien van '82. Net zoals veel andere eighties bands andere namen hebben gehad voordat ze een eigen geluid hadden en werkelijk bekend werden. Trouwens hebben de Eagles in '94 hun laatste cd (met nieuwe nummers) afgeleverd gevolgd door de Farewell Tour. En solo hebben ze al die jaren ook niet stilgezeten. Ik vind het sowieso niet helemaal kloppen dus.

Casartelli (moderator)
Leuke voorbeelden allemaal maar het gaat er bij de vraagstelling denk ik om welke band na 27 jaar studiostilte nog een plaat heeft uitgebracht, toch??

Dan wordt het een stuk minder eenvoudig.

Starcastle!

Liefst 29 jaar radiostilte. Het had ook beter stil kunnen blijven trouwens.

dix
Leuke voorbeelden allemaal maar het gaat er bij de vraagstelling denk ik om welke band na 27 jaar studiostilte nog een plaat heeft uitgebracht, toch??

Dan wordt het een stuk minder eenvoudig.

vashti bunyan

Is de vraag dan welke band die na 1980 is gekomen heeft na 27 jaar studiostilte een album uitgebracht? Geen natuurlijk: 1981 +27 = 2008. Misschien dat er volgend jaar een bij gaat komen.

Onderhond schreef:

Niet eens. Als je 14 bent (mss al iets vroeger tegenwoordig) vind ik het tijd om letterlijk en figuurlijk een stapje in de wereld te zetten. Eens om je heen te kijken en te zien waar je binnen het geheel past. Van welke walletjes je wil mee-eten, en wat voor gekke, onbekende dingen die wereld te bieden heef. Niet om op een zolderkamertje de geschiedenis van je opa en oma na te lezen. Volgens mij is er nog nooit zo'n breed muzikaal palet geweest als in het heden. Een deel daarvan vraagt tijd en aanpassing om te leren waarderen. Iets wat je niet gaat lukken door het verleden in te duiken.

Iets wat je niet gaat lukken door in het verleden te duiken?

Onzin, nog nooit de geschiedenis bestudeerd? Nog niet gezien dat deze zich steeds herhaalt? Nu al duizenden jaren. En dat geldt voor alles, dus ook muziek.
Veel muziek ging niet gemaakt zijn mochten artiesten geen inspiratie gehaald hadden bij dingen die ze hier en daar hebben opgepikt.
Ook jij Onderhond ging nu niet van je favoriete muziek kunnen genieten mochten jouw 'helden' geen muziek beluisterd hebben.
Om het simpel te houden en een eenvoudig voorbeeld te geven met wat random namen..:zonder Kraftwerk geen LFO en zonder LFO geen Lamb..enz..

Onderhond schreef:
Ik zou het daarentegen wel stevig kut vinden als binnen 10 jaar Xanopticon - Liminal Space nog steeds mijn nummer 1 album is. Tegen die tijd zie ik mezelf nog wel eens een "breakcore albumpje uit de oude doos" downloaden (?), maar meer ook niet.
Inmiddels zijn we 6 jaar verder. Weinig schot in de lijst. Nieuwste album is ook alweer 8 jaar oud. Dat doe ik dan toch beter.

Mij maakt het niet uit wanneer de muziek is uitgebracht zolang het maar goed klinkt en goede muziek is van alle tijden. De ene keer beluister ik een album van de jaren '60, daarna één van 2012, dan weer één uit de jaren '80 of '90 ... Mensen die zich enkel vastpinnen aan muziek van hun tijd vind ik bekrompen en geen muziekliefhebber.

buizen
Mooi tijdsbeeld:
Winschoten e.o.

Beste buizen, u schijnt over zeeën van tijd te beschikken. Een benijdenswaardige positie. Uw naam duikt op in vrijwel elk (sub-)forum. Frequent wekt u een antiek draadje weer tot leven met een zijdelings relevante aanvulling. Er is zelfs een term voor dit gedrag: necrobumping
Wellicht was u zich hier niet bewust van , maar over het algemeen wordt dit niet zo gewaardeerd.

buizen
Holden schreef:
Beste buizen, u schijnt over zeeën van tijd te beschikken. Een benijdenswaardige positie. Uw naam duikt op in vrijwel elk (sub-)forum. Frequent wekt u een antiek draadje weer tot leven met een zijdelings relevante aanvulling. Er is zelfs een term voor dit gedrag: necrobumping
Wellicht was u zich hier niet bewust van , maar over het algemeen wordt dit niet zo gewaardeerd.

Huh??
Nou nou nou zeg. Heb die link naar 'necrobumping' gevolgd en lees daar in die een of andere definitie en uitleg meermalen het woord 'troll'. Kom op zeg, wat een onzin! Zo is het totaal niet bedoeld als ik een 'oud topic' nieuw leven inblaas.
Ik geniet gewoon van wat MuMe zoal te bieden heeft, en blader regelmatig eens door de index(en) om te kijken of daar een interessant (al bestaand) topic tussen zit. Daarom. Omdat het een interessant onderwerp is (vind ik dan) waarvan ik het jammer vind dat het niet meer zo actueel is op MuMe. Ook doe ik dat om te voorkomen dat er een zee aan kleine subtopicjes ontstaat, terwijl veel discussie ook best in een al bestaand topic kan.
Wat een gelul van jou over die definitie 'necrodumping'.
Ben er echt knap chagrijnig van.

"Assumption is the mother of all fuckups"

Een link naar wat dat gezegde betekent zoek je zelf maar op, Holden.

buizen
En dan nog even wat: als het niet de bedoeling is om 'antieke' topics te hooi en te gras (jij voelt het misschien zelfs wel als een soort 'aanvallen', weet ik veel wat jij je allemaal in je hoofd haalt, Holden) 'tot nieuw leven te wekken' dan stel ik voor dat antieke topics gewoon helemaal verwijderd worden.
Kijk, ik houd van 'oude muziek' zoals New Adventures en draai hun elpees en ga naar concerten, anno 2016, dus ik grijp terug naar vroeger en daarom deze mooie clip geplaatst in dit topic, want daar gaat dit topic namelijk over.
Jammer dat het jou zo stoort en jammer van jouw afgunst op het hebben van tijd daarvoor.
Als er te weinig aandacht of actieve topics is voor de muziek van jouw voorkeur dan stel ik voor dat je niet op anderen afgeeft maar zelf wat meer bijdragen aanlevert. Ik ga gewoon door met berichten plaatsen over Hanoi Rocks, Michael Monroe, New Adventures en Slayer.

Deze is ook mooi, van vroeger:

Beste buizen, wat zich in mijn hoofd afspeelt, is niet relevant. Ik wees u enkel op een gedragsregel die geldt op online fora. Uw gewoonte om oude topics nieuw leven in te blazen wordt als vervelend ervaren. Zo zeer zelfs, dat men er een weinig vleiende term voor heeft bedacht, necrobumping. Voor de duidelijkheid, da's niet mijn definitie.

Ik wijdde uw gedrag, hoe naïef, aan onwetendheid. Vandaar mijn omzichtige formulering en een link ter verduidelijking. Maar nu blijkt bent u echter een troll in de ware zin van het woord te zijn die elk topic aangrijpt om door te zemelen over uw stokpaardjes. U mag dan over zeeën van tijd beschikken,
anderen op dit forum willen graag snel en efficiënt zien wat er nieuw/relevant is. Jammer dat u geen rekening houdt met die gebruikers. Ik betreur dat dit forum geen 'ignore'-functie heeft zodat ik verschoond blijf van uw bijdragen, maar met een client-side proxy en een regex is dat ook snel te verhelpen. Toedels...

buizen
Waar heb je het allemaal over, Holden? Jij beweert dat mijn reacties nu helemaal aangeven dat ik een 'troll' ben??
Maar als het 'alom' als vervelend wordt ervaren ben ik weg.

Bij mijn weten zijn specifieke topics bedoeld voor specifieke thema's. Deze meneer Holden en degenen waar hij voor meent te moeten spreken kunnen zich natuurlijk ook richten op die wel ''nieuwe en relevante' onderwerpen aansnijden. Die zijn hier te kust en te keur. Voor zover wij heer Buizen kennen is het een oprechte, bevlogen en enthousiaste muziekliefhebber die dit forum in ieder geval verrijkt met zijn unieke input en daarmee op zn minst ''dooie'' muziek weer levend maakt. De een kan daar nu eenmaal beter mee uit de voeten dan de ander.

Ziegler
Holden schreef:

En jij spreek namens wie?

Ik spreek voor mezelf. Lijkt me duidelijk. Consensus (link) is dat oude topics op online fora weer tot leven wekken zonder wezenlijke aanvulling, storend is.
Zowel voor beheerders die veel meer onderwerpen mogen modereren, als voor gebruikers die eerst 10+ berichten uit een grijs verleden moeten door scrollen om te belanden bij de nieuwste aanvulling.
Blijkbaar wordt dit gedrag door de meerderheid hier niet als storend ervaren. Soit. Het was verder niet mijn bedoeling hem te schofferen.

Tja, teruggrijpen op topics van vroeger...

Het was mij ook al opgevallen dat Buizen de laatste maanden heel actief is op dit forum. En dat-ie een vrij individuele kijk op de dingen heeft. Maar ik heb dat verder niet als storend ervaren.

Het alternatief is dat hij (of een ander) met grote regelmaat nieuwe topics start over een onderwerp dat bij nader inzien al eens is aangekaart. Dan moet een moderator die topics dus weer samenvoegen en ontstaat eigenlijk dezelfde situatie, namelijk dat een oud topic nieuw leven wordt ingeblazen.

En ach, die forumetiquette...het zal wel. Op MuMe speelt het niet zo erg, maar ik zit wel eens op andere fora waar voortdurend in nieuwe topics dezelfde vragen worden gesteld die al (veel) vaker aan de orde zijn geweest. Dat is pas irritant...

Als iemand een oud topic nieuw leven inblaast, heeft die persoon daar kennelijk behoefte aan. Als anderen dat niet hebben, sterft het gerevivalde topic doorgaans weer snel een zachte dood. Ik vind het niet zo'n probleem allemaal. Al is het wel handig als de toegevoegde reactie enigszins ter zake doet. Elders geldt dat doorgaans wel voor de bijdragen van Buizen, voorzover ik kan overzien. In dit topic doet zijn toevoeging idd wat minder terzake, maar om ' daar nou op af te rekenen...

Ziegler
Holden

Dat is helemaal niet duidelijk. Zinnen als 'over het algemeen wordt dat niet gewaardeerd' en 'regels die gelden op online fora' spreken toch andere taal. Je probeert buizen met je zogenaamde algemeen geldende regels raar weg te zetten. Het is maar de vraag hoe algemeen geldend ze zijn, dus spreek a.u.b. namens jezelf.
Mij stoort het in ieder geval niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.