MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Simple Minds versus U2

zoeken in:
devel-hunt schreef:
het succes van simple minds hield na het meesterwerk New gold dream en het erg goede Sparkle in the Rain echt op

Dus je vergeet voor het gemak Belfast Child, Alive And Kicking, Don't You Forget About Me en bijbehorende albums?

Dat waren hun klappers inderdaad

Dat waren inderdaad de grootste hits van Simple Minds en die vind ik nog steeds erg goed. Vanaf begin jaren '90 ging het echt bergafwaarts met Simple Minds.

[quote]kaztor schreef:
(quote)

Dus je vergeet voor het gemak Belfast Child, Alive And Kicking, Don't You Forget About Me en bijbehorende albums? [

Maar dat is toch ook alweer midden jaren 80, meer als 22 jaar geleden, dat is één hele generatie inmiddels. Feitelijk hebben ze op commercieel vlak met de nummers die jij noemt hun hoogtepunt beleefd, maar het betekende ook het begin van het einde, zowel creatief maar ook commercieel. Helaas nooit meer iets goeds of verfrissends van deze Schotten die al 20 jaar niet meer echt meetellen.

lowriderluuk
Begin 2009 komt er een nieuw album van de heren Simple Minds uit.
Volgens "Dream Giver" hebben ze voldoende materiaal voor 2 albums en de opnames schijnen de sfeer te weerspiegelen zoals tijdens de opnames van New Gold Dream. Laat maar komen zou ik zo zeggen.

Volgens Jim Kerr voor Dream Giver :
"Jim even suggested they had enough material for two albums, one being released at the start of 2009 and the second following within the space of a year. "We really are flowing with ideas at the moment and as I already mentioned a few weeks ago I do feel that we are possibly writing two albums simultaneously at present. With every passing day I genuinely feel that is becoming a real possibility."
en:
"It is therefore wonderful to say that these current sessions somehow mirror the spirit and feel of the New Gold Dream sessions.

Laten we hopen dat ze niet 2 van halve kwaliteit maar 1 uitstekend album produceren.

Mijn mening is dat U2 een verregaande status heeft verworven de afgelopen 30 jaren waar de SM echt niet aan kunnen tippen.
Vraag de jeugd: ken je de SM?.... eueheueh WIE ? is dat niet van eueuh don't you....?
Vraag de jeugd: ken je U2, en men kent het hele reportoir.

De SM hebben uitsluitend in de 1e helft van de jaren 80 kunnen wedijveren !!!
Nu is het wedijver-element uiteraard totaal niet belangrijk, maar in verband met dit forum U2 versus SM zal U2 ook in de toekomst meer van zich laten horen en zal ook meer bekendheid behouden dan de SM denk ik.

In 2009 komen zowel van U2 als van Simple Minds een nieuw album uit en ik ben natuurlijk benieuwd wat dit gaat worden.

lowriderluuk
Alvast een 2-0 onoverbrugbare voorsprong voor U2, tot op heden met de hits Get on your Boots en Magnificent uit het album No line on the Horizon.
Dit topic kan beter heten: Simple Minds + Radiohead + Coldplay + Editors + the Killers om het gehele tijdsbestek waarin U2 succesvol is geweest te bestrijken versus U2.

lowriderluuk schreef:
Alvast een 2-0 onoverbrugbare voorsprong voor U2, tot op heden met de hits Get on your Boots en Magnificent uit het album No line on the Horizon.
Dit topic kan beter heten: Simple Minds + Radiohead + Coldplay + Editors + the Killers om het gehele tijdsbestek waarin U2 succesvol is geweest te bestrijken versus U2.

Ik ben die Simple Minds vs U2 discussies o zo beu.....
Heb altijd beide bands goed gevonden trouwens..

En hoe kan je U2 nu al 2-0 toedichten wanneer het SM album nog moet verschijnen?

Ik denk zelfs dat het makkelijk 2-2 wordt )

Trouwens: één ding hebben ze alvast gemeen: de vooruitgestuurde single voor het album is niet slécht maar ook niet echt bijzonder: "Get On Your Boots" en "Rockets" vind ik géén van beide toptracks. Bij U2 geldt wel, "No Line On The Horizon" werd een knaller van een plaat, dus we hopen op hetzelfde scenario bij Simple Minds...

fastpulseboy
c-moon schreef:
dus we hopen op hetzelfde scenario bij Simple Minds...

denk je nou echt dat dat nog mogelijk is? na '85 was de discussie U2/simple minds al niet meer relevant. en alsof ze met hun diareeplaten van nu nog ooit U2 kunnen overtreffen is natuurlijk een hele vreemde gedachte. Ik ben overigens geen U2 fan hoor, ze kunnen me beiden gestolen worden. Hoewel de vroege platen van Simple minds wel erg leuk zijn (t/m sons & fascination).

fastpulseboy schreef:
(quote)

denk je nou echt dat dat nog mogelijk is? na '85 was de discussie U2/simple minds al niet meer relevant. en alsof ze met hun diareeplaten van nu nog ooit U2 kunnen overtreffen is natuurlijk een hele vreemde gedachte. Ik ben overigens geen U2 fan hoor, ze kunnen me beiden gestolen worden. Hoewel de vroege platen van Simple minds wel erg leuk zijn (t/m sons & fascination).

Dat denk ik helemaal niet. En dat heoft ook niet.

Mijn punt is nu net dat er helemaal geen U2 vs Simple Minds of vice versa discussie nodig is. De een hoeft voor mij de andere niet te overtreffen. Ook vroeger al niet

Beide bands hebben knappe, meesterlijke en waardeloze platen of halfslachtige platen afgeleverd. Wat jij dan 'diareeplaten' noemt. Maar wat dene rotslecht vindt, vindt de andere super. En andersom. en dat is helemaal niet erg.

Maar als het dan toch over U2 vs SM moest gaan, stel ik gewoon vast, dat beiden met nieuw werk komen, en dat bij beiden de single niet erg 'wow' was/is, maar als het album maar goed is he! (zoals nu bij U2, volgens mij het geval is), een minder nummer op een verder goed album is voor mij aanvaardbaar )

fastpulseboy
ah ja ok.
wie weet!

lowriderluuk
c-moon schreef:
(quote)

Ik ben die Simple Minds vs U2 discussies o zo beu.....
Heb altijd beide bands goed gevonden trouwens..

En hoe kan je U2 nu al 2-0 toedichten wanneer het SM album nog moet verschijnen?

Ik denk zelfs dat het makkelijk 2-2 wordt )

Trouwens: één ding hebben ze alvast gemeen: de vooruitgestuurde single voor het album is niet slécht maar ook niet echt bijzonder: "Get On Your Boots" en "Rockets" vind ik géén van beide toptracks. Bij U2 geldt wel, "No Line On The Horizon" werd een knaller van een plaat, dus we hopen op hetzelfde scenario bij Simple Minds...

Ik vind deze discussie ook zinloos omdat de Simple Minds over 30 jaren gezien kwa populariteit en bekendheid onder het volk echt niet in de schaduw kan staan van U2, persoonlijke voorkeur schuif ik even terzijde, mijn liefde gaat uit naar de muziek van de SM alhoewel ook ik U2 geweldig vind.
Het is in elk geval nu reeds 2-0 voor U2 hoe je het ook went of keert, de 2-2 moet nog maar blijken. Is totaal onbelangrijk, da's waar. Het is een pure vaststelling van feiten. De SM fans zullen allemaal de nieuwste CD deLuxe aanschaffen, maar de PR die achter U2 staat is vele malen scherper dan die achter SM zal staat en ik betwijfel dan ook ten zeerste dat de SM er ook maar 2-1 van kunnen maken alleen al vanuit PR oogpunt. DAT ALBUM ZAL WEL OP DE RADIO GEPROMOOT MOETEN WORDEN WILLEN ZE ENIGSZINS OPVALLEN NA ZOWAT 18 JAAR ZONDER HIT.
De 3-0 zit er eerder is, nogmaals niet belangrijk maar een feit ook al zou Graffiti Soul een beter album zijn dan No Line at the Horizon.
DRAAIEN OP DE RADIO DIE HAP voor een groot publiek, DA'S DE ENIGE KANS !!
Ik luister altijd naar 3FM en Gerard Ekdom heeft in 2005 het nummer home welgeteld 2x gedraaid en Jim Kerr moest een interview geven om het voor elkaar te krijgen om 1x Stranger gedraaid te krijgen, zo liggen de verhoudingen.
De hap van U2 hoe goed of beroerd ook, wordt zowiezo een hit, want U2 komt overal en altijd uit die speakers. Geloof me Mark, de hoop dat Graffiti Soul een hit zal worden schat ik heel laag in, bij voorbaat, puur uit PR oogpunt.

Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor.

Degene hier op de site die U2 en Simple Minds vanaf het begin mee gemaakt hebben zijn nu rond de 40 jaar; waarbij het gehoor vaak minder wordt.

Wat zeg je?

lowriderluuk
Okee Herman, rustig maar!

In mijn schooltijd (medio jaren 80) was dit een echt issue.
Simple Minds of U2? Ik herinner me zelfs een editie van Oor
waarin beide bands met elkaar vergeleken werden.

Toen moest SM zeker niet onderdoen voor U2,
want zij waren eerder aan het front met hun eerste platen,
netjes verzameld op Celebration (toevallig ook de titel
van de meest geflopte U2 single ooit uit dezelfde periode).

Toen SM de hitparade toer opging, werd dat U2 of The Smiths.
Ik zat in ieder geval stevig in het U2 kamp, en heb zelfs jaren geweigerd
om The Smiths (lees: stervende zwaan Morrissey) ernstig te nemen.
Ondertussen is deze muzikale jongen volwassen genoeg
om de kwaliteiten van de drie bands te erkennen.

stuart
Ik van dezelfde generatie als CD en Dazz o.a. (dus doof ), maar mijn voorkeur ging destijds duidelijk uit naar U2; ik ben gewoon meer Rock georïenteerd dus dat ging vanzelf. Een kameraad van mij was dat ook , maar draaide (LP tijd ,he...) ook wel NGD en SITR en dat ..........mocht ik ook wel horen... .

Beide bands lagen - en liggen - mij na aan het hart. Ik stond destijds dan ook met een been in het SM-kamp en het andere in het U2-kamp. Net zoals eigenlijk bijna alle SM en U2 fans op de middelbare school. Er was zeker geen sprake van een tegenstelling of zelfs een strijd. Er was in feite dus maar een kamp.

stuart
Als ik daarop terug kijk, had ik ook niet het idee dat dat zo speelde van die kampen.

Als je de eerste albums van U2 met de eerste albums van Simple Minds vergelijkt dan kom ik tot de volgende conclusie:
Simple Minds waren kunstiger en orgineler.
U2 was rebelser en puurder.
Beide spreekt mij aan.

Jim Kerr en Bono gingen vervolgens allebei over the top met het grote gebaar. Van Jim Kerr werd de boodschap steeds vager, en Bono draafde te veel door als wereldverbeteraar. Ook muzikaal was dit helaas terug te horen.

lowriderluuk
U2 is altijd heel herkenbaar geweest aan het voor U2 bepalende en onvervangbare "The Edge" sound, dat heeft zich in mijn ogen weinig "ontwikkeld" richting inventieve muziek-stijlen, maar het blijft wel fraai.
Als je vooral de begin-albums van de Simple Minds neemt zit daar een geweldige ontwikkeling in en lijkt het of op elk album een andere band aan het werk is terwijl het toch herkenbaar typisch SM is, bijzonder knap.
Ik ken geen andere band die zich zo sterk en zo'n grote variatie in de muziekstijl heeft ontwikkeld en toch herkenbaar is gebleven.

Waar U2 stil is blijven staan en zijn eigen zeer herkenbare populaire geluid is blijven produceren hebben de SM hun muziekstijl door-ontwikkeld richting een stijl wat helaas niet ten goede gekomen is aan de populariteit van de band, maar wat wel bijzonder knap en gedurft is, nog maar 3 weekjes wachten op Graffiti Soul.

speranza
Ik kies onvoorwaardelijk voor Simple Minds. Hun albums in de periode van 1980 tot en met 1984 vind ik ver boven het gehele werk van U2 uitsteken. De muziek van Simple Minds uit genoemde periode heeft op mij nog steeds een onuitwisbare mystieke uitwerking. De beste albums van U2 zijn zonder enige twijfel hun albums in de jaren '80. Deze vind ik ook zeer goed maar missen het mystieke uit het begin van de jaren '80 van genoemde Schotse band.

lowriderluuk
Ik heb vandaag 5 albums van U2 beluisterd en moet zeggen dat er op elk album wel enkele zeer fraaie nummers op staan, maar veel van hetzelfde, weinig ontwikkeld en innovaties zoals bij de SM wel het geval is mis ik bij U2.
U2 heeft wel meer hits gescoord maar de individuele albums zijn van de SM een stuk sterker en inderdaad Speranza het heeft nog steeds een onuitwisbare mystieke uitwerking, mooi verwoord... zo voel ik het ook....

Laten we, hoe onzinnig dit topic ook is, er nu maar een echte U2 vs. Simple Minds "clash" van maken:

Gelieve uw keuze te maken:

No Line on the Horizon vs. Graffiti Soul

1-1

Simple Minds en U2 zijn allebei goed, mensen. En dan hangt het van smaak af welke je beter vind.

speranza
Ik moet passen voor de battle tussen deze albums. Ik heb in mijn eerdere bericht al aangegeven dat ik voor Simple Minds kies vanwege hun albums tot en met 1984. Vanaf hun commerciële albums volg ik deze band niet meer. Het huidige werk van U2 kan ook in de verste verte niet meer tippen aan hun vroegere werk.

ArthurDZ schreef:
1-1

Simple Minds en U2 zijn allebei goed, mensen. En dan hangt het van smaak af welke je beter vind.

Let wel, het gaat niet om een keuze voor een van beide bands, maar om een keuze voor een van beide albums.

U2 is een overgewaardeerde band imho. Als ik hen moet vergelijken met Simple Minds dan leggen ze het in zo een beetje elk opzicht af.

1-2 trouwens

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.