Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen
zoeken in:
0
geplaatst: 17 maart 2006, 18:22 uur
Laatst las ik in een krant dat de cd's zouden verdwijnen. Ik vond dat dus echt choquerend om te lezen. Het zit zo: binnenkort, en dat zou wel eens heel snel kunnen zijn, komt er een Ipod stereo die de gewone stereo en cd-spelers vervangen. "Voor dat je het weet is uw cd-collectie even antiek als de platencollectie van uw grootvader": zo'n berichten vind ik niet leuk om te lezen . Ik zou het raar vinden als ze geen cd's meer maken en gewoon alles te downloaden is naar da stereo gedoe. Er zijn dan ook geen hoesjes meer,en alle cd-winkels sluiten dan enz... Ok, genoeg gezeverd: ik wou gewoon weten wat iedereen hier eigenlijk van vindt?
0
Electro_
geplaatst: 17 maart 2006, 18:24 uur
Ik denk eigenlijk niet dat CD's gaan verdwijnen. Er zijn altijd nog een hoop mensen die tegen downloaden zijn, en dus ook wel CD's blijven kopen. Ook is die iPod stereo niet echt een alternatief voor een CD, dus waarom zou hij die plaats over nemen? De LP werd wel overgenomen door de CD omdat er een verbetering in zat. Hier niet.
0
geplaatst: 17 maart 2006, 18:30 uur
Bovendien zijn LP's ook nog steeds volop verkrijgbaar, dus de CD zal echt niet zomaar compleet verdwijnen.
0
geplaatst: 17 maart 2006, 18:30 uur
Ach, de LP zou volgens de kenners al lang verdwenen zijn, maar die bestaan ook nog steeds. Sterker nog: ik geloof zelfs dat er steeds meer worden verkocht/gekocht. M.a.w. de cd-verkoop zal wel terugvallen, maar nooit helemaal verdwijnen.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 00:16 uur
Stel dat het inderdaad gebeurt, en er komt bijna niets meer op cd uit (zie de huidige staat van het fenomeen 'de videoband'), dan hoop ik tenminste wel dat de apparatuur om cd's op af te kunnen spelen blijft bestaan.
Anders kunnen er hier op een gegeven moment over de 400 schijfjes de vuilnisemmer in. En om die nou allemaal in een nieuw 'formaat' om te zetten... Soms vind ik technische vooruitgang best benauwend. Ik wil m'n verzameling mijn hele leven lang kunnen blijven draaien, en heb nu net alles op orde.
Ik heb er behoorlijk veel moeite voor moeten doen om al m'n muziek op mijn paar honderd stuks tellende verzameling oude cassettebandjes te vervangen door alternatieven op cd. Ik heb dus al een keer mijn muziek-verzameling 'geconverteerd' (om het zo maar even uit te drukken), dus ik weet waar ik het over heb.
Dat proces staat overigens ergens hier beschreven. Vanaf de tweede alinea na de link.
Anders kunnen er hier op een gegeven moment over de 400 schijfjes de vuilnisemmer in. En om die nou allemaal in een nieuw 'formaat' om te zetten... Soms vind ik technische vooruitgang best benauwend. Ik wil m'n verzameling mijn hele leven lang kunnen blijven draaien, en heb nu net alles op orde.
Ik heb er behoorlijk veel moeite voor moeten doen om al m'n muziek op mijn paar honderd stuks tellende verzameling oude cassettebandjes te vervangen door alternatieven op cd. Ik heb dus al een keer mijn muziek-verzameling 'geconverteerd' (om het zo maar even uit te drukken), dus ik weet waar ik het over heb.
Dat proces staat overigens ergens hier beschreven. Vanaf de tweede alinea na de link.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 00:23 uur
Dan zijn er altijd nog DVD-spelers, die spelen ook CD's. Maar de CD zal niet verdwijnen net zoals de LP nooit verdwenen is.
0
Toine Rorije
geplaatst: 18 maart 2006, 00:32 uur
Zo lang er vraag naar blijft, blijven er ook CD's.
0
Nicci
geplaatst: 18 maart 2006, 17:24 uur
andré schreef:
Ach, de LP zou volgens de kenners al lang verdwenen zijn, maar die bestaan ook nog steeds. Sterker nog: ik geloof zelfs dat er steeds meer worden verkocht/gekocht. M.a.w. de cd-verkoop zal wel terugvallen, maar nooit helemaal verdwijnen.
ach die LP bestaat slechts voor een zeer select groepje. ik denk ook dat de CD's gaan verdwijnen. ik koop een CD en zet hem gelijk op mijn computer die dan fungeert als enorme MP3 speler. die CD's verdwijnen voor de rest in de kast. online-stores zullen toenemen. CD winkels zullen verdwijnen. ik weet niet precies hoe lang dat nog gaat duren, maar het zal er vast van komen.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 17:26 uur
Ook al zouden cd-zaakjes verdwijnen, degene die 2ehands verkopen zullen in ieder geval wel aanblijven denk ik. Neem de Plaatboef in Rotterdam.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 17:27 uur
Nicci schreef:
ik koop een CD en zet hem gelijk op mijn computer die dan fungeert als enorme MP3 speler.
ik koop een CD en zet hem gelijk op mijn computer die dan fungeert als enorme MP3 speler.
1. Dan kun je die cd ook gewoon downloaden
2. Het geluid van een stereo instalatie is toch stukken mooier als dat van je computer?
0
geplaatst: 18 maart 2006, 17:35 uur
Anna.R schreef:
2. Het geluid van een stereo instalatie is toch stukken mooier als dat van je computer?
Tegenwoordig heb je van die kabeltjes ....

0
geplaatst: 18 maart 2006, 17:39 uur
Maar de kwaliteit waarmee de muziek is opgeslagen op een originele cd verschilt nogal met de kwaliteit van veel computerbestanden. Ik denk dus niet dat cd's zo maar weg zijn, bovendien zal er ook genoeg vraag blijven, zoals Toine al aangeeft 

0
geplaatst: 18 maart 2006, 17:50 uur
Als je spreekt over MP3s wel ja, formaten als FLAC (en APE geloof ik) zijn gewoon lossless. Geen verschil dus.
0
geplaatst: 18 maart 2006, 17:53 uur
Dat is wel waar, maar dan is de vraag of dat stereogeval die dingen ook af wil spelen, en de tweede vraag hoeveel schijfruimte ze innemen (hoewel dat in de toekomst geen al te groot probleem zal zijn, aangezien schijven groter worden)
0
geplaatst: 18 maart 2006, 18:07 uur
HOUSECAT schreef:
"Voor dat je het weet is uw cd-collectie even antiek als de platencollectie van uw grootvader"
"Voor dat je het weet is uw cd-collectie even antiek als de platencollectie van uw grootvader"
Gelukkig maar. Antiek associeer ik met iets waardevols. Ik heb heel wat onvervangbare LP's en vooral onvervangbare singles. Straks zal ik dan ook wel onvervangbare CD's hebben.
Want dat de CD gaat verdwijnen kan niet bij decreet worden besloten. Míjn CDs verdwijnen in elk geval niet. Zodra de CD 'eruit' gaat, zullen er best mensen zijn die denken dat ze met hun tijd mee moeten gaan door de CD's de deur uit te doen. En de mooiste daarvan zal sq graag van ze overnemen. Toen de LP eruit ging had je ook zo'n periode.
0
Nicci
geplaatst: 18 maart 2006, 22:13 uur
Onderhond schreef:
(quote)

sterker: dat gaat draadloos . . .
en inderdaad, ik gebruik geen MP3 formaat, maar apple lossless. geen noemenswaardig kwaliteitsverlies.
0
geplaatst: 19 maart 2006, 10:54 uur
Twintig jaar geleden had je amper video's, nu zijn ze alweer vervangen door dvd's. Het zou mij niet verwonderen moest iets dergelijks ook gebeuren met cd's (al hoop ik zeker van niet).
0
geplaatst: 19 maart 2006, 13:33 uur
Dat is wel een vrij zwakke vergelijking aangezien Video's kwalitatief gezien verreweg inferieur zijn aan DVD's, da's met CD's niet het geval. Oftewel CD's zullen echt niet zomaar verdwijnen ten faveure van bites en bitjes.
Hooguit zal een groot deel van de releases in de toekomst via DVD gebeuren. Er zijn toch echt een hoop mensen die bij de aankoop van muziek iets tastbaars willen hebben.
Hooguit zal een groot deel van de releases in de toekomst via DVD gebeuren. Er zijn toch echt een hoop mensen die bij de aankoop van muziek iets tastbaars willen hebben.
0
geplaatst: 19 maart 2006, 15:24 uur
Da's ook waar. Iets tastbaars is inderdaad veel leuker dan op de pc, ook al scheelt het wat van prijs 

0
geplaatst: 19 maart 2006, 15:30 uur
platenmaatschappijen kunnen het natuurlijk ook niet meer bolwerken;
voordat een album in de platenzaak ligt, heeft degene die perse wil 'm al gehoord via internet en eventueel gepindakaast/gebrand.
kopen is er dus minder bij, laat staan "blind kopen".
daarbij is, volgens mij, het merendeel tevreden met het geluid uit een mp3 speler, of ipod (spreek overigens niet voor mezelf en waarschijnlijk het overgrote merendeel hier op MuMe; we zitten er immers niet voor niks op) en besteden hun geld wel aan andere dingen
voordat een album in de platenzaak ligt, heeft degene die perse wil 'm al gehoord via internet en eventueel gepindakaast/gebrand.
kopen is er dus minder bij, laat staan "blind kopen".
daarbij is, volgens mij, het merendeel tevreden met het geluid uit een mp3 speler, of ipod (spreek overigens niet voor mezelf en waarschijnlijk het overgrote merendeel hier op MuMe; we zitten er immers niet voor niks op) en besteden hun geld wel aan andere dingen
0
geplaatst: 19 maart 2006, 15:34 uur
Er zal zeker iets veranderen wat muziekdragers betreft. De cd zal niet verdwijnen, maar men is al wel bezig met een opvolger. O.a. de `groovy`. (een soort chip met daarop de informatie). Blue ray zou denk ik ook voor muziek gebruikt gaan worden.
Ik denk niet dat de cd verdwijnt, om dezelfde reden als de lp niet is verdwenen. De drager is goed en er zijn er erg veel in omloop.
Waar ik wel bang voor ben is dat de grote platenmaaatschappijen het geld en de lef niet meer zullen hebben om kleinere bands op cd uit te brengen.
Ik denk niet dat de cd verdwijnt, om dezelfde reden als de lp niet is verdwenen. De drager is goed en er zijn er erg veel in omloop.
Waar ik wel bang voor ben is dat de grote platenmaaatschappijen het geld en de lef niet meer zullen hebben om kleinere bands op cd uit te brengen.
0
geplaatst: 19 maart 2006, 15:35 uur
@ ette... 
In sommige gevallen ben ik tevreden met het geluid uit mijn iPod/pc, maar dit zijn gevallen waarin ik ook andere dingen doe, zoals aan mijn studie werken of in de trein zitten. Wanneer ik echt alleen met de muziek bezig ben zet ik altijd een cd op. (Tenzij ik heel graag iets wil luisteren waarvan ik de cd niet heb, en branden is geen optie want dat verhoogt de kwaliteit niet)

In sommige gevallen ben ik tevreden met het geluid uit mijn iPod/pc, maar dit zijn gevallen waarin ik ook andere dingen doe, zoals aan mijn studie werken of in de trein zitten. Wanneer ik echt alleen met de muziek bezig ben zet ik altijd een cd op. (Tenzij ik heel graag iets wil luisteren waarvan ik de cd niet heb, en branden is geen optie want dat verhoogt de kwaliteit niet)
0
geplaatst: 19 maart 2006, 15:41 uur
The Scientist schreef:
Wanneer ik echt alleen met de muziek bezig ben zet ik altijd een cd op. (Tenzij ik heel graag iets wil luisteren waarvan ik de cd niet heb, en branden is geen optie want dat verhoogt de kwaliteit niet)
Wanneer ik echt alleen met de muziek bezig ben zet ik altijd een cd op. (Tenzij ik heel graag iets wil luisteren waarvan ik de cd niet heb, en branden is geen optie want dat verhoogt de kwaliteit niet)
dat bedoel ik dus
wij, muziekliefhebbers, zijn, als het er echt om gaat, niet tevreden met gebrande cd's, dan wel mp3/ipod, idd vanwege de kwaliteit.
maar volgens mij is het overgrote deel er wel tevreden mee, gewoonweg omdat die mogelijkheid er is.
in de tijd van de elpee had je geen andere keus:
je kocht de elpee, of je nam 'm op.
de echte liefhebber kocht de elpee (cassette ruist), het merendeel nam 'm op
of nog liever, liet 'm opnemen, gemak dient de mens
0
geplaatst: 19 maart 2006, 17:02 uur
Ik stoor me zelf niet aan gebrande cd's, als de nummers een redelijk hoge bitrate hebben zijn ze goed aan te horen, maar probeer het aantal wel zo klein mogelijk te houden. Redenen:
-Ze rotten weg na een jaar of vier. Nou zet ik ze wel op een externe harde schijf zodat ik ze opnieuw kan maken als ze verdwijnen, maar dat is niet m'n favoriete klusje.
-Je mist het mooie cd-boekje, perfect geprint in de fabriek. Dat strakke wat je nooit uit je eigen printer zult kunnen halen + leuke stukjes/foto's in de boekjes. Zelf probeer ik voor m'n gebrande cd's altijd zo mooi mogelijke covers te maken, maar er blijft veel verschil.
Helaas kan ik er niet omheen. Uit de jaren 90 heb ik minstens 80 % van wat ik toen leuk vond op echte cd's kunnen kopen (ik was eurohouse-freak en daar zijn 4380239230 verschillende cd's mee volgeperst), maar met mijn recentere favorieten mag ik blij zijn er als ik drie nummers bij elkaar op één cd vind. En ja, ik heb het geprobeerd. Veel verder dan de 'De Maxx'-cd's van Studio Brussel kom ik niet qua goede compilaties van recente favorieten.
---
Verder hoor ik ook op een andere manier vaak muziek met een bitrate van 128 kbs, omdat ik nogal een webradio-liefhebber ben. Simpelweg omdat het voor mij de meest vruchtbare bron van nieuwe muziek is. Op een gegeven moment ga je het geluid normaal vinden.
-Ze rotten weg na een jaar of vier. Nou zet ik ze wel op een externe harde schijf zodat ik ze opnieuw kan maken als ze verdwijnen, maar dat is niet m'n favoriete klusje.
-Je mist het mooie cd-boekje, perfect geprint in de fabriek. Dat strakke wat je nooit uit je eigen printer zult kunnen halen + leuke stukjes/foto's in de boekjes. Zelf probeer ik voor m'n gebrande cd's altijd zo mooi mogelijke covers te maken, maar er blijft veel verschil.
Helaas kan ik er niet omheen. Uit de jaren 90 heb ik minstens 80 % van wat ik toen leuk vond op echte cd's kunnen kopen (ik was eurohouse-freak en daar zijn 4380239230 verschillende cd's mee volgeperst), maar met mijn recentere favorieten mag ik blij zijn er als ik drie nummers bij elkaar op één cd vind. En ja, ik heb het geprobeerd. Veel verder dan de 'De Maxx'-cd's van Studio Brussel kom ik niet qua goede compilaties van recente favorieten.
---
Verder hoor ik ook op een andere manier vaak muziek met een bitrate van 128 kbs, omdat ik nogal een webradio-liefhebber ben. Simpelweg omdat het voor mij de meest vruchtbare bron van nieuwe muziek is. Op een gegeven moment ga je het geluid normaal vinden.
0
teutoon
geplaatst: 19 maart 2006, 22:50 uur
Het lijkt me niet dat CD's verdwijnen, simpelweg omdat fans nog altijd Cd's kopen. Een cd kopen en opzetten heeft gewoon iets, als dat verdwijnt verdwijnt er veel in negatieve zin.
Ik geloof er dan ook niet in, mocht het wel gebeuren, dan zou dit een hele domme zet zijn.
Ik geloof er dan ook niet in, mocht het wel gebeuren, dan zou dit een hele domme zet zijn.
0
Nicci
geplaatst: 20 maart 2006, 09:41 uur
Ik hoor precies dezelfde argumenten als in de tijd dat de LP verdween (en ja, ze zijn misschien nog niet helemaal uit beeld, maar voor de gewone consument wel): 1. slechtere geluidskwaliteit, 2. de charme van zo'n CD-tje . . .
en toch is de LP gewoon verdwenen.
0
teutoon
geplaatst: 20 maart 2006, 12:35 uur
Nicci schreef:
Ik hoor precies dezelfde argumenten als in de tijd dat de LP verdween (en ja, ze zijn misschien nog niet helemaal uit beeld, maar voor de gewone consument wel): 1. slechtere geluidskwaliteit, 2. de charme van zo'n CD-tje . . .
Verschil is dat een LP gewoon enorm onhadig is qua formaat maar wel leuk voor thuis. Een CD is net mooi qua formaat.
* denotes required fields.