Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen
zoeken in:
0
geplaatst: 26 februari 2021, 10:44 uur
Mjuman ik volg jou hier in best , maar toch.
Die hoogtij dagen waar je met een paar muziekjes miljonair werd lijken voorbij (de Taylor Swift en wat r&b / rappers ,) daargelaten das war einmaal zeggen ze dacht ik hier in het zuiden.
Heel wat jaren geleden moesten de muzikanten als ze niet aan een of ander hof verbonden waren leven van de opbrengst verkoop bladmuziek.
Wat overigens wel weer opvalt is dat de huidige (recente) muziekindustrie deze eeuw geen bands meer lijkt voort te brengen die alleen mega stadions uitverkoop.
Vergelijk ( U2, Oasis en heel wat hard rock bands : Whitesnake, AC/DC, Metallica usw).
Nu wad het black to live festival (1500 toeschouwers) binnen 20 minuten uitverkocht dus er is nog hoop
Die hoogtij dagen waar je met een paar muziekjes miljonair werd lijken voorbij (de Taylor Swift en wat r&b / rappers ,) daargelaten das war einmaal zeggen ze dacht ik hier in het zuiden.
Heel wat jaren geleden moesten de muzikanten als ze niet aan een of ander hof verbonden waren leven van de opbrengst verkoop bladmuziek.
Wat overigens wel weer opvalt is dat de huidige (recente) muziekindustrie deze eeuw geen bands meer lijkt voort te brengen die alleen mega stadions uitverkoop.
Vergelijk ( U2, Oasis en heel wat hard rock bands : Whitesnake, AC/DC, Metallica usw).
Nu wad het black to live festival (1500 toeschouwers) binnen 20 minuten uitverkocht dus er is nog hoop

4
geplaatst: 3 februari 2022, 09:22 uur
Jaahaa, daar is tie dan. Compact Disk the comeback.......
Is de CD, het lachertje van de muziekindustrie, bezig aan een comeback? - NRC
3
geplaatst: 3 februari 2022, 10:16 uur
Marco dB schreef:
Was te verwachten, de CD verving toen niet voor niks het Vinyl, ook bij mij. Nooit meegedaan aan die hype, en nog steeds trouw aan mijn ruim 5.000 stuks tellende CD verzameling. 
2
geplaatst: 3 februari 2022, 10:33 uur
deric raven schreef:
Was te verwachten, de CD verving toen niet voor niks het Vinyl, ook bij mij. Nooit meegedaan aan die hype, en nog steeds trouw aan mijn ruim 5.000 stuks tellende CD verzameling.
(quote)
Er is plek voor beiden vind ik.
Lp's is nostalgie + mooi artwork. Cd's voor overige albums, MP3's voor losse nummers of de shuffle en Spotify is de luisterpaal.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 10:46 uur
Al die mensen die nu over hun lp’s zeggen ‘had ik ze maar nooit weggedaan!’, dat gaat met cd’s ook gebeuren.” Lucky Fonz: „Lp’s zijn te groot, mp3’s zijn te klein, cd’s zijn precies goed!”
Die CD is zo gek nog niet. Vinyl te duur en aan een bedrijf als Spotify wil je niet vastzitten, zoals de laatste weken duidelijk werd. Helemaal afschrijven van het medium is dus niet realistisch, maar een ware come-back? ... We zullen zien.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 11:08 uur
Wandelaar schreef:
Die CD is zo gek nog niet. Vinyl te duur en aan een bedrijf als Spotify wil je niet vastzitten, zoals de laatste weken duidelijk werd. Helemaal afschrijven van het medium is dus niet realistisch, maar een ware come-back? ... We zullen zien.
(quote)
Los daarvan vind ik Spotify een ramp qua organisatie mogelijkheden.
En (maar veel mensen verklaren me voor gek) ik vind het gewoon fijn om een fysiek product te kunnen pakken.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 11:30 uur
Marco dB schreef:
Leuk artikel!Jaahaa, daar is tie dan. Compact Disk the comeback.......
0
geplaatst: 3 februari 2022, 11:42 uur
Inderdaad, leuk verhaal. Wel grappig dat uitgerekend de paus als trendsetter wordt gepositioneerd. 
Ik hou van LP's en singles, ik heb er best veel. Voor het mooie artwork en de het 'gevoel' van de rituele handeling. Maar bij mij in huis zijn CD's nooit weggeweest, en in platenwinkels en bij online leveranciers ook niet, volgens mij. Al ontken ik natuurlijk niet dat het aandeel van het zilveren schijfje steeds kleiner wordt - niet alleen ten opzichte van de steeds meer terrein winnende LP, maar ook ten opzichte van streaming. Want dat domineert het overgrote deel van de markt.
Maar inderdaad: de come-back van de CD lijkt een feit - al is-ie natuurlijk nooit echt zover weggezakt als de LP in de late jaren negentig. Ik zie elders op het web ook steeds meer artikelen van deze strekking:
Rob Sheffield on the Joys of the CD, Music's Least-Glamorous Format - Rolling Stone - rollingstone.com
Afl. 37: De logische comeback van de cd - VPRO
Natuurlijk zijn CD's geweldig: compact, niet of nauwelijks slijtage, een enorme beschikbaarheid, een beter geluid dan (de meeste) streaming (als je er tenminste goed voor gaat zitten en ze afspeelt op een stereo-installatie). En tegenwoordig mijn belangrijkste overweging: ze zijn goedkoop, zeker ten opzichte van de momenteel veel te dure LP.
Ik heb niet zoveel met die kunstmatige tegenstelling tussen vinyl- en CD-liefhebbers, al merk ik wel dat die bij sommigen bestaat. Wat mij betreft kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Met name voor compilaties en boxsets zijn CD's met hun langere speelduur een godsgeschenk.

Ik hou van LP's en singles, ik heb er best veel. Voor het mooie artwork en de het 'gevoel' van de rituele handeling. Maar bij mij in huis zijn CD's nooit weggeweest, en in platenwinkels en bij online leveranciers ook niet, volgens mij. Al ontken ik natuurlijk niet dat het aandeel van het zilveren schijfje steeds kleiner wordt - niet alleen ten opzichte van de steeds meer terrein winnende LP, maar ook ten opzichte van streaming. Want dat domineert het overgrote deel van de markt.
Maar inderdaad: de come-back van de CD lijkt een feit - al is-ie natuurlijk nooit echt zover weggezakt als de LP in de late jaren negentig. Ik zie elders op het web ook steeds meer artikelen van deze strekking:
Rob Sheffield on the Joys of the CD, Music's Least-Glamorous Format - Rolling Stone - rollingstone.com
Afl. 37: De logische comeback van de cd - VPRO
Natuurlijk zijn CD's geweldig: compact, niet of nauwelijks slijtage, een enorme beschikbaarheid, een beter geluid dan (de meeste) streaming (als je er tenminste goed voor gaat zitten en ze afspeelt op een stereo-installatie). En tegenwoordig mijn belangrijkste overweging: ze zijn goedkoop, zeker ten opzichte van de momenteel veel te dure LP.
Ik heb niet zoveel met die kunstmatige tegenstelling tussen vinyl- en CD-liefhebbers, al merk ik wel dat die bij sommigen bestaat. Wat mij betreft kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Met name voor compilaties en boxsets zijn CD's met hun langere speelduur een godsgeschenk.
1
ohmusica
geplaatst: 3 februari 2022, 12:13 uur
In de week na de actie van Young en Mitchell als streaming onder vuur wordt genomen, zijn er weer wat argumenten te verzinnen om af te rekenen met het een en ander en maar weer eens naar het verleden terug te grijpen, deze keer de CD’ees. Wat is dat toch een mooie uitvinding, de compact disc. Ondertussen geniet ik deze ochtend van muziek, die ik zelf gekozen heb en mij via streaming ter beschikking wordt gesteld, krijg ik informatie mee en verwijzingen naar andere artiesten. Ik moet er niet aan denken om weer opnieuw doosjes te gaan verzamelen om het vervolgens in een kast op te bergen. Trouwens LP’s ook niet, wat ik heb is prima, maar niet meer erbij.
2
geplaatst: 3 februari 2022, 12:15 uur
Leuk - die goednieuwsshow in tijden dat mensen vrolijkstemmende berichten nodig hebben. Soms denk je wel 'ns dat 'de media' sommige triviale feiten verheffen tot 'nieuws'.
Zie hier allerlei argumenten opduiken ten faveure van de cd, maar bedenk, lieden, dat obv de cijfers van het NVPI van vorig jaar je kon concluderen dat 'de Nederlander' om en nabij 0,9 euro per hoofd van de bevolking uitgaf voor cd's (tegenover 1 euro voor lp's). In 2020 was het omzetaandeel van lp's 17,1%, cd's 16,9 en streaming 82,2 - alles volgens de cijfers van het NVPI Omzet Nederlandse muziekindustrie ziet afnemende groei - nvpi.nl
Binnenkort volgen de cijfers van 2021.
Even langs wat argumenten:
"Gewoon fijn om een fysiek product te pakken" - absoluut!
Maar na het zoveelste kapotgegane doosje, het onleesbare (van lp verkleinde) artwork, met minuscuul rode letters op een zwarte achtergrond bijv, ben ik er klaar mee. Waarom zou ik betalen om iets te hebben, als ik het 'uit de muur' kan laten komen, naar behoefte? Ik heb toch ook geen elektriciteitscentrale op mijn erf?
Compact, niet of nauwelijks slijtage, een enorme beschikbaarheid, een beter geluid dan (de meeste) streaming (als je er tenminste goed voor gaat zitten en ze afspeelt op een stereo-installatie.
"Niet of nauwelijks slijtage" - you gotta be kiddin' - lees eens op het cd-rot topic en ontdek eens hoeveel cd's er door Dupont verkloot zijn; daarnaast is er nog de zgn mechanische slijtage (uit de doos halen, in de tray leggen).
"Een enorme beschikbaarheid" toegegeven; beter dan de lp -maar niet altijd is wat je koopt hetzelfde. Zo zijn er van sommige cd's zelf 5 verschillende versies verkrijgbaar.
Kwaliteit:
Als je gaat zitten om op een nette set naar muziek te luisteren, kun je ook even de tijd nemen om op je pc naar goede streaming services te zoeken - je zoekt immers ook op diezelfde pc naar de goedkoopste aanbieder van een bepaald album
De cd zal blijven - tenminste voorlopig - en in mijn beleving zal die markt zich redelijkerwijs stabiliseren; misschien vertonen de nieuwste cijfers (van 2021) een redelijke stijging maar die is goed te verklaren op basis van het aloude when the going gets tough, the tough go shopping - dwz de invloed van lockdown.
De platenmaatschappijen zullen moeten snappen dat ze niet eindeloos de prijs van lp's moeten opkrikken en ook dat ze cd's - muv de back catalogue - ongeveer rond de 15 - 20 euro houden.
Je hoeft maar bij een (goede) hifi-zaak te informeren naar het aantal verkochte cd-spelers, en en passant te ervaren hoe snel (jonge) tweedehands streamers worden verkocht om te ontdekken uit welke hoek de wind waait
Zie hier allerlei argumenten opduiken ten faveure van de cd, maar bedenk, lieden, dat obv de cijfers van het NVPI van vorig jaar je kon concluderen dat 'de Nederlander' om en nabij 0,9 euro per hoofd van de bevolking uitgaf voor cd's (tegenover 1 euro voor lp's). In 2020 was het omzetaandeel van lp's 17,1%, cd's 16,9 en streaming 82,2 - alles volgens de cijfers van het NVPI Omzet Nederlandse muziekindustrie ziet afnemende groei - nvpi.nl
Binnenkort volgen de cijfers van 2021.
Even langs wat argumenten:
"Gewoon fijn om een fysiek product te pakken" - absoluut!
Maar na het zoveelste kapotgegane doosje, het onleesbare (van lp verkleinde) artwork, met minuscuul rode letters op een zwarte achtergrond bijv, ben ik er klaar mee. Waarom zou ik betalen om iets te hebben, als ik het 'uit de muur' kan laten komen, naar behoefte? Ik heb toch ook geen elektriciteitscentrale op mijn erf?
Compact, niet of nauwelijks slijtage, een enorme beschikbaarheid, een beter geluid dan (de meeste) streaming (als je er tenminste goed voor gaat zitten en ze afspeelt op een stereo-installatie.
"Niet of nauwelijks slijtage" - you gotta be kiddin' - lees eens op het cd-rot topic en ontdek eens hoeveel cd's er door Dupont verkloot zijn; daarnaast is er nog de zgn mechanische slijtage (uit de doos halen, in de tray leggen).
"Een enorme beschikbaarheid" toegegeven; beter dan de lp -maar niet altijd is wat je koopt hetzelfde. Zo zijn er van sommige cd's zelf 5 verschillende versies verkrijgbaar.
Kwaliteit:
Als je gaat zitten om op een nette set naar muziek te luisteren, kun je ook even de tijd nemen om op je pc naar goede streaming services te zoeken - je zoekt immers ook op diezelfde pc naar de goedkoopste aanbieder van een bepaald album
De cd zal blijven - tenminste voorlopig - en in mijn beleving zal die markt zich redelijkerwijs stabiliseren; misschien vertonen de nieuwste cijfers (van 2021) een redelijke stijging maar die is goed te verklaren op basis van het aloude when the going gets tough, the tough go shopping - dwz de invloed van lockdown.
De platenmaatschappijen zullen moeten snappen dat ze niet eindeloos de prijs van lp's moeten opkrikken en ook dat ze cd's - muv de back catalogue - ongeveer rond de 15 - 20 euro houden.
Je hoeft maar bij een (goede) hifi-zaak te informeren naar het aantal verkochte cd-spelers, en en passant te ervaren hoe snel (jonge) tweedehands streamers worden verkocht om te ontdekken uit welke hoek de wind waait

1
geplaatst: 3 februari 2022, 12:35 uur
Mjuman schreef:
Leuk - die goednieuwsshow in tijden dat mensen vrolijkstemmende berichten nodig hebben. Soms denk je wel 'ns dat 'de media' sommige triviale feiten verheffen tot 'nieuws'.
Ja, ik vind het vanuit nieuwsoogpunt ook wel vrij lachwekkend, moet ik zeggen. Het is een minieme plus, en dat kan - net zoals de beurskoersen - volgend jaar wel weer heel anders liggen. Ik zie de CD niet zo snel helemaal verdwijnen, maar dat de nu gesignaleerde opwaartse trend (als je het al zo kunt noemen) zich doorzet, lijkt me niet zo heel waarschijnlijk. En wat je schrijft, bevestigde ik zelf ook al: ten opzichte van streaming zijn de aantallen verkochte CD's en LP's peanuts.
Mjuman schreef:
Dat laatste is natuurlijk een feit, maar zo hard gaat die slijtage niet. Dat argument van de CD-rot hoor ik vaker, maar het gaat per saldo om een klein percentage: de PDO-productie in het VK (en bij mijn weten alleen daar) heeft in de jaren 1988-1993 - zeg ik even uit mijn hoofd - steken laten vallen, waardoor CD's uit die productielijn kunnen gaan 'bronzen' en geleidelijk onleesbaar worden. Het fenomeen bestaat, maar is vrij minimaal: ik heb er in al die jaren een keer of drie mee te maken gehad.
Mjuman schreef:
Ja, maar die keuze vind ik juist goed. Het haalt ook de stelling onderuit dat CD's allemaal hetzelfde klinken. Ik ben niet heel fanatiek op zoek naar specifieke persingen met de beste weergave van een bepaald album, maar ik weet wel dat er significante onderlinge verschillen bestaan in geluidskwaliteit en eventuele extra's.
Mjuman schreef:
Dat kan zeker een rol spelen. CD's bestel je gemakkelijker - in elk geval goedkoper - dan een dure LP. We zullen zien hoe het gaat, en in grote lijnen deel ik je toekomstverwachting: helemaal verdwijnen zullen ze niet, maar een halleluja-verhaal zal de CD ook niet snel worden. Hangt ook af van de verdere prijsontwikkeling van het vinyl, want ik kan me wel voorstellen dat dat voor veel mensen - ook jongeren - een doorslaggevende factor kan worden.
Verder ben ik nog wel nieuwsgierig wat dat gedoe rond Spotify van de laatste dagen voor gevolgen zal hebben. Ik verwacht niet veel overigens: slechts een handjevol artiesten heeft stelling genomen door zijn muziek (tijdelijk?) van Spotify te halen, en ik vermoed niet dat er nog veel zullen volgen. Maar het zou anders kunnen uitpakken als je net zo'n situatie krijgt als bij de filmstreamingdiensten, waarbij je eigenlijk meerdere maandabonnementen moet afsluiten om een beetje volledig beeld te krijgen van wat er uitkomt aan films en series. Aan de andere kant: zo'n situatie zou juist de piraterij weer stimuleren...
Slotopmerking m.b.t. de verkrijgbaarheid: het valt me de laatste tijd wel op dat de ooit zo uitgebreide back-catalogue van de CD zienderogen slinkt. In toenemende mate blijken titels van gekende 'klassiekers' en albums van 'grote namen' niet meer zo gemakkelijk en zo goedkoop te bestellen als voorheen, al zijn ze tweedehands vaak nog wel te vinden. Maar 'out-of-print' - en ik weet het: daar heb je bij streaming geen last van - wil nog wel eens resulteren in fors hogere prijzen. Jazeker, ook bij CD's.
1
geplaatst: 3 februari 2022, 16:44 uur
gaucho laat ik even - puntsgewijs - wat zaken op een rijtje zetten:
1. slijtage; ik kocht sinds '82 cd's - ben daarmee gestopt in 2020 (een enkele uitzondering daargelaten); inmiddels zo'n 1200 cd's geruimd, heb er nog steeds aardig wat, maar ik had wel degelijk last van aangetaste cd's (vergeeld en sommige zilveren laag vanaf de buitenkant aangevroten) een ruim tiental. Ooit een test van TNO gezien en daar kwam men uit op een levensduur van 25 jaar. Bij cd-roms (zelf gebrand) lag die levensduur een aantal malen lager; en die cd-roms werden bijv veel gebruikt ter archivering. Inmiddels heeft de Nederlandse overheid meer dan een half miljard uitgegeven aan digitalisering van ons cultureel erfgoed (negatief materiaal en materiaal op magneetband vergaat). Zou je dus een uitgebreide collectie muzikale content willen bewaren, dan is digitalisering de beste oplossing (en dan nog moet je die data af en toe opnieuw overzetten).
Een ander issue is de speler zelve: ik heb 3-4 * het loopwerk in de cd-speler moeten vervangen en die reparatie kost ca 250,- Heb je dat nooit mee hoeven maken, dan draai je minder frequent of heb je regelmatig je cd-speler vervangen. Nu minder cd-spelers worden gemaakt en verkocht, wordt een cd-speler bij reparatie vaak voorzien van een generiek (dvd-)loopwerk en dat kan gepaard gaan met wat hick-ups.
2. Verkrijgbaarheid: ik doelde niet op verschillende kwaliteiten, ik bedoelde dat van één cd soms meerdere verschillende versies bestaan en dat je langt niet altijd de versie ontvangt die je denkt besteld te hebben. Je kunt nl niet een ean-code ingeven als je bij een e-tailer bestelt. En reclameren bij Amazon is not a piece of cake
Even een aside tav verkrijgbaarheid: toen een bepaalde Engelse keten (ik dacht HMV) op punt van omvallen stond, hebben de majors - bij de herstart - besloten om de back catalogue uit te leveren obv consignatie (betalen bij verkoop) omdat ze wilden dat in drukke winkelstraten die winkel en dat aanbod toch beschikbaar moest blijven ogv traffic.
Nog een aside: de laatste Bowie box - Brilliant Adventure is als cd-set al niet meer leverbaar in de gewone winkel. Blijkbaar hanteerde men daar een one-off principe. Push is het dominante verkoopmechaniek in de platenbranche, terwijl het een stuk eenvoudiger zou zijn als men dat met pull zou kunnen combineren. Stuur je gewoon - al dan niet mbv de website van de band - een aankondiging van een nieuw album (evt met wat extra's bij voorintekening) en vraag je de fans of ze willen voorintekenen, weet je bij voorbaat al hoeveel je voor hen moet produceren, slinger je een kleine week voor release de kern van het album op Spotify of Tidal en laat je opnieuw intekenen.
Het is gewoon te plannen
1. slijtage; ik kocht sinds '82 cd's - ben daarmee gestopt in 2020 (een enkele uitzondering daargelaten); inmiddels zo'n 1200 cd's geruimd, heb er nog steeds aardig wat, maar ik had wel degelijk last van aangetaste cd's (vergeeld en sommige zilveren laag vanaf de buitenkant aangevroten) een ruim tiental. Ooit een test van TNO gezien en daar kwam men uit op een levensduur van 25 jaar. Bij cd-roms (zelf gebrand) lag die levensduur een aantal malen lager; en die cd-roms werden bijv veel gebruikt ter archivering. Inmiddels heeft de Nederlandse overheid meer dan een half miljard uitgegeven aan digitalisering van ons cultureel erfgoed (negatief materiaal en materiaal op magneetband vergaat). Zou je dus een uitgebreide collectie muzikale content willen bewaren, dan is digitalisering de beste oplossing (en dan nog moet je die data af en toe opnieuw overzetten).
Een ander issue is de speler zelve: ik heb 3-4 * het loopwerk in de cd-speler moeten vervangen en die reparatie kost ca 250,- Heb je dat nooit mee hoeven maken, dan draai je minder frequent of heb je regelmatig je cd-speler vervangen. Nu minder cd-spelers worden gemaakt en verkocht, wordt een cd-speler bij reparatie vaak voorzien van een generiek (dvd-)loopwerk en dat kan gepaard gaan met wat hick-ups.
2. Verkrijgbaarheid: ik doelde niet op verschillende kwaliteiten, ik bedoelde dat van één cd soms meerdere verschillende versies bestaan en dat je langt niet altijd de versie ontvangt die je denkt besteld te hebben. Je kunt nl niet een ean-code ingeven als je bij een e-tailer bestelt. En reclameren bij Amazon is not a piece of cake

Even een aside tav verkrijgbaarheid: toen een bepaalde Engelse keten (ik dacht HMV) op punt van omvallen stond, hebben de majors - bij de herstart - besloten om de back catalogue uit te leveren obv consignatie (betalen bij verkoop) omdat ze wilden dat in drukke winkelstraten die winkel en dat aanbod toch beschikbaar moest blijven ogv traffic.
Nog een aside: de laatste Bowie box - Brilliant Adventure is als cd-set al niet meer leverbaar in de gewone winkel. Blijkbaar hanteerde men daar een one-off principe. Push is het dominante verkoopmechaniek in de platenbranche, terwijl het een stuk eenvoudiger zou zijn als men dat met pull zou kunnen combineren. Stuur je gewoon - al dan niet mbv de website van de band - een aankondiging van een nieuw album (evt met wat extra's bij voorintekening) en vraag je de fans of ze willen voorintekenen, weet je bij voorbaat al hoeveel je voor hen moet produceren, slinger je een kleine week voor release de kern van het album op Spotify of Tidal en laat je opnieuw intekenen.
Het is gewoon te plannen

0
geplaatst: 3 februari 2022, 17:11 uur
Mjuman schreef:
Ooit een test van TNO gezien en daar kwam men uit op een levensduur van 25 jaar.
Ooit een test van TNO gezien en daar kwam men uit op een levensduur van 25 jaar.
Dan krijg ik een vermoeden dat het misschien al even geleden is dat je die test hebt gezien. Het probleem van CD-rot bestaat bijna even lang als de CD zelf. Daaruit blijkt al dat het vooral met de productie te maken heeft.
Een heel deel van mijn verzameling heb ik inmiddels een kleine 35 jaar en daar is geen spoortje van veroudering aan te zien (of te horen). Het is duidelijk dat die een leven lang meegaan. Een zelfopgenomen cd-r is kwetsbaarder maar die van mij doen het na dertig jaar nog altijd prima. Van de duizenden cd's die ik nieuw gekocht heb ooit maar met eentje een probleem gehad. De bovenlaag is zo dun geworden dat je er bijna doorheen kan kijken. Op mijn nieuwe cd speler werkt hij echter nog zonder haperen.
Bij tweedehands cd's heb je vaker miserie. Dat is meestal te wijten aan slecht gebruik van de vorige eigenaar. Veel mensen kijken alleen naar de krasjes aan de onderkant van de cd maar het is vooral de bovenlaag die kwetsbaar is. Bij tweedehands dus altijd even door de cd naar het licht kijken, of er nergens beschadigde plekjes in zitten.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 17:33 uur
Kronos schreef:
Dan krijg ik een vermoeden dat het misschien al even geleden is dat je die test hebt gezien. Het probleem van CD-rot bestaat bijna even lang als de CD zelf. Daaruit blijkt al dat het vooral met de productie te maken heeft.
Dat vermoeden kan ik wel beamen - dat zal zo 2002 - 2003 zijn geweest. Ik heb een aantal jaren terug een aantal cd's (volledig geel geworden en aangevroten) weggegooid. De grootste algemene ontsteltenis was er tav de zgn WORMs - write once read many - zoals die cd-roms werden aangeduid.
Inmiddels zijn hard disks zo goedkoop geworden dat cd-roms nauwelijks nog worden gebruikt voor archiveringsdoeleinden.
In mijn geval was het niet de slijtage van de cd, eerder van de speler zelve - het nogmaals moeten vervangen van een loopwerk - dat me deed besluiten de cd-speler vaarwel te zeggen. Heb daarna nog een tijdje cd's ontvangen/gekocht (o.m. via abonnement), want dat is toch een manier om muziek te verwerven. Lang niet alles verschijnt op lp en lang niet alles is te streamen. Een naar NAS geripte cd (in FLAC) is gewoon een volwaardig equivalent, zij het zonder artwork e.d.
Overigens kun je een loopwerk zelf fiksen, als je technisch vaardig bent: voor ca $50 bestellen in Taiwan mbv typenummer (dat kreeg ik van de leverancier van m'n cd speler), inbouwen in je pc, firmware downloaden en erop zetten; uitbouwen en inbouwen in je cd-speler - overigens vroeg die leverancier 200,- voor dat ding; moest ik wel zelf firmware downloaden, erop zetten en inbouwen.
Generieke loopwerken kunnen wel eens problemen geven bij cd's met een lange speelduur of bij copy protected cd's.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 17:48 uur
Mjuman schreef:
Generieke loopwerken kunnen wel eens problemen geven bij cd's met een lange speelduur of bij copy protected cd's.
Dat heb ik ook wel eens gehad, dat een cd met lange speelduur niet af te spelen is.
Wat cd-speler betreft bekijk ik het zoals eender welk aparaat. Op een gegeven moment is het aan vervanging toe. Van de installatie die ik twintig jaar geleden kocht ontstonden eerst problemen met de cd speler. Een NAD C 521BEE. Dat viel gelukkig nog binnen de verlengde periode van garantie. Maar enkele jaren geleden begon de speler steeds vaker te haperen. De laser al eens proper gemaakt maar dat verhielp het probleem niet. Dus een nieuwe gekocht (Marantz). De NAD speler is nog wel aangesloten en hij wordt nog dagelijks gebruikt. Bij de meeste cd's namelijk geen enkel probleem. Intussen heeft wel mijn versterker (Cambridge Audio Azur 340a) het begeven. Weer kosten dus. Het is onvermijdelijk. En ik zal elke keer als de cd speler kapot is deze laten repareren of een nieuwe kopen, want ik heb meer dan 5000 cd's.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 18:01 uur
Kronos schreef:
Dat heb ik ook wel eens gehad, dat een cd met lange speelduur niet af te spelen is.
Wat cd-speler betreft bekijk ik het zoals eender welk aparaat. Op een gegeven moment is het aan vervanging toe. Van de installatie die ik twintig jaar geleden kocht ontstonden eerst problemen met de cd speler. Een NAD C 521BEE. Dat viel gelukkig nog binnen de verlengde periode van garantie. Maar enkele jaren geleden begon de speler steeds vaker te haperen. De laser al eens proper gemaakt maar dat verhielp het probleem niet. Dus een nieuwe gekocht (Marantz). De NAD speler is nog wel aangesloten en hij wordt nog dagelijks gebruikt. Bij de meeste cd's namelijk geen enkel probleem. Intussen heeft wel mijn versterker (Cambridge Audio Azur 340a) het begeven. Weer kosten dus. Het is onvermijdelijk. En ik zal elke keer als de cd speler kapot is deze laten repareren of een nieuwe kopen, want ik heb meer dan 5000 cd's.
(quote)
Eerlijk gezegd denk ik dat er (kleine) servicebedrijfjes zullen blijven - met veel kennis en ervaring - die bij kunnen staan. Je staat verstelt wat bepaalde gespecialiseerde bedrijfjes in de UK allemaal kunnen - al is dat nu een mindere optie. Je zou kunnen overwegen een (extra) loopwerk aan te laten rukken uit Taiwan of China (via DX). En inderdaad 5000 cd's digitaliseren vergt veel tijd, en aardig wat nawerk als je alle metadata moet 'rechtzetten'.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 18:26 uur
Mjuman schreef:
Je zou kunnen overwegen een (extra) loopwerk aan te laten rukken uit Taiwan of China (via DX).
Je zou kunnen overwegen een (extra) loopwerk aan te laten rukken uit Taiwan of China (via DX).
Ik weet niet of dat het probleem is met de NAD. Het lijkt dat hij beter werkt als ik 'm minder gebruik. Als tweede cd-speler kan hij misschien nog wel een tijdje mee. Elk uur dat ik daar cd's op afspeel is een uur uitgespaard op de nieuwe Marantz.
0
geplaatst: 11 februari 2022, 16:44 uur
Met een beetje geluk (en iets minder wijsheid, want wat moet je met al die troep in huis
) kun je nog steeds hele leuke CD-spelers kopen voor bijna niets.
De afgelopen weken binnengelopen in diverse kringloopwinkels en wat mee naar huis genomen. Eigenlijk ben ik dan vooral geïnteresseerd in Philips/Marantz, eind jaren '80. Sony en JVC laat ik staan, hoewel het er nog goed uitziet, stickers er vaak nog op. Maar de 1-bitters halen het toch niet bij de traditionelere aanpak van Philips.
Heel aardige Philips microset MCM710 meegenomen voor 20 euro, met een verrassend goed geluid voor in een niet te grote huiskamer. Zwaar gebouwd ding, lijkt als twee druppels water op de Marantz. Boven in mijn werkkamertje draait nu de antieke Philips CD380 op koptelefoon. Dit is de verbeterde 16-bitter en het geluid is bijzonder goed. Gebouwd in België. Het ding ziet er niet uit eigenlijk met die simpele oranje-ledlampjes in hoekig hardplastic kastje, maar een druk op de ladeknop laat merken dat er op de constructie weinig aan te merken valt. Voor de freaks: eigenlijk altijd aan laten staan zo'n speler, werkt het best als de bedrijfstemperatuur langdurig stabiel blijft.
Kortom: CD luisteren hoeft geen dure hobby te zijn. En breekt er wat, dan zijn er nog genoeg op de 'vintage' markt. De handige knutselaar kan er een nieuwe snaar in zetten of nieuwe condensatoren (elco's) in solderen, maar dat loopt niet altijd goed af, zoals met mijn Marantz CD50 uit 1988 gebeurde. Moest helaas afgevoerd worden. Het apparaat kostte me destijds ruim 800 dure guldens.
Helaas was mijn Franse voiture niet meer leverbaar met CD-speler. Daar moet ik dan zo'n ellendig usb-stickje in het dashboard steken maar thuis staat er één in iedere kamer. Twee platenspelers ook trouwens. Maar dat de platencollectie in kratten is opgeborgen zegt misschien wel iets.
) kun je nog steeds hele leuke CD-spelers kopen voor bijna niets. De afgelopen weken binnengelopen in diverse kringloopwinkels en wat mee naar huis genomen. Eigenlijk ben ik dan vooral geïnteresseerd in Philips/Marantz, eind jaren '80. Sony en JVC laat ik staan, hoewel het er nog goed uitziet, stickers er vaak nog op. Maar de 1-bitters halen het toch niet bij de traditionelere aanpak van Philips.
Heel aardige Philips microset MCM710 meegenomen voor 20 euro, met een verrassend goed geluid voor in een niet te grote huiskamer. Zwaar gebouwd ding, lijkt als twee druppels water op de Marantz. Boven in mijn werkkamertje draait nu de antieke Philips CD380 op koptelefoon. Dit is de verbeterde 16-bitter en het geluid is bijzonder goed. Gebouwd in België. Het ding ziet er niet uit eigenlijk met die simpele oranje-ledlampjes in hoekig hardplastic kastje, maar een druk op de ladeknop laat merken dat er op de constructie weinig aan te merken valt. Voor de freaks: eigenlijk altijd aan laten staan zo'n speler, werkt het best als de bedrijfstemperatuur langdurig stabiel blijft.
Kortom: CD luisteren hoeft geen dure hobby te zijn. En breekt er wat, dan zijn er nog genoeg op de 'vintage' markt. De handige knutselaar kan er een nieuwe snaar in zetten of nieuwe condensatoren (elco's) in solderen, maar dat loopt niet altijd goed af, zoals met mijn Marantz CD50 uit 1988 gebeurde. Moest helaas afgevoerd worden. Het apparaat kostte me destijds ruim 800 dure guldens.
Helaas was mijn Franse voiture niet meer leverbaar met CD-speler. Daar moet ik dan zo'n ellendig usb-stickje in het dashboard steken maar thuis staat er één in iedere kamer. Twee platenspelers ook trouwens. Maar dat de platencollectie in kratten is opgeborgen zegt misschien wel iets.
0
geplaatst: 11 februari 2022, 18:39 uur
Wandelaar schreef:
Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als je cd's bewaart op de plaats waar normaal gesproken wordt bewaard wat uit kratten komt (bier), nl in de koelkast.
1
geplaatst: 11 februari 2022, 18:43 uur
Mjuman schreef:
Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als je cd's bewaart op de plaats waar normaal gesproken wordt bewaard wat uit kratten komt (bier), nl in de koelkast.
(quote)
Haha. Het gaat nog goed met me. Beetje koelte kan geen kwaad overigens bij het bewaren. Heb meerdere elpees weg moeten gooien die op een zonnige vensterbank lagen te krommen. Misschien ken jij dan nog een voorbeeld van een CD met rottigheid die het ook niet meer doet.

0
geplaatst: 11 februari 2022, 18:55 uur
Wandelaar schreef:
Haha. Het gaat nog goed met me. Beetje koelte kan geen kwaad overigens bij het bewaren. Heb meerdere elpees weg moeten gooien die op een zonnige vensterbank lagen te krommen. Misschien ken jij dan nog een voorbeeld van een CD met rottigheid die het ook niet meer doet.
(quote)
A propos rottigheid die het niet meer doet: de Franse voiture - een Xantia waarvan het hydraulisch systeem het begaf tijdens de vakantie in Frankrijk; met de Franse slag gefikst bij de dealer in Rodez; vervolgens weer (dezelfde) panne op de terugweg, doorgereden tot Maastricht (alwaar het systeem "vide" bleek). Op de bergingswagen van de ANWB: meteen genezen van "la voiture française" (na eerdere vergelijkbare k*ervaringen met een Peugeot). Little did I know dat er 4 jaar later een Laguna voor me klaar zou staan bij aanvang van ....
0
geplaatst: 11 februari 2022, 19:45 uur
Tja, de Laguna, ooit het rampmodel van Renault. Maar inmiddels rij ik twee jaar storingsvrij in een Renault. Voor een Peugeot moet je lef hebben en/of een bijzonder goede relatie met je dealer. Om over de hydrauliek van Citroen nog maar te zwijgen. Luxeproblemen hier. Zou met een Dacia ook dik tevreden zijn.
Off-topic? Zeker!
Off-topic? Zeker!
3
Onweerwolf
geplaatst: 28 september 2023, 13:36 uur
gaucho schreef:
Ik durf er geen geld op in te zetten, maar ik denk wel dat we over vijf tot tien jaar in dat niche-stadium zijn aanbeland, waarin een beperkt aantal titels nog op kleine schaal op CD verkrijgbaar is. Ik merk nu al - en echt niet alleen in het R&B/hiphop-segment - dat sommige titels wel gestreamd kunnen worden en een LP-variant hebben, maar geen CD. Dat geldt voor zwel oude als nieuwe titels. En titels uit de 'back-catalogue' - albums van vroeger dus - komen steeds vaker te vervallen.
(quote)
Ik durf er geen geld op in te zetten, maar ik denk wel dat we over vijf tot tien jaar in dat niche-stadium zijn aanbeland, waarin een beperkt aantal titels nog op kleine schaal op CD verkrijgbaar is. Ik merk nu al - en echt niet alleen in het R&B/hiphop-segment - dat sommige titels wel gestreamd kunnen worden en een LP-variant hebben, maar geen CD. Dat geldt voor zwel oude als nieuwe titels. En titels uit de 'back-catalogue' - albums van vroeger dus - komen steeds vaker te vervallen.
Vandaag precies 5 jaar verder en ik merk er niets van. Alles wat ik wil hebben is op CD verkrijgbaar uitgezonderd wat splits en vage EP's die bands opzettelijk alleen op vinyl uitbrengen zodat ze net kunnen doen alsof ze kvlt zijn.
0
geplaatst: 28 september 2023, 16:05 uur
Ik kan me (gelukkig) ook niet herinneren dat een CD niet verkrijgbaar was. En vervallen titels vind je soms voor een habbekrats in de kringloop.
0
geplaatst: 28 september 2023, 16:08 uur
gaucho schreef:
En het gaat maar door:
https://omny.fm/shows/radio-10-gemist/goed-nieuws-voor-gerard-de-cd-komt-weer-helemaal-t?fbclid=IwAR08tCjm-m__CWPBATb42g9BXJ0MklJagqN4TllgkkTQOvGFhbTajZt34zU
En het gaat maar door:
https://omny.fm/shows/radio-10-gemist/goed-nieuws-voor-gerard-de-cd-komt-weer-helemaal-t?fbclid=IwAR08tCjm-m__CWPBATb42g9BXJ0MklJagqN4TllgkkTQOvGFhbTajZt34zU
Kon het welgeteld 2 minuten uithouden - die adhd- amazing discoveries - stem van de presentator (ooit prachtig gepersifleerd door Paul de Leeuw/Bob de Rooy (in amazing disbobberies) belette verder luisteren.
D'r was één ding dat bleef hangen: hoe komt men dan een cd-speler? Nou zei die Velvet-man: "van de kringloop". De gewone retailende hifi-zaak verkoopt er slechts zo'n 1-2 per maand.
De platenhandel schijnt het nooit te willen leren: de platenkoe wordt nu in no time zo compleet uitgemolken dat de koper onderhand terugdeinst. Want stel dat je je vinylfetisjisme zo fiks moet betalen als de nieuwe Depeche Mode (47,-) en je vindt dat eigenlijk veel pecunia, dan kan je middels de cd die ca 1/3 kost een andersoortig fysiek exemplaar (als je dat toch wil) in huis halen.
1
geplaatst: 28 september 2023, 16:20 uur
Daarnaast is veel nieuw vinyl ook nog van een belabberde kwaliteit. Als je je harses gebruikt koop je nu een mooie cd verzameling bij elkaar...of je gaat profi streamen

* denotes required fields.