MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen

zoeken in:
Het komt denk ik vooral door de veranderde luistergewoonten: muziek luisteren op een stereo-installatie was op een gegeven moment niet langer de standaard, dat werd het (ook buitenshuis) luisteren van mp3'tjes op goedkope spelertjes met dito oordopjes.

Er zijn geweldige mobiele high res spelers in omloop. Dus mp 3 hoeft niet de standaard te zijn voor buitenshuis. Maar zo is het wel begonnen inderdaad

Ik heb er elders op deze site wel eens voor gepleit om van elk album een 'oordopjes-versie' en een goed gemasterde versie uit te brengen, maar dat is natuurlijk geen haalbare kaart. Ik vraag me af of er ooit een tijd komt waarop al die muziek van pakweg de laatste 20 jaar nog eens in een goedklinkende versie zal verschijnen. Meteen een goed verkoopargument.

Ik heb op YT eens een discussie gevolgd tussen een engineer van muziek en een van film. De tegenstand kon haast niet groter. Bij muziek moet de master volgepakt in your face indruk maken alsof elke song een reclamespot is. Bij film moet de sound een zo groot mogelijk dynamisch bereik krijgen om het publiek mee te voeren en eventueel uit de stoel te laten opschrikken. Tegenwoordig zijn er ook artiesten die de moeite nemen om de muziek op BRD met groot dynamisch bereik uit te brengen, meestal in stereo en surround. De SACD heeft die poging ook gedaan en verloren want te duur. En nu alsnog met zijn allen aan het vinyl (Nog duurder)

Maar dat zal dan waarschijnlijk niet meer op CD gebeuren, maar als hi-res download. Dat fenomeen bestaat natuurlijk al, al heb ik gelezen (niet uit eigen ervaring) dat ook daar slecht gemasterde opnamen bij zitten. Dat doelbewust saboteren van de geluidskwaliteit blijft voor mij een van de grote raadsels van de afgelopen tijd...

Het is toch vaak de artiest zelf die het harder en harder wil hebben (als een reclame dus)

gigage schreef:
Het is toch vaak de artiest zelf die het harder en harder wil hebben (als een reclame dus)
De artiest zit ook in het systeem gebakken van producers en productventers die inderdaad alleen geïnteresseerd zijn in gehoord worden - zo hard mogelijk. Zo werkt het. Ik denk dat veel artiesten het graag anders zouden willen, maar hiervoor niet de artistieke vrijheid krijgen vanwege die harde marktwetten.

Aardig artikel in NRC Handelsblad: De cd doet het nog altijd beter dan de veel te dure lp - NRC

Altijd goed om de dingen in het juiste perspectief te blijven zien: er worden nog altijd drie keer zoveel CD's verkocht als LP's. Maar ze bereiken heel verschillende doelgroepen, zoals ook blijkt uit die top-tienen van best verkochte albums over het afgelopen jaar. Die CD-top 10, daar word je niet vrolijk van. Gruwelijk eng zelfs, om in de termen van nummer 5 te blijven.

Niet verwonderlijk: de LP top-10 bestaat helemaal uit rock-albums, waarvan er acht uit gekende klassiekers bestaan. Die worden gekocht door publiek met een duidelijk afgebakende smaak dus.

En het feit dat Pearl Jam op twee staat, is voor mij ook veelzeggend: een LP met ruim 50 minuten muziek is voor een enkele schijf echt niet handig. Ik heb 'm ook, die Sony-reissue. Maar vergelijkend warenonderzoek leert mij dat de originele CD uit 1990 in dit geval echt beter klinkt...

En ja, de prijs van het zwarte goud mag ook van mij wel een stukje omlaag. Ook van tweedehands platen. Het is momenteel echt 'over the top'...

Vooral de tekst in dat kadertje is interessant: 'CD-VERZAMELING GOOI ZE NIET WEG.' Al zou ik zeggen, gooi je verzameling wel weg. Maar dan in mijn richting.

Citaat uit datzelfde kadertje: Laat anderen dat maar doen...

In de afgelopen jaren was het een beetje 50-50 als het gaat om het kopen van cd's en vinyl. Door de prijzen is de verhouding al respectievelijk verschoven naar 90-10. Waarom zou ik 25-30 euro neertellen voor een lp als de cd 10-15 euro kost? Zeker als ik de hoes en verpakking toch niet heel boeiend vind.

RuudC schreef:
In de afgelopen jaren was het een beetje 50-50 als het gaat om het kopen van cd's en vinyl. Door de prijzen is de verhouding al respectievelijk verschoven naar 90-10. Waarom zou ik 25-30 euro neertellen voor een lp als de cd 10-15 euro kost? Zeker als ik de hoes en verpakking toch niet heel boeiend vind.

Ik vind het vooral fijn om die keuze te hebben. Artwork en nostalgisch gevoel (een soul album uit de jaren 60/ 70 bijvoorbeeld) spelen bij bij een grote rol bij de keuze voor vinyl.
Mooi nieuw werk in een knappe hoes vind ik ook leuk. Maar als het een dubbelaar wordt met een weinig inspirerend jasje, dan koop ik liever de cd. Zeker als meerdere skip nummers zijn.
Ja, en die prijzen zijn ook prettig inderdaad.

Maar ik wil het wel graag fysiek hebben om langs een kast kunnen lopen, er door heen te bladeren, het ding op te zetten met de hoes mooi in beeld. Daarnaast heb ik de favoriete nummers ook nog als bestand, maar dat draai ik heel anders (ipv dat rustmomentje van een album draaien).

Dat geldt voor mij ook wel hoor. Een mooie hoes is zeker een pro om voor de lp te gaan. Ik heb wel eens lp's aangeschaft terwijl ik de cd al had. Komt niet vaak voor. Maar laat het duidelijk zijn dat ik niet alleen naar de prijs kijk.

Vroeger kostte de cd meer dan de lp. Nu dat omgekeerd is heeft cd er nog een voordeel bij. Naast alle andere voordelen. Voor de nostalgie of mooie hoes koop ik nog wel eens vinyl. Maar zelden. En als dat gebeurt koop ik de cd er meestal ook bij. De verhouding cd / lp in mijn verzameling is ongeveer 75 / 25.

Koop nauwelijks nog cd’s. Inmiddels mijn hele cd collectie geript en via streaming toegankelijk gemaakt. Dit icm een streamingdienst als Tidal maakt het voor mij overbodig om nog nieuwe cd’s t kopen. Wel koop ik veel vinyl, zeker als ik de albums graag wil hebben. Zijn er toch behoorlijk wat. Wil wel de garantie dat het gekochte vinyl goed klinkt en ken inmiddels de nodige labels en hun kwaliteit. Luisterbeleving is en blijft toch anders. Verschil tussen snel wat snacken (streamen) en uitgebreid dineren (lp’s luisteren) Voor mij quality time. En ze gaan verdwijnen...tzt.

De keuze die je hebt, maakt dit inderdaad een gouden tijd voor de muziekliefhebber.
Thuis luister ik vooral LP's voor pop en rock en cd's voor klassiek. Onderweg gebruik ik nog altijd mijn iPods, waar ik liefst remastered for iTunes albums afspeel. Nog nooit hoorde ik bv. Steve McQueen van Prefab Sprout zo mooi klinken. Ik ben een van die sponsors van de muziekindustrie die het geen probleem vindt om een album dubbel of driedubbel te kopen in verschillende formats. Je moet je geld uitgeven aan wat je belangrijk vindt, en dat is voor mij in de eerste plaats muziek.
Als ik nood heb aan losse nummers kijk ik youtube, waar ik de videoclips op tv afspeel (Chromecast).
Mijn Spotify abonnement is al lang opgezegd, het hebben en uitbouwen van een collectie maakt voor mij streamen overbodig.

Of een laatste stuiptrekking?

Agreed

Van beide een beetje, denk ik. Natuurlijk loopt het aandeel van fysieke releases alleen maar verder terug. Maar ik lees er ook aan af dat met name echte fans van bepaalde bands of zangers - per saldo een vrij beperkte groep hardcore muziekliefhebbers dus - graag een tastbaar object in handen willen hebben van hun favoriete muziek. Die groep blijft bestaan, denk ik, en daarmee ook een bescheiden vraag naar het fysieke product.

Wel zullen de oplagen kleiner worden. En het artikel meldt al wat er dan kan gebeuren. Als de gehele eerste oplage van een bepaald gewild album is uitverkocht, zijn de fans die hebben misgegrepen, kennelijk bereid om er forse bedragen voor neer te tellen, zoals blijkt uit die ontwikkeling rond de nieuwste van Tool:

...the entirety of the more than 100,000 copies that RCA/Sony Music Entertainment shipped had sold out by Sept. 10. Meanwhile, re-sales of the album in the Amazon marketplace are fetching anywhere from $155 to $204.99 a copy.

Het bevestigt wat ik op deze site al eens eerder heb gesteld: zodra er geen fysieke releases meer worden uitgebracht - en dat zie ik overigens niet heel snel gebeuren - zullen de prijzen van sommige items flink de hoogte in gaan.

Voortaan gewoon een lcd-schermpje bij elke cd en dan verpatsen voor 50 of 100 euro. Ja, dat gaat de cd redden van de ondergang.

Ik dacht dat limited edition albums niet werden bijgedrukt. in principe is dan elk album limited. (Behalve de laatste Deep Purple dan )

gigage schreef:
Ik dacht dat limited edition albums niet werden bijgedrukt. in principe is dan elk album limited. (Behalve de laatste Deep Purple dan )

"Liegen alsof het gedrukt staat" en "Papier is gewillig" zijn bekende gezegdes en ook geldig in digitale vorm. Laat ik eens een paar voorbeelden geven:

* 2-3 jaar geleden werd op Record Store Day een box aangeboden met lp's van de Red House Painters; voor een aardige som geld. Inmiddels zijn die lp's ook los te verkrijgen.

* vorig jaar werd op RSD een remaster (wit vinyl) van David Sylvian aangeboden voor ca 50,- Eerder dit jaar kwam een versie op zwart vinyl beschikbaar voor 23,- (bij jpc).

* aantal jaren geleden kwam een speciale box (sacd) remasters (vervaardigd door het gerenommeerde MOFI) van Dead Can Dance voor veel geld; 2 jaar later werden diezelfde remasters (zonder vermelding van MOFI) gebruikt voor herpersingen op vinyl, voor ca 25,- voor een dubbel-lp.

Elders (RIP Muziekindustrie, dacht ik) heb ik al eens verwezen naar een rapport van Forrester dat als suggestie voor de platenindustrie een zgn salami-tactiek aanbeval, time-frame based en dat zullen we vaker zien: eerst dure releases en aan het eind van de rit mid price. Wees ook niet verbaasd als je gaandeweg op de eerste release van een cd kunt/moet intekenen: afname verzekerd en de kosten zijn dan al terugverdiend.

Zie ook: strategie rondom de nieuwe Tool

Nog een omslag: in de VS lijkt het erop dat komend jaar de inkomsten uit de LP-verkoop (dus niet de verkochte aantallen) voor het eerst sinds 33 jaar hoger liggen dan die uit de CD-verkoop. Zal ook wel een beetje komen doordat de prijzen van LP's ook met bijna 500 procent gestegen zijn sinds 2007...

https://www.cnbc.com/2019/09/14/vinyl-records-on-track-to-outsell-cds-and-prices-have-risen-490percent.html

Trouwens een slecht geschreven en bevooroordeeld artikel, want als je de eigenlijke RIAA-statistieken erbij pakt, zie je dat de revenuen weliswaar dichter bij elkaar zijn komen te liggen (224 miljoen voor LP's tegenover 248 miljoen dollar voor CD's), maar dat de verkochte aantallen nog flink uit elkaar liggen (8 miljoen LP's tegenover 18 miljoen CD's - evengoed heel weinig natuurlijk voor de verkopen van een heel half jaar in de VS). Het opmerkelijkste vind ik eigenlijk nog dat de daling van CD-verkopen tot stilstand is gekomen, zo leert de vergelijking tussen het eerste half jaar van 2018 en die van 2019. En de inkomsten uit de CD-verkoop zijn zelfs licht gestegen...

...en inmiddels komt tachtig procent van alle inkomsten van de muziekindustrie voor rekening van streaming. Lijkt me een teken aan de wand, waarbij het lastig zal worden om op termijn LP's en CD's in de benen te houden. Toch geloof ik dat er op kleine schaal altijd behoefte zal blijven aan tastbare geluidsdragers.

Universal Nederland bijvoorbeeld maakt er geen geheim van zich nog steeds in te zetten voor de fysieke albums. Sterk gekrompen markt, stabiliseert enigszins. Terecht zegt men dan ook: we zouden wel gek zijn om die 20% van de markt onbediend te laten. Dat gaat nog steeds om een flinke slok omzet.

En nu ik toch een beetje aan het rond-googlen ben, stuit ik op dit artikel. Ik neem het met een korrel zout, maar het maakt wel dat je je afvraagt hoe een generatie die is opgegroeid met downloads en Spotify straks aankijkt tegen zilveren schijfjes.

Kennelijk zijn er nu al tieners die ze als een soort verzamelobject beschouwen. Niet om te draaien (natuurlijk niet!), maar om te showen! Een soort voetbalplaatjes, maar dan anders...

gaucho schreef:
Zal ook wel een beetje komen doordat de prijzen van LP's ook met bijna 500 procent gestegen zijn sinds 2007... [...] Trouwens een slecht geschreven en bevooroordeeld artikel,...

Dat van die enorme prijsstijging is in ieder geval onzin; a new vinyl record cost an average of $4.80 in 2007, and in 2017 it had gone up to $28.40, an increase of over 490%. Ik ben in 2008 weer lp's gaan kopen en schat dat de prijzen gemiddeld ongeveer met 50% zijn gestegen.

Kronos schreef:
Dat van die enorme prijsstijging is in ieder geval onzin; a new vinyl record cost an average of $4.80 in 2007, and in 2017 it had gone up to $28.40, an increase of over 490%. Ik ben in 2008 weer lp's gaan kopen en schat dat de prijzen gemiddeld ongeveer met 50% zijn gestegen.

Ja, dat was een van de redenen waarom ik stelde dat het nogal bevooroordeeld was. Ik keek daar zelf ook wel van op: kostte een nieuwe plaat in 2007 gemiddeld 4,80 dollar in de VS? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Er staat nog iets voor: according to data from eBay...

Nou was 2007 net voor de tijd dat LP-verkopen een beetje begonnen aan te trekken, en volgens mij werden er toen nog nauwelijks nieuwe LP's gemaakt. Tweedehands ja, dat geloof ik graag, zo'n prijspeil. Maar nieuw...?

Zo staat er ook in dat artikel: "CDs just got too expensive,” Kioussis said. “An indie label album can be $18.99, and reissues can be in the high twenties to low thirties in prices.“
Huh? CD-reissues van 30 dollar? Ja, die boxsets misschien, maar dan krijg je ook wel meteen 6 CD's ofzo. In mijn ervaring zijn CD's nog nooit zo goedkoop geweest als nu, zeker tweedehands. Maar ook nieuwe albums kun je met een beetje rondkijken vrij voordelig op de kop tikken. Al merk ik het laatste jaar wel dat de prijzen voor nieuwe CD's weer licht aan het stijgen zijn.

gaucho schreef:
Tweedehands ja, dat geloof ik graag, zo'n prijspeil.

Tweedehands zijn de prijzen soms meer dan verdubbeld. De prijzen voor nieuw vinyl zijn vaak wel tegen de dertig euro, maar dat zijn dan ook dubbel lp's. Over het algemeen vind je nu makkelijker nieuw vinyl aan schappelijke prijzen dan dik tien jaar geleden toen winkels ze pas weer begonnen te verkopen. En als je de prijzen vergelijkt met dertig jaar geleden dan lijkt de stijging mij niet buiten de normale inflatie te vallen.

Hendrik68
Misschien dat iemand er meer over kan vertellen, maar ik las ooit een paar jaar terug een artikel over cassettebandjes, dat die ook nog gemaakt worden, omdat ook daar nog op kleine schaal behoefte aan zou zijn. Ik meende zelfs dat die fabriek in Nederland stond.

Ik ben de laatste die zal tegenspreken dat het met de CD-verkoop ongekend slecht gaat. Dit grafiekje spreekt boekdelen, net als dit bericht - al gaat het hier wel om de Amerikaanse markt, waar deze ontwikkelingen een stuk verder zijn dan bij ons.

Maar dit vond ik toch wel een heel opmerkelijk gegeven. Het nieuwe album - met de nadruk op album - van AC/DC kwam op 1 binnen in de verkooplijsten in de VS. Maar in tegenstelling tot de meeste goed verkopende albums - die voornamelijk scoren dankzij streaming - zijn fans van AC/DC nog altijd fervente albumkopers.
Van de 111.000 'verkochte' exemplaren in de eerste week van release komt het leeuwendeel voor rekening van verkochte CD's (71.000), daarna volgen downloads, LP's en 'superdeluxe packages'. Het aandeel van gestreamde nummers in de totale verkoop is marginaal: omgerekend minder dan 1.000 stuks - een zeldzaamheid anno 2020.

Het is hier en elders op deze site al eens vaker opgemerkt: het kan per genre enorm verschillen of muziekluisteraars hun heil zoeken in streaming, LP of CD. Het is in hetzelfde bericht dan ook veelzeggend dat de nummer 2 op de Amerikaanse ranglijst, Future and Lil Uzi Vert’s 'Pluto x Baby Pluto' zijn 105.000 'verkopen' vrijwel uitsluitend realiseerde via streaming.

gaucho schreef:
Ik ben de laatste die zal tegenspreken dat het met de CD-verkoop ongekend slecht gaat. Dit grafiekje spreekt boekdelen, net als dit bericht - al gaat het hier wel om de Amerikaanse markt, waar deze ontwikkelingen een stuk verder zijn dan bij ons.

Denk dat dat laatste wel meevalt: 1-2 jaar, hoogstens; check de site van het nvpi - even om het tromgeroffel heen lezen - Sterkste omzetgroei Nederlandse muziekindustrie sinds vijf jaar - nvpi.nl

Streaming - 25,2% gegroeid -marktaandeel van 78,2%; je hoeft geen geleerde te zijn om te veronderstellen dat het volgend jaar ook 85% zal zijn, of wellicht daarboven.

Als je uitgaat van een cd-prijs van circa $11 per unit komt die afzet van 46,5 miljoen units uit op een bedrag van ca $500.000.000; zet dat af tegen een NL cd-omzet van 25.200.000 euro en dan is dat ongeveer in verhouding met de bevolkingsomvang.

Opvallender vond ik dat voor cd's de verkooppiek in de US in '99 en '00 ligt met (ca 940 miljoen) en in NL in '91 absoluut met 40 miljoen en in '97 met 38 miljoen (stuks) - wellicht is daar een demografische of economische verklaring voor te vinden?

gaucho schreef:
Maar dit vond ik toch wel een heel opmerkelijk gegeven. Het nieuwe album - met de nadruk op album - van AC/DC kwam op 1 binnen in de verkooplijsten in de VS. Maar in tegenstelling tot de meeste goed verkopende albums - die voornamelijk scoren dankzij streaming - zijn fans van AC/DC nog altijd fervente albumkopers.

Klopt helemaal met mijn bevindingen - ooit sprak ik degene in Utrecht 2 verschillende platenzaken runde en die vertelde me destijds (10-15 jaar geleden) dat het grotendeels de metal- en hardrock-liefhebbers waren die de platenhandel door de lastige tijd begin deze eeuw heen hadden geholpen.

Je merkt het ook hier op de site: er worden nog volop cd's gekocht - én verkocht - dat laatste tegen imo soms hoge prijzen. Bij verkoop aan de handel brengt een tweedehands cd vaak niet meer dan 0,75 - 1,00 op. De techniek is nu bijna 40 jaar oud, maar lijkt eindig.

Sta me een vergelijking toe: vroeger kocht je WordPerfect of PageMaker (juist ja wasda?) en die software producten kwamen in een hoge brede box met meerdere diskettes en een lijvige handleiding. Tegenwoordig koop je online (of in de winkel) een licentie, krijg je een downloadcode in een doosje met de omvang van een pakje cigaretten en de rest wijst zichzelf - handleiding is een .pdf die je moet downloaden.
Mu-rassic park lijkt dichterbij dan nog eens 40 jaar

Ik kom sinds mijn jeugd nog regelmatig bij Concerto in Amsterdam, en heb gevraagd omtrent de verkoop van CD's & LP's. CD's zijn voor hun zeker nog rendabel en ziet hij voorlopig zeker niet verdwijnen. LP's is meer de jeugd en pure liefhebbers van gramafoonplaten (wel een groter bestand dan de CD kopers)

Vorige week zag ik filmpje (meen bij Het Parool) waar Typhoon thuis een geluidstest van zijn nieuwe album onderging want hij was overtuigd sublieme geluid grammafoonplaat. De streamer (Spotify) viel gelijk door de mand en koos hij als laatste.

Typhoon koos als beste geluid de CD, hij was er echter van overtuigd dat het een grammafoonplaat (welke hij als 2e koos) was. Was leuk om te zien dat hij echt verbijsterd was. Tuurlijk weet ik dat de installatie ook bepalend is waar de geluidsdragers op afgespeeld worden maar zo slecht was en is de CD als geluidsdrager in mijn opinie niet. Maar ook hier geldt "ieder het zijne"

Gast
geplaatst: vandaag om 07:30 uur

geplaatst: vandaag om 07:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.