MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Groepen die onderschat worden

zoeken in:
Dit is altijd zeer frustrerend voor de grote fans. Je beseft hoe goed iets wel is, maar de anderen vinden het maar niets. Misschien komen we op die manier ook groepen tegen die we zeker goed vinden, maar die niet of weinig aan bod komen.

Alhoewel Frank Zappa redelijk populair is, vind ik dat men nog altijd niet beseft wat voor talent hij was.

Verder:

Jonathan Richman
Johnny Cash( nu wel beter met de film)
Voillent femmes
Arno
Tom Tom Club
My latest novel
Del Shannon
Die Prinzen
Giant Sand
T. Rex

Tja, mijn gemiddelde leeftijdsgenoot vind het oudere rockwerk sowieso niks. De meesten luisteren bijna alleen top40 muziek. Wat opzich erg jammer is, want er is nog zoveel meer.

Thin Lizzy vind ik trouwens wel erg onderschat.

Als ik verder over onderschatten spreek, ik vind het heel jammer dat voor veel (goede) rockbands geen plaats is in the top40. Bijvoorbeeld Placebo of Queens of the Stone Age. De top 40 lijkt te worden gedomineerd door R&B en dergelijken. (en de gewone normale pop songs en de skaterrock). Misschien dat een alternatieve top40 een leuk idee is.

Inderdaad, er zou moeten zo'n alternatieve top 40 komen, zo leg je de basis voor nieuwe groepen die aan de bak kunnen komen. Nu denk ik wel dat Placebo of Queens of the stone age onderschat worden, maar Thin Lizzy zeker wel! Andere artiesten verafgoden Thin Lizzy tot en met, maar bij de gewone mensen lijkt het niet echt aan te slaan

Toto

Ik vind QOTSA en Placebo anders redelijk onderschat. (ze slaan niet aan bij de grote massa.) Daardoor komen ze gelijk niet in de top40. En over Thin Lizzy... ik reken mijzelf toch wel tot de gewone mensen hoor

(al moet ik er welbij zeggen dat ik een drummer ben)

Er staat toch onderschat, niet overschat?

DutchViking
Ik vind Faith No More een erg ondergewaardeerde band. Een band die altijd eigenzinnig te werk ging. Hun platen waren steeds een mengelmoesje van stijlen. Vooral albums als The Real Thing en Angel Dust zijn de moeite van het beluisteren meer dan waard

Ook Def Leppard is een band die (in Nederland) nooit echt is doorgebroken, terwijl hun stijl destijds (vooral in de 80's) vrij uniek was. In Noord-Amerika, Japan en bepaalde Europese landen lag/ligt de populariteit van Leppard veel hoger.

Ik kan hier eigenlijk nog wel legio bands opnoemen, maar heeft denk ik ook geen zin. Ik hou het bij Faith No More en Def Leppard.

Ik ben het er wel mee eens dat Thin Lizzy ook best wel onderschat werd, hebben enkele uitstekende platen gemaakt (zoals Live and Dangerous en Jailbreak).

Niet in de top-40 staan vind ik niet echt een maatstaf om dan meteen onderschat te worden. De Top-40 is daar absoluut geen graadmeter voor. De Album Top-40 wel, en daar vind je groepen als Placebo en QOTSA in terug. Niet op de allerhoogste posities, maar toch. Placebo en QOTSA zijn dus i.m.o. absoluut niet onderschat. Optredens van deze bands zijn de laatste jaren ook altijd uitverkocht. Ik zou dan nog eerder bands als Mansun, Doves en The Beta Band noemen. En voor de wat ouderen: XTC, Yello en Ween.

Carow schreef:
Misschien dat een alternatieve top40 een leuk idee is.

Maar die zijn er hoor:

Free40

Outlaw41

Je kunt het ook grotendeels omdraaien door te stellen dat de groepen uit de top-40 (bv) overschat zijn (?).

Ja, dat is zo. Maar het werkt omgekeerd evenredig. Hoe meer die popgroepjes op de radio mogen komen, hoe minder plaats er komt voor de echt experimenterende, vernieuwende groepen. Maar goede muziek is natuurlijk een relatief gegeven, toch vind ik dat je veel hetzelfde hoort op de radio, maar ik heb al van velen gehoord dat de Belgische radio beter zou zijn dan de Nederlandse. In België heb je wel een paar goede posten, maar die komen geleidelijk aan ook meer mainstream. Studio Brussel blijft wel de beste post en dan radio 1. Al de andere posten (als ik geen vergeet) zijn hitjes en nostalgie.

JonnieBrasco
Ik snap nooit zo (ook hier weer) waarom men overschat/onderschat altijd zo 1 op 1 trekt met populair en (in dit geval) alternatief. Placebo is een alternatieve band, maar daardoor inderdaad niet onderschat. Placebo is een erg populaire alternatieve band, de huidige MuMe-rotatielijst bevestigt dat nog eens. Ook de stemgemiddelden van hun albums zijn hier goed.

Onderschat/overschat zijn in mijn ogen woorden die meer betrekking hebben op "waarde", en "waarderen", op de kwaliteit van muziek die te hoog of te laag ingeschat wordt door muziekliefhebbers. Dit staat los van kwantiteit/populariteit. Als ik zie dat een album als Bark Psychosis - Hex op vele muzieksites met gemak de verdiende 4,0* haalt, dan is het hier een ondergewaardeerd album.

The Quill word bijzonder onderschat,al gebied de eerlijkheid te zeggen dat ik alleen hun laatste album In Triumph ken die officieel pas volgende week in de platenzaken ligt !
The Quill is een zweeds band met een mengeling van invloeden als Black Sabbath , Led Zeppelin en toch ook Queensryche ! Vooral Merciless Room is een song dat tot dusver mijn aandacht trekt maar er staan meer goede nummers op !

Wolfmother, uitstekende rockband die in Nederland nog niet de aandacht krijgt dat het wel verdiend. Hun debuutalbum dat afgelopen jaar is uitgekomen is uitstekend en bied zeker wat goeds voor de toekomst.

Inderdaad zeker geen slechte muziek Wolfmother !

Carow schreef:
Tja, mijn gemiddelde leeftijdsgenoot vind het oudere rockwerk sowieso niks. De meesten luisteren bijna alleen top40 muziek. Wat opzich erg jammer is, want er is nog zoveel meer.

Thin Lizzy vind ik trouwens wel erg onderschat.

Als ik verder over onderschatten spreek, ik vind het heel jammer dat voor veel (goede) rockbands geen plaats is in the top40. Bijvoorbeeld Placebo of Queens of the Stone Age. De top 40 lijkt te worden gedomineerd door R&B en dergelijken. (en de gewone normale pop songs en de skaterrock). Misschien dat een alternatieve top40 een leuk idee is.

Volgens mij hebben en placebo en qotsa al in de top 40 gestaan en worden ze door niemand(van de serieuze pers)onderschat.Juist de meeste bands in de top 40 worden overschat!

QOTSA of zéker Placebo, het is gewoon populaire muziek zoals de rest uit de top-40 vandaag, vind ik.

Dumballover schreef:
In België heb je wel een paar goede posten, maar die komen geleidelijk aan ook meer mainstream. Studio Brussel blijft wel de beste post en dan radio 1. Al de andere posten (als ik geen vergeet) zijn hitjes en nostalgie.

En de enigste goede zender in België is radio 1. Op welke zender kan je anders Sufjan Stevens, Bob Dylan, The Who, The Smiths en Björk samen horen op een gewone namiddag? Het is altans een zender waar je echt nooit een vervelend nummer hoort. Studio Brussel altans dus wel. Daar hoor je gewoon wat r&b, techno en populaire "alternatieve" muziek door elkaar met daartussen vervelende presentators en onnozele spelletjes, terwijl radio 1 altijd over interessante dingen gaat. Het feit dat Studio Brussel de top-50 draait in het weekend zegt toch al genoeg!

In Nederland heb je dat ook wel. Radio 2 draait ook vaak de artiesten die jij noemt, behalve dan misschien The Who. Verbaas me daar altijd opnieuw over, omdat ik dacht dat juist Radio 2 oubollige muziek draait.

herman schreef:
In Nederland heb je dat ook wel. Radio 2 draait ook vaak de artiesten die jij noemt, behalve dan misschien The Who. Verbaas me daar altijd opnieuw over, omdat ik dacht dat juist Radio 2 oubollige muziek draait.

Naar mijn mening is Radio2 een van de meest vernieuwende zenders, maar dan wel de programma's die op niet-christelijk tijden te horen zijn.

All About Eve.
Misschien niet onderschat maar onbekend.
Hoe dan ook onterecht.
Julianne Regan verdient beter.

Joepas
The Thrills, genieten weinig bekendheid maar zijn echt f*ck*ng goed

Frank Zappa
Tim Buckley
Dirty three
Leonard Cohen
Morphine
John Fahey
Built to spill
Mark Lanegan
Minutemen
American music club
Popol Vuh
Suicide
Captain Beefheart
Fugazi
Robert Wyatt
Low
Nico
Barkmarket
Cop shoot cop
SubArachnoid space

en zo kan ik nog wel even doorgaan...

shappy1010
Paalhaas dit zijn niet zozeer onderschatte bands, alszijnde gewoon niet commerciele successen. Ik denk dat daar wel een verschil in zit. Als ik aan onderschatte muzikanten/bands denkt denk ik aan muziek die snel als "niet cool" wordt bezien of waar critici/muziekliefhebbers minderwaardig over doen, terwijl het best goed is, of misschien zelfs commercieel heel succesvol.

Als ik 1 artiest altijd wel mis op dit forum is het Billy Joel. Wordt weinig over gerept, maar wellicht omdat hij in de VS vele malen groter is dan in Europa.

Maar ik noem ook Elton John, Phil Collins en Prince vaak artiesten die afgerekend worden vanwege hun grijsgedraaide ballads of singletjes, maar zoveel meer bieden dan alleen dat.

niet commerciele successen kunnen gelijk staan aan onderschatte bands. in de lijst van paalhaas zie ik bands staan die genoeg verkocht hebben, commercieel aansloegen zoals fugazi, zeker 10 jaar geleden, toch een band die emocore een boost gaf. echter, als je de promo praatjes van bandjes leest kom je bijna geen fugazi tegen, erg jammer.
maar het gepraat over onderschat is toch alleen maar persoonlijk. ik vind billy joel niet onderschat, hij heeft mooie nummers gemaakt en is jaren geleden erg groot geweest. nu niet meer zo, in nederland tenminste.

Doves

Zeker in vergelijking met hun mindere soortgenoten.

The Greenhornes. Bestaan al langer dan The White Stripes maar stonden onlangs wel in hun voorprogramma mede omdat Jack Black een groot fan van hun muziek is.

Jack Black en enkele leden van The Greenhornes zijn nu ook samen een projectje begonnen genaamd The Raconteurs. Het nummer "Steady As She Goes" is regelmatig op de muziekzenders te zien sinds kort.

Maargoed, The Greenhornes maken erg ERG sterke retro rock. Vind ze soms meer authentiek klinken als de bands die daadwerkelijk uit de 60's komen (en dat is in dit geval een compliment).

- Pineapple Thief
- Joseph Arthur
- My latest novel

Bobiej
Eigenlijk (bijna) alle Metalbands. Iedereen denkt (deed ik ook) bij Metal aan langharige gekken die aan een stuk door in een microfoon schreeuwen.

De bands die jullie noemen worden niet onderschat, ze worden alleen niet begrepen en dat gezeur altijd over die top 40 kunnen jullie er je gewoon niet bij neerleggen dat het gros van de bevolking van lekker makkelijk in het gehoor liggende muziek houdt.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:46 uur

geplaatst: vandaag om 20:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.