menu

Muziek / Algemeen / Groepen die onderschat worden

zoeken in:
boomkat
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het systeem. De platen van Zappa en The Mothers worden over het algemeen toch vrij goed waardeert. De top 250 is alleen gebaseerd op top 10 noteringen. 20 op 10 is bijv. minder punten waard dan 3 op 4.

avatar van LucM
De platen van Zappa (& the Mothers) worden door de critici wel gewaardeerd, maar echt veel succes heeft hij nooit gehad. En in de MuMe top-250 is hij ook nergens te bekennen.

avatar van orbit
Byrds

avatar van ricardo
obsessed schreef:

In the Court of the Crimson King staat wel degelijk in de top 250, weliswaar op een magere 247e plaats, maar toch
Dan staat hij er ook net in, want een paar dagen terug nog niet, en sinds mijn lidmaatschap van de afgelopen 2 jaar hier op mu.me, heb ik hem nog nooit in de top 250 zien staan. Ze hebben mijn bericht bij dit topic gelezen zeker?

avatar van Ataloona
King Crimson
Frank Zappa
Mike Oldfield
Can
Ash Ra Tempel
Tangerine Dream
Ultravox
Camel
Van Der Graaf Generator
Eric Clapton
Dire Straits
Funkadelic
Kraftwerk
T. Rex.

een klein rijtje dat op vrij ondergewaardeert wordt.

avatar van OldSkool
Ataloona schreef:
King Crimson
Mike Oldfield
Dire Straits
Kraftwerk


Amen.
(de rest ken ik nog niet goed genoeg, sorry)

Zelf?
Pink Floyd
Tears For Fears (Sorry)
Porcupine Tree
en ik durf zelfs The Beatles aan te dragen, en dan bedoel ik dat mensen hun afrekenen op hun beginjaren.

avatar van Lukas
Pink Floyd staat met meerdere nummers bovenaan bijna elk allertijdenlijstje en Porcupine Tree is ongeveer de hype van het jaar. Die nieuwe plaat ligt nota bene zelfs in de stationsfreerecordsjop...

avatar van Paap_Floyd
Pink Floyd onderschat...






OldSkool schreef:
en ik durf zelfs The Beatles aan te dragen, en dan bedoel ik dat mensen hun afrekenen op hun beginjaren.

Ik heb juist precies het omgekeerde. Als die eerste paar platen van de Beatles door een willekeurig ander bandje waren gemaakt waren ze allang vergeten of verguist, maar nu worden ze met de mantel der liefde bedekt.

Beatles-fans zijn wel de laatsten die zouden moeten zeuren over onderschatheid, maar uit je zinsconstructie valt wel af te lezen dat je je dat realiseert

avatar van LucM
Pink Floyd zou ik niet onderschat noemen, tenzij hun beginperiode. Hun laatste albums (na the Wall) vind ik dan weer overroepen.

obsessed schreef:
Ik heb juist precies het omgekeerde. Als die eerste paar platen van de Beatles door een willekeurig ander bandje waren gemaakt waren ze allang vergeten of verguist, maar nu worden ze met de mantel der liefde bedekt.
Je moet dit in de juiste context zien, indertijd waren the Beatles baanbrekend in die zin dat talrijke jongeren een band vormden na het zien of horen van the Beatles. Natuurlijk zijn the Beatles steeds geëvolueerd, al hoor ik hun eerste albums nog steeds graag.
Inderdaad zou als een band snel in de vergetelheid belanden als ze nu precies dezelfde muziek als the Beatles zouden uitbrengen. Het zijn vooral de pioniers die legendarisch worden en niet degenen die kopiëren.

avatar van LucM
Joe Jackson moet ik hier ook vermelden, toch één van de meest veelzijdige artiesten in de jaren '80. Blur vind ik ook onderschat, ik vind ze niet onder doen voor Oasis.

avatar van OldSkool
LucM schreef:
Je moet dit in de juiste context zien, indertijd waren the Beatles baanbrekend in die zin dat talrijke jongeren een band vormden na het zien of horen van the Beatles. Natuurlijk zijn the Beatles steeds geëvolueerd, al hoor ik hun eerste albums nog steeds graag.
Inderdaad zou als een band snel in de vergetelheid belanden als ze nu precies dezelfde muziek als the Beatles zouden uitbrengen. Het zijn vooral de pioniers die legendarisch worden en niet degenen die kopiëren.


Klopt, maar ik ben echt into, zoals ik het noem hun 'progressieve periode', toen ze het toeren vaarwel zeiden en zich gingen focussen op de muziek zelf.

daar zit gewoon zoveel moois tussen.

Lukas schreef:
Porcupine Tree is ongeveer de hype van het jaar. Die nieuwe plaat ligt nota bene zelfs in de stationsfreerecordsjop...


Ik noem albums als The sky moves sideways, Nil Recurring...
The incident viel mij best wel tegen, tussen haakjes.

LucM schreef:
Je moet dit in de juiste context zien, indertijd waren the Beatles baanbrekend in die zin dat talrijke jongeren een band vormden na het zien of horen van the Beatles. Natuurlijk zijn the Beatles steeds geëvolueerd, al hoor ik hun eerste albums nog steeds graag.
Inderdaad zou als een band snel in de vergetelheid belanden als ze nu precies dezelfde muziek als the Beatles zouden uitbrengen. Het zijn vooral de pioniers die legendarisch worden en niet degenen die kopiëren.


Het is natuurlijk een beetje de vraag of de Beatles wel echt die pioniersfunctie hadden die ze vaak wordt toegedicht, maar even los van die discussie, inderdaad, ere wie ere toekomt en pioniers moeten absoluut de erkenning krijgen die ze verdienen.

Dat neemt echter niet weg dat in sommige gevallen de muziek wel degelijk gedateerd gaat klinken en uiteindelijk ben ik toch van mening dat je de muziek op zijn eigen merites moet beoordelen, zonder bijzaken als jaar van uitgave, kritische ontvangst en de dan wel niet modieuze haardossen van de makers van de liedjes.

Antonio
Frank Zappa ( en natuurlijk The Mothers Of Invention)
Warren Zevon
King Crimson
Eric Dolphy
Roland Kirk
Louis Armstrong
The Band
Little Feat

en dan zullen er vast nog wel meer zijn, maar dit zijn mijn persoonlijke favorieten



avatar van Joren999
Niet grappig.

Stijn_Slayer
Antonio schreef:

Louis Armstrong


Louis Armstrong staat toch gewoon bekend als één van de grootste jazzmuzikanten ooit?

avatar van Poles Apart
Felt (de Britse band)
Morphine
Moby Grape
Harry Nilsson
Emitt Rhodes
Big Star
Silver Apples
Jim Ford
Sudden Sway
John Martyn
......

avatar van steven
king crimson
big star
badfinger
josh rouse
frank turner

avatar van steven
oh en

Low

avatar van Svendra
Joren999 schreef:
Niet grappig.

Misschien noemde Bulldozer niet voor de grap K3.
Het is mode om op dat groepje te schieten, maar laten we het even nuchter bekijken. Het drietal kan tegelijkertijd dansen en live zingen op een acceptabel niveau.
Iedereen denkt: 'die liedjes verzin ik zelf ook' maar als het zo simpel was, was allang iemand eerder met de (commercieel aantrekkelijke) jeugdige doelgroep aan de haal gegaan.

Nooit zal ik vrijwillig een van hun cd's opzetten, maar ik onderstreep de stelling dat K3 wordt onderschat.

avatar van LucM
K3 is goed gemaakte kindermuziek, goed bedacht en professioneel, daar zit een heel team achter.
Ik zal nooit uit mijzelf iets van K3 opzetten maar die meiden kunnen tenminste nog goed zingen. Iets wat voor de helft van de huidige hitparade-acts al een moeilijke opgave is.

Stijn_Slayer
The Millennium

Beach Boys en Zombies liefhebbers, give it a try.

avatar van Bulldozer
Svendra schreef:
(quote)

Misschien noemde Bulldozer niet voor de grap K3.
Het is mode om op dat groepje te schieten, maar laten we het even nuchter bekijken. Het drietal kan tegelijkertijd dansen en live zingen op een acceptabel niveau.
Iedereen denkt: 'die liedjes verzin ik zelf ook' maar als het zo simpel was, was allang iemand eerder met de (commercieel aantrekkelijke) jeugdige doelgroep aan de haal gegaan.

Nooit zal ik vrijwillig een van hun cd's opzetten, maar ik onderstreep de stelling dat K3 wordt onderschat.


Klopt; het was ook niet grappig bedoeld.
Verder ben ik het helemaal met jullie eens, Svendra en LucM .

avatar van kaztor
LucM schreef:
K3 is goed gemaakte kindermuziek, goed bedacht en professioneel, daar zit een heel team achter.
Ik zal nooit uit mijzelf iets van K3 opzetten maar die meiden kunnen tenminste nog goed zingen. Iets wat voor de helft van de huidige hitparade-acts al een moeilijke opgave is.


Ware woorden.

crimsogenerator
king crimson en dit is eingenlijk best raar aangezien zij(en met name leider en gitarist fripp) erg invloedrijk zijn geweest voor de muziekindustrie(onder andere voor grunge,prog ) zonder hun hadden bands als porcupine tree en nirvana toch heel anders geklonken.

peter hammil. prima muzikant. geweldige stem en geweldige teksten. vele albums van hem verdienen de reputatie van een klassieker. alleen niemand kent hem . daar wordt ik nou heel verdrietig van.

avatar van Svendra
crimsogenerator schreef:
king crimson en dit is eigenlijk best raar aangezien zij(en met name leider en gitarist fripp) erg invloedrijk zijn geweest voor de muziekindustrie(onder andere voor grunge,prog ) zonder hun hadden bands als porcupine tree en nirvana toch heel anders geklonken.

Het hangt er een beetje van af wie je spreekt. Volgens mij hebben doorgewinterde progliefhebbers King Crimson heel hoog zitten. Op de all-time lijst van www.progarchives staan KC-albums op plaats 7 en 11. Da's niet niks .

Op dit topic komen trouwens 'nog grotere' namen voorbij zoals Zappa, Oldfield en Pink Floyd. Het intrigeert me wat de boodschapper dan met 'onderschat' bedoelt.

avatar van Doc
Doc
Ween

avatar van Svendra
? Mogen we weten waarom?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:50 uur

geplaatst: vandaag om 10:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.