Muziek / Algemeen / Avant-garde
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 5 oktober 2008, 18:33 uur
Johny Favourite schreef:
Waarom is avant-garde zo'n onhanteerbare term? Muzikanten die innoveren, het experiment aangaan, vernieuwen, kortom, die voorlopen op hun tijdgenoten, behoren tot de avant-garde. De term lijkt mij bruikbaar.
Waarom is avant-garde zo'n onhanteerbare term? Muzikanten die innoveren, het experiment aangaan, vernieuwen, kortom, die voorlopen op hun tijdgenoten, behoren tot de avant-garde. De term lijkt mij bruikbaar.
Avant-Garde was ooit wat jij zegt, nu is het een term die als allegaartje wordt gebruikt die nergens meer op slaat.
Als het maar enigszins niet mainstream is, is het avant-garde lijkt het soms wel.
Daarnaast kun je experimenteren zonder te vernieuwen (ja denk daar maar eens over na).
0
geplaatst: 6 oktober 2008, 00:51 uur
Daarnaast is Avant-garde nu wel een heel groot begrip. In vele genres van muziek kom je de term tegen. Zonder dat echt duidelijk wordt wat men bedoeld. In dat geval is het veel beter op zoek te gaan naar een structurele oplossing van dit probleem waar een ieder vrede mee kan hebben. Loos of niet roept de term Avant-garde bij mij nu te veel het beeld op van muzikanten die muziek proberen te maken met huis en tuin spullen. Ze lopen in dat geval rond met gieters en de keukenla.
Muziek van Vangelis bijvoorbeeld wordt vaak ingedeeld bij Avant-garde terwijl dat voor mij in de meeste gevallen niet zo is. Het kan dan wel experimenteel zijn, maar verre van Avant-garde. Daar is een term als electronic ruim voldoende voor. Dat is in de meeste gevallen van toepassing bij deze Griekse componist en uitvoerder van bijzondere muziek. Daarnaast geldt dit voor vele andere artiesten waar het label ten onrechte is gebruikt. Dit is erg jammer te noemen, want die muziek zit nu in een hoek waarin het absoluut niet thuis hoort.
Muziek van Vangelis bijvoorbeeld wordt vaak ingedeeld bij Avant-garde terwijl dat voor mij in de meeste gevallen niet zo is. Het kan dan wel experimenteel zijn, maar verre van Avant-garde. Daar is een term als electronic ruim voldoende voor. Dat is in de meeste gevallen van toepassing bij deze Griekse componist en uitvoerder van bijzondere muziek. Daarnaast geldt dit voor vele andere artiesten waar het label ten onrechte is gebruikt. Dit is erg jammer te noemen, want die muziek zit nu in een hoek waarin het absoluut niet thuis hoort.
0
titan (crew)
geplaatst: 6 oktober 2008, 11:16 uur
Het is met de term avant-garde hetzelfde als bijvoorbeeld met het begrip allochtoon. Allebei op zich goede termen, die in de praktijk echter verkeerd en ten onrechte worden gehanteerd. Moet de term dan afgeschaft worden? Ik vind van niet. Het beestje moet een naam hebben en als mensen dan ten onrechte die naam gebruiken is de naam zelf niet het probleem, maar de mens die hem gebruikt. Als we i.p.v. avant-garde experimenteel gaan gebruiken wordt het probleem niet opgelost.
0
Sietse
geplaatst: 6 oktober 2008, 15:43 uur
dus uitbreiding van de mogelijkheden?
Ik heb verder op zich ook niet heel veel tegen de term, maar door het verkeerd gebruik ervan stoort mij wel.
Ik heb verder op zich ook niet heel veel tegen de term, maar door het verkeerd gebruik ervan stoort mij wel.
0
titan (crew)
geplaatst: 6 oktober 2008, 15:48 uur
Ik ook, sommige gebruikers plakken aan alles wat naar experimenteren neigt het labeltje avant-garde. Het feit dat veel gebruikers dat ten onrechte doen vind ik geen reden om de term dan maar af te schaffen of anders te noemen.
0
Johny Favourite
geplaatst: 6 oktober 2008, 19:41 uur
Gerards Dream schreef:
Muziek van Vangelis bijvoorbeeld wordt vaak ingedeeld bij Avant-garde terwijl dat voor mij in de meeste gevallen niet zo is. Het kan dan wel experimenteel zijn, maar verre van Avant-garde. Daar is een term als electronic ruim voldoende voor.
Muziek van Vangelis bijvoorbeeld wordt vaak ingedeeld bij Avant-garde terwijl dat voor mij in de meeste gevallen niet zo is. Het kan dan wel experimenteel zijn, maar verre van Avant-garde. Daar is een term als electronic ruim voldoende voor.
Mijn gebrekkige kennis van Vangelis' oeuvre buiten beschouwing gelaten, is het formeel goed mogelijk dat beide termen, 'elecronic' en 'avant garde' , tegelijkertijd van toepassing zijn.
0
geplaatst: 6 oktober 2008, 19:47 uur
Johny Favourite schreef:
Mijn gebrekkige kennis van Vangelis' oeuvre buiten beschouwing gelaten, is het formeel goed mogelijk dat beide termen, 'elecronic' en 'avant garde' , tegelijkertijd van toepassing zijn.
(quote)
Volgens mij heb ik ooit iets geschreven in de trant van als iets wordt ingedeeld bij het genre Avant-garde een tweede muziek soort te vermelden. Avant-garde is zo breed dat wat extra informatie geen kwaad kan.
0
tangmaster
geplaatst: 6 oktober 2008, 19:53 uur
titan schreef:
Ik ook, sommige gebruikers plakken aan alles wat naar experimenteren neigt het labeltje avant-garde. Het feit dat veel gebruikers dat ten onrechte doen vind ik geen reden om de term dan maar af te schaffen of anders te noemen.
Dat is waar, er wordt bij veel bands zoals bij Kraftwerk of bijv. Agitation Free 2 genres gebruikt waar van 1 Avant Garde is, nou heel simpel gezegd is dat wat beide bands hun eerste albums deden je al lang niet meer kunt spreken van avant garde. Zelfde gold voor Vangelis waar de term Avant Garde te pas en te onpas werdt gebruikt. En het is een grandioos sluipmiddel voor modern klassieke muziek. Ik ben er gewoon voorstander van om de term te laten vervallen.
0
tangmaster
geplaatst: 6 oktober 2008, 19:55 uur
Johny Favourite schreef:
(quote)
Bij de muziek van Vangelis kun je de term avant garde niet gebruiken. Die was op 1 album na de avant garde allang voorbij.
0
tangmaster
geplaatst: 7 oktober 2008, 07:29 uur
Wikipedia is niet echt betrouwbaar, kan je van alles in wijzigen.
0
Sietse
geplaatst: 7 oktober 2008, 09:49 uur
tangmaster schreef:
maar tegenwoordig wordt wel zo ongeveer alles gecontroleerd.
En de Engelse wiki zegt precies hetzelfde.
0
geplaatst: 7 oktober 2008, 10:39 uur
tangmaster schreef:
Het geeft over het algemeen wel aan wat iets is. Dit in helder taalgebruik. Zo ook over Avant-garde waar ik me prima in kan vinden.
0
tangmaster
geplaatst: 7 oktober 2008, 19:11 uur
Sietse schreef:
(quote)
Juist dat is zo alleen heb ik 3 boeken gelezen over het ontstaan van de term, en in welke gevallen je hem kunt gebruiken, en mijn hele tegen op deze site is dat ik de term bij van alles en nog wat tegen kom.
Zo vliegen huidige albums met als genre Avant Garde je nog steeds om de oren terwijl die periode allang is afgesloten. Doet een artiest net even iets anders dan kwakken we het gewoon onder avant garde. Zo zag ik bij latere albums van Vangelis dit ook voorkomen. Heb dat in ieder geval al laten wijzigen. Maar ik kan mensen niet altijd goed volgen bij het gebruik van de term. Overigens ook het instapje om klassieke albums de site op te krijgen.
0
Sietse
geplaatst: 8 oktober 2008, 09:33 uur
Maar dat is precies wat ik al wel eerder heb gezegd.
Avant-Garde is een term die bij een muziekstroming uit een bepaalde periode hoort en die nog steeds zo klinkt.
Dat het een instap is om klassiek op de site te krijgen zal mij verder worst wezen trouwens. Het gaat erom dat het gewoon een verkeerde term is wat mij betreft.
Avant-Garde is een term die bij een muziekstroming uit een bepaalde periode hoort en die nog steeds zo klinkt.
Dat het een instap is om klassiek op de site te krijgen zal mij verder worst wezen trouwens. Het gaat erom dat het gewoon een verkeerde term is wat mij betreft.
0
geplaatst: 8 oktober 2008, 22:19 uur
Avant-garde, we zitten er wel mee, wat blijkt uit deze lange discussie. Het lijkt daarnaast of het ons niet los laat. We zitten in een spiraal waar we van beneden naar boven gaan en er tot nu toe niet zijn uitgekomen. Standpunten die niet zo gek uit elkaar liggen of toch wel. Het doet daardoor denken aan een muis in een tredmolen, hij loopt wel maar komt geen meter verder. Wellicht een idee om aan die tredmolen een dynamo te hangen, zodat we die stroom kunnen gebruiken om te kunnen luisteren naar muziek bijvoorbeeld. En dat mag best ............ zijn.
0
geplaatst: 9 oktober 2008, 10:11 uur
titan schreef:
Het is met de term avant-garde hetzelfde als bijvoorbeeld met het begrip allochtoon. Allebei op zich goede termen, die in de praktijk echter verkeerd en ten onrechte worden gehanteerd. Moet de term dan afgeschaft worden? Ik vind van niet. Het beestje moet een naam hebben en als mensen dan ten onrechte die naam gebruiken is de naam zelf niet het probleem, maar de mens die hem gebruikt. Als we i.p.v. avant-garde experimenteel gaan gebruiken wordt het probleem niet opgelost.
Daar ben ik het niet mee eens.
De betekenis van de term ontstaat/wijzigt juist door de mensen die hem gebruiken. Je kunt die 2 wat mij betreft niet loskoppelen.
Als de betekenissen van verschillende mensen teveel uit elkaar liggen, dan is de term gewoon niet duidelijk. En dan moet je kijken of je dat kunt verbeteren.
Misschien dat experimenteel minder onduidelijkheid geeft. Het geeft denk ik in ieder geval een beter beeld van de albums die nú onder avant-garde staan als ze gewijzigd worden in experimenteel.
Btw. Wordt de term allochtoon zo vaak verkeerd gehanteerd?
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 15 februari 2009, 19:47 uur
Zou iemand kunnen zeggen wat voor genre dit is?
want ik ben hier niet zo bekend mee, het wordt op MuMe beschreven als enkel rock, maar ik vind het meer dan dat hebben. Is dit ook avant-garde achtig, of niet?
0
Sietse
geplaatst: 15 februari 2009, 19:56 uur
gewoon rock vat het best goed samen moet ik zeggen.
Beetje blues, beetje samba invloeden (of iets anders Zuid-Amerikaans).
Beetje blues, beetje samba invloeden (of iets anders Zuid-Amerikaans).
0
geplaatst: 15 februari 2009, 23:58 uur
Als ik het zou moeten invoeren zou ik de termen Rock en Wereld gebruiken. Wel een lekker stukje muziek, RedLightCityBoy. Het proberen zeker waard!!!
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 16 februari 2009, 16:07 uur
ja ik vind die muziek ook erg goed.
Last FM geeft aan dat het ook experimenteel is, en ik dacht dat, dat met avant-garde te maken had, maar niet dus.
Last FM geeft aan dat het ook experimenteel is, en ik dacht dat, dat met avant-garde te maken had, maar niet dus.
0
geplaatst: 17 juli 2011, 23:22 uur
Kan iemand mij een beetje een duidelijke definitie van Avant-Garde geven.
Is dit bijvoorbeeld avant-garde?
Migratory Patterns | Lowercase Noises - music.lowercasenoises.com
Eronder staat:
tags: ambient drone experimental instrumental post-rock
Maar mijn toevoeging is afgekeurd, omdat het geen avant-garde zou zijn.
Zelf vind ik het best experimenteel op sommige momenten en er zitten ook best wat (modern) klassieke stukken in, wat dus onder avant-garde valt. Overigens heb ik het aangegeven als rock/avant-garde.
Is dit bijvoorbeeld avant-garde?
Migratory Patterns | Lowercase Noises - music.lowercasenoises.com
Eronder staat:
tags: ambient drone experimental instrumental post-rock
Zelf vind ik het best experimenteel op sommige momenten en er zitten ook best wat (modern) klassieke stukken in, wat dus onder avant-garde valt. Overigens heb ik het aangegeven als rock/avant-garde.
0
geplaatst: 17 juli 2011, 23:30 uur
Dat kan gewoon onder elektronisch/rock dacht ik, echt experimenteel is het ook niet.
Weet zelf ook niet precies wat avant-garde is, volgens mij experimentele muziek uit een bepaalde periode.
Weet zelf ook niet precies wat avant-garde is, volgens mij experimentele muziek uit een bepaalde periode.
0
geplaatst: 17 juli 2011, 23:34 uur
Avant-Garde heeft gewoon geen definitie en het hangt af van de bui van de crew of een album als dusdanig bestempeld wordt. Ik vind het maar raar...
0
titan (crew)
geplaatst: 17 juli 2011, 23:35 uur
chevy93 schreef:
Dat is niet helemaal juist. Je toevoeging is afgekeurd, omdat het vermoeden bestaat dat het geen avant garde is. De link die je meestuurde bevatte namelijk een fragment dat niet aan avant garde doet denken (en de link die je net in dit topic vermeldde had je niet meegestuurd met je toevoeging). Net als trebremmit lijkt electronic mij het juiste genre. Ik let hier altijd extra op, omdat ik merk dat de term avant garde heel vaak ten onrechte wordt vermeld.
chevy93 schreef:
Avant-Garde heeft gewoon geen definitie en het hangt af van de bui van de crew of een album als dusdanig bestempeld wordt.
Avant-Garde heeft gewoon geen definitie en het hangt af van de bui van de crew of een album als dusdanig bestempeld wordt.
Yeah right, we doen maar wat......

0
geplaatst: 17 juli 2011, 23:37 uur
Nou, gezien de berichten in dit topic blijkt er flink wat onenigheid over de term.
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen electronic en avant-garde? Tegenwoordig is er niks meer onconventioneel en je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Zoals Onderhond al eerder aangaf, breakcore bijvoorbeeld.
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen electronic en avant-garde? Tegenwoordig is er niks meer onconventioneel en je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Zoals Onderhond al eerder aangaf, breakcore bijvoorbeeld.
0
titan (crew)
geplaatst: 17 juli 2011, 23:45 uur
Avant garde is niet per definitie electronische muziek. Electronische muziek kan avant garde zijn, als daarbinnen geëxperimenteerd wordt met toonsoorten, toonladders, ongebruikelijke genrecombinaties e.d.
0
Misterfool
geplaatst: 17 juli 2011, 23:57 uur
chevy93 schreef:
Waarom is dit geen gëexperimenteer en dit of dit wel?
Persoonlijk vind ik het eerste nummer een stuk "experimenteler" en "ongebruikelijk".
Waarom is dit geen gëexperimenteer en dit of dit wel?
Persoonlijk vind ik het eerste nummer een stuk "experimenteler" en "ongebruikelijk".
We hebben het dan wel over een verschil in tijd van 30 jaar. Toen die albums van can uitkwamen was dat hoogst ongebruikelijke muziek en avant-garde in de betekenis van vooruitlopend, was het zeker.
* denotes required fields.