MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten waar je een gruwelijke hekel aan hebt

zoeken in:
Blij dat je 't met me eens bent wat betreft Bruce Springsteen!

Mssr Renard
Lana del Rey, Radiohead, The Residents, Cradle of Filth, Billy Joel en Baltimora.

Leuk dat je weer terug bent, Mssr Renard! En wat een uiteenlopend lijstje. Baltimora dacht ik niet te kennen maar herkende ik meteen. Die had ik kennelijk wel erg ver weggestopt.

Mssr Renard
nlkink

Daarom heb ik het filmpje erbij gepost, om iedereen van een oorwurm te voorzien.

Verder mag het lijstje met een flinke korrel zout genomen worden, want ik luister het nooit. En iets wat je nooit hoort , daar kun je toch geen hekel aan hebben?

Ik heb wel moeite met platen opzetten van veroordeelde pedofielen, nazi's/white power en zo iemand als Ted Nugent die pro-guns en pro-jacht is.

Residents vind ik trouwens wel echt erg slecht.

Voorlopig enkel de Beatles van alle meer gewaardeerde acts/groepen (die ik een echte kans heb gegeven). Van de popindustrie ook Nicki Minaj, Cardi B, Katy Perry, K3, Eminem, Lil Wayne. Bij de reeds opgenoemde kan ik niets waarderen, en bij die popsterren erger ik me zelfs.

Bij K3 weet ik dat het voor kinderen is, alle begrip ervoor, maar dan al die talentenshows en mensen die daar keihard op hypen op liedjes zoals 10.000 luchtballonen... Doe normaal. Ik heb dan meer respect op tienermeisjes die geilden op Justin en 1D.

70's rock in het algemeen moet ik een kans geven. Idem voor metal, punk. Ach, er valt nog zoveel te ontdekken. Ik heb nog geen nummer van Fleetwood Mac tegengekomen die ik mooi vind, maar ik heb ze amper een kans gegeven, dus dat zou niet fair zijn. Dire Straits lijken me ook licht overschat, maar ook hier hetzelfde. Ik kan niet oordelen.

Van popgroepen en artiesten zijn de meesten wel overschat door algemene publiek. Denk aan Adele, Ed Sheeran, Britney Spears, Madonna, Black Eyed Peace, enzovoort maar het verschil is dat er wel liedjes zijn die ik leuk vind. Maar wel vaak zwaar overschat, en albums vol met filler materiaal (en soms ook slechte nummers)

Er zijn ook wel wat Belgen/Nederlanders die ik overschat vind, maar ik vermijd nederlandstalige muziek als de pest... .

En mainstream EDM (is het nog steeds datzelfde hardstyle???), ook hard overschat. Daar erger ik me ook aan. Tomorrowland is verschrikkelijk, Dour is wel nog oké.

Maar Tomorrowland is misschien wel mijn grootste ergernis van allemaal. Zo bombastisch en opgeblazen, en de elite (politici, zelfs koning) die meedanst. Zo een verschil met iets spontaans zoals Woodstock vanuit een rebels en pacifistisch karakter (en dat zeg ik als elektronica-liefhebber LOL).

Ik erger me ook aan mensen die zeggen dat het vroeger wel allemaal beter was tenslotte (want die hebben heel vaak geen brede smaak). Elke tijd heeft zijn charmes. Daarbij, je kan nog steeds sixties muziek luisteren en zelfs veel gemakkelijker dan vroeger. (alleen niet live, en je kan de sfeer niet meer opsnuiven van een tijd die voorbij is).

Tijd voor een nieuwe post in dit vrolijke draadje...
Ik word spontaan depressief van huilebalken als Adele en Lewis Capaldi met hun getergde stemmen en muziek.

De jaren 90 werden gedomineerd door powerballads die twaalf weken op nummer 1 stonden, zoals 'Everything I do, it do it for you', 'I will always love you', 'Without you', 'End of the road', 'If I could turn back the hands of time', 'My heart will go on', 'All for love' en 'I would do anything for love but I won't do that'. Zwijmelmuziek voor bakvissen, maar NIET voor deze destijds nog jonge alternatieve muzieksnob.

Tegenwoordig kan ik me, zoals het een fossiel betaamt, ergeren aan veel muziek die nu de top 40 bevolkt. Zielloos, formulaïsch, plastic klinkend, er wordt tegenwoordig gehaast gezongen en de notenbalk op en af gesjeesd, meer een stembandoefening dan echt met gevoel een liedje voordragen, veel zangeressen klinken precies hetzelfde, als een 12 jarig hees-en-boos-kreunend prinsesje ('Say my name' van Bebe Rexha en David Guetta is een love-to-hate nummer van mij wat dit betreft). Een prototype stijl is volgens mij 25 jaar geleden geïntroduceerd door Britney Spears (Ohhhh bay-buh bay-buy.... ohhhhh bay-buh bay-buy.... ohhhhhhhyeahhhhyeahhhhyeahhhhhhh)
Justin Bieber en Jason Derulo zijn goede mannelijke voorbeelden van zielloze vocale aerobic music met veel autotune.

Nederlandstalige volksmuziek/hos-muziek (Leef! Alsof het je laatste dag is! Van Links! Naar Rechts!) en Nederlandstalige aso-opschep rap (Boef, Lil Kleine, Vier keer duurder!, drillrap), ik ben dol op Dr Dre, Snoop, Eminem etc., maar een kneuterige NL variant vind ik niet om aan te horen.

Weëe muziek als 'Thank you' van Dido and 'Big big girl' van Emilia.
Fratboy muziek als Nickelback, Limp Bizkit en Kid Rock.

Muziek waar ik op zich geen grote hekel aan heb, maar een fenomeen dat ik als muzieksnob interessant vind, is mensen die massaal luisteren naar muziek van Nederlandse bodem die vaak slappe aftreksels zijn van wat in het buitenland veel beter en origineler wordt gedaan: Blof, Krezip, Chef'Special, Kane, Di-rect, Anouk (die beiden best goed zijn), Kensington. Ik denk dat het de herkenbaarheid van het Nederlandse is en de beschikbaarheid, want ze zijn veel op de radio en treden vaak op in Nederland.
Talentenjachten als the Voice en X-factor, nul originaliteit, een enorme show bouwen op niets, dat heeft m.i. niets met muziek te maken.
Spaanstalige cliché hits met altijd weer hetzelfde salsa-achtige riedeltje en een zanger die zingt over corazon, bailar, suavemente, caliente, mamacita, senorita... ja jullie Enrique Iglesias, Ricky Martin, Camila Cabelo...
Geaffecteerde uitspraken in nummers daar kan ik me ook aan ergeren. Natuurlijk aan 'Dance monkey' dat klinkt alsof het wordt gezongen door Wendy van Dijk die een 5-jarige Uschi speelt.
Maar ook Passenger die zich door 'Let her go' heen lispelt. Maroon 5 met 'cause the memories bring back YOO (kort en afgeknepen) en Sia 'Flames' 'Go go go (kort binnensmonds en afgeknepen) figure it out'. Ik heb het idee dat er een nieuwe mode is om klinkers op een rare afgeknepen manier te zingen, ik ken het in ieder geval niet van vroegah, kan dat kloppen?

Slechtste nummer aller tijden is m.i. het Koningslied. 'Memories' van Barbra Streisand jaag je mij ook de gordijnen mee in, wat een gejammer...

Volgens zijn de artiesten en muzieksoorten die ik hier noem niet zo origineel in dit haat-draadje op dit forum he... sorry ik vind Radiohead, the Beatles, the Smiths, Blur, Kendrick en dat soort Oor/Pitchfork muziek meestal gewoon goed, en als ik het niet goed vind, vind ik het altijd nog beter te pruimen dan bovenstaande zooi...

Ik denk als je zoals ik en veel anderen hier geobsedeerd bent door muziek en het overal hoort en er veel mee bezig bent, je ook meer ergert aan muziek die je niet bevalt, terwijl het bij anderen eerder het ene oor in het andere oor uitgaat. Ik had ook soms baantjes in een winkel waar drie weken lang één bandje werd gedraaid, ik werd daar gek van terwijl de andere medewerkers de muziek niet eens meer hoorden.

P.s. mijn echtgenote vraagt mij hier nog te vermelden dat zij disco vreselijk vindt, met name 'Night Fever' en 'I will survive'. Als dat laatste nummer aan het eind van een dansavond gespeeld wordt, en het dronken publiek gaat eensgezind pavlov uit zijn dak alsof ze het voor het eerst horen.
Bij deze.

Ohhhhja, dat brengt mij op het volgende, bedankt liefde van mijn leven...
Disco is op zich niet slecht, maar het is verworden tot een cliché, er is ook een beperkt aantal hits die steeds weer gedraaid worden, jaar in jaar uit op de dansvloer, zonder afwisseling of ontwikkeling. De Disco-dansavond is ook echt een kolfje naar de hand van 'casual-muziekliefhebbers' (mensen die luisteren naar 538 als behang maar die zich niet verdiepen in muziek). Kerst-muziek slaapt in hetzelfde bedje, een beperkt aantal cliché-nummers die jaarlijks weer terugkomen, bovendien krijg ik het gevoel dat ze me een gevoel van gezelligheid willen opleggen, EN DAT BEPAAL IK ZELF WEL JA?!?!

Fijne dag nog, vrienden...

wandercats schreef:

Weëe muziek als 'Thank you' van Dido

Dat vind ik dan wel weer een lekker nummer...

2 woorden: Billie Eilish.
Sorry jerome988

Ok Thank You is dan ook wel cool omdat het in 'Stan' van Eminem zit. Maar de muziek van Dido en haar stem vind ik zo wee, zo basic, zo vanilla, zo niets, zo zonder enige pit of iets wat zin geeft in het leven... murmelen over waarom je thee zo koud is geworden... heb ik ook wel met de muziek van Ilse DeLange...
ik vermoed dat ik niet tot de doelgroep behoor, meer voor Leenbakker-huisvrouwen in een Zoetermeerse bloemkoolwijk die in een midlife crisis zitten... die ik overigens alle geluk van de wereld toewens.

wandercats schreef:
Ok Thank You is dan ook wel cool omdat het in 'Stan' van Eminem zit. Maar de muziek van Dido en haar stem vind ik zo wee, zo basic, zo vanilla, zo niets, zo zonder enige pit of iets wat zin geeft in het leven... murmelen over waarom je thee zo koud is geworden... heb ik ook wel met de muziek van Ilse DeLange...
ik vermoed dat ik niet tot de doelgroep behoor, meer voor Leenbakker-huisvrouwen in een Zoetermeerse bloemkoolwijk die in een midlife crisis zitten... die ik overigens alle geluk van de wereld toewens.

Over stemmen gesproken waar geen pit in zit

https://www.youtube.com/watch?v=MBH-QbN5BcQ

wandercats schreef:

Ik krijg altijd een beetje een warmedekentjesgevoel bij haar muziek. Ergens is het totaal mijn smaak niet maar toch is het heel prettig om op de achtergrond op te hebben staan, vooral als het koud is.

wandercats schreef:
Ik denk als je zoals ik en veel anderen hier geobsedeerd bent door muziek en het overal hoort en er veel mee bezig bent, je ook meer ergert aan muziek die je niet bevalt, terwijl het bij anderen eerder het ene oor in het andere oor uitgaat. Ik had ook soms baantjes in een winkel waar drie weken lang één bandje werd gedraaid, ik werd daar gek van terwijl de andere medewerkers de muziek niet eens meer hoorden

Ik kan je relaas grotendeels volgen. Niet volledig - ik hou wel van disco, vind de meeste up-tempo Top 40-muziek prima te pruimen, evenals de NL-talige voorbeelden, na een paar biertjes iig. Bovenstaande herken ik bovenal. Ik kan moeilijk ergens zijn zonder ergens de muziek actief te horen. Dat maakt het dat ik me er veel sneller aan erger dan anderen. Mijn partner hoort bv niet als we voor de 10e keer hetzelfde lijstje kinderliedjes moeten afspelen; ik wel...

Overigens speelde ik laatst een muziekspelletjes waar ik, achter elkaar, Suzan en Freek en Nielson te horen kreeg. Dat is toch wel het type NL inteelt-trommelvliesvervuiling waar ik letterlijk beroerd van word, wat een troep...

Titmeister schreef:
(quote)

Ik kan moeilijk ergens zijn zonder ergens de muziek actief te horen.

Dit heb ik ook. Ik heb nog weleens dat ik bijv in een restaurant een opmerking over de muziek maak en de reactie is: 'oh staat er muziek op dan?'.

Maar bij mij leidt het verder nooit tot ergernis. Dat scheelt weer.

Arrie schreef:
(quote)

Dit heb ik ook. Ik heb nog weleens dat ik bijv in een restaurant een opmerking over de muziek maak en de reactie is: 'oh staat er muziek op dan?'.

Maar bij mij leidt het verder nooit tot ergernis. Dat scheelt weer.

Met de jaren heb ik mezelf getraind om me er minder aan te ergeren, maar dat lukt niet altijd. Hangt er ook vanaf welke muziek en wat ik verder aan het doen ben - in de supermarkt lukt dat beter dan in de auto, bv.

Juul1998B schreef:
Sorry jerome988
Onmogelijk Hoe vaker je er op terugkomt hoe groter de kans dat ik je ooit 2 concertkaartjes voor Billie cadeau geef Kan je samen met je vriendin hypen voor wat de beste dag van je leven gaat worden

pureshores schreef:

Over stemmen gesproken waar geen pit in zit

https://www.youtube.com/watch?v=MBH-QbN5BcQ
Vond haar stem in Just Hold Me altijd wel krachtig moet ik zeggen.

Mooi relaas, Wandercats.
Je opmerking over wel/niet horen welke muziek er opstaat doet mij denken aan het kerstdiner met familieleden van vorig jaar. Ik had een stapeltje cd's klaargelegd, die naar mijn idee prima als achtergrondmuziekje konden fungeren. Een daarvan was Live in London van Cohen. Na een aantal nummers stond mijn zwager (soms een opvliegend type) op, liep naar de CD-speler en drukte op stop.
De ergernis spatte van zijn gezicht.
Verbijstering aan tafel, want zoals je zelf al schrijft, de meeste familieleden hadden niet eens door dat er een achtergrondmuziekje opstond. Diezelfde zwager heeft hetzelfde overigens met John Hyatt.

Als ik een bijdrage aan dit topic mag leveren dan zeg ik, zonder lang na te denken: Stef Bos.
Zodra dat op de radio is, gaat hij even een paar minuten op een andere zender of uit. Hetzelfde heb ik overigens bij Nick & Simon en al die andere Volendamse lookalikes. En nee, ik heb niets tegen Volendam en ja, terugkomend op meneer Bos: de band met mijn "papa" was uitstekend, dus daar zit het hem niet in.
Er is uiteraard veel meer muziek die ik niet kan waarderen o.a. veel Nederlandstalige hip-hop (kan nooit verstaan wat zij zeggen) maar om dat nou allemaal bij naam te gaan noemen. Leuk topic in ieder geval.

jerome988 schreef:
(quote)
Onmogelijk Hoe vaker je er op terugkomt hoe groter de kans dat ik je ooit 2 concertkaartjes voor Billie cadeau geef Kan je samen met je vriendin hypen voor wat de beste dag van je leven gaat worden

Hahaha ojee ik moet dan ff stoppen met praten denk ik

Ik heb ook een hekel aan sommige artiesten maar nog een grotere hekel aan snobisme.

Deranged
Juul1998B schreef:

Waarom.

Chet schreef:
Als ik een bijdrage aan dit topic mag leveren dan zeg ik, zonder lang na te denken: Stef Bos.
Zodra dat op de radio is, gaat hij even een paar minuten op een andere zender of uit. (....) en ja, terugkomend op meneer Bos: de band met mijn "papa" was uitstekend, dus daar zit het hem niet in

Helemaal mee eens. Verschrikkelijk.
Ik wil er iemand aan toevoegen die ik nog erger vind. Mijn absolute top aan ergelijkheid: Guus Meeuwis. Vergis je niet, er waren werkelijk mensen die € 2.500 over hadden om hem te zien optreden in New York.
Volendam kon/kan ik best nog aardig hebben. Toen. Met The Cats, George Baker en de oude BZN. Leftside en Jan Akkerman. Maar dan praat ik over 1973.
Met de 3-j's, Nick & Simon, de schuur van Jan Smit, is het er allemaal niet beter op geworden.

Een hekel komt ook soms omdat het door je strot wordt gedrukt (op het werk) door de radio , daar kunnen de artiesten an sich eigenlijk niets aan doen.

Dat van Stef Bos hoor je vaker hier op mumu, toch een interessant fenomeen (ik erger me niet aan "Papa" maar ik heb er ook niets mee).

De enige artiesten aan wie ik echt een gruwelijke hekel heb op dit moment en eigenlijk constant zijn Ed Sheeran, Chef Special, Davina Michelle, Nielson en SERA. (en als rode draad sinds de 90's Lenny Kravitz)

Genoeg muziek waar ik niet van houd, maar de lijst van artiesten waar ik me aan erger is nogal kort, eigenlijk kom ik zelfs niet verder dan Blof. Muzikaal vind ik het al niet veel, maar de teksten en de zang trek ik totaal niet.

Ik kan me momenteel niet echt een artiest(e) of groep voor de geest halen waar ik een gruwelijke hekel aan heb. Wat ik wel heb is dat ik een poosje een hekel aan een bepaald nummer een hekel kreeg omdat het 'doodgedraaid' werd op radio, eigenlijk zoals pureshores hierboven beschrijft. Maar dat is eigenlijk ook alweer lang geleden. Gelukkig wordt er op het werk geen radio meer getolereerd en thuis kan ik het grotendeels zelf bepalen. En als dat niet kan, valt het nog mee; de smaak van mijn lief en van mijzelf liggen grotendeels in elkaars verlengde.

Mssr Renard
Er zijn wel artiesten waarvan ik de muziek "vreselijk" vind, maar die hoor ik eigenlijk nauwelijks of nooit: Rammstein, Marylin Manson, et al.

Artiesten die ik moeilijk om aan te horen vind, maar die ik weleens hoor of heb gehoord: Metallica, ACDC en Guns n Roses, omdat dat toch vaak in kroegen werd gedraaid. Maar ik ben al minstens 6 a 7 jaar niet meer in een kroeg geweest.

Als ik een jazzzender op zet, heb ik wel de meeste moeite met crooners, en als ik een klassieke zender op zet heb ik de meeste moeite met opera.

Artiest die ik toch heel stom vind: Kid Rock, en dat met name omdat hij een rich boy is die zichzelf etaleert als working class hero, en omdat hij Sweet Home Alabama heeft vergald:

Mssr Renard
Nog eentje (ik moest deze spelen in een coverband, vreselijk):

Mssr Renard
En nog een voor de lol (deze moest ik dus ook spelen).
Ik denk dat ik wel een beetje een hekel heb aan mainstream nineties-rock.

Casartelli (moderator)
Ik vind het origineel van Sweet Home Alabama vervelender dan de versie van Kid Rock al deugt die laatste gewoon niet. En Kryptonite en Dani California ook allebei prima.

Ten slotte houd ik mij gaarne aanbevolen voor kroegen waar regelmatig AC/DC, Guns n' Roses en Metallica gedraaid wordt.

Mssr Renard schreef:
En nog een voor de lol (deze moest ik dus ook spelen).
Ik denk dat ik wel een beetje een hekel heb aan mainstream nineties-rock.

(embed)

Tanzan Boy! Ik was een jaar of tien toen deze in de top 40 stond. Ik kan mij nog goed herinneren dat iedereen op de basisschool dat refreintje contant liep te zingen. Grappig dat je deze hier plaatst, ik heb hem denk ik al 35 jaar niet gehoord:)

Mssr Renard
Casartelli schreef:
Ten slotte houd ik mij gaarne aanbevolen voor kroegen waar regelmatig AC/DC, Guns n' Roses en Metallica gedraaid wordt.

Huppel the Pub in Den Haag in elk geval, maar ook de Pop Inn (het café dat bij het Haags Pop Centrum hoort).

Ik ijverde trouwens niet voor een hekel hebben aan Kryptonite en Dani California, maar vond de video's wel leuk gedaan. Als je een song trouwens al niet zo leuk vind, en vaak moet spelen, ga je er wel een beetje een hekel aan krijgen.

Sweet Home Alabama (voor wat het is) vind ik niet Skynyrd's sterkste song. Hun mainstream rocksong en ook al kan ik hem hebben, ik sla hem wel over vaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:39 uur

geplaatst: vandaag om 20:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.