menu

Muziek / Algemeen / Geweldige bands met waardeloze zangers

zoeken in:
avatar van Don Cappuccino
M. Oderator schreef:
De meeste zangers/zangeressen in de business van de elektrisch versterkte muziek zijn vergeleken bij de klassiek geschoolden 'waardeloos' - zet bijv een matt berninger maar eens in een zaal met goede akoestiek zoals het concertgebouw in A'dam...

Maar er zijn uitzonderingen op de regel. Wie-o-wie? Kom maar eens met namen beste muziekkenners.


Maynard James Keenan, hij zingt in Tool.

avatar van herman
Desiree Manders van 2 Brothers on the 4th Floor.

avatar van (Blacksad)
Korreltje Zout schreef:
Alt-J ... wat een ver-schrik-ke-lijke zangert hebben die zeg. Dat aanstellerige gedoe vergalt de hele plaat. Niet vol te houden. Bah bah bah.


Niet mee eens. In het begin is het inderdaad even wennen, maar nadien heb ik er helemaal geen last meer mee gehad. Meer nog, ik vind het nu perfect passen bij het muzikale. Het is voor mij dan ook een van de beste platen die ik al gehoord heb. De schitterende mix in de muziek met de zang erbij maken de plaat voor mij tot een pareltje.
Ook live vind ik helemaal niet storend, want live zijn ze echt geweldig.

M. Oderator
Andrea Bocelli (doet zowel via microfoon alsook in concertzalen met natuurlijke akoestiek....

avatar van Mjuman
M. Oderator schreef:
De meeste zangers/zangeressen in de business van de elektrisch versterkte muziek zijn vergeleken bij de klassiek geschoolden 'waardeloos' - zet bijv een matt berninger maar eens in een zaal met goede akoestiek zoals het concertgebouw in A'dam...

Maar er zijn uitzonderingen op de regel. Wie-o-wie? Kom maar eens met namen beste muziekkenners.

Mvrgr


Lekker generaliserend en kort door de bocht beste Flip Fluitketel. Er zijn genoeg krachtige, gloedvolle stemmen met een bereik van 3 of meer octaven ZONDER klassiek scholing. Björk, Cindy Lauper, Caroline Lavelle, Jocelyn Browne, Sandy Denny. En dan begin ik nog maar.

Ook de bariton van Tom Smith (Editors) is een beduidende meerwaarde en de dubbele stem (gewoon en contratenor) van Hayden Thorpe maakt Wild Beasts een iintrigerende band.

M. Oderator
Wel volwassen blijven reageren aub; geef mij links naar live-opnames in concertgebouwen waar zonder elektrische versterking de door jouw genoemde namen mij versteld zullen doen staan als ze zonder versterking en met hun eigen borstkast en zangtechniek de zaal vullen met hun krachtige octaven... noem ze maar die cd's en ik koop ze... Zou het kunnen zijn dat je nog nooit een concert hebt bijgewoond zonder elektrische versterking? want dan begrijp je waarschijnlijk niet waar ik op doel.... M'n beste Mjuman - makkelijk he om redelijk anoniem een flauwe term als Flip Fluitketel te ventileren; bijna vergelijkbaar met een reactie als fysiek slaan bij gebrek aan een inhoudelijk weerwoord. Ik ben in deze discussie degene die m.i. niet triggert.

avatar van Korreltje Zout
M. Oderator schreef:
Zou het kunnen zijn dat je nog nooit een concert hebt bijgewoond zonder elektrische versterking?


Dan kom je dus automatisch uit op 'kleine' artiesten. Microfoons en versterkers zijn onvermijdelijk met 'grote' acts.

Maynard James Keenan van Tool/Puscifer/A Perfect Circle komt prima uit de verf zonder gitaarmuren en drumbombardementen op de achtergrond. Bijvoorbeeld op rustige liedjes van A Perfect Circle en Puscifer. Live optredens zijn altijd voor groot publiek, dus zijn er versterkerts.

Bjork, op die DVD waarin ze dat rare zwanenjurkje droeg, zong nagenoeg perfect, maar het was wel in een concertzaal, en dan zijn er versterkerts. Dus.

avatar van Mjuman
M. Oderator schreef:
Wel volwassen blijven reageren aub; geef mij links naar live-opnames in concertgebouwen waar zonder elektrische versterking de door jouw genoemde namen mij versteld zullen doen staan als ze zonder versterking en met hun eigen borstkast en zangtechniek de zaal vullen met hun krachtige octaven... noem ze maar die cd's en ik koop ze... Zou het kunnen zijn dat je nog nooit een concert hebt bijgewoond zonder elektrische versterking? want dan begrijp je waarschijnlijk niet waar ik op doel.... M'n beste Mjuman - makkelijk he om redelijk anoniem een flauwe term als Flip Fluitketel te ventileren; bijna vergelijkbaar met een reactie als fysiek slaan bij gebrek aan een inhoudelijk weerwoord. Ik ben in deze discussie degene die m.i. niet triggert.


Nee je userid (M.Oderator) is volwassen zeker? Net als je bezopen aanname dat ik nog nooit onversterkte concerten (of bedoel je soms klassieke concerten) heb bijgewoond. Blijkbaar heb je ook nooit mijn opmerkingen gelezen over akoestiek en klassieke concerten in de Rode Doos (a.k.a. Vrdedenburg Leidsche Rijn).

Ooit nog in de 80s, reeds, een concert van The Alarm bijgewoond waarbij de vrachtwagen met apparatuur niet de gracht op kon, vanwege onderhoud aan werfkelders. Tivoli-bezoekers stonden toen voor de keuze geld terug of een akoestisch concert van The Alarm. Ca 150 mensen, onder wie ik, kozen voor de laatste optie en werden niet teleurgesteld.

Beauforthuis in Austerlitz is ook een prima locatie voor kleine, veelal onversterkte (jazz) concerten en 's zomers is daar ook (deels in de buitenlucht) het operafestival - maar dat zal zeker wel nmiet meetellenm.

Als je zo wegloopt met klassiek, snap ik niet waarom je hier op MuMe veel rock-/popartiesten komt lopen dissen - dat vind ik getuigen van een houding die leidt tot eerder vernoemd epitheton.
En over je eigen opmerking, nou vooruit dan maar: wie niet wil horen, moet maar voelen

avatar van oceanvolta
M. Oderator schreef:
Wel volwassen blijven reageren aub; geef mij links naar live-opnames in concertgebouwen waar zonder elektrische versterking de door jouw genoemde namen mij versteld zullen doen staan als ze zonder versterking en met hun eigen borstkast en zangtechniek de zaal vullen met hun krachtige octaven... noem ze maar die cd's en ik koop ze... Zou het kunnen zijn dat je nog nooit een concert hebt bijgewoond zonder elektrische versterking? want dan begrijp je waarschijnlijk niet waar ik op doel.... M'n beste Mjuman - makkelijk he om redelijk anoniem een flauwe term als Flip Fluitketel te ventileren; bijna vergelijkbaar met een reactie als fysiek slaan bij gebrek aan een inhoudelijk weerwoord. Ik ben in deze discussie degene die m.i. niet triggert.


Geef mij maar een link van een klassiek geschoolde zanger die met een rocknummer een zaal versteld doet staan over een muur van versterkt gitaargeluid.
Ik heb weleens een Ernst Daniel Smid voor een of ander programma een rocknummer (ik dacht Satisfaction van the Rolling Stones) horen zingen en dat was om te janken. Laat staan een nummer waarbij er echt wat wordt geëist van de zanger.
Het zijn gewoon twee verschillende discipines, onvergelijkbaar.

M. Oderator
Ik ben een aanhanger van een uitspraak, ooit gedaan door Leonard Cohen - inderdaad geen fantastische zanger, maar wel een grote dichter - ''Als het erop aan komt, vind ik uiteindelijk mijn mening belangrijker dan de mening van een ander''. Ik ben absoluut geen Leonard Cohen, maar net als hij een aanhanger van Narcissus & Nihilisme............

Misschien (zeker) dat dit leidt tot discussies, zoals nu ook blijkt - bijna iedereen heeft een Narcissus & een Nihilist in zich; hoe meer IQ, tja, des te minder ...

avatar van Korreltje Zout
Kyuss: Muziek 7, zangert 3.

avatar van Slowgaze
Heb je je ooit afgevraagd waar de knop 'Zoek bericht' voor dient?

M. Oderator
Een klassieke zanger zonder oortjes tegen een kakofonie van elektrisch versterkte instrumenten zal inderdaad vals zingen - hij/zij kan de eigen stem niet horen (bovendien ontbreekt dan ook nog eens een dirigent....)

Paolo Conte, zang 1, instrumentaal 10!

Leonard Cohen: poetisch 10, zang 2, instrumentaal 6...


avatar van Korreltje Zout
Sepultura: Muziek 8, zangert 3.
Soundgarden: Muziek 8, zangert 4
Milli Vanilli: Muziek 6, zang 0.
Neil Young: Muziek 7, zang 2.

M. Oderator
The Pogues: Gebit 0, Zang slist, Muziek vergeten door gebit

Vanity Six: Zang 0, Muziek 5, Voorkomen 10


avatar van Korreltje Zout
Radiohead: voorkomen 1, zang 6*, muziek 9

*verstaanbaarheid 3, lyrics 9

avatar van Joren999
Korreltje Zout schreef:
*verstaanbaarheid 3, lyrics 9

Ik kan denk ik best verstaanbaar zingen, maar als je mij een Radiohead-nummer laat zingen ben ik er toch zeker van dat je gillend wegrent.

avatar van jailhouserocker1
Dream Theater: muziek 9 zang 2

avatar van jailhouserocker1
The darkness: muziek 7 1/2 zang -15

avatar van Meeuw
Meeuw
Sabrina: zang 1, golfslagbad 10

Ponty Mython
Mogwai: muziek 10, zang 0

avatar van Korreltje Zout
Moby: muziek 6, zang 2
Flavor Flav: klok 9, zang 3

buizen
Ted Nugent
Rockguitar: 9
Vocals: matig 6je.
Gelukkig doet de zang er in de songs niet zo toe, daarom toch een krappe voldoende.

Ponty Mython
RHCP: muziek 7, zang 4

avatar van hoi123
Wild Beasts: intelligente, goed in elkaar gestoken popnummers met een heerlijk elektronisch sausje en een zanger die zingt alsof hij op een trilplaat staat.

avatar van Pietro
Ik zou geen geweldige bands kunnen noemen met waardeloze zangers, want die zijn er volgens mij niet. Een band is voor mij pas geweldig als alles in orde is, dus ook de zang.

Er zijn wel een aantal bands die ik op zichzelf goed vind, maar waarvan de zanger(es) mij mateloos irriteert:

Muse - Ik word altijd nerveus als die Bellamy zijn bek opentrekt.

Björk - Haar stem wekt bij mij vooral irritaties op. Ik heb Debut volledig beluisterd, maar dat was een hele zit (en helaas zorgt met name haar stem voor een onvoldoende).

Rammstein - Band die ik zo nu en dan best kan waarderen, maar ik vind de zang van Lindemann weinig bijzonder (los van de Duitse taal).

Voorheen viel ook Talk Talk in deze categorie, wat misschien een beetje vreemd is omdat ik new wave/post-rock uit de 80's over het algemeen goed kan waarderen. De zang van wijlen Mark Hollis zal nooit een favoriet van me worden, maar kan ik nu - na een aantal luisterbeurten - iets beter verdragen.

avatar van Michiel Cohen
Ik ben ooit een band tegengekomen met mooie muziek maar met een waardeloze zanger. Ben helaas hun naam kwijt maar het was niet om aan te horen. De hele discografie hetzelfde verhaal.Klonk ook heel vreemd. Net alsof de zang er later aan was toegevoegd. Bleek er ook een instrumentale versie van de discografie te zijn ! Blijkbaar was ik niet de enige die er zo over dacht.

avatar van Mssr Renard
Ik kan soms maar met moeite luisteren naar Les Holroyd van Barclay James Harvest, terwijl hij echt wel een aantal lekkere songs heeft geschreven.

En dan hebben we natuurlijk Frank Bornemann van Eloy. Met stip de slechtste zanger die in en serieuze rockband zit. Maar ja, hij ís Eloy.

Andy Tillisson van The Tangent vind ik ook erg moeilijk op naar te luisteren. Hij zingt soms wel erg vlak en ook vals denk ik.

En dan zijn er ook zangers die ik onaangenaam vind klinken, maar natuurlijk niet slecht zijn. Maar de hoge uithalen van Geddy Lee van Rush doen mij soms wel tegen het plafond vliegen.

Hetzelfde heb ik met John Wetton. Zijn stem is echt acquired taste en verpest voor mij persoonlijk een hoop luisterplezier.

Oh ja, ik moet cijfers geven:

Eloy
Zang 4, muziek 10

Rush
Zang 6, muziek 8

UK
Zang 5, muziek 9

The Tangent
Zang 5, muziek 8

Barclay James Harvest
Zang (Holroyd) 5, zang (Lees) 6, zang (Woolly) 6,5, muziek 7,5

En om vervelend te doen:

Metallica
Zang 1, muziek 1

avatar van ZAP!
Echt? Alles van Metallica? Na 'The black album' heb ik het allemaal nauwelijks bijgehouden, maar daarvoor...

Kan voor dit topic zo niet wat bedenken, to be continued, misschien.

avatar van Mssr Renard
ZAP! schreef:
Echt? Alles van Metallica? Na 'The black album' heb ik het allemaal nauwelijks bijgehouden, maar daarvoor...

Kan voor dit topic zo niet wat bedenken, to be continued, misschien.


Deed ik om te trollen. En ik had gelijk beet.

Eerlijk gezegd heb ik gewoon niets met Metallica, maar ja hoge bomen vangen veel wind.
Ik heb hetzelfde met ACDC, het is mijn smaak niet en eigenlijk zou ik het afgrijselijk vinden, maar ik kan me er ook gewoon niet over opwinden.

De andere bandjes die ik noemde, vallen echt binnen mijn smaak, dus is een matige zanger moeilijk te verkroppen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.