MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Geweldige bands met waardeloze zangers

zoeken in:
Karate. Zó zonde...

tatterdemalio schreef:
Jeff Buckley en Godspeed You! Black Emperor

Ik moet het 1e nummer nog beluisteren van Godspeed You! Black Emperor waarin gezongen wordt dan, want volgens mij heb ik alles geluisterd van hun. Of ze moeten stiekem een album hebben uitgebracht waar ik niks van weet. In A Silver Mt Zion wordt wel gezongen , als je hun ook onder Godspeed You! Black Emperor verstaat.

Mastodon.. hands down.. luister de live-plaat van ze en ren gillend en tegelijkertijd lachend weg...

En bij ASMZ voegt de zang juist een hoop toe, toegegeven, er zijn nummers van ze waar het een beetje op/over het randje zit, maar ik moet er niet aan denken naar een Horses in the Sky zonder zang te luisteren.

Vind ik ook.

In East Hasting van GYBE! wordt trouwens wel gezongen.

Cords vond ik wel aardig, maar die zangeres... Bah, die vergalt de hele zooi. Een soort Jacqueline Govaert die denkt dat ze Kim Gordon is...

Nooit van de band gehoord maar dat voorspelt inderdaad niet veel goeds.

Ik vond dat wel meevallen, maar ik begrijp wel dat de zang een struikelblok kan zijn. Hele fijne band die Cords, vooral live.

Het is niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt, slechte zangers alsin met weinig zangkwaliteiten of zangers die ik niet te pruimen vind?

herman schreef:
Vind ik ook.

In East Hasting van GYBE! wordt trouwens wel gezongen.

In principe heb je gelijk, maar het is wel erg minimaal en van 'echte' zang kan men nauwelijks spreken. Men mompelt min of meer ta ta da da. ta ta da da.

Quadraphonic schreef:
Het is niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt, slechte zangers alsin met weinig zangkwaliteiten of zangers die ik niet te pruimen vind?

Ik zou zeggen zangers met weinig zangkwaliteiten.

In die categorie zou ik dus Anette Olzon van Nightwish willen nomineren. Mijn God, die zijn er hard op achteruit gegaan nadat ze Tarja eruit gekickt hebben.
Des te meer respect vind ik dus dat The Gathering verdient, omdat die na het vertrek van Anneke van Giersbergen met Silje wel een (in ieder geval naar mijn mening) hele goede zangeres ervoor hebben teruggekregen c.q. een zangeres met evenveel en ongeveer dezelfde zangkwaliteiten als Anneke.

Ik heb dit item even doorgenomen en mis Feargal Sharkey die in zijn eentje het gehele ouvre van de Undertones naar de knoppen heeft gezongen.
Jammer het had zo'n leuke band kunnen zijn.

Feargal Sharkey, inderdaad

Sharkey was anders op het debuut geweldig, die rollende stem.

Op het podium was hij een brok energie, die kop was helemaal in een grimas als hij zong.
Ik heb in de Effenaar nog met hem op het podium gestaan tijdens het concert.
Natuurlijk een zeer beperkte zanger, maar voor die punky popliedjes prima.

De gemiddelde al dan niet bekende stoner/doom bands hebben vaak ook niet de beste zangers, iets wat op zich niet zo heel erg is aangezien ze toch wel een beetje ondergeschikt zijn aan de scheurende gitaren. (Denk bv aan Electric Wizard, Sleep en Goatsnake)

orbit schreef:
Feargal Sharkey, inderdaad

Blimey - die zou niet snel op mijn lijst voorkomen. In zijn Undertones-tijd was het een sprieterig menneke die door de brievenbus naar binnen zou kunnen; er zat totaal geen vet op en een stem als een dijkwachter. Geen idee over zijn gedrag erna, maar dan nog moet je een verschil maken tussen stem en gedrag.

Van veel van die hanige zangers van een niet nader aan te duiden genre vind ik trouwens dat ze klinken alsof ze constant last hebben van wat ik het Turks Fruit-syndroom zal noemen (snikkel en rits, als je 'em vat - of beter niet).

Hoewel het geen echt slechte zanger is, in het geheel niet eigenlijk, moet ik toch bekennen dat ik de zanger van Dream Theater een afschuwelijke stem vind hebben. En dit wil ik hier kwijt omdat ik het echt dódelijk jammer vind. Want de muziek is fe-no-me-naal! Wat die gasten hebben neergezet doen me oren soms stuiteren van verwondering. en live.....mijn god, het is echt niet normaal waar ze soms toe in staat zijn. Máár......die zanger hoeft maar z'n strot open te gooien en ik heb gegeten en gedronken. Iemand als Justin Bieber zou dan zelfs nog verlichting kunnen brengen.

Guns ´N´ Roses. Ik vind de stem van Axl Rose echt een ramp.

Niet dat die bands zo goed zijn, maar Interpol en Oasis zijn wel goede voorbeelden. Paul Banks van Interpol heeft me toch een vlakke, emotieloze, saaie stem. Muziek is verder best aardig, maar ook niet heel bijzonder. De zang van Liam Gallagher gaat me steeds meer tegenstaan, wat een zeikstem.

En dan New Order. Leuke band, maar een echt goede vervanging voor Ian Curtis is er helaas nooit gekomen. Zeker op het debuutalbum vind ik het zo ontzettend jammer. Ik hoor een album vol met potentie, dat ik wellicht zelfs geweldig had gevonden met zang van Curtis, maar jeetje, wat een matige zang op dat album. Later wordt het wel beter, maar nooit echt bijzonder.

Arrie schreef:
En dan New Order. Leuke band, maar een echt goede vervanging voor Ian Curtis is er helaas nooit gekomen. Zeker op het debuutalbum vind ik het zo ontzettend jammer. Ik hoor een album vol met potentie, dat ik wellicht zelfs geweldig had gevonden met zang van Curtis, maar jeetje, wat een matige zang op dat album. Later wordt het wel beter, maar nooit echt bijzonder.

Smaken verschillen klaarblijkelijk. Laat ik voorop stellen dat Barney geen uitmuntende zanger vindt, hij heeft een beperkt register, maar eigenlijk vind ik gaandeweg zijn rustgevende parlandozang wel passen bij de (relatief dynamische) muziek van New Order, omdat ie daarmee contrasteert in zekere zin. Zoiets vloeit wellicht voort uit een persoonlijke neiging om stem als een instrument in het geheel te zien, niet als iets wat per se op de voorgrond hoeft te treden. Een goede stem zie ik dan eerder als een bonus - zoals die van Tom Smith (Editors).

pavlova
Leuke topic!

Maar waar zijn de dames?

Misterfool
Camel; hoewel het de muziek nauwelijks overschaduwd.

pavlova schreef:
Leuke topic!

Maar waar zijn de dames?

Voor het zingen de kerk uit of wellicht in?

Voor pavlova: ik had Cords best een toffe band gevonden als die zangeres niet zo vreselijk slecht was geweest en niet zulke belachelijk zwakke teksten had geschreven.

Zal vast al wel genoemd zijn hier, maar om alles door te lezen: Toen ik de titel van dit topic las kwam meteen Red hot chili peppers in mijn gedachten.

Waar er een strakke band staat, is Kiedis de man die een live show compleet weet te verknallen door zijn valse geluid. Jammer, maar wat wordt dit knap weggewerkt op de studioalbums zeg. Wel respect voor het feit dat die man er wel gewoon mee op het podium gaat staan.
Waarschijnlijk zal de cocaine genoeg basis zijn voor het zelfvertrouwen!

Slowgaze schreef:
Voor pavlova: ik had Cords best een toffe band gevonden als die zangeres niet zo vreselijk slecht was geweest en niet zulke belachelijk zwakke teksten had geschreven.

Echt, zo slecht is het toch niet, doet aan Kim Gordon denken, dit heeft ook wel met de Sonic achtige muziek te maken.
Ik begreep al dat jij Kim veel beter vindt

Alt-J ... wat een ver-schrik-ke-lijke zangert hebben die zeg. Dat aanstellerige gedoe vergalt de hele plaat. Niet vol te houden. Bah bah bah.

Ik vind de zanger van Alt-J hetzelfde timbre als Kermit De Kikker hebben.

Haha!
Ik vind de zang wel lekker eigenlijk.

Don Cappuccino schreef:
Ik vind de zanger van Alt-J hetzelfde timbre als Kermit De Kikker hebben.

Mee eens. Ik ken overigens weinig goede nummers van Kermit De Kikker, maar zijn vertolking van 'Hurt' was erg goed, en zeker beter dan het gejank van de zangert van Alt-J.

M. Oderator
De meeste zangers/zangeressen in de business van de elektrisch versterkte muziek zijn vergeleken bij de klassiek geschoolden 'waardeloos' - zet bijv een matt berninger maar eens in een zaal met goede akoestiek zoals het concertgebouw in A'dam...

Maar er zijn uitzonderingen op de regel. Wie-o-wie? Kom maar eens met namen beste muziekkenners.

Mvrgr

Gast
geplaatst: vandaag om 04:30 uur

geplaatst: vandaag om 04:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.