Muziek / Algemeen / Nummers die op elkaar lijken
zoeken in:
0
geplaatst: 26 juli 2011, 15:32 uur
Het intro van Swamp Doggs "No Deposit No Return" lijkt verdacht veel op "Alles is voor Bassie". Helaas staat het Swamp Dogg-nummer niet op joetoep om mijn bewering te onderstrepen.
0
geplaatst: 26 juli 2011, 16:00 uur
Arrie schreef:
Eindelijk! Bedankt Itchy, nu weet ik eindelijk waardoor No Mercy me toch telkens zo bekend voorkwam.
(quote)
Eindelijk! Bedankt Itchy, nu weet ik eindelijk waardoor No Mercy me toch telkens zo bekend voorkwam.
Het is gewoon een pure rip-off.
0
geplaatst: 26 juli 2011, 19:04 uur
0
geplaatst: 28 juli 2011, 19:10 uur
Marillion - Assassing - YouTube
en
Eurythmics - Would I Lie To You 45rpm - YouTube
hetzelfde gitaargeluid in het begin.
en
Eurythmics - Would I Lie To You 45rpm - YouTube
hetzelfde gitaargeluid in het begin.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 31 juli 2011, 15:39 uur
Ten Years After - I Can't Keep From Crying, Sometimes en The Doors - When the Music's Over.
Echt sprekend, vooral de versie van TYA's Recorded Live.
Echt sprekend, vooral de versie van TYA's Recorded Live.
0
geplaatst: 10 augustus 2011, 22:29 uur
0
geplaatst: 10 augustus 2011, 22:31 uur
Ik vind deze er ook wel wat van weg hebben: http://www.youtube.com/watch?v=8vZXPDBlOCc.
Wie had dat gedacht, Bloodhound Gang beïnvloed door John Cage.

0
geplaatst: 10 augustus 2011, 22:36 uur
0
geplaatst: 10 augustus 2011, 23:02 uur
Arrie schreef:
Ik vind deze er ook wel wat van weg hebben: http://www.youtube.com/watch?v=8vZXPDBlOCc.
Ik hoor bijna geen verschil. Valt me toch een beetje tegen van Bloodhound Gang.
0
geplaatst: 10 augustus 2011, 23:26 uur
harm1985 schreef:
Ik zat laatst Time Pieces van Eric Clapton te luisteren en toen viel me ineens op dat Willie and the Hand Jive en het nummer van Neil Young, Get Gone, van het album Luvky 13 wel heel erg op elkaar lijken. Andere tekst welliswaar en wat vlotter gespeeld, maar echt twee druppels.
Get Gone
Hand Jive
Ik zat laatst Time Pieces van Eric Clapton te luisteren en toen viel me ineens op dat Willie and the Hand Jive en het nummer van Neil Young, Get Gone, van het album Luvky 13 wel heel erg op elkaar lijken. Andere tekst welliswaar en wat vlotter gespeeld, maar echt twee druppels.
Get Gone
Hand Jive
Het nummer, Willy and the Handjive, is oorspronkelijk van Johnny Otis en uit '58. Het gekke is dat "handjive" in niet-Engelse landen ook wel wordt gebruikt in termen van "de hand aan jezelf slaan", "de handpomp bedienen" en "hij is een echte handwerksman". Het frappante is dat de Engelsen die bijbetekenis niet kennen (ze ontkennen 'em altijd vurig). De handjive is ontstaan als een substituut voor dansen; veel concerten waren "seated" destijds om ophitsing (van de meiskes) te voorkomen. Een tekstregel luidt ook: "the baby, doing the handjive in the cradle" en dat komt dus niet overeen met de niet-Engelse connotatie.
0
geplaatst: 11 augustus 2011, 08:23 uur
Leuk verhaal!
Overigens is de link Buffalo Springfield - Mr. Soul en Rolling Stones - Satisfaction vast al wel eens gelegd, maar kent iemand de gelijkenis tussen Neil's Borrowed Tune en Lady Jane van the Stones al? Maar ja, hij geeft het zelfs toe (I'm singing this borrowed tune, I took from the Rolling stones).
Mr. Soul
Satisfaction
Borrowed Tune
Lady Jane
Overens hebben I Still Miss Someone van Johnny Cash en Star of Bethlehem van Neil Young ook wel wat van elkaar weg, al is het daar minder duidelijk.
Overigens is de link Buffalo Springfield - Mr. Soul en Rolling Stones - Satisfaction vast al wel eens gelegd, maar kent iemand de gelijkenis tussen Neil's Borrowed Tune en Lady Jane van the Stones al? Maar ja, hij geeft het zelfs toe (I'm singing this borrowed tune, I took from the Rolling stones).
Mr. Soul
Satisfaction
Borrowed Tune
Lady Jane
Overens hebben I Still Miss Someone van Johnny Cash en Star of Bethlehem van Neil Young ook wel wat van elkaar weg, al is het daar minder duidelijk.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 augustus 2011, 11:26 uur
Ik begrijp wat je bedoelt, maar Neil past de melodie drastisch aan op het einde van de coupletten (die lange 'lingering on' uithaal).
0
geplaatst: 11 augustus 2011, 11:58 uur
Neil was daar dan ook meer dronken dan Mick tijdens Lady Jane 

0
geplaatst: 11 augustus 2011, 12:32 uur
Slowgaze schreef:
Het intro van Swamp Doggs "No Deposit No Return" lijkt verdacht veel op "Alles is voor Bassie". Helaas staat het Swamp Dogg-nummer niet op joetoep om mijn bewering te onderstrepen.
www.we7.com/.../Swamp-Dogg/No-Deposit-No-Return
0
geplaatst: 11 augustus 2011, 12:37 uur
No deposit, no return lijkt qua motto op "alles is voor Swamp Dogg", dus zo gek vind ik het niet.
0
geplaatst: 12 augustus 2011, 20:13 uur
The Rolling Stones-Dance Parts 1&2 - YouTube
en
Franz Ferdinand - Take Me Out (2004) - YouTube
Vergeet het intro van Take Me Out, vervolgens lijkt het sterk op elkaar.
en
Franz Ferdinand - Take Me Out (2004) - YouTube
Vergeet het intro van Take Me Out, vervolgens lijkt het sterk op elkaar.
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 20:58 uur
herman schreef:
Niet uitelkaar te houden:
James Holden - Intentionally Left Blank
en
John Cage's 4'33
Niet uitelkaar te houden:
James Holden - Intentionally Left Blank
en
John Cage's 4'33
Ja, allemaal heel grappig en zo, maar nu even serieusch: Lees dit maar eens, Holden is slim geweest.
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 21:35 uur
Tijdens een bezoekje aan de site van YouTube kwam ik deze vreemde combi tegen. Luister en huiver...
Stayin' Alive In The Wall (Pink Floyd vs Bee Gees Mashup) - YouTube
Stayin' Alive In The Wall (Pink Floyd vs Bee Gees Mashup) - YouTube
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 21:53 uur
Dan kan deze er ook nog wel bij: HAIL HAIL ROCK 'N' ROLL - GARLAND JEFFREYS ???????? - YouTube
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 22:12 uur
Gerards Dream schreef:
Dat is een kopie van één op één. Zo klaar als een klontje.
Dat is een kopie van één op één. Zo klaar als een klontje.
Leek me ook, maar ik keek in de liner notes van de laatste (ik heb The Immaculate Collection in de kast staan) en Public Enemy wordt niet vermeld. Dat is dan wel weer vreemd...
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 22:13 uur
Wel algemeen bekend.
Madonna gaat er creatief mee om, volgens mij gaat het hier gewoon om een sample.
Madonna gaat er creatief mee om, volgens mij gaat het hier gewoon om een sample.
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 22:15 uur
Ja, maar dan zou je toch verwachten dat het in het boekje zou staan.
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 22:19 uur
Zo ken ik er nog een; namelijk:
Isaac Hayes - Ike's Rap 2 - - YouTube
gebruikt door:
Portishead - glory box - YouTube
en
Tricky - Hell Is Around The Corner - YouTube
Isaac Hayes - Ike's Rap 2 - - YouTube
gebruikt door:
Portishead - glory box - YouTube
en
Tricky - Hell Is Around The Corner - YouTube
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 22:23 uur
GrafGantz schreef:
Leek me ook, maar ik keek in de liner notes van de laatste (ik heb The Immaculate Collection in de kast staan) en Public Enemy wordt niet vermeld. Dat is dan wel weer vreemd...
(quote)
Op de cd single inderdaad ook niet.
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 22:57 uur
Hoe zei Ferry Maat dat ook alweer in de jaren tachtig van de vorige eeuw: "Beter goed gejat, dan slecht gedaan." Een wijsheid die met de jaren is blijven staan en nu dus rijp is voor op een tegeltje voor op het toilet.
* denotes required fields.