Muziek / Algemeen / Nummers die op elkaar lijken
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 april 2014, 16:04 uur
herman schreef:
Weet dat het een folktradional is, maar aan welke versie denk je dan? De versie van Woody Guthrie staat er wel ver vanaf en heeft niets met het Lennon-nummer van doen.
(quote)
Weet dat het een folktradional is, maar aan welke versie denk je dan? De versie van Woody Guthrie staat er wel ver vanaf en heeft niets met het Lennon-nummer van doen.
Ik ben er niet zo diep in gedoken dat ik al die folkversies ken. Ik kende 'm van The Hollies en die heeft ook de Lennonmelodie, zeg maar.
0
geplaatst: 18 april 2014, 16:09 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik ben er niet zo diep in gedoken dat ik al die folkversies ken. Ik kende 'm van The Hollies en die heeft ook de Lennonmelodie, zeg maar.
(quote)
Die van The Hollies is pas in 1966 uitgebracht, dus lijkt me sterk dat Peter, Paul & Mary daar in 1963 al een cover van hebben opgenomen... Maar kan best zijn dat er een nog oudere versie is van weer een andere artiest met de Lennon-melodie.
0
geplaatst: 3 mei 2014, 16:13 uur
YouTube - Tik Tok California Gurl$
Katy Perry & Cascada. Ze kunnen er wat van.
Hebben ze dezelfde inspiratieloze songwriter ingehuurd?
Katy Perry & Cascada. Ze kunnen er wat van.
Hebben ze dezelfde inspiratieloze songwriter ingehuurd?
0
CHIEP (crew)
geplaatst: 3 mei 2014, 22:30 uur
Kesha
.
En beide nummers werden inderdaad door dezelfde mensen geschreven - twee keer langs de kassa it is.
.En beide nummers werden inderdaad door dezelfde mensen geschreven - twee keer langs de kassa it is.
0
geplaatst: 17 mei 2014, 11:53 uur
Gevalletje "intro's die op elkaar lijken"....
Smokey Robinson "Just Passing Through" (1974):
Manic Street Preachers "Let Robeson Sing" (2001):
Smokey Robinson "Just Passing Through" (1974):
Manic Street Preachers "Let Robeson Sing" (2001):
0
geplaatst: 3 juni 2014, 15:11 uur
Nergens Goed Voor van De Dijk lijkt wel erg veel op Jersey Girl van Tom Waits.
De Dijk - Nergens Goed Voor - YouTube
Tom Waits - Jersey Girl - (Heartattack And Vine) - YouTube
De Dijk - Nergens Goed Voor - YouTube
Tom Waits - Jersey Girl - (Heartattack And Vine) - YouTube
0
geplaatst: 23 juni 2014, 21:20 uur
Ik heb zojuist de nieuwe van The Notwist voor het eerst opstaan, en deze gelijkenis valt me direct op:
0
geplaatst: 30 augustus 2014, 15:44 uur
Neil Young heeft het intro van One Hit (To the Body) van The Rolling Stones geleend bij Keep On Rockin' In The Free World.
The Rolling Stones - One Hit (To The Body) - OFFICIAL PROMO - YouTube
Neil Young - Rockin' In The Free World - YouTube
The Rolling Stones - One Hit (To The Body) - OFFICIAL PROMO - YouTube
Neil Young - Rockin' In The Free World - YouTube
0
geplaatst: 1 februari 2015, 20:13 uur
Met dank aan Arrie. De twee refreinen klinken nagenoeg hetzelfde.
0
geplaatst: 21 februari 2015, 12:11 uur
Oasis - Fuckin' in the Bushes (2000):
Soundgarden - Hands All Over (1989):
Soundgarden - Hands All Over (1989):
0
geplaatst: 21 februari 2015, 15:28 uur
Ik schijn de enige te zijn die dit vindt, maar:
Another Sunny Day - Horseriding (1988)
The Cure - Friday I'm in Love (1992)
Another Sunny Day - Horseriding (1988)
The Cure - Friday I'm in Love (1992)
0
geplaatst: 23 februari 2015, 16:28 uur
Ik vind het eerste stuk van de coupletten anders ook behoorlijk overeenkomen. Geweldig nummer van JEW trouwens.
0
geplaatst: 11 maart 2015, 10:41 uur
Elementen lijken wel enigszins op elkaar maar het is naar mijn mening absoluut geen plagiaat.
De 7,5 miljoen dollar boete naar de erven van Marvin Gaye vind ik absurd. Het is jury rechtspraak in de VS en of een publieksjury het onderscheid tussen feiten, emotie, indruk en in dit geval "lijken op" of "plagiaat" goed kan maken betwijfel ik, maar dat is nu eenmaal wel het rechtssysteem in de VS.
De 7,5 miljoen dollar boete naar de erven van Marvin Gaye vind ik absurd. Het is jury rechtspraak in de VS en of een publieksjury het onderscheid tussen feiten, emotie, indruk en in dit geval "lijken op" of "plagiaat" goed kan maken betwijfel ik, maar dat is nu eenmaal wel het rechtssysteem in de VS.
0
geplaatst: 11 maart 2015, 12:14 uur
Ik las dat er 5 vrouwen in die jury zaten en 3 mannen. Ik denk dat die 5 vrouwen zich meer hebben laten leiden door de beschuldiging dat de song seksistisch zou zijn tegenover vrouwen. 
Lijkt voor geen meter op mekaar die platen. Tuurlijk, dezelfde groove, maar kun je daar copyright opleggen? Honderden disco platen maken er gebruik van. Het koebelletje is typerend maar die is ook niet vrijblijvend aan Gaye opgelegd.

Lijkt voor geen meter op mekaar die platen. Tuurlijk, dezelfde groove, maar kun je daar copyright opleggen? Honderden disco platen maken er gebruik van. Het koebelletje is typerend maar die is ook niet vrijblijvend aan Gaye opgelegd.
0
zalwelnikszijn!
geplaatst: 11 maart 2015, 12:18 uur
Allebei naar Guantanmo Bay sturen wegens muziekterrorisme zou ik een passender straf vinden.
0
geplaatst: 12 maart 2015, 22:28 uur
Vandaag dit nummer gehoord en de gelijkenis is opvallend.
Babyshambles - Delivery (2007)
The Kinks - All Day And All Of The Night (1964)
Babyshambles - Delivery (2007)
The Kinks - All Day And All Of The Night (1964)
0
geplaatst: 12 maart 2015, 23:04 uur
catdog schreef:
Tuurlijk, dezelfde groove, maar kun je daar copyright opleggen? Honderden disco platen maken er gebruik van.
Tuurlijk, dezelfde groove, maar kun je daar copyright opleggen? Honderden disco platen maken er gebruik van.
Van de 100 discoplaten die ik ken,
maakt er geen enkele gebruik van dezelfde Got to Give It Up groove als Blurred Lines.
Toen het nummer pas uit was, hoorde ik de Marvin Gaye song er onmiddellijk in.
Die groove is volgens mij helemaal niet zo "toevallig" hetzelfde.
Ik durf beweren dat de heren goed naar Marvin geluisterd hebben en bewust
geprobeerd hebben die groove in te bouwen, denkende dat ze er wel mee zouden wegkomen.
Of dit dan juridisch gesproken plagiaat of niet is, laat ik als strafrechterlijke leek in het midden.
Maar dat er goed geluisterd is en men geprobeerd heeft dezelfde mosterd te gebruiken is klaar.
0
geplaatst: 12 maart 2015, 23:10 uur
Ik ga er zelf ook eentje posten (en doe één van mijn favoriete bands een virtueel proces aan).
Deze van OMD...
... is (zie de subtitel tussen haakjes) gebaseerd op deze van Barry White...
... royalties netjes betaald en Barry zingt mee in het achtergrondkoortje van de albumversie.
Maar met geen woord wordt er door OMD gerept over deze van Johnny Bristol...
Het mag duidelijk zijn dat het nummer van OMD de melodie van Barry White heeft,
maar hij heeft ook de frasering in de strofes van Johnny Bristol. No doubt about it.
Deze van OMD...
... is (zie de subtitel tussen haakjes) gebaseerd op deze van Barry White...
... royalties netjes betaald en Barry zingt mee in het achtergrondkoortje van de albumversie.
Maar met geen woord wordt er door OMD gerept over deze van Johnny Bristol...
Het mag duidelijk zijn dat het nummer van OMD de melodie van Barry White heeft,
maar hij heeft ook de frasering in de strofes van Johnny Bristol. No doubt about it.
0
geplaatst: 21 maart 2015, 10:53 uur
Bij popquizzen heb ik geloof ik al twee keer That is love van Howard Jones aan Jellyfish toegewezen. Dat heeft een oorzaak: Jellyfish heeft Howard Jones best wel gekopieerd in het refrein...
0
zalwelnikszijn!
geplaatst: 8 mei 2015, 20:21 uur
Bij de intro van Monkey Man van de Rolling Stones moet ik steevast denken aan Firesuite van Doves.
Stones - Monkey Man
Doves - Firesuite
Maar goed, nu ze eens naast elkaar gelegd en de overeenkomst is hoogstens wazig. Hoort iemand anders 'm? Ik post hem toch maar, want zonde van de moeite.
Stones - Monkey Man
Doves - Firesuite
Maar goed, nu ze eens naast elkaar gelegd en de overeenkomst is hoogstens wazig. Hoort iemand anders 'm? Ik post hem toch maar, want zonde van de moeite.
0
zalwelnikszijn!
geplaatst: 8 mei 2015, 23:01 uur
Die van Doves lijkt op een remix op halve snelheid of zo 

0
geplaatst: 13 mei 2015, 16:51 uur
Het intro van Godless, Dandy Warhols lijkt verdacht veel op my sweet lord van George Harrison 

* denotes required fields.