Muziek / Algemeen / Nummers die op elkaar lijken
zoeken in:
0
buizen
geplaatst: 9 november 2015, 21:38 uur
Bepaalde elementen in beider songs gelijken op elkander. Hooky gitaar, zang, en die mooie-mannen-zweem die over beider zangers hangt. The glamourous life, en een zekere mate van mysterieusheid.
0
buizen
geplaatst: 4 december 2015, 16:42 uur
Fists in the air en headbangen, een leuke verwijzing 
Als je de aankondigingstijd van Opeth weg laat beginnen beide zangers in beide nummers ook op exact dezelfde seconde te zingen.
(recent)
(vorige eeuw)

Als je de aankondigingstijd van Opeth weg laat beginnen beide zangers in beide nummers ook op exact dezelfde seconde te zingen.
(recent)
(vorige eeuw)
0
geplaatst: 13 januari 2016, 00:41 uur
The Scientist schreef:
Het drumritme uit het Radiohead-nummer Where I End and You Begin... vind ik behoorlijk veel lijken op Aphex Twin's Heliosphan...
Het drumritme uit het Radiohead-nummer Where I End and You Begin... vind ik behoorlijk veel lijken op Aphex Twin's Heliosphan...
Dit zei ik jaren geleden al eens, en hoewel ik die link inmiddels wat vergezocht vind (maar ook niet helemaal vreemd) kwam ik nu een andere tegen die me qua drums wel heel erg aan een Hail To The Thief nummer deed denken:
Sun Ra - The Golden Lady
Radiohead - There There
0
geplaatst: 7 februari 2016, 22:25 uur
Jonathan King vindt dat It's a sin wel heel veel op Wild World lijkt. De rechter gaf hem geen gelijk. Toch snap ik wel waarom hij dat vindt.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 20:11 uur
Het intro van All or Nothing van O-Town is praktisch hetzelfde als dat van Drowning van the Backstreet Boys. Ik weet niet of dat bewust is gedaan?
0
geplaatst: 13 april 2016, 20:44 uur
Geen twijfel over mogelijk dat er een stuk gejat is van dit nummer:
Triest dat de heren van Zeppelin dit niet willen toegeven.
Ik vond Stairway to Heaven al een overschat nummer, maar nu duidelijk is dat het intro schaamteloos is overgenomen is het nummer nog verder in mijn achting gedaald.
0
geplaatst: 13 april 2016, 21:23 uur
Gretz schreef:
dat het intro schaamteloos is overgenomen
dat het intro schaamteloos is overgenomen
Ik hoor eenzelfde metrum, maar toch verschillende noten.
Dus schaamteloos lijkt me een zware kwalificatie.
0
geplaatst: 13 april 2016, 21:34 uur
Helemaal hetzelfde is het natuurlijk niet, maar wel opvallend dat Stairway to Heaven slechts een paar jaar later werd uitgebracht. De zaak ligt niet ook bij de rechtbank, volgende maand uitspraak.
Zeker niet de eerste plagiaatzaak tegen Led Zeppelin trouwens.
http://www.volkskrant.nl/muziek/jury-gaat-beslissen-over-copyrightzaak-stairway-to-heaven~a4280444/
Zeker niet de eerste plagiaatzaak tegen Led Zeppelin trouwens.
http://www.volkskrant.nl/muziek/jury-gaat-beslissen-over-copyrightzaak-stairway-to-heaven~a4280444/
De paden van Led Zeppelin en Spirit kruisen elkaar voor het eerst op Tweede Kerstdag 1968 in Denver. Led Zeppelin I, het eerste album van de Britse band, moet dan nog uitkomen. Hoofdact die avond in Denver: Spirit. Ook in 1969 komen de twee groepen elkaar meermaals tegen op Amerikaanse popfestivals. Volgens Spirit-bassist Mark Andes moeten ze het nummer Taurus gehoord hebben in die tijd.
Vrije interpretatie
Het is trouwens niet de eerste keer dat Led Zeppelin met de rechter in aanraking komt: vier keer eerder heeft de band moeten schikken omdat Page muziek van anderen wel heel vrijelijk interpreteerde. Van 'Whole Lotta Love', 'Babe I'm Gonna Leave You', 'The Lemon Song' en 'Dazed and Confused' werden al de zogeheten writing credits aangepast.
Het is trouwens niet de eerste keer dat Led Zeppelin met de rechter in aanraking komt: vier keer eerder heeft de band moeten schikken omdat Page muziek van anderen wel heel vrijelijk interpreteerde. Van 'Whole Lotta Love', 'Babe I'm Gonna Leave You', 'The Lemon Song' en 'Dazed and Confused' werden al de zogeheten writing credits aangepast.
0
geplaatst: 14 april 2016, 11:43 uur
Ook in het songfestivaldraadje gepost: Frans vs Matt Simons.
Critical Comparison between 'Frans - If I Were Sorry' and 'Matt Simons - Catch And Release' - YouTube
Critical Comparison between 'Frans - If I Were Sorry' and 'Matt Simons - Catch And Release' - YouTube
0
geplaatst: 10 mei 2016, 21:17 uur
Laatst hoorde ik op een belegen radiozender deze nummers direct achter elkaar:
En ik hoorde eigenlijk helemaal geen verschil
Daarna snel een andere zender gezocht.
En ik hoorde eigenlijk helemaal geen verschil

Daarna snel een andere zender gezocht.
0
geplaatst: 10 juni 2016, 14:25 uur
Wie is er later met dit riffje aan de haal gegaan? Heb heel erg het gevoel dat ik het ook van een ander nummer ken.
0
geplaatst: 25 juli 2016, 21:02 uur
Op Spotify kwamen vandaag op het werk deze twee nummers - die ik overigens beide al wel ken - achter elkaar in de 'Discover Weekly'-lijst. Caravan had ik al heel lang niet meer gehoord en pas toen de zang in het tweede nummer werd ingezet, realiseerde ik me dat het géén (al dan niet extended) outro was, maar daadwerkelijk een nieuw nummer...
0
geplaatst: 25 augustus 2016, 21:31 uur
Ik weet niet of het door het warme weer komt van vandaag maar ik vind deze nummers toch wel veel overeenkomsten hebben.
Them Here Comes The Night 1964 Stereo - YouTube en
Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him? - YouTube
Them Here Comes The Night 1964 Stereo - YouTube en
Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him? - YouTube
0
geplaatst: 25 augustus 2016, 23:19 uur
Gretz schreef:
(embed)
Wie is er later met dit riffje aan de haal gegaan? Heb heel erg het gevoel dat ik het ook van een ander nummer ken.
(embed)
Iemand enig idee?
0
geplaatst: 25 augustus 2016, 23:36 uur
0
geplaatst: 25 augustus 2016, 23:43 uur
Sandokan-veld schreef:
Gretz dit zou gezien onze enige ontmoeting tot dusver wel erg toevallig zijn, maar bedoel je niet:
(embed)
Gretz dit zou gezien onze enige ontmoeting tot dusver wel erg toevallig zijn, maar bedoel je niet:
(embed)
Haha nee, Zandloper heeft er in de verte wel iets van weg maar deze bedoel ik als het goed is niet.
Ik doel met name op het de akkoorden tussen 0:59 en 1:17, dat stukje muziek komt me op de een of andere manier zeer bekend voor.
0
geplaatst: 24 oktober 2016, 12:20 uur
Gretz schreef:
(embed)
(embed)
Ik neem aan dat je Jonathan Richmond & The Modern Lovers met Egyptian Reggae bedoelt:
0
geplaatst: 9 december 2016, 16:30 uur
The Clash en Funkadelic, die had dat ooit gedacht. Funkadelic was eerder, mag er in dit geval wel bij worden gezegd. Ik denk dat ze een plagiaatzaak zouden hebben gewonnen.
0
geplaatst: 3 februari 2017, 10:47 uur
Doves - "Valley" (van "Lost Sides"):
Zo'n beetje compleet gebaseerd op dit onderdeel van the Beach Boys' "Heroes and Villains" (van "Smile"):
Zo'n beetje compleet gebaseerd op dit onderdeel van the Beach Boys' "Heroes and Villains" (van "Smile"):
0
geplaatst: 1 november 2017, 18:27 uur
Na een tijd op de radio gehoord, de melodielijn van dit nummer
lijkt erg veel op
dat een jaar eerder uitkwam.
lijkt erg veel op
dat een jaar eerder uitkwam.
0
geplaatst: 1 november 2017, 18:31 uur
Van deze recente hit
is duidelijk een stuk van de melodielijn (op 0:27) gekopieerd van
is duidelijk een stuk van de melodielijn (op 0:27) gekopieerd van
0
geplaatst: 1 november 2017, 19:21 uur
Met credits overigens (o.a. Brian Holland wordt als co-writer van Feel it still genoemd).
0
geplaatst: 27 december 2017, 17:51 uur
Ik ben misschien de enige (ik kan er niets over op internet vinden), maar ik vind de volgende twee liedjes op elkaar lijken.
1
geplaatst: 7 januari 2018, 12:33 uur
Op 25 november 2015 kwam de single To Know You van Wild Nothing uit, een nummer waarvan ik nog steeds niet kan duiden welke 80's-nummers er allemaal in verstopt zitten (maar op zijn minst Talk Talk - It's My Life):
Op exact dezelfde dag kwam de leadsingle uit van het recentste album van James, Girl at the End of the World. Het album zelf kwam pas op 18 maart 2016 uit. Eén van de albumtracks, Bitch, kopieert echt exact de baslijn (en klinkt voor de rest ook behoorlijk hetzelfde):
Plagiaat? Zou niet moeten kunnen, want volgens Discogs is het album van James al opgenomen in juli 2015. Gewoon toeval?
Op exact dezelfde dag kwam de leadsingle uit van het recentste album van James, Girl at the End of the World. Het album zelf kwam pas op 18 maart 2016 uit. Eén van de albumtracks, Bitch, kopieert echt exact de baslijn (en klinkt voor de rest ook behoorlijk hetzelfde):
Plagiaat? Zou niet moeten kunnen, want volgens Discogs is het album van James al opgenomen in juli 2015. Gewoon toeval?
* denotes required fields.