MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Meest invloedrijke artiesten

zoeken in:
Zo ongeveer elke beetje Britse band dat in de liedjes-hoek zit rekent The Smiths als invloed, en ook veel mensen in de gothic-scene, heb ik gemerkt.

VB1
Tja ik vind het moeilijk of wij daar als jonge generatie over kunnen twisten. Wij kennen de verhalen wel, maar hebben nooit de ware poprevoluties meegemaakt. Zo vertelde mijn gitaarleraar mij laatst dat sgt. peppers in de tijd uitzonderlijk klonk, dat het een heel nieuw geluid was, dat kan ik mij nu niet meer echt voorstellen natuurlijk. Ik vind het een vrij zinloze discussie (vooral als die wordt gevoerd door mensen die nooit verschillende muziekperiodes mee gemaakt hebben).

Ik heb de hele muziekrevolutie niet mee gemaakt, maar als ik luister naar oud Delta-blues werk (jaren 20/30 vorige eeuw) en wat er via de rock 'n roll in de jaren 50 in de jaren 60 gebeurde, dan heb ik daar toch n aardig beeld van. Ik heb het helaas nooit meegemaakt, maar de wereld ging compleet op zn kop staan door die revolutie.

fastpulseboy
Paalhaas schreef:

En de Smiths, wat hebben die gedaan eigenlijk?

Valt mij iedere keer weer op hoe rock-georienteerd dit forum is.

Hoewel ik zeker de waarde van artiesten als David Bowie, Van Morrison, Joni Mitchell, Janis Joplin, U2, Paul Simon en Bob Dylan inzie (zomaar een paar van mijn favorieten) krijg ik vanwege de ontstellende onderbelichting van de zwarte artiesten toch de behoefte even een aantal van deze artiesten te noemen:

Miles Davis
John Coltrane
Charlie Parker
Dizzie Gilespie
Duke Ellington
Billie Holiday
Ella Fitzgerald
Charles Mingus
Herbie Hancock
Quincy Jones
Chuck Berry
Jimi Hendrix
Santana
Sam Cook
Otis Redding
Jackie Wilson
James Brown
Al green
Donny Hathaway
Marvin Gaye
Earth Wind & Fire
Stevie Wonder
Michael Jackson
Prince
Bob Marley
Berry Gordy & Smokey Robinson (misschien niet zo zeer als artiest, maar wel als oprichters van Motown).

Stuk voor stuk namen die echt niet mogen ontbreken op een "invloedrijkste artiesten" lijstje..

Stijn_Slayer
Buiten klassieke componisten kom ik tot dit lijstje:

Mississippi John Hurt
Robert Johnson
Muddy Waters
Chuck Berry
Louis Armstrong
Miles Davis
The Beatles
The Velvet Underground
Jimi Hendrix

Natuurlijk zijn er zoveel invloedrijke artiesten, maar niet iedereen is even invloedrijk. Zo zou er bijvoorbeeld ook wel metal ontstaan zijn zonder Black Sabbath. Frank Zappa en Beefheart hebben dan weer een te kleine groep bereikt etc.

Nirvana, Queen en Sex Pistols vind ik trouwens echt niet horen in dit soort lijstjes.

P. de Clown schreef:
Valt mij iedere keer weer op hoe rock-georienteerd dit forum is.

Hoewel ik zeker de waarde van artiesten als David Bowie, Van Morrison, Joni Mitchell, Janis Joplin, U2, Paul Simon en Bob Dylan inzie (zomaar een paar van mijn favorieten) krijg ik vanwege de ontstellende onderbelichting van de zwarte artiesten toch de behoefte even een aantal van deze artiesten te noemen:

Miles Davis
John Coltrane
Charlie Parker
Dizzie Gilespie
Duke Ellington
Billie Holiday
Ella Fitzgerald
Charles Mingus
Herbie Hancock
Quincy Jones
Chuck Berry
Jimi Hendrix
Santana
Sam Cook
Otis Redding
Jackie Wilson
James Brown
Al green
Donny Hathaway
Marvin Gaye
Earth Wind & Fire
Stevie Wonder
Michael Jackson
Prince
Bob Marley
Berry Gordy & Smokey Robinson (misschien niet zo zeer als artiest, maar wel als oprichters van Motown).

Stuk voor stuk namen die echt niet mogen ontbreken op een "invloedrijkste artiesten" lijstje..

Vergeet Ray Charles, Little Richard, Nat King Cole niet. Allemaal stylisten die latere generaties beinvloed hebben. En onderschat de invloed van zwarte rap artiesten op hedendaagse muziek niet: Rakim, Tupac, Biggie, Dre, KRS etc...Eigenlijk een onmogelijk breed topic dit.

P. de Clown en grashoppert hebben gelijk dat vaak de artiesten met een kleurtje vergeten worden.
Op hiphop-gebied wil ik De La Soul en Utramagnetic MC's nog toevoegen.

LocoHermano
Chuck Berry + Elvis: rock n roll
Velvet Underground: alternative/indie
James Brown: 'zwarte' muziek
Black Sabbath: heavy metal

Les Paul

Jep, Les Paul.

En als we naar de metal kijken heb je in het begin natuurlijk Tony Iommi, maar Jimi Hendrix was eigenlijk alles als het gaat om proto-metal. Zijn gitaar heeft gewoon alles veranderd. Zonder hem zou metal zoals vandaag de dag niet bestaan.
En later in de ontwikkeling was Dave Mustaine echt een belangrijke factor. Hij heeft drie van de Big Four beinvloed. De manier waarop hij gitaar speelde, ook samen met Hetfield, heeft de basis gevormd voor alle metal sinds de jaren tachtig.

Joy Division.

gemaster schreef:

Elvis
'Before Elvis, there was nothing'
John Lennon

John Lennon had nogal eens een grote bek.

Miles Davis | AllMusic

Miles Davis, Wu-Tang Clan, Nas, Public Enemy, Prince, Ray Charles

Yann Samsa
"Before Elvis, there was nothing." ~ John Lennon

Lulkoek. Elvis was lang niet de eerste, en ook lang niet de beste Rock 'N Roll artiest. Wat niet wegneemt dat hij enorm invloedrijk was/is, natuurlijk.

Stijn_Slayer
Ik heb véél meer bewondering voor Carl Perkins, Little Richard en Chuck Berry dan voor Elvis (die eigenlijk alleen goed kon zingen).

Ferre Clabau schreef:
"Before Elvis, there was nothing." ~ John Lennon

Lulkoek. Elvis was lang niet de eerste, en ook lang niet de beste Rock 'N Roll artiest. Wat niet wegneemt dat hij enorm invloedrijk was/is, natuurlijk.

Lennon refereerde hier dan ook niet naar de staat van de popmuziek in zijn algemeenheid, maar naar de belevingswereld van tienerjongens zoals hijzelf, midden jaren vijftig.

Het ligt ook aan de leeftijd waarop je dingen ontdekt: 'Er zal nooit meer iemand zo cool zijn als Elvis', zei Lennon ook. Net zoals er voor jullie generatie nooit meer een tekenfilm zo cool zal zijn als Pokémon, zeg maar

Dragon Ball Z

Misterfool
voor progressieve rock:

1. King Crimson
2. Genesis
3. Yes
4. Rush
5. Dream Theater
6. ELP
7. gentle giant.
8 Van der graaf generator
9. Porcupine tree.

Stijn_Slayer
Gentle Giant twijfel ik over. Moody Blues zou ik ook niet onderschatten, of het nou wel of geen prog is.

Misterfool
Mwah ik hoor de invloed van gg regelmatig , vooral bij allerlei afscheidingen van the flower kings, maar ook bij beardfish en spock's beard. Moody blues kan inderdaad ook en ook mag tegenwoordig porcupine tree er wel bij staan.

Casartelli (moderator)
Moody Blues was misschien meer een band die indertijd meehielp om de geesten rijp te maken dan dat ze echt heel invloedrijk waren.

En Gentle Giant is inderdaad typisch het soort band dat bij het grote publiek (te) onbekend is gebleven, maar in muzikantenland geroemd werd (en in nogal wat progbands uit het heden doorklinkt). Luistertip: Spock's Beard - Beware of Darkness

Mis dat bandje van die muur een beetje. Zou verder Genesis toch wel boven King Crimson zetten en Camel ook wel ergens een plek geven.

Misterfool
Ok. tweede poging. Met moody blues, pink floyd en porcupine tree. Ik heb king crimson boven genesis gelaten op no 1 omdat. In the court of the crimson king voor velen het beginpunt van de progressieve rock inluidt en zeer zeker van invloed is op de old shool prog van de jaren 70, red van invloed was op prog vanaf de jaren 90 en discipline voor enkel bands die het genre schotslings raken(primus) van invloed was. Genesis is zeer zeker van grote invloed op bijna alle neo-prog van na de jaren 80 en hier en daar ook nieuw symfonische prog met name die uit scandinavië.

1. King crimson
2. Genesis
3. Pink floyd
4. Rush
5. Yes
6. Dream theater
7. Emerson, Lake & Palmer
8. Moody blues
8. Gentle giant
10. Van der graaf generator
11. Porcupine Tree

Zou je Radiohead niet in je lijstje zetten? Vreselijk overschat, maar veel invloed op prog. Dat ook overschat is en zo.

Misterfool
prog is niet overschat, maar radiohead heeft wel invloed op het progressive rock genre, ja.

Slowgaze schreef:
Zou je Radiohead niet in je lijstje zetten? Vreselijk overschat, maar veel invloed op prog. Dat ook overschat is en zo.

Slowgaze schreef:
Vreselijk overschat, maar veel invloed op prog. Dat ook overschat is en zo.

Yann Samsa
Sandokan-veld schreef:
(quote)

Lennon refereerde hier dan ook niet naar de staat van de popmuziek in zijn algemeenheid, maar naar de belevingswereld van tienerjongens zoals hijzelf, midden jaren vijftig.

Het ligt ook aan de leeftijd waarop je dingen ontdekt: 'Er zal nooit meer iemand zo cool zijn als Elvis', zei Lennon ook. Net zoals er voor jullie generatie nooit meer een tekenfilm zo cool zal zijn als Pokémon, zeg maar
Pokémon heerst

Nou, de namen die Stijn aankaart vind ik ook minstens even 'cool' en vooral minstens even goede muziek maken als Elvis - met een meer Rock 'N Roll 'appeal'.

Wat me wel opvalt is dat de RnR altijd zo'n aandacht krijgt, terwijl die echte en authentieke (protest)country/folk van de jaren '50 nooit veel aandacht krijgt. Persoonlijk neem ik een Woodie Guthrie altijd boven een Elvis. "This guitar kills fascists", geniaal, en die man kan trouwens niet ontbreken in dit topic.

Stijn_Slayer
Woody Guthrie is echt typisch Amerikaans. Over de rest van de wereld geniet hij (ten onrechte) wat minder bekendheid.

KISS, hoewel het voor de meeste hier op MuMe raar zal klinken. KISS wordt door honderden bands als een grote (en eerste) invloed genoemd. Ik denk dat als men de Aardschok of Rock Tribune er op na slaat, gemiddeld toch maandelijks 3x de naam KISS voorbij ziet komen in de verschillende interviews. Van Glam tot Black Metal.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:03 uur

geplaatst: vandaag om 20:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.