MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De MuMe-Mixtape Cirkel (mixtapes, eigen verzamelaars, etc.)

zoeken in:
Komt helemaal goed! Ik bespreek alvast de eerste mixtape, de andere twee volgen snel...

musicmeter 2010: mixtape herman

Veel kleuren en geometrische vormen op de cover van Hermans tape, een beetje als een spelletje tetris on acid. Het hoesje werd zo te zien uitgesneden tijdens diezelfde LSD-trip...
Ik open het hoesje en vraag me gelijk af welk programma je de dag van vandaag moet gebruiken om je typografie zo gepixeld te krijgen. Vast Paint. Namen en titels vallen gelukkig nog net te onderscheiden... Een aantal artiesten zeggen me van naam wat, maar verder gaat het niet. Wat me het meest een beeld oplevert van wat deze mixtape inhoudt is het nummer van Maximum Joy. Die groep was een van de beste tips die ik aan het Supertiptoptap(dans?)-topic heb overgehouden. En als dat enige referentie zou betekenen voor de rest haal ik vast mijn (supertiptoptap?)dansschoentjes uit de kast!

En dansen mag er! Je zou dit rockmuziek kunnen noemen, maar dan wel van de meest beweeglijke soort. Het begint stevig, de met-de-deur-in-huis-aanpak is geslaagd! Het nummer is niet echt bijzonder, maar doet als opener z’n werk. De tweede groep is wel meteen iets waar ik meer van wil horen: extreme funkiness gebracht op een bepaalde ‘oer’-manier, die erg aanstekelijk werkt. Deze jongens snappen het! Geen verrassing dat deze van de drie mixtapes het dichtst zal blijken aan te sluiten bij mijn persoonlijke smaak.
De songs volgen elkaar in een lekker tempo op: geen pauzes, ook niet echt gemixt, gewoon korte fade-in en -out’jes. Meer was ook niet nodig. De eerste vier songs, hoewel uit verschillende vaatjes tappend, sluiten allemaal nauw op elkaar aan. Het tragere, akoustische I’m Thinking... van Lou Barlow kwam dan ook op een welgekomen moment. Erg mooi nummer, dat minder uit de boot valt dan je zou kunnen denken.

Een van de namen die me vooraf bekend voor kwamen was Devotchka. Ernaar luisterend doet het hippe folkloristische feestje me gelijk denken aan het Cactusfestival in Brugge. Daar was deze groep inderdaad net als ik bij in 2008. Blijkbaar had ik na dat optreden niet echt de behoefte meer te ontdekken en dat is na dit nummer eigenlijk nog steeds het geval. Leuk als het bezig is, maar even leuk als het gedaan is... Want daar is Fela Kuti! Weer is het de eerste spontane reactie die Maximum Joy in me oproept. En vijf minuten is het weer heerlijk genieten en Arrie dankbaar zijn (misschien was een 4,3 toch wat krap?). Als iemand een exemplaar van Station MXJY heeft liggen, gelieve die aan mij te geven. Dank.

Vanaf nummer 6, Devotchka, lijkt het wel of herman ongemerkt overgaat van rock naar electronic. Dat het niet helemaal duidelijk is waar dat gebeurt, en of dat wel volledig gebeurt, is het meest interessante aspect van deze mixtape. In de eerste plaats omdat hij dit flikt met vaak ongelooflijk goeie nummers. En als de muziek goed is, hoef je niet stil te staan bij wat je aan het luisteren bent. Met Holy Fuck op nummer 10 lijkt hij dan toch besloten te hebben om voluit voor de electronica te gaan. Maar dan begint nummer 11 met een poppy, door piano begeleide, zangeres. Uiteraard. Dit zorgt wel weer voor de nodige variatie die ook Lou Barlow daarvoor al met zich meebracht. Vanaf hier gaat het ook een beetje op en neer in de mixtape, de grenzen van de popmuziek zorgen voor verwarring en m’n aandacht begint te verslappen. Electronica neemt dan toch de bovenhand. I Wanna Be Your STD is het eerste wat weer een beetje in het oog springt, al was het enkel omwille van de wansmakelijke titel. Wat aardige electro-rap over wat geinige knopjes en toetsjes, meer is het ook niet. En zo gaat het ook weinig bijzonder door met de laatste 2 nummers. De wat new wave-achtige sound (denk ik, ben geen kenner) in het laatste nummer zal het voor mij ook niet weten te redden...

Wat lang een bijzonder intrigerende training was van verschillen en raakpunten tussen (hoofdzakelijk) twee uiteenlopende genres mondt uit in een bokswedstrijd tussen computer en gitaar, waarbij de laatste K.O. wordt geslagen. Of ik hier van moet afleiden dat herman, als het erop aankomt, electronic boven rock verkiest weet ik niet helemaal zeker. Voor mij was de finale in elk geval een anticlimax voor een verder zeer vermakelijke mixtape. Of ik hiervan moet afleiden dat ik rock boven electronic verkies is ook niet helemaal zeker. Wel zeker is dat ik van heel wat namen benieuwd ben naar meer (eigenlijk van zo goed als alle artiesten van de eerste 9 tracks)! Da’s een van de dingen die een goede mixtape kan doen: je warm maken voor meer. Daarvoor alleen al kan ik enkel zeggen: puik werk, herman! Je blijft wel van de LSD, hé...

Wat een toffe recensie, dank je wel.

Het hoesje werd uiteindelijk een haastklusje en ik ben niet zo bedreven met Photoshop ed, dus dat had inderdaad beter gekund. En de laatste twee nummers vind ik zelf natuurlijk erg goed, maar de mix verliest daar wel wat focus idd. Vond het ook het lastigste een goed einde te bedenken.

Maar goed om te horen dat het je bevallen is, en je voorzichtige conclusie zou wel eens kunnen kloppen, alhoewel ik niet zonder een van beide genres zou kunnen...

essence schreef:
Ik wil lambf volgen wat betreft de volgende verzendingsdatum.
En wel om de ambetante reden dat ik gisteren mijn usb-stick - waar de gehele mix opstond - ben verloren. Fuck! Het was nochthans al een paar weken dat ik dacht "ik zou die mix toch eens naar de pc moeten overzetten, you never know".
En ja lap! Ik zeul daarmee natuurlijk ook altijd rond in afgedragen jeans met hier en daar een gat in de zakken. Dammit, en het was dan nog een stick van 8GB, met naast die mix ook nog een paar docu's rond Picasso op, etc. A freakin' shame.

Je hebt hem al naar een aantal mensen verzonden, wellicht dat die hem voor je kunnen rippen en uploaden. Ik geef maar een hint

ja, inderdaad Graf, ik zou dat kunnen doen .
Maar het lukt me nog wel om de mix voor de geest te halen en de nummers opnieuw te rippen en op een schijf te branden. Het zal me alleen een beetje meer tijd vragen.
Dus ik prefereer nog altijd de 30ste als ideale datum voor de volgende ronde.

Anyone else?

Ik vind de dertigste ook goed.

tuktak
volgens mij is het tijd voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen

Sietse
ja, mail me ff adressen ofzo...

Inderdaad vriendjes:

Ronde 2
Groep 1: Sxesven, Sandokan-veld, tuktak, dix
Groep 2: Lambf, Scientist, kemm, We tigers
Groep 3: Bertus, Paap, hdk-nl, Graf
Groep 4: Jazper, Sietse, herman, essence

Hopelijk bloedt het topic niet dood. Jammer genoeg tot dusver maar één tape mogen ontvangen van de vorige ronde, maar vind het zelf erg leuk om te maken en vooral te luisteren naar wat anderen hebben gemaakt (zelf adres al verstuurd).

Maar eens wat schrijven want ik heb tot nu toe verzuimd fatsoenlijke recensies te schrijven van de drie schijven die ik heb mogen ontvangen. Maar eerlijk gezegd heb ik van mijn eigen cd ook geen recensie mogen lezen en valt het aantal reacties me erg tegen. Het lijkt er inderdaad op dat het een beetje in elkaar gezakt is...

Ik heb wel genoten van de cd's die ik ontvangen. Nou ja van twee van de drie...
De mis van Graf vond ik ook echt een Graf-cd. Een hipstermix met allemaal muziek waar ik helemaal niets mee kan. Het klinkt allemaal wel vriendelijk, maar het klinkt ook zo oppervlakkig en ondiep als een plas pis op de vloer het subtropisch zwemparadijs. Sorry, maar absoluut niet mijn kopje thee.

De mix van Essence vond ik erg leuk. "Ja Sire, Er Zijn Nog Belgen" komt in verpakt in psychedelische huisvlijt en gelukkig een uitgebreide tracklisting. Daar herkende ik er meteen een heel stel van en zag duidelijk het verband met de titel. Erg leuk om op deze manier een hele andere blik in de muziekgeschiedenis van een land te krijgen. Complimenten! Het cd'tje zit in de deur van mijn auto en vindt regelmatig de weg naar e cd-speler als ik weer in mijn rol als nomade van de a16 's ochtends zwerf over het zoab.

Mijn favoriet van de drie is de DIXMIX. Sterk minimalistisch maar toch zinnenprikkelend artwork. Totaal geen informatie, dus je moet het echt hebben van de klanken en verder niets. De klanken zijn zeer uiteenlopend en uitdagend. Het eerste stuk van de mix zit je diep in de kikkergeluiden, maar daarna komt de muziek goed op gang. Van alles herkende ik slechts één nummer, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een muzikale reis die naast de Belpopschijf in de auto ligt. Als ik in de verdere rondes nog een aantal van dit soort werkjes mag ontvangen, belooft het nog een groot feest te gaan worden!

Alledrie de heren bedankt voor hun bijdrage! Ik kijk uit naar de volgende ronde.

we tigers schreef:

De mix van Graf vond ik ook echt een Graf-cd. Een hipstermix met allemaal muziek waar ik helemaal niets mee kan. Het klinkt allemaal wel vriendelijk, maar het klinkt ook zo oppervlakkig en ondiep als een plas pis op de vloer het subtropisch zwemparadijs. Sorry, maar absoluut niet mijn kopje thee.

Ik? Een hipster? Het moet niet veel gekker worden hier

Maar je was al gewaarschuwd natuurlijk. Ik weet zelf ook niet wat me bezielde door een mix te maken met leuke toegankelijke muziek waar eventueel zelfs op gedanst zou kunnen worden. Ik had moeten weten dat dat parels voor de zwijnen is met al dat serieuze treurvolk hier. Gewoon stom van me, het zal niet meer gebeuren

Had trouwens toch wel iets positiefs verwacht van je over m'n openingstrack, maar helaas mocht ook dat niet zo zijn...

we tigers schreef:
...Maar eerlijk gezegd heb ik van mijn eigen cd ook geen recensie mogen lezen ...

Ik ben jouw mix zeker niet vergeten we tigers, maar ik worstel er eigenlijk nog een beetje mee. Ik weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden. Wat op zich al niet negatief is natuurlijk. Ik heb hem al een paar draaibeurten gegeven en ik moet zeggen dat hij mij achteraf altijd een beetje zwaar op de maag lag. Zo'n een beetje dat gevoel dat je krijgt als je net die 2 happen teveel hebt gedaan van de copuleuze maaltijd. Maar ik vrees ook dat de context (tijd, andere bezigheden op het moment) hem niet altijd meezaten.
Dus ik wacht nog even om hier iets definitiefs over te zeggen.

Leuk trouwens dat mijn mix je kan bekoren! Hit the road Jack .

Oh, leuk, nu hebben jullie de Graf gekwetst, en krijg ik straks een mixtape vol gillende avantgarde natuurlijk...

sxesven
Dan maak ik wel een hippe poptape voor je.

Sandokan-veld schreef:
Oh, leuk, nu hebben jullie de Graf gekwetst, en krijg ik straks een mixtape vol gillende avantgarde natuurlijk...

Kunnen we 'm ruilen! geen probleem!

@Graf:
Je hebt gelijk, het openingsnummer kon mij wel bekoren. Excuus! Wellicht dat ik daarom juist zo hard en kort door de bocht reageerde; het openingsnummer wekte grote verwachtingen in een andere richting.

Ach, het hangt ook vooral van m'n gemoedstoestand af. De wereld was voor mij een dansfeest toen ik die mix maakte, en dat komt dus overduidelijk tot uitdrukking in de songkeuze. Als ik dit weekend een nieuwe mix zou samenstellen zou die je vast beter bevallen.

Ik blijf er trouwens bij dat ik geen hipster ben, en dit was ook echt de eerste keer dat ik zo genoemd ben. En laten we dat in godsnaam zo houden

De nieuwe ronde zou toch per 1 december van start gaan? Heb een week geleden ofzo een PM gestuurd naar m'n nieuwe groepje maar voorlopig taal noch teken mogen ontvangen.

sxesven
Gaat niet overal even denderend, geloof ik inderdaad, hoewel in ons nieuwe groepje de contacten al gelegd zijn (moet alleen met dix nog PM'en). Met enige vertraging gaan de mijne vandaag op de post, en heb die van Sandokan ook al mogen ontvangen. Dat loopt dus nog wel. Alleen nog geen recensie van mijn tape gezien, helaas.

Ik heb ook van iedereen al de adressen doorgekregen. Ik moet mijn mixen wel nog op de post doen. Dat zal hopelijk morgen lukken. Anders ten laatste maandag.

Ik heb van twee van de drie in m'n nieuwe ronde adressen gekregen. Voor hen heb ik de cd's klaar liggen en worden morgen ofzo verzonden. Ben benieuwd naar de nieuwe ronde!

Fijn dat ondanks de stakingen bij het Nederlandse postbedrijf mijn mix tijdig is aangekomen. En wees gerust Sven, over iedere tape die ik ontvang zal ik in ieder geval een uitgebreide reactie schrijven (bij leven en welzijn).

tuktak
Hierbij mijn afsluitende review van de voorgaande sessie, heb ik ze allemaal besproken.

Mixtape Herman

De muzieksmaak van Herman heeft, merk ik, vaak raakvlakken met mijn eigen smaak. Daarbij heb ik het idee dat ik vervolgens uitwijk naar het tegenovergestelde spectrum van wat ik Herman zie waarderen. Zelf kies ik graag de abstractere hoek, Herman zie ik vaak meer uitwijken naar het melodieuze. Electronische disco en jaren 80 rock is wat ik denk te verwachten zonder de tracklist te hebben bekeken.

De mixtape van Herman trapt af met een lekkere oude rockplaat. Lekker bassgitaartje vooral, eentje waarbij ik zin krijg om vooral joy division weer op te zetten. Al komt dat misschien toch vooral omdat ik daar de laatste tijd altijd wel zin in heb. Zeker niet een gelijke overigens, maar wel een lekkere beginplaat. Zeker als de tweede track hierin naadloos doorloopt.
Daar komt al die funky discosound die ik verwacht bij een mixtape van Herman. Gelukkig zit er nog een flinke dosis rock doorheen, wat het plaatje zeker goed doet. Track 3 bevat een vrouwelijke zangeres die ik amper kan verstaan, ik dacht eerst nena te horen, ja die van 99 luftbalons. Maar ik toch engelse woorden zo nu en dan, het totaal ontgaat me nogal. Wel wederom een lekker pompend basslijntje. Erg poppy allemaal tot nu. Luisterwaardig, maar ik begin nog niet met albums zoeken van de voorgaande artiesten.

Track 4 is meer rock en klinkt beetje arcade fire, maar dan melodieuzer en zo’n typische jaren 70 vrouwenstem die de mannenstem ondersteund. Lekkere track, gitaren die stevig hun ding doen, maar doordat ze op de achtergrond zijn gezet blijven de vocalen de overhand houden. En ik ben gewoon niet zo’n vocalenmens.
Track 5 is een singersongwriter track met een hoog road movie gehalte. Lekkere tempo, lekkere plaat. De roadmovie gaat vervolgend richting diepe binnenlanden, zeg eens in Oost-Europa, waar we aankomen in het plaatje Krzadibovski waar een bandje al lustig loopt te accordeonnen en tuba-en. Vodka uit de fles, volksdansje erbij, lachen hoor.

De volgende track is gelukkig weer funky, lekker basslijntje wederom, met een jazzy sax(of wat is het, ik hoor het niet zo goed) tussendoor. De vrouwenstem vind ik dan weer iets minder. Sowieso heb ik het over het algemeen niet zo op vrouwenstemmen, dus tot nu aan vang ik daar flink bot mee bij Herman. Veel vrouw wat de klok slaat.
Track 8 is Portishead laatste album vs Boy George en een storende radio. Het portishead gedeelte van de track klinkt iig erg vet. Hierna een jaren 60 klinkende track met wederom een vrouwenstem, dit keer zeker niet storend. Er gebeurd vanalles in de track, lekker wazig, zeker niet stuurloos, dus leuk.

Volgende track ken ik, begint met een heerlijke bassgitaar, bouwt zich steeds verder op met een lekker drive, vooral op 3 kwart er lekker. We gaan steeds meer electronisch, volgende track typeert de overgang mooi, electronica vs jaren 70 vrouwenvocaal. Zeer fijn popplaatje, lijkt me iets van het Kompaktlabel? Volgende track is iig wel op een Duits label, komt van een album dat veel te ondergewaardeerd is op mume.
Ook track 13 blijft in Duitsland, niet verbazingwekkend bij een mixtape van Herman wat mij betreft, met een voor mij niet bekende remix. Lowtempo plaatje wat uit hetzelfde vaatje put als track 12, maar dan iets meer rock.

Track 14 is opeens een ommezwaai, idm met veel glitch en een hoog chicagogehalte. Ik mis een beetje een body in de track, wellicht omdat de chicagosound juist goed gedijt bij minder drukke ritmes. Ook track 15 blijft idm, dikke beats met een disco vrouwenstem erdoorheen, even wennen, maar wel ok. Zou het zelf niet opzoeken, maar zo tussendoor goed te pruimen.

Afsluiter van deze mixtape zal wel iets van jeugdsentiment in zich hebben, deze jaren 80 italotoestanden draai ik zelf iig liever niet al te hard, daar gaat mijn zorgvuldig opgebouwde imago bij de buren.

Al met al eigenlijk wel een mixtape zoals ik hem had verwacht, had gehoopt op wat nieuwe tips in het electronicagenre, maar het is, zoals ik in het begin al zei, net niet mijn cup of tea. Toch als mixtape zeker vermakelijk!

Leuk om te lezen, tuktak!

Grappig dat vrouwenvocalen niet zo je ding zijn. Ik was me er niet zo van bewust dat die er zoveel in zaten, maar nu je het zegt... toch zo'n beetje de helft van de tracks.

Track 11 is trouwens afkomstig van een Frans label (Kitsuné). De groep in kwestie is half Frans/half Duits.

sxesven
Sandokan-veld schreef:
Fijn dat ondanks de stakingen bij het Nederlandse postbedrijf mijn mix tijdig is aangekomen. En wees gerust Sven, over iedere tape die ik ontvang zal ik in ieder geval een uitgebreide reactie schrijven (bij leven en welzijn).

Tres bien, ben al benieuwd! Tape is vandaag op de post gegaan, in ieder geval. Ga me zo snel mogelijk aan die van jou wagen.

tuktak
sandokan, hier is je mix ook (ondanks bubbelenvelop in ietwat beschadigd hoesje) aangekomen, mijn tapes zijn gister ook verstuurd. ik zeg: goed bezig groepje 1!

sxesven
Tuktak, die van jou is ook binnen

tuktak
kijk, tnt zou vaker moeten staken

Ja, gek genoeg zie ik ook gewoon overal postbodes lopen... de vakbond is niet meer wat zij geweest is.
Benieuwd of ik Tuktaks mix ook al heb ontvangen, zit nu op mijn werk...

Sietse
de staking is zo ongeveer afgeblazen voor dat deze begon.

3e grote partner (BBNP ofzoiets) deed al niet meer mee en veel postbodes van de 2 andere vakbonden zagen het ook al niet meer zitten (of ben ik de enige die de kranten hier leest)

Hier tot nu toe alleen die van Sandokan-Veld.
zowel The Scientist als Paap zijn gewoon aan het falen en doen wat dat betreft denk ik niet meer mee.
Tevens nu 3 pakketjes (eigenlijk 5, maar die 2 zijn voor klanten die de nieuwe cd op mijn label hebben gekocht) voor me liggen. Hopelijk kan ik morgen ochtend voor ik naar opweg moet voor een optreden naar het postkantoor, anders maandag weer een dag.

Oh, ik zit bij paap in de groep nu. Heb ik weer

tuktak
je positieve bijdrage aan dit topic is bewonderenswaardig, heb je al een recensie geschreven?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:17 uur

geplaatst: vandaag om 22:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.