MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nacht van de Popmuziek op Ned 3

zoeken in:
Net een inzending gedaan met Black Sabbath, aangezien ik ongeveer een uur geleden Metallica voorbij zag komen is het genre metal dus bij deze goedgekeurd door Blokhuis

Wel erg veel funk.

Valt wel mee toch? Ben een uur geleden ingeschakeld en heb maar 2 funknummers gezien. Wel erg veel ouwe meuk. In het afgelopen uur 1 nummer uit de laatste 35 jaar. Ze kunnen het beter de nacht van de jaren 70 noemen.

Zit nu naar de Kwik, Kwek en Kwak van de muziek te kijken, met de tv op mute en HNIA van vinyl en dat maakt eea een stuk dragelijker, sorry Pete

Muziek en beeld matcht niet, but I don't care

Marvin Gaye vs PF - wat een idiote keuze!

En wat een verdrietige keuze tav Winwood: doe dan OLR Gimme Some Loving of anders een track van Arc of a Diver (Second Chance). Niet dat hippische Mr Fantasy

Inderdaad, had dan de keuze gemaakt tussen Gilmour of Waters.
Of CCR en Marvin Gaye.

herman schreef:
Wel erg veel ouwe meuk. In het afgelopen uur 1 nummer uit de laatste 35 jaar.

Vorig jaar me er uit nieuwsgierigheid nog wel aan gewaagd, maar om deze reden begin ik er dit jaar niet eens aan... Als je van iets modernere muziek houd mag je al van geluk spreken als er een excuus-nirvana-nummer langskomt (of iets in die richting)

Het is wel droevig hoe het met popklimaat gesteld is in Nederland. Maak hier gewoon een leuk 60s en 70s programma van en doe een andere keer de alternatieve 80s en weer een andere keer de 90s. Maar daar schijnt de zenderbaas niet aan te willen.

The Scientist schreef:
(quote)

Vorig jaar me er uit nieuwsgierigheid nog wel aan gewaagd, maar om deze reden begin ik er dit jaar niet eens aan... Als je van iets modernere muziek houd mag je al van geluk spreken als er een excuus-nirvana-nummer langskomt (of iets in die richting)

Nou, er kwam dus inderdaad ineens Nirvana langs... Wel ff leuk voor mij, het was niet eens het afgezaagde Teen Spirit, maar inderdaad een beetje een excuusnummer. Hierbij vergeleken is de Top 2000 echt retemodern en gevarieerd.

Wauw, helderziendheid... de top2000 is nog wel eens grappig, maar heb ik vaak ook geen langere tijd opstaan.. Als die 3 uur zou duren zou ik er wellicht nog naar kijken.

Het opdelen in meerdere delen klinkt inderdaad goed, maar dat zal inderdaad van hogerhand wel afgewezen worden. Op een serieus programma gericht op niet-pop/rock-muziek durf ik al niet eens meer te hopen...

Het NOS Journaal?

Ponty Mython
herman schreef:
Valt wel mee toch? Ben een uur geleden ingeschakeld en heb maar 2 funknummers gezien. Wel erg veel ouwe meuk. In het afgelopen uur 1 nummer uit de laatste 35 jaar. Ze kunnen het beter de nacht van de jaren 70 noemen.

Dat komt omdat de jaren '90 - '00 buiten de comfort zone van Blokhuis valt. Hij weet echt helemaal niets over de muziekontwikkeling van de laatste 25 jaar. Om er niet helemaal een 70's show van te maken gooien ze er soms een 'recent' (doch veilig) nummer in zoals iets van Nirvana of Pearl Jam.

Het is al jaren bekend en ook aangekondigd dat het een archief-programma is wat zich voornamelijk op muziekbeelden tot 20 jaar geleden richt. Het enige wat ze moeten doen is de naam veranderen in iets met 'archief' ofzo.
Met deze naam wordt de muzieknerd getriggerd met het idee dat het over de hele popgeschiedenis gaat. Die mensen weten niet dat elke zaterdag om dezelfde tijd er aan hedendaagse muziek aandacht gegeven wordt. Nee, die kijken alleen dat ene nachtje en dan beginnen ze te klagen dat er nooit iets moderns in zit.
Dus ten eerste die naam veranderen.
Ander verbeterpunt in het huidige format is dan nog een kenner/liefhebber van bijv symfonische rock en new wave/punk enzo aan het team toe te voegen, want zelfs in het ouwe lullen-format laten ze nog veel liggen. Beetje eentonig.

Eindelijk een keer Rory Gallagher op TV, het werd eens tijd.

Kan me volledig vinden in bovenstaand commentaar. Nu heeft het ongetwijfeld met de doelgroep te maken, maar het zijn ieder jaar dezelfde artiesten, geloof ik. Allemaal in hetzelfde hoekje ook, zoals hierboven terecht door StopMakingSenseo opgemerkt wordt.

Nu hoef ik niet per se de obscure artiesten, maar artiesten als Muse en Coldplay zouden toch op z'n minst voor de variatie erin kunnen. Willen we nog wat hipper doen, kunnen we artiesten als Interpol en Sigur Rós (ik had Staralfur aangevraagd) langs laten komen.

Stijn_Slayer
Hebben jullie Koert Cobain ook gezien?

Wel jammer dat ik alle goede muziek zelf al op dvd had (aanrader, die Irish Tour dvd). Bij Zappa wordt altijd voor één van zijn satires gekozen. Waarschijnlijk heeft van Nieuwkerk dat niet eens in de gaten. Wel een vette podiumact bij 'I'm the Slime'.

Stijn_Slayer schreef:
Hebben jullie Koert Cobain ook gezien?

Telkens als iemand dat zo uitspreekt, moet ik aan die Jiskefet-sketch denken..
http://xxr.xs4all.nl/jiskefet/scene/cobain.htm

Sietse
The Scientist schreef:

Op een serieus programma gericht op niet-pop/rock-muziek durf ik al niet eens meer te hopen...

Zelfs zonder het hebben van een TV weet ik dat er wel geteld een programma is die voldoet aan jouw wensen en die komt iedere zondagochtend op TV...

Vrije geluiden: zo 20 okt 2013, 10:30 - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

Al is het waarschijnlijk nog niet wat je zoekt en staat het natuurlijk los van dat de afgelopen nacht natuurlijk een onzinnige nacht is waar je als ware muziekliefhebber niet eens naar wil kijken.

Oh ja, daar moet ik mijn woorden inderdaad terugnemen.. heb je helemaal gelijk in. Nog niet overal helemaal mijn ding, maar dat kan ik moeilijk als criterium gaan hanteren..

Alleen jammer van het onhandige tijdstip, en uitzendinggemist kijk ik eigenlijk nooit, zou ik misschien toch eens moeten doen.

Gezien de presentatie door Bassie en Adriaan weet je toch al dat dit jammerlijk zal falen, het erge is dat beide clowns ook weer uitvoerig in december te zien zullen zijn met hun pop2000 wangedrocht.. Het muziekklimaat op de Neerlandse buis en radio is dan ook al jaaarenlang om te janken ja.

Ponty Mython schreef:

Dat komt omdat de jaren '90 - '00 buiten de comfort zone van Blokhuis valt. Hij weet echt helemaal niets over de muziekontwikkeling van de laatste 25 jaar. Om er niet helemaal een 70's show van te maken gooien ze er soms een 'recent' (doch veilig) nummer in zoals iets van Nirvana of Pearl Jam.

Het ergste is dan nog dat die nitwit beweert dat Radiohead zijn favoriete band is, maar dat zal wel komen omdat hij geforceerd hip wil overkomen bij zijn 30 jaar jongere vriendin

Even een reactie van Blokhuis op jullie aantijgingen , geplukt van Nu.nl

Leeftijd
"Als ik op Nederland 3 kom, word ik geacht over de nieuwe Paul McCartney te praten of een boxset van Neil Young." Hij zegt dat hij ook geen plek krijgt om over nieuwe muziek te praten. "Alles wat ik met nieuwe muziek zou willen, is lastig, omdat ik te oud ben. De zender heeft een 3FM-profiel."
Als het aan hem en aan Van Nieuwkerk ligt, wordt Nacht Van De Popmuziek vaker uitgezonden. "Het is een goedkoop programma, er wordt goed naar gekeken, dus wat let de zendercoordinator? Aan ons ligt het niet, wij willen wel, aldus Blokhuis. "Ik vind het een weeffout in het bestel dat ze kleur aan leeftijd koppelen."
Aldus de de "professor"

Stijn_Slayer
En dat is gewoon een makkelijke smoes. Net alsof hij niet de vrijheid kan nemen om in de uitzending een recent nummer te bespreken..

Nou, ik geloof hem, net als zijn andere verhaaltjes

Ik zag dezelfde Leo Blokhuis gisteren in Toppop op 3 (volgens mij komt hij daar elke week langs) en daar had hij het langdurig over producer Rick Rubin, met veel clipjes uit de jaren 90, 00 en 10 en ook nog een samenhangend, 'duidend' verhaal. Er kwam geen jaren 70 'meuk' in voor.

Zelfs al zou Blokhuis een baby redden van verdrinking, dan nog weten sommigen hier er vast wel iets negatiefs van te maken.

Sietse
chevy93 schreef:
Zelfs al zou Blokhuis een baby redden van verdrinking, dan nog weten sommigen hier er vast wel iets negatiefs van te maken.

Rudi S schreef:
Even een reactie van Blokhuis op jullie aantijgingen , geplukt van Nu.nl

Leeftijd
"Als ik op Nederland 3 kom, word ik geacht over de nieuwe Paul McCartney te praten of een boxset van Neil Young." Hij zegt dat hij ook geen plek krijgt om over nieuwe muziek te praten. "Alles wat ik met nieuwe muziek zou willen, is lastig, omdat ik te oud ben. De zender heeft een 3FM-profiel."
Als het aan hem en aan Van Nieuwkerk ligt, wordt Nacht Van De Popmuziek vaker uitgezonden. "Het is een goedkoop programma, er wordt goed naar gekeken, dus wat let de zendercoordinator? Aan ons ligt het niet, wij willen wel, aldus Blokhuis. "Ik vind het een weeffout in het bestel dat ze kleur aan leeftijd koppelen."
Aldus de de "professor"
Op Twitter had hij het er blijkbaar ook druk mee.

Leo Blokhuis ‏@LeoBlokhuis 20 Oct

@Lantvanbelogte @mmink @erwblo Flip, echt, ik draai tot 12 uur bijna alleen nwe platen. De kritiek op de nvdp is een jaarlijks rituele dans.

Toevallig vanavond tussen 23.00 en 0.00 dus.
De progammering: KX Radio is 24/7 For the Love of Music, gebracht door de AVRO en 3FM - kxradio.nl

edit: Oh wacht, kan gewoon uitzending gemist.

http://www.kxradio.nl/homepage.php?action=uitzendinggemist&podcast=leoblokhuis&play=http://audio.omroep.nl/avro/kxradio/leoblokhuis/2013-10-20_%2811%29-leoblokhuis2.mp3

Leo Blokhuis doet zich wat al te graag voor als "victim". Hij mag niets over nieuwe platen zeggen, hij is gebonden in de nacht van de popmuziek aan een streng format. Alsof hij zelf geen inbreng heeft. Het is duidelijk dat hij bepaalde muzieksoorten en periodes overbelicht en anderen onderbelicht of negeert. Vroege hiphop, postpunk, punk, new wave, indie uit jaren 80,90,00s, hij zegt er zelden wat over. Bij zijn favoriete plaat van vorig jaar komt hij aan met Calexico. Echt een plaat die teruggrijpt op vroeger en ook tien jaar geleden gemaakt had kunnen worden. Het wordt tijd dat hij eens met zijn vuist op tafel slaat en doet wat hij wil.....of vind hij het stiekem wel fijn zo?

Cured
Misschien anders iemand van Musicmeter? Iiemand die iets leuk kan vertellen, allround en neutraal is én het duidelijk kan overbrengen. Ik weet wel wie niet allemaal .

@Cured ben ik het mee eens, de mensen die nu over popmuziek praten op televisie, hebben zo allen hun beperkingen:

- Giel Beelen, toch met handen en voeten gebonden aan 3FM, middle of the road indie
- Carice van Houten, heeft het vooral over singer/songwriters
- Courton; alleen wat lijkt op the Black Keys kan hij waarderen
- Mark Tuitert: vindt de laatste van Pearl Jam geweldig
- Leo Blokhuis is al genoeg over gezegd

(natuurlijk hebben allen (zelfs Tuitert) hun verdiensten)

Iemand van musicmeter? wie weet, hier zitten veel betrokken muzieklusiteraars. Ik zelf heb nooit een musicmeter-persoon (als die al bestaat) ontmoet, dus ik kan niet zeggen wie wel en wie niet, jij wel, Cured?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.