MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Weer een beetje rommelen in de lijst:

1. Nederland
2. Italië
3. België
4. Duitsland
5. Polen
6. Denemarken
7. Kroatië
8. Portugal
9. Spanje
10. Montenegro

11. Australië
12. Frankrijk
13. Oostenrijk
14. Zwitserland
15. Azerbeidzjan
16. Albanië
17. Verenigd Koninkrijk
18. Estland
19. Noorwegen
20. Finland

21. Cyprus
22. Griekenland
23. Slovenië
24. Moldavië
25. Letland
26. Malta
27. Armenië
28. Tsjechië
29. San Marino
30. Ierland

31. Oekraïne
32. Servië
33. Roemenië
34. Hongarije
35. Zweden
36. Wit-Rusland
37. IJsland

Nog geen enkel idee wie dit jaar zou kunnen gaan winnen. Noorwegen misschien?

1. Nederland
2. Italië
3. Estland
4. België
5. Portugal
6. Spanje
7. Frankrijk
8. Duitsland
9. Oostenrijk
10. Denemarken

11. Armenië
12. Tsjechië
13. Montenegro
14. Zwitserland
15. Griekenland
16. Ierland
17. Noorwegen
18. Kroatië
19. Finland
20. Moldavië

21. Cyprus
22. Albanië
23. Roemenië
24. Australië
25. Oekraïne
26. Azerbeidzjan
27. Hongarije
28. Letland
29. Polen
30. Verenigd Koninkrijk

31. Servië
32. Slovenië
33. Zweden
34. IJsland
35. Malta
36. Wit-Rusland
37. San Marino

Helemaal geen duidelijke winnaar inderdaad. Ik zou het serieus echt niet weten wat dit jaar gaat doen.

Israël komt vanavond met de uitzending maar er is al wat bekend:

Na de kalkoen van Ierland de kip van Israël?!

Martial
Het totaalplaatje van Noorwegen kan wel eens een zeer hoge notering op gaan leveren op het ESF, Zweden ook "fluitend" naar de finale.

Martial schreef:
Het totaalplaatje van Noorwegen kan wel eens een zeer hoge notering op gaan leveren op het ESF, Zweden ook "fluitend" naar de finale.

Als je mij vraagt wie zou dit jaar kunnen gaan winnen denk ik gek genoeg ook aan Noorwegen. Best een flutlied, maar na een paar jaar serieuzer zijn de mensen hier misschien weer aan toe als winnaar. En Rybak gaat dan voor de tweede keer met de hoofdprijs aan de haal. Ik hoop het niet, maar het deelnemersveld bekijkend gok ik voorlopig op Noorwegen als winnaar.

Martial
Ben het met je eens dat het nummer niet veel soeps is, maar wel goed genoeg voor het ESF
Geldt eigenlijk ook voor Zweden wat eigenlijk een standaard radionummer is

De kip uit Israel maakt indruk want staat gelijk op nummer 1 bij de bookmakers. Nederland staat op een zevende plaats. Doet het wel slechter in fanpolls, maar daar is het telkens die typische Songfestival sound die heerst dus dat verbaast me verder niet zo. Gek genoeg staat Noorwegen niet in de top bij de bookmakers.

http://i67.tinypic.com/2u3wsue.jpg

Voor het hele nummer uit Israel (het is zeker hip en opvallend): Israel: Listen to Netta Barzilai’s ESC 2018 entry “Toy” | INFE Network - infenetwork.net

Ik denk inderdaad dat dit wel eens ver kan komen (beetje zoiets als de opoes uit Rusland of Dancing Lasha Tumbai... van die guilty pleasures).

Met Israël heb ik heel weinig. Het nummer valt zeker op, maar ik vind de zangeres een vervelend stemgeluid hebben en het is echt totaal mijn ding niet. Wel opvallend dat het dan ook gelijk naar nummer 1 schiet, al is dit jaar nog zo open met geen duidelijke favoriet, dat ik het ook wel weer snap.
Het is ook wel een nummer dat live echt goed gebracht moet gaan worden, anders zakt het compleet in elkaar. Ik zie het ook niet winnen, dus wat dat betreft verbaast de nummer 1 bij de wedkantoren me wel.

Alexander Rybak komt met een nogal kinderachtig deuntje, maar het blijft wel hangen en die gast heeft echt een heel goede uitstraling waarmee hij het toch maar weet te verkopen. Toch zie ik dit ook zeker niet winnen hoor.

Ik heb nog altijd België als mijn topfavoriet.

Ik heb vandaag voor het eerst wat inzendingen van het Eurovisie Songfestival 2018 beluisterd. De meeste liedjes klinken allemaal wel aardig, er zijn zoals gewoonlijk een aantal liedjes die er bovenuit steken en er zijn een aantal liedjes waarvan je denkt: "oh jee...". Ik heb het idee dat het aantal dieptepunten minder is dan vorig jaar, maar er zit dit jaar ook geen Portugal 2017 of Frankrijk 2017 tussen voor mij. Een aantal inzendingen die mij positief opvallen zijn:

- Finland (op dit moment mijn persoonlijke favoriet)
- Estland (zoals misschien bekend is, heb ik een zwak voor dit type muziek. Il Volo was ook een grote favoriet van mij tijdens het ESF van 2015)

- Denemarken

- Nederland
- Australië
- Spanje
- Griekenland

- Azerbeidzjan

Tsjechië vind ik vreselijk en van de inzendingen van San Marino, Hongarije, Ierland, Malta, Letland en Zweden word ik ook niet vrolijk. De rest van de inzendingen scoort allemaal tussen de 6.0 en de 6.8/7.0.

Ik ben erg benieuwd, hoe mijn voorkeur zich dit jaar gaat ontwikkelen.

De keuze van Rusland:

Israel helemaal:

Ik vind t echt een leuk nummer! Een van mijn favorieten dit jaar!

Het is hip, het valt op. Beetje K-pop en dan staat het land dat vorig jaar aankondigde voor het laatst erbij te zijn ineens op één bij de bookmakers. Ik snap het wel, maar mijn smaak is het niet helemaal.

Gaat hoog scoren bij bookmakers en in polls. Winnen? Ik weet het niet. Hoog eindigen zeker.

Macedonië nu ook bekend:

Nog 3 landen te gaan: Bulgarije, Litouwen en Georgië.

Mijn top 3 tot nu toe:

3. Estland
2. Israël
1. Finland

Dat liedje van Rusland is nogal lauw... Beetje saai. Dat kippengedoe van Israël vind ik maar vervelend, maar het refrein vind ik wel fantastisch. Daarin komt de sound van het Midden-Oosten mooi naar voren.

De Macedonische inzending zal bij mij ongetwijfeld weer tot middenmoot (misschien de bovenkant daarvan) gaan behoren, net als ieder jaar.

Ik houd het nog steeds op Finland, Estland en Denemarken.

Wat vinden jullie trouwens van de inzendingen van Ierland en Zweden, toch wel dé twee Songfestivallanden bij uitstek? Ik vond de Ierse inzendingen de laatste jaren sowieso al niet zoveel, maar de Zweedse inzendingen van vorig jaar en dit jaar vallen ook niet echt bij mij in de smaak. Loreen, Sanna Nielsen en Måns Zelmerlöw luister ik nog graag terug, naast oudere Zweedse inzendingen.

Nou, de laatste keer voor vanavond (ik kom al weer helemaal in de Eurovisiestemming ). Een voorlopige persoonlijke top 10:

1. Finland
2. Estland (zou zeker nog eerste kunnen worden)
3. Denemarken
4. Spanje (zou zelfs nog eerste kunnen worden)
5. Griekenland

6. Azerbeidzjan
7. Litouwen
8. Australië
9. Nederland
10. Cyprus

Zou dit de inspiratie voor de Israëlische inzending geweest zijn?

En Litouwen heeft nu ook een inzending:

Martial
En dit is de inzending van Bulgarije en die is best "aardig"

Ik vind het zeker aardig. Nu nog wachten op Georgië.

Nederland nu zesde bij de bookmakers. Eurovision Winner Betting Odds | TV | Oddschecker

aERodynamIC schreef:
Zou dit de inspiratie voor de Israëlische inzending geweest zijn?

OMG

En daar is dan Georgië, de laatste inzending die nog ontbrak:

Mooi nummer, doet me aan Antony denken.

Mijn voorlopige top 43 (wisselen zal ik nog volop gaan doen):

1. Nederland
2. Italië
3. Georgië
4. Bulgarije
5. België
6. Duitsland
7. Polen
8. Denemarken
9. Kroatië
10. Litouwen

11. Portugal
12. Spanje
13. Montenegro
14. Australië
15. Frankrijk
16. Oostenrijk
17. Zwitserland
18. Azerbeidzjan
19. Albanië
20. Israël

21. Verenigd Koninkrijk
22. Estland
23. Noorwegen
24. Finland
25. Cyprus
26. Griekenland
27. Slovenië
28. Moldavië
29. Letland
30. VJR Macedonië

31. Malta
32. Armenië
33. Tsjechië
34. San Marino
35. Ierland
36. Oekraïne
37. Servië
38. Roemenië
39. Hongarije
40. Zweden

41. Wit-Rusland
42. IJsland
43. Rusland

Vorig jaar ben ik op 21 maart van start gegaan met de jaarlijkse terugkerende bespreking. Eén nummer per dag. Dat wil ik dit jaar traditiegetrouw voortzetten. Hopelijk gaan jullie er weer in mee om er een gezamenlijk feestje van te maken.
Ik wil dan ook snel met 2018 beginnen.

Die inzending van Georgië gaat bij mij hoogstwaarschijnlijk ook wel hoog eindigen (top 6 is mogelijk), net als dat "Britpopachtige" liedje dat Georgië in 2016 als inzending had. Ik moet alle liedjes nog wat vaker horen om een top 43 te maken, maar dat gaat vast lukken. Mijn persoonlijke favorieten zijn nog steeds, in willekeurige volgorde: Estland, Griekenland, Denemarken, Finland, Spanje en, ja ja, Georgië. Nederland staat op dit moment op plaats 10/11.

http://i63.tinypic.com/2iqzh29.jpg

Het feest kan beginnen. Alle inzendingen zijn bekend dus kan de voorpret starten. Elke dag een nummer. Elke dag commentaar. Het zou mooi zijn als ieder zijn eigen mening er aan toevoegt, want eens zullen we het nooit worden natuurlijk en dat maakt het Songfestival ook leuk. Het is en blijft een wedstrijd. Tevens bouw ik mijn top 43 op en deze kan doorlopend aangepast worden uiteraard. Ik baseer me dan op de studioversies.

Ik begin met de landen die automatisch in de finale staan. Een zak geld doet overal wonderen, zo ook op het Songfestival waar 5 landen elk jaar standaard in de finale staan, inclusief de winnaar van voorgaand jaar.

Duitsland is er één van. Het land won slechts twee keer. In 1982 won Nicole voor de eerste keer en Lena gaf het land de tweede overwinning in 2010. Sinds 2013 eindigt Duitsland steevast ergens onderaan: 21-18-27-26-25...... het is niet best.

Het zou zomaar kunnen dat het dit jaar beter zal gaan. Michael Schulte komt met een liedje dat op dit moment wel goed ligt bij veel mensen (Ed Sheeran). Er is alleen één probleem: deze jongen kan live niet zo heel erg goed zingen. Nu is dat niet altijd van groot belang, maar als je maar één keer je kunstje kunt opvoeren kan je dat toch nekken. Winnen zie ik dit niet, maar misschien is weg uit de onderste regionen zou haalbaar moeten zijn. Ik gun het Michael wel, z'n krullen zijn ook wel wat punten waard en de studioversie is goed te doen.

Studioversie:

Live:

Top 43:

1. Duitsland

Leuk dat de besprekingen weer beginnen!

1. Duitsland: Michael Schulte - You Let Me Walk Alone

Duitsland heeft gelukkig geleerd van hun waardeloze nationale finale van vorig jaar, en kwam dit jaar als vanouds terug met een veel betere selectie. Michael Schulte was die avond mijn favoriet, dus ik ben wat dat betreft zeker tevreden met deze inzending.

You Let Me Walk Alone is inderdaad wel heel erg Ed Sheeran 2.0., maar ik verwacht op het ESF dan ook nooit echt veel origineels. Het is gewoon een prettig nummer dat goed in het gehoor ligt en de juiste snaar weet te raken. Winnen zie ik dit ook niet en sowieso zie ik er geen heel hoge score in, maar het zou dit jaar voor het eerst in jaren wel onterecht zijn als het weer onderaan gaat eindigen. Het is een stap in de goede richting voor Duitsland, en hopelijk betaalt dat zich straks uit in wat meer punten.

Top 43:

1. Duitsland

2. Frankrijk: Madame Monsieur - Mercy

Voor Frankrijk gaat een beetje hetzelfde verhaal op als voor Duitsland. Leuk hoor, om automatisch in de finale te staan, maar scoren wil zo niet echt lukken. Ook Frankrijk eindigt regelmatig ergens onderaan. Voor de laatste winst moeten we zelfs terug naar 1977 toen Marie Myriam won met wat één van mijn favoriete Songfestival nummers ooit is geworden: L'Oiseau et L'Enfant.

Gek genoeg doet Frankrijk het in de fan polls de laatste jaren niet zo beroerd, maar het valt elke keer weer tegen. Ook nu staat Madame Monsieur aan de top in vele lijstjes, maar of het gaat uitkomen?!

Zelf vind ik het een prima nummer, maar wel typisch een veilig Songfestival nummer en daar zit het probleem waarschijnlijk ook wel. De laatste jaren wordt lef wat meer beloond dan veiligheid. En Mercy is gewoon weer erg veilig. Ik vrees dan ook dat hetzelfde scenario weer eens bewaarheid kan worden. Hoog in de polls, laag op het Festival zelf.

Studioversie:

Live:

Top 43:

1. Duitsland
2. Frankrijk

Martial
De nummers van zowel Duitsland als Frankrijk zijn natuurlijk niet echt slecht, maar ik vraag me af of ze echt op gaan vallen?
Ik vind ze allebei teveel binnen de lijntjes en wat "braafjes" overkomen.
In beide nummers gebeurd niet zo veel.

Verwachte prognose is dat zowel Duitsland als Frankrijk blijft steken tussen plaats 16 - 26

Yes, we kunnen weer

Van Duitsland was ik in het begin erg gecharmeerd, leuke zanger, fijne stem, maar het nummer verveelt me snel na een aantal keren beluisteren. De titel vind ik ook niet compleet, hoor hem toch echt alleen maar Let Me Walk This Road Alone zingen.. Dat wo-oh-wo-oh-wo-oh gedeelte aan het einde verpest voor mij het nummer eigenlijk, jammer, met een andere compositie had ik hem heel hoog zien eindigen. Dit zal geen top 10 halen vermoed ik.

En dan hebben we Frankrijk. Aardig nummer, maar is mis een climax en zoals gezegd, het is nogal een kleurloos nummer. Ik vrees dat ze ergens onderaan gaan eindigen. Hopelijk blijft het nummer ook in het Frans, mooie taal om naar te luisteren.

Baseer mijn top eerst op de studioversies, maar na de halve finales kan er nog van alles veranderen natuurlijk, ben erg benieuwd naar de live-optredens.

1. Frankrijk
2. Duitsland

2. Frankrijk: Madame Monsieur - Mercy

Frankrijk stuurt vaak inzendingen die bij mij in de smaak vallen, maar die tot twee jaar geleden weinig succes hadden. Twee jaar geleden met Amir en vorig jaar met Alma lukte het ineens wél om uit de onderste regionen van het scorebord weg te blijven, al hadden beide inzendingen wat mij betreft nog meer verdiend.

Dit jaar hebben ze voor het eerst in jaren weer eens een nationale finale gehouden, en het is er een die ik met plezier heb gevolgd. Er zat veel kwaliteit bij en er waren meerdere liedjes die van mij zeker hadden mogen winnen.

Een daarvan was deze Mercy, wat ik ook twee maanden na de nationale finale nog steeds een prima nummer vind. Het zit goed in elkaar, klinkt lekker en ondanks dat het vrij understated is blijft het toch bij me hangen. Een nadeel is alleen dat het toch inderdaad een soort climax mist, en dat haalt het nummer weer naar beneden. Met name de laatste 30 seconden met alleen maar dat 'mercy, mercy, mercy' is gewoon geen goede climax voor het nummer. Jammer, want anders had Frankrijk wellicht nog wat hoger in mijn lijstje gestaan.

1. Frankrijk
2. Duitsland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:10 uur

geplaatst: vandaag om 19:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.