MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
1. Cyprus *****
2. Bulgarije *****
3. Macedonië *****
4. Italië *****
5. Tsjechië *****
6. Israël ****
7. Estland ****
8. Nederland ****
9. Zweden ****
10. Frankrijk ****

11. Rusland ****
12. België ****
13. Albanië ****
14. Hongarije ****
15. Georgië ****
16. Roemenië ***
17. Griekenland ***
18. Australië ***
19. Polen ***
20. Ierland ***

21. Oostenrijk ***
22. Zwitserland ***
23. Servië ***
24. Noorwegen ***
25. Kroatië ***
26. Litouwen ***
27. Malta ***
28. Finland ***
29. Moldavië ***
30. Wit-Rusland ***

31. Oekraïne ***
Het liedje heet Under The Ladder maar tijdens de show staat 'ie bovenop een ladder dus ik snap het niet?
32. Letland ***
33. Azerbeidzjan ***
34. Spanje **
35. San Marino **
36. Montenegro **
37. Armenië **
38. Portugal **
39. Denemarken **
40. Duitsland **

41. Verenigd Koninkrijk **
42. IJsland **
43. Slovenië *

Top 43:

1. Australië
2. Litouwen
3. Tsjechië
4. Italië
5. Israël
6. Cyprus
7. Macedonië
8. Albanië
9. Bulgarije
10. Kroatië

11. België
12. Griekenland
13. Nederland
14. Oekraïne
Vind dit wel een mooi opgebouwd nummer en een show kan hij zeker wel neerzetten. Ik kan dit steeds meer waarderen, maar ben blijkbaar de enige hier Zo, nu alle studioversies gehad, eens zien hoe de lijst door elkaar geschud gaat worden door de live-optredens
15. Frankrijk
16. Ierland
17. Estland
18. Letland
19. Polen
20. Duitsland

21. Oostenrijk
22. Wit-Rusland
23. Spanje
24. Zweden
25. Zwitserland
26. Georgië
27. Finland
28. Roemenië
29. Malta
30. Portugal

31. Verenigd Koninkrijk
32. Denemarken
33. Moldavië
34. Armenië
35. Ijsland
36. Hongarije
37. Azerbeidzjan
38. Noorwegen
39. Servië
40. Montenegro

41. San Marino
42. Slovenië
43. Rusland

PORTUGAL:

2017: Salvador Sobral - Amar Pelos Dois

Vorig jaar werd ik op slag verliefd op dit nummer en het werd gelijk mijn favoriet. Dat bleef het ook en toen won Salvador ook nog eens met één van de allermooiste liedjes ooit op het festival en daarmee Portugal haar eerste winst bezorgend. Eens kijken hoe ernstig I Treni Di Tozeur nu bedreigd wordt als grote favoriet. Salvador komt al in de buurt.

SPANJE:

1973: Mocedades - Eres Tú

Luxemburg won en Spanje werd tweede maar had wel een evergreen te pakken met dit nummer. Azúcar Moreno (1990), David Civera (2001) en Beth (2003) zijn andere grote favorieten, maar missen toch de status die dit nummer wel heeft.

VERENIGD KONINKRIJK:

1997: Katrina & The Waves - Love Shine a Light

Wederom een winnaar waar ik me helemaal in kon vinden. Een jaar waar ik voor het eerst buitenshuis het Songfestival zag (in een homobar) en wat uitliep op een enorme teleurstelling. Toen de puntentelling begon wilden de gasten van de kroeg dat het scherm uitging want ze hadden er geen zin in. En dat terwijl het om een homobar ging (je zou toch denken...) en het groots werd aangekondigd. En zo geschiedde. Het scherm ging gewoon uit. Woest waren we en om ons dan maar tegemoet te komen konden we in de kelder naar een heel klein schermpje op een tv kijken tussen alle kratten en vaten bier. En zo zagen we Katrina winnen. Nooit meer, en dat heb ik volgehouden tot dit jaar waar ik zowel de tweede halve finale als finale op een groot scherm ga zien en waar misschien ook optredens zullen zijn van oud deelnemers. Het is bij vrienden die een theatercafé runnen op Texel en die groot liefhebber zijn. Ik verwacht geen problemen deze keer, integendeel. Het gaat feest worden.

Katrina heeft wel concurrentie van Sandie Shaw, Imaani en toch zeker ook Engelbert Humperdinck alhoewel die live enorm door de mand viel helaas.

Nog heerlijk met orkest:

PORTUGAL:

2017: Salvador Sobral - Amar Pelos Dois

Opnieuw moet ik toch echt dezelfde noemen als aERodynamIC. Ik kan niet anders. Dit is inmiddels absoluut mijn favoriete Songfestivallied aller tijden. Ik heb meerdere favorieten, maar alles bij elkaar: het prachtige lied, de prachtige manier waarop hij het zingt, die hele man zelf, hoe dit ineens verrassend won met die monsterscore, Portugal dat eindelijk gerechtigheid krijgt voor al die lage plekken in het verleden. Het is gewoon magisch, kan niet anders zeggen!

SPANJE:

1990: Azúcar Moreno - Bandido

Opnieuw delen aERodynamIC en ik een favoriet, maar laat ik nu dan toch maar even een andere favoriet noemen (hoewel ook genoemd in bovenstaande post). In een jaar wat ik later terug heb moeten luisteren, vond ik dit een van de weinige echte uitschieters. Dit heerlijke nummer met flamenco invloeden is hier uitgegroeid tot een grote favoriet.

VERENIGD KONINKRIJK

1998: Imaani - Where Are You?

En terug naar de jaren '90 met dit nummer waar het VK in 1998 - zoals vele jaren daarvoor, maar nooit meer erna - een 2e plek wist te behalen. Wat mij betreft had het winst mogen zijn, hoewel ik ook goed kan leven met Diva. Als ze in het VK nou nog eens goed hiernaar kijken en luisteren, wie weet dat hun inzendingen er vandaag de dag weer wat op vooruit gaan.

Favorieten (ik doe even een inhaalslag)!

Duitsland:
2006: Texas Lightning- No No Never

Enorme guilty pleasure. Wat een vrolijk nummer is dit toch! Heerlijk!

Frankrijk:
2002: Sandrine Francois- Il Faut Du Temps

Mijn nummer 3 bijdrage aan het songfestival aller tijden. Wat een geweldige opbouw en een heerlijke warme stem. Zonde dat ze na 1 album volledig van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Draai dat album nog regelmatig!
Wel een close call met Frankrijk 2003: Je n'ai que mon ame!

Italië:
2015: Il Volo- Grande Amore

Close call met Non Ho L'eta. Maar Grande Amore had zo veel power tijdens de finale! Bijzonder! Heerlijk nummer en geweldige stemmen!

Portugal:
2010: Filipa Azevedo- Há Dias Assim.

Ik heb een groot zwak voor Ha Dias Assim. Prachtige powerballad! Heerlijke stem! Fantastisch!

Spanje:
2012: Pastora Soler- Quédate Conmigo

Een van de allermooiste liedjes op het songfestival ooit! Mijn nummer 2 aller tijden. Prachtig arrangement, geweldige stem en die UITHAAL! WAUW! Nog steeds krijg ik een brok in mijn keel als ik het hoor!

Verenigd Koninkrijk:
2003: Jessica Garlick- Come Back

Close call!!! Where Are You van Imaani (1998) is ook fantastisch, evenals It's My Time van Jade Ewen (2009). Toch ga ik voor Jessica Garlick omdat het gewoon een heel erg lekker liedje is met een goede houdbaarheidsdatum!

Leuk dat jullie meedoen! Wat mij betreft hoeft niemand op zoek naar andere nummers omdat ze al gepost zijn. Ben juist benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten.

Portugal:

Ook bij mij is Salvador Sobral mijn favoriete Portugese inzending. Vorig jaar na de winst van Portugal ben ik me wat meer gaan verdiepen in de Portugese inzendingen van vroeger en zo kwam ik dit pareltje tegen.

Spanje

Daar is mijn favoriet ook Eres Tu van Mocedades. Op mijn tweede plaats prijkt nog steeds David Civera en zijn Dile Que La Quiero.

Verenigd Koninkrijk:

En ik ben het voor het eerst met jullie oneens. Alhoewel jullie prachtige nummers kozen, is mijn favoriet nog steeds Are You Sure van The Allisons.

aERodynamIC schreef:
Leuk dat jullie meedoen! Wat mij betreft hoeft niemand op zoek naar andere nummers omdat ze al gepost zijn. Ben juist benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten.

Ik ga telkens mijn favoriet vertellen maar dan als die gekozen is toch nog een andere favoriet kiezen die niet gekozen is. Genoeg parels te vinden.

aERodynamIC schreef:

Dat ga ik ook niet doen als ik een favoriet heb die er echt heel erg bovenuit steekt (zoals nu met Treni di Tozeur en Salvador). Alleen als ik nog een of meerdere favorieten heb die in de buurt komen, is het des te leuker als ik die juist even noem.

Opvallend dat ook onze tweede en derde plaatsen redelijk overeenkomen.

Weer een rijtje eerste indrukken:

7. Albanië: Eugent Bushpepa - Mall
Geen zangeres met powerballad deze keer (zoals zo vaak de laatste jaren), maar een man met een net zo goed krachtig nummer. Heeft zeker zijn charme.

8. Azerbeidzjan: Aysel Məmmədova - X My Heart
Geen al te fijne zangstem, maar wel een zeer degelijke popsong. Het refrein vind ik erg lekker, de rest wat minder.

9. België: Sennek - A Matter of Time
Modern, stijlvol en ene tikje zwoel. Ik vind het mooi en ben benieuwd hoe ze dit live gaan brengen. De muziek leent zich er op zich wel voor om groots uit te pakken, maar ik zou het ook waarderen als ze het intiem proberen te houden. Of het beste van beide als dat zou kunnen.

10. Bulgarije: Equinox - Bones
Een nummer met hitpotentie, helemaal van nu. Toch vraag ik me af of di gaat aanslaan, want ik heb er nu niet direct een wauw-gevoel aan overgehouden.

11. Estland: Elina Nechayeva - La Forza
Operapop, je moet er maar net van houden. Ik doe dat niet. (Die laatste uithaal trek ik bijzonder slecht.) Wel knap gezongen en een opvallende inzending, dus Estland zou best een leuke prestatie neer kunnen zetten dit jaar.

12. IJsland: Ari Ólafsson - Our Choice
Voorgevoel: die eerste lage noten gaan live meteen fout. Mening over het liedje: Klef, ene-oor-in-andere-uit, doet mij helemaal niets. Kansloos ten onder toch zeker?

13. Israël: Netta Barzilai - Toy
Die bizarre eerste twintig seconden duren angstvallig lang, maar daarna knapt het nummer snel op. En hoe! Dit is hip, dit is catchy, dit valt op. Dat zoiets uit Israël komt verrast me eigenlijk wel. Ik ben erg benieuwd wat er live overeind gaat blijven van dit bonte en uitbundig (over)geproduceerde muziekstukje.

14. Litouwen: Ieva Zasimauskaitė - When We're Old
Een lief pianoliedje. Het lijkt misschien wat afgezaagd, maar zo vaak hoor je dit eigenlijk niet op het Songfestival. Ik vind het prachtig (fijne stem heeft ze ook), maar de scheidslijn tussen sfeervol en saai is gevaarlijk dun.

15. Tsjechië: Mikolas Josef - Lie to Me
Deze Tsjechische Ed Sheeran gaat ongetwijfeld goed scoren. Terecht ook, ik houd hier wel van, ook van dat leuke trompetje.

16. Wit-Rusland: Alekseev - Forever
Goede zanglijnen, meeslepend refrein, ik vind dit een heel fijn nummer. Tegelijkertijd zou ik niet weten wat er memorabel of speciaal is aan dit liedje, dus ik houd serieus rekening met het feit dat ik misschien weinig medestanders heb.

17. Armenië: Sevak Khanagyan - Qami
Prima ballad in de eigen taal, maar tóch met een internationaal aandoende sound. Dat kan wel eens een succesvolle combinatie zijn. Goede stem ook met een paar sterke uithalen. Maakt best indruk.

18. Cyprus: Eleni Foureira - Fuego
Ik hoor iets teveel onnodige yeahyeahs. Verder valt de muziek voor het refrein op een vreemde manier stil waar je een vocale climax verwacht. Aardige popsong, maar wat raar in elkaar gedraaid en iets te simpel.

Mijn voorlopige top 12 van deze liedjes:

1. België
2. Wit-Rusland
3. Tsjechië
4. Israël
5. Litouwen
6. Armenië
7. Bulgarije
8. Azerbeidzjan
9. Albanië
10. Cyprus
11. Estland
12. IJsland

AZERBEIDZJAN:

Nee, ik ben geen fan van de inzendingen uit dit land en hoop sowieso geen echte favoriet uit dat land omdat ik de meeste nummers niks vind. Drop Drop uit 2010 was te doen en Aysel and Arash in 2009 ook nog wel, maar nog steeds geen denderende nummers wat mij betreft. Beide nummers werden top 5 (Always zelfs derde). Dus voor alle duidelijkheid: ook dit nummer vind ik niet echt super.

2009: Aysel and Arash - Always

IJSLAND:

Niet moeilijk kiezen deze keer. Is It True van Yohanna by far. Het nummer werd tweede en verloor van Alexander Rybak. Helaas. Ik had het graag anders gezien. Nog steeds een torenhoge favoriet van mij.

2009: Yohanna - Is It True?

ALBANIË

Een lastige. Albanië heeft altijd van die inzendingen die prima zijn maar ook nooit echt opvallen. Dat deed Rona Nishliu wel in 2012. Oh wat vond ik dat een vreselijk nummer dat het bekend werd als inzending voor het land, maar wat een indruk maakte ze live op het podium tijdens de halve finale en finale. Een vijfde plaats was dan ook terecht wat mij betreft.

2012: Rona Nishliu - Suus

Azerbeidzjan:

Ook hier weinig favorieten, maar hun winnende bijdrage vond ik wel nog leuk.

Ijsland:
Hier ben ik het met je eens Is It True is by far hun beste inzending, maar eigenlijk vind ik IJsland best vaak leuk. Zo ook Nina van Stefan & Eyfi.

Albanië:
Ik heb sinds dit jaar een nieuwe nummer 1. Mall vervant Carry Me With You In Your Dreams als beste inzending van Albanië.

Even snel een paar favorietjes uit Azerbeidzjan, IJsland en Albanië droppen:

Azerbeidzjan 2017: Dihaj - Skeletons
De studioversie vond ik meteen ontzettend gaaf en vrij alternatief (voor ESC-begrippen). Live vond ik de uitvoering wat minder, maar de act was dan weer wel boeiend. Dat hebben die Azerbeidzjani toch altijd goed voor elkaar.

IJsland 2012: Greta Salóme & Jónsi - Never Forget
De live-uitvoering kan ik me eigenlijk helemaal niet meer voor de geest halen (hebben ze de finale eigenlijk wel gehaald?), maar toch is dit liedje me altijd bijgebleven. Dat refrein is echt waanzinnig sterk, ondanks het piratensfeertje dat ik een beetje uit mijn geheugen had gewist.

Albanië 2016: Eneda Tarifa - Fairytale
Ze sturen al jaren achter elkaar bijna hetzelfde liedje (in figuurlijke zin dan) en meestal liggen die powerballads me wel. Meestal ook zijn het groeiers. Goede strot heeft deze dame!

AZERBEIDZJAN:

2017: Dihaj - Skeletons

Ik vind de inzendingen van Azerbeidzjan meestal best aardig, maar ook nogal zielloos. Vorig jaar kwam er verandering in de reeks van plastic nummertjes, want Skeletons vond ik daadwerkelijk een lekker nummer. Het viel vorig jaar net buiten mijn top 10.

IJSLAND:

2013: Eythor Ingi Gunnlaugsson - Eg a lif

Mijn IJslandse favoriet komt uit 2013, toen deze Viking met zijn kleine liedje in eigen taal veel te laag eindigde. Het was samen met Italië mijn winnaar van dat jaar, maar kwam niet verder dan de middenmoot.

ALBANIË:

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met Suus. Momenteel kan ik dat nummer even wat minder hebben, dus ik wijk uit naar een alternatief. In 2014 wist Hersi met One Night's Anger de finale niet te halen en wat mij betreft onterecht. Ik moet wel zeggen dat ik de Albanese versie toch een heel stuk beter vind, maar alsnog eindigde de inzending dat jaar in mijn top 10.

En nu weer door met 2018!

19. Finland: Saara Aalto - Monsters
Eurodance is al een tijdje uit de mode, toch? Een verre van bijzonder liedje. Qua melodie helemaal niet verkeerd, maar ik hoor eigenlijk niets dat een hoge klassering zou rechtvaardigen.

20. Griekenland: Yianna Terzi - Oniro Mou
Griekenland is het de laatste jaren een beetje kwijt en ook nu leveren ze geen zekere top 10-kandidaat af. Ik vind het nogal flets en vlak. Een powerballad zonder power. De finale halen kan nog lastig worden.

21. Ierland: Ryan O'Shaughnessy - Together
Gedachte vooraf: Ierland zal wel weer een boybandboy sturen met een zeikerige ballad.
*zet vooroordeel aan de kant en gaat luisteren*
Leren ze het dan nooit?

22. Macedonië: Eye Cue - Lost and Found
Hmm, wat zou er van die stem overblijven zonder al die studiotrucjes? Wel een leuk liedje met originele coupletten, maar helaas met een veel te druk refrein dat nergens naar klinkt.

23. Kroatië: Franka - Crazy
Een meeslepend en zwoel nummer met een mysterieus randje. Bijzonder genoeg om aardig te kunnen scoren. Goede nummer, maar ik ben er nog niet uit of dit wel in mijn straatje ligt.

24. Oostenrijk: Cesár Sampson - Nobody But You
Die lage stem is natuurlijk een gouden wapen en in de coupletten wordt dat ten volste benut, maar in het refrein is daar weinig meer van te horen. Daar had meer in gezeten.

25. Zwitserland: Zibbz - Stones
Pittig liedje met een fijne rauwe rand. Hier hoort een spectaculaire act bij om het een en ander extra kracht bij te zetten. Dat zal ook nodig zijn, want de sound is opvallender dan het liedje zelf.

Met de kanttekening dat er niet veel soeps tussenzit, toch even een rangschikking van deze 7 liedjes:

1. Finland
2. Kroatië
3. Zwitserland
4. Macedonië
5. Oostenrijk
6. Ierland
7. Griekenland

Cerclezot schreef:
Albanië:
Ik heb sinds dit jaar een nieuwe nummer 1. Mall vervant Carry Me With You In Your Dreams als beste inzending van Albanië.

Ja nu je het zegt, ik ook. Deze is mijn favoriet. Dan was de eer nu aan jou

En ik ben het nummer dat Aoibhin plaatst ook helemaal vergeten, erg goed. Mmmm Suus dan toch derde nu.

Azerbeidzjan:
2014: Dilara Kazimova- Start A Fire

Ik vind de liedjes van Azerbeidzjan doorgaans gemiddeld. Drip Drop van Safura was daarin een positieve uitschieter en ook Start A Fire vind ik erg aangenaam. Wel alleen de studio versie dan want live was het vreselijk! Toch is Start A Fire een nummer dat ik nog wel vaker draai in de studioversie. Lekker rustig!

IJsland:
1999: Selma- All Out Of Luck

Deze vond ik lastig! IJsland heeft 3 persoonlijke favorieten naar het songfestival gestuurd: Is It True van Yohanna is en blijft een heerlijk lied en had in 2009 moeten winnen en Je Ne Sais Quoi in 2010 was gewoon een heerlijke guilty pleasure. Ik heb toch gekozen voor All out Of Luck, dat meedeed tijdens het 2e songfestival dat ik keek. Als klein ventje van 6 jaar oud zat ik op de melodie van dit nummer mee te bewegen. Nog altijd wordt ik er ontzettend vrolijk van!

Albanië:
2010: Juliana Pasha- It's All About You

Ik heb niet zo heel veel met Albanië. Suus is erg goed en One Night's Anger was erg aangenaam en had moeten doorgaan naar de finale. Ik kies voor It's All About You. Beetje standaard tekst maar wel erg lekker gezongen! Fijn nummer nog altijd!

Vanavond waren Waylon en Sennek samen te gast bij Van Gils & Gasten op Één (België):

Waylon verrast Sennek in de studio | één.be - een.be

De afgelopen jaren hadden de Nederlandse en Belgische inzendingen niet veel contact met elkaar. Leuk om dat nu wat meer te zien!

BELGIË:

1999: Vanessa Chinitor - Like the Wind

Nederland en België zijn over het algemeen wel lief tegen elkaar in het geven van punten. En maar zeuren over de vriendjespolitiek in het oostblok. Gelukkig zijn die geluiden inmiddels wat naar de achtergrond verdwenen.
Toch is België voor mij ook wel een land waar ik regelmatig warm voor kan lopen, maar soms ook gillend van kan wegrennen. In 1983 vond ik als 13-jarige die steeds intensiever het festival ging volgen Pas de Deus met Rendez-Vous een vreselijke draak. Inmiddels juist een torenhoge favoriet. Met Sandra Kim heb ik nooit veel gehad. Ingeborg leverde een pareltje af en ik ben nog steeds gek op de inzendingen van Xandee, Urban Trad, Tom Dice, Loïc Nottet en Blanche. En dan zijn er nog genoeg inzendingen die ik goed kan smaken. Een favoriet Songfestival land dus en dat staat los van het feit dat het ons buurland is. Of misschien toch wel..... onbewust?!

Moet ik kiezen dan ga ik voor 1999 waar Vaenessa Chinitor heel sierlijk haar Like the Wind ten gehore bracht. Ze werd er twaalfde mee. Niet memorabel dus, maar voor mij nog steeds een heerlijk nummer.

TSJECHIË:

2017: Martina Bárta - My Turn

Tsjechië haakte pas laat aan waardoor de keuze nog beperkt is. Dit jaar verwacht ik hun eerste grote succes. Echt favorieten heb ik nog niet dus het was lastig kiezen. Toch die van dit jaar? Of die van vorig jaar? Die dan maar doen, maar echt heel veel heb ik er niet mee.

LITOUWEN:

2002: Aivaras - Happy You

Litouwen is ook niet echt een favoriet land. Af en toe wel een aardige inzending, maar echte hoogtepunten zitten er voor mij niet bij. Ik heb wel een zwak voor de inzending uit 2002, maar dan de studioversie, want live leek het nergens op en dat vond men in Europa ook. Aivaras werd 23e. Komt het voorbij als ik weer eens in een Eurovisie shuffle mood ben, dan veer ik altijd wel weer even op. Zo'n heerlijk kneuterig nummer.
Ik denk overigens wel dat de inzending van dit jaar hier overheen gaat. Misschien wel hun beste inzending ooit.

BELGIË:

2015: Loïc Nottet - Rhythm Inside

Als ik zo het overzicht bekijk van alle Belgische inzendingen, moet ik ook toegeven dat er veel tussen zit wat ik wel kan waarderen. Zeker de afgelopen jaren is België ook goed bezig, en scoort terecht hoog. Een favoriet aanwijzen vond ik heel lastig, maar ik denk dat ik momenteel dan toch ga voor Loïc Nottet. Wat een heerlijk nummer, wat anders en ook live steengoed gebracht.

TSJECHIË:

2015: Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope Never Dies

Mijn favoriete Tsjechische inzending is waarschijnlijk die van dit jaar, al neem ik nummers van dit jaar niet mee in de ranking omdat ik die voor mijn gevoel (wedstrijd moet nog beginnen) nog niet helemaal kan beoordelen. Van hun overige inzendingen is Hope Never Dies mijn favoriet. Het nummer haalde jammer genoeg de finale niet.

LITOUWEN:

2015: Monika Linkyte & Vaidas Baumila - This Time

Opnieuw vermoed ik dat de huidige inzending mijn favoriet gaat worden, maar van eerdere jaren is er eigenlijk maar een lied dat er voor mij enigszins positief uitspringt en dat is dit vrolijke liedje uit wederom 2015. Erg simpel en ongecompliceerd, maar daarom ook juist wel leuk.

26. Noorwegen: Alexander Rybak - That's How You Write a Song
Een erg aanstekelijk niets-aan-de-hand-liedje. Dit kan wel eens vrolijke boel worden op het podium. Eigenlijk heb ik er niets op aan te merken, maar het mist wel een soort x-factor om te kunnen winnen.

27. Roemenië: The Humans - Goodbye
De eerste anderhalve minuut is erg saai, daarna breekt het mooi open en rockt het even lekker door. Die hardere uitspattingen maken behoorlijke indruk, maar ik betwijfel of deze het hele liedje kunnen redden.

28. Servië: Sanja Ilić & Balkanika - Nova Deca
Voor die eerste minuut voorbij is ben ik al bijna opgestaan om wat te drinken te halen. Daarna wordt het even iets interessanter door de mannelijke vocals, maar ik veer zeker niet op uit mijn stoel.

29. San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening - Who We Are
De verwachtingen zijn niet hoog, maar ik ben positief verrast. Goede zangeres, lekker refrein en schattige zwaaiende robots, alleen een tikje eenvoudig. Ontzettend zonde van die slechte rapster.

30. Denemarken: Rasmussen - Higher Ground
De Viking-insteek vind ik origineel. Dit nummer weet een mysterieus sfeertje neer te zetten, maar ik zit te wachten op een goede uitbarsting. Ik vind het erg oppervlakkig en het wordt nergens stoer. Jammer.

31. Rusland: Julia Samoylova - I Won't Break
Dat Engels van haar is niet om aan te horen en sowieso heeft ze vocaal weinig te bieden. Ik kijk dan ook niet uit naar de live-versie, maar laat me graag verrassen. Wel jammer dat het zo'n bleu liedje is.

32. Moldavië: DoReDos - My Lucky Day
Mijn gedachten gaan direct terug naar Lautar van Pasha Parfeni, de Moldavische inzending van 2012. De uitbundige en catchy Balkansound is niet nieuw, maar klinkt in 2018 nog altijd leuk.

33. Nederland: Waylon - Outlaw in 'Em
Deze kende ik natuurlijk al en hoewel ik er op de eerste dag hij gespeeld werd in DWDD niet echt enthousiast over was is dat momenteel wel anders. Ik blijf het accent wat overdreven en nep vinden, maar het is hoe dan ook een originele sound, een solide song én Waylon is iemand die het overtuigend kan brengen. De prestaties van de afgelopen jaren - met meestal een plekje aan de rand van de top 10 als resultaat - moeten hiermee wel voortgezet kunnen worden.

34. Australië: Jessica Mauboy - We Got Love
Naast Zweden is er nóg een land dat weet hoe je goede popsongs schrijft: Australië. Ik hoor genoeg zanglijnen die uit volle borst worden gezongen, dus als ze die live goed over de bühne krijgt (waar ik niet aan twijfel) kan dit een indrukwekkende performance worden.

De eerste 9 deelnemers aan halve finale 2 in mijn persoonlijke volgorde:

1. Australië
2. Noorwegen
3. Nederland
4. San Marino
5. Roemenië
6. Rusland
7. Moldavië
8. Denemarken
9. Servië

Ietsje eerder vanwege een weekendje weg.

ISRAËL:

2008: Boaz Mauda: The Fire in Your Eyes (Ke'ilu Kan)

Israël doet het altijd goed bij mij als Eurovisieland. Ook daarbuiten heb ik vaak wel wat met artiesten uit dat land (denk aan Asaf Avidan, NOA en de beide Avishai Cohen's). Het wordt een aardige lijst als ik alles opnoem wat ik sterk vind. Maar vooruit een paar: Hovi Star, Mei Finegold, Dana International, Harel Skaat, NOA & Mira Awad, Ofra Haza en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb gekozen voor het jaar 2008 waar Boaz Mauda optrad. Ik kocht zijn album (moest ik bestellen in Israël) en was er een tijdje aardig van onder de indruk. Nog steeds vind ik zijn inzending erg mooi.

WIT-RUSLAND:

2011: Anastasiya Vinnikova - I Love Belarus

Wederom een land waar ik niet veel mee heb. Ze scoren ook niet vaak erg hoog op 2007 na waar Koldun het goed deed. Gelijk ook wel één van de betere inzendingen van het land, maar niet helemaal mijn ding. Dat is de keuze die ik gemaakt heb ook niet echt, maar het is een soort guilty pleasure waar ik toch wel blij van kan worden. Bleef steken in de halve finale, zoals wel vaker.

ESTLAND:

2000: Ines - Once in a Lifetime

Estland weet mijn top 10 per jaar wel vaker te halen met leuke bijdrages. Ik denk dan aan de jaren 1997, 1998, 2002, 2003, 2009, 2011, 2012 Met de winnaar uit 2001 heb ik minder als winnaar zijnde, maar op zich is het een leuk nummer. Lastig kiezen dus, omdat er in al die jaren geen enorme voorkeur is ontstaan.
Ik kies daarom voor 200o waar Ines optrad met Once in a Lifetime. Een beetje ABBA-achtig, maar dat mag de pret niet drukken. Joan een indiaan, Ines een cowboy.

België:

Als verstokte orangist heb ik weinig met België en ook op het songfestival hebben we weinig hoogvliegers gehad. Tom Dice was een verademing na een periode van alleen maar draken tussen 2000 en 2009. Dat Sanomi 2e werd begrijp ik nog steeds niet. En tot op vandaag is dit nog steeds de best scorende Vlaamse bijdrage met een 6e plaats. Hopelijk kan Sennek ons eindelijk eens de top 5 binnenloodsen.

Tsjechië:
Tot dit jaar had ik echt weinig met Tsjechië op het songfestival. Mikolas is niet direct mijn grootste favoriet dit jaar, maar het is toch wel de beste inzending van Tsjechië naar mijn mening.

Litouwen:
De keuzes van aERodynamIC en Aoibhin vind ik beiden zeer leuk, maar ja dan is er nog mijn crush Donny Montell .

Israël:
Bij Israël kies ik voor een lied dat het voorbije jaar zo gegroeid is bij mij. Vorig jaar nieuw in mijn top 250 en dit jaar zal hij de sterkste stijger worden, want Milim is echt top 10 materiaal.

Wit-Rusland:
Met Wit-Rusland heb ik weinig op het songfestival. Alexseev dit jaar is een guilty pleasure. Vorig jaar vond ik de inzending wel charmant En mijn keuze Work Your Magic van Dmitry Koldun is een enorme guilty pleasure.

Estland:
Mijn keuze voor Estland is best moeilijk, want ik heb een enorme zwak voor twee bijdragen. Ott Lepland en zijn Kuula is mijn grootste favoriet, maar Kaelakee Hääl van Maarja-Liis Ilus & Ivo Linna komt wel heel dicht in de buurt. Beiden behoren tot de beste 50 songfestivalnummers ooit.

En zo zijn we weer bijgebeend, want gisteren was ik te moe.

Martial
Cerclezot schreef:
België:
Dat Sanomi 2e werd begrijp ik nog steeds niet.

Ik wel, de beste Belgische inzending ever

Ik heb dit altijd kruidentheemuziek gevonden

ISRAËL:

1983: Ofra Haza - Hi

Israël heeft heel erg veel goede inzendingen gehad en er was dus veel om uit te kiezen, maar Hi van Ofra Haza is hier nog altijd een enorme favoriet. Geweldig nummer, goede zangeres en lekker vrolijk zo live met het orkest.

WIT-RUSLAND:

2017: Naviband - Story of My Life

Mijn Wit-Russische favoriet is ook niet moeilijk. Ik heb heel weinig met dit land, maar daar kwam vorig jaar verandering in. Dit nummer heeft zoveel charme, ik word er helemaal vrolijk van. Het eindigde vorig jaar in mijn persoonlijke top 10.

ESTLAND:

2009: Urban Symphony - Rändajad

Ik heb twee grote favorieten uit Estland, en Cerclezot heeft Kuula al genoemd. Rändajad is mijn andere favoriet, en sowieso een van mijn grote favorieten uit 2009.

Een nieuwe dag, nieuwe landen met favorieten. Vandaag zijn dat Bulgarije, Macedonië en Kroatië

Bulgarije:
Net als België is Bulgarije de laatste jaren verandert van het lelijke eendje van het songfestival tot een prachtige zwaan. Vorig jaar werd Kristian Kostov terecht tweede. Het moet de eerste keer zijn dat mijn twee favorieten 1 en 2 werden. Beautiful Mess is dan ook mijn favoriet voor Bulgarije.

Macedonië:
Met Macedonië heb ik niet zo veel op het songfestival, maar in 2015 was in vanaf de eerste luisterbeurt verkocht aan Autumn Leaves van Daniel Kajmakoski. Live viel het erg tegen met gevolg dat hij de finale niet haalde. Maar de audioversie vind ik nog steeds mooi.

Kroatië:
Een land die zeker in de begindagen toch leuke inzendingen bracht. Mijn favoriet komt uit 1995 en is van Magazin & Lidija met hun Nostalgija. Ik vind het een heerlijke meezinger, waar ik nostalgisch van wordt. Maar aangezien dit in de eerste ronde werd uitgeschakeld van onze K.O. vrees ik dat ik hier alleen in sta.

BULGARIJE

2017: Kristian Kostov - Beautiful Mess

Mijn Bulgaarse favoriet is niet moeilijk; met grote afstand Beautiful Mess van Kristian Kostov, de inzending van vorig jaar. Het werd een terechte tweede plek achter Salvador. Verder heb ik doorgaans heel weinig met Bulgarije.

MACEDONIË:

2012: Kaliopi - Crno i belo

Ook mijn Macedonische favoriet was niet moeilijk te kiezen. Crno i Belo van Kaliopi is sowieso een favoriet van me. Heerlijk nummer en ik hou ook van haar stemgeluid.

KROATIË:

1998 : Danijela - Neka mi ne svane

Het was erg moeilijk kiezen tussen deze en Marija Magdalena; beide zijn het topfavorieten van me. Momenteel ga ik even voor Danijela. Geweldig nummer dat in elk ander jaar hoger was gekomen dan de 5e plaats, maar helaas was 1998 een goed jaar.

Mijn laatste serie eerste luisterbeurten:

35. Georgië: Ethno-Jazz Band Irao - For You
Wil dit live indruk maken dan zal de samenzang goed uit de verf moeten komen én zal het e.e.a. goed in beeld gebracht moeten worden. De studioversie is mooi en sfeervol, maar gaat zonder verdere opsmuk geen potten breken.

36. Polen: Gromee feat. Lukas Meijer - Light Me Up
Lekker! Een beetje simpel is het wel (vooral dat refrein), maar de beats zijn heerlijk. Ik heb een beetje een hard hoofd in de live-performance (dance leent zich niet voor een ESC), maar wie weet komt dit best goed over.

37. Malta: Christabelle - Taboo
De coupletten zijn heerlijk mysterieus, hebben een donker randje en liggen me goed. Het refrein is wat te tam. Ik hoop ergens toch op een iets stevigere uitbarsting dan wat ik nu hoor.

38. Hongarije: AWS - Viszlát Nyár
Ha, dit is gaaf! Veel en veel te hard natuurlijk, dat hoorde ik al meteen, maar die screams gaan helemáál te ver voor een Songfestival. Dit is gewoon post-hardcore. Jammer van dat koortje, verder vind ik dit fantastisch!

39. Letland: Laura Rizzotto - Funny Girl
Van de titel krijg ik jeuk, het liedje valt me 100% mee. Sterker nog: het is gewoon mooi. Een vleugje soul, een beetje jazzy, hoe noem je dit eigenlijk? Het geheel is in ieder geval interessant én fraai gezongen.

40. Zweden: Bejamin Ingrosso - Dance You Off
Prima Zweedse pop weer, lekker geproduceerd ook. Toch mis ik hier de échte catchiness. Het refrein valt bijvoorbeeld nauwelijks op tussen de coupletten. Ik vind dit een beetje bleu.

41. Montenegro: Vanja Radovanović - Inje
Er zijn jaren geweest waarin de Balkan bijna alleen maar internationaal georiënteerde pop en dance inzond, dit jaar hoor ik voor mijn gevoel opvallend veel liedjes in eigen taal en eigen stijl. Dat juich ik toe, maar dit liedje vind ik gewoon niks.

42. Slovenië: Lea Sirk - Hvala, Ne!
Typisch zo'n nummer dat het juist in het Engels waarschijnlijk beter zou doen, al vind ik dat Sloveens niet verkeerd klinken. Fijne track, maar met een vreemd refrein dat bepaald geen visitekaartje voor het nummer is.

43. Oekraïne: Mélovin - Under the Ladder
Ik zie nu al zo'n recap-clipje van 5 seconden voor me waarin alleen die goedkope o-o-o's te horen zijn. Voor Oekraïense begrippen een vrij simpel liedje. is de inspiratie op?

En ook deze liedjes heb ik nog even in een top 9 gegoten:

1. Hongarije
2. Polen
3. Letland
4. Slovenië
5. Oekraïne
6. Zweden
7. Malta
8. Georgië
9. Montenegro

Laat het Eurovisie Songfestival 2018 maar komen!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:01 uur

geplaatst: vandaag om 01:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.