MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ik loop wat achter, dus even twee dagen gecombineerd!

AUSTRALIË:

2015: Guy Sebastian - Tonight Again

Hier is maar een optie mogelijk, want het is überhaupt het enige nummer van Australië dat ik nog enigszins leuk vind om zelf naar te luistern. Australië stuurt de afgelopen jaren kwaliteit, maar helemaal mijn smaak is het niet. Tonight Again is dan nog lekker vrolijk.

GEORGIË:

2016: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold

Ook hier was de keuze heel makkelijk. Georgië experimenteert wel eens en in 2016 toonden ze weer wat lef door met een afwijkend liedje te komen. Voor de halve finale gaf niemand hier een stuiver om, en tegen ieders verwachting in wisten ze zich te kwalificeren. Wat was ik blij verrast toen, want dit toffe nummer verdiende het. Helaas eindigde het in de finale niet al te hoog, maar het is wel mijn meest beluisterde nummer uit dit jaar.

POLEN:

2016: Michal Szpak - Color of Your Life

Opnieuw gaan we door naar een favoriet uit 2016, en opnieuw is het een nummer dat erg verraste tijdens het festival. Deze inzending gaat de boeken in als de inzending met het grootste verschil tussen de jurypunten en de televotepunten. De jury gaf er niets om, maar de televoters omarmden het massaal en zette het op de derde plek.

MALTA:

2013: Gianluca - Tomorrow

Ik geef niet veel om Malta als Songfestivalland. Ze sturen zo vaak middelmatigheid. Mijn favoriet komt dan uit 2013, toen zingende dokter Gianluca aankwam met dit heel aanstekelijke en sympathieke liedje. Het eindigde verrassend in de top 10.

HUNGARY:

2017: Joci Papai - Origo

Dit is een lastige keuze, want de afgelopen jaren heeft Hongarije regelmatig favorieten gestuurd. Momenteel ga ik voor hun inzending van vorig jaar. Ik hou ervan als landen wat risico nemen en dit prachtige nummer werd daar gelukkig ook voor beloond.

LATVIA:

2002: Brainstorm - My Star

Weer zo'n land waarbij er eigenlijk maar 1 keuze mogelijk is, omdat ik de rest gewoon niets vind of heel veel minder dan mijn favoriet. Geweldig nummer; had moeten winnen dat jaar.

Malta

Deze is echt gemakkelijk, want er is eentje die er voor mij echt uitspringt Fabrizio Faniello met Another Summer Night. Dit lied stond in de zomer van 2001 vollenbak op repeat ten huize Cerclezot. En nog steeds een vaste waarde in de top 100 van songfestivalliedjes.

Hongarije:

Ook voor Hongarije heb ik een topfavoriet. Unsubstantial Blues van Magdi Ruzsa. Ik begrijp nog steeds niet dat dit slechts 9e werd in 2007. Niets tegen Molitva, maar Unsubstantial Blues was echt een veel betere winnaar geweest.

Letland:

Letland heeft best wel leuke inzendingen gehad, maar mooier dan hun debuut zal het wel nooit meer worden. Het brengt me terug naar de lente en zomer van 2000 (ongeveer 14 jaar). Waar ik tijdens een prachtige vakantie in Zeeland ontdekte dat ik niet hetero was. Kortom veel herinneringen aan Brainstorm. Ja dit zal wel altijd in mijn top 3 van songfestivalfavorieten blijven.

Ondertussen heb ik alle (tweede) rehearsals gezien en ik vond er opvallend veel valse noten tussenzitten. Hopelijk valt het mee tijdens de halve finales.

Het liedje van Estland vind ik nog steeds niet boeiend, maar ik snap nu wel waarom ze zo hoog staat bij de bookmakers. Wauw, wat een indrukwekkende stem, zeker live! Die halve minuut maakte serieuze indruk op me.

Ik ben ook heel benieuw geworden naar een aantal acts. Volgens mij heeft Moldavië iets heel leuks in elkaar geknutseld en heeft Zweden ook weer een stortlading aan visuele effecten uit de kast getrokken.

Én ik ben benieuwd naar de performance van Rusland. Kan wel eens een saaie, sstatische act worden, waarin (helaas voor Yulia) iets teveel aandacht op haar vocale capaciteiten komt te liggen.

stoepkrijt schreef:
Ondertussen heb ik alle (tweede) rehearsals gezien en ik vond er opvallend veel valse noten tussenzitten.

Dat is elk jaar zo en bij sommige pre-concerten was het dramatisch. Nu kunnen we zeggen dat het allemaal non-talenten zijn, maar onderhand denk ik ook wel eens dat het de techniek is. Playbacken qua muziek maar wel live zingen is een rare combinatie die niet natuurlijk voelt. Ik hoorde Waylon iets zeggen over de holle verhoging waar hij op staat die ervoor zorgde dat zijn geluid niet goed binnenkwam. Dat soort dingen spelen volgens mij ook wel een rol. En dan het snelle wisselen tussendoor. Ik kan onderhand niet meer geloven dat het elk jaar zoveel bagger is qua artiesten (alhoewel ze er heus wel tussen zullen zitten, maar zó slecht?!).

Vandaag de laatste vier die dit jaar meedoen en morgen dan de allerlaatste drie als extra (Turkije, Luxemburg en Monaco) om de boel af te sluiten voor de eerste halve finale gaat starten en andere users zich hier gaan voegen als elk jaar. Helaas kan ik vanaf de tweede halve finale niet actief meedoen hier, maar kreeg al filmpjes binnen van het scherm waarop ik donderdag en zaterdag ga kijken en ik hoorde dat zelfs de burgemeester van Texel aanwezig is zaterdag Gaat dus een groot feest worden.

ZWEDEN:

Zweden heeft altijd wel goed gescoord. Het mag dan momenteel bekend staan als Songfestival land nummer één met een levering van muziek aan andere landen, in de oude tijd deden ze het ook zo slecht nog niet. De top 10 werd regelmatig gehaald, al vanaf de jaren '50. Ik heb ook best wat favoriete nummers zoals die van Monica Zetterlund uit 1963, uiteraard ABBA uit 1974 en mijn persoonlijke lievelingsbandje The Ark van wie ik al jaren fan was (helaas deden ze het niet zo goed in 2007). Dat Anna Bergendahl in 2010 de finale niet wist te halen vind ik nog steeds onbegrijpelijk. Maar er kan natuurlijk maar één nummer gekozen worden nu en dat is niet zo verrassend die van Loreen. Dat blijft één van de sterkste en beste winnaars ooit. Dat ze het land vorig jaar niet kon vertegenwoordigen verbaast me nog steeds. Ook dat was een goed nummer.

2012: Loreen - Euphoria

MONTENEGRO:

Wederom een niet al te lange lijst om uit te kiezen. Een wat aparte lijst ook met nummers die alle kanten op gaan. Niet geheel verrassend kies ik dan voor de folklore die ze in 2014 zonden. Want een misser als die in 2012 (Euro Neuro) gaat het niet worden voor mij.

2014: Sergej Ćetković - Moj Svijet

SLOVENIË:

Slovenië komt soms met nummers die ik enorm kan waarderen. Jammer genoeg weet het land telkens niet te scoren. Ik kan best een rijtje namen noemen en er echt uitspringen doen 1997, 2001 en 2012 voor mij.
Ik kies als grote favoriet voor de man die twee keer meedeed en twee keer in de halve finale bleef steken: Omar Naber. Zijn tweede bijdrage uit 2017 vond ik niet zo bijzonder, maar die uit 2005 wel.

2005: Omar Naber - Stop

OEKRAÏNE:

Zo heel lang doet het land niet mee, maar ze weten wel hoe te scoren. Twee keer winnen, twee keer tweede en een keer derde. Daarnaast nog vier keer top 10 en dat met 14 inzendingen. Niet slecht. Het zijn nooit enorme favorieten van mij, maar wel vaak guilty pleasures. Ruslana vond ik heerlijk, maar had wel iets fouts en Jamala blijf ik nog steeds een wonderlijke winnaar vinden die ik totaal niet zag aankomen. Vjerka is en blijft grappig natuurlijk maar kan ik niet erg serieus nemen. Als ik dan moet kiezen ga ik toch maar voor die eerste overwinning uit 2004. Het is en blijft een heerlijk opzwepende stamper.

2004: Ruslana - Wild Dances

ZWEDEN:

2007: The Ark - The Worrying Kind

Zweden heeft zeker goede nummers gestuurd in het verleden, en van mij is Euphoria ook echt een topfavoriet, net als Den Vilda en Waterloo. In deze reeks noem ik dan tochmaar dit heerlijke nummer dat in 2007 helaas erg werd ondergewaardeerd.

MONTENEGRO:

2015: Knez - Adio

Makkelijke keuze weer. Montenegro stuurt vaak heel vreemde en slechte liedjes in. Slavko was vorig jaar in de studioversie wel een guilty pleasure, maar live was het vreselijk. Er zijn echter twee jaren geweest waarin ik hun inzending goed vond, beide keren met een Balkan ballad (en ook dit jaar vind ik de inzending mooi). Adio van Knez is dan denk ik wel mijn absolute favoriet.

SLOVENIË:

2015: Maraaya - Here for You

2015 is mijn favoriete jaar ooit. Wat zaten er toch veel goede inzendingen bij dat jaar. Here for You was voor mij een groeier dat jaar, want in eerste instantie vond ik het niet zoveel. Ik vind het toch wel een leuk nummer, maar het kwam helaas niet verder dan de middenmoot, wat ook wel begrijpelijk is wegens eerste startpositie en sterke concurrentie.

OEKRAÏNE:

2007: Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai

Tja, Oekraïne. Ik heb niets met hun inzendingen, die naar mijn idee vaak zo'n tien plekken hoger eindigen dan ze verdienen. Er is echter een inzending die daar bovenuit steekt en dat is dit gruwelijk aanstekelijke liedje. Een van mijn absolute guilty pleasures.

Ik kijk het Eurovisie Songfestival sinds 1997 (zó jammer: de twee jaren ervoor waren fantastisch, maar die heb ik dus gemist) en het Songfestival van 2015 is ook mijn favoriet van de edities die ik bewust heb meegemaakt. Qua presentatie steken Måns Zelmerlöw en Petra Mede (ESF 2016) er voor mij bovenuit.

Je hebt weer een aantal favorieten van mij benoemd, Aoibhin. "Den Vilda" vind ik ook prachtig, evenals "Adio" van Knez. Het liedje is vast al eens voorbijgekomen, maar ach:

De hele top 3 van 1996 is trouwens belachelijk goed: Ierland, Noorwegen en Zweden. De eerste helft van de jaren 70 blijf ik trouwens ook fantastisch vinden.

Sgt. Revolver schreef:

De hele top 3 van 1996 is trouwens belachelijk goed: Ierland, Noorwegen en Zweden.

Mee eens. Dat zijn alledrie topfavorieten van me.

Sgt. Revolver schreef:
Ik kijk het Eurovisie Songfestival sinds 1997

Ik voel me oud nu: 1980 was mijn eerste keer als tienjarige mee mogen kijken en zien hoe Johnny Logan won.

De jaren erna liet ik de radio synchroon meelopen en nam ik de nummers op een cassettebandje op. Vervolgens uit de tv gids de foto's knippen en een mooi compilatie hoesje ervoor maken (alle landen werden altijd besproken in de gids).

Qua voorpret had je de BRT die in 2 delen de weken ervoor de clips liet zien. Dat was het dan wel. Hoe anders is dat nu

Onweerwolf
De nummer laatst van 1996 is ook een favoriet van mij.

Onweerwolf
Na alles nog weer eens beluisterd te hebben vind ik dat er 3 nummers zijn die een winnaarsgevoel hebben: Italië, Israël & Noorwegen. Hongarije is de grote dark horse en Ik weet vrij zeker dat één van die vier landen gaat winnen.

Italië heeft een serieus nummer terwijl Israël en Noorwegen beide vrij infantiel zijn, waarbij het bij Israël op een leuke manier infantiel is en bij Noorwegen niet. Maar de kans is wel dat de performance van Italië wegvalt bij de andere twee en bovendien horen we Italië maar 1 keer. Ik ben er van overtuigd dat de big five zich hierbij al jaren potentieel in de vingers snijden en dit jaar zou dat wel eens een doorslaggevende factor kunnen zijn.

Hongarije zal denk ik net te kort komen om helemaal te verrassen. Inzending is behoorlijk goed maar eigenlijk geen winnaar, zoals dat bij Lordi echt direct overduidelijk was.

Voorlopige voorspelling:

1 Italië
2 Israël
3 Noorwegen
4 Hongarije
5 Estland
6 Zweden
7 Bulgarije
8 Denemarken
9 Moldavië
10 Duitsland

Ik sluit me verlaat even helemaal aan bij de unanieme liefde voor My Star van Brainstorm : sowieso in mijn top-5 favoriete Songfestivalliedjes ooit, onbegrijpelijk dat ze toen niet gewonnen hebben (of anders mijn andere favoriet uit dat jaar, Roger Pontare)...

Ok, rijkelijk laat, maar ik ben nu voor het eerst de liedjes van dit jaar aan het luisteren. Behalve de Belgische en Nederlandse inzending heb ik nog niks gehoord, dus ik ben benieuwd!

Onweerwolf schreef:
Hongarije is de grote dark horse en Ik weet vrij zeker dat één van die vier landen gaat winnen.
Ik hoop het van harte, maar ik denk toch echt dat Hongarije er kansloos uitvliegt in de halve finale.

Israël en Noorwegen zijn wel potentiële winnaars, dat ben ik met je eens. Estland wil ik ook aan dat rijtje toevoegen. Israël maakt wel verreweg de meeste kans.

Onweerwolf
Punt is wel dat modern klassiek bijna altijd minder presteert dan de verwachtingen.

Hmm, het niveau valt me over het geheel gezien niet tegen, maar ik hoor ook nog niet direct enorme uitschieters naar boven... Misschien dat de performances me deze week over de streep kunnen trekken, maar vooralsnog heb ik geen echte persoonlijke favoriet ontdekt. Mind you, na 1 luisterbeurt. Dus wellicht dat nummers in de loop van de week ineens enorm gaan groeien.
Wat Noorwegen zo hoog doet bij de bookmakers is me een raadsel, en ik kan me ook niet herinneren wanneer Zweden voor het laatst nog eens zo'n matig nummer heeft gestuurd... Gelukkig komen Finland en Denemarken wel met aardige nummers, anders begon ik nog aan de noordelijke landen te twijfelen...

Zweden:

Het is onmogelijk te kiezen tussen Jan Johansen en One More Time. Beiden behoren tot mijn absolute favorieten. Ik ga dan maar kiezen op basis van mijn eerste songfestival ooit. Zweden was toen mijn winnaar ook al won Ierland in 1996. Die avond werd ik verliefd op de Zweedse taal en dat was het begin van een reis die geëindigd in het leren van Zweeds in avondschool.

Montenegro:

Hier ga ik absoluut voor de bijdragen van dit jaar dit ik echt supermooi vind.

Slovenië:

Ook ik ga voor Omar Naber, maar wel voor zijn tweede bijdrage in plaats van zijn eerste.

OekraIne:
Er zijn maar weinig bijdragen van Oekraïne die ik leuk vind. Verka kan ik ondertussen wel al als een guilty pleasure beschouwen, maar hun enige bijdrage die ik echt ok vind is deze uit 2005: Razom Nas Bahato van Greenjolly. Ik begrijp echt niet dat dit land al vaker won dan het mijne

Alvast een voorspelling voor morgen: België zal voor het vierde jaar op een rij uit envelop nummer 10 komen.

Zal ik dan ook op het laatste moment nog eens inhaken bij het 'favoriete entry uit land X'-rijtje?

Zweden:
Onuitputtelijke bron van Songfestivaltoppers, vaak gewonnen, en genoeg om uit te kiezen. ABBA, Loreen, allemaal leuk.. Maar mijn twee Zweedse favorieten steken daar toch een stukje bovenuit. Heel lastig kiezen, maar uiteindelijk legt het fantastische When Spirits Are Calling My Name van Roger Pontare het nipt af tegen de nummer 3 van 2014:

Montenegro:
Ik moet eerlijk bekennen dat de meeste Montenegrijnse bijdragen niet echt zijn blijven hangen. De enige die ik zo direct kon bedenken blijkt na vluchtige herbeluistering ook wel mijn favoriet te zijn:

Slovenië:
Ook hiervoor geldt dat ik diep moest graven bij sommige Sloveense nummers... Blijkbaar ben ik toch geen echte ESC-crack, want die parate kennis over oude inzendingen die jullie hebben die kan ik niet bepaald aan de dag leggen. Het wordt dus weer een recent nummer, dat me toentertijd eigenlijk niet echt zo boeide, maar wat ik wel tegenwoordig nog af en toe draai - een heus groeiplaatje blijkbaar...

Oekraïne:
Guilty pleasure Verka heeft me toen ik het nummer voor het eerst zag en hoorde een onvoorstelbare lachbui bezorgd, maar het beste nummer uit de Oekraïense songfestivalgeschiedenis is het wat mij betreft toch niet. Die eer gaat naar Ruslana, nog altijd een van mijn favoriete winnaars. Honorable mention voor Tina Karol, ook erg leuk!

Onweerwolf schreef:
1 Italië
2 Israël
3 Noorwegen
4 Hongarije
5 Estland
6 Zweden
7 Bulgarije
8 Denemarken
9 Moldavië
10 Duitsland

Ik doe mee (ik vind het lastig dit jaar en ik mag hopen dat dit niet uitkomt, maar vrees het ergste):

1. Noorwegen
2. Cyprus
3. Israël
4. Tsjechië
5. Zweden
6. Bulgarije
7. Italië
8. België
9. Azerbeidzjan
10. Estland

Onweerwolf
Cyprus?

Schijnt enorm aan te slaan dus ik zie dat land ver komen.

Over België ben ik minder zeker, maar toch... en ik vrees dat we allebei een beetje verblind zijn door onze unieke gezamenlijke liefde voor Italië dit jaar. Oh wat hoop ik dat dat nummer gaat winnen.

Ja het is niet normaal hoe populair Cyprus is bij jongeren.

Ik begin wel al een beetje zenuwachtig te worden. Het zou zo fijn zijn om voor het vierde jaar op een rij naar de finale te gaan.

Go Sennek!

Cyprus is momenteel Israël voorbij bij de bookmakers en is de nieuwe nummer 1 favoriet om te winnen.

Gek hoe dat land in een week tijd van plek 25 of zo nu favoriet is. Die act moet wel heel spectaculair zijn. Hoop trouwens niet dat het wint. Nummer is 'wel leuk', maar ik hoor er echt geen winnaar in.

Ik ga me vandaag maar even buigen over een voorspelling van halve finale 1. Dat gaat wel heel moeilijk worden, want juist persoonlijke favorieten zie ik het niet meteen redden (Albanië, Litouwen, België, Ierland).

Inderdaad: gisteren stond Israël nog op 1 en nu Cyprus. Als land vind ik het wel leuk als ze winnen moet ik eerlijk zeggen, qua nummer.......ach.... categorie huppelnummers zoals ze wel vaker winnen (en dan helemaal leuk als Griekenland voor het eerst geen 12 punten geeft)

Israël heeft te lang gepiekt en die landen winnen het dan bijna nooit. Cyprus schijnt booming te zijn: live heel sterk, vooral de Beyoncé-act. Ik zie dit land liever winnen dan Noorwegen, ook al zou het geen favoriete winnaar gaan worden van mij dan.

Ik ga nu ook steeds meer geloven in winst voor Cyprus (na een serieus, intiem winnend nummer moet wel weer iets uitbundigs volgen toch?!)

Voor mij dan weer eentje om snel te vergeten

Het land gun ik het inderdaad zeker. Hebben vaker goede nummers gestuurd, maar nog nooit gewonnen.

Ik vind dit alleen best een goed jaar en dan zou ik het toch een beetje jammer vinden als een huppelnummertje zou winnen.

Vandaag de laatste drie landen in het rijtje welk nummer was hun leukste en beste? De voorpret van dit jaar is dan weer over. Als altijd weer leuk, en wat mij betreft doe ik volgend jaar weer een voorbespreking van de deelnemende landen plus een extra toevoeging zoals nu de favoriete nummers per land. We verzinnen wel wat leuks

TURKIJE:

Waarom zijn die Turken toch ook zo verdomde trots? Ongetwijfeld een belangrijke reden om nu een paar jaar niet meer mee te willen doen. Het land scoorde nooit hoog maar toen televoting werd ingevoerd lukte het het land ineens wel om elk jaar goed te scoren met als resultaat de overwinning in 2003. Dank u televotende Turken door heel Europa die zelfs op een schemerlamp zouden stemmen als het hun land maar vertegenwoordigt. Toen de vakjury's terugkwamen vonden de Turken dat niet zo leuk waardoor ze sinds 2013 niet meer meedoen. Jammer, want ik vind dat ze veel erg sterke nummers hebben gestuurd. Ik denk dan aan Pan met Bana Bana in 1989, Sertab die won in 2003, Athena met For Real in 2004, Gülseren met Rimi Rimi Ley in 2004, MaNga met We Could Be the Same in 2010 en ook de bijdrages van 2011 en 2012 kon ik wel smaken. Ehm? Allemaal uit de tijd dat de televoters konden bepalen ja
Maar mijn grote favoriet komt uit 1997, het jaar dat ze ook zonder televoting ver kwamen (derde).

1997: Şebnem Paker & Grup Etnik - Dinle

LUXEMBURG:

Vanwege de taal een land dat het prima doet bij mij; ze hebben gewoon ook regelmatig sterke nummers gestuurd. Maar liefst vijf keer winnen is niet niks natuurlijk (20 keer top 10 van de 37 keer dat ze erbij waren). Een favoriet kiezen viel dan ook niet mee. In mijn eigen toplijst staan een aantal nummers torenhoog genoteerd zoals de winnaars Poupée de Cire, Poupée de Son van France Gall in 1965 en Tu Te Reconnaîtras van Anne-Marie David uit 1973. Papa Pingouin uit 1980 is dan weer een enorme guilty pleasure.
Voor nu beschouw ik Vicky Leandros met L'Amour Est Bleu uit 1967 als mijn favoriet, haar winnende lied uit 1972 Après Toi vind ik dan weer niet veel aan.

1967: Vicky Leandros - L'Amour Est Bleu

MONACO:

Monaco heeft 24 keer deelgenomen. Vanaf 1980 stopte Monaco ermee om vervolgens in 2004, 2005 en 2006 weer even mee te doen. Heel bijzondere bijdrages kan ik niet ontdekken. Françoise Hardy in 1963 met L'Amour S'en Va is sterk en de enige overwinning uit 1971 natuurlijk, wat gelijk weer zo'n enorme favoriet van mij is.

1971: Séverine - Un Banc, Un Arbre, Une Rue

Vanavond lekker thuis kijken en hopen dat de Belgen het redden (wat ineens helemaal niet zo zeker meer lijkt).

Ga me ook maar eens wagen over een voorspelling, nummers heb ik al veelvoudig gehoord:

België
Bulgarije
Cyprus
Estland
Finland
Griekenland
Israël
Oostenrijk
Tsjechië
Wit-Rusland

TURKIJE:

2004: Athena - For Real

Turkije heeft inderdaad best leuke nummers naar het Songfestival gestuurd, en af en toe mis ik hun deelname nog wel eens. Qua nummers dan, want alle diasporastemmen waren wel heel obvious en zorgden ervoor dat Turkije ook met middelmatige nummers nog gewoon de top 10 wist te halen. Mijn favoriet komt uit 2004. Turkije was toen het gastland en ik had het zeker niet erg gevonden als ze hiermee opnieuw de winst hadden gepakt.

LUXEMBURG:

1973: Anne-Marie David - Tu te reconnaitras

Luxemburg vind ik overall een van de sterkste landen van het Songfestival. Jammer dat ze er al zolang niet meer bij zijn. Veel favorieten van me komen uit dit land. Mijn absolute favoriet blijft toch wel hun winnende nummer uit 1973. Prachtig lied.

MONACO:

1971: Severine - Un banc, un arbre, une rue

Met Monaco heb ik dan weer wat minder. Veel best aardige liedjes, maar voor mij is er maar 1 inzending die er echt met kop en schouders bovenuit steekt. Dit nummer staat in mijn top 10 van beste winnaars ooit.

De tien die doorgaan vanavond (wat ik denk, niet wat ik hoop):

Door:

Azerbeidzjan
Bulgarije
Cyprus
Estland
Israël
Tsjechië

Twijfel:

België
Griekenland
Kroatië
Litouwen

Niet:

Albanië
Armenië
Ierland
IJsland
Finland
Macedonië
Oostenrijk
Wit-Rusland
Zwitserland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:17 uur

geplaatst: vandaag om 09:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.