MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ik waag ook even een gokje:

Door:

Azerbeidzjan
België (als ze maar zuiver zingt...)
Bulgarije
Cyprus
Estland
Finland (ik vind dit een leuk liedje. Ik ben benieuwd of dit liedje het redt...)
Griekenland
Israël
Oostenrijk (saai, maar ik gok dat dit doorgaat)
Tsjechië

Liedjes, waarvan ik hoop dat ze doorgaan, maar ik het niet van verwacht zijn: Albanië en Litouwen. Ik hoop dat Litouwen of Albanië doorgaat in plaats van Oostenrijk. En België is voor mij ook een echt twijfelgeval.

En de rest zou dus zeker niet doorgaan.

Weer schitterende favorieten Aoibhin!

Mijn gok:

Door:
Israël
Tsjechië
Estland
Bulgarije
Griekenland
Cyprus

Twijfel:
Azerbeidzjan
België
Litouwen
Oostenrijk

Niet:
IJsland
Albanië
Armenië
Macedonië
Kroatië
Wit-Rusland
Finland
Zwitserland
Ierland

Elk jaar heb ik wel 9 of 8 goed van de 10 finalisten, maar ik heb het idee dat er dit jaar wel eens een heleboel missers tussen zouden kunnen zitten. Wat is dit lastig zeg... Want onder het kopje 'niet' zie ik een Armenië of Finland ook op zich met gemak wel doorgaan.

Dat heb ik met Oostenrijk. Ik hoop dat die doorgaat, maar mijn gevoel zegt van niet (donkere zangers scoren sowieso niet zo vaak goed).
Er zijn wel een paar zekerheden, maar de rest moet echt vechten om de resterende plaatsen. Ik hoop echt dat België het gaat redden, maar het zal spannend worden zoals dat donderdag voor Nederland ook zal zijn (want het is geen zekerheid dat hij doorgaat, deze week alleen maar negativiteit rondom hem).

Oostenrijk zie ik als een echte jurymagneet. Jury's stemmen vaak voor goed geproduceerde popliedjes die zo de radio op kunnen, zeker als het ook goed wordt gezongen en uitgevoerd. Tuurlijk zullen jury's ook voor liedjes als Israël, Tsjechië e.d. gaan, maar van de niet meteen heel erge kanshebbers zie ik Oostenrijk wel veel jurypunten binnenharken. Het is de televote die het moeilijk gaat maken en er wellicht toch voor gaat zorgen dat hij er net buiten valt.

België vind ik lastig te peilen. Het nummer vind ik een van de sterkste, maar ik vind de staging tegenvallen en zo aan het begin van de avond met heel veel favorieten erna en daarvoor het vocaal sterke Albanië vrees ik dat het nog wel eens weg kan vallen. Wél klonk Sennek gisteren goed tijdens de juryfinale (voor zover ik het kan horen, want op zo'n stream is het geluid anders dan op tv), dus hopelijk is ze daar gisteren al voor beloond.

Het zou me overigens niet eens verbazen als er onverwacht een favoriet gaat sneuvelen. Ik heb een voorgevoel dat er vanavond in ieder geval iets heel onverwachts gaat gebeuren. Deze halve finale leent zich daar ook wel goed voor met zoveel onvoorspelbaarheid.

Moet zeggen dat ik toch ook Zwitserland als outsider zie. De staging schijnt goed te zijn, de startpositie is goed en ze scoorden opvallend hoog bij de Eurojury (een jaarlijkse stemming van muzikanten en vaak oud-deelnemers in de deelnemende landen, die vaak goed overeen komt met de uiteindelijke juryscore).

Ik hoop ook vooral heel erg dat Albanië en Ierland zich kwalificeren, maar die hoop heb ik eigenlijk al opgegeven.

Door:

Tsjechië
Israël
Estland
Bulgarije
Cyprus

Twijfel:

Azerbeidzjan
België
Litouwen
Griekenland
Finland

Niet:

Ijsland
Albanië
Wit-Rusland
Macedonië
Kroatië
Oostenrijk
Armenië
Zwitserland
Ierland

Door:
Israël
Estland
Bulgarije
Cyprus
Finland

Twijfel:
Tsjechië
Azerbeidzjan
België
Griekenland
Oostenrijk

Niet:
Litouwen
IJsland
Albanië
Wit-Rusland
Macedonië
Kroatië
Armenië
Zwitserland
Ierland

Turkije:

Luxemburg:

Monaco:

De spanning begint hier echt groot te worden. Oh please laat het lukken voor Sennek.

Ik ben eigenlijk van geen enkele zeker dat het doorgaat. Er is echt zoveel kwaliteit in deze halve finale. Ik ga vanavond stemmen voor Albanië en Ierland. Er zal veel ontgoocheling zijn vanavond over de uitslag, want favorieten zullen sneuvelen.

Onweerwolf
Bij nog een beluistering snap ik niet zo goed waarom Cyprus bij de bookmakers op #1 staat. Dat moet een grapje zijn?

Goed, het is beter dan 'I Wanna' maar bij winst zou het wel bijna de meest teleurstellende winnaar van de afgelopen decennia zijn. Het is geen slecht nummer ofzo, maar winnen? Nah.

Verder zeg ik een "Fuck You!" tegen heel Europa + Australië Als Italië niet wint. Kom op! Eindelijk hebben weer eens een echt wereldnummer.

Na 12 keer alles beluisteren en alles nu vrij goed kennen vind ik trouwens dat het niveau wel echt beduidend hoger is dan vorig jaar. Aan bijna elke inzending is wel te horen dat er erg veel zorg aan is besteed, slechts uitgezonderd met Ierland, IJsland en Nederland. 2018 is een fijn jaar. Ik heb er wel zin in.

Onweerwolf, ben het helemaal met je eens dat ik de nummer 1 positie van Cyprus niet echt snap. De reacties uit de perszaal deze week waren heel lovend, en een land stijgt niet zomaar tijdens de repetities van plek 20 naar plek 1. Ik zou het ook geen leuke winnaar vinden.

Ik blijf het wel echt heel toevallig vinden dat we dit jaar allemaal zo op 1 lijn zitten wat betreft Italië. Zelfs jij en aERodynamIC zijn het een keer eens, wat dan weer hilarisch is.

Onweerwolf
Ik zat nog op 'eng' maar 'hilarisch' vind ik ook wel acceptabel.

Ja ik snap het ook niet waarom Cyprus zo populair is, maar Ierland vind dan wel weer een zeer fijn nummer.

Tijd voor ene voorspelling: Wie gaan er door in deze eerste halve finale?

Door:

Estland
Israël
Cyprus
Bulgarije
Tsjechië
Oostenrijk
België
Armenië
Griekenland
Kroatië

Niet door:

Finland
Azerbeidzjan
Albanië
Litouwen
Zwitserland
Ierland
Wit-Rusland
IJsland
Macedonië

Van de eerste 5 ben ik wel zeker: Estland is vocaal het meest indrukwekkend, Israël heeft het beste liedje, Cyprus en Tsjechië zijn hip. Daaronder begint de twijfel al een beetje toe te slaan.

De liedjes van Armenië en Kroatië zijn zeker goed genoeg voor de finale, dus ik kan er de vinger niet achter krijgen waarom ze bij de bookies zo laag staan. Van mij mogen ze beide door, dus laat ik daar dan maar op gokken.

Finland en Azerbeidzjan is een beetje hetzelfde laken een pak, dus een van die twee zie ik wel doorgaan, maar ik kan niet inschatten welke.

Wit-Rusland mag van mij door, maar die gast is vocaal gewoon te zwak. Zwitserland mag ook door, maar dat nummer zal niet aanslaan.

Ierland blijft mede dankzij punten van de Britten van de laatste plaats af en die knul uit IJsland kan best aardig zingen, dus wie weet blijft die laatste plaats wel uit zicht. Dan geef ik die maar aan Macedonië met dat platte liedje dat live misschien wel eens door het ijs kan zakken.

Aoibhin schreef:
Cyprus is momenteel Israël voorbij bij de bookmakers en is de nieuwe nummer 1 favoriet om te winnen.
Wat. De. Fuck. is daar gebeurd?! Israël stond mijlenver voor en dat niemendalletje uit Cyprus knalt van buiten de top 3 ineens naar de eerste plek? Die tweede rehearsal vond ik bovendien niet echt jofel klinken.

Aoibhin schreef:
Zelfs jij en aERodynamIC zijn het een keer eens, wat dan weer hilarisch is.

Over Italië ja, maar zo lyrisch als hij er over is ben ik dan ook weer niet. Het is gewoon het beste nummer dit jaar, maar het gaat niet in mijn top 10 aller tijden komen of zo (Portugal van vorig jaar dan weer wel en dat vindt hij niks). Als ik Onweerwolf mag geloven is dit het beste sinds jaren, en die mening deel ik dan weer niet. Het is een geweldig nummer die dit jaar het best is. Ik zie het totaal niet winnen, maar top 10 is haalbaar.

Het commentaar op Nederland slaat ook nergens op: puur ingegeven door zijn eigen afkeer van Waylon en/of het nummer. Geen zorg aan besteed? Ik denk zelfs dat het AD en de Telegraaf zover niet zullen gaan. Je kan en mag er alles van vinden maar dit is echt onzin. Dat je zoiets roept over Sieneke ('doe dan Sieneke maar') is beter te begrijpen. Ik denk dat Waylon het heel serieus neemt, alleen is ie stronteigenwijs en dat wreekt zich nu met een malle act, maar zijn goede intenties geloof ik wel degelijk, dat ik ze zelf dom vind is wat anders dan 'er geen zorg eraan besteden'.

Cyprus nu zo populair snap ik wel, ook al vind ik er zelf niet veel aan. Gelikte opzwepende choreografie, goed uitgelicht op het podium (volgens de verhalen en de snippets die we gezien hebben) en een makkelijk nummer. Heeft zo vaak gewonnen in het verleden. Israël heeft te vroeg gepiekt en dat zie je ook wel vaker gebeuren (denk aan Italië vorig jaar nog). Toch gok ik nog steeds op Noorwegen (en om met Pierre Kartner te spreken: 'doe dan Cyprus maar).

Gelukkig is het dit jaar spannend waar van alles kan gebeuren. Ik hoop dan ook dat we een winnaar krijgen die we niet zagen aankomen zoals Jamala indertijd.

Als ik nu zou moeten voorspellen wie er gaat winnen zet ik mijn geld op Estland. Een beetje de Michal Szpak van 2018, maar dan 'kunstzinnig' genoeg om wél gepruimd te worden door de juryleden (ik denk dat Color of Your Life iets te kitscherig werd gevonden). La Forza is vocaal indrukwekkend genoeg om massa's televotes binnen te hengelen en is daarnaast kunstzinnig en speciaal genoeg om veel jurypunten te vergaren.

Maar ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk, want eigenlijk kan ik geen enkele reden bedenken waarom Israël níet zou winnen. Alles klopt aan dat liedje.

Ik zou Cyprus niet echt een goede winnaar vinden, maar slechter dan 2016 is dit jaar onmogelijk.

Nog minder dan een uur.

@stoepkrijt: ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de keuze tussen Azerbeidzjan en Finland. Azerbeidzjan moet trouwens beginnen. Ik denk niet dat dat zo goed voor de kansen van die inzending...

De volgende is IJsland. Echt afschuwelijk. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat nummer niet doorgaat.

Albanië: ik vind het zelf een mooi liedje en het mag van mij absoluut door, maar voor mij is dit een twijfelgeval. België gaat alleen door als het vocaal klopt vanavond.

Tsjechië gaat makkelijk door, gok ik. Niet mijn muziek, maar het is wel catchy.

Israël heeft een goede startpositie na de (mooie) ballad van Litouwen en gaat zeker door. Litouwen moet van mij door, maar ook hierover twijfel ik sterk. Van Israël ben ik eigenlijk altijd wel fan op het Songfestival.

Wit-Rusland mag van mij ook (net) door, maar ik vind het niet echt een goede zanger. Ik denk niet dat het doorgaat.

Estland moet natuurlijk sowieso door. Wát een stem en wát een prachtig liedje. Eén van mijn topfavorieten. Bulgarije is catchy genoeg om door te gaan, gok ik.

Dat geldt niet voor Macedonië. Zoals gewoonlijk voor mij een middenmoter, maar niet opvallend genoeg om door te gaan.

Kroatië: net als IJsland echt afschuwelijk. Hysterisch op een vervelende manier. De Oostenrijkse inzending vind ik zelf wat saai, maar wel fijn na Kroatië.

Griekenland en Finland: ik ben groot fan van de Griekse inzending. Mijn persoonlijke nummer 1, maar Spanje, Estland en Italië staan vlakbij en Denemarken en Finland staan niet ver daar achter. Wat stoepkrijt zegt: óf Azerbeidzjan gaat door, of Finland. Ik vind beide nummers leuk.

Armenië: ik begin het liedje steeds meer te waarderen, maar ik verwacht niet dat dit liedje de finale gaat halen. Zwitserland is een outsider, denk ik, maar ik vind het een beetje magertjes. Met een goeie podiumprestatie heeft de inzending zeker kans om de finale te bereiken.

Ierland: nou, doe mij maar Eimear Quinn of Johnny Logan. Ik vind dit echt een gaapnummer, waarvan ik niet verwacht dat het doorgaat naar de finale.

Nee, dan het feest van Cyprus. Gaat makkelijk door, lijkt mij. Zomers, wat Balkaninvloeden, een mooie zangeres om naar te kijken. Het liedje hoeft wat mij betreft niet te winnen, maar top 5 moet lukken zaterdag. En een goede startpositie lijkt mij. Dit blijft wel hangen.

Nog even mensen!

Ik ga vooral keihard duimen voor Armenië vanavond, want dat zal nodig zijn. Hopen dat de stem goed is, dan moet de finale haalbaar zijn. De studioversie is inmiddels uitgegroeid tot een van mijn favorieten, naast Israël, Hongarije en Australië.

Onweerwolf
Het AD en De Televaag lees ik niet hoor. Voor Nederlandstalig nieuws beperk ik mij voornamelijk tot de NOS. Alleen feiten en geen gejank.

Verder vind ik Waylon inderdaad een vervelend mannetje, voor zover ik dat kan beoordelen. En dat is niet ver want ik ken hem niet en ik kijk of luister nauwelijks naar programma's waar hij present bij is.

Veel belangrijker is het feit dat ik alle nummers die ik ooit van Waylon heb gehoord volstrekt saaie meuk vind en de inzending van dit jaar is daar geen uitzondering op. Daarnaast vind ik hem gewoon een knap vervelend stemgeluid hebben. Nederland heeft genoeg echt talent ipv deze Troskompascowboy maar Nederland wil geen risico's nemen dus dan is mijn eindoordeel dat het niet verzorgd is.

Het is gewoon een gevalletje:

"Wie is de bekendste artiest die we hebben die wel naar het ESC wil?"

"Waylon "

"Oh... nou laat hem maar een reeks liedjes schrijven en dan kiezen we d'r wel eentje of zo".

"Okay".

En dan krijg je dus dit en van mij hoeft dat niet.

Noem eens een goede iets minder bekende Nederlandse artiest die aan het songfestival wil meedoen, Onweerwolf?

Ik heb vooraf erg weinig meegekregen dus ik ga er lekker open in vanavond en donderdag.

Poek schreef:
Noem eens een goede iets minder bekende Nederlandse artiest die aan het songfestival wil meedoen, Onweerwolf?

Hij zal juichen als Joan Franka weer wil. Indianen zijn meer zijn ding, dat was pas kwaliteit

Onweerwolf
Poek schreef:

Geen flauw idee.

starbright boy schreef:
Ik heb vooraf erg weinig meegekregen dus ik ga er lekker open in vanavond en donderdag.

Geldt ook voor mij.

Ik volg nu trouwens een vak waarbij we als 'huiswerk' de opdracht hebben gekregen om de finale van het Songfestival te kijken. (ik doe Muziekwetenschap en daarbij de richting Muziek & Media)

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Hij zal juichen als Joan Franka weer wil. Indianen zijn meer zijn ding, dat was pas kwaliteit

Relnicht ben je ook!

Waylon mag de tooi van Joan nog niet afstoffen.

Onweerwolf schreef:
Nederland heeft genoeg echt talent ipv deze Troskompascowboy maar Nederland wil geen risico's nemen dus dan is mijn eindoordeel dat het niet verzorgd is.

Onweerwolf schreef:
Geen flauw idee.

Dus dan roeptoeter je maar wat...

Onweerwolf schreef:
Relnicht ben je ook!

Dom zwaktebod. Gemiste kans. Zie je eigen tegenstrijdige gewauwel. Als er iemand graag de boel met hardliners wil opkloppen........

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:34 uur

geplaatst: vandaag om 15:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.