MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
NewYorkCityLight schreef:
Het was ook maar sarcastisch bedoelt

Dat begreep ik niet, omdat ze bij jou nog steeds tweede staat?

Dat klopt, omdat ik het nummer leuk vind. Maar los daarvan is Esma een geweldige verschijning . Kan niet anders dan dat ze een homo-icoon is in haar thuisland.
Live weet ik niet hoe ze is want dat hebben ze tot nu toe weten te verbloemen met al die studio versies. Playbacken kan ze in ieder geval niet

Haha! Nee inderdaad! Verschrikkelijk om er alleen al naar te kijken!!! Playbacken is blijkbaar een vak apart...

Wisten jullie dat Esma dit jaar 70 wordt? Vlatko is 42 jaar jonger!

Ik denk wel dat Anouk de eerste plaats bij mij zou kunnen gaan overnemen van Denemarken want eigenlijk vind ik Birds het mooiste nummer dit jaar, alleen is het te lastig om in 1 keer gelijk te herkennen of goed te vinden voor velen vrees ik.

Lang geleden (Hemel en Aarde) dat ik de Nederlandse inzending ook de beste van het jaar vond. Nu is de concurrentie ook wel erg bedroevend moet ik zeggen....

Onweerwolf
Ik ben echt behoorlijk verbaasd over de zeer hoge plaats bij de bookmakers die Anouk heeft. Inmiddels heb ik het nummer wat vaker beluisterd en het groeit wel iets maar ik ben zelf nog steeds niet overtuigd. Ik vond Joan vorig jaar toch wel een stukje beter.

Onweerwolf
Overigens hebben de bookmakers het zeker niet altijd bij het rechte eind. Ik herinner me Estland met Getter Jaani nog. Dat was een behoorlijke misser.

Hou eens lekker op over die schele valszingende Indiaan

Het was toen niks en het werd niks. Ik ga niet eens told you so roepen want dat is gewoon veel te makkelijk (want zo makkelijk was het).

Over het succes van Anouk ben ik ook wel verbaasd (ben ook geen fan van haar alhoewel de nieuwe koers me wel bevalt).

In de polls doet ze het ook erg goed en de reacties in het buitenland zijn vaak erg positief maar ergens ben ik een beetje bang dat wij tot 'de kanshebbers' behoren die dan de finale niet eens halen. Elk jaar weer zitten ze er tussen dus ik ben er zo zeker niet van.

Eurovision Song Contest Statistics, Charts, Euroviisut - kolumbus.fi is een zeer bekende al jaren lang (zie de pre-chart).

Onweerwolf
Ik vind het nog steeds een enorm leuk liedje. Eén van de beste die Nederland ooit inzond. Zonder die verentooi had ze gegarandeerd Top 10 gescoord.

Ik vind er nog steeds niet veel aan en ik erger me nog steeds als ze de hoogte in gaat.

Onweerwolf
Mijn dark horses dit jaar, voorzichtige eerste voorspelling: San Marino, Bulgarije, Roemenië.

Onweerwolf
Hadden we het nieuwe stemsysteem trouwens al besproken?

ipv 12-10-8t/m1 van de jury en de televoting bij elkaar optellen gaan we dit jaar alle nummers rangschikken en dan bij elkaar optellen.

Wat dus effectief inhoudt dat de jury opzichtige typische publieksnummers (zoals vorig jaar Rusland) naar beneden kan stemmen.

Onweerwolf
Het zou overigens ook heel goed diaspora-voting tegen kunnen werken.

2. Kroatië: Klapa s Mora - Mižerja

Zo dan: gisteren mijn favoriete nummer van dit jaar en tevens het nummer waarvan ik denk dat wel eens zou kunnen winnen, vandaag mijn 'guilty pleasure' van dit jaar.
Guilty pleasure? Hoezo dan? Nou laat ik dit nu toch een beetje Gorden en zijn Keutels vinden, zij hadden ongetwijfeld met eenzelfde soort nummer gekomen maar waarom vind ik dit dan wel te pruimen? Zijn deze mannen wel leuk dan? Neuh (vooruit degene die als eerste inzet wel ).
Maar dat galmen... ik smelt er wel een beetje van. Mierzoet en toch geweldig. Altijd fijn ook als ze in eigen taal zingen, dat blijft voor mij de charme van het festival.
Ik heb hier dus niks op aan te merken en het mag van mij heel erg hoog eindigen. Winnen? Mag ook wel. Qua land misschien leuker als alweer Denemarken.
Ja, ik word hier blij van..... ik galm al mee hier thuis! In mijn top 3 ermee.
Alleen hadden ze dat clipje wat eerder moeten afkappen: de mannen kijken een beetje of ze allemaal naar de wc moeten. 'Juf mag ik nu van het podium?'

Als je dat hele ensemble zo bij elkaar ziet met die ingekrompen gezichten is het wel heel erg cliché en LA the Voices-achtig inderdaad. De act heeft wat meer vuurwerk en bloot nodig.
Shakespeare was duidelijk de inspiratie voor de tekst van het nummer. 'Misery, you're as hard as a rock. Misery, you're like two drops of wine. Oh beautiful rose of mine, for you I will live. Het is dus een godsgeschenk dat we het allemaal niet zullen gaan verstaan.
Máár, vooralsnog is dit nummer mijn persoonlijke favoriet. Net als Eric heb ik een beetje moeite met dit standpunt te verdedigen, maar dit nummer heeft gewoon wat. En dat komt niet omdat er zes mannen staan te zingen (want ze zijn namelijk allemaal onaantrekkelijk).
Cijfer : 9

Meer bloot???? Hard as a rock??? OMG

die linker meneer is best leuk hoor

Meer bloot? Bij deze act alsjeblieft niet! Al zijn die koorpakjes ook wel erg cliché.
Mizerja is gewoon een heerlijk zwijmelnummer. Het heeft mooie klanken en klinkt in het Kroatisch gewoon lyrisch ook heel mooi. Ik verwacht echter niet dat ze de finale zullen halen (ze komen even kansloos over als de Letse inzending van Vocal Group Cosmos uit 2006). Toch is het sfeertje wat de heren weten te scheppen heerlijk. 1 van de leukere inzendingen dit jaar.

aERodynamIC schreef:
Meer bloot???? Hard as a rock??? OMG

die linker meneer is best leuk hoor

Nou vooruit, misschien dat ik hem niet m'n bed uit zou schoppen

Qua schoonheid van de zangers/zangeressen dit jaar is het sowieso geen topjaar.
Bij de mannen zou alleen Roberto Bellarosa van België erbij gebaat zijn om iets te showen. Misschien dat hij dan iets meer punten zou kunnen vangen.
Zeg zelf: het shirtje losknopen was ook de reden dat Dima Bilan in 2008 won want qua song, performance en stem was het echt niet het winnen waard hoor!

De enige 2 echt leuke dames om naar te kijken zijn Natália Kelly voor Oostenrijk en Zlata Ognevich voor Oekraïne. Vooral die laatste is toch wel erg knap hoor!

Onweerwolf
[Kroatië] Klapa S Mora - Mižerja

Tjsa, een 'a capella' nummer met een oubollige orkestband dat wel heel goed gezongen is. Mijn gevoelens voor dit nummer zijn nogal ambivalent. Deze Kroatische ideale schoonzonen kunnen absoluut geweldig zingen maar ik vind het nummer eigenlijk gewoon geen flikker aan. Ik denk ook niet dat dit echt gaat scoren. Misschien net finale maar het is gewoon too forgettable om echt indruk te kunnen maken. Over de presentatie; mannen in pak met roze stipjes op de achtergrond. Nee, laat maar.

2. Kroatië: Klapa s Mora - Mižerja
Mooi gezongen maar het raakt mij niet echt - het is mij te braaf en ik mis emotie - en het zal ook geen evergreen worden. Dit nummer moet het toch meer hebben van de muzikale omlijsting dan de compositie zelf.
Cijfer: 5

3. Oekraïne: Zlata Ognevich - Gravity

Aan de clip is werk besteed. Dat mag ook wel want Oekraïne is een land dat altijd goed scoort op het festival.
Deze keer sturen ze een Disney-achtig nummer (zou zo in The Lion King mee kunnen doen). Het behoort niet tot mijn favorieten: te gelikt, te zoet, en live vond ik het voor geen meter klinken. Maar toegeven: de studioversie is pakkend en ik zie het land er wederom hoog mee scoren. Wat dat aan gaat krijgt Anouk stevige concurrentie deze eerste helft van de eerste halve finale.
Het vrouwtje is een mooi poppetje, fijn voor de heteromannen en homo's zijn vaak niet vies van dit soort nummers dus kans maakt ze zeker. In de polls staat ze in de top 10 (maar ze wordt al voorbij gestreefd door onze eigen Anouk ).
Mocht ze nu toch niet al te hoog scoren dan mag ze vast wel meedoen in de Oekraïnse versie van the Lion King.....

Ik herinner me nog het verschrikkelijke 'Be My Guest' van vorig jaar dat tot mijn grote schrik nog door ging naar de finale ook. Dit jaar sturen ze iets soortgelijks. Eerlijk is eerlijk, aan de clip is inderdaad aandacht besteed. Maar daarmee verhul je een cliché-ballad niet. Ik vind het niet zo slecht als toen ik het de eerste keer hoorde maar dit is gewoon niet mijn stijl.
Ik heb wel het idee dat ook dit nummer het goed zal gaan doen op het Songfestival. Meer concurrentie voor Anouk..
Cijfer : 4

3. Oekraïne: Zlata Ognevich - Gravity
Mooie clip maar ik hou enkel rekening met het liedje zelf en die is mij te cliché en afstandelijk met een te gelikte productie.
Cijfer: 4

Kroatië
De associatie met de muziek van L.A. the Voices is idd snel gemaakt. Typische huisvrouwenmuziek, maar het klinkt zeker niet verkeerd (het debuut van L.A. the Voices vind ik ook niet slecht). Ik moet zeggen dat ik Kroatië sowieso onderschat vind op het ESF; dat klinkt wellicht wat raar omdat het een Balkanland is, maar vaak missen zij de finale ten koste van Bosnische of Servische inzendingen terwijl die vaak een stuk minder zijn. Dit nummer heeft nipt mijn top tien gehaald vooral vanwege de melodielijn die mij aanspreekt. De (samen)zang is - ook live - zeer degelijk. Geen topper, daarvoor is het me iets te dramatisch, maar wel voldoende-waardig.
Cijfer: 6.5/10

Oekraïne
Zlata had gewoon twee jaar geleden moeten gaan met het ietwat foute doch grappige The Kukushka. Die was leuk, maar Gravity doet me helemaal niets. Zangtechnisch vind ik haar ook niet heel goed; ze kan nauwelijks doseren en de uithalen klinken vrij schreeuwerig in mijn oren. Eén voordeel heeft ze ten opzichte van veel andere deelnemers: het is een prachtige verschijning! Qua uiterlijk krijgt ze een 9+, maar goed, daar beoordeel ik haar nu niet op.
Cijfer: 5/10

Top tien so far…

01.
02.
03.
04.
05.
06. Denemarken
07.
08.
09.
10. Kroatië

Ja, ik blijf Gravity een goed nummer vinden. Wel een stuk minder dan de originele versie waarin meer lange noten voorbij kwamen. Toch hoop ik dat het de finale haalt. Zlata heeft een zeer sterke stem, en is best knap

Over The Kukushka. Ik kende het nummer destijds al, maar vond het een vreselijk nummer. Wel catchy met dat koekoek geluid erin! Daar viel me haar stem ook al op! Zingen kan ze zeker.
In mijn top: 10/39.

(Denemarken is dus 14e in mijn top. Kroatië 11e)

Onweerwolf
[Oekraïne] Zlata Ognevich - Gravity

Ik heb eigenlijk niet zo veel te melden over dit nummer. Oekraïne probeert dit jaar voor een stijlvolle semi-ballad te gaan en dat lukt ze prima. Goede zangeres en een nummer dat voldoende is. Het klinkt alleszins goed in mijn oren maar het mist iets. Het is nogal middle of the road, zeker voor ESC begrippen. Dit zal ergens rond de 15e plaats eindigen denk ik.

Onweerwolf
Ik ben wel verbaasd te lezen dat iedereen zo positief is over die verschrikkelijke plastic CGI clip.

Onweerwolf schreef:
Ik ben wel verbaasd te lezen dat iedereen zo positief is over die verschrikkelijke plastic CGI clip.

Nou... Ik vind het persoonlijk een vreselijke clip die totaal niks met het nummer te maken lijkt te hebben... Dus nee, niet iedereen is er hier lyrisch over hoor!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.