MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ik blijf het nummer van Estland dit jaar een van de mooiste nummers van dit jaar vinden. Birgit heeft een hele aangename stem en het nummer is heerlijk rustig. Ik denk echter niet dat het hoge ogen zal gaan gooien want daarvoor is de opbouw niet spectaculair genoeg. Toch blijf ik hopen op een verrassing dat ze de finale wél weet te halen!

Ik heb mijn lijstje trouwens weer even een opfrisbeurt gegeven:

1 Georgië
2 Duitsland (zoooo jammer van het inkorten)
3 Rusland
4 Moldavië
5 Nederland
6 Noorwegen
7 Italië
8 Estland
9 IJsland
10 Oekraïne
11 Kroatië
12 San Marino
13 Oostenrijk
14 Zweden
15 Denemarken
16 Israël
17 Cyprus
18 Ierland
19 Azerbeidzjan
20 Frankrijk
21 Malta
22 Armenië
23 Litouwen
24 Zwitserland
25 België
26 Macedonië
27 Slovenië
28 Groot-Brittannië
29 Spanje
30 Wit-Rusland
31 Hongarije
32 Letland
-----------------
33 Griekenland
34 Albanië
35 Servië
36 Montenegro
37 Bulgarije
38 Finland
39 Roemenië

7. Estland: Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse
Standaard ballad zoals er 1300 in een dozijn zitten, typisch een nummer dat niemand zal storen maar daardoor ook kleurloos.
Cijfer: 4

Onweerwolf
[Estland] Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse

Een behoorlijk traditioneel liedje. Het is niet slecht en ook best goed gezongen en Birgit is ook een mooi plaatje om te zien maar het overtuigd niet. Dit is zo'n nummer dat in de 90's nog wel eens top 5 kon halen maar ik zie dat nu niet gebeuren.

Nederland stijgt in 1 van de belangrijkste polls door naar een 4e plaats. Lang geleden dat we dat mee konden maken (en dat met 75% chart time).

Eurovision Song Contest Statistics, Charts, Euroviisut - kolumbus.fi

Jippie!!!!

Bij de bettings staan we steevast op 3!
Eurovision Winner Betting Odds | TV Betting | Oddschecker

8. Rusland: Dina Garipova - What If

Het is dit jaar erg lastig om te voorspellen wie er zou kunnen gaan winnen. Denemarken? Duitsland? Noorwegen? Of zou het dan toch dat Nederland met de eer gaat strijken?
Ik denk dat Rusland ook een zeer grote kans maakt: het land scoort standaard goed en heeft dit jaar een gelikte inzending. Een pakkend deuntje (zit snel in je hoofd), veiliger dan bijvoorbeeld Nederland en eigenlijk is er weinig mis mee.
Ik ben nooit zo van dit soort doorsnee semi-ballads maar ik merk dat ik er telkens toch wel weer voor val en dat is opmerkelijk.
Let vooral op de opbouw van het nummer. In tegenstelling tot Anouk heb je een soort euforisch hoogtepunt zo tegen het einde waar de zaal uit zijn dak kan gaan; gaat geheid werken.
Ik vind het vervelend om toe te moeten geven dat een Celine Dion-achtig nummer mij bevalt (zoekt de bloos smiley).
Misschien hebben jullie zojuist de winnaar van 2013 gehoord...het zou mij niet verbazen.

8. Rusland: Dina Garipova - What If
Ik heb sterk de indruk dit eerder gehoord te hebben, het probleem met vele songfestivalnummers, ze zijn erg veilig en gebaseerd op eerdere nummers en zo ook deze inzending. Heel erg standaard maar het zal misschien daarom scoren bij het ESF-publiek.
Cijfer: 4

Wat een verschrikkelijke overdosis van een aaneenschakeling van cliches, zowel tekstueel als qua opbouw. Het nummer heeft totaal niks eigenzinnigs. Het ergste is dat dit het nog goed gaat doen ook. Rusland is meestal een land dat ik een goede plaats gun maar dit jaar gun ik ze dat absoluut niet!
Cijfer : 2.5

Heerlijk nummer van Rusland! Een van mijn favoriete nummers dit jaar. Dina heeft een prachtige, volle stem. De opbouw van het nummer is cliche, oke! Maar het is o zo prachtig!
3/39

En mijn nieuwste top in videovorm:

Onweerwolf
[Rusland] Dina Garipova - What if

Ja! Hier doen we het voor. Dit is zo'n nummer dat bij elke beluistering weet te overtuigen en beter lijkt te worden. Een popsong die staat als een huis. Als Dina live weet te overtuigen straks dan zou dit heel misschien wel eens heel hoog kunnen eindigen. En dan heb ik het echt over de Top 5.

9. Litouwen: Andrius Pojavis - Something

Litouwen stuurt een nummer in de stijl die we toch al een enkele keer voorbij hebben zien komen (Lovebugs uit Zwitserland was er zo eentje of vorig jaar Compact Disco uit Hongarije) en telkens wisten dit soort alto popnummers het niet te halen.
Op cd heerlijke nummers maar toegeven: live vielen ze door de mand.
Ik vrees eenzelfde scenario voor Andrius Pokavis die een heerlijk popnummer heeft maar live erg magertjes is. Typisch een geval van leuk op de verzamel cd maar op het festival geen winnaar.
Jammer. Ik hoop dat er ooit eentje komt die het live ook helemaal waar gaat maken.

Zeer zeker een aardig nummer. Live was het inderdaad niet al te best, (zelfs in studio versie is het niet mooi gezongen), maar het heeft wel wat. De Engelse uitspraak is wel tenenkrommend dus had deze liever in eigen taal gezien (/gehoord). Helaas is dit absoluut kansloos op het festival.
Cijfer : 6.5

Onweerwolf
[Litouwen] Andrius Pojavis - Something

Dit is wel een persoonlijke favoriet van mij. Eén van de weinige nummers dit jaar die echt in de alternatieve hoek zitten en ik vind het stemgeluid van Andrius erg prettig. Muzikaal gezien is het niet zo opzienbarend. Het gaat echter absoluut niet scoren, dat weet ik zeker, aangezien het totaal niet past op het ESC en bovendien is de uitvoering, voor zover ik dat tot dusverre heb gehoord, ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Litouwen heeft zeker geen slecht nummer, maar een hoogvlieger is het evenmin. Live valt het inderdaad tegen en ik begrijp de vergelijking met Lovebugs en Compact Disco absoluut. De Engelse uitspraak is inderdaad vreselijk. Toch een leuke middenmoter.

Onweerwolf
Even tussendoor: ik heb mij nog nooit van mijn leven gestoord aan een bepaalde uitspraak in nummers. Soms vind ik het juist iets toevoegen (zoals bijvoorbeeld bij Nico). Toch lees ik heel vaak dat mensen dat een minpunt vinden. Kan iemand dat uitleggen? Ik zie namelijk niet in waarom een perfecte uitspraak nagestreefd zou moeten worden. Goede articulatie kan best een pluspunt zijn maar het gebrek eraan is toch geen minpunt?

Nee voor mij hoeft het ook niet perfect te zijn, maar zo boers als soms op het ESC het geval is, is ook wel weer een 2e...

10. Servië: Moje 3 - Ljubav je svuda

Servië is een land die toch redelijk vaak kwaliteit heeft gestuurd en daar ver mee kwam. Zouden ze ervan geschrokken zijn zoals ik geschrokken ben van deze dames? Willen ze op safe spelen en zeker niet gaan winnen dit jaar?
Wat een flutnummer: een duiveltje dat vals mag kwelen, een blondine die kijkt of ze het in haar broek heeft gedaan en een dame in wit die in het dagelijks leven het uithangbord van de lokale zonnebank is.
Het moge duidelijk zijn dat ik niks heb met deze schreeuwende, kwelende figuren. Ze zijn het pauzemuziekje nog niet eens waard.

Next!

Kleine inhaalslag:

Estland:
Flauwe ballad. Heb ‘m nu zo’n 4 á 5 keer gehoord maar maakt totaal geen indruk en weet ook niet te beklijven. Volgens mij is dit echt zo’n nummer dat in de halve finale aan veel mensen voorbij zal gaan.
Cijfer: 3.5/10

Rusland:
Tja, als ze met een godsgruwelijk gedrocht (die inzending van 2010) de finale al weten te halen dan gaat dit sowieso de finale halen alwaar het ongetwijfeld goed zal scoren. Persoonlijk zie ik dit als Ein Bisschen Frieden deel 100. Dit kennen we onderhand. Vocaal is ze wel bovengemiddeld goed (en voor een Russische heeft ze ook nog eens een goede uitspraak) en daarmee zal de vakjury - naast de televoters - veel punten voor haar (nummer) over hebben.
Cijfer: 4/10

Litouwen:
Die live-uitvoering was echt pijnlijk slecht. Alsof je beland was in een karaokebar. Over de bijdrage zelf: het liedje is ook al niet veel soeps… suffe pop/rock. Zelfs in deze studioversie druipt de matigheid er van af. Zangtalent heeft-ie niet.
Cijfer: 2.5/10

Servië
@0:37 Pikachu
Ook dit was live verre van goed (van harmonieën hebben ze kennelijk nog nooit gehoord), maar ja, als je er zo uitziet als dat meisje in het rood en met name die blonde (jezus ) dan hoef je natuurlijk ook helemaal niet goed te zingen. Eye candy alert! Verder geen hoogstandje maar het is wel één van de weinige fris-klinkende nummers van deze halve finale (en één van de weinige uptempo nummers). Finaleplaats gegarandeerd, toch?
Cijfer: 6.5/10

9. Litouwen: Andrius Pojavis - Something
Matig gezongen met zwakke tekst en Engelse uitspraak. Geen slecht poprocknummer maar tenslotte weinig opzienbarend.
Cijfer: 4,5

De dames van Servië vind ik maar irritant: het nummer is een gedrocht. Van de zangkunsten ben ik ook absoluut niet onder de indruk. Het is meer kwaken dan wat anders.
35/39

Echt één van de grootste gedrochten van dit jaar (afgelopen jaren). En ook de act is al zo afgezaagd, met die pakjes. Alsof het al niet duidelijk genoeg was dat rood de duivel moet voorstellen, heeft ze ook nog van die stomme hoorntjes op . De dame in het wit lijkt op een travestiet en de Reese Methaarlepel look-a-like kan deze act ook niet redden. Irritant is hier inderdaad het goede woord voor.
Cijfer : 1.5

10. Servië: Moje 3 - Ljubav je svuda
Vorig jaar vond ik het nummer van Servië de beste maar dit jaar één van de slechtste inzendingen. Waardeloos nummer zonder inhoud, de zang stelt niet veel voor met idiote act.
Cijfer: 2

Och ja, vorig jaar hadden ze 'Nije Ljubav Stvar'. Dat was ook één van mijn favo's.

Inderdaad! Geweldige inzending. In 2010 hadden ze een van mijn favoriete inzendingen aller tijden met Lako Je Sve van Feminnem dat raar genoeg niet de finale haalde

Onweerwolf
[Servië] Moje 3 - Ljubav Je Svuda

Ja, is het heel erg als ik dit dus best wel een erg lekker nummer vind? Het is een beetje K3 gone wild op z'n Balkans, maar daar is niets mis mee toch? Het is immers 2013, moet kunnen. Het nummer is op zich niet heel speciaal, al is het refreintje erg goed, maar het is wel aanstekelijk. Deze blijft na 1x wel hangen, althans bij mij in ieder geval. Ook de zang is best prima al is het natuurlijk geen moeilijk nummer. De show mag nog wel wat opgeleukt worden en dan zie ik dit toch wel, met een beetje geluk, de finale halen.

Onweerwolf
Emile93 schreef:
Inderdaad! Geweldige inzending. In 2010 hadden ze een van mijn favoriete inzendingen aller tijden met Lako Je Sve van Feminnem dat raar genoeg niet de finale haalde

Dat was inderdaad schandalig ja.

Onweerwolf
Angelo schreef:

Servië
@0:37 Pikachu

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat was inderdaad schandalig ja.

Dank u!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.