MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Die Zjirinovski is een extremist die vaker wartaal uitslaat. Hij zal toch niet het standpunt van het Kremlin vertegenwoordigen mag ik hopen?

Iets anders: ik lees dat de regie van The Common Linnets in handen was van een Belg, Hans Pannecoucke. Dan is het succes van Ilse & Waylon ook een Belgisch succes, want het plaatje is enorm belangrijk geweest.

Ponty Mython schreef:
Heeft ene Anouk al gereageerd op het feit dat haar aartsrivale zeven plaatsen hoger is geeindigd met een simpel countrynummertje i.p.v. een 'artistiek' nummer zoals Birds? Dat moet toch wel pijn doen..

Ze kan het altijd nog gooien op het feit dat ze last van hormonen had toen ze dat zei.

Anouk kennende zal wel niet toegeven dat ze fout zat.

Heerlijk ook hoe Albert Verlinde wordt afgefikt nu... als iemand het eindelijk eens verdient is hij het

aERodynamIC schreef:
Is het ook wel want Oostenrijk doet het al jaren slecht

Dix laat ik vanwege zijn selectieve geheugen maar even voor wat het is. Wat jij hier nu trouwens doet is wat Dix ook doet: terugredeneren op basis van uitkomsten om één oorzaak te bediscussiëren, terwijl er meerdere oorzaken zijn. Een land kan het in principe altijd slecht doen en toch voordeel hebben van veel buurlanden.

Als je een beetje googelt komt je trouwens op allerlei wetenschappelijke studies terecht die de nabijheid van een land als relevante factor identificeren voor het stemgedrag. Landen die naast elkaar liggen of dicht bij elkaar in de buurt stemmen relatief vaker op elkaar.

Maar soit, het maakt ook niet zoveel uit. Was eigenlijk benieuwd of je nog steeds dacht dat de uitslag van het songfestival betekent dat het met die haat tegen homo's en zo in Oost Europa en Rusland wel meevalt.

De onderzoekers van de Universiteit Twente zijn het toch niet helemaal met jou eens (tm 2003).

http://doc.utwente.nl/66591/1/eurovisie_stator.pdf

Overigens lijkt het mij , dat als buurlanden op elkaar stemmen, iets cultureels is (artiesten, taal gebruiken zijn daar bekender).

Rudi S schreef:

Overigens lijkt het mij , dat als buurlanden op elkaar stemmen, iets cultureels is (artiesten, taal gebruiken zijn daar bekender).

Precies. Ik denk dat een Verenigd Koninkrijk, bijv. een "Birds" van Anouk, die al bekend zijn met artiesten als Lana Del Rey, veel beter kunnen behappen dan een Oost-Europees land waar veelal andere geluiden qua muziek vandaan komt. Dus dan is het niet eens zo heel vreemd dat er dan punten vanaf komen.

Rudi S schreef:
De onderzoekers van de Universiteit Twente zijn het toch niet helemaal met jou eens (tm 2003).

http://doc.utwente.nl/66591/1/eurovisie_stator.pdf

Grappig, want ik voel me juist bevestigd in mijn mening door hun onderzoek:

"Geografische factoren spelen na taal de belangrijkste rol. Zes landen hebben een voorkeur voor de liedjes van buurlanden, zelfs na correctie voor overeenkomsten in taal en cultuur (Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Slovenië en Zwitserland). Echter, Macedonië heeft juist een afkeer van de bijdragen van buurlanden. Bij veertien landen speelt de afstand tot het liedland een significante rol in het verklaren van de voting bias, waarbij de meeste landen de liedjes prefereren van landen die dicht bij hen in de buurt liggen."

Hun conclusie:

Echter, de veelgehoorde beschuldigingen van politiek gekleurd stemgedrag aan
het adres van Scandinavië, Oost-Europa en het voormalige Joegoslavië worden niet ondersteund door de data. Alleen tegen de Baltische staten is er overtuigend bewijs voor het bevoordelen van elkaars liedjes.

Hendrik68
Nou doordat alledrie de Baltische staten ons 12 punten hebben gegeven hebben ze het weer goed gemaakt. Zo belangrijk is het toch allemaal niet?

Rudi S schreef:
Hun conclusie:

Echter, de veelgehoorde beschuldigingen van politiek gekleurd stemgedrag aan
het adres van Scandinavië, Oost-Europa en het voormalige Joegoslavië worden niet ondersteund door de data. Alleen tegen de Baltische staten is er overtuigend bewijs voor het bevoordelen van elkaars liedjes.
Dat gaat specifiek over politiek gekleurd stemgedrag. Ik heb het echter nabijheid / landsgrenzen.

Zie ook de volgende quote om het onderscheid duidelijk te maken:

"Hoewel veel landen een duidelijke voorkeur of afkeur voor hun buren hebben en er dus wel degelijk geografisch gestemd lijkt te worden, is er alleen voor de Baltische staten sterk bewijs voor vriendjespolitiek."

Hendrik68 schreef:
Nou doordat alledrie de Baltische staten ons 12 punten hebben gegeven hebben ze het weer goed gemaakt. Zo belangrijk is het toch allemaal niet?
Agreed.

Nee, Scandinavie, Oost-Europa etc zijn buren van elkaar, maar jij hebt het helemaal tussen de oren zitten en bent met niets en door niemand te overtuigen en inderdaad zo belangrijk is het niet, ik geloof het verder wel.

Rudi S schreef:
Nee, Scandinavie, Oost-Europa etc zijn buren van elkaar, maar jij hebt het helemaal tussen de oren zitten en bent met niets en door niemand te overtuigen en inderdaad zo belangrijk is het niet, ik geloof het verder wel.
Wat zeg je hier nou eigenlijk, behalve dat ik koppig ben? Die paper van de UT is toch volstrekt duidelijk?

Deze quote uit de paper is ook de moeite waard:
Gaan de dames van Treble ons dit jaar naar de victorie leiden? Nederland heeft in elk geval de pech slechts twee buren te hebben. Hoewel wij België rijkelijk met punten bedelen (de gemiddelde bias in de periode 1975-2003 was +1.53 punten), zijn onze zuiderburen een stuk minder hartelijk naar ons toe (gemiddelde bias slechts +0.38 punten). Duitsland is iets doller op ons dan België, maar zal ons met een gemiddelde bias van +0.58 punten zeker niet aan de overwinning helpen. Kortom, als Nederland voor het zoveelste jaar wederom laag eindigt, dan hoeven we dat niet langer alleen te wijten aan onze slechte liedjes. Nederland heeft gewoon niet genoeg buren en de weinige buren die we hebben laten ons behoorlijk in de steek.

Svendra schreef:
Ierland en U.K. hebben hun successen in het verleden ook niet aan de vele buurlanden te danken.

Nee, die hebben dat te danken aan het feit dat iedereen toen nog in zijn of haar moerstaal diende te zingen en je dus met een Engelstalig liedje een licht voordeel had (tenzij het uiteraard een ruknummer is, dan ben je ongeacht de taal kansloos).

Je mag de successen uit het verleden niet met elkaar vergelijken daar er door de jaren heen verschillende regels waren op het songfestival. De combinatie van vakjury met televoting is nog maar sinds 2009.

Onweerwolf
Wat de winst van Oostenrijk bevestigt is dat elk land kan winnen.

Precies. Gewoon zorgen dat je een goed liedje hebt + eventueel proberen onderscheidend te zijn. Ik vind het wel verfrissend dat Oostenrijk heeft gewonnen, enkel jammer dat ze daarvoor deze act nodig hadden.

Wat ik me trouwens afvraag: Nederland staat bekend als uitermate tolerant maar een act als die van Oostenrijk was volgens mij never nooit uitgezonden naar het ESF. Om dan even een stapje extra te zetten: bizar dat uitgerekend Oostenrijk wel akkoord is gegaan. Over een EU land gesproken die niet bepaald als tolerant bekendstaat..

Alles voor de winst blijkbaar.

Of een kantelpunt in tolerantie? Vond Sieneke met draaiorgel trouwens schokkender dan deze act.

Onweerwolf
Joy4ever schreef:
Precies. Gewoon zorgen dat je een goed liedje hebt + eventueel proberen onderscheidend te zijn door je act. Ik vind het wel verfrissend dat Oostenrijk heeft gewonnen, enkel jammer dat ze daarvoor deze act nodig hadden.

Wat ik me trouwens afvraag: Nederland staat bekend als uitermate tolerant maar een act als die van Oostenrijk was volgens mij never nooit uitgezonden naar het ESF. Om dan even een stapje extra te zetten: bizar dat uitgerekend Oostenrijk wel akkoord is gegaan. Over een EU land gesproken die niet bepaald als tolerant bekendstaat..

Waarom zou een act als Conchita niet voor Nederland hebben mogen gaan?

Overigens is Nederland volgens mij niet zo heel erg tolerant hoor. Qua wetgeving zitten we wel goed maar qua bevolking..

Cured
Omdat die vrouw/man ? een baard had en vreemd was won ze zo 50 bonuspunten minimaal. Het moet om het nummer gaan, niet om de show eromheen en extravagant uitgedoste transgenders of andere soorten mensen; gewoon een man of een vrouw graag . of die dan gay of lesbo zijn boeit me niet, als ze het maar niet zo opzichtig tonen want dan kunnen ze beter op de Gay-Parade op die bootjes....

-SprayIt- schreef:
Vond Sieneke met draaiorgel trouwens schokkender dan deze act.

Onweerwolf schreef:
(quote)
Waarom zou een act als Conchita niet voor Nederland hebben mogen gaan?

Overigens is Nederland volgens mij niet zo heel erg tolerant hoor. Qua wetgeving zitten we wel goed maar qua bevolking..

Dat eerste zal vast verkeerd vallen bij de achterban van de Tros maar waarom niet we proberen het gewoon een keer. Als hoor je nu wel overal de naam van Caro Emerald.

Het tweede is helaas waar, ik heb niet het idee dat dit beter aan het worden is... Sterker nog... Maar goed ik denk dat we dat allemaal eigenlijk wel weten.

Martial
Er is inmiddels al heel wat gezegd over het Songfestival, maar wat ik wel een beetje jammer vind dat er door sommige wordt afgegeven op Anouk, want vooral zij is het geweest die Nederland weer op de Eurovisie Songfestivalkaart heeft gezet door als "grote" artiest haar nek uit te steken en om het aan te durven en ook nog is met een niet alledaags songfestivalliedje wat er ook heeft toe geleid dat Ilse de Lange ook overstag ging mede door het succes van Anouk vorig jaar op het ESF.

Ook inmiddels al flink wat namen gelezen die het dan maar volgend jaar moeten doen zoals een Within Temptation, maar die hebben al tig keer gezegd dat ze dat niet gaan doen en deze muziek is inmiddels ook wel een beetje achterhaald voor op een Songfestival datzelfde vind ik eigenlijk gelden voor een Caro Emerald waar de nieuwigheid ook wel van af is, maar dat is dan weer mijn mening.

nu staat de muziek op het festival ook niet echt bekend als vernieuwend dus in dat op zicht

Het wordt weer eens tijd dat men muziek gaat maken met gieters en zo. Een beetje originaliteit kan geen kwaad.

Even mijn voorspelling naast de uitslag leggen. Gewoon omdat het kan. En ook wel een beetje om te laten zien hoe goed ik het gedaan heb.

Hier de uitslag met mijn voorspelling tussen haakjes.

1. Oostenrijk (3)
2. Nederland (6)
3. Zweden (1)
4. Armenië (4)
5. Hongarije (2)
6. Oekraïne (5)
7. Rusland (9)
8. Noorwegen (8)
9. Denemarken (7)
10. Spanje (19)
11. Finland (21)
12. Roemenië (12)
13. Zwitserland (18)
14. Polen (22)
15. IJsland (15)
16. Wit-Rusland (20)
17. Verenigd Koninkrijk (11)
18. Duitsland (25)
19. Montenegro (17)
20. Griekenland (14)
21. Italië (16)
22. Azerbeidzjan (13)
23. Malta (10)
24. San Marino (23)
25. Slovenië (26)
26. Frankrijk (24)

De hele top 9 stond bij mijn bovenste 9 en ik heb vier landen precies goed voorspeld. Alleen met Malta zat ik er behoorlijk naast.

titan (crew)
Buurlanden of niet, feit is dat je nooit alleen dankzij je buurlanden het festival wint.

dix
Rudi S schreef:
Alleen tegen de Baltische staten is er overtuigend bewijs voor het bevoordelen van elkaars liedjes.
Terwijl die onderling cultureel ook behoorlijk verschillen en elkaars taal niet spreken. Kwestie van in hetzelfde historische schuitje zitten wellicht.

dix
Broner schreef:
Dix laat ik vanwege zijn selectieve geheugen maar even voor wat het is.
Da's beduidend minder moeite dan even teruglezen, agreed.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.