MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Duitsland: Ann Sophie - Black Smoke

In Duitsland was een klein 'relletje' tijdens de nationale finale. Andreas Kümmert won het festival maar had er eigenlijk niet zo'n zin in en vond dat de nummer 2, Ann Sophie, het beter kon doen.

Tja, het is weer wat anders dan onze Vader Abraham 'Doe dan Sieneke maar'.

Black Smoke is een beetje in de stijl van Lena die in 2010 won met Satellite en het jaar daarna 10e werd met Taken by a Stranger. De winst was overigens best verrassend omdat de grote 5 die automatisch in de finale staan (ik reken nummer 6 Italië even niet mee) het sinds de invoering van de halve finales niet echt best doen.

Zou het een 'afstraffing' voor die rare regel zijn? Zou het komen omdat de nummers echt niet goed zijn? Of is het toch omdat je een voordeel hebt als je je nummer 2 keer in 1 week kan presenteren? Niet iedereen beluistert immers alles al van tevoren.

Black Smoke dus: ik denk niet dat Duitsland weer een Lena -succesje gaat boeken. Een leuk hip nummertje, maar ook niet heel erg opvallend en dat is te weinig om te kunnen winnen, bovendien hebben ze concurrentie van Slovenië die een beetje dezelfde stijl stuurt.

Ranking in de finale: 11-15

Mijn lijstje (* en ** door naar de finale gok ik, *** is finalist):

1. Noorwegen **
2. Roemenië *
3. Rusland *
4. Oostenrijk ***
5. Portugal
6. Macedonië
7. Zweden **
8. Azerbeidzjan **
9. België *
10. Letland **

11. Armenië *
12. Servië *
13. Estland *
14. Montenegro **
15. Israel **
16. Slovenië **
17. Duitsland ***
18. Cyprus
19. Malta **
20. Zwitserland

21. IJsland **
22. Ierland **
23. Nederland *
24. Hongarije
25. Wit-Rusland *
26. Denemarken
27. Litouwen
28. Tsjechië
29. Albanië
30. Georgië

31. Polen
32. Griekenland *
33. Finland *
34. San Marino
35. Moldavië

Frankrijk: Lisa Angell - N'Oubliez Pas

Mijn grootste Songfestival favorieten, tevens klassiekers, zijn vaak Franstalig en komen uit Frankrijk (of Monaco, of Luxemburg, of etc. etc).
Dat is opmerkelijk want eigenlijk heb ik niet zo veel met Franse chansons. Blijkbaar wel dus want ook dit jaar vind ik Frankrijk een sterke inzending hebben. Weer eens behoorlijk traditioneel dit keer.

Lisa heeft een ballade volgens het boekje maar het is wel een sterke. Mooi, meeslepend en sterk gezongen. Niks op aan te merken maar of we dit jaar een Franstalige overwinning tegemoet gaan zien betwijfel ik. Anderen zullen het ongetwijfeld 'boring' vinden.....

Ranking in de finale: 11-15

1. Noorwegen **
2. Roemenië *
3. Rusland *
4. Oostenrijk ***
5. Portugal
6. Frankrijk ***
7. Macedonië
8. Zweden **
9. Azerbeidzjan **
10. België *

11. Letland **
12. Armenië *
13. Servië *
14. Estland *
15. Montenegro **
16. Israel **
17. Slovenië **
18. Duitsland ***
19. Cyprus
20. Malta **

21. Zwitserland
22. IJsland **
23. Ierland **
24. Nederland *
25. Hongarije
26. Wit-Rusland *
27. Denemarken
28. Litouwen
29. Tsjechië
30. Albanië

31. Georgië
32. Polen
33. Griekenland *
34. Finland *
35. San Marino
36. Moldavië

Italië: Il Volo - Grande Amore

Heerlijk dat die Italianen gewoon stug in eigen taal blijven zingen. Na jaren afwezigheid waren ze in 2011 weer terug op het Eurovisie podium en daarmee was er gelijk een zesde land dat elk jaar automatisch in de finale staat.
De andere 5 doen het niet heel erg overtuigend. Italië doet het beter met drie top 10 noteringen en 1 21e plaats sinds de terugkeer.

Ik denk dat het dit jaar niet anders zal zijn, sterker: Il Volo zou wel eens mee kunnen dingen voor de overwinning. Dat zou dan wel de eerste keer dat dit genre zo ver komt want over het algemeen slaat het vreemd genoeg minder aan op het Songfestival. Ook hebben ze wel wat concurrentie van Azerbeidzjan die dit jaar in dezelfde hoek opereert maar dan denk ik toch dat de Italianen meer opvallen met deze drie fris ogende jongemannen.

Zelf vind ik het ook een prima nummer. Wie weet Rome 2016?!

Ranking in de finale: top 5 (ik denk zelfs top 3).

1. Noorwegen **
2. Roemenië *
3. Rusland *
4. Oostenrijk ***
5. Portugal
6. Italië ***
7. Frankrijk ***
8. Macedonië
9. Zweden **
10. Azerbeidzjan **

11. België *
12. Letland **
13. Armenië *
14. Servië *
15. Estland *
16. Montenegro **
17. Israel **
18. Slovenië **
19. Duitsland ***
20. Cyprus

21. Malta **
22. Zwitserland
23. IJsland **
24. Ierland **
25. Nederland *
26. Hongarije
27. Wit-Rusland *
28. Denemarken
29. Litouwen
30. Tsjechië

31. Albanië
32. Georgië
33. Polen
34. Griekenland *
35. Finland *
36. San Marino
37. Moldavië

Onweerwolf
Precies twee uur gewandeld, precies 40 liedjes gehoord.

Het meeste staat wel aardig op z'n plek nu.

http://puu.sh/hn89Q/cc235e84f4.png
http://puu.sh/hn8d7/283e33a73e.png

Spanje: Edurne - Amanecer

Ook Spanje stuurt dit jaar kwaliteit met dit Madonna-Frozen-achtige nummer. Goed gekozen, zit prima in elkaar en heeft genoeg alternatief randje voor de sceptici en genoeg pop voor de 'gewone' liefhebbers.
Spanje heeft al een tijd niet meer gewonnen, dus wat dat aan gaat zou het leuk zijn als dat nu wel gebeurt. Ik denk dat ze dit jaar wel eens mee zouden kunnen gaan doen om een plaatsje bij de eerste vijf maar dan moet het live wel overkomen want dat is nogal bepalend bij dit soort nummers.

We zullen zien. Tot nu toe behoort ze wel tot mijn persoonlijke favorieten.

Ranking in de finale: top 5.

1. Noorwegen **
2. Roemenië *
3. Rusland *
4. Oostenrijk ***
5. Portugal
6. Spanje ***
7. Italië ***
8. Frankrijk ***
9. Macedonië
10. Zweden **

11. Azerbeidzjan **
12. België *
13. Letland **
14. Armenië *
15. Servië *
16. Estland *
17. Montenegro **
18. Israel **
19. Slovenië **
20. Duitsland ***

21. Cyprus
22. Malta **
23. Zwitserland
24. IJsland **
25. Ierland **
26. Nederland *
27. Hongarije
28. Wit-Rusland *
29. Denemarken
30. Litouwen

31. Tsjechië
32. Albanië
33. Georgië
34. Polen
35. Griekenland *
36. Finland *
37. San Marino
38. Moldavië

Onweerwolf
Spanje gun ik het wel om weer eens te winnen ja.

En ik sluit het niet uit.

Verenigd Koninkrijk: Electro Velvet - Still in Love with You

En de irritantsprijs dit jaar gaat naar de UK. Het lijkt of het land gewoon niet meer wil winnen en hier al helemaal niet mee.
Weinig nummers die tegen mijn irritatiegrens aanzitten dit jaar maar deze doet dat dus. Oervervelend en hou a.u.b. op om dit te vergelijken met Caro Emerald.

Maar goed, ze staan in de finale en daar is dan ook alles mee gezegd. Mijn stem krijgen ze niet dit jaar.

Ranking in de finale: bottom 5.

1. Noorwegen **
2. Roemenië *
3. Rusland *
4. Oostenrijk ***
5. Portugal
6. Spanje ***
7. Italië ***
8. Frankrijk ***
9. Macedonië
10. Zweden **

11. Azerbeidzjan **
12. België *
13. Letland **
14. Armenië *
15. Servië *
16. Estland *
17. Montenegro **
18. Israel **
19. Slovenië **
20. Duitsland ***

21. Cyprus
22. Malta **
23. Zwitserland
24. IJsland **
25. Ierland **
26. Nederland *
27. Hongarije
28. Wit-Rusland *
29. Denemarken
30. Litouwen

31. Tsjechië
32. Albanië
33. Georgië
34. Polen
35. Griekenland *
36. Finland *
37. San Marino
38. Moldavië
39. Verenigd Koninkrijk ***

Australië: Guy Sebastian - Tonight Again

Aan alles komt een einde, zo ook aan deze besprekingsronde. Veertig nummers dit jaar en ik sluit af met misschien wel de meest bijzondere, namelijk Australië.

Het verhaal is onderhand wel bekend. Down under zijn ze al jaren groot fan maar omdat ze geen lid zijn van de EBU mogen ze niet meedoen ook al zenden ze het elk jaar uit.
Als bijzondere geste vanwege het zestigjarig bestaan van het Songfestival doet het land eenmalig mee en staan ze gelijk in de finale.

Mochten ze winnen dan zal het niet in Australië plaatsvinden volgend jaar en het is eenmalig. Eerst zien dan geloven natuurlijk, maar zover is het nog niet.

Laat ik beginnen met een mogelijk overwinning: het land zit wel bij de favorieten. Ze hebben net als Finland een gunfactor wat helpt en het lied zelf is ook zo verkeerd nog niet.
Het enige probleem is dat het typisch zo'n lied is wat je dagelijks overal wel hoort. Het is verre van uniek. Dat zijn nummers op het festival zelden maar dit nummer heeft dat toch wel sterk (een beetje zoiets als Denemarken dit jaar).

Een top 10 notering zit er volgens mij bijna wel zeker in, en top 5 zou mogelijk moeten zijn. Winst? Ik betwijfel het, maar je weet maar nooit.

Ranking in de finale: top 10

1. Noorwegen **
2. Roemenië *
3. Rusland *
4. Oostenrijk ***
5. Portugal
6. Spanje ***
7. Australië ***
8. Italië ***
9. Frankrijk ***
10. Macedonië

11. Zweden **
12. Azerbeidzjan **
13. België *
14. Letland **
15. Armenië *
16. Servië *
17. Estland *
18. Montenegro **
19. Israel **
20. Slovenië **

21. Duitsland ***
22. Cyprus
23. Malta **
24. Zwitserland
25. IJsland **
26. Ierland **
27. Nederland *
28. Hongarije
29. Wit-Rusland *
30. Denemarken

31. Litouwen
32. Tsjechië
33. Albanië
34. Georgië
35. Polen
36. Griekenland *
37. Finland *
38. San Marino
39. Moldavië
40. Verenigd Koninkrijk ***

En laat ik eens gek doen en op basis van de studio-opnames, polls en bookmakers een voorspelling plaatsen:

1. Zweden
2. Estland
3. Italië
4. Australië
5. Azerbeidzjan
6. Finland
7. Spanje
8. Rusland
9. Noorwegen
10. Griekenland

Ik vind Engeland toch wel een verademing hebben tussen al dat epische ''rustig pianocouplet, overdonderend refrein'' geweld. Zeker 30 van de 40 deelnemers hebben een nummer ingestuurd dat al veel te vaak eerder op het toneel is verschenen en ook beter is gedaan daarvoor. Nu zal ik ook geen 12 punten aan VK geven en ik ben bang dat het land door gebrek aan interesse weer kansloos in de onderste groep van de finale terecht zal komen, maar het proberen van iets nieuws er in te brengen heeft altijd mijn sympathie. Zo vond ik dat ook van Frankrijk en Georgië vorig jaar, maar beide landen strandden dan weer op een teleurstellende plek. Het altijd goed presterende Zweden heeft toch wel iets ingestuurd waar wat meer passie in zit dan ons suffe liedje.

Finland doet natuurlijk een (waarschijnlijk) geslaagde gooi naar de ''cultstem'' van het festival. Waar IJsland vorig jaar daarmee nog vrij ver is gekomen en Oostenrijk op die manier nog het festival wist te winnen. Wie weet zorgt dat nog voor wonderen.

Ik weet dat ik alleen sta in mijn liefde voor het nummer uit Portugal dit jaar maar deze piano versie vind ik dus ook schitterend!

Mijn complete lijstje:

1. Noorwegen: Mørland & Debrah Scarlett – A monster like me**
Jaaaaaa! 1 woord: Kippenvel!!!!
2. Montenegro: Knez – Adio **
Allereerst wil ik even zeggen: Wat een mooie clip (geldt ook voor Roemenië trouwens). Knez heeft een erg prettige stem (net als Željko Joksimović overigens). Had het nummer nog niet in zijn geheel gehoord maar wat een goed nummer weer. Aparte opbouw en bijzonder genoeg! Ik houd er wel van! Finale zit er wel in! 
3. Oostenrijk: The Makemakes- I Am Yours
Prachtig nummer! Echt heerlijk!
4. Spanje: Edurne- Amanecer
Erg sterk nummer van Spanje! Kansmaker!
5. Zweden: Måns Zelmerlöw – Heroes**
Ik ken dit nummer na Trijntjes nummer het langst, omdat ik altijd de Melodifestivalen kijk. Zweden stuurt (net als elk jaar) een ijzersterk nummer met een goede act (als het getekende mannetje mag blijven). Dit gaat sowieso heel hoog eindigen. Top 3 zeker! Ik zou het niet erg vinden als het weet te winnen. Mans heeft een sterke, lekkere stem en hij heeft de looks ook 
6. Hongarije: Boggie – Wars for Nothing
Mooi! Ze heeft een mooie breekbare, doch krachtige en pure stem. Bouwt erg mooi op. Simpele melodielijn maar wel mooi. Ik houd hier wel van!
7. Italië- Il Volo- Grande Amore
Mooi, bombastisch nummer.
8. Rusland: Polina Gagarina – A Million Voices *
Ja hoor! Erg goed en slim nummer! Sterke stem! Heerlijk!
9. Roemenië: Voltaj – De la capăt – All Over Again *
Mooi, mooi nummer! De Roemeense deel vind ik mooier dan het Engelse deel maar ik ben al lang blij dat ze het niet in zijn geheel in het Engels doen. Ik weet alleen niet waarom, maar ik heb ook een beetje het voorgevoel dat dit nummer niet de finale gaat halen. Het mist een hoogtepunt. Ook de afronding van het nummer vind ik jammer. Toch vind ik dit een van de betere inzendingen dit jaar. We zullen zien wat het gaat doen. Maar het wordt sowieso geen Boekarest 2015.
10. Slovenië: Maraaya- Here for You**
Lekker nummer! Maraaya heeft een aparte en herkenbare stem. De zoveelste goede bijdrage uit Slovenië!

11. Tsjechië: Marta Jandová & Václav Noid Bárta – Hope Never Dies
Ik heb normaal niet zo veel met dit genre, maar ik vind dit toch erg sterk gezongen. Zowel de dame als de heer hebben erg prettige stemmen. Het nummer is goed opgebouwd! Hopelijk is het live goed en zit een finale erin. Vooralsnog vrees ik van niet. 
12. Australië: Guy Sebastian- Tonight again
Heerlijk soulvol nummer.
13. België: Loïc Nottet - Rhythm Inside *
Geen slecht nummer maar ik moest het wel een paar keer horen voor ik het kon waarderen. Blijkt na een paar keer toch behoorlijk catchy te zijn.
14. Polen: Monika Kuszyńska – In The Name of Love
Prettige vrouwenstem met een prettig, niet al te bombastisch nummer.
15. Macedonië: Daniel Kajmakoski - Autumn leaves
Ja, ook ik vond de eerste versie leuker, maar dit is geen slecht nummer. Alleen is het nu veel minder catchy.
16. Armenië: Genealogy - Face the Shadow *
Nummer komt wat laat op gang vind ik, maar het nummer is in principe oké. Begin het steeds beter te vinden!
17 Azerbeidzjan: Elnur Huseynov – Hour Of The Wolf**
Azerbeidzjan haalt altijd de finale, dus nu zal nu ook wel weer. Het is een slim opgebouwd nummer maar mist toch wat authenticiteit. Ik snap de vergelijking met Josh Groban goed. Ik vind het niet erg als hij inderdaad de finale haalt, maar hoop dat hij het live ook een beetje kan zingen. Dat zagen we vorig jaar bijvoorbeeld bij Dilara: studioversie is prachtig maar live is het bagger. Vooralsnog prima nummer!
18. Litouwen: Monika & Vaidas – This Time **
Lekker vrolijk nummer! Eindelijk! Dat mis ik toch wel een beetje hoor dit jaar! De luchtigheid! Heerlijk! Ze zingen live ook best goed samen. Klinkt vooral in de samenzang goed. Ik vind de toevoeging van Monika wel mooi (zeker in de samenzang dus). Nu hopen dat Vaidas het op het podium warm heeft en tijdens de show zijn shirt ook uittrekt (alleen jammer van die tattoo).
19. Albanië: Elhaida Dani – I’m Alive
Albanië vind ik meestal best een interessant land op het Songfestival. Zeker vanaf 2010. Alleen de bijdrage in 2013 vond ik miserabel. Verder hebben ze altijd wel goede nummers. Dit jaar ook weer. Het is een prima lied, alleen helaas niet catchy genoeg voor het festival ben ik bang.Van mij mogen ze de finale halen maar ik denk dat het ze dit jaar weer niet gaat lukken. Zonde! Albanië verdient beter vind ik! 
20. Frankrijk: Lisa Angell- N'oubliez pas
Mooie Franse chanson.

21. Letland: Aminata – Love Injected**
Zingen kan ze wel zeg! Lekker hoor! Het nummer is prima maar mist toch nog iets (al kan ik mijn vinger er niet echt op leggen). Toch twijfel ik over een finaleplaats. Vooralsnog denk ik dat het wel mogelijk is.
22. Zwitserland: Mélanie René – Time to shine
Ik vind vooral het refrein sterk maar de coupletten vallen inderdaad wat in het niet. Geen slecht nummer maar ook zeker geen winnaar. Ik gok op geen finaleplaats. 
23. Malta: Amber – Warrior** 
Ik was meer gecharmeerd van een eerdere poging die Amber waagde (In Control). Maar Warrior is niet slecht. Live klonk het eerder wat minder. Ik ben benieuwd. 
24. IJsland: María Ólafsdóttir – Unbroken**
Goed liedje, maar het gaat redelijk snel vervelen dankzij de ietwat schelle stem van Maria. Ook vind ik het verschil tussen couplet en refrein te onduidelijk. Niet bijzonder genoeg.
25. Georgië: Nina Sublatti – Warrior 
Lekker stevig nummer! Maar ik denk ook niet dat ik het te vaak moet horen. Gaat snel vervelen omdat ook dit nummer een hoogtepunt mist. 
26. Nederland: Trijntje Oosterhuis - Walk Along *
Why ayayayay? 
27. Cyprus: John Karayiannis – One Thing I Should Have Done
Iets te saai om hoge ogen te scoren. Ik vind het te cliché en zoet. Het glazuur springt bij dit nummer van mijn tanden af. Jammer. Heb dan liever een nummer als La La Love van een paar jaar geleden 
28. Estland: Elina Born & Stig Rästa - Goodbye to yesterday*
Ik weet het niet... Ik heb een dubbel gevoel bij dit nummer. Van de ene kant is catchy en eigentijds, van de andere kant vind ik het een te beetje ongeïnteresseerd gezongen. Misschien hoort dat het er wel bij maar het is niet helemaal mijn ding. Komt in de finale zeker in de top 5!
29. Israël: Nadav Guedj – Golden Boy**
Ik heb een gruwelijke hekel aan dat gejammer zoals ze dat in het Midden-Oosten zo goed kunnen. In het begin van het couplet doet Nadav dat ook. Echter ontpopt het zich tot een Ed Sheeran nummer (doet me denken aan Sing). Vervolgens krijgt het nummer toch weer een gedaantewisseling met veel Oosterse (bijna Turkse) invloeden. Raar genoeg is het nummer toch wel een geheel. Grappig gedaan. Het zal niet mijn favoriete nummer van het festival worden, maar echt slecht vind ik het ook niet. (al had ik liever Same Heart van vorig jaar!
30. Denemarken: Anti Social Media – The Way You Are *
Blijft op een vervelende manier hangen. Zou er niet rouwig om zijn als dit de finale niet haalt.

31. Duitsland: Ann Sophie- Black Smoke
Vervelend nummer en een vervelende uitspraak heeft ze!
32. Griekenland: Maria Elena Kyriakou - One Last Breath 
Normaal vind ik vrouwenstemmen en ballads een ideale combinatie- helemaal mijn ding. Echter weten zowel dit nummer als haar stem me niet te raken
33. Moldavië: Eduard Romanyuta - I Want Your Love
Ik vind het van de ene kant een ongelofelijk stom nummer, van de andere kant ook totaal niet. Guilty Pleasure denk ik dan maar... 
34. Servië: Bojana Stamenov – Beauty Never Lies *
Vanaf het houseachtige stuk verliest het mijn interesse, maar begin dit steeds meer te waarderen.
35. Ierland: Molly Sterling – Playing With Numbers
Nee, gewoon nee! Dit kan niet de finale behalen. Daar is het gewoon te saai voor. Nummer is niet bijzonder en de stem van Molly ook niet. Bij zo'n nummer kun je ook geen fantastische act bedenken dus nee ik denk niet dat dit finale-waardig is. Ikzelf vind het nummer matig. Rustig, maar daar hebben we er al genoeg van dit jaar! Jammer Ierland! Dat wordt m weer niet!
36. San Marino: Michele Perniola & Anita Simoncini – Chain of Lights
Ik was net gewend aan Valentina op het festival! Houd ze er mee op! Ik grapte destijds al met NYCL dat ze misschien mee bleef doen omdat er geen andere zangeressen in San Marino zouden zijn. Maar helaas kapt ze er nu mee...
Het nummer Chain Of Lights heb ik nu een paar keer gehoord maar ik merk dat ik het steeds vergeet. Het maakt blijkbaar geen indruk en blijft niet hangen. Dat zal het op het festival ook niet doen... Weer geen finale voor dit minilandje!
37. Wit-Rusland: Uzari & Maimuna – Time *
De eerste 20 seconden deden me denken aan 'Not Alone' van Armenië vorig jaar. Daarna krijgt het nummer snel een irritante beat. De viool in de bridge is ronduit irritant en het refrein is saai en blijft op een vervelende manier hangen.
38. Portugal: Leonor Andrade – Há um mar que nos separa
Hier kan ik kort over zijn: futloos nummer zonder hoogtepunt. Gaat de finale ook niet halen.
39. Groot- Brittannië: Electro Velvet- Still In Love With You
Stom en kinderachtig nummer.
40. Finland: Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina mun pitää
1 woord: BAGGER! Gelukkig duurt het maar anderhalve minuut...

Onweerwolf
Polen is bij mij een laatbloeier, die ik nu steeds meer begin te waarderen.

De eerste halve finale beluisterd, dit is mijn oordeel:

1. Moldavië: Eduard Romanyuta - I Want Your Love
Boybandmuziek met allerhande clichés en heel korte houdbaarheid, snel vergeten.
Cijfer: 3

2. Armenië: Genealogy - Face the Shadow
Dit ligt mij ook niet, pompeuze ballad met een hoog kitschgehalte en chaotische zang, zoiets kan alleen op het ESF.
Cijfer: 3,5

3. België: Loïc Nottet - Rhythm Inside
De zang vind ik niet aangenaam maar het nummer is wel vrij origineel en opvallend modern (naar ESF-maatstaven).
Cijfer: 5,5

4. Nederland: Trijntje Oosterhuis – Walk Along
Trijntje Oosterhuis heeft wel een mooie stem maar het nummer zelf is te doorsnee en dat waaiaaiaai irriteert op den duur.
Cijfer: 4,5

5. Finland: Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina mun pitää
Natuurlijk gewaagd en opvallend maar het is mij te repetitief en te knullig.

6. Griekenland: Maria Elena Kyriakou - One Last Breath
Een traditionele ballad, degelijk maar ook vrij saai.
Cijfer: 5

7. Estland: Elina Born & Stig Rästa - Goodbye to yesterday
Eindelijk een goed nummer: vlotte en aanstekelijke melodie, fijne blazers.
Cijfer: 7,5

8. Macedonië: Daniel Kajmakoski - Autumn leaves
Dat mag er ook zijn, weliswaar een tikkeltje pompeus maar refrein blijft hangen en de productie is opvallend eigentijds.
Cijfer: 6

9. Servië: Bojana Stamenov – Beauty Never Lies
Het nummer is aardig totdat die housebeat komt invallen en Bojana in ordinair geschreeuw valt. Jammer!

10. Hongarije: Boggie – Wars for Nothing
Goed bedoeld maar de boodschap wordt op een te simpele manier gebracht en het nummer zelf en de zang zijn te zeurderig.
Cijfer: 4

11. Wit-Rusland: Uzari & Maimuna – Time
Op zich een redelijk pakkend deuntje maar die dichtgeknepen zang, de beat en de te overheersende (kitscherige) viool doen mij toch een onvoldoende geven.

12. Rusland: Polina Gagarina – A Million Voices
Een oproep voor vrede in een wat kleffe maar krachtige ballad mede door de sterke zang die mij aan Celine Dion doet denken.

13. Denemarken: Anti Social Media – The Way You Are
Een opvallende groepsnaam voor een pretentieloos deuntje. Aanstekelijk en wat retro maar ook wat niemendallerig.

14. Albanië: Elhaida Dani – I’m Alive
Een nummer dat het ene oor in en het andere terug uitgaat, vocaal bereikt ze soms de irritatiegrens.

15. Roemenië: Voltaj – De la capăt – All Over Again
Ik hoor hem tenslotte liever in eigen taal zingen dan in schabouwelijk Engels. Wel een mooi nummer met een boodschap.
Cijfer: 6,5

16. Georgië: Nina Sublatti – Warrior
Een stevig nummer door de zang en de drums maar verveelt vrij snel door het teveel herhalen van het refrein.

Het wordt weer tijd om dit topic in de gaten te gaan houden en me in de inzendingen te gaan verdiepen. Over 11 dagen is de eerste halve finale al!

Ik surf nu naar eurovision.tv

Alle deelnemers aan de eerste halve finale heb ik net voor de eerste keer beluisterd (op Trijntje na dan). Hieronder staan mijn eerste indrukken en voorspellingen.

Mijn voorlopige favorieten komen stuk voor stuk uit Oost-Europa: Georgië en Roemenië voorop, Wit-Rusland, Moldavië en Macedonië daarachter.

Estland, Denemarken en Servië zie is als grote favorieten voor een finaleplaats en nu ik het nummer van Georgië nog een keer op heb staan wil ik die daar ook graag aan toevoegen. Gek genoeg heb ik niet het idee dat ik al een potentiële winnaar gehoord heb. Misschien moet ik gewoon nog een beetje in Eurovisie-stemming komen.

01. Moldova: Eduard Romanyuta - I Want Your Love
Een zeer moderne popsong die rechtstreeks de top 40 in kan. Het eerste couplet vond ik hem nogal als boybandboy klinken, maar gelukkig wordt het nergens te glad. Goed nummer.

02. Armenia: Genealogy - Face The Shadow
Een beetje klef en een beetje bont met al die verschillende zangers en zangeressen die er ieder een eigen stijl op nahouden. De bridge plus outro zitten muzikaal trouwens wel erg lekker in elkaar.

03. Belgium: Loïc Nottet - Rhythm Inside
Hou eens op zeg, laat dit soort nummers lekker aan Lorde zelf over. Andere artiesten kopiëren vind ik sneu, helemaal als het zo overduidelijk is. Dat gerapapap vind ik ook zwaar irritant.

04. The Netherlands: Trijntje Oosterhuis - Walk Along
Met een luchtig en aanstekelijk popliedje kun je eigenlijk niet de mist in gaan. Walk Along is zeker aanstekelijk en is gewoon een leuk liedje. Niet opzienbarend, maar zeker leuk.

05. Finland: Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun Pitää
Dit is natuurlijk drie keer niks, maar zal vast een hoop sympathiestemmen krijgen. Eentonig, totaal geen opbouw en slechte zang. Is er trouwens ooit eerder zo’n kort liedje naar het Songfestival gestuurd?

06. Greece: Maria Elena Kyriakou - One Last Breath
Hier is dan de eerste typische Eurovisie-ballad. Gevoelig liedje met een pompeuze climax, inclusief bijpassende uithalen. Dit doet mij helemaal niks.

07. Estonia: Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday
Stig klinkt als iemand die het live zwaar gaat krijgen, maar dat is van later zorg. Het liedje is leuk en de blazers zijn een slimme toevoeging. Dit kan wel eens gaan scoren.

08. F.Y.R. Macedonia: Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves
Dit vind ik mooi. Een krachtige ballad met een erg fijne stem. Muzikaal mooi ondersteund, groots en klein op de juiste momenten. Desondanks een vrij onopvallend liedje.

09. Serbia: Bojana Stamenov - Beauty Never Lies
De boodschap is prima, maar de tekst waarmee ze die boodschap vertelt is best kneuterig. Gelukkig klinkt het wel erg goed, vooral haar zang. Dat eurodance-stukje doet overigens zwaar afbreuk aan het nummer.

10. Hungary: Boggie - Wars For Nothing
Zo’n klein liedje kan live wel eens erg mooi blijken. Voorlopig vind ik het maar saai. Jammer dat ze het niet klein houden, want die samenzang doet nogal kitscherig aan.

11. Belarus: Uzari & Maimuna - Time
Wit-Rusland stuurt een slim en hip nummer. De spectaculaire live-performance met violiste-in-zandloper zie k nu al voor me. Het refrein is wat eentonig, maar het liedje is verder prima.

12. Russia: Polina Gagarina - A Million Voices
Ik heb pas 12 nummers gehoord, maar ik ben al die kleffe, maatschappelijk verantwoorde teksten nu al beu. Rusland kan wel een charmeoffensief gebruiken, dus ik begrijp het wel. A Million Voices is best mooi, maar hangt wel van Eurovisie-clichés (uithalen, koortje, tekst) aan elkaar.

13. Denmark: Anti Social Media - The Way You Are
Dit soort liedjes geven het Songfestival kleur. Een heerlijk fris liedje als dit is altijd leuk om erbij te hebben en kan bovendien nog aardig gaan scoren ook.

14. Albania: Elhaida Dani - I'm Alive
Soms vallen bepaalde zanglijnen gewoon erg goed in de smaak. Soms zit een nummer vol met alleen maar van zulke zanglijnen. Zo’n nummer is dit. Alleen die veeeel te lange aiaiaiaiai stoort me behoorlijk.

15. Romania: Voltaj - De La Capat/All Over Again
Wauw, komt er tóch nog een echte topper voorbij. Ik kan moeilijk onder woorden brengen wat ik hier zo goed aan vind, maar ik ben fan. Wel jammer dat je het verschil tussen zijn Roemeens en zijn Engels niet hoort.

16. Georgia: Nina Sublatti - Warrior
Eerste gedachte: Live wordt dit een lelijke schreeuwpartij. En verder: Krachtig nummer met een goed refrein, maar vooral erg goede coupletten. Kan een succesnummertje worden.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Is er trouwens ooit eerder zo’n kort liedje naar het Songfestival gestuurd?

Volgens mijn digitale bieb duurde Noorwegen 1966 1 minuut en 40 seconden. dus Finland 2015 heeft dat record met 10 seconden aangescherpt.

Tweede halve finale:

1. Litouwen: Monika & Vaidas – This Time
Een vrolijk nummer maar veel doet het niet bij mij en de samenzang is meer chaotisch dan harmonieus.

2. Ierland: Molly Sterling – Playing With Numbers
Op zich een behoorlijk uitgevoerde ballad maar wat zoutloos en net niet pakkend genoeg.

3. San Marino: Michele Perniola & Anita Simoncini – Chain of Lights
Een tekst vol met clichés in een typisch maar weinig opvallend ESF-nummer dat snel vergeten is.

4. Montenegro: Knez – Adio
Een typische ESF-Balkanballad en ook vrij voospelbaar maar dit heeft tenminste wel sfeer (en melancholie).

5. Malta: Amber – Warrior
Een pompeuze ballad waarvoor haar stem toch wat te dun is al valt het melodisch wel mee.

6. Noorwegen: Mørland & Debrah Scarlett – A Monster Like Me
Weer een ballad maar van het goede soort, eentje met spanning en emotie en ook een goede tekst.

7. Portugal: Leonor Andrade – Há Um Mar Que Nos Separa
Het begint veelbelovend maar het refrein kan niet overtuigen en de zang is ook te mager en niet toonvast.

8. Tsjechië: Marta Jandová & Václav Noid Bárta – Hope Never Dies
Een ballad met veel bombast maar weinig wol en wederom typisch ESF. Niet mijn ding dus.

9. Israël: Nadav Guedj – Golden Boy
Een beetje van alles wordt erin gegooid maar daarom heb je nog geen goed nummer, zeker als de tekst zo lamentabel is.

10. Letland: Aminata – Love Injected
Een moderner geluid maar dit is het ook niet, met name de geforceerde zang en die ooh-ooh's doen mij soms pijn aan de oren.

11. Azerbeidzjan: Elnur Huseynov – Hour Of The Wolf
Geen slecht nummer met sterke vocalen maar ook wat gelikt en die koortjes op het einde zijn te nadrukkelijk aanwezig.

12. IJsland: María Ólafsdóttir – Unbroken
Lijkt een doorslag van vele andere ESF-inzendingen en huidige hits. Slecht is het niet maar het is te doorsnee en boeit mij weinig.

13. Zweden: Måns Zelmerlöw – Heroes
Ook hier lijken de verpakking en de bombast belangrijker dan de inhoud en ik heb hier bovendien een déja-vu-gevoel bij.

14. Zwitserland: Mélanie René – Time to shine
Wederom een voorspelbaar nummer met dramatiek en bombast. Al is het in zijn geheel niet onaaardig (lees gepolijst) in elkaar gestoken.

15. Cyprus: John Karayiannis – One Thing I Should Have Done
Toch liever een klein liedje met meer inhoud. Al kabbelt dit wat te spanningloos voorbij.

16. Slovenië: Maraaya – Here For You
Dit behoort ook tot de betere inzendingen al was het door de vaart, het behoorlijke refrein en vrij aparte stem.

17. Polen: Monika Kuszyńska – In The Name of Love
Een ballad maar dan eentje die het ene oor in en het andere uit gaat, er mocht meer passie in.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Volgens mijn digitale bieb duurde Noorwegen 1966 1 minuut en 40 seconden. dus Finland 2015 heeft dat record met 10 seconden aangescherpt.
Handig, zo'n Eurovisie-goeroe die overal een antwoord op heeft.

En op de derde plaats Monaco in 1966: Tereza Kesovija - Bien Plus Fort met 1:50

Maar eerst 'door de zure appel heen bijten' met het bezoeken van twee jubileumfestivals (60 jaar ESF). Twee keer Sandra Kim zien/ontmoeten in nog geen week tijd en NB in ons land kan ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan (09&15 mei). De rest van de programmering zal mij een worst wezen.

Althans, dat was mijn bedoeling. Maar de wat kleiner van opzet georganiseerd songfestival-feestje Utopiavision (zie link) is inmiddels geannuleerd.
Vrij dubieuze beslissing van het team SBS6/Talpa, die er amper gehoor heeft gegeven aan deze annulatie. Maar ik heb zo mijn bronnen....weten hun veel
Sieneke, Frizzle Sizzle, Sandra Kim en Marlayne live in Utopia! - show.nl

Vooralsnog gaat Eurovison in Concert Amsterdam gewoon door. Jammer dat dit feest zo'n massaal gebeuren is (kans op 17000 mensen). Carnaval/Après Ski Hut-achtige taferelen is niet aan mijn besteed dus ik hoop dat Sandra aan het begin van de programmering zit. Wordt vervolgd.....
15/05/2015 Sing Along Festival/Ziggo Dome/Amsterdam

aERodynamIC schreef:
Twee goeroes!

Arme sheep67. Jij moet een oprecht groot fan zijn. Ik zou dat soort bijeenkomsten voor geen goud willen bijwonen.

Ook alle deelnemers aan de tweede halve finale heb ik inmiddels voor het eerst beluisterd. Dit zijn mijn eerste indrukken en voorspellingen.

De inzending van Zweden is het eerste nummer dat ik hoor waarvan ik meteen het gevoel heb dat dit kan gaan winnen. Ook Israël lijkt me best sterk, net als Malta en Polen. Noorwegen zou ook hoge ogen kunnen gooien, maar daar hangt veel af van de performance.

Zelf vind ik Zweden , Malta en in mindere mate Israël ook best sterk. Letland zou wel eens mijn favoriet van dit jaar kunnen worden, al zijn dat soort uitspraken gevaarlijk na pas een rondje luisteren.

01. Lithuania: Monika Linkytė and Vaidas Baumila - This Time
Met een liedje als dit zit je waarschijnlijk wel veilig, want niemand zal hier iets op tegen hebben. Bovendien zijn ze een leuk stel samen. Een typische middenmoter.

02. Ireland: Molly Sterling - Playing With Numbers
Op zich een goed liedje, maar echt op gang komen doet het niet, terwijl het ook niet als een pure ballad voelt. Moeilijk te plaatsen dit, benieuwd hoe het publiek hierop reageert.

03. San Marino: Anita Simoncini & Michele Perniola - Chain of Lights
Haar stemmetje vind ik wel erg zoet, maar dat past in dit geval perfect bij de tekst. Klef nummer met een duidelijk Ralph Siegel-stempel, maar eigenlijk toch best mooi, zeker de eerste minuut.

04. Montenegro: Knez - Adio
Charmant nummer, gezongen in de eigen taal. Helaas is dit een gevalletje ene oor in, andere oor weer uit. Alleen de laatste minuut vind ik ineens opvallend sterk.

05. Malta: Amber - Warrior
Een nummer met zo’n titel vraagt om krachtige zang, maar ik vraag me af of deze zangeres dat in zich heeft. In de video klinkt ze niet heel overtuigend. Aan het liedje zelf zal het niet liggen.

06. Norway: Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me
Dat zijn hoge noten! Succes ermee. De zanglijnen in dit nummer zijn erg mooi en ondersteund door de videoclip komt dit wel binnen. Live zullen ze een indrukwekkende performance nodig hebben, anders is dit te saai en te flets.

07. Portugal: Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa
Dat smerige taaltje kan ik haar niet kwalijk nemen, dus dat zal ik niet doen. Ze heeft wel pit en brengt dat aardig over, al mist ze hier en daar wat noten. Aardig, maar op geen enkele manier opvallend of onderscheidend.

08. Czech Republic: Marta Jandová and Václav Noid Bárta - Hope Never Dies
Die bonkige vent heeft precies de stem die je van zo iemand verwacht, maar lekker klinken vind ik het niet. Zijn accent vind ik ook storend. Het liedje vind ik ook niet veel soeps en ben ik nu alweer vergeten.

09. Israel: Nadav Guedj - Golden Boy
De tekst van het refrein doet pijn aan mijn oren, maar als ik dat even van me afzet blijft er een verdraaid leuk nummer over. Sympathieke gozer ook, dus volgens mij zit er wel een succesje in.

10. Latvia: Aminata - Love Injected
Zelfs buiten ESC-context vind ik dit een zeer interessant nummer. Dit kan een persoonlijke favoriet worden, maar live zie ik dit absoluut niet uit de verf komen. Die uithalen gaan sowieso de mist in.

11. Azerbaijan: Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf
Van Azerbeidzjan ben ik ijzersterke inzendingen gewend en dan valt dit toch wat tegen. Wederom een best aardig nummer, maar wel erg braaf en saai. Misschien dat dit na vaker luisteren nog wat mooier wordt.

12. Iceland: Maria Olafs - Unbroken
Van Scandinavische landen kun je moderne inzendingen verwachten. Dat scoort in de regel vaak goed, maar niet als je zo’n vlak, nietszeggend liedje stuurt als IJsland dit jaar doet. Niet slecht, maar ook absoluut niet bijzonder.

13. Sweden: Måns Zelmerlöw - Heroes
Kijk IJsland, zo moet het. Modern, fris en opvallend. Niet dat ik dit soort nummers nooit eerder heb gehoord, maar dit nummer zit goed en slim genoeg in elkaar om zich in je brein te nestelen. Potentiële winnaar.

14. Switzerland: Mélanie René - Time To Shine
De coupletten klinken zó veelbelovend, maar de refreinen weten het net zo te verpesten. Die stellen drie keer niks voor. Als je coupletten interessanter klinken dan je refrein heb je en raar nummer geschreven. Zonde.

15. Cyprus: John Karayiannis - One Thing I Should Have Done
Mooi liedje, leuke jongen. Dat moet genoeg zijn voor minimaal een finaleplaats. Erg bijzonder is het natuurlijk niet, maar een veilige (en die zin misschien ook verstandige) keuze is het zeker.

16. Slovenia: Maraaya - Here For You
De eerste tien seconden vind ik niks, maar daarna wordt het al snel beter. Een spetterende popsong met westerse allure. Wel wat eentonig en niet bijster origineel, maar toch een prima song.

17. Poland: Monika Kuszyńska - In The Name Of Love
Dit nummer dreigt erg zeurderig te worden, tot het liedje halverwege openbreekt. De tweede helft is daardoor ineens wél erg mooi. Toch jammer van die lange aanloop.

Dat nummer van Polen doet me trouwens ontzettend veel aan Dream Theater denken. Jawel, aan Dream Theater. Ik durf wel te stellen dat deze gelijkenis puur toeval is.

Monika Kuszyńska - In the Name of Love
Dream Theater - Breaking All Illusions

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:

Hmz, daar heb ik een versie van 2 minuten van..

Dit zijn de 20 kortste volgens mijn files:

http://puu.sh/hGVHB/53d11b0782.png

aERodynamIC schreef:
Arme sheep67. Jij moet een oprecht groot fan zijn. Ik zou dat soort bijeenkomsten voor geen goud willen bijwonen.

Noem het voor mij part lichtelijk gestoord Eric
J'aime la Vie dat zijn al 3 minuten. Vervolgens zingen een aantal artiesten een tweede willekeurig songfestival-nummer. Heb inmiddels al vernomen van Sandra dat ze heeft gekozen voor Céline Dion, die in '88 won met Ne Partez Pas Sans Moi. Moet zeggen, dat doet ze heel goed. Dat zijn ook weer dik 3 minuten.....hou over: zucht.

Voor een enkeling misschien interessant (zie link) en ik hou rekening met jullie (of enkelvoud) : < 30 sec
Sandra Kim - Ne Partez Pas Sans Moi (25/01/2015)

De laatste zeven deelnemers heb ik inmiddels ook voor het eerst beluisterd en dit vind ik ervan.

Italië is in mijn ogen een topfavoriet en ook Spanje kan best een leuke prestatie neer gaan zetten. Van dit zevental zijn dat ook mijn favorieten, met Oostenrijk op een derde plaats. Debutant Australië heeft ook ene sterke inzending en kan voor een stuntje gaan zorgen.

Australia: Guy Sebastian - Tonight Again
Die ene keer dat Australië mee mag doen willen ze natuurlijk niet afgaan en dat zal ook zeker niet gaan gebeuren. Sterk liedje dat zelfs zonder sympathiestemmen hoge ogen kan gooien.

Austria: The Makemakes - I Am Yours
Dit vind ik een bijzonder liedje, al weet ik niet goed waar dat door komt. De zanger heeft in ieder geval een aardig stemgeluid, een beetje rauw. Dat heeft hij ook nodig om zijn looks te compenseren.

France: Lisa Angell - N'oubliez Pas
We leven in 2015, Frankrijk! Dit oubollige zeurnummer vind ik helemaal niks. Zoals zoveel Eurovisie-ballads breekt het naar het einde toe wel open, maar dan nog vind ik dit nummer veel te suf.

Germany: Ann Sophie - Black Smoke
In principe hoor ik hier een goed liedje, maar deze live-uitvoering vind ik verre van overtuigend. Weinig volume en bereik in haar stem. In deze uitvoering gaat Duitsland geen rol van betekenis spelen.

Italy: Il Volo - Grande Amore
Ja ja ja, prachtig dit! De taal, de muziek, de warme stemmen: Alles klopt aan dit nummer. Aan de live-uitvoering hoef ik niet te twijfelen. Top 3 zit er zeker in en Il Volo zou bovendien een waardige en stijlvolle winnaar zijn.

Spain: Edurne - Amanecer
Mooie dame, mooie stem, mooi liedje. Is de volgorde zo goed? Hoe dan ook: Dit nummer is gewoon goed. Sterke zang en rijke muzikale ondersteuning. Ik vraag me alleen af of het niet wat te pompeus is.

United Kingdom: Electro Velvet - Still In Love With You
Een fris en vrolijk liedje, maar muzikaal wel wat aan de bonte kant. Bovendien voelt dit meer aan als een act dan als serieuze song. Grappig en origineel, maar totaal kansloos.

De finale-nummers:

1. Australia: Guy Sebastian - Tonight Again
De Australische Bruno Mars, het zal hem veel stemmen opleveren, zeker van de huisvrouwen. Zelf vind ik dat één van de betere inzendingen hoewel weinig origineel.

2. Duitsland: Ann Sophie - Black Smoke
De zang overtuigt niet helemaal, zeker als ze in de hoogte gaat maar het is geen onaardig, vrij aanstekelijk deuntje met sterk refrein.

3. Frankrijk: Lisa Angell - N'Oubliez Pas
Ook dit draagt mijn goedkeuring weg, een klassieke Franse chanson maar degelijk en met passie gebracht al vergt het enkele luisterbeurten.
Cijfer: 7

4. Italië: Il Volo - Grande Amore
Italië stuurt ook altijd kwaliteit en ook dit nummer is degelijk zeker wat de zang betreft maar ook pathetisch en bombastisch.

5. Oostenrijk: The Makemakes - I Am Yours
Behoorlijk sterke pianoballad en goed gezongen ook nog, ik vind het zelfs nog iets beter dan Conchita Wurst vorig jaar.
Cijfer: 7

6. Spanje: Edurne - Amanecer
Veel ballades dit jaar en ook dit behoort tot de betere. Goede heldere productie, net niet te bombastisch, melodieus en de volle zang draagt het nummer goed.

7. Verenigd Koninkrijk: Electro Velvet - Still in Love with You
Een combinatie van jaren '20-swing met elektro, wil grappig zijn maar de tekst is te flauw daarvoor.

Mijn slotconclusie: globaal iets beter (of minder slecht) dan de vorige jaren (gemiddelde = 5,15). Geen songs die ik echt geweldig vind maar relatief weinig draken al zit er ook dit jaar veel magere songs en middelmaat bij.

LucM schreef:
1. Australia: Guy Sebastian - Tonight Again
De Australische Bruno Mars, het zal hem veel stemmen opleveren, zeker van de huisvrouwen.
Voor mij is Il Volo juist de gedoodverfde huisvrouwenfavoriet. Guy Sebastian zal het denk ik toch van wat jonger publiek moeten hebben.

Vooruit, een top 5 voorspelling:

1. Zweden
2. Australië
3. Estland
4. Italië
5. Finland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:21 uur

geplaatst: vandaag om 13:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.