MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Dat is ook de top 5 van de bookmakers, toch? Ik kan me er redelijk in vinden, maar een tweede plaats voor Australië vind ik nogal hoog.

Noorwegen zou ook best de top 5 kunnen halen denk ik, mits het mooi in beeld wordt gebracht en live goed klinkt.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
maar een tweede plaats voor Australië vind ik nogal hoog.

Nogal ja.

Dit is de site waar je de bookmakers kunt checken: Eurovision 2015 Betting Odds | Oddschecker

En wat een lelijke jurk. Ik moet wel zeggen dat ik het decor van Walk Along (voor zover te zien in dit filmpje) wel mooi vind.

stoepkrijt schreef:
Dat is ook de top 5 van de bookmakers, toch?

Geen idee, het is mijn voorspelling.

Ik denk dat Australië het ver kan schoppen: makkelijk nummer en een gunfactor (zoals ook bij Finland). Dus ik denk dat een top 3 notering mogelijk moet zijn.

Trijntje schijnt afgemaakt te worden om die jurk in het buitenland. Er hangt duidelijk een iets andere sfeer rondom onze inzending dan na de eerste repetitie van The Common Linnets vorig jaar. Toen stond Nederland ineens hoog in de polls en bij de bookmakers.

Hier veel betere beelden van haar nogal statische optreden (maar misschien gaan ze er in beeld iets mee doen of zo?!):

Detail » Video's » Songfestival - songfestival.avrotros.nl

Die jurk die kan echt niet. Hoe is die stylist aan haar/zijn baan gekomen?

België doet het goed bij de journalisten, Nederland doet het slecht:

De Eerste Halve Finale

Zal Trijntje Oosterhuis het succes van The Common Linnets evenaren? Een tweede plaats lijkt er zeker niet in te zitten, maar misschien is de vraag of Nederland de finale haalt op dit moment belangrijker dan het feit dat we Ilse & Waylon overtreffen. Een klein overzicht van de halve finale waarin Nederland zal aantreden.

1. MOLDAVIË
Moldavië heeft wat goed te maken voor zichzelf. Vorig jaar had Moldavië nog hoge verwachtingen met zangeres Cristina Scarlat en haar Game of Thrones-pakje, maar voor het eerst eindigde Moldavië op de laatste plaats in Kopenhagen. Moldavië is uit op revanche en dit keer met een Oekraïense zanger. Oekraïne doet zelf dit jaar niet mee en dus staan ze de grootste 'loser' af aan Moldavië. Edoeard Romanjoeta heeft maar liefst drie keer deelgenomen aan de nationale voorronde, maar haalde het nooit. Nu mag hij Moldavië vertegenwoordigen met het nummer I Want Your Love. Het nummer heeft veel weg van een mix tussen Ne-Yo en Justin Timberlake, maar dan heel fout. Waarschijnlijk had Moldavië het heel goed gedaan met dit nummer in 2000, maar in het huidige 2015, waarin sowieso de muziek al steeds meer lijkt te verbeteren op het Songfestival, lijkt Moldavië niet het beoogde succes te halen.

2. ARMENIË
Eén van de meest succesvolle landen op het Eurovisiesongfestival kiest voor een opvallende inzending: een groep bestaande uit zes soloartiesten, ieder afkomstig uit een ander continent. Genealogy zal Armenië vertegenwoordigen met het nummer Face the Shadow. Het nummer zit vol met vocaal geweld, maar het mist iets indrukwekkends. Vocaal is het erg sterk en het nummer begint veelbelovend, maar lijkt niet echt een muzikaal hoogtepunt te bereiken.

3. BELGIË
Hoewel onze zuiderburen vorig jaar al uitgingen van een finaleplaats met de Belgische Pavarotti, Axel Hirsoux, behaalde ze niet het geoogde succes. Nu doen ze een nieuwe poging. Duidelijk geïnspireerd door Lorde treedt Loïc Nottet op voor België. De bookmakers geloven heilig in een finaleplaats en ook de choreografie van Rhythm Inside ziet er fraai uit. België zal een eyecatcher zijn in de eerste halve finale en zeker populair zijn onder de jonge kijkers.

4. NEDERLAND
Zal Nederland het opnieuw doen? De verwachtingen liggen hoog! Na Anouk en The Common Linnets smacht het Hollandse publiek naar opnieuw een finaleplaats. Nederland maakt het weer spannend voor zichzelf, aangezien we toch een dertien-in-een-dozijn nummer sturen. Trijntje maakt grote kans om met Walk Along in de vergetelheid te raken. Toch behoort Oosterhuis in deze halve finale tot één van de beste vocalisten en dat schept verwachtingen. We zullen ons lot in de handen moeten leggen van de Belgische Hans Pannecoeck, de regisseur van Trijntje's optreden. Maar Walk Along is zeker niet verzekerd van een finaleplaats. De hoop is er echter wel.

5. FINLAND
Elk jaar moet het Eurovisiesongfestival een opmerkelijke act hebben om het circusniveau van voorgaande jaren te behouden. Opnieuw stuurt Finland de meest opmerkelijke act. Na de hardrockband Lordi in 2006 stuurt Finland nu verstandelijk gehandicapten. De band zelf is al een tijdje razend populair in Finland en valt op door het extreem korte nummer wat ze sturen. Aina mun pitää duurt namelijk maar anderhalve minuut en is daarmee de kortste inzending dit Songfestival. Songfestival-fans zijn niet gecharmeerd door het rocknummer van de band, maar het Songfestival zal het Songfestival niet zijn als de miljoenen televoters dit land doorsturen naar de finale. Van de nationale jury's zal Finland het niet moeten hebben, maar nummer 1 bij de televoting wordt het absoluut.

6. GRIEKENLAND
Ook Griekenland heeft iets goed te maken na vorig jaar. Het duo Freaky Fortune en RiskyKidd haalde vorig jaar in de finale de twintigste plaats en dat is voor Griekenland het slechtste resultaat ooit. Nog steeds niet slecht, maar de Grieken behoren tot één van de meest succesvolle Songfestivallanden. Elke halve finale hebben ze doorstaan en dat lijkt nu ook te gebeuren met zangeres Maria Elena Kiriakou. Een zoetsappige ballade, One Last Breath, is zeker niet onderscheidend deze halve finale, maar de vocals van de Griekse schone zijn erg indrukwekkend en behoort, samen met die van Trijntje, tot één van de betere deze halve finale.

7. ESTLAND
Niet alleen Nederland vond het succes van The Common Linnets opvallend. Estland heeft goed gekeken naar onze inzending en stuurt nu ook een duo met een rustige ballade waarin wordt gezongen over een beëindigde relatie die beide partijen weer willen herstellen. Op single klinkt Goodbye To Yesterday als een regelrechte hit en Nederland zal er zeker weg van zijn. Helaas zit het qua stemtechniek niet altijd even mee met Stig en Elina. Ze vielen in de Estse voorrondes ook op door de tonen die ze vaak missloegen, maar dat zal vast en zeker opgelost zijn volgende week dinsdag. Een potentiële kanshebber is Estland zeker.

8. MACEDONIË
Macedonië maakte een opvallende keuze door hun eerste inzending, Lisja esenski, te vertalen in het Engels. Hiermee heeft het voormalig Joegoslavische land misschien wel haar eigen graf gegraven, aangezien het nummer in het Engels niet origineel genoeg is. Slappe teksten als "My heart is beating like a million drums." hebben we al vaak genoeg gehoord en daarom zal Macedonië zeker niet opvallen deze halve finale en daarmee stevent het land af op de derde non-kwalificatie op een rij.

9. SERVIË
En Macedonië is niet het enige land dat in de fout is gegaan met het verengelsen van hun lied. Ook Servië maakt het zichzelf extra moeilijk door de keuze niet meer in het Servisch te zingen. Zangeres Bojana vertegenwoordigt haar land met Beauty Never Lies, een niet-origineel liedje over de innerlijke schoonheid. Wat de boodschap krachtiger maakt is dat de zangeres zelf ook niet moeders mooiste is en dat ook van zichzelf weet. Zal Europa vallen voor de vrouw met een maatje meer? Servië heeft wel als voordeel dat ze in deze halve finale wordt omringd door buurlanden Albanië, Roemenië en Hongarije.

10. HONGARIJE
Vanuit Servië een beetje noordelijker: Hongarije. Het land doet het laatste jaren uitstekend voor zijn doen. Vorig jaar behaalde Hongarije zelfs nog de vijfde plaats en dat was de tweede keer op rij dat Hongarije de top tien behaalde. Nu doet Hongarije opnieuw een schot voor de boeg. Boggie vertegenwoordigt haar land met Wars for Nothing, waarin ze oproept te stoppen met oorlog en vrede te sluiten met elkaar. Valt dit liedje in herhaling? Ja zeker, maar het Songfestival lijkt vaker te vallen voor vredesboodschappen in acts, kijkend naar het succes van Conchita Wurst en de Russische Dina in 2013. Hongarije houdt het dit jaar klein op het podium met een koor en een akoestische versie van het nummer. Zullen ze de 'dark horse' van deze halve finale worden of gaan ze roemloos ten onder?

11. WIT-RUSLAND
Opnieuw een duo dit keer. Wit-Rusland stuurt Uzari & Maimuna met het nummer Time. Tussen alle ballades zal Wit-Rusland zeker een wake-up call zijn voor Europa met dit up-tempo nummer. Helaas lijkt de chemie tussen het Wit-Russische duo nog ver te zoeken, maar daarvoor hebben ze nog een week de tijd om te oefenen. Wit-Rusland is echter overtuigd van een kwalificatie voor de finale op zaterdag.

12. RUSLAND
En van Wit-Rusland naar Rusland... Voor de derde keer op rij stuurt Rusland een zangeres met een vredesboodschap. Opvallend natuurlijk, omdat Rusland niet bekend staat vanwege haar zachtaardigheid in Europa en internationaal. Vorig jaar kreeg een Russische tweeling het al zwaar te verduren in Kopenhagen met nadrukkelijk boe-geroep, maar Polina lijkt de dans nog enigszins te ontspringen. A Million Voices lijkt dan wel niet origineel, maar toch is de zang van Polina uiterst goed en kijkend naar het verleden van Rusland op het liedjesfestijn heeft Rusland nooit een finale gemist.

13. DENEMARKEN
Vorig gastland Denemarken doet het dit jaar compleet anders. Na de succesvolle Emmelie de Forest en de bescheiden plaats van Basim vorig jaar lijkt het land in de onderste helft van het scorebord te eindigen dit jaar. De band Anti Social Media komt met een nummer geïnspireerd door The Beatles, maar het nummer is niet origineel genoeg om hoge ogen te gooien in Oostenrijk. The Way You Are mag dan wel een boel vrolijkheid zijn tussen de ballades dit jaar en de Deense jongens geven alles, maar de bookmakers geloven er niet in en ook volgende week dinsdag zullen de jongens waarschijnlijk niet erg veel indruk maken op Europa.

14. ALBANIË
Ook Albanië is geliefd onder de Songfestivalliefhebbers. Op YouTube is Elhaida Dani een grote ster en vooral de vrouwelijke fans lijken te smelten voor het nummer I'm Alive. Fans van Alicia Keys en Beyoncé zullen ook zeker vallen voor Albanië, maar helaas slaat Elhaida af en toe vocaal de plank finaal mis. Waarschijnlijk zal Europa toch verliefd worden op de Albanese inzending.

15. ROEMENIË
Ook Roemenië behoort tot de succesvolle Eurovisielanden. Ze zijn nog nooit niet-gekwalificeerd en ook dit jaar lijkt Voltaj een finaleplek te krijgen. Het nummer Start All Over Again is deels Roemeens en deels Engels. Op single klinkt het maar slapjes, maar op het Weense podium zal de Roemeense band een onvergetelijke indruk maken met visuele aspecten. Roemenië lijkt sowieso verzekerd van punten, aangezien het feit dat Spanje en Moldavië meestemmen deze finale. Landen die traditiegetrouw veel punten toekennen aan Roemenië.

16. GEORGIË
Na de laatste plaats vorig jaar pakt Georgië het weer serieus aan. Ook dit Georgische nummer Warrior zal opvallen tussen de ballades. Een tikkeltje Jessie J is zeker te horen in deze inzending en ook op het podium zal Nina Sublatti opvallen! Een knappe verschijning met een dijk van een stem en een potentieel radioliedje. Georgië zit deze finale veilig!

Al met al kan geconstateerd worden dat Nederland zware tijden gaat ondervinden in deze eerste halve finale. Veel favorieten maken hun opwachting en de buurlanden zullen elkaar zeker niet afvallen. Zal Trijntje het redden? Laten we het hopen! Mijn voorspelling voor de kwalificaties op volgorde van waar ik denk dat ze zullen eindigen:

1. BELGIË
2. ESTLAND
3. RUSLAND
4. GRIEKENLAND
5. GEORGIË
6. WIT-RUSLAND
7. ALBANIË
8. ARMENIË
9. ROEMENIË
10. NEDERLAND

11. FINLAND
12. SERVIË
13. DENEMARKEN
14. HONGARIJE
15. MACEDONIË
16. MOLDAVIË

In de nieuwste Veronica-gids geven juryleden Hind, Tim Douwsma en Fred van Leer commentaar op alle deelnemers. Ze kraken bijna alles af, iedere ballad is saai en alles wat niet direct geschikt is voor de top 40 wordt niet begrepen. Ik vind het echt beschamend om te lezen wat een domme praat ze uitkramen.

Jaaaaa Hind was natuurlijk een groot succes met haar nummer 'dat ik geschreven had toen ik 17 was', Tim die de voorronde niet eens doorkwam en alleen succes had met zijn looks tijdens het presenteren van de punten, en Fred...Fred....Fred? Wie? Fred? In de jaren '90 in het Rotterdamse uitgaansleven al een aandachtstrekker met en om niks. Maar ja, hij zal vast meer verdienen dan ik

aERodynamIC schreef:
Maar ja, hij zal vast meer verdienen dan ik

Je bedoelt waarschijnlijk "krijgen" i.p.v. "verdienen"

NewYorkCityLight schreef:
Die jurk die kan echt niet. Hoe is die stylist aan haar/zijn baan gekomen?

Ik vond dit eigenlijk wel een treffende reactie op youtube:

im loving the whole gasp* Omg* buzz about Trijntjes dress...a man pulls
off his shirt.. and no one cares..a confident woman with some talent
showing some side-boob ...and the whole esc-world is off their rocker

Nuja het gaat me niet zozeer om de lage insnede, ik vind 'm gewoon niet staan. De lengte vind ik raar en haar heupen zijn te breed voor zo'n jurk.

Het nummer ben ik recent wel leuker gaan vinden na vaker luisteren (wat ik niet had verwacht). Hopelijk valt het publiek er sneller voor dan ik. Ik geloof nog steeds niet dat dit het tot de finale kan schoppen.

Van de rest van de nummers ken ik er geloof ik 1 of 2, en aangezien ik volgende week alle drie de dagen niet kan kijken zal het festival dit jaar langs mij heen gaan, helaas.

Het clipje van de rehearsal is het meest bekeken van alle inzendingen blijkt. Toch door die jurk wellicht?!

Haar performance was nogal statisch, stijfjes....maar ja met zo'n jurk moet je wel...want anders floepen heupen en alles eruit.

Nou ja zeg! Ik zit net Grande Amore te luisteren en ik krijg spontaan vochtige oogjes. Dat is helemaal niks voor mij.

Dit gaat live een kippenvelmomentje worden. Dat vermoeden had ik al, maar nu weet ik het zeker.

Onweerwolf

Een andere jurk deze nieuwe rehearsal....

Voor de liefhebbers is er ook nog een spelletje.

Muziek >> Muziekgames >> 100 Eurovisie Songfestival Hits

Het is zover: ik heb de smaak weer helemaal te pakken! Ik ben nu het album aan het draaien en ik hoor bijna alleen maar leuke liedjes voorbijkomen.

Ondertussen ken ik de nummers goed genoeg om een favorietenlijstje te maken:

1. Litouwen
2. Italië
3. Spanje
4. Roemenië
5. Zweden
6. Estland
7. Noorwegen

IJsland, Malta, Wit-Rusland en Moldavië krijgen een eervolle vermelding.

Door Estland kan wel een streep voor wat de eindoverwinning betreft. Ik heb net de tweede rehearsal bekeken en wat ziet dat er saai uit. Ze staan er stijfjes bij, hij kijkt nauwelijks op van zijn gitaar en er is totaal geen chemie tussen die twee. Dat hebben je nu net wél nodig bij zo'n liedje.

België ziet er vrij overtuigend uit, Nederland een stuk minder. De nieuwe jurk is wel een vooruitgang, dus laat haar deze dinsdag maar aantrekken.

Van Voltaj's rehearsal ben ik ook onder de indruk. Die gaat de finale zo op zijn sloffen halen. Ik snap die bookies niet, hoor.

Wauw! Gewoon wauw! Wat een strot. En ik maar bang zijn dat die uithalen live niet uit de verf gaan komen.

Ik heb ook de rehearsal van Zweden even bekeken. Zo'n lekker nummer, met zo'n show en performance, dat moet toch wel winst opleveren? Het zou totaal niet verrassend zijn, maar als je zo'n podiumact neerzet verdien je het ook. Echt zo'n act waaraan alles klopt.

Ik heb nog niet alles beluisterd (maar zo goed als), maar Letland is toch met voorsprong mijn favoriet. Echt prachtig.
Zweden zal waarschijnlijk wel winnen.

SEMI-FINAL 1
1. België (ik ben tevreden met deze inzending. Zal niet winnen, maar een top10 plaats lijkt me niet onmogelijk. Beste inzending sinds Tom Dice, alleszins. Ook de rehearsal ziet en klinkt goed.)
2. Estland
3. Wit-Rusland
4. Finland
5. Denemarken
6. Macedonië (klonk live wel vrij slecht)
7. Nederland
8. Hongarije
9. Roemenië
10. Armenië

11. Servië
12. Albanië
13. Georgië
14. Rusland
15. Moldavië
16. Griekenland

Frankrijk komt ook gelikt over met een zangeres die kan zingen. Vrees alleen te ouderwets om in de top 5 te gaan eindigen.

Ik zie Zweden nog steeds wel winnen, zeker na veel (niet alle) repetitie video's gezien te hebben. Daar klopt alles aan: liedje is makkelijk (vrij doorsnee en zeker niet het leukst of meest bijzonder maar dat is meestal wel een voorwaarde om hoog te scoren want iedereen vind dit wel okay), zanger zit er goed uit en de act valt op. Ik zou echt verbaasd zijn mocht een ander land er met de overwinning vandoor gaan.
Maar goed: dat kun je pas definitief zeggen als het echt in beeld is geweest natuurlijk en zelfs dan nog kun je ernaast zitten.
Ik zou het wel jammer vinden: Zweden wint dan voor de 6e keer en vrij snel na Loreen, plus de gedoodverfde favoriet. Nooit echt leuk.

aERodynamIC schreef:
Ik zou het wel jammer vinden: Zweden wint dan voor de 6e keer en vrij snel na Loreen, plus de gedoodverfde favoriet. Nooit echt leuk.
Australië en Finland zouden zomaar voor een grote verrassing kunnen zorgen. Je weet nooit hoe ver sympathy votes een nummer kunnen brengen, zeker als het ook nog eens een meer dan aardig liedje is (Australië).

Ik denk ook dat Italië hoge ogen kan gaan gooien, al heb ik het idee dat hun nummer in Oost-Europa niet zo zal aanslaan. Heroes is toch wat universeler.

Ik verwacht dat het tussen Australië en Zweden zal gaan ja.

Italië zal het goed doen, maar het verleden wijst uit dat dit soort nummers verrassend genoeg nooit goed scoren op het Festival. Finland kan hoog scoren door sympathie stemmen maar het zal voor winst niet genoeg zijn lijkt me.
En Estland schijnt wat weg te zakken daar hun repetities niet enorme indruk wisten te maken.

Dan blijven er altijd nog de verrassingen over maar of die in de buurt kunnen komen van Zweden en Australië? Laten we hopen op leuke verrassingen. Altijd beter

Letland zou ik een leuke verrassing vinden. Tevens een heel grote

Die zie ik de top 10 best wel halen, een beetje zoals Albanië in 2012 (Rona Nishliu - Suus).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.