MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
31. Hongarije: Joci Pápai - Origo

Hongarije is een van mijn favoriete landen op het festival met sinds 2011 continu prachtige inzendingen en ook hun inzendingen uit 1994, 2005 en 2007 zijn hier favoriet. Ik waardeer het ook dat dit land af en toe iets anders probeert; dat heb ik altijd veel liever dan wanneer landen elk jaar maar weer op veilig spelen.

Dit jaar vind ik het Hongaarse nummer weer geweldig. Normaal gesproken ben ik op het Songfestival niet zo gek op nummers met de combinatie rap en zang, want ik vind het vaak zo geforceerd klinken. Hierbij heb ik dat absoluut niet; het nummer komt over als een geheel, met ook nog spannende elementen erin. Ook weet dit nummer goed etnische elementen met een moderne sound te combineren, opnieuw zonder dat het geforceerd aanvoelt.

Ik denk dat Hongarije zeker de finale moet kunnen halen en eenmaal daar kan het alle kanten op; het zal van de staging af gaan hangen. Dat het Budapest 2018 wordt betwijfel ik dan weer, maar ik zou het prima worden als het gebeurt.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. Hongarije
9. Moldavië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Spanje
12. Oostenrijk
13. Australië
14. Tsjechië
15. Montenegro
16. Zweden
17. Slovenië
18. Letland
19. Macedonië
20. Polen

21. IJsland
22. Armenië
23. Griekenland
24. Servië
25. Duitsland
26. Albanië
27. Oekraïne
28. Nederland
29. Roemenië
30. Malta

31. Georgië

1 Portugal
2 België
3 Cyprus
4 Frankrijk
5 Oostenrijk
6 Australië
7 Italië
8 Finland
9 Slovenië
10 Tsjechië

11 Ijsland
12 Zweden
13 Spanje
14 Azerbeidzjan
15 Hongarije
16 Montenegro
17 Nederland
18 Moldavië
19 Armenië
20 Verenigd Koninkrijk

21 Oekraïne
22 Letland
23 Polen
24 Macedonië
25 Griekenland
26 Malta
27 Albanië
28 Duitsland
29 Servië
30 Georgië

31 Roemenië

Hongarije is hier ook een land die ik enorm waardeer om haar vele leuke bijdragen. Dit jaar echter blijf ik een beetje op mijn honger zitten. Al is het nummer de voorbije weken wel al wat aan het groeien. Montenegro is ook heel wat plaatsen vooruit gegaan, want die blijft groeien.

11 mei, 21:00 uur: Tweede halve finale Songfestival
11 mei, 21:05 uur: Olympique Lyon - Ajax

Ik ben bang dat ik die avond veroordeeld ben tot een klein computerschermpje. Een wedstrijd van een Nederlandse ploeg in de halve finale van de Europa League kan ik eigenlijk niet aan me voorbij laten gaan (ook al ben ik geen Ajax-fan), maar het Songfestival gaat toch echt voor

32. Denemarken: Anja Nissen - Where I Am

Denemarken heeft 3 keer weten te winnen: in 1963 wonnen Grethe & Jørgen Ingmann met Dansevise, voor mij wel een top 10 Songfestival nummer aller tijden. In 2000 wonnen The Olsen Brothers met Fly on the Wings of Love, aardig maar niet meer dan dat en vrij recent in 2013 Emmelie de Forest met het aanstekelijke Only Teardrops.

Wat mij betreft gaat Anja Nissen dat rijtje niet langer maken. Wat een dreinerig vervelend nummer vind ik dit toch. Het is gaandeweg de rit ook totaal niet gaan groeien aan waardering van mijn kant.
Goddank kan ik nu echt even die plaspauze gaan inlassen want dit is niet aan mij besteed.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Cyprus
7. Australië
8. Hongarije
9. Azerbeidzjan
10. Verenigd Koninkrijk

11. Tsjechië
12. IJsland
13. Albanië
14. Duitsland
15. Oostenrijk
16. Griekenland
17. Zweden
18. Montenegro
19. Armenië
20. Letland

21. Slovenië
22. Macedonië
23. Roemenië
24. Oekraïne
25. Nederland
26. Servië
27. Spanje
28. Moldavië
29. Malta
30. Polen

31. Denemarken
32. Georgië

32. Denemarken: Anja Nissen - Where I Am

Denemarken stuurde in het verleden vaak leuke nummers, met in het bijzonder hun eerste winnende lied Dansevise, dat hier ook nog altijd favoriet is. De afgelopen jaren vind ik het allemaal toch wat minder geworden, met uitzondering van de inzendingen uit 2011 en 2014. Na twee non-kwalificaties wil Denemarken nu het tij gaan keren. Helaas mag Australië niet meestemmen in de tweede halve finale, want Anja Nissen komt uit Australië (dochter van Deense immigranten) en heeft daar ook The Voice gewonnen.

Wat dat laatste betreft moest ik wel even mijn wenkbrauwen optrekken. Ondanks dat Anja misschien technisch wel goed zingt (niet dat ik daar heel veel verstand van heb) erger ik me juist dood aan haar stem. Dit is naar mijn mening geen zingen meer, maar gewoon een potje schel gillen. Het doet serieus echt pijn aan mijn horen. En het nummer? Dat is een niemendalletje, en dan inderdaad ook nog een dreinerig en vervelend exemplaar.

Wat mij betreft wordt het weer geen finale voor Denemarken, maar toch heb ik het gevoel dat dit wel naar de finale gaat. Het nummer is verrassend populair in fan polls en ook in Youtube topjes staat dit regelmatig in de top 10. Niet dat dit altijd wat zegt (sterker nog, dat soort polls zitten er regelmatig naast), maar het lijkt me ook typisch zo'n nummer waar de jury ineens mee wegloopt. Ik blijf hopen dat dit toch niet gebeurt, want dan hoef ik het op de zaterdag niet nog een keer te horen. Hoewel, dan kan ik ook weer een plaspauze inlassen.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. Hongarije
9. Moldavië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Spanje
12. Oostenrijk
13. Australië
14. Tsjechië
15. Montenegro
16. Zweden
17. Slovenië
18. Letland
19. Macedonië
20. Polen

21. IJsland
22. Armenië
23. Griekenland
24. Servië
25. Duitsland
26. Albanië
27. Oekraïne
28. Nederland
29. Roemenië
30. Malta

31. Georgië
32. Denemarken

Denemarken al jaar en dag één van mijn favoriete landen op het songfestival en daarbuiten. Regelmatig op vakantie geweest en altijd een fijne tijd gehad. Maar dit jaar stelt Denemarken mij echt teleur. En dat resulteert voor het eerst in jaren geen top 10 of zelfs top 20 plaats voor Denemarken. Maar zo schreeuwlelijk als jullie vind ik het nu ook weer niet. Er zijn echt wel ergere dingen dan dit te zien op het songfestival. zoals dat jodelnummer

1 Portugal
2 België
3 Cyprus
4 Frankrijk
5 Oostenrijk
6 Australië
7 Italië
8 Finland
9 Slovenië
10 Tsjechië

11 Ijsland
12 Zweden
13 Spanje
14 Azerbeidzjan
15 Hongarije
16 Montenegro
17 Nederland
18 Moldavië
19 Armenië
20 Verenigd Koninkrijk

21 Oekraïne
22 Letland
23 Denemarken
24 Polen
25 Macedonië
26 Griekenland
27 Malta
28 Albanië
29 Duitsland
30 Servië

31 Georgië
32 Roemenië

stoepkrijt schreef:
11 mei, 21:00 uur: Tweede halve finale Songfestival
11 mei, 21:05 uur: Olympique Lyon - Ajax

Ik heb als Belg dat probleem sinds gisterenavond niet meer aangezien Anderlecht en Racing Genk beiden uitgeschakeld zijn.

Ook dit jaar blijkt toch dat we veel gezamenlijke oude favorieten hebben Aoibhin, en ook dit jaar de waardering redelijk gelijkend zo ook de commentaren

Ik zie dit jaar in zo wat ieder lijstje wel veel gelijkenissen. Andere jaren durven de meningen van iedereen wel eens meer verschillen.

Over Denemarken zijn we behoorlijk eensgezind zo te zien. Verschrikkelijk nummer en Anja kan best goed zingen, maar het nummer gaat nergens naar toe. Werkt alleen maar ontzettend op je zenuwen. Maar ik verwacht helaas wel finale voor haar

1. Italië
2. België
3. Armenië
4. Roemenië
5. Portugal
6. Hongarije
7. Finland
8. Azerbeidzjan
9. Verenigd Koninkrijk
10. Frankrijk

11. Macedonië
12. Nederland
13. Duitsland
14. Australië
15. Oostenrijk
16. Montenegro
17. Zweden
18. Ijsland
19. Tsjechië
20. Albanië

21. Servië
22. Polen
23. Griekenland
24. Spanje
25. Cyprus
26. Oekraïne
27. Slovenië
28. Malta
29. Letland
30. Moldavië

31. Denemarken
32. Georgië

33. Ierland: Brendan Murray - Dying to Try

Wat is er toch aan de hand met Ierland, grootmacht op het Songfestival met de meeste overwinningen?
Het was zelfs zo erg dat ze ooit als protest een kalkoen hebben gestuurd. Beetje sneu was dat toen toch wel. Want stuur gewoon eens goede nummers. Ooit konden jullie dat goed.

Brendan Murray is een lief knulletje zo te zien. Maar gaat schattigheid het winnen? Ik denk het niet. Toch vind ik dit geen onaardig nummer. Maar zowel in de polls als bij de bookmakers doet dit het niet goed en de kans is groot dat ook dit jaar weer een blamage gaat worden voor Ierland.
Dit jaar te lief, te zoet wellicht. Ierland zal het record nog wel in handen houden lijkt me, tenzij Zweden gaat winnen, maar dat verwacht ik niet.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Cyprus
7. Australië
8. Hongarije
9. Azerbeidzjan
10. Verenigd Koninkrijk

11. Tsjechië
12. IJsland
13. Albanië
14. Ierland
15. Duitsland
16. Oostenrijk
17. Griekenland
18. Zweden
19. Montenegro
20. Armenië

21. Letland
22. Slovenië
23. Macedonië
24. Roemenië
25. Oekraïne
26. Nederland
27. Servië
28. Spanje
29. Moldavië
30. Malta

31. Polen
32. Denemarken
33. Georgië

Nederland
1. Zweden
2. Frankrijk
3. Tsjechië
4. Finland
5. Macedonië
6. Portugal
7. Duitsland
8. Ierland
9. Australië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Cyprus
12. Polen
13. Azerbeidzjan
14. IJsland
15. Servië
16. België
17. Armenië
18. Hongarije
19. Denemarken
20. Albanië

21. Oostenrijk
22. Oekraïne
23. Montenegro
24. Italië
25. Griekenland
26. Malta
27. Letland
28. Slovenië
29. Roemenië
30. Georgië

31.Moldavië
32. Spanje

Letland: Flauw, saai liedje. Valt niet op, maar blijft wel op irritante wijze hangen. Not my cup of tea.

Servië: Stuk prettiger dan Letland. Lekker liedje, niet opvallend maar ligt prettig in het gehoor.

Oostenrijk: Ook weer een onopvallend liedje. Heeeeeel veilig en radioproof. Niet bijzonder, maar ook niet slecht.

Macedonië: Heerlijk liedje. Lekker anders wat betreft tempo en dansbaarheid. Echter is ze live niet zo goed, dus ik geniet gewoon lekker van de studioversie!

Malta: Ik ben altijd groot liefhebber van Powerballads (indien ze door vrouwen gezongen worden). Echter vind zelfs IK dit een zeiknummer. Haar stem is oké, maar het nummer is gewoon echt niet spannend, eerder slaapverwekkend. Het mist ook een echte climax of mega uithaal. Jammer: geen finale.

Roemenië: Ja het valt op tussen alle nummers, maar in dit geval is dat niet zo positief. Ik heb een hekel aan rap op het songfestival (pakt bijna nooit goed uit). Het refrein is erg catchy, maar ik houd niet zo van dat gejodel eerlijk gezegd...

Nederland: Als een van de weinigen hier in dit forum was ik ontzettend blij dat OG3NE naar het songfestival ging omdat ik erg fan ben van hun samenzang. Het nummer moest even groeien bij mij maar ik vind het echt een heerlijk liedje: mooie melodie en natuurlijke prachtige samenzang! Live gaat het ook wel goed komen hoop ik en dan gaan we rustig de finale in. Winnen zal het niet lijkt me. Voor het eerst in jaren vind ik onze inzending de beste van alle landen.

Hongarije: Ik wil Magdi Ruzsa terug met weer zo'n heerlijk nummer als destijds in 2007!!!!! Maargoed... Dit nummer klinkt prettig en het heeft een lekker sfeertje om zich heen. Hoop dat het live een beetje te pruimen is, anders wordt dit mijn plaspauze.

Denemarken: Dit nummer wordt door veel mensen de hemel in geprezen. Ik zie het niet zo. Gewoon popliedje. Had zo gepast tussen materiaal van begin jaren '2000. Ze heeft een goede stem en is niet bang dit te laten horen. Middenmoot.

Ierland: Echt een wijvenstem heeft dit joch. Echter ben ik gek op vrouwenstemmen. Misschien vind ik daarom dit nummer nog niet zo slecht. Het is wat zoetsappig en het heeft een hoog Westlife gehalte. Ik houd er wel van.

33. Ierland: Brendan Murray - Dying to Try

In het verleden had Ierland zoveel mooie inzendingen; hoe kan het toch dat ze het sinds begin vorig decennium helemaal kwijt zijn? Nog steeds vind ik hun inzendingen zelden tot de slechtste van het jaar behoren, maar het is allemaal zo binnen de lijntjes en zouteloos. De Ieren durven niet meer, zo lijkt het wel. Ik blijf een zwak houden voor de liedjes uit 2006 en 2015, maar dat waren ook weer typische liedjes die je van Ierland kunt verwachten. Jedward was nog wel enigszins anders, maar daar moet je dan ook maar net van houden.

Deze inzending kan weer niet erg origineel of verrassend worden genoemd, en in eerste instantie stond dit nummer ergens in mijn lage middenmoot. Ik had zoiets van 'gaan we weer; ene oor in en het andere weer uit'. Ik moet echter zeggen dat meerdere luisterbeurten dit nummer goed hebben gedaan. Ik ben het steeds mooier gaan vinden en het is steeds meer in mijn ranking aan het klimmen. Ook vind ik de opbouw van het nummer mooi en aan het wat aparte stemgeluid van Brendan ben ik inmiddels ook helemaal gewend.

Van mij mag Ierland de finale wel weer eens halen, maar ik denk dat dit nog wel eens moeilijk kan gaan worden. De tweede halve finale heeft minder zekerheidjes dan de eerste, maar deze heeft weer veel landen die onverwacht kunnen verrassen. Ierland zou daar een van kunnen zijn, mits het live goed wordt uitgevoerd en de staging overtuigt. Met hetzelfde gemak zie ik dit ook laatste worden als die elementen ontbreken. We zullen zien, ik vlak Ierland niet uit als een mogelijke dark horse.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. Hongarije
9. Moldavië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Spanje
12. Oostenrijk
13. Ierland
14. Australië
15. Tsjechië
16. Montenegro
17. Zweden
18. Slovenië
19. Letland
20. Macedonië

21. Polen
22. IJsland
23. Armenië
24. Griekenland
25. Servië
26. Oekraïne
27. Albanië
28. Duitsland
29. Nederland
30. Roemenië

30. Malta
31. Georgië
32. Denemarken

1 Portugal
2 België
3 Cyprus
4 Frankrijk
5 Oostenrijk
6 Ierland
7 Australië
8 Italië
9 Finland
10 Slovenië

11 Tsjechië
12 Ijsland
13 Zweden
14 Spanje
15 Azerbeidzjan
16 Hongarije
17 Montenegro
18 Nederland
19 Moldavië
20 Armenië

21 Verenigd Koninkrijk
22 Oekraïne
23 Letland
24 Denemarken
25 Polen
26 Macedonië
27 Griekenland
28 Malta
29 Albanië
30 Duitsland

31 Servië
32 Georgië
33 Roemenië

Ierland de recordhouder van het songfestival met 7 overwinningen. 4 daarvan vonden plaats in 5 jaar tijd (1992 1993 1994 en 1996). Die laatste herinner ik me nog aangezien dat mijn eerste songfestival was. De moeder van Brendan was toen in blijde verwachting van hem.

Brendan Murray heeft een stem waar ik enorm van houd en ook de compositie vind ik erg geslaagd. Voor het tweede jaar op rij staat Ierland in mijn top 10. Hopelijk valt hij niet zo als Nicky Byrne vorig jaar vocaal door de mand. Wat was Nicky Byrne live verschrikkelijk

Dit gaat natuurlijk het songfestival niet winnen. Is het te braaf voor. Als het de finale al haalt zal het een goed resultaat worden en als dat gebeurt zal het zoals Paradise Oskar (Brendan Murray deed me er een beetje aan denken) ergens onderaan eindigen.

Prima liedje van Ierland, werkt heerlijk naar een climax toe. En met zijn stem heb ik ook geen moeite, het is wel heel zuiver. Hopelijk live ook

1. Italië
2. België
3. Armenië
4. Roemenië
5. Portugal
6. Hongarije
7. Finland
8. Azerbeidzjan
9. Verenigd Koninkrijk
10. Frankrijk

11. Macedonië
12. Ierland
13. Nederland
14. Australië
15. Oostenrijk
16. Montenegro
17. Duitsland
18. Zweden
19. Ijsland
20. Tsjechië

21. Albanië
22. Servië
23. Polen
24. Griekenland
25. Spanje
26. Cyprus
27. Oekraïne
28. Slovenië
29. Malta
30. Letland

31. Moldavië
32. Denemarken
33. Georgië

34. San Marino: Valentina Monetta & Jimmie Wilson - Spirit of the Night

Hallo, daar is ze weer. En ome Ralph Siegel heeft het geschreven. Slechts één advies: stop er allebei eens gewoon mee! Misschien kan Jimmie dan de komende jaren op herhaling?

Plaspauze..... NEXT!

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Cyprus
7. Australië
8. Hongarije
9. Azerbeidzjan
10. Verenigd Koninkrijk

11. Tsjechië
12. IJsland
13. Albanië
14. Ierland
15. Duitsland
16. Oostenrijk
17. Griekenland
18. Zweden
19. Montenegro
20. Armenië

21. Letland
22. Slovenië
23. Macedonië
24. Roemenië
25. Oekraïne
26. Nederland
27. Servië
28. Spanje
29. San Marino
30. Moldavië

31. Malta
32. Polen
33. Denemarken
34. Georgië

Futloos gedateerde troep. That's all

1. Italië
2. België
3. Armenië
4. Roemenië
5. Portugal
6. Hongarije
7. Finland
8. Azerbeidzjan
9. Verenigd Koninkrijk
10. Frankrijk

11. Macedonië
12. Ierland
13. Nederland
14. Australië
15. Oostenrijk
16. Montenegro
17. Duitsland
18. Zweden
19. Ijsland
20. Tsjechië

21. Albanië
22. Servië
23. Polen
24. Griekenland
25. Spanje
26. Cyprus
27. Oekraïne
28. Slovenië
29. Malta
30. Letland

31. Moldavië
32. Denemarken
33. Georgië
34. San Marino

1 Portugal
2 België
3 Cyprus
4 Frankrijk
5 Oostenrijk
6 Ierland
7 Australië
8 Italië
9 Finland
10 Slovenië

11 Tsjechië
12 Ijsland
13 Zweden
14 Spanje
15 Azerbeidzjan
16 Hongarije
17 Montenegro
18 Nederland
19 Moldavië
20 Armenië

21 Verenigd Koninkrijk
22 Oekraïne
23 Letland
24 San Marino
25 Denemarken
26 Polen
27 Macedonië
28 Griekenland
29 Malta
30 Albanië

31 Duitsland
32 Servië
33 Georgië
34 Roemenië

Inderdaad daar zijn ze weer Ralph Siegel en Valentina Monetta
Maar de stem van Jimmie Wilson een uit Detroit afkomstige zanger is wel heerlijk en de enige reden waarom het nummer toch nog iets heeft.

Valentina kan misschien volgend jaar nog eens meedoen dan heeft ze het record beet van op het songfestivalpodium te staan . Want nu moet ze het record nog delen met Fud Leclerc (België) en Peter, Sue & Marc (Zwitserland)

Moet er nog chips zijn moment.

Kijk al uit naar morgen

34. San Marino: Valentina Monetta & Jimmie Wilson - Spirit of the Night

Voor de vierde keer alweer vertegenwoordigt Valentina Monetta haar land op het Songfestival. Zou ze voor het record gaan? Of is ze gewoon de enige zangeres in San Marino? Wil Ralph Siegel koste wat het kost nog een keer winnen? Voor de verandering is de Amerikaanse zanger Jimmie Wilson er eens bijgehaald en is er een discodeuntje tegenaan gegooid.

Ik vind dit nog niet eens een van San Marino's slechtste inzendingen, maar deze wanhopige poging tot hip doen lukt toch echt niet helemaal. Ralph Siegel moet er gewoon eens mee gaan stoppen. Het is genoeg geweest nu.

Ik denk dat de fans van Valentina dit wellicht van de laatste plaats vandaan kunnen houden, maar meer dan dat zit er echt niet in. Dit is een van de weinige inzendingen waarvan ik er echt zeker van ben dat het niet naar de finale gaat.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. Hongarije
9. Moldavië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Spanje
12. Oostenrijk
13. Ierland
14. Australië
15. Tsjechië
16. Montenegro
17. Zweden
18. Slovenië
19. Letland
20. Macedonië

21. Polen
22. IJsland
23. Armenië
24. Griekenland
25. Servië
26. Oekraïne
27. Albanië
28. Duitsland
29. Nederland
30. San Marino

31. Roemenië
32. Malta
33. Georgië
34. Denemarken

Cerclezot schreef:
Kijk al uit naar morgen

Ik hoop op hey-hey ajajaja-oh

musicfriek schreef:

Ik hoop op hey-hey ajajaja-oh

Neen dat komt donderdag aan bod

Zitten een paar hele leuke tussen Portugal Cats and Shadows

Cerclezot schreef:
Kijk al uit naar morgen

ik zit vanaf morgen een paar daagjes in Berlijn. Het kan dus zijn dat er niet elke dag een update komt, maar uiteraard ga ik gewoon door

Ok geniet van de leuke stad Berlijn.

Is al weer wat jaartjes geleden ja, dus heb er zin in. Maar 's avonds terug in het hotel lukt een stukje wel denk ik, en zo niet dan even een dagje wachten

35. Kroatië: Jacques Houdek - My Friend

Deze meneer lag in eigen land flink onder vuur omdat hij het niet zo op homo's zou hebben. Ach gossie, de zoveelste 'ik zit nog in de kast artiest' moet toch vooral benadrukken dat hij vooral zo niet is.

Zou hij beseffen dat dit nummer het er niet beter op maakt?!

Maar goed, dat nummer dus. Na de jodelrap uit Roemenië is dit het tweede nummer waarvan je kunt zeggen: 'lekker fout Songfestival'. Meneer wil laten horen dat ie kan zingen en mengt verschillende stijlen tot...ehm..... niet één geheel. Het glazuur springt van mijn tanden en toch vind ik het stiekem heel erg leuk. Ik kan het niet helpen. Ik wil dit nummer haten maar ik kan het niet. En ach, die uitspraken..... ik las ook berichten dat het allemaal wel meeviel.

We hebben dit gewoon even nodig in het jaar der serieusheid en ik galm liever mee met Kroatië dan jodelen met Roemenië.
Mijn guilty pleasure dit jaar, daar kom ik rond voor uit.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Cyprus
7. Australië
8. Hongarije
9. Azerbeidzjan
10. Verenigd Koninkrijk

11. Kroatië
12. Tsjechië
13. IJsland
14. Albanië
15. Ierland
16. Duitsland
17. Oostenrijk
18. Griekenland
19. Zweden
20. Montenegro

21. Armenië
22. Letland
23. Slovenië
24. Macedonië
25. Roemenië
26. Oekraïne
27. Nederland
28. Servië
29. Spanje
30. San Marino

31. Moldavië
32. Malta
33. Polen
34. Denemarken
35. Georgië

35. Kroatië: Jacques Houdek - My Friend

Na een aantal jaren met matige inzendingen gevolgd door twee jaar afwezigheid kwam Kroatië vorig jaar met een van mijn favoriete inzendingen. Ik hoopte al dat die lijn dit jaar zou worden doorgetrokken. De twee inzendingen hebben in ieder geval al wat gemeen: Jacques Houdek is coach in de Kroatische versie van The Voice en was daar ook de coach van Nina Kraljic, de zangeres die vorig jaar voor Kroatië uitkwam.

Toen werd het nummer bekend en net als zovelen had ik in eerste instantie zoiets van: 'is dit echt één zanger? Wat is dit voor rare warboel aan stijlen? Moet ik dit grappig vinden of serieus nemen?' Maar ik moest ook meteen concluderen dat ik het nummer eigenlijk ook gewoon goed vind. Het heeft een beetje het Disney-achtige wat wel meer inzendingen dit jaar hebben, en op zijn tijd hou ik daar wel van. Dit nummer staat laag in veel peilingen en fan polls, maar het komt wel vaker voor dat wat afwijkende inzendingen als 'raar' en 'kansloos' worden bestempeld om dan op de avond zelf ineens toch heel veel kijkers over te halen.

Ik denk dat dit laatste ook best wel eens zou kunnen gebeuren. We hebben nog geen live uitvoering van dit nummer, maar van wat ik heb gehoord kan Jacques goed live zingen. Als de verschillende stijlen live lukken en er een goede act omheen wordt gemaakt kan dit zo de grootste dark horse van het jaar worden. Van mij mag dat in ieder geval gebeuren. Ik vind dit gewoon een mooi lied, en kijk erg uit naar de live performance.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. Hongarije
9. Kroatië
10. Moldavië

11. Verenigd Koninkrijk
12. Spanje
13. Oostenrijk
14. Ierland
15. Australië
16. Tsjechië
17. Montenegro
18. Zweden
19. Slovenië
20. Letland

21. Macedonië
22. Polen
23. IJsland
24. Armenië
25. Griekenland
26. Servië
27. Oekraïne
28. Albanië
29. Duitsland
30. Nederland

31. San Marino
32. Roemenië
33. Malta
34. Georgië
35. Denemarken

1 Portugal
2 België
3 Cyprus
4 Frankrijk
5 Kroatië
6 Oostenrijk
7 Ierland
8 Australië
9 Italië
10 Finland

11 Slovenië
12 Tsjechië
13 Ijsland
14 Zweden
15 Spanje
16 Azerbeidzjan
17 Hongarije
18 Montenegro
19 Nederland
20 Moldavië

21 Armenië
22 Verenigd Koninkrijk
23 Oekraïne
24 Letland
25 San Marino
26 Denemarken
27 Polen
28 Macedonië
29 Griekenland
30 Malta

31 Albanië
32 Duitsland
33 Servië
34 Georgië
35 Roemenië

My friend van Jacques Houdek is echt een lied naar mijn hart. Soms is het heerlijk meeblèren met artiesten als Josh Groban, Andrea Boccelli, Il Volo, ....

Ja dit is kitsch, enorm zoet, Disneyachtig, .... maar ik heb besloten om me niet langer te verzetten want dit nummer is veel te leuk en misschien wel bij de beste van de tweede halve finale

Ik waag mij eens aan een top 43. Ik heb alle liedjes inmiddels meerdere keren gehoord:

1. Frankrijk
2. Finland
3. België
4. Azerbeidzjan
5. Italië
6. Portugal

7. Wit-Rusland
8. Cyprus
9. Polen
10. Estland
11. Malta
12. Macedonië
13. Nederland
14. Denemarken
(15. Rusland)
16. Albanië
17. Griekenland
18. Verenigd Koninkrijk
19. Israël

20. Bulgarije
21. Kroatië
22. Slovenië
23. Zweden
24. Zwitserland
25. Australië
26. Ierland
27. Montenegro
28. Oostenrijk
29. Servië
30. Tsjechië
31. IJsland
32. Letland
33. Duitsland
34. Armenië
35. Oekraïne
36. Noorwegen
37. Spanje

38. Hongarije
39. San Marino
40. Georgië
41. Moldavië
42. Roemenië
43. Litouwen

De top 6: mooie liedjes! Steken wat mij betreft met kop en schouders boven de andere inzendingen uit.

De nummers 7 tot en met 19: heel behoorlijke liedjes. Soms een 6,5, soms een 7.

De nummers 20 tot en met 37: van aardig tot bijzonder matig. Posities redelijk inwisselbaar. De inzendingen van Zweden, Noorwegen en Spanje vallen mij dit jaar vies tegen. Normaal gesproken staan die landen standaard in mijn top 10/top 15.

De nummers 38 tot en met 43: de inzending van Hongarije gaat nog nét, maar de overige inzendingen die in deze categorie vallen vind ik ronduit afschuwelijk. Vorig jaar vielen de inzendingen van Georgië en Litouwen wel bij mij in de smaak. Roemenië en Moldavië presteren bij mij nogal wisselend. Hongarije en San Marino horen eigenlijk altijd bij mij minst favoriete inzendingen.

Ik ben benieuwd, of er tijdens de live-uitzending(en) nog wat aan mijn mening gaat veranderen. Maar eens kijken, welke landen doorgaan naar de finale!

36. Noorwegen: JOWST - Grab the Moment

Noorwegen heeft best vaak inzendingen waar ik wel gek op ben. Met drie overwinningen doet het land het niet zo slecht. Alexander Rybak was de laatste met een nummer waarvan iedereen van tevoren wel zag aankomen dat het zou gaan winnen.

Dat gaat dit jaar niet op. Hoe prima dit nummer ook klinkt, het is geen winnaar. Maar we weten toch wel dat Italië gaat winnen en dan is het kijken wat dit soort nummers gaan doen. Ik denk dat Noorwegen het best ver kan schoppen met deze originele inzending. Ik hou er wel van.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Cyprus
7. Australië
8. Hongarije
9. Noorwegen
10. Verenigd Koninkrijk

11. Kroatië
12. Azerbeidzjan
13. Tsjechië
14. IJsland
15. Albanië
16. Ierland
17. Duitsland
18. Oostenrijk
19. Griekenland
20. Zweden

21. Montenegro
22. Armenië
23. Letland
24. Slovenië
25. Macedonië
26. Roemenië
27. Oekraïne
28. Nederland
29. Servië
30. Spanje

31. San Marino
32. Moldavië
33. Malta
34. Polen
35. Denemarken
36. Georgië

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:34 uur

geplaatst: vandaag om 23:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.