MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Magick1
Mijn top 10 voor de eerste halve finale:

1. Hongarije
2. Ijsland
3. Azerbeidjan
4. Turkije
5. Zwitserland
6. Georgië
7. Kroatië
8. San Marino
9. Finland
10. Albanië

Angelo schreef:
De bovenstaande video van Dana International is volgens mij al niet meer actueel. Er is onlangs een vernieuwde versie uitgebracht.

Klopt, dat is tegenwoordig mode op het festival: telkens andere versies inleveren. De Toppers deden dat indertijd ook. Die remix pakte overigens niet echt goed uit en dat vind ik ook voor de nieuwe versie van Dana's Ding Dong. Geef mij de oude versie maar, dit is veel te geproduceerd zo.

Voor de liefhebbers de uiteindelijke versie:

Maja Keuc mag Slovenië vertegenwoordigen met No One, een nummer dat wat wegheeft van de zangeres Anastacia.
Eind februari won ze de nationale finale met de Sloveense versie Vanilija en was het al snel duidelijk dat ze met de Engelse versie naar het songfestival zou gaan. Het duurde echter enige tijd voordat het nummer gereed was, waardoor er ook geen tijd meer was om iets anders dan de Sloveense versie als previewclip in te leveren. Nu is er dus wel een clip gemaakt met de engelse versie. No One is een stevig nummer zonder dat de giraten gaan overheersen, iets wat je in sommige andere nummers dit jaar wel hoort. Naar het einde toe komt er wat bombast naar voren die ik wel lekker vind. Heel lang is dit een onopvallend nummer geweest voor mij, maar sinds kort valt het me steeds meer in positieve vorm op.

13 Slovenië (tweede halve finale)

Hierna Roemenië die hun nummer als één van de eersten naar voren schoof. We hebben dus lang de tijd gehad om dit nummer te beluisteren. Zou het gaan vervelen na al die tijd?

aERodynamIC schreef:
Nu alle inzendingen voor het Eurovisie Songfestival 2011 bekend zijn, worden ook de bookmakers interessant. Estland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk worden momenteel het meest kansrijk ingeschat. Witloof Bay (35ste) en de 3JS (36ste) bengelen onderaan de lijst van 43 landen.

De huidige top 10 bij de bookmakers: 1: Estland (Getter Jaani - Rockefeller Street), 2: Frankrijk (Amaury Vassili - Sognu), 3: Zweden (Eric Saade - Popular), 4: Noorwegen (Stella Mwangi - Haba Haba), 5: Verenigd Koninkrijk (Blue - I Can), 6: Bosnië & Herzegovina (Dino Merlin - Love In Rewind), 7: Duitsland (Lena Meyer-Landrut - Taken By A Stranger), 8: Azerbeidzjan (Ell & Nikki - Running Scared), 9: Hongarije (Kati Wolf - What About My Dreams), 10: Rusland (Alex Sparrow - Get You).

Onderaan bengelen San Marino, Cyprus, Macedonië, Malta en Portugal. Ook de kansen van België en Nederland op het Eurovisie Songfestival 2011 in Düsseldorf worden nog niet hoog ingeschat. Witloof Bay staat momenteel 35ste op 43 landen met With Love Baby, op de voet gevolgd door de 3JS op de 36ste plaats met Never Alone.

Waar vind je die bookmakers? Wat voor site gebruik je?

Diverse binnenlandse en buitenlandse songfestival sites linken dit door. Nu zeggen bookmakers niet alles: ze zitten er soms vreselijk naast net als de polls (waar het voornamelijk de grote fans zijn die hun favorieten daar doorgeven).

Dit stukje was een regelrechte copy-paste van zo'n site

O oké. Wat is een voorbeeld van zo'n site dan? Ik kijk elk jaar en ik vroeg het me al jaren af waar je bookmakers kon vinden. Het lukte me niet om dit te vinden!

Mijn persoonlijke top 3 op dit moment:
1. Eric Saade- Popular (Zweden)
2. Nadine Beiler- The secret is love (Oostenrijk)
3. Evalina Sasenko- C'est ma vie (Litouwen)

Dit nieuwtje kwam hier vandaan.

Misschien heb je ook wat aan deze site of deze: http://www.nicerodds.nl/

Overigens moet gezegd worden dat vorig jaar met Duitsland en het jaar daarvoor met Noorwegen de bookmakers er wel eens goed bij zaten.
Grote kanshebbers dit jaar zijn dan Frankrijk, Estland, UK en Zweden.

Bedankt!

Magick1
Ik denk niet dat België het de laatste 10 jaar ooit beter heeft gedaan dan dat de bookmakers voorspelden. Als we de bookmakers mochten geloven, dan zaten we bijna ieder jaar bij de top 10. Maar dat is ook maar 2x echt gebeurd denk ik in de laatste 10 jaar. Maar dit jaar geloven zelfs de bookmakers niet in onze kansen. Benieuwd wat dat geeft!

Mijn favoriet dit jaar is ITALIË het land dat na 14 jaar afwezigheid terug is en ik vind follia d'amore van Raphael Gualazzi een zalig jazzy nummer.

Het nummer van Italië is tot nu toe het enige nummer dat ik écht heel goed vind! Verder vond ik de liedjes van vorig jaar haast allemaal stukken beter dan die van dit jaar.

Elk jaar zitten er weer van die sympathieke grijze muizen tussen. Laten we eerlijk zijn: wie heeft er nu een hekel aan de sympathieke Hotel FM met hun nummer Change?!
Maar gaan we er op stemmen, gaan we ze omhoog duwen in de polls? Waarschijnlijk niet. Te veel onopvallend, te liefjes, te gewoontjes, te braaf.
Eigenlijk best jammer want het behoort zeker tot de betere inzendingen dit jaar maar waarom blijft het tegelijkertijd dan ook zo kleurloos?
Afwachten met dit soort inzendingen. Soms blijken dat de grote verrassingen te zijn.

14 Roemenië (tweede halve finale)

Morgen Estland die het zeer goed doet bij de bookmakers en polls. Het zou zomaar kunnen dat we hier een top 3 nummer gaan beluisteren.

Estland heeft 10 jaar terug het festival gewonnen en het zou zomaar kunnen dat ze na 10 jaar weer met een overwinning aan de haal gaan, althans als je de polls en bookmakers moet geloven.
Ook bij mij sloeg dit nummer behoorlijk aan en klom het op naar een tweede plaats. Totdat ik de live-versie zag bij het plaatsen van dit stukje. Dat is helaas wel vaker het geval en het lijkt er op dat dit nummer er dit jaar zo eentje is: studioversie leuk, live wat teleurstellend. Of die tweede plaats blijft staan betwijfel ik nu dus wel. Live is het een beetje een huppelkutnummertje geworden door de presentatie en aankleding van de zangeres. Jammer.....
Blijft staan dat dit nummer van Getter Jaanie, Rockefeller Street, extra in de picture staat als zijnde een kanshebber.

15 Estland (tweede halve finale)

Morgen Wit-Rusland. Die niet voldeden aan de regels en snel een nieuw nummer in elkaar moesten zetten.

Het nummer zelf vind ik niet onaardig maar de zang is mager en niet al te toonvast. Ik vrees dat haar zang een hinderpaal gaat worden al weet je nooit.

Dat is zeker wel een leuk liedje zeg. Ga meteen even de studioversie opzoeken. Zij ziet er trouwens ook helemaal niet verkeerd uit.

Ik vind het een erg goed nummer, zeker in de studioversie (niet voor niets mijn nummer 2), maar toen ik vanavond deze live clip hoorde was ik opeens wat minder enthousiast.

Hier de studioversie:

Dat de zang een hinderpaal zou moeten zijn geloof ik niet. In het verleden hebben zo vaak zwakke zangers/zangeressen gewonnen. Lena vorig jaar was nu ook niet bepaald sterk te noemen qua zang.

Ik vind het live niet eens slechter uit de veren komen. Live is ze natuurlijk geen ster maar ze brengt het wat mij betreft wel geloofwaardig.

Met dat zakdoekje zwaaiend? En die gilletjes tussendoor? Dat truttige jurkje? Nee, ik vind het duidelijk aan charme verliezen.
Desondanks toch een van de leukste inzendingen dit jaar en Nederland maakt niet veel kans deze tweede halve finale met dit soort concurrenten.
Voorlopig laat ik haar ook gewoon staan op nummer 2 in mijn persoonlijke top 10

Laat ik deze keer gewoon eens rechtstreeks wat info overnemen: De Wit-Russen wilden eigenlijk aan de start verschijnen met Born in Byelorussia, wat later werd omgedoopt tot Born in Bielorussia om daarna weer verder te worden bewerkt tot I Am Belarusian. Het nummer was echter in mei 2010 al uitgevoerd en voldeed daarmee niet aan de reglementen.
Hetzelfde componistenduo, Evgeny Oleinik en Viktor Rudenko, heeft nu het nummer I Love Belarus voor Vinnikova in elkaar gezet, waarmee ze op 12 mei één van de concurrenten van Nederland is.

En dan kun je vragen of ik het wat vind. Is het een geduchte tegenstander? Ik weet het niet. Dit is moeilijk in te schatten. Het klinkt me wel heel erg nationalistisch in de oren allemaal. De eerste ' versie' vond ik een draak van een nummer maar bij deze uiteindelijke inzending merk ik wel dat ik het zo stiekempjes best wel leuk vind. Het zal het in de oostblok landen goed doen, het westen zal z'n schouders er over op halen.

16 Wit-Rusland (tweede halve finale)

Letland volgt hierna. Letland. O ja, Letland. Ik geloof dat het me begint te dagen met welk nummer ook al weer.

aERodynamIC schreef:
Ik vind het een erg goed nummer, zeker in de studioversie (niet voor niets mijn nummer 2), maar toen ik vanavond deze live clip hoorde was ik opeens wat minder enthousiast.

Ik had dus echt niet verwacht dat je op dat nummer doelde toen je een paar dagen geleden zei "mijn (2e) favoriete nummer moet nog komen". Ik vind het niet een slecht nummer hoor, maar het heeft zo weinig om het lijf (vind ik althans). Vind het zelfs een beetje flauwtjes klinken imo. Bij (internationale) polls doet ze het wel goed, dus als alles een beetje meezit zal Estland het wel goed doen dit jaar.

En, oké, laat ik het maar gewoon zeggen: Anastasiya Vinnikova is ondertussen één van mijn favorieten geworden. Denk dat ik d'r zelfs in m'n eigen top 5 wil zetten, ondanks dat het inderdaad een redelijk nationalistisch nummer is. Vind dit misschien zelfs wel de beste inzending van Wit-Rusland tot op heden, al is Work your magic uit 2007 ook nog erg leuk. Jammer dat Koldun, de zanger van toen, live toen zo door de mand viel. Laten we hopen dat Anastasiya Vinnikova niet hetzelfde lot tegemoet gaat...

Voor mij is dit samen met Zweden mijn guilty pleasure van dit jaar. Eigenlijk slecht maar o zo leuk.

Overigens staat op de Eurovisie cd nog gewoon de oude versie van Israel dus ik denk dat die remix niet zal worden uitgevoerd op het festival zelf.

Bulgarije was trouwens heel lang mijn nummer 2. Estland is opgeklommen, maar zakt nu weer wat weg voor mijn gevoel.
Mijn favoriet van dit jaar moet nog steeds komen.....

Letland..................

O ja, Letland. Die hebben we ook nog. Op de een of andere wijze is het ze gelukt ervoor te zorgen nogal onzichtbaar te zijn dit jaar voor mij en niet eens omdat het nummer zo beroerd is. Het is gewoon een inzending die ik telkens vergeet.
Nu ik het zo weer hoor: prima popnummertje, niet meer en niet minder en verder zou ik er niet veel over kunnen zeggen eigenlijk. Doen jullie dat maar

17 Letland (tweede halve finale)

Denemarken doet het goed in de polls met een engelse uitspraak die zeer doet aan je oren. Morgen meer hierover.

Denemarken stuurt dit jaar een leuk bandje voor de bakvissen onder ons: A Friend in London zingt New Tomorrow en dat doen ze in een 'kreesie kreesie world'. Infantiele tekst zonder ding dong, bim bam of haba haba. Het kan dan dus ook.
Ik heb er niks mee en kan even een nieuwe fles wijn opentrekken voordat we ons kunnen gaan opmaken voor de laatste act uit Ierland en vervolgens naar de bekendmaking kijken welke landen doorgaan naar de finale om vervolgens weer hard te zuchten dat Nederland er alweer niet bij zit. Want hoe dan ook: dat zit Denemarken vast wel en die zitten in een soortgelijk hoekje als Nederland en die delft het onderspit denk ik zo.

18 Denemarken (tweede halve finale)

Ik dacht dat Ierland al een kalkoen-act gestuurd had? Morgen meer info. Daarna nog de resterende finale landen Duitsland, Frankrijk en Italië.

Ierland wordt in Duitsland vertegenwoordigd door de 'zingende' tweeling Jedward. Ze werden tweede maar door televoting werd dit in eigen land populaire duo toch eerste. De broertjes zijn bekend van X-Factor. Jedward staat er ook niet echt bekend om goed te kunnen zingen en moeten het hebben van de act. Lipstick zal het worden in Düsseldorf en laat ik nu denken dat we de kalkoen-act al gezien hebben vanuit dat land. Wat zien deze twee eruit zeg! Opvallen zullen ze zeker met dit uiterst irritante nummer dat in Ierland enorm scoorde. De fans zijn uiterst fanatiek, maar of dat genoeg is om dit gedrocht te redden in Duitsland? Ik denk dat dit nog wel eens een heel eind kan komen. En het erge van alles is dat ik mezelf er telkens weer op betrap dit nummer mee te pabadammen.

19 Ierland (tweede halve finale)

Hierna volgen nog drie finalisten die mee mogen stemmen deze tweede halve finale want Jedward treedt als laatste op. Duitsland is morgen aan de beurt met de zangeres Lena die ervoor zorgde dat het festival dit jaar in Duitsland plaats zal vinden.

Mijn top 5 over deze tweede halve finale:

1. Estland
2. Moldavië
3. Bulgarije
4. Bosnia & Herzegovina
5. Zweden

En daar is ie dan: mijn favoriete nummer dit jaar. Als het aan mij ligt blijft de bokaal dus in Duitsland en gaat het naar hetzelfde meisje als in 2010, want het zal nu wel niemand meer ontgaan zijn dat winnares Lena dit jaar gewoon weer haar land vertegenwoordigt. Deze keer met een iets minder catchy nummer Taken by a Stranger genaamd.
Ik vind het kwalitatief boven de rest uitsteken en is voor songfestival begrippen behoorlijk gedurfd.
Lena heeft enorme voor- en tegenstanders en misschien heeft haar opmerkelijke accent daar mee te maken. Ik geef toe dat me dat net als vorig jaar een beetje irriteert maar te weinig om het nummer er verder op af te schrijven.
Voor wat betreft haar kansen: ze zal er een heel eind mee weten te komen maar of dat ook winst gaat opleveren betwijfel ik. Het zou natuurlijk wel een stunt zijn.

Duitsland (Finalist):

Morgen de franse Josh Groban. Moederdag here we come!

Bij dit nummer zou het meerdere kanten op kunnen gaan (denk ik). Een hoge notering zou er in beginsel wel in moeten zitten, maar of ze gaat winnen is de vraag. Misschien is dit té alternatief voor het Songfestival. Lordi had bijvoorbeeld nog het geluk dat Hard rock hallelujah behoorlijk catchy was. Een tweede overwinning gun ik de Duitsers wel, al is het maar vanwege de opvallende en gewaagde keuze. Ook de act vind ik leuk, als ze tenminste dezelfde act neerzet als tijdens de Echo Music Awards.

Grappig trouwens dat als je reacties bij deze videoclip op YouTube leest, ziet dat heel veel Duitsers hun eigen inzending verafschuwen en sommigen zelfs een hekel hebben aan Lena. Eigenlijk beseffen ze gewoon niet dat ze geluk hebben met deze zangeres. Zou graag met hen willen ruilen in ruil voor de 3js. Voor mij is deze bijdrage van Duitsland in ieder geval één van de beste inzendingen van tien jaar Eurovisie Songfestival! Germany for the win!

Hetgeen wellicht in het voordeel kan werken is dat het gastland vaak op een extra puntje (of meer) kan rekenen én dat er dit jaar geen uitgesproken winnaar is. Dat terwijl het al vast stond dat inzendingen zoals Sattelite, of Fairytale, of My number one bijv. zouden gaan winnen omdat ze indertijd allemaal gedoodverfde favorieten waren. Dat is dit jaar anders, en dat maakt mij ook wel weer nieuwsgierig.

Die videoclip van Taken by a stranger is trouwens !

Ook Frankrijk staat als groot geldschieter al in de finale. Vroeger een grootheid in Songfestivalland, de laatste jaren doen ze het slecht en het festival is dan ook niet erg populair meer daar.
Misschien dat Aumary Vassili hier met zijn ideale schoonzoon optreden wat aan gaat veranderen. Het nummer Sognu valt in elk geval op dit jaar. Niet dat we niet eerder op het festival dit soort Josh Groban, Sarah Brightman-achtige classical pop hebben gehoord, maar meer omdat het afwijkt van de rest. In elk geval zullen de brave huismoedertjes in Europa wel van hun sofa afglijden bij de zangkunsten in combinatie met de braaf glimlachende Aumary. Of de rest er ook zo over denkt moeten we afwachten.
Ik denk in elk geval dat Frankrijk het dit jaar weer eens goed gaat doen. Winst betwijfel ik.

Frankrijk (Finalist)

En dan mag Italië morgen de lange rij landen gaan afsluiten. Voegt dit land na jaren afwezigheid weer wat toe aan het festival?

Italië keert terug op het Songfestival. Jalisse stond in 1997 voor het laatst op het eurovisie podium en nu is het de beurt aan Raphael Gualazzi met zijn Madness of Love. De belangstelling was er al lang niet meer en ging meer uit naar het eigen San Remo Festival. Toch beschouwt men Italië, die twee keer het festival won, als een belangrijk deelnemer dus de belangstelling voor hun terugkeer dit jaar is groot.
Ik moet zeggen dat ze het met een redelijk goed nummer doen. Misschien niet ieders smaak, maar het heeft wel een zekere kwaliteit. Het is te hopen dat Europa dat ook ziet en Italië niet ergens onderaan laat bungelen. We moeten het maar afwachten.
En hiermee zijn alle landen aan bod geweest en kunnen de lijstjes gemaakt worden.

Italië (finalist)

Mijn overall top gebaseerd op de studioversies is als volgt:

1. Duitsland
2. Hongarije
3. Estland
4. Moldavië
5. Finland
6. Bulgarije
7. Italië
8. Turkije
9. Zwitserland
10. Bosnië & Herzegovina

11. Zweden
12. Slovenië
13. Israel
14. Frankrijk
15. Wit-Rusland
16. Albanië
17. Nederland
18. Cyprus
19. Polen
20. Letland

21. Azerbeidzjan
22. Kroatië
23. Roemenië
24. Noorwegen
25. Rusland
26. Spanje
27. Georgië
28. Verenigd Koninkrijk
29. Griekenland
30. Denmarken

31. Malta
32. VJR Macedonië
33. Ierland
34. Servië
35. Slowakije
36. IJsland
37. Portugal
38. België
39. San Marino
40. Oekraine
41. Oostenrijk
42. Litouwen
43. Armenië

Mijn voorspelling:

1. Zweden

2. Verenigd Koninkrijk
3. Azerbeidzjan
4. Hongarije
5. Estland
6. Frankrijk
7. Duitsland
8. Turkije
9. Noorwegen
10. Polen

Ik denk dus dat we naar Stockholm kunnen in 2012.

Voor de enkeling die het een beetje gevolgd heeft hier: ik hoop dat je er wat aan had en de rest van deze site haal gerust verder uw neus heel hoog op (uw goede naam zou toch zomaar besmet kunnen raken)

Dat nummer van Italie vind ik wel leuk.

Ik heb niet alle nummers beluisterd maar ik vind van wat ik heb beluisterd Rockefeller Street en Da Da Dam het leukste, hoop dat die het ook ver gaan schoppen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.