MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gehoorbeschadiging

zoeken in:
Dikkop
Ongeveer een maand geleden ben ik naar een dubstep optreden geweest en hierdoor heb ik 3 dagen last gehad van een luide en scherpe pieptoon. Een paar dagen later was het volledig over. Maar als ik nu heel aandachtig luister in een zeer stille omgeving, hoor ik een lichte ruis. Ik denk zelfs dat het eerder psychologisch van aard is. Mijn buurjongen heeft tinnitus en heeft het echt lastig om er mee om te gaan. We zitten beiden in Gent op kot. Mss moet ik eens vragen of je hem mag interviewen? (ik ben waarschijnlijk niet echt geschikt)

Mijn pa loopt ookal jaren met een piep in z'n oren. Komt door teveel concerten bezoeken zei ie ooit tegen mij. Zelf heb ik vaak me mp3 best hard staan (ja ook in de tram/bus etc) Soms moet het volume gewoon ff wat harder. Heb nog nooit een piep ofietsdergelijks gehad. Zet m'n muziek vaak gewoon hard, denk eigenlijk nooit echt over de gevolgen na.. Boeit me ook niet eigenlijk.

Dikkop
Tot je zelf tinnitus hebt.
Tijdens die 3 dagen kwam ik bijna gek.

Maar als ik nu heel aandachtig luister in een zeer stille omgeving, hoor ik een lichte ruis.
Heb ik ook. Best vervelend.. Merk wel dat naarmate ik mijn iPod minder gebruik, die ruis ook afneemt..

'k Doe verder altijd redelijk voorzichtig met muziek beluisteren.. Moet alleen bij concerten echt oordoppen gaan dragen, vrees ik..

jellecomicgek72 schreef:
Zet m'n muziek vaak gewoon hard, denk eigenlijk nooit echt over de gevolgen na.. Boeit me ook niet eigenlijk.

Wacht maar tot je een keer serieus last krijgt, dan piep je (letterlijk) wel anders.

Overigens, die ruis heb ik door een wellicht té geluidsdichte koptelefoon. Volgens mij zijn juist die flink geluidsdichte koptelefoons de kwalijke veroorzakers van mijn ruis.. Iemand anders dat ook, toevallig?

Dikkop schreef:
Tot je zelf tinnitus hebt.
Tijdens die 3 dagen kwam ik bijna gek.

Dat went wel. Ik loop er intussen al bijna tien jaar mee.

Niet dat ik daar blij mee ben Maar intussen ben ik er al zo aan gewend dat ik het niet meer waarneem. Al is er naar het schijnt wel een verschil: ik heb vaker last van lagere tonen en minder van een schelle pieptoon. Die laatste is lastiger om mee te leven, dacht ik.

Of het aan de geluidsdichte hoofdtelefoon ligt zou ik niet 100 procent weten. Wat ik wel weet is dat ik een hoofdtelefoon van het open type prettiger vind. Als ik een dergelijk ding naar een luistersesie afzet heb ik sneller het idee dat mijn oren herstellen aan de normale situatie. Daarentegen hebben mijn oren meer last van een gesloten systeem. Als ik een dergelijk ding van mijn hoofd haal hebben mijn oren meer tijd nodig om weer normaal te kunnen horen. Hetzelfde heb ik ook met die oordopjes bij mijn mobiele telefoon. Moet altijd wennen, en dat terwijl ik niet met al te grootte volumes naar mijn muziek luister.

Onweerwolf
Ik vind die in-ear oordopjes echt vreselijk, alsof er een enorme druk in je hoofd ontstaat, onafhankelijk van het volume van je muziek.

Ik heb zelf in-ear oordoppen. Ik heb wel het idee dat het slechter is voor je oor/gehoor maar met die anderen/normalen is er gewoon geen hol aan (vind ik), je hoort alles om je heen nog.
Mijn muziek staat ook altijd wel hard en ik ben bang dat ik er ooit spijt van ga krijgen, maar ik moet 3 uur per dag reizen en zonder muziek is dat voor mij niet te overleven.

Ik heb ook al een geschiedenis met slechte oren dus voor mij is het wel oppassen.

Dikkop schreef:
We zitten beiden in Gent op kot. Mss moet ik eens vragen of je hem mag interviewen? (ik ben waarschijnlijk niet echt geschikt)

Normaal gezien mag ik morgen Michel Follet gaan interviewen. Een bekende radiomaker (vroeger presenteerde hij ook een aantal tvprogramma's) die tinnitus en hyperacusis heeft en daar ook een boek over heeft geschreven (oorlog in het hoofd). Maar zeker bedankt voor het voorstel !

NewYorkCityLight schreef:
Ik heb zelf in-ear oordoppen. Ik heb wel het idee dat het slechter is voor je oor/gehoor maar met die anderen/normalen is er gewoon geen hol aan (vind ik), je hoort alles om je heen nog.

Tijd om eens te kijken naar een degelijke koptelefoon, want de meesten sluiten juist al het achtergrondlawaai uit.

Is een koptelefoon wel beter voor je oren dan? Het irritante eraan is dat je dan altijd zo'n groot ding mee moet slepen.

Koptelefoons zitten minder op je trommelvlies geplakt en hebben vaak een minder schel geluid, ook op hogere volumes. Ik verdraag het veel meer dan in-ears.

Stijn_Slayer
Ik ga ook op korte termijn oordoppen aanschaffen. Het gaat gewoon een keer mis. Het kan tientallen keren goed gaan, maar het hoeft maar één keer echt te hard te gaan. Heb een mentor gehad die vroeger geluidsman bij punkbandjes was. Gevolg: zodra er meer dan drie mensen door elkaar gaan praten hoort hij alleen nog maar geroezemoes (zoals in een café).

Ik heb eens gehad dat ik wankelend naar buiten liep. Het geluid staat veel te hard als het je evenwicht aantast. Laatst ook: het geluid stond al zo verdomd hard en die zanger begint onverantwoord hoog in die microfoon te krijsen. Het deed letterlijk pijn aan m'n oren en ik ben meteen vertrokken. Als je de volgende dag nog een gevoelig gehoor hebt kan dat nooit goed zijn.

Als muzikant zijnde moet ik m'n versterker ook veel te zacht zetten (dat komt niet ten goede aan de klank), omdat het anders helemaal snel gaat. Ik wil niet dagelijks aan een te hoog volume worden blootgesteld.

Op de iPod let ik er ook zoveel mogelijk op.

Ik heb al mijn hele leven last van oorsuizingen, nog voor ik een noot muziek had gehoord. Het is aangeboren bij mij. Het steekt vaak gewoon willekeurig op, of als ik mezelf eraan herinner, zoals nu dus eigenlijk. Gewoon aan iets denken en je niet meer op het geluid concentreren helpt bij mij wel.

Verder heb ik ook hetzelfde probleem als de voormalige mentor van Stijn, hoewel ik nooit geluidsman ben geweest.

Mijn vader, ooms en neven hebben hier vreemd genoeg ook allemaal last van, dus het zal wel een foutje in ons gen zijn

Zo, nu zit ik dus gegarandeerd de hele avond met die biep. Snel mij op iets anders focussen dan maar...

herman schreef:
(quote)

Wacht maar tot je een keer serieus last krijgt, dan piep je (letterlijk) wel anders.

Ja dat zie ik tegen die tijd wel.

En wij maar lachen ...

jellecomicgek72 schreef:
Ja dat zie ik tegen die tijd wel.

Het is voor muziekliefhebbers met oren beschermen als voor brandweerlui hun armen. Een kennis van me vertelde eens hoe enkele knapen de mouwen van hun brandvaste jas opstroopten, want dat staat stoer. Janken als een kind deden ze later, toen ze zware brandwonden hadden opgelopen.

Mooie vergelijking Kronos. Beschermende middelen zijn er niet voor niets. Als je je brand moet je maar op de blaren zitten. Bij het gehoor is dat niet anders. Goed naar muziek kunnen luisteren is een must. Het voert misschien wel wat ver om een concertkaartje en gebruiksaanwijzingen voor audio te voorzien met de waarschuwing: "Kan het gehoor ernstige schade toe brengen," of een gelijksoortige tekst.. De mens blijft uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid.

Stijn_Slayer
Nog los van muziek. Je hebt je gehoor overal nodig. Op je werk, in de winkel, in het dagelijks leven. Hoe frustrerend is het als je in een rumoerige supermarkt wilt vragen waar iets ligt en je het antwoord niet kan verstaan? En dit soort situaties blijven elkaar maar opvolgen.

Ik zou er echt gek van worden als je daar de hele dag last van hebt.

Onweerwolf
bennerd schreef:
Koptelefoons zitten minder op je trommelvlies geplakt en hebben vaak een minder schel geluid, ook op hogere volumes. Ik verdraag het veel meer dan in-ears.

Voor de duidelijkheid want het is nu enigszins verwarrend; je hebt koptelefoons en 'dopjes'. Bij dopjes heb je zowel in-ears als niet in-ears. Volgens mij zijn die in-ears pas van de laatste jaren. Die in-ears sluiten 'al' het omgevingsgeluid uit. Dat zorgt bij mij voor een zeer onprettige druk in mijn hoofd. (Haast alsof ik enorm verkouden ben.) Gewone dopjes doen dat niet maar die laten inderdaad omgevingsgeluid door, dat is soms vervelend maar ik vind het toch prettiger dan die in-ears.

Overigens varieert het ook per type 'gewoon' dopje hoeveel omgevingsgeluid je hoort. Als je de standaard iPod pruldopjes neemt hoor je alles om je heen, ga je echter voor wat professionelere dopjes, al zijn het maar Sony's van 20-30 euro, dan scheelt dat al een slok op de borrel. Ik zweer bij Sony dopjes met bass boost, al zo'n 15 jaar (walkman, minidisc, iPods), die zitten eigenlijk qua vorm tussen in-ear en niet in-ear in. Als ik in de trein zit hoor ik mensen om me heen niet praten (muziek of normaal volume), maar ik hoor wel verkeer als ik op de fiets zit, dat is precies goed voor mij en bovendien heb ik geen last van druk in mijn hoofd.

Volgens mij heb je bij koptelefoons ook modellen die wel en modellen die niet het omgevingsgeluid uitschakelen maar daar heb ik weinig verstand van.

Nadat ik twee maanden geleden naar een fuif was geweest (dubstep, techno etc) heb ik last van een lichte suizing in m'n linkeroor. Het is niet enorm hard, te vergelijken met het geluid van een verwarmingsketel, maar de eerste week heb ik er erg veel last van gehad. Het kon me niet schelen dat het niet luid was, gewoon het feit dat het er wàs (is). De dokter zag water achter mijn trommelvlies en had me dus twee neussprays voorgeschreven (die overigens niets hebben opgelost).

Ik ben er na twee maand al aan gewend, maar ik merk wel dat ik voorzichtiger ben geworden in het gebruik van mp3's (ook al staat dat ding nooit hard). Mijn gehoor moet nog een heel leven mee, dus in het vervolg doe ik oordoppen aan.

Dikkop

Toont goed aan hoe het is om met zware tinnitus om te gaan.

Sir Spamalot (crew)
Ik heb in juli en augustus van dit jaar hier al een aantal berichten gezet betreffende mijn tinnitus. Gisterenavond (voor het bezoek aan mijn petekind want Sinterklaas was op komst) heb ik een nieuw onderzoek gedaan bij Laperre, waar een audioloog een nieuwe test heeft gedaan. Het resultaat was nu 6.000 Hz bij een volume van 30-40 decibel, blijkbaar iets minder dan een half jaar geleden of hoe resultaten kunnen uiteenlopen.

Tinnitus blijft ongeneeslijk, de aangerichte schade is en blijft definitief, dat is het belangrijkste punt. Mij werd voorgesteld om een ruisgenerator te proberen, hierin bestaan verschillende soorten en ik ga de volgende keer meer info geven want ik moet nog weg vanavond. Het komt neer op de hersenen foppen, een soort placebo-effect, of zoals ik nu doe: ’s nachts de klokradio op een heel zacht volume aanzetten en op het werk luister ik naar klassieke muziek op Klara (van de nood een deugd maken).

Ik twijfel nog, want... stress schijnt een belangrijke factor te zijn in het omgaan met die godverdomsepotverdiksegodallemachtigerotzatkvaneen fluittoon. Vijf verschillende medische instanties wijten de huidige problemen aan het krakend karkas aan stress, ik ben nu godbetert in behandeling bij een osteopaat, mijn kruis om te dragen en het zal wel in orde komen.

Belangrijke punten blijven: vermijd die oorpluggen of earplugs (hoe heten die rotdingen alweer), bescherm je oren tijdens concerten en let op het volume. Een fluittoon na een concert mag niet te lang duren of je zit met permanente schade.

Onweerwolf
Sir Spamalot schreef:
Belangrijke punten blijven: vermijd die oorpluggen of earplugs (hoe heten die rotdingen alweer)

Wat bedoel je hier mee?

Sir Spamalot (crew)
Dag collega Onweerwolf, ik denk dat de juiste term is: in ear plugs.

(afbeelding)

Onweerwolf
Ik geloof niet dat die dingen verantwoordelijk zijn voor gehoorschade aangezien gehoorschade wordt veroorzaakt door blootstelling aan lawaai of een ziekte. Het ligt dus niet aan de oordopjes maar aan het volumeniveau waarop iemand de muziek afspeelt.

Ja uiteraard, maar je vergeet daarbij dat je met koptelefoons minder kans hebt op schade dan bij ear plugs.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.