MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Lukas en Musicfriek (voorheen Jelle) lopen de top2000 langs

zoeken in:
Lukas schreef:
Volgens mij valt hij in het tweede couplet pas bij. Dan zingt zij althans net zo door en hij lager, als ik het goed hoor.
Nope, Per Gessle begint met de zang. Zie video.

Fading Like a Flower is trouwens ook 1 van mijn favoriete Roxettesongs

tnf schreef:
...en er bestaat ook nog een duet met Barbra Streisand & Celine Dion ('Tell him'). Aangezien dat een nummer 1-hit was, en het Radio 2-gehalte hoog ligt, is de kans groot dat je die ook nog tegen gaat komen.

Maak je borst maar nat.

Haha, die is even erg ja, kon er destijds ook totaal niet bij dat het nummer de nummer 1 positie behaalde..

musicfriek schreef:
(quote)
Nope, Per Gessle begint met de zang. Zie video.

Fading Like a Flower is trouwens ook 1 van mijn favoriete Roxettesongs

Hoe dan ook, hij zingt ook eng. Net Antony

Lukas schreef:
Hoe dan ook, hij zingt ook eng. Net Antony

Ha, daar komen we gelukkig niet in overeen

1910 - Andrea Bocelli & Gerardina Trovato - Vivere

Persoonlijk heb ik niet zo veel op met onze bombastische Italiaanse semi-opera/popzangers. Ik schep er af en toe nog wel genoegen uit om plotseling heel hard Luna van Alessandro Safina (komen we vast nog tegen) in te zetten, maar ja, voor de rest liever maar niet. Te veel pathos, al die nummers klinken ook hetzelfde. Ach, ik staar me er maar niet op blind

Cijfer Lukas: 3
Cijfer Jelle: 2

1909 - Charles Aznavour - For me...formidable

Geweldig, dat begin . Die standaard chansonbigband klanken en Charles Aznavour die Engels probeert te zingen. Het accent is echt te grappig, het verschil tussen Engels en Frans is nauwelijks te horen. Verder gaan dit soort chantonnetjes er hier altijd wel in. Franse standaardriedeltjes blijken weer eens veel beter te klinken dan Italiaanse standaardriedeltjes.

Cijfer Lukas: 6
Cijfer Jelle: 5

1908 - Roger Whittaker - The last farewell

Dit zijn toch wel de leuke momentjes onderin zo'n lijst. Dan geldt vaak toch: hoe stoffiger, hoe beter. Dit soort retrotroep moet je dus niet de hele dag horen, maar hier blijft het een verademing. Nog net even beter dan Charles net. Wel lekker spannend met dat vioolriedeltje en die blazers op het einde.

Cijfer Lukas: 6.5
Cijfer Jelle: 4.5

1907 - Elvin Bishop - Fooled around and fell in love

Soulbluesnummertje. Het is allemaal weer erg standaard en niet erg spannend. Ik vind zo'n nummer als het vorige dan toch net wat leuker. Dit is mijn genre gewoon niet zo.

Cijfer Lukas: 5
Cijfer Jelle: 4

1906 - Los Bravos - Black is black

Muzikaal aardig, maar ik vind de zang hier wel erg tenenkrommend. Echt origineel kunnen we het ook weer niet noemen. Beetje een standaardserietje dit. Het is allemaal best aan te horen, maar wat te eendimentionaal en voorspelbaar.

Cijfer Jelle: 5.5

1905. Beach Boys - Kokomo

Beach Boys voor mij, Mooiere naam dan de vorige reeks, maar ze doen hun naam met dit nummer weinig eer aan. Hoe mooi sommige nummers van hen ook zijn, deze haalt het niet.

Cijfer Lukas: 3,5

1904. Kayak - Lyrics

Redelijk nummer, af en toe een beetje te symfonisch, maar heel wat beter dan wat ik vandaag tot nu toe gehoord heb. Toch is dit ook niet echt mijn muziek.

Cijfer Lukas: 7
Cijfer Jelle: 6

1903. Rolling Stones - We Love You

Weer iets beter, maar weer een zwak nummer van een groep die veel beter kan. Qua instrumenten is dit een erg lekker nummer, maar mijn opa kan nog betere teksten schrijven.

Cijfer Jelle: 5,5

1902. Kinks - Till The End Of The Day

Hier dan een echt nummer waar ik vrolijk van word. Ook weer een grotere naam, maar beter dan de voorgaande. Echt een fijn nummer.

Cijfer Lukas: 8
Cijfer Jelle: 7,5

1901. Genesis - Hold On My Heart

Genesis kan best goed zijn, maar hier domineert de stem van Phil Collins (waar ik echt niet tegen kan) en is de rest van de band vervallen tot een sort achtergrond-muziek-productie-band. Ielgh.

Cijfer Lukas: 2,5
Cijfer Jelle: 3

maar mijn opa kan nog betere teksten schrijven.

hmmm; zo'n opmerking vind ik altijd wat te makkelijk: in dezelfde categorie als over Karel Appel 's schilderijen zeggen dat je zoontje van vijf het ook kan.
Tenzij natuurlijk die opa in kwestie op dit vlak iets wezenlijks heeft gepresteerd. Dan wil ik graag horen wat dat is natuurlijk.

Oldfart schreef:
(quote)

hmmm; zo'n opmerking vind ik altijd wat te makkelijk: in dezelfde categorie als over Karel Appel 's schilderijen zeggen dat je zoontje van vijf het ook kan.
Tenzij natuurlijk die opa in kwestie op dit vlak iets wezenlijks heeft gepresteerd. Dan wil ik graag horen wat dat is natuurlijk.

Ja, het zijn inderdaad opmerkingen die geen hout snijden en weinig zijn ondebouwd, Op het moment dat Karel Appel in zijn eigen stijl begon te schilderen creëerde hij daarmee een nieuwe stroming. Een opmerking over een familielid wat hetzelde kunstje kan is erg vaag, tenzij je kan aantonen dat je opa een groot kunstenaar was of is.

Kos
Op de eerste pagina schrijven jullie al toppers als Tom Browne en de Supremes af. .

Kos schreef:
Op de eerste pagina schrijven jullie al toppers als Tom Browne en de Supremes af. .

Valt toch wel mee? Tom Browne krijgt redelijke kritieken en Diana en de Supremes lagen ons niet zo, zonder dat we erg lage cijfers geven... Ik zie het probleem niet.

Gerards Dream schreef:
(quote)

Ja, het zijn inderdaad opmerkingen die geen hout snijden en weinig zijn ondebouwd, Op het moment dat Karel Appel in zijn eigen stijl begon te schilderen creëerde hij daarmee een nieuwe stroming. Een opmerking over een familielid wat hetzelde kunstje kan is erg vaag, tenzij je kan aantonen dat je opa een groot kunstenaar was of is.

Ach kom op, Jelle heeft gewoon gelijk. Wilden jullie gaan beweren dat dit een hoogstaande tekst is? Sowieso is de vergelijking met Appel nogal een scheve aangezien je hem als schilder op zijn schilderijen afrekent. Pop/rockartiesten zijn in de eerste plaats muzikant en niet zozeer dichters; uitzonderingen daargalaten natuurlijk, vooral in het singer-songwriter genre (Dylan, Cave, Waits, Young, Cohen, Van Morrison etc...).
Als je de gemiddelde pop/rock tekstschrijver (dus ook mensen als Jagger, Lennon of McCartney) vergelijkt met de grote dichters der aarde dan is het niveau over het algemeen echt bedroevend te noemen.

HammerHead schreef:
(quote)

Ach kom op, Jelle heeft gewoon gelijk. Wilden jullie gaan beweren dat dit een hoogstaande tekst is? Sowieso is de vergelijking met Appel nogal een scheve aangezien je hem als schilder op zijn schilderijen afrekent. Pop/rockartiesten zijn in de eerste plaats muzikant en niet zozeer dichters; uitzonderingen daargalaten natuurlijk, vooral in het singer-songwriter genre (Dylan, Cave, Waits, Young, Cohen, Van Morrison etc...).
Als je de gemiddelde pop/rock tekstschrijver (dus ook mensen als Jagger, Lennon of McCartney) vergelijkt met de grote dichters der aarde dan is het niveau over het algemeen echt bedroevend te noemen.

Je heb volkomen gelijk met hetgeen je schrijft. De meeste songteksten in de popmuziek zijn als je ze kritisch bekijkt niet van het aller hoogste niveau, maar is dat erg? Voor mij niet, want het gaat immers om de muziek, als die goed is hoor je mij niet klagen. Wat ik alleen wilde zeggen is dat een vergelijking maken met een familielid dat hetzelfde kunstje kan wel heel gemakkelijk is. Wees in dat geval eerlijk en schrijf dan: "Zelf zou ik ze beter schrijven." Jelle had overigens wel gelijk, maar ik had moeite met de wijze waarop hij dit uitte.

Gerards Dream schreef:
(quote)

Je heb volkomen gelijk met hetgeen je schrijft. De meeste songteksten in de popmuziek zijn als je ze kritisch bekijk niet van het aller hoogste niveau, maar is dat erg? Voor mij niet, want het gaat immers om de muziek, als die goed is hoor je mij niet klagen. Wat ik alleen wilde zeggen is dat een vergelijking maken met een familielid dat hetzelfde kunstje kan wel heel gemakkelijk is. Wees in dat geval eerlijk en schrijf dan: "Zelf zou ik ze beter schrijven." Jelle had overigens wel gelijk, maar ik had moeite met de wijze waarop hij dit uitte.

Het tekstuele niveau in popmuziek hoeft wat mij betreft ook helemaal niet persé hoog te zijn om ervan te kunnen genieten hoor. Je moet de teksten van de gemiddelde metalband er maar eens bijpakken. Je lacht je werkelijk suf, maar het rockt wel.

HammerHead schreef:
(quote)

Het tekstuele niveau in popmuziek hoeft wat mij betreft ook helemaal niet persé hoog te zijn om ervan te kunnen genieten hoor. Je moet de teksten van de gemiddelde metalband er maar eens bijpakken. Je lacht je werkelijk suf, maar het rockt wel.

Precies, als er een lekkere groove in zit of iets anders dan ben ik al dik tevreden. Om songteksten draait het niet in de eerste plaats. Het is de muziek die het moet doen. Als je teksten uit het Engels vertaalt naar het Nederlands dan krijg ik althans buikpijn van het lachen, want het is eigenlijk om van te janken. Daarom ben ik ook blij dat Lukas en Jelle de top 2000 langs lopen. In een eerder bericht over dit topic heb ik al melding gemaakt dit kritisch te gaan volgen, dus de heren waren al gewaarschuwd.

Lukas schreef:
(quote)

Ik wist dat niet hoor. Ik ken gelukkig ook heel veel mooiere.

Zou dat misschien een kwestie van smaak zijn?

Ik denk het, want ik vind het zelfs niet eens goede nummers..

HammerHead schreef:
(quote)

Lennon/McCartney en Jagger zijn zeker geen dichters, maar hun teksten passen perfect bij de muziek. Daarvoor worden ze ook geroemd. Niet de ingewikkelde rijmschema's maken hun teksten zo goed. Voor mij heeft alleen Dylan (van de popmuziek) het niveau van de grote dichters van de geschiedenis gehaald (bv. Van Ostaijen, Shakespeare, Dante, Vergilius, enz... je kent ze wel, de klassieke grote dichters) Begrijp me niet verkeerd! Young, Cave, Cohen vind ik ook geweldig. Zij schreven/schrijven stuk voor stuk prachtige teksten. Maar zij moeten hun meerdere erkennen in Dylan.

En we zijn weer verder met de volgende 50

1900 Rolling Stones 19th Nervous breakdown
1899 Norman Greenbaum Spirit in the sky
1898 Animals & Eric Burdon Ring of fire
1897 Madonna Papa don't preach
1896 Joni Mitchell Big yellow taxi
1895 Vanessa Carlton A thousand miles
1894 Klaatu A routine day
1893 Shadows Guitar tango
1892 KC & the Sunshine Band Please don't go
1891 Won Ton Ton I lie and I cheat
1890 Mighty Sparrow & Byron Lee Only a fool
1889 Clout Substitute
1888 Conny Vandenbos Roosje m'n roosje
1887 Amen Corner (If paradise is) Half as nice
1886 Neil Sedaka Oh! Carol
1885 Shadows 36-24-36
1884 Paul Simon Mother and child reunion
1883 Juliane Werding Stimmen im Wind
1882 Elvis Costello Oliver's army
1881 Flying Picketts Only you
1880 Bert Kaempfert Afrikaan beat
1879 Beatles I should have known better
1878 Joe Cocker Many rivers to cross
1877 Madonna Borderline
1876 Shoes Na na na
1875 Paul McCartney & Wings My love
1874 Lighthouse Family High
1873 Duran Duran The wild boys
1872 Lou Reed Intro (Rock and Roll Animal)
1871 Volumia! Afscheid
1870 Kyu Sakamoto Sukiyaki
1869 Whitney Houston Greatest love of all
1868 Tom Jones Delilah
1867 Sutherland Brothers & Quiver Arms of Mary
1866 Roxy Music Do the strand
1865 Crosby, Stills & Nash Marrakesh express
1864 Peter Skellern You're a lady
1863 Herb Alpert This guy's in love with you
1862 Edwin Hawkins Singers Oh happy day
1861 Dave Berry Now
1860 Commodores Brick house
1859 Chubby Checker Let's twist again
1858 Gerry & The Pacemakers Ferry 'cross the Mersey
1857 Beach Boys Help me Rhonda
1856 Bill Withers Lovely day
1855 Jan Smit Als de morgen is gekomen
1854 Tina Turner We don't need another hero
1853 Chaka Khan I'm every woman
1852 Styx Boat on the river
1851 Modern Talking You're my heart, you're my soul

1900 - Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown

Aanzienlijk beter dan het Stonesnummer uit de vorige serie. Dit klinkt wat meer prettig retro dan We Love You. Dat kan kloppen, want dit blijkt een vroege van The Stones te zijn. Moet toch eens achter de vroege Stonesalbums aan misschien. Al mag het niveau voor hele hoge cijfers dan nog wel wat hoger liggen.

Cijfer Lukas: 6.5
Cijfer Jelle: 6.5

1899 - Norman Greenbaum - Spirit in the sky

Beetje zelfde laken een pak als het vorige nummer #1. Ook een aardig nummertje dat prettig doorstampt en wegluistert. Wel net even iets minder dan de vorige.

1898 - Animals & Eric Burdon - Ring of fire

Beetje zelfde laken een pak als het vorige nummer #2. Ook een aardig nummertje dat prettig doorstampt en wegluistert. Wel net even iets minder dan de vorige.

Cijfer Lukas: 5.5
Cijfer Jelle: 6.5

1897 - Madonna - Papa Don't Preach

In deze serie vind ik het dan toch wel een verademing om na drie vrij inwisselbare nummers verder te mogen met Madonna. Bovendien hoort Papa Don't Preach tot haar betere nummers naar mijn mening. Want goede popnummers maken, dat kan Madonna wel. Jelle zal hier ongetwijfeld niet met mij meegaan, al ken ik zijn cijfer nog niet op moment van schrijven

Cijfer Lukas: 7.5

1896 - Joni Mitchell - Big Yellow Taxi

Na de toch door ons beiden verrassend goed gewaardeerde versie van de Counting Crows mogen we nu Big Yellow Taxi voor het eggie. En dat is toch nog een niveautje hoger dan Madonna. En een wat grotere klassieker dan dat positie 1896 doet vermoeden. Eén na hoogste cijfer van mij, hoogste cijfer van Jelle.

Cijfer Lukas: 8.5
Cijfer Jelle: 9

1895. Vanessa Carlton – A Thousand Miles

Mijn uber-guilty pleasure, hoevaak ik wel niet met dit nummer in mijn hoofd op bed heb gelegen weet ik niet. Stond ook als eerste nummer op een zelfgemaakt bandje. Ook driftig aan het internetten gegaan en a verloop van tijd kon ik deze dan ook op piano spelen. (Wat ik nu al niet meer kan). Gewoon leuk popliedje wat eigenlijk niks voor mij is, maar dan toch weer wel . *Schreeuwt nog steeds goed mee*. Weet dat Lukas hier flink trauma’s aan heeft overgehouden dus dat zijn cijfer niet zo hoog is als die van mij.

Cijfer Lukas: 3
Cijfer Jelle: 8

1894. Klaatu – A Routine Day

Erg inwisselbaar popnummer,niks bijonders maar ook niet echt iets verkeerds, mag stukken gewaagder. Toch veel mensen die dit soort dingen weten te waarderen blijkbaar gezien het grote aantal dit soort platen in de top2000.

1893. Shadows - Guitar Tango

Leuk nummertje, niet iets wat ik in de top2000 had verwacht, en een erg leuke afwisseling, balanceert op het randje van een overdosis aan kazigheid, maar blijft aan de goede kant en weet me daardoor goed te vermaken.

Cijfer Lukas: 6,5
Cijfer Jelle: 7

1892. KC & the Sunshine Band

Had het net met Lukas erover dat we in 8 nummers beiden pas 1 onvoldoende hadden. Hoewel we het er niet unaniem over eens waren welke dat was zijn we het er wel unaniem over eens dat dit de tweede zou worden. Een ballad waar al het sap wel zo’n beetje uitgeperst wordt. Zodat er uiteindelijk niks overblijft.

Cijfer Lukas: 2,5
Cijfer Jelle: 2

1891. Won Ton Ton – I Lie and I Cheat

Leuke instrumenten en lang niet de slechtste stem die ik tot nu toe gehoord hebben, iets te afgewerkt, maar kan er zeer goed mee door in het begin. Het verzakt echter langzaam een beetje teveel in het bombastische, wat ik jammer vind, had wat ingetogener mogen blijven. Helaas daardoor net geen voldoende voor mij, ondanks het veelbelovende begin.

Cijfer Lukas: 5,5

1890 Mighty Sparrow & Byron Lee Only a fool

Ik heb de termen retro en leuk de laatste posts redelijk wat gebruikt. Dit vind ik wel erg retro maar niet erg leuk eigenlijk. Zowat het toppunt van nietszeggendheid eigenlijk, en daarom alleen al vrij irritant.

Cijfer Lukas: 3.5
Cijfer Jelle: 3

1889 Clout Substitute

Dat het altijd erger kan dan heel erg nietszeggend bewijst dit nummer. Wat een verschrikkelijke draak zeg. Dit kan zich moeiteloos meten met die Italiaan en met het duet tussen Bryan & Barbara. Met stip in de flop 5. Lelijke zang, muzikaal tussen een hele foute van ABBA (ja, die hebben ook wel leuke hoor, voor alle duidelijkheid) en een Bon Jovidraak. Gadverdamme zeg.

Cijfer Lukas: 1.5
Cijfer Jelle: 2.5

1888 Conny Vandenbos Roosje m'n roosje

En dan is zoiets nog bijna een verademing, omdat het gewoon nog vrij redelijk in elkaar zit. Bovendien is dropjesdrogist een erg mooi woord. Verder is dit wel redelijk camp, dan vond ik eerder Corry Brokken toch een stuk leuker.

Cijfer Lukas: 4

1887 Amen Corner (If paradise is) Half as nice

Zo'n nummer uit de categorie 'oh ja, wel eens gehoord ja'. Klinkt erg bekend. Echt gelukkig word ik er niet van, al is het tot nu toe de beste deze ronde. Het themaatje is wel aardig, maar wordt wel erg vaak herhaald. Dat maakt het geheel wel erg zeurderig. Toch weer onvoldoende dus.

1886 Neil Sedaka Oh! Carol

Jelle moet in elk geval niet meer zeuren dat hij steeds de vervelende kwintetten heeft, want dit is mijn eerste voldoendeloze ronde. Valt net als het eerste nummer van de serie in de categorie 'niet leuk retro', met als grootste verschil dat dit uptempo is.

Cijfer Lukas: 4

Ik begin me nu zo langzamerhand af te vragen of de heren Lukas en Jelle zich hier niet aan het vertillen zijn, met deze, zichzelf gegeven ?, opdracht.
Bij veel nummers komen de reacties over alsof ze die voor het eerst horen,
zijn daarnaast niet behebt met enige blijk van historisch besef of belang van een bepaald nummer,
en doen daarom vele behamdelde songs geen recht.
Grappig, een andere mogelijkheid, zijn de commentaren ook niet,
dus : Jammer
Hier is meer van te maken heren !!

Oldfart schreef:
Ik begin me nu zo langzamerhand af te vragen of de heren Lukas en Jelle zich hier niet aan het vertillen zijn, met deze, zichzelf gegeven ?, opdracht.
zijn daarnaast niet behebt met enige blijk van historisch besef of belang van een bepaald nummer,
Grappig, een andere mogelijkheid, zijn de commentaren ook niet,
dus : Jammer
Hier is meer van te maken heren !!

De grap is juist dat we veel nummers inderdaad voor het eerst horen. Juist omdat we ze een keer willen horen. So what

So what ??
Oh, ...het doet er niet toe wat er gezegd wordt?, okee, dan zal ik er niet meer op reageren.

Er staat ook ze lopen erlangs,ze blijven niet staan

Oldfart schreef:
So what ??
Oh, ...het doet er niet toe wat er gezegd wordt?, okee, dan zal ik er niet meer op reageren.

So what in de zin van 'ik snap je punt niet'. Onze gebrekkige historische muziekkennis zou ons niet geschikt maken om een topicje te openen waarin we onze 'vorderingen' bijhouden

Kom nou toch zeg! Open er dan zelf een en doe het een heel stuk leuker, beter en historisch meer verantwoord . Het enige wat we hier doen, is puur en alleen onze mening geven, als het kan inderdaad met een beetje humor (maar 2000 keer is helaas niet mogelijk, en een serie met vijf onvoldoendes zal ongetwijfeld niet enorm leuk weglezen nee). Met die mening hoef je het niet eens te zijn, maar ik erger me de laatste tijd nogal aan het toontje bij sommige ouderen op deze site van 'wij hebben het allemaal meegemaakt'. Neem van mij aan dat dat erger jeukt dan je nek en voeten na een nacht met een mug in je kamer.

Natuurlijk zijn opmerkingen/kritiek welkom, maar als je het allemaal niets vindt:

- Open een concurrerend topic
- Kijk lekker niet hier

Lukas schreef:
als het kan inderdaad met een beetje humor

Ja dat is voorlopig nog een beetje aan de zwakke kant.
Haha nee geintje jullie doen het heel tof.

Ik vermaak me ook prima met jullie stukjes, en vind het wel zo fijn dat ik de 2000 nummers niet zelf hoef aan te horen

Lukas schreef:
ik erger me de laatste tijd nogal aan het toontje bij sommige ouderen op deze site van 'wij hebben het allemaal meegemaakt'.

Lukas wellicht heb je last van projectie, maar woorden van dergelijke strekking heb ik nooit gebruikt.
Het geen niet het feit wegneemt dat het wel zo is natuurlijk

Oldfart schreef:

Ehm... ik proef hier...

Kom op Lukas, daar staat wat er staat;
gewoon even een slokje water, even spoelen, en doorslikken
en vergeet niet je gekleurde bril even te poetsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:22 uur

geplaatst: vandaag om 16:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.