menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
herman schreef:
Gisteren de traditionele Korsakoff-quiz gespeeld, in de kerkzaal van de Posthoornkerk. We stonden na een sterk begin nog bovenaan bij de eerste tussenstand, maar werden nog ingehaald door de Psychedelic Fours (gefeliciteerd nog motel matches, luigifort, johan de witt en bikkel2) en Wir Sind Armand van Helden. Verder ook nog de Outsiders en Vinyl Young op volle oorlogssterkte, dus het niveau lag hoog.

Morgen weer allemaal van de partij, zie ik op de startlijst. Laten we hopen op weer een spannende quiz, met veel mooie muziek

Vinyl Young is dit keer niet op volle oorlogssterkte. Mocht iemand nog willen meedoen maar geen team hebben, stuur maar een bericht.

Poek schreef:
Vinyl Young is dit keer niet op volle oorlogssterkte. Mocht iemand nog willen meedoen maar geen team hebben, stuur maar een bericht.

KeesKwist?

Ik las dit bericht gisteren pas..., hoe was 't?

De kwis was geen lauwe pis

johan de witt schreef:
Laten we hopen op weer een spannende quiz, met veel mooie muziek

Deel 1 van je zin klopte, deel 2 wat minder

KeesKwist schreef:
(quote)

Ik las dit bericht gisteren pas..., hoe was 't?

Het was een afwisselende quiz met 132 fragmenten in 6 rondes rond het thema water. De rondes gingen over bijvoorbeeld neerslag, waterdieren, schepen en rivieren. Wat ik goed vond was dat alle decennia en de meeste muziekstijlen wel aan bod kwamen. Het ging van Billie Holiday tot Lady Gaga en weer terug. De fragmenten waren erg lang en omdat vrijwel altijd de titel voorbijkwam kon je die aan de hand van het thema, ook al kende je het nummer niet, wel raden. De moeilijkheid zat dus vooral in de namen van de uitvoerende en daar zaten genoeg lastigs bij om het verschil te kunnen maken; Danko Jones, Wishbone Ash, Meteors, Jen Rog, Snoopy, Covenant en Manowar om maar een aantal te noemen. En als Peter Blikslager een quiz maakt, is er 1 zekerheid en dat is dat Roky Erickson er in zit. Dus dat kon je altijd gokken als je iets niet wist.

Covenant werd nog gedraaid voor de quiz begon, met een ander nummer weliswaar. Toen moest ik nog even denken 'wie is dit ook alweer', maar daardoor wist ik hem tijdens quiz vrij snel.

Verder ook weer minder voor de hand liggende danceplaatjes van Galleon en Groove Armada, waar ik ook wel blij mee was.

Gisteren weer eens afgereisd naar Den Bosch voor de Popquiz Alternative. Bij deze derde editie lag de nadruk iets meer op gitaarwerk dan vorig jaar, en zoals altijd beslaat de quiz voornamelijk muziek van de afgelopen 2 decennia. Wel veel mooie nrs gehoord (Soul Coughing, Collective Soul, Silverchair, Soulfly, Transplants, Cigarettes after sex) en wat vergeten artiesten (o.a. Subways). Ook de Wipers en Replacements kwamen weer voorbij, alsmede het toffe The heart's filthy lesson van Bowie. Gemiste puntjes waren Johnny D is Back van Fatal Flowers en Dance Macabre van Ghost, die ik afgelopen week zelfs nog heb beluisterd maar niet meer kon plaatsen.

Ik was gisteren ook bij de Popquiz Alternative op uitnodiging van een team dat ik een paar weken eerder bij de Snob 2000-quiz had ontmoet. Deze derde editie was zeker een van de leukere quizzen die ik de afgelopen 2 jaar in Nederland heb gespeeld. Mourad en zijn team hadden voor deze gelegenheid een speciale carnavalseditie gemaakt.

Uiteindelijk redelijk naar verwachting gepresteerd met een 7e plek. Genoeg fijne muziek gehoord, daar kun je bij deze organisatie wel van op aan. Was ook bijzonder content met de tussendj die gewoon al de nieuwste single van Billie Eilish kende (net 4 dagen oud).

De quiz bevatte ook een aantal toffe tussenrondes waar we moesten puzzelen met anagrammen en eerste regels van songteksten die waren vertaald in het Bossche dialect.

Felicitaties aan Leiden Calling die het tot de pauze erg close hielden met Biffe 4 Africa, maar vervolgens overtuigend uitliepen.

Wij waren er ook, mooie derde plek achter onze vrienden van Biffe. Toch 2 limburgse teams in de top 3.
Leiden Calling zoals verwacht een maatje te groot, maar we hebben ons prima vermaakt.

Gisteren in Gent met De Buis van Eustachius (incl. stardust_be, gerre en puntkomma) de quiz van Dansende Beren gespeeld, waarvan we vorig jaar de eerste editie hadden gewonnen. Hun quiz draait grotendeels om het afgelopen muziekjaar, waardoor ie beter is voor te bereiden dan de meeste popquizzen. In tegenstelling tot editie #1 hadden ze er dit keer helaas wat meer (bedenkelijk) Afrekening/Ultratop-materiaal ingestopt, waardoor we ons minder konden onderscheiden. Maar het blijft imo nog steeds de leukste quiz die er bij onze zuiderburen te vinden is.

De titel prolongeren lukte helaas net net, maar met een derde plek (met dank aan een sterk tweede deel) mocht we alsnog content zijn. De vrienden cq. rivalen van Goedkoop Zat in 't Halve Maantje (DenDimi, Silent_shout, curufin, Sander14) werden verdienstelijk vierde met een mooie inhaalrace.

Wat ik erg waardeer aan de organisatie (waar arcade monkeys) onderdeel van uitmaakt) is dat ze er heel veel artiesten instoppen die je vrijwel nergens anders hoort in het popcircuit. Zo kwamen onder andere Snail Mail, Beach House, CHVRCHES, Connan Mockasin, Donny Benét, Rosalía, Robyn, Big Red Machine, BROCKHAMPTON, DJ Koze, Young Fathers, Boygenius, Mitski, Kali Uchis, Khruangbin, Oh Sees, King Gizzard & the Lizard Wizard, Mac Miller, A$AP Rocky, Claire Laffut en Billie Eilish voorbij.

Klinkt leuk. Claire Laffut heb ik sowieso nog nooit ergens gehoord, tenzij ik het zelf draaide. Ik neem aan dat dat Mojo was?

herman schreef:
Klinkt leuk. Claire Laffut heb ik sowieso nog nooit ergens gehoord, tenzij ik het zelf draaide. Ik neem aan dat dat Mojo was?

Jep, bij de nieuwkomers was het in de meeste gevallen het bekendste nummer dat deelnam.

Gretz schreef:
De vrienden cq. rivalen van Goedkoop Zat in 't Halve Maantje (DenDimi, Silent_shout, curufin, Sander14) werden verdienstelijk zesde.

Het werd uiteindelijk nog een vierde plaats hoor, Geert

DenDimi schreef:
(quote)

Het werd uiteindelijk nog een vierde plaats hoor, Geert

Mijn geheugen laat me weer eens ernstig in de steek (net zoals gisteren met de albumhoes van The 1975 waar ik in de auto naar naar geluisterd had ) Aangepast

Inderdaad een topquiz die gelukkig wat gas terug nam na het slagveld van vorig jaar (8 ploegen geslaagd op een totaal van 30...). Zat goed ineen en was zeker speelbaar. Aanrader voor volgend jaar!

Ter info, hier komt de bespreking (voorlopig enkel de uitslag):

Dansende Beren Muziekquiz #2 22/02/2019 - Muziekquizzen.be

4e editie 1990-2018 Goedkoop Zat Quiz 26/01/2019 - Muziekquizzen.be

Bij deze ook eens de link naar de bespreking van onze Goedkoop Zat quiz, elk jaar in elkaar gestoken door mezelf, Silent_shout, curufin en Aroentje. Een quiz die de stemmers op de MuMeLadder en Witte Trui wel zal liggen. We vragen enkel muziek vanaf 1990. De volgende editie is eind januari 2020 in Sint-Niklaas.

FOCKIN DERDE JONGEUHHHH BAM!

Maar dat kwam voornamelijk door Arrie, Gretz en Titmeister.

Toch leuk dat de rookies 123poetertjes en ik een keer mochten meekijken bij de Three Imaginary Boys-popquiz.

Tja, dit was wel wat te hoog gegrepen voor mijn matige muziekkennis. Gelukkig ownden Arrie en Tittie het deelnemersveld als twee eindbazen. CATCCCHHH HUTSS

En adri1982? Hoeveelste waren jullie?

DjFrankie schreef:
En adri1982? Hoeveelste waren jullie?
In Utrecht was de ploeg van o.a. Mourad en mij 9e (van de 64 teams).

Gast
geplaatst: vandaag om 07:18 uur

geplaatst: vandaag om 07:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.