MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Tijdloze (Studio Brussel)

zoeken in:
Last Resort is overigens een aardige guilty pleasure hier, net zoals Gold van Spandau Ballet dat om een of andere reden op 370 stond.

In de jaren '10 zijn sterke rockalbums eerder dun gezaaid, het betere werk moet je zoeken bij (alternatieve) singer-songwriters (roots, folk, country). In mijn album top-20 van 2019 heb ik nauwelijks rock in staan (en dan nog een live-album). Maar ja, vele StuBru-luisteraars blijven zich vasthouden aan de rock. De hoogtijdagen van de rock zijn (definitief, vrees ik) voorbij.

Twee keer na mekaar ABBA op Studio Brussel, leuk!

Dit was overigens mijn ingestuurde TOP 3.

1. Muse - Knights of Cydonia
2. Queen - Don't Stop Me Now
3. Santa Esmeralda - Don't Let Me Be Misunderstood

Ik had het nog niet gedeeld, denk ik.

Gretz schreef:
Dus zowel Bloodbuzz Ohio (in 2013 en 2014 nog in de Top 100) als Jubilee Street staan dit jaar lager dan Summer of '69

En dat in een jaar waarin The National en Nick Cave floreerden met uitstekende albums en ook live te zien waren! De mainstream heeft onze geliefde lijst overgenomen lijkt het. Het definitieve failliet van de ooit zo alternatieve Tijdloze...

I Need My Girl staat hoger dan Bloodbuzz, op 192.

ArthurDZ schreef:
(quote)

I Need My Girl staat hoger dan Bloodbuzz, op 192.

Hahahaha, wat een gekkerds, die lui van StuBru

niks geks aan I Need My Girl is veel beter dan Bloodbuzz

jassn schreef:
niks geks aan I Need My Girl is veel beter dan Bloodbuzz

Nou, ehm… Nee.

En dankzij de countdown kunnen we u nu al presenteren, de exits:
Met tussen haakjes hun positie dit jaar

25. Aretha Franklin - Respect (122)
66. Led Zeppelin - Whole Lotta Love (104)
82. Nirvana - Come As You Are (105)
86. Jeff Buckley - Hallelujah (128)
91. The Cranberries - Zombie (114)
96. Absynthe Minded - My Heroics, Part One (115)
98. Bush - Glycerine (101)
100. Arctic Monkeys - When the Sun Goes Down (109)

Geen grote gemissen, misschien enkel Glycerine, dat is toch wel een StuBru-classic.

Glycerine heb ik altijd sterk overroepen gevonden, ik vind het vooral jammer van Aretha Franklin.

arcade monkeys schreef:
En dankzij de countdown kunnen we u nu al presenteren, de exits:
Met tussen haakjes hun positie dit jaar

Enige let down is het verlies van AM’s ☀️, de rest kunnen vrijwel missen als kiespijn. Maar gelukkig hebben de aapjes nog twee andere ijzers in het vuur

Betekent dit dat Suds & Soda terug in de top 100 staat, of is die staat die zo laag dat ik 'm gemist heb in het overzicht?

Magick1
Ik vraag me af of Let It Happen en King Kunta nog zullen voorbijkomen. Of halen die niet eens de top 500?

Johnny Marr, ben jij Marrr?

Ja, dat was meteen duidelijk toen hij Als Het Avond Is tipte als nummer 100.

dumb_helicopter schreef:
Johnny Marr, ben jij Marrr?

Uiteraard haha stuk JoaMuse.

Benieuwd hoe hoog die afgrijselijke Sound of Silence-cover dit jaar uitkomt.

Ik gok top-20. Maar ikzelf vind hem nog wel vermakelijk. Hoewel top-20 natuurlijk te hoog is.

Das echt één van de meest verschrikkelijke nummers van het afgelopen decennium. .

Disturbed - Sound of Silence vind ik niet zo bijzonder, ook niet irritant. Wél irritant is dat het een hele hoop geweldige nummers achter zich laat.

Onweerwolf
Ik vind het juist een uitstekende cover en ik heb normaal gesproken een hekel aan covers en alle andere nummers die ik ooit van Disturbed hoorde zijn 100% kut.

Wat ik me wel afvraag, is waar de populariteit van dat nummer vandaan komt. Stond het in de soundtrack van een populaire film of serie? Hebben ze ergens in België een onvergetelijk concert gespeeld de voorbije twee jaar? Is er een andere oorzaak van dit plotse succes in de Tijdloze? 'Het is gewoon een goed nummer' is geen goed antwoord.

De populariteit van de cover door Disturbed begrijp ik ook niet. Die van de Vlaamse Radio 2 hebben het op dat gebied wel begrepen, daar staat de originele versie van Simon & Garfunkel in de top-100 (van de 1000 klassiekers).
Met 505 staat wel het juiste nummer van Arctic Monkeys in de lijst.

Opvallend, net in het jaar dat Child In Time bij ons in de MuMeLadder voor het eerst de finale en dus hoogste positie ooit bereikt, staat die in de Tijdloze lager dan ooit (14). Voor het eerst in 32 jaar buiten de top 10.

JoaMuse schreef:
Opvallend, net in het jaar dat Child In Time bij ons in de MuMeLadder voor het eerst de finale en dus hoogste positie ooit bereikt, zakt die in de Tijdloze voor het eerst in 32 jaar uit de top 10. Laagste positie ooit dus voor Child In Time, op 14 nu.
Dat zat er aan te komen: ook in de Nederlandse radio 2 top 2000 valt Child in Time voor het eerst buiten de top 10 (nr.12). Ergens wel jammer, want het blijft natuurlijk een klassieker. Hoop niet dat het nummer nog verder weg zakt, maar ook dat zou mij niets verbazen. Het lijkt erop dat het Child in time blijkbaar niet zo goed lukt als bv. Stairway to Heaven en Bohemian Rhapsody om een aansluiting te vinden bij het jongere publiek.

esteban schreef:
Dit was overigens mijn ingestuurde TOP 3.

1. Muse - Knights of Cydonia
2. Queen - Don't Stop Me Now
3. Santa Esmeralda - Don't Let Me Be Misunderstood

Ik had het nog niet gedeeld, denk ik.

Zo. Muse op 39 en Queen op 45. Ik kan er mee leven. Santa Esmeralda niet in de TOP 500, ik had er wel op gehoopt.

Zo, dat was best een verrassende editie. Child In Time en Stairway to Heaven op hun laagste positie ooit en Smells Like Teen Spirit laagste sinds 1993.

En wat is dat met Fleetwood Mac?! In 2013 geen enkel nummer in de Tijdloze, nu 4! The Chain in 2017 nieuw binnen, nu zowaar op 6. Goed nummer, maar ik begrijp niet echt waar die populariteit ineens vandaan komt.

Geen idee of dit klopt, maar het lijkt dat de softere rock de laatste jaren aan een flinke opmars bezig is, terwijl het hardere geluid achteruit gaat bij het Tijdloze-publiek. Toto, Fleetwood Mac, Pink Floyd en Queen boeken al een paar jaar opvallend veel succes, terwijl de hoogdagen van bands als Nirvana, Led Zep, Metallica en Deep Purple voorbij lijken te zijn in de lijst.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:06 uur

geplaatst: vandaag om 02:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.