MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Tijdloze (Studio Brussel)

zoeken in:
Onweerwolf
Afgelopen jaar heb ik eindelijk eens De Tijdloze kunnen opnemen. Nodig aangezien StuBru deze uitzending niet online zet, om een of andere vage reden.

Ergens komend jaar gebruik ik hem als hardloopvitamine. Wellicht hebben jullie ook nog interesse. Bij deze:

Send and download large files, no registration needed - transfer.pcloud.com

Dit jaar een Top 500 geworden blijkbaar

Welkom | Stubru

Ik luister in ieder geval met plezier, als ik kan.

Wel tof. Op het Tijdloze forum wordt al jaren gespeculeerd over de bubbling under en er werden weleens een aantal nummers gepost die net buiten de lijst vielen, al dan niet door iemand van StuBru of een fake lijstje door een of andere grapjas. En nu krijgen we ineens een hele top 500 gepresenteerd.

Ik moest trouwens net even grinniken toen Vincent Byloo Solsbury Hill van Peter Gabriel als volgt aankondigde: "een nummer over het einde van Genesis, waaraan we helaas ook de carrière van Phil Collins te danken hebben."

Hopelijk wordt nog niet alles bekendgemaakt, want dat zou de magie van het wachten op de effectieve Tijdloze 100 wat teniet doen. Anderzijds wel fijn om verschillende dagen na elkaar gewoon goede muziek te horen.

's Ochtends maken ze de 100 platen bekend die ze die dag gaan draaien (vandaag 400-301) en de top 100 zal zoals gewoonlijk zijn vermoed ik. Af en toe draaien ze wel nummers die niet op de site staan, zoals zonet Runaway van Del Shannon. Foutje in de administratie op de site? (edit: verklaring)

De grootste plus aan De Tijdloze ten opzichte van de Top 2000 is dat ze de Top 100 gewoon geheim houden. Elk jaar toch weer hopen dat Het Lichtje en Rebellion iets meer waardering krijgen. En tot en met plek 80 mag ik nog hopen dat The National nog voorbij komt.

Bij de bovenste 25-30 platen is De Tijdloze helaas wel extreem voorspelbaar geworden, met voornamelijk uitgekauwde (hard)rockklassiekers. Ik ken geen lijst die in de top zo muurvast zit

Wat ik bedoel is dat ik het spannende aftellen naar oudejaar 10u zal missen, aangezien die eerste honderd nu al grotendeels bekend zijn net als de entries en exits.

De nieuwe stagiair weet blijkbaar niet wat 'consequent hoofdlettergebruik' inhoudt

(afbeelding)

https://puu.sh/EU3UK/d031d6a834.jpg

dumb_helicopter schreef:
Wat ik bedoel is dat ik het spannende aftellen naar oudejaar 10u zal missen, aangezien die eerste honderd nu al grotendeels bekend zijn net als de entries en exits.

Ja, daar zit wat in. Als de Bloedbus nu tussen 100-150 staat weet ik dat ik m'n favoriete band niet op 31/12 zal gaan horen

Gretz schreef:
(quote)

Ja, daar zit wat in. Als de Bloedbus nu tussen 100-150 staat weet ik dat ik m'n favoriete band niet op 31/12 zal gaan horen
Slecht nieuws voor jou: hij staat nog lager.

Oei, plekje 213. Net achter Summer of '69 van Bryan Adams

Opvallend laag. Had verwacht hem ooit terug te zien in de top 100

Dus zowel Bloodbuzz Ohio (in 2013 en 2014 nog in de Top 100) als Jubilee Street staan dit jaar lager dan Summer of '69

En dat in een jaar waarin The National en Nick Cave floreerden met uitstekende albums en ook live te zien waren! De mainstream heeft onze geliefde lijst overgenomen lijkt het. Het definitieve failliet van de ooit zo alternatieve Tijdloze...

Gretz schreef:
De mainstream heeft onze geliefde lijst overgenomen lijkt het. Het definitieve failliet van de ooit zo alternatieve Tijdloze...

Je moet het verleden nu ook niet gaan romantiseren, Summer of '69 stond ooit gewoon standaard in de top 100, net als Music van John Miles en Paradise by the Dashboard Light. Dat is nu toch niet meer het geval (alhoewel die laatste in 2017 toch ineens weer opdook ).

Wel is het vrij triestig gesteld met muziek uit de laatste 10 jaar, voorlopig ook in die bubbling under. Vroeger deed recente muziek het beter. Maar als je naar de doorsnee playlist van stubru kijkt de laatste jaren is dat ook niet heel verwonderlijk.

Onweerwolf
Summer of '69 heeft 15 keer in de Top 100 van De Tijdloze gestaan. Hoezo overgenomen?

Onweerwolf schreef:
Summer of '69 heeft 15 keer in de Top 100 van De Tijdloze gestaan. Hoezo overgenomen?

Ja, die stats heb ik niet paraat. Voor m'n gevoel is dat zo'n typisch Top 2000-/Radio Donna-plaat die maar zelden voorbij komt op dé alternatieve zender van België. Maar het is dus al erger dan ik dacht

arcade monkeys schreef:

Je moet het verleden nu ook niet gaan romantiseren, Summer of '69 stond ooit gewoon standaard in de top 100, net als Music van John Miles en Paradise by the Dashboard Light. Dat is nu toch niet meer het geval (alhoewel die laatste in 2017 toch ineens weer opdook )

Omg, als Music en Paradise by the Dashboard Light (twee van de ergste nummers ooit gemaakt in history of mankind) nog eens de Top 100 halen haak ik definitief af
(John Miles en Meat Loaf zijn ooraids van het ergste soort)[/spoiler

Summer of '69 heeft inderdaad altijd in de tijdloze StuBru gestaan en is beslist een evergreen (ook Music en Paradise by the Dashboard Light horen in een toplijst thuis). Voor nummers uit 2019 is het nog te vroeg om in de tijdloze te staan.

LucM schreef:
Voor nummers uit 2019 is het nog te vroeg om in de tijdloze te staan.

Want een nummer uit 2019 kan niet tijdloos zijn?

LucM schreef:
Summer of '69 heeft inderdaad altijd in de tijdloze StuBru gestaan

Na 2002 nochtans nog maar 1x in de Top 100. Lijkt erop dat de huidige GGD Summer of '69 niet meer legendarisch genoeg vindt

John Miles is trouwens al exit van 2001, godzijdank

Natuurlijk zijn er tijdloze nummers uit 2019 maar die horen in het jaaroverzicht van 2019. Het lijkt mij logisch dat nummers minstens 1 of 2 jaar oud moet zijn om in de tijdloze terecht te komen (zoals albums van de MuMe top-250).
Overigens vind ik de top-500 goed meevallen (beter dan de Radio 2 top-2000) al vind ik ook daar niet alles goed (Papa Roach bv. vind ik niet in die lijst thuishoren).

Waarom zou papa roach er niet inhoren? Zoveel jaren na dato nog steeds garant voor veel enthousiasme op feestjes en niet ingeboet aan kracht.

Ik heb nog weinig nummers gezien die in het jaar van uitgave direct in de Tijdloze zijn beland, lijkt me een redelijk unicum. Maar als dat gewoon de tijdsgeest is vind ik het allemaal prima. Persoonlijk heb ik meer met recente anthems die je op de grote festivals hoort dan met belegen, uitgekauwde 'evergreens' zoals Paradise.

Verwacht eigenlijk wel dat Billie Eilish ook doorbreekt naar de Top 100 met bad guy! (niet anders dan terecht imo)

dumb_helicopter schreef:
Waarom zou papa roach er niet inhoren? Zoveel jaren na dato nog steeds garant voor veel enthousiasme op feestjes en niet ingeboet aan kracht.

Eensch met LucM. Wat een eng nummer zeg, brrr.

Onweerwolf
Papa Roach is 500x kutter dan Meat Loaf, Miles en Adams tezamen.

Gretz schreef:
Persoonlijk heb ik meer met recente anthems die je op de grote festivals hoort dan met belegen, uitgekauwde 'evergreens' zoals Paradise.

Voor mij hebben ouderdom en kwaliteit niets met elkaar te maken. Ik kan even goed genieten van een nummer uit bv. 1965 als van 2019. Als het maar goed is.

Onweerwolf schreef:
Papa Roach is 500x kutter dan Meat Loaf, Miles en Adams tezamen.

Onweerwolf snapt dingen. Al vind ik John Miles ook wel tenenkrommend.

Billie Eilish in de tijdloze, dat zie ik nu eens echt niet gebeuren Zou het ergens wel tof vinden, maar de lijst is daar toch te rockistisch en masculien voor.

Nummers uit het lopende jaar die binnenkomen was in de jaren '90 vaste kost, maar nu is dat toch al lang geleden (Zornik in 2004). Het is zelfs al van 2010 met Papillon geleden dat er nog eens een nummer uit het jaar voordien binnenkwam.

Er wordt gewoon echt niet zoveel meer op recente muziek gestemd als 15-20 jaar geleden. In 1998 had je al 34 nummers uit de jaren '90 in de tijdloze honderd, 4 daarvan in de top 10. In 2018 heb je daarentegen 4 nummers uit het huidige decennium, waarvan 3 bij de laatste 10 (waaronder die flutcover van Disturbed, ik weiger een beetje te aanvaarden dat zoiets in de tijdloze staat ). En ook bij de countdown nu is muziek uit de jaren '10 vrij dun gezaaid.
Jammer, want er is de afgelopen jaren veel geweldige muziek gemaakt, maar dat hebben ze bij stubru niet echt door als je daar naar de dagelijkse playlisten kijkt.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.