Muziek / Algemeen / Aantal cd's
zoeken in:
0
geplaatst: 3 januari 2017, 14:16 uur
gaucho schreef:
Het betekent wel iets meer concessies doen aan het gezinsleven, want je kunt natuurlijk niet de hele avond in je eentje boven gaan zitten. Mijn vrouw luistert eigenlijk heel weinig naar muziek, hoewel ze een groot muziekliefhebster is.
Het betekent wel iets meer concessies doen aan het gezinsleven, want je kunt natuurlijk niet de hele avond in je eentje boven gaan zitten. Mijn vrouw luistert eigenlijk heel weinig naar muziek, hoewel ze een groot muziekliefhebster is.
Nochtans is samen van muziek genieten erg leuk. Maar je kan dan in ieder geval wel de muziek opzetten die je wil. Met mijn laatste vriendin was er veel overlap in muzieksmaak maar toch liever geen metal, terwijl ik dat gewoonlijk juist het vaakst draai.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 januari 2017, 11:55 uur
Ik vind het altijd wel fraai staan, zo'n wand vol cd's, of beter: platen. Laat die vrouwen hun bloemen en potpourri anders ook lekker boven neerzetten.
Tegenwoordig zijn mijn zes cd-kasten voor 90% gevuld. Ik koop ook niet zo veel meer bij en herontdek nu vooral veel cd's. Ik heb wat open plekken overgelaten, maar vind het opschuiven nooit zo'n probleem. Ik doe dat maar een paar keer per jaar. Muziekje erbij aan en dan vermaak ik me best.
Qua vinyl heb ik nog wel wat speelruimte gelukkig.
Tegenwoordig zijn mijn zes cd-kasten voor 90% gevuld. Ik koop ook niet zo veel meer bij en herontdek nu vooral veel cd's. Ik heb wat open plekken overgelaten, maar vind het opschuiven nooit zo'n probleem. Ik doe dat maar een paar keer per jaar. Muziekje erbij aan en dan vermaak ik me best.
0
geplaatst: 6 januari 2017, 13:44 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik vind het altijd wel fraai staan, zo'n wand vol cd's, of beter: platen. Laat die vrouwen hun bloemen en potpourri anders ook lekker boven neerzetten.
Zo'n gedachtegang kenmerkt de solo-artiest in spe en staat garant voor een langdurig solitair bestaan.
Stijn_Slayer schreef:
Als je eenmaal een draaitafel/platenspeler hebt, heb je voldoende speelruimte, kan je de Märklin- of Scalectrix baan en de Mecano- of Lego-doos opdoeken.
Cd's hebben hier steeds meer het imago van een 'delivery mechanism' en zijn eigenlijk niet langer de uitdrukking van iets dat je graag/absoluut moet hebben. Dat merk je ook de prijs van (tweedehands) cd's - die ligger steeds lager.
0
geplaatst: 6 januari 2017, 14:18 uur
Mjuman schreef:
Cd's hebben hier steeds meer het imago van een 'delivery mechanism' en zijn eigenlijk niet langer de uitdrukking van iets dat je graag/absoluut moet hebben. Dat merk je ook de prijs van (tweedehands) cd's - die ligger steeds lager.
De CD als 'delivery mechanism' en niet meer als ultieme geluidsdrager – dat geldt voor mij ook in toenemende mate. Ik zie het er niet van komen dat ik mijn verzameling ooit wegdoe, maar ik ervaar het bezit van CD’s ook anders dan pakweg 10 of 20 jaar geleden. LP’s zijn een stuk fraaier, al heb ik met de geluidskwaliteit en de persingen wisselende ervaringen.
Zo af en toe koop ik er een LP bij van een titel die voor mijn gevoel een absolute ‘must’ is (en die ik dus meestal ook al op CD heb). Hoewel ik nog ruim 2.000 LP’s bezit uit vooral de jaren 70 en 80, zie ik me niet zo snel volop in de nieuwe releases duiken. Daarvoor liggen de prijzen me te hoog.
Net als Stijn_Slayer geniet ik tegenwoordig meer van alles wat ik al in bezit heb. Dat draai ik nog veelvuldig en zal dat blijven doen, maar sinds kort zie ik mijn luistertoekomst toch ook in streaming. Zowel online, voor het beluisteren van nieuwe releases, als offline, met goede 1-op-1 weergave van mijn geripte CD’s en LP’s.
Maar in de mogelijkheden daartoe heb ik me nog nauwelijks verdiept, laat staan in de financiele consequenties. Daarom dank, Mjuman, dat je per PM wat mogelijkheden op een rij hebt gezet. Ik denk dat ik hier komend jaar wel wat uitgebreider over ga nadenken – en ervoor sparen natuurlijk. Eens te meer een reden om de aanschaf van fysieke dragers op een laag pitje te zetten.
0
Misterfool
geplaatst: 6 januari 2017, 14:36 uur
Meh, CD's(en ook Lp's) vind ik met name handig om muziek te kunnen draaien op mijn kamer. Even weg van de grote afleiding die het internet heet. Zo kan ik me volledig focussen op het lezen(en de muziek mocht ik even genoeg hebben van een bepaald boek). Het nadeel van LP's is dat je ze +- elke 20 minuten moet omdraaien, waardoor ze toch net wat meer aandacht vereisen. Ik zie nog wel een markt voor Cd's en dan toch ook, met name, Lp's. Ik ken genoeg leeftijdsgenoten die Lp's en cd's verzamelen. Het is dan vaak een aandenken van een concert of een steunbetuiging aan de artiest.
Binnenkort maar weer eens tellen wat ik allemaal in huis heb. De afgelopen 5 jaar heb ik namelijk gestaag bijgekocht en waarschijnlijk gaat dat de komende 5 jaar ook niet veranderen!
Binnenkort maar weer eens tellen wat ik allemaal in huis heb. De afgelopen 5 jaar heb ik namelijk gestaag bijgekocht en waarschijnlijk gaat dat de komende 5 jaar ook niet veranderen!
3
geplaatst: 6 januari 2017, 15:03 uur
Meer dan ooit vind ik cd eigenlijk de ultieme geluidsdrager. Meer dan ooit omdat ze goedkoper zijn dan ooit en je dankzij het voorbeluisteren van muziek op internet nooit meer miskopen hoeft te doen. Meer dan ooit ook omdat die begerenswaardige mooie maar onhandige lp's, die ik af en toe wel koop maar bijna nooit draai, weer helemaal terug zijn. Dat zet extra in de verf wat een fantastisch product cd is.
Ik geniet dus maximaal van de dalende populariteit van de cd.
Ik geniet dus maximaal van de dalende populariteit van de cd.
0
geplaatst: 6 januari 2017, 16:02 uur
Volledig eens met je post, Kronos!
Ik koop overigens nooit lp's. Heb dan ook geen platenspeler. Maar bij mijn vader vind ik dat nog wel leuk vanwege nostalgische redenen. Een nadeel is dat je elke 23 minuten weer in actie moet komen. Ik heb duidelijk meer liefde voor de cd.
Doe mij maar de cd! Meer dan ooit!
Ik koop overigens nooit lp's. Heb dan ook geen platenspeler. Maar bij mijn vader vind ik dat nog wel leuk vanwege nostalgische redenen. Een nadeel is dat je elke 23 minuten weer in actie moet komen. Ik heb duidelijk meer liefde voor de cd.
Doe mij maar de cd! Meer dan ooit!
1
geplaatst: 6 januari 2017, 16:26 uur
Grappig als je hier iets post - stel ik zou schrijven: Groninger koek is voor mij de absolute Nederlandse koektop - er meteen compulsief gelovigen in springen om het tegendeel beklemtonen: Deventer koek is de absolute top in de NL koekwereld.
Ik gaf alleen mijn ervaringen en beleving na ca 35 jaar cd kopen, want beste muziekvrienden: daar draait het toch om, beleving. En ook ik zeg keurig dankjewel als ik een Deventer koek krijg.
Mijn argumenten om steeds minder met cd's te hebben:
* mijn perceptie van de emotionele waarde;
* de ronduit beschuffelde, onleesbare inlays die écht niet tot lezen uitnodigen;
* opslagruimte die ze vergen en de lelijke doosjes.
Tav de speler zelf
* het afspeelsysteem: de cd-speler zit aan het einde van zijn levenscyclus; sommige leveranciers zijn compleet gestopt met het ontwikkelen van nieuwe cd-spelers; de keuze is beperkt.
* het loopwerk moet na een (flink) aantal speeluren worden vervangen. Zo'n reparatie kost ca 250 euro. En als je dan een topspeler hebt van Primare, Meridian , Densen of anders verwacht dat de vervanging ervan ook met topmateriaal gebeurt. Dat is echter niet het geval; bij productie werden er wel zorgvuldig geselecteerde loopwerken van Philips in gemonteerd. Bij vervanging wordt een generiek loopwerk uit Taiwan gemonteerd - dat je voor ca 50 euro zelf zou kunnen scoren; edoch: omdat dat ding ook voor Dvd's geschikt is, moet je eerst zelf de juiste firmware downloaden en installeren. Doet mij een beetje denken aan Porsche rijden en als er dan een onderdeel van de motor (stel een zuiger) kapotgaat, dat vervangen door een onderdeel van een Hyundai.
Lp's draaien is een heel ander proces en een heel andere gevoelswereld. Kijk maar eens wat er gebeurt als je in een kroeg binnenwandelt en je hebt een tasje met lp's bij je. Zit er een andere vinylist, heb je in no-time aanspraak.
En gaucho - Zwolle >>> Utrecht is nog geen 100 km; je bent van harte welkom om eens te komen kijken en luisteren hoe e.e.a. werkt; nog even mijn Naim app downloaden en op m'n tablet zetten
Zoals al eerder gezegd: qua cd's zit ik qua aankoop op 1/4 van 4 jaar geleden en lp's op het dubbele van 4 jaar geleden; dat is de laatste 3 jaar redelijk gelijk gebleven. Mooiste aankopen van eind vorig jaar: twee originele uitgaven van Coil en 3 herpersingen van Dead Can Dance (2 dubbel-lp's - origineel onbetaalbaar) en de 12" Garden of Arcade Delight, in een gatefold met als 2e plaat alle songs uit de 2 Peel-sessies.
Ik gaf alleen mijn ervaringen en beleving na ca 35 jaar cd kopen, want beste muziekvrienden: daar draait het toch om, beleving. En ook ik zeg keurig dankjewel als ik een Deventer koek krijg.
Mijn argumenten om steeds minder met cd's te hebben:
* mijn perceptie van de emotionele waarde;
* de ronduit beschuffelde, onleesbare inlays die écht niet tot lezen uitnodigen;
* opslagruimte die ze vergen en de lelijke doosjes.
Tav de speler zelf
* het afspeelsysteem: de cd-speler zit aan het einde van zijn levenscyclus; sommige leveranciers zijn compleet gestopt met het ontwikkelen van nieuwe cd-spelers; de keuze is beperkt.
* het loopwerk moet na een (flink) aantal speeluren worden vervangen. Zo'n reparatie kost ca 250 euro. En als je dan een topspeler hebt van Primare, Meridian , Densen of anders verwacht dat de vervanging ervan ook met topmateriaal gebeurt. Dat is echter niet het geval; bij productie werden er wel zorgvuldig geselecteerde loopwerken van Philips in gemonteerd. Bij vervanging wordt een generiek loopwerk uit Taiwan gemonteerd - dat je voor ca 50 euro zelf zou kunnen scoren; edoch: omdat dat ding ook voor Dvd's geschikt is, moet je eerst zelf de juiste firmware downloaden en installeren. Doet mij een beetje denken aan Porsche rijden en als er dan een onderdeel van de motor (stel een zuiger) kapotgaat, dat vervangen door een onderdeel van een Hyundai.
Lp's draaien is een heel ander proces en een heel andere gevoelswereld. Kijk maar eens wat er gebeurt als je in een kroeg binnenwandelt en je hebt een tasje met lp's bij je. Zit er een andere vinylist, heb je in no-time aanspraak.
En gaucho - Zwolle >>> Utrecht is nog geen 100 km; je bent van harte welkom om eens te komen kijken en luisteren hoe e.e.a. werkt; nog even mijn Naim app downloaden en op m'n tablet zetten

Zoals al eerder gezegd: qua cd's zit ik qua aankoop op 1/4 van 4 jaar geleden en lp's op het dubbele van 4 jaar geleden; dat is de laatste 3 jaar redelijk gelijk gebleven. Mooiste aankopen van eind vorig jaar: twee originele uitgaven van Coil en 3 herpersingen van Dead Can Dance (2 dubbel-lp's - origineel onbetaalbaar) en de 12" Garden of Arcade Delight, in een gatefold met als 2e plaat alle songs uit de 2 Peel-sessies.
0
geplaatst: 6 januari 2017, 16:56 uur
Mjuman schreef:
Ik gaf alleen mijn ervaringen en beleving na ca 35 jaar cd kopen, want beste muziekvrienden: daar draait het toch om, beleving.
Ik gaf alleen mijn ervaringen en beleving na ca 35 jaar cd kopen, want beste muziekvrienden: daar draait het toch om, beleving.
Ja, bijzonder grappig. Het gaat om beleving en over cd's en niet alleen jij maar ook anderen delen vanuit hun eigen ervaring hun beleving. Hahaha.
2
geplaatst: 6 januari 2017, 16:59 uur
Tja, het wonderlijke is dat ik geen uitgesproken voorkeur heb voor één van beide geluidsdragers - en soms lijkt het wel eens of ik daar alleen in sta. Bij veel muziekliefhebbers is het vaak het één of het ander.
Maar ze zijn me allebei ongeveer even lief, en ongeveer ook om de redenen die anderen als pluspunten noemen voor een CD of LP. De LP's zijn qua verpakking een stuk fraaier, hebben nostalgische en emotionele waarde, nodigen meer uit tot lezen en tot 'de tijd nemen voor de bijbehorende rituele handeling'. Dat laatste geldt voor mij overigens slechts in beperkte mate als extra voordeel. Ik kan in mijn muziekkamer ook prima de tijd nemen om een CD uitgebreid en intensief te beluisteren.
CD's hebben als voordeel dat ze een veel groter gebruikersgemak hebben dan LP's: met een druk op de knop vind je exact het begin van elk nummer op een schijfje, de geluidskwaliteit is meestal redelijk tot goed (al nam het aantal negatieve uitzonderingen de laatste 10, 15 jaar schrikbarend toe door de gevolgen van de 'loudness war'), de kwaliteit van het product 'an sich' is zeer constant (ik heb hoogst zelden een CD gekocht waar qua afspelen wat aan mankeert) en ze zijn makkelijk te rippen en dus op vrijwel elke muziekspelert weer te geven (al is dat laatste waarschijnlijk ook een belangrijke factor in de neergang van het medium).
Een ander groot pluspunt van de CD is voor mij de hoge mate van verkrijgbaarheid: door de opkomst van de CD in de tweede helft van de jaren 80 en daarna kwamen veel 'vergeten' titels weer volop in omloop, terwijl veel oudere albums veel lastiger op LP te scoren zijn. De back-catalogue op CD is vele malen groter dan die op LP, tenminste als je niet heel erg wilt zoeken naar tweedehandsjes. Gevolg: ik vind dat mijn huidige CD-collectie een tamelijk volledig overzicht biedt van wat ik aan mooie muziek in huis wil hebben. Momenteel liggen nog slechts enkele tientallen titels buiten mijn bereik, vooral prijstechnisch, maar daarmee heb je het ook wel gehad.
Merk op dat ik het bij dit alles niet heb gehad over geluidskwaliteit. Want dat is een nooit eindigende discussie. Mijn visie daarop in het kort: in theorie kan de CD door zijn grotere dynamisch bereik een betere geluidskwaliteit hebben dan de LP, maar in de praktijk is die grotere dynamiek vaak eerder een nadeel, omdat bij het mixen en masteren steeds vaker de grenzen worden opgezocht - en soms overschreden, soms met een ronduit oorpijnigend resultaat. Wat mij betreft eindigt die strijd onbeslist: je moet echt van geval tot geval bekijken (beluisteren - en erover lezen voordat je tot aankoop overgaat) wat het beste klinkt.
LP's klinken an sich ook prima, maar daar wordt het luistergenot soms weer verstoord door beperkingen van het medium zelf: slechte persingen, tikjes en krasjes, teveel groeven op een plaatkant (20 minuten is echt wel het maximum) en geluidskwaliteit die afneemt naarmate de naald verder opschuift over de plaat (de zogeheten 'inner groove distortion').
Samengevat: CD en LP zijn me ongeveer even lief. Al zou ik, wanneer je me met een pistool tegen de slaap dwingt tot een keuze, uiteindelijk toch voor de CD kiezen, geloof ik. Maar dat komt ook omdat mijn eigen CD-collectie voor mijn gevoel veel vollediger is. In elk geval zou ik ze geen van beide willen missen.
Maar ze zijn me allebei ongeveer even lief, en ongeveer ook om de redenen die anderen als pluspunten noemen voor een CD of LP. De LP's zijn qua verpakking een stuk fraaier, hebben nostalgische en emotionele waarde, nodigen meer uit tot lezen en tot 'de tijd nemen voor de bijbehorende rituele handeling'. Dat laatste geldt voor mij overigens slechts in beperkte mate als extra voordeel. Ik kan in mijn muziekkamer ook prima de tijd nemen om een CD uitgebreid en intensief te beluisteren.
CD's hebben als voordeel dat ze een veel groter gebruikersgemak hebben dan LP's: met een druk op de knop vind je exact het begin van elk nummer op een schijfje, de geluidskwaliteit is meestal redelijk tot goed (al nam het aantal negatieve uitzonderingen de laatste 10, 15 jaar schrikbarend toe door de gevolgen van de 'loudness war'), de kwaliteit van het product 'an sich' is zeer constant (ik heb hoogst zelden een CD gekocht waar qua afspelen wat aan mankeert) en ze zijn makkelijk te rippen en dus op vrijwel elke muziekspelert weer te geven (al is dat laatste waarschijnlijk ook een belangrijke factor in de neergang van het medium).
Een ander groot pluspunt van de CD is voor mij de hoge mate van verkrijgbaarheid: door de opkomst van de CD in de tweede helft van de jaren 80 en daarna kwamen veel 'vergeten' titels weer volop in omloop, terwijl veel oudere albums veel lastiger op LP te scoren zijn. De back-catalogue op CD is vele malen groter dan die op LP, tenminste als je niet heel erg wilt zoeken naar tweedehandsjes. Gevolg: ik vind dat mijn huidige CD-collectie een tamelijk volledig overzicht biedt van wat ik aan mooie muziek in huis wil hebben. Momenteel liggen nog slechts enkele tientallen titels buiten mijn bereik, vooral prijstechnisch, maar daarmee heb je het ook wel gehad.
Merk op dat ik het bij dit alles niet heb gehad over geluidskwaliteit. Want dat is een nooit eindigende discussie. Mijn visie daarop in het kort: in theorie kan de CD door zijn grotere dynamisch bereik een betere geluidskwaliteit hebben dan de LP, maar in de praktijk is die grotere dynamiek vaak eerder een nadeel, omdat bij het mixen en masteren steeds vaker de grenzen worden opgezocht - en soms overschreden, soms met een ronduit oorpijnigend resultaat. Wat mij betreft eindigt die strijd onbeslist: je moet echt van geval tot geval bekijken (beluisteren - en erover lezen voordat je tot aankoop overgaat) wat het beste klinkt.
LP's klinken an sich ook prima, maar daar wordt het luistergenot soms weer verstoord door beperkingen van het medium zelf: slechte persingen, tikjes en krasjes, teveel groeven op een plaatkant (20 minuten is echt wel het maximum) en geluidskwaliteit die afneemt naarmate de naald verder opschuift over de plaat (de zogeheten 'inner groove distortion').
Samengevat: CD en LP zijn me ongeveer even lief. Al zou ik, wanneer je me met een pistool tegen de slaap dwingt tot een keuze, uiteindelijk toch voor de CD kiezen, geloof ik. Maar dat komt ook omdat mijn eigen CD-collectie voor mijn gevoel veel vollediger is. In elk geval zou ik ze geen van beide willen missen.
4
geplaatst: 7 januari 2017, 05:23 uur
Ik vind het heel grappig dat het bij mij precies het tegenovergestelde is dan bij mijn lotgenoten. Als ik mijn hobby bespreek, zit ik meestal samen met vinyl verzamelaars. Voor mij is de cd een nostalgisch medium. Ik ben dan ook een kind van de jaren 90. Vinyl was vrijwel uit het straatbeeld. En de opkomst van de cd was een feit. In mijn twintige jaren had ik een "rebelse" vinyl periode. Maar naderhand was dat puur om anders te zijn. Die fase verdween gelijk toen vinyl weer hip werd. Toen ben ik echt gaan kijken waar mijn hart ligt en dat ligt toch bij de zilveren schijfjes. Mede door gebruiksgemak en zijn opslagcapaciteit is dit mijn favoriete medium. En het brengt me terug naar mijn tienerjaren toen ik uitkeek naar mijn volgende aankoop. De opkomst van Spotify heeft me veel goeds gebracht. Mensen die hun collectie voor een paar tientjes verkochten omdat het toch allemaal online stond. Jammer voor hun komen ze allemaal op terug. Die tijden zijn voorbij want mensen zijn de cd's meer gaan waarderen. Mijn collectie heeft dan ook in enkele jaren tijd een groeispurt ondergaan. Op dit moment bezit ik ongeveer 2600 albums. In het afgelopen voorjaar ben begonnen met een kamer voor mijn verzameling. In de woonkamer zat ik aan mijn max qua hoeveelheid. Ik kon kiezen tussen inkrimpen of verhuizen. Het werd het laatste. Mijn collectie is een verdieping omhoog gegaan. Toen alles verhuisd was, kon ik ook mijn kasten uitbreiden. Daardoor kom ik nu uit op 5000 cd's kastruimte. Dat valt hierna nogmaals eenmalig uit te breiden maar veel meer komt er niet. Scheve blikken krijg ik vaker. Meestal zijn het muzak liefhebbers. De mensen die thuis op de achtergrond wat hebben op staan. Die begrijpen het niet. Vroeger ergerde ik me suf aan de "Alles is gratis te downloaden" volk. Nu kan me het niet meer interesseren. Ik vergelijk het liever met een postzegelverzameling. Het is gewoon heerlijk doorheen te bladeren en alle plaatjes te bekijken. Soms haal je er eentje uit en die doe je eens beter bekijken. Je ontdekt altijd iets nieuws. Maar het gaat er voor mij om dat als ik een bepaalde plaat wil opzetten, dat die voor handen is. Van de week voor 7 euro een fijne editie van Procol Harums debuut album gevonden inclusief de singles A whiter Shade of Pale en Homburg. Daar word ik intens blij van. En als dat gevoel er is kan het voor mij niet fout.
0
geplaatst: 7 januari 2017, 10:08 uur
Volgens mijn spreadsheet in 2016 402 aankopen:
77 x download
21 x muziekdvd/-bluray
32 x box of cd/dvd-combinatie
272 x cd
De totalen per 1-1-2017:
150 x download
241 x muziekdvd/-bluray
192 x box of cd/dvd-combinatie
3018 x cd
en dan nog wat vinyl en een stuk of vijftig delen van de SMR-collectie van Grobschnitt.
77 x download
21 x muziekdvd/-bluray
32 x box of cd/dvd-combinatie
272 x cd
De totalen per 1-1-2017:
150 x download
241 x muziekdvd/-bluray
192 x box of cd/dvd-combinatie
3018 x cd
en dan nog wat vinyl en een stuk of vijftig delen van de SMR-collectie van Grobschnitt.
0
geplaatst: 7 januari 2017, 11:29 uur
gaucho schreef:
Tja, het wonderlijke is dat ik geen uitgesproken voorkeur heb voor één van beide geluidsdragers - en soms lijkt het wel eens of ik daar alleen in sta. Bij veel muziekliefhebbers is het vaak het één of het ander.
Plus 1, ik ben het sowieso eens met heel je verhaal maar dat was wat lang om te quoten

ik koop nu wel meer vinyl. Ik heb nu een tijdje een mooi jaren '70 audiomeubel van Grundig staan er daar klinken de lp's zeer goed op. Ook gezien de prijzen van lp's bij kringloop/rommelmarkt is het vaak leuk snuffelen voor zeg maar 1 euro stuk. Dat er dan wel eens een slechte lp tussen zit (al probeer ik daar natuurlijk wel op te letten) is jammer maar helaas. Ik koop veelal lp's vanuit de 80's die het niet of nauwelijks tot cd geschopt hebben (niet omdat ik het anders niet wil maar meer omdat ik het anders meestal al heb). Fiction Factory, Kajagoogoo, Tracy Ullman, Men Without Hats, Wang Chung to name a few. Ook met regelmaat 12" voor de lange versies. Wel heb ik met mezelf afgesproken dat ik geen lp's koop die ik al op cd heb (behoudens om mijn Marillion collectie volledig te houden), dat is overigens laatst niet gelukt met he debuut van Electronic maar voor 5 euro kon ik die niet laten liggen. Ik heb in redelijk korte tijd een stuk of 1600 singles gekocht maar daar sta ik nu eigenlijk in stil. Ik heb zo'n beetje wat ik hebben wil en vind het voorlopig wel prima.
qua cd heb ik het vooral in Q2 en Q3 rustig aan gedaan. Ik voelde minder behoefte en de meeste favoriete artiesten zijn gewoon compleet. Dan gaat er weer eentje dood en ontdek je weer wat en ga je toch weer aardig wat kopen (zoals de laatste weken). Veel Sinatra bv. eigenlijk niet voor full price maar meer voor budget en midprice. Dat is meestal wel nieuw, bij kringlopen en rommelmarkten loop ik altijd wel langs de cd's en check het ff snel maar na 6 keer Froger en Trijntje Oosterhuis binnen 30 cd's haak ik meestal wel af tegenwoordig.
Qua hoeveelheid weet ik het niet precies, singles dus 1600, cd's rond de 8000 en lp's zal denk ik een stuk of 400 gok ik. Met (muziek) dvd's/brd's heb ik niet veel en daar komt er misschien 1 a 2 per jaar bij. Daarnaast verkoop ik die ook wel eens dus misschien dat ik er nog een stuk of 70 heb waarvan zeg 1 derde Marillion/Fish zal zijn.
0
geplaatst: 7 januari 2017, 12:04 uur
Ik heb momenteel zo'n 4500 cd's en 1500 lp's.
Voor dagelijks gebruik hebben cd's mijn voorkeur maar aan sommige lp's hecht ik wel meer emotionele waarde.
Voor dagelijks gebruik hebben cd's mijn voorkeur maar aan sommige lp's hecht ik wel meer emotionele waarde.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 januari 2017, 12:33 uur
Casartelli op 3 juli 2014 schreef:
1760
Op wat boxen na (en de letter A welke erbovenop in kekke jaren '80 cd-rekjes waar er 18 in passen) staat dat hier ook nog in Benno's en dat wou ik maar zo laten. Tegen de tijd dat een en ander echt vol is, wordt het hoog tijd een aantal van de minst beminde cd's te verpatsen.
Ene Mjuman maakte rond die tijd een goed punt over een 2000-exemplarengrens. Ik zie dat ik die onlangs gepasseerd ben: 2091, waarvan 123 in 2016 aangeschaft. Wel zijn er sindsdien drie Benno's bijgekomen, dus het stapelen bovenop de kasten is weer even verleden tijd. Het idee dat er verder geminderd mag worden met het bijkopen cq. dat er wel wat minder gewaardeerde exemplaren zonder nostalgiewaarde verkocht mogen worden is onverminderd aanwezig, de uitvoering laat nog te wensen over.1760
Op wat boxen na (en de letter A welke erbovenop in kekke jaren '80 cd-rekjes waar er 18 in passen) staat dat hier ook nog in Benno's en dat wou ik maar zo laten. Tegen de tijd dat een en ander echt vol is, wordt het hoog tijd een aantal van de minst beminde cd's te verpatsen.
0
geplaatst: 7 januari 2017, 12:39 uur
Kronos schreef:
als in gekocht toen hij uitkwam, gekregen van een toenmalig vriendinnetje? Dat heb ik niet aangezien dat leeftijdtechnisch gezien net niet uitkwam. Toen ik begon met cd's kopen (zeg eind 1989/begin1990, ik kom uit juli '75) verdwenen de lp's net uit de winkels. De singles bleven meestal nog wel tot 1992 te koop en daarvan heb ik er toen wel wat gekocht maar het meeste ook achteraf.
0
geplaatst: 7 januari 2017, 15:19 uur
vigil schreef:
als in gekocht toen hij uitkwam, gekregen van een toenmalig vriendinnetje?
als in gekocht toen hij uitkwam, gekregen van een toenmalig vriendinnetje?
Om zulke redenen inderdaad.
0
geplaatst: 8 januari 2017, 08:56 uur
chansadres schreef:
Scheve blikken krijg ik vaker. Meestal zijn het muzak liefhebbers. De mensen die thuis op de achtergrond wat hebben op staan. Die begrijpen het niet. Vroeger ergerde ik me suf aan de "Alles is gratis te downloaden" volk. Nu kan me het niet meer interesseren. Ik vergelijk het liever met een postzegelverzameling. Het is gewoon heerlijk doorheen te bladeren en alle plaatjes te bekijken. Soms haal je er eentje uit en die doe je eens beter bekijken. Je ontdekt altijd iets nieuws. Maar het gaat er voor mij om dat als ik een bepaalde plaat wil opzetten, dat die voor handen is.
Scheve blikken krijg ik vaker. Meestal zijn het muzak liefhebbers. De mensen die thuis op de achtergrond wat hebben op staan. Die begrijpen het niet. Vroeger ergerde ik me suf aan de "Alles is gratis te downloaden" volk. Nu kan me het niet meer interesseren. Ik vergelijk het liever met een postzegelverzameling. Het is gewoon heerlijk doorheen te bladeren en alle plaatjes te bekijken. Soms haal je er eentje uit en die doe je eens beter bekijken. Je ontdekt altijd iets nieuws. Maar het gaat er voor mij om dat als ik een bepaalde plaat wil opzetten, dat die voor handen is.
Precies de spijker op zijn kop geslagen, ik denk er net zo over.
0
geplaatst: 18 juli 2017, 23:10 uur
ik ben eind vorig jaar begonnen met cds kopen en ik heb er nu net iets meer dan 50. Ik koop nog steeds veel cds en mijn collectie blijft maar groeien!
0
geplaatst: 30 december 2017, 11:40 uur
Het jaar is alweer zo goed als om dus update
Gekocht in 2017:
174 CD, 4 CD single / EP, 16 LP, 1 12" / EP, 13 7".
Dat brengt de totalen per 31-12-2017 op:
7380 CD* #
966 CD single / EP
Vinyl
2255 LP* #
789 12" / EP
339 7"
* Zijn titels, dus dubbel albums en boxen tellen als 1.
# Unieke album titels totaal 8506
Gekocht in 2017:
174 CD, 4 CD single / EP, 16 LP, 1 12" / EP, 13 7".
Dat brengt de totalen per 31-12-2017 op:
7380 CD* #
966 CD single / EP
Vinyl
2255 LP* #
789 12" / EP
339 7"
* Zijn titels, dus dubbel albums en boxen tellen als 1.
# Unieke album titels totaal 8506
0
geplaatst: 30 december 2017, 14:44 uur
thelion schreef:
Gekocht in 2016:
Dat brengt de totalen per 31-12-2016 op:
Gekocht in 2016:
Dat brengt de totalen per 31-12-2016 op:
En wat bracht 2017?
0
geplaatst: 30 december 2017, 14:50 uur
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 december 2017, 14:56 uur
Casartelli schreef:
Ene Mjuman maakte rond die tijd een goed punt over een 2000-exemplarengrens. Ik zie dat ik die onlangs gepasseerd ben: 2091, waarvan 123 in 2016 aangeschaft. Wel zijn er sindsdien drie Benno's bijgekomen, dus het stapelen bovenop de kasten is weer even verleden tijd. Het idee dat er verder geminderd mag worden met het bijkopen
Aan het eind van 2017 tel ik er 2210, er zijn er dit jaar dus nog eens 119 bijgekomen. De schappelijk geprijsde oeuvreboxjes van Focus, Kayak en Natalie Merchant nemen een aanzienlijk deel daarvan voor hun rekening.Ene Mjuman maakte rond die tijd een goed punt over een 2000-exemplarengrens. Ik zie dat ik die onlangs gepasseerd ben: 2091, waarvan 123 in 2016 aangeschaft. Wel zijn er sindsdien drie Benno's bijgekomen, dus het stapelen bovenop de kasten is weer even verleden tijd. Het idee dat er verder geminderd mag worden met het bijkopen
Casartelli schreef:
cq. dat er wel wat minder gewaardeerde exemplaren zonder nostalgiewaarde verkocht mogen worden is onverminderd aanwezig, de uitvoering laat nog te wensen over.
Hier heb ik een schoorvoetend begin mee gemaakt. Schoorvoetend omdat er eigenlijk maar weinig cd's echt volledig aan die defintie (minder gewaardeerde exemplaren zonder nostalgiewaarde) voldoen. Ik geloof dat ik er vijf gevonden heb die te koop aangeboden zijn. Enfin, ze zijn alle vijf nog steeds te koop.cq. dat er wel wat minder gewaardeerde exemplaren zonder nostalgiewaarde verkocht mogen worden is onverminderd aanwezig, de uitvoering laat nog te wensen over.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 december 2017, 15:39 uur
Er ligt ook nog het 1 en ander klaar aan (bv) schappelijk geprijsde oeuvreboxjes
Laat mij nou even in de waan dat ik met succes probeer te consuminderen...
1
geplaatst: 30 december 2017, 16:54 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Laat mij nou even in de waan dat ik met succes probeer te consuminderen... Het bericht is verwijderd

0
geplaatst: 9 januari 2018, 09:16 uur
Ik ben het nieuwe jaar ingegaan met 3380 cd's.
Dat betekend dat ik in 2017 623 cd's heb bemachtigd. Dat komt mede door enkele leuke verzamelingen die ik heb kunnen overnemen. Zo heb ik vorige maand een collectie van rond de 150 cd's (die ik nog niet in mijn collectie had) kunnen overnemen voor 0 euro. Hij had enkele opkopers weggestuurd, puur zodat een verzamelaar hem zelf kon ophalen. Na een leuk gesprek kwam pas de mededeling dat hij er niets voor hoefde, zolang de cd's maar een goede plek zou krijgen omdat hij door een emigratie helaas niet alles kon meenemen. En aan het begin van het jaar ongeveer hetzelfde maar dan voor twee tientjes.
Het staat ook in contrast met de 27 releases uit 2017 die ik heb gekocht. Door de komst van Spotify en Deezer kan ik makkelijker een jaartje wachten op een cd zodat ik hem in een aanbieding goedkoper kan halen.
Dat betekend dat ik in 2017 623 cd's heb bemachtigd. Dat komt mede door enkele leuke verzamelingen die ik heb kunnen overnemen. Zo heb ik vorige maand een collectie van rond de 150 cd's (die ik nog niet in mijn collectie had) kunnen overnemen voor 0 euro. Hij had enkele opkopers weggestuurd, puur zodat een verzamelaar hem zelf kon ophalen. Na een leuk gesprek kwam pas de mededeling dat hij er niets voor hoefde, zolang de cd's maar een goede plek zou krijgen omdat hij door een emigratie helaas niet alles kon meenemen. En aan het begin van het jaar ongeveer hetzelfde maar dan voor twee tientjes.
Het staat ook in contrast met de 27 releases uit 2017 die ik heb gekocht. Door de komst van Spotify en Deezer kan ik makkelijker een jaartje wachten op een cd zodat ik hem in een aanbieding goedkoper kan halen.
0
geplaatst: 7 februari 2018, 16:53 uur
Berichten verplaatst naar Overig > Apparatuur > Geluidskwaliteit (Hi-Fi)
1
geplaatst: 19 juni 2018, 08:53 uur
Voor mensen die, zoals ik, soms wel eens moeite hebben met het feit dat ze veel CD's in huis hebben: wees gerust, het kan altijd nog gekker:
Dit zijn de grote cd-verzamelaars van Nederland - artikelen - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Dit zijn de grote cd-verzamelaars van Nederland - artikelen - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
* denotes required fields.