Muziek / Algemeen / Aantal cd's
zoeken in:
0
geplaatst: 30 januari 2016, 00:24 uur
Ik draaide mijn verzameling in ongeveer 3 jaar, volgens mij waren het toen ongeveer 3.000, nu alweer meer dan 3.600.
Gemiddeld denk ik ongeveer 4 of 5 albums per dag, voor het werk vaak 1, in de auto met de heen en terugweg 1, en dan thuis overdag 2 of 3 albums.
Sommige dagen wat meer, bijvoorbeeld als ik vrij ben, en thuis met de was bezig ben, of gewoon op de achtergrond.
Gemiddeld denk ik ongeveer 4 of 5 albums per dag, voor het werk vaak 1, in de auto met de heen en terugweg 1, en dan thuis overdag 2 of 3 albums.
Sommige dagen wat meer, bijvoorbeeld als ik vrij ben, en thuis met de was bezig ben, of gewoon op de achtergrond.
0
geplaatst: 30 januari 2016, 00:37 uur
Mjuman schreef:
De aangedragen semantische eenheden en de aard ervan rechtvaardigt een dergelijke conclusie niet, dear Watson: schoenen (maat 37-38) met stilettohakken van 12 cm (zou ik niet eens kunnen aantrekken - al zou jij dat misschien wel willen
(quote)
De aangedragen semantische eenheden en de aard ervan rechtvaardigt een dergelijke conclusie niet, dear Watson: schoenen (maat 37-38) met stilettohakken van 12 cm (zou ik niet eens kunnen aantrekken - al zou jij dat misschien wel willen
Oud bericht. Geniale inhoud. Een glimlach in Huize Etta.
0
geplaatst: 30 januari 2016, 01:27 uur
ricardo schreef:
Van b.v madonna of michael jackson heb ik geen enkele cd, daar hoor ik vaak genoeg wat van op de radio, en heb daar geen behoefte aan om daar zelf wat van in huis te hebben.
Van b.v madonna of michael jackson heb ik geen enkele cd, daar hoor ik vaak genoeg wat van op de radio, en heb daar geen behoefte aan om daar zelf wat van in huis te hebben.
Ik heb Madonna en Michael Jackson ook wel genoeg op de radio en tv gehoord. Meer dan genoeg zelfs. Als muziek ongevraagd steeds door je strotje wordt geramd zou je er alleen daarom al een hekel aan krijgen, zeker als het over artiesten gaat die niet onmiddellijk in je straatje passen. Dan hoor je de muziek ook niet echt, maar je vooroordeel erover.
Voor mij is muziek op cd of lp hebben daarom de beste manier om die muziek echt te ontdekken. Dan kan ik mij er optimaal voor openstellen. Beat It bijvoorbeeld vond ik al wel goed (met die te gekke solo van Van Halen natuurlijk), maar dit nummer draaien als ik er zelf zin in heb, op een goede stereo, het keer op keer aandachtig beluisteren, er onbevangen induiken, dan ontdek je hopen details die je op de radio makkelijk ontgaan. En dan is er ook nog de context van het album die een meerwaarde kan zijn.
Een grote en groeiende verzameling vraagt wel best wat werk om ordelijk / overzichtelijk te houden. Maar ook dat is een deel van de hobby voor mij.
0
geplaatst: 30 januari 2016, 10:39 uur
Het is wel zo als je een regulier album van een artiest koopt dat je dan de minder bekende nummers ook krijgt te horen, en daar zitten vaak ook pareltjes tussen die je anders nooit ontdekt had. En het valt mij ook op dat lang niet altijd de volledige versie van een nummer op de radio te horen is. Al is het wel zo dat een single nog altijd wat afwijkt dan de gelijknamige track die op het album staat. Afgelopen week werd weer eens child in time op de radio gedraaid, maar nu eens in zijn volledige meer dan 10 minuten vorm. Gelijk valt dan de enorme virtuositeit op van gitarist blackmore, die mij bij de verkorte versie lang niet altijd opviel. Heb s,avonds gelijk het album in rock weer eens opgezet.
Het klopt beslist dat ik denk de meesten wel bevooroordeeld zijn over de muziek die dagelijks op de radio te horen is, z,on artiest is vaak veel breder dan het in eerste instantie lijkt. Veel popmuziek en top 40 hits vind ik overigens wel leuk om te horen, maar er eigenlijk nooit aangedacht om van b.v madonna of michael jackson ooit een album te gaan kopen.
Het ordelijk en overzichtelijk houden is bij een steeds maar groeiende verzameling denk ik wel het meest moeilijk. Ik heb er net ook een cd kast bijgekocht, want had al 150 cds in dozen op zolder gezet. Dat vind ik ook jammer, ik houd er van om het in de huiskamer binnen handbereik te hebben, als het uit het zicht ligt dan kijk je er meestal nooit weer naar om.
Ik vind trouwens vinyl veel mooier dan een cd, vooral vanwege het formaat alleen al. Heb ook wel wat vinyl gehad, denk rond de 150, maar heb ik halverwege de jaren 90 allemaal van de hand gedaan om te vervangen door cds. Ik koop er nog wel een paar, maar dan om mooi aan de muur te hangen. Een platenspeler heb ik niet, maar heb ik vroeger wel jarenlang enorm van genoten, onderbuik gevoelens als ik daar aan denk. Kan maar zo zijn als ik vinyl begin te kopen dat het hek van de dam is, nog maar even goed nadenken, want houd er ook wel van om een beetje ruimte in huis te houden.
Het klopt beslist dat ik denk de meesten wel bevooroordeeld zijn over de muziek die dagelijks op de radio te horen is, z,on artiest is vaak veel breder dan het in eerste instantie lijkt. Veel popmuziek en top 40 hits vind ik overigens wel leuk om te horen, maar er eigenlijk nooit aangedacht om van b.v madonna of michael jackson ooit een album te gaan kopen.
Het ordelijk en overzichtelijk houden is bij een steeds maar groeiende verzameling denk ik wel het meest moeilijk. Ik heb er net ook een cd kast bijgekocht, want had al 150 cds in dozen op zolder gezet. Dat vind ik ook jammer, ik houd er van om het in de huiskamer binnen handbereik te hebben, als het uit het zicht ligt dan kijk je er meestal nooit weer naar om.
Ik vind trouwens vinyl veel mooier dan een cd, vooral vanwege het formaat alleen al. Heb ook wel wat vinyl gehad, denk rond de 150, maar heb ik halverwege de jaren 90 allemaal van de hand gedaan om te vervangen door cds. Ik koop er nog wel een paar, maar dan om mooi aan de muur te hangen. Een platenspeler heb ik niet, maar heb ik vroeger wel jarenlang enorm van genoten, onderbuik gevoelens als ik daar aan denk. Kan maar zo zijn als ik vinyl begin te kopen dat het hek van de dam is, nog maar even goed nadenken, want houd er ook wel van om een beetje ruimte in huis te houden.
0
geplaatst: 30 januari 2016, 12:32 uur
ricardo schreef:
Als je iedere week b.v 5 albums koopt, dan zou je na 30 jaar op 6000 uitkomen, als je zo zou rekenen dan valt het nog wel mee.
Hmm, the math is strong is this one.Als je iedere week b.v 5 albums koopt, dan zou je na 30 jaar op 6000 uitkomen, als je zo zou rekenen dan valt het nog wel mee.
0
geplaatst: 30 januari 2016, 12:55 uur
Naja ok even exact dan met 5 in de week kom je na 30 jaar uit op 7800.
Koop je er 4 in de week kom je uit op 6.240 na 30 jaar.
Was in eerste instantie ook maar een schatting, zat dus redelijk in de buurt ?
Zou je er iedere week 1 kopen, dan zou je na 30 jaar 1560 hebben, en dat zou voor mij nog wel te doen zijn.
Vaak koop ik lang niet iedere week iets, soms een halfjaar niet, maar als je er eenmaal weer inzit kan het snel gaan. Soms een maand niets, en dan binnen een week ineens weer een stuk of 10. Hangt van mijn enthousiastme af en of ik iets nieuws ontdekt heb waar ik dan helemaal lyrisch over ben op dat moment.
Koop je er 4 in de week kom je uit op 6.240 na 30 jaar.
Was in eerste instantie ook maar een schatting, zat dus redelijk in de buurt ?
Zou je er iedere week 1 kopen, dan zou je na 30 jaar 1560 hebben, en dat zou voor mij nog wel te doen zijn.
Vaak koop ik lang niet iedere week iets, soms een halfjaar niet, maar als je er eenmaal weer inzit kan het snel gaan. Soms een maand niets, en dan binnen een week ineens weer een stuk of 10. Hangt van mijn enthousiastme af en of ik iets nieuws ontdekt heb waar ik dan helemaal lyrisch over ben op dat moment.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 19:52 uur
Ik ben mijn CD verzameling stukje bij beetje aan het opruimen...
Van de bijna 4000 stuks heb ik er nog 3000.
Van 0 LPs zit ik nu (sinds 28 dec longst.) op bijna 300 stks
0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 22:00 uur
Bedoel je van nul naar 300 in vanaf 28-12-2015 tot nu?
Wat betekent 'longst.'? Jongstleden?
Wat betekent 'longst.'? Jongstleden?
1
geplaatst: 25 oktober 2016, 14:28 uur
120 cd's en 32 platen. Ik moet wel zeggen dat ik pas sinds vorig jaar een platenspeler heb. Ik maak er een erezaak van om ongeveer een keer per maand een platenzaak binnen te lopen (momenteel de Bilbo in Leuven) en dan neem ik al snel ongeveer vijf kopies mee.
Ik voel me altijd schuldig als ik weer mijn geld besteed aan cd's en platen die vooral in de kast staan, maar dan bedenk ik me dat ik geen hobby's heb en dat ik mijn geld anders enkel aan boodschappen spendeer
Ik voel me altijd schuldig als ik weer mijn geld besteed aan cd's en platen die vooral in de kast staan, maar dan bedenk ik me dat ik geen hobby's heb en dat ik mijn geld anders enkel aan boodschappen spendeer

0
geplaatst: 25 oktober 2016, 15:30 uur
SébastienY schreef:
120 cd's en 32 platen. Ik moet wel zeggen dat ik pas sinds vorig jaar een platenspeler heb. Ik maak er een erezaak van om ongeveer een keer per maand een platenzaak binnen te lopen (momenteel de Bilbo in Leuven) en dan neem ik al snel ongeveer vijf kopies mee.
Met die aantallen hoef je je geen zorgen te maken.
Eerlijk gezegd weet ik nog wel een manier - al is ook dat niet echt een hobby, eerder een van de 'constraints of life' - om de besteding van je fondsen een sterke focus te geven, maar dan ga ik off topic.
0
geplaatst: 25 oktober 2016, 16:22 uur
Mjuman schreef:
Eerlijk gezegd weet ik nog wel een manier - al is ook dat niet echt een hobby, eerder een van de 'constraints of life' - om de besteding van je fondsen een sterke focus te geven, maar dan ga ik off topic.
(quote)
Doe toch maar

1
geplaatst: 25 oktober 2016, 19:09 uur
Om het muzikaal te houden: ik denk dat er werk van ensembles (bands) meer variatie en meer ingrediënten/persoonlijkheden zitten dan in dat van solo-artiesten en da's een aardige parallel met life as such: wie vaart er nu wel bij het Rémi-gevoel?
0
geplaatst: 2 november 2016, 07:22 uur
Op het moment heb ik 2656 albums maar er zijn nog een stuk of 10 in de post 
Vroeger woonde ik in een appartement van in totaal 26m2 (en dat met twee personen!). Toen had ik 2 Ikea cdkastjes vol staan en dan was de woonkamer vol. Toen ik eenmaal een hypotheek kon krijgen en daardoor verhuisde naar ons huidige optrekje is het gigantisch gaan groeien. Ik moest maar Ikea kasten bijkopen. Ik heb er 9 in totaal gehad. Maar toen kwam hetgene waar de grootgebruiker last van kreeg. Het opschuiven van die vakjes. Dan had ik van Ayreon een nieuwe plaat gekocht en dan kon je een hele dag cd's opschuiven. Gek werd ik er van. Toen twee grote cd kasten op Marktplaats gezien en meteen opgehaald. 50 euro vroeg hij er maar voor. Hij had die kasten zelf gemaakt. Maar hij was erg blij dat een nieuwe verzamelaar de kasten kreeg. (Hij stapte over op steigerhouten planken direct op de muur gemaakt met steigermateriaal. Dat zag er inderdaad prachtig uit maar ik ben nog iets te zuinig op ons huis om er tientallen gaten in te moeten boren
) Afgelopen zomer was 3/4 van deze kast vol en kwam ik op een dilemma. Of langzamer kopen (de woonkamer stond nu al vol) of gaan uitbreiden naar een andere kamer. Nu is mijn verzameling in een aparte kamer neergezet. In Duitsland kon ik een goede deal krijgen met cd kasten. Ik heb berekend dat mijn huidige kamer ongeveer 4400 cd's kan gaan herbergen. Dat is ook mijn doel. Nu staan er ook verzamelcd's in de kasten maar die gaan een keer weg. Ik ben toch meer van de studioalbums. Op deze kamer staan ook een home cinema set met twee luie stoelen. Want als ik cd's draai wil ik niet de hele tijd hoeven te lopen. Laatst een docu gezien over Johan Derksen en dan voornamelijk over zijn muziekcollectie. Die man heeft een tienvoud van wat ik heb. Zijn cd's staan over meerdere(!!!) verdiepingen verspreid en moest er een tweede huis voor kopen. Ik zag mijn droom. Mijn vrouw zag een nachtmerrie
Hier een impressie ervan: Koffietijd! - De CD verzameling van Johan Derksen - Video Dailymotion
Op youtube staan meerdere filmpjes onder de noemer Muziek voor Volwassenen erover. Leuk en erg herkenbaar!

Vroeger woonde ik in een appartement van in totaal 26m2 (en dat met twee personen!). Toen had ik 2 Ikea cdkastjes vol staan en dan was de woonkamer vol. Toen ik eenmaal een hypotheek kon krijgen en daardoor verhuisde naar ons huidige optrekje is het gigantisch gaan groeien. Ik moest maar Ikea kasten bijkopen. Ik heb er 9 in totaal gehad. Maar toen kwam hetgene waar de grootgebruiker last van kreeg. Het opschuiven van die vakjes. Dan had ik van Ayreon een nieuwe plaat gekocht en dan kon je een hele dag cd's opschuiven. Gek werd ik er van. Toen twee grote cd kasten op Marktplaats gezien en meteen opgehaald. 50 euro vroeg hij er maar voor. Hij had die kasten zelf gemaakt. Maar hij was erg blij dat een nieuwe verzamelaar de kasten kreeg. (Hij stapte over op steigerhouten planken direct op de muur gemaakt met steigermateriaal. Dat zag er inderdaad prachtig uit maar ik ben nog iets te zuinig op ons huis om er tientallen gaten in te moeten boren
) Afgelopen zomer was 3/4 van deze kast vol en kwam ik op een dilemma. Of langzamer kopen (de woonkamer stond nu al vol) of gaan uitbreiden naar een andere kamer. Nu is mijn verzameling in een aparte kamer neergezet. In Duitsland kon ik een goede deal krijgen met cd kasten. Ik heb berekend dat mijn huidige kamer ongeveer 4400 cd's kan gaan herbergen. Dat is ook mijn doel. Nu staan er ook verzamelcd's in de kasten maar die gaan een keer weg. Ik ben toch meer van de studioalbums. Op deze kamer staan ook een home cinema set met twee luie stoelen. Want als ik cd's draai wil ik niet de hele tijd hoeven te lopen. Laatst een docu gezien over Johan Derksen en dan voornamelijk over zijn muziekcollectie. Die man heeft een tienvoud van wat ik heb. Zijn cd's staan over meerdere(!!!) verdiepingen verspreid en moest er een tweede huis voor kopen. Ik zag mijn droom. Mijn vrouw zag een nachtmerrie
Hier een impressie ervan: Koffietijd! - De CD verzameling van Johan Derksen - Video DailymotionOp youtube staan meerdere filmpjes onder de noemer Muziek voor Volwassenen erover. Leuk en erg herkenbaar!
0
geplaatst: 2 november 2016, 09:27 uur
Geweldig stukje van Derksen. Ik ben nog lang niet zo ver, maar een tweede huis kopen voor mijn cd's... Ik ga het maar niet voorstellen. Mijn bank zal net zo moeilijk doen als mijn vrouw. 

0
geplaatst: 2 november 2016, 09:35 uur
Ducoz schreef:
Van de 4000 cds heb ik er nu nog ruim 100...
En van 300 lps naar 1300.. bijna allemaal psych en acidfolk.. volgende week de beurs.. ben benieuwd
0
geplaatst: 31 december 2016, 16:26 uur
Het jaar is alweer om dus update
Gekocht in 2016:
289 CD, 3 CD single / EP, 9 LP, 0 12" / EP, 2 7".
Dat brengt de totalen per 31-12-2016 op:
7206 CD* #
962 CD single / EP
Vinyl
2239 LP* #
788 12" / EP
326 Single
* Zijn titels, dus dubbel albums en boxen tellen als 1.
# Unieke album titels totaal 8329
Gekocht in 2016:
289 CD, 3 CD single / EP, 9 LP, 0 12" / EP, 2 7".
Dat brengt de totalen per 31-12-2016 op:
7206 CD* #
962 CD single / EP
Vinyl
2239 LP* #
788 12" / EP
326 Single
* Zijn titels, dus dubbel albums en boxen tellen als 1.
# Unieke album titels totaal 8329
0
geplaatst: 1 januari 2017, 09:05 uur
thelion schreef:
7206 CD*
7206 CD*
...en je ziet nog geen reden om er een flink deel van weg te doen? Dat is namelijk erg in de mode, CD's wegdoen. Maar serieus, loop je met dergelijke aantallen niet tegen ruimteproblemen aan?
chansadres schreef:
Ik heb in totaal 9 Ikea-kasten gehad. Maar toen kwam hetgene waar de grootgebruiker last van kreeg. Het opschuiven van die vakjes. Dan had ik van Ayreon een nieuwe plaat gekocht en dan kon je een hele dag cd's opschuiven. Gek werd ik er van.
Ik heb in totaal 9 Ikea-kasten gehad. Maar toen kwam hetgene waar de grootgebruiker last van kreeg. Het opschuiven van die vakjes. Dan had ik van Ayreon een nieuwe plaat gekocht en dan kon je een hele dag cd's opschuiven. Gek werd ik er van.
Hier loop ik met mijn 16 Ikea-kasten ook met grote regelmaat tegenaan. Ik vind die Benno's (want zo heetten ze, geloof ik) mooi vormgegeven en in allerlei opzichten praktisch, maar dit is een groot nadeel.
Net als jij heb ik een aparte kamer vol muziek, met aan de ene kant van de kamer dus die 16 Ikea-rekken en aan de andere kant een mooie boekenkast die geschikt is gemaakt voor de opslag van CD's. Bij die laatste kunnen er ruim vijftig op een rij, dat schuift makkelijker op dan die 15 per stuk op elk Ikea-plankje. Ik heb ook wel eens zitten denken over zo'n grote kast, maar erg veel komt er niet meer bij, dus voorlopig laar ik het maar zo. De kamer staat inmiddels ook nog aardig vol met LP's, en die breiden zich momenteel sneller uit.
Ik heb om meerdere redenen grote bewondering voor iemand als Johan Derksen, maar een tweede huis voor mijn muziekverzameling (of zelfs maar een groter huis dan het huidige) lijkt me financieel onhaalbaar, nog afgezien van wat de vrouw ervan denkt. Ik zal het er dus mee moeten doen. Ik hoop alleen dat het niet nog eens zover komt dat ik weer een deel naar de zolder moet verkassen, zoals in onze vorige woning het geval was.
0
geplaatst: 2 januari 2017, 20:09 uur
gaucho schreef:
Hier (= het opschuiven in Benno's) - loop ik met mijn 16 Ikea-kasten ook met grote regelmaat tegenaan. Ik vind die Benno's (want zo heetten ze, geloof ik) mooi vormgegeven en in allerlei opzichten praktisch, maar dit is een groot nadeel.
Hier (= het opschuiven in Benno's) - loop ik met mijn 16 Ikea-kasten ook met grote regelmaat tegenaan. Ik vind die Benno's (want zo heetten ze, geloof ik) mooi vormgegeven en in allerlei opzichten praktisch, maar dit is een groot nadeel.
Daar is een hele praktische oplossing voor - ik neem tenminste aan dat je je cd's in een lijst hebt staan, in Excel.
Dat betekent dat je heel eenvoudig kunt tellen - totaal en per letter. Vervolgens heb je het totaal en het aantal per letter. Dan kijk je naar de verhoudingen - hier bijv veel meer "M" en "S" en dan ken je afhankelijk van de hoeveelheid albums per letter loze ruimtes toe. Hoef je niet meer te schuiven; incidenteel foefelt er wel eentje doorheen en die kan je dan altijd horizontaal bovenop de andere cd's leggen, tijdelijk

0
geplaatst: 2 januari 2017, 20:21 uur
Bij elke gekochte cd alles gaan opschuiven is wel erg tijdrovend. Ik leg nieuwe cd's een tijdlang apart want die wil ik toch vaker draaien. Als het er dan wat veel worden zet ik ze op hun plaats in de rest van de verzameling. Dat is dan wel even wat werk maar dit doe ik maar een keer of vier op een jaar. Best te doen dus. Hier en daar wat open ruimtes laten (of opvullen met lege doosjes) doe ik ook wel eens.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 09:03 uur
Kronos schreef:
Ik leg nieuwe cd's een tijdlang apart want die wil ik toch vaker draaien. Als het er dan wat veel worden zet ik ze op hun plaats in de rest van de verzameling. Dat is dan wel even wat werk maar dit doe ik maar een keer of vier op een jaar. Best te doen dus.
Ik leg nieuwe cd's een tijdlang apart want die wil ik toch vaker draaien. Als het er dan wat veel worden zet ik ze op hun plaats in de rest van de verzameling. Dat is dan wel even wat werk maar dit doe ik maar een keer of vier op een jaar. Best te doen dus.
Dat is bij mij per saldo ook de praktijk - bij elke nieuwe aankoop gaan schuiven is idd geen doen. Mijn ervaring is dat het wat rommelig wordt als die nieuwe aankopen een paar maanden op een apart stapeltje blijven liggen cq. gaan 'zwerven'. Maar het is in de gegeven omstandigheden de best denkbare oplossing.
Mjuman: dank voor de tip. Ik heb idd een overzicht in Excel, maar die heb ik weer onderverdeeld in verschillende genres op verschillende tabbladen, terwijl al mijn CD's op alfabetische volgorde staan, ongeacht genre. Dus dat matcht niet helemaal. Maar wat extra ruimte vrijhouden bij letters als de M en de S (uit de losse pols gezegd scoren die bij mij ook het hoogst) is misschien wel handig. Op te vullen met lege CD-doosjes, want daar heb ik er ook altijd een flink stel van in voorraad, en die zijn dan ook meteen mooi opgeruimd.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 09:08 uur
gaucho schreef:
Mijn ervaring is dat het wat rommelig wordt als die nieuwe aankopen een paar maanden op een apart stapeltje blijven liggen cq. gaan 'zwerven'. Maar het is in de gegeven omstandigheden de best denkbare oplossing.
Mijn ervaring is dat het wat rommelig wordt als die nieuwe aankopen een paar maanden op een apart stapeltje blijven liggen cq. gaan 'zwerven'. Maar het is in de gegeven omstandigheden de best denkbare oplossing.
Ik heb nog een rekje waar ongeveer 50 cd's in kunnen, dus als het wat rommelig wordt gebruik ik dat tijdelijk.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 09:21 uur
Ja, vroeger had ik ook van die losse rekjes, waar er 30 tot 60 in konden, geloof ik. Maar als grootverbruiker bleken die al snel niet toereikend meer. Bij mij zijn het nu gewoon stapeltjes naast de afspeelapparatuur, maar misschien moet ik daar toch weer eens een klein rekje voor kopen. Staat wel overzichtelijker en opgeruimder.
Ik meen dat ik dit of een ander topic wel eens foto's van je collectie gezien heb. Mooi strak langs de wanden. Maar zit je met zoveel CD's nog niet aan het eind van je capaciteit?
Bij mij is alles ook overzichtelijk gerangschikt en goed vindbaar, maar ik verwacht dat dit jaar al die 18 Benno's vol komen te staan met CD's. En de omgekatte boekenkast aan de overzijde is ook al helemaal gevuld. Ik heb nog geen idee hoe dat straks verder moet, maar het zou best eens kunnen dat ik dan een punt achter het verzamelen zet. Ik koop nu al nauwelijks CD's meer, ik heb het idee dat ik met ruim 4.000 stuks ruwweg alle essentialia van mijn persoonlijke smaak wel in huis heb. Nieuwe releases beluister ik steeds vaker op Spotify, wat gegeven de ruimtenood eigenlijk wel een oplossing is die mooi op tijd komt.
Nou alleen nog ff afwachten of ik dit mooie goede voornemen kan waarmaken....
Ik meen dat ik dit of een ander topic wel eens foto's van je collectie gezien heb. Mooi strak langs de wanden. Maar zit je met zoveel CD's nog niet aan het eind van je capaciteit?
Bij mij is alles ook overzichtelijk gerangschikt en goed vindbaar, maar ik verwacht dat dit jaar al die 18 Benno's vol komen te staan met CD's. En de omgekatte boekenkast aan de overzijde is ook al helemaal gevuld. Ik heb nog geen idee hoe dat straks verder moet, maar het zou best eens kunnen dat ik dan een punt achter het verzamelen zet. Ik koop nu al nauwelijks CD's meer, ik heb het idee dat ik met ruim 4.000 stuks ruwweg alle essentialia van mijn persoonlijke smaak wel in huis heb. Nieuwe releases beluister ik steeds vaker op Spotify, wat gegeven de ruimtenood eigenlijk wel een oplossing is die mooi op tijd komt.
Nou alleen nog ff afwachten of ik dit mooie goede voornemen kan waarmaken....

0
geplaatst: 3 januari 2017, 09:55 uur
gaucho schreef:
Ja, vroeger had ik ook van die losse rekjes, waar er 30 tot 60 in konden, geloof ik. Maar als grootverbruiker bleken die al snel niet toereikend meer. Bij mij zijn het nu gewoon stapeltjes naast de afspeelapparatuur, maar misschien moet ik daar toch weer eens een klein rekje voor kopen. Staat wel overzichtelijker en opgeruimder.
Als je er 60 in kwijt kunt en 300 cd's per jaar bijkoopt moet je 5 keer per jaar, ongeveer om de 2 maanden dus, het laatst gekochte spul bij de rest van de verzameling zetten. Dat valt dus wel mee vind ik.
Momenteel heb ik nog ruimte voor zo'n 200 cd's. 16 benno's staan helemaal vol. Maar ik heb ook nog 4 kastjes waar 210 stuks in kunnen. 3 daarvan stonden vroeger tegen de muur waar nu de meeste benno's staan (zie foto helemaal onderaan). Tijdelijk had ik die kastjes (ook van Ikea) in de hal gezet maar omdat ik alles in de woonkamer wil heb ik ze nu verplaatst naar de muur waar tegen op onderstaande foto de spiegel hangt en waar tegen de aangrenzende muur al 1 zo'n kastje stond.
https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i.imgur.com/jPU3ESa.jpg
Maar dit hoort eigenlijk in dat andere topic.

Nog ruimte voor 200 cd's is natuurlijk niet veel als je er meer dan 300 per jaar bijkoopt. Mijn voornemen is dus om in 2017 minder bij te kopen en me meer bezig te houden met de reeds aanwezige verzameling, waardoor ik zeker ook op cd's stuit die naar de kringloop mogen.
En net als jij heb ik wel het gevoel alle essentieels in huis te hebben. Lp's koop ik bijvoorbeeld al enkele jaren nog maar amper.
Maar ik denk niet dat ik ooit helemaal zal stoppen met verzamelen, want dat vind ik juist een leuke hobby op zich. Ik kan als het 'moet' nog uitwijken naar de hal en de tweede slaapkamer. Als het 'moet' kan ik zo nog makkelijk 20 benno's kwijt. Maar het gaat me in de eerste plaats wel om muziek beluisteren dus ga ik liever eerst wat snoeien in mijn huidige verzameling voordat ik echt alle muren met cd-behang versier.
https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i.imgur.com/rODax7s.jpg
0
geplaatst: 3 januari 2017, 11:18 uur
Ja, het was inderdaad in dat andere topic dat ik die foto's al eens gezien had. Zo'n grote collectie is alleen maar te managen als je alles overzichtelijk en vindbaar ordent, anders wordt het heel snel een chaos. Op deze manier ziet het er werkelijk prachtig uit, met een hoge Wife Acceptance Factor.
Hoewel ik me toch niet aan de indruk kan onttrekken dat je vrijgezel bent, of niet? Ik bedoel, toen ik en mijn vrouw tien jaar geleden een groter huis betrokken, was de afspraak dat ik een ruime eigen muziekkamer kon inrichten, maar dat het daar dan ook bij zou blijven. Woonkamer, hal en logeerkamers zijn taboe, en daar kan ik me verder prima in vinden. Alleen de zolder is een uitwijkmogelijkheid, maar in onze vorige woning merkte ik al dat het dan ook meteen 'uit het oog, uit het hart' is, en dat vind ik zonde.
In de loop der jaren heb ik de collectie wel regelmatig opgeschoond en af en toe doe ik nog wel eens een CD weg, maar met de 'voorbeluistermogelijkheden' van de huidige tijd haal ik nauwelijks meer miskopen in huis. Dus na een jaar of 40 verzamelen is er nu een zeker evenwicht bereikt.
Echt helemaal stoppen zie ik mezelf ook niet doen, maar drastisch terugschroeven van aankopen is wel aan de orde. Ik heb het idee, ook gezien de ervaringen van het afgelopen jaar, dat dat me niet heel moeilijk gaat vallen, maar de praktijk zal het leren...
Hoewel ik me toch niet aan de indruk kan onttrekken dat je vrijgezel bent, of niet? Ik bedoel, toen ik en mijn vrouw tien jaar geleden een groter huis betrokken, was de afspraak dat ik een ruime eigen muziekkamer kon inrichten, maar dat het daar dan ook bij zou blijven. Woonkamer, hal en logeerkamers zijn taboe, en daar kan ik me verder prima in vinden. Alleen de zolder is een uitwijkmogelijkheid, maar in onze vorige woning merkte ik al dat het dan ook meteen 'uit het oog, uit het hart' is, en dat vind ik zonde.
In de loop der jaren heb ik de collectie wel regelmatig opgeschoond en af en toe doe ik nog wel eens een CD weg, maar met de 'voorbeluistermogelijkheden' van de huidige tijd haal ik nauwelijks meer miskopen in huis. Dus na een jaar of 40 verzamelen is er nu een zeker evenwicht bereikt.
Echt helemaal stoppen zie ik mezelf ook niet doen, maar drastisch terugschroeven van aankopen is wel aan de orde. Ik heb het idee, ook gezien de ervaringen van het afgelopen jaar, dat dat me niet heel moeilijk gaat vallen, maar de praktijk zal het leren...
0
geplaatst: 3 januari 2017, 11:53 uur
gaucho schreef:
Hoewel ik me toch niet aan de indruk kan onttrekken dat je vrijgezel bent, of niet? Ik bedoel, toen ik en mijn vrouw tien jaar geleden een groter huis betrokken, was de afspraak dat ik een ruime eigen muziekkamer kon inrichten, maar dat het daar dan ook bij zou blijven. Woonkamer, hal en logeerkamers zijn taboe, en daar kan ik me verder prima in vinden.
Hoewel ik me toch niet aan de indruk kan onttrekken dat je vrijgezel bent, of niet? Ik bedoel, toen ik en mijn vrouw tien jaar geleden een groter huis betrokken, was de afspraak dat ik een ruime eigen muziekkamer kon inrichten, maar dat het daar dan ook bij zou blijven. Woonkamer, hal en logeerkamers zijn taboe, en daar kan ik me verder prima in vinden.
Ik ben tien jaar getrouwd geweest en toen stond mijn verzameling ook gewoon in de woonkamer. Al was die verzameling toen nog wel iets kleiner. Nu woon ik al verschillende jaren alleen. En als vrouwen inderdaad een probleem hebben met een muziekverzameling in de woonkamer dan zal dat nog lang zo blijven.

Maar eigenlijk ken ik geen samenwonende koppels die hun muziek niet gewoon in de woonkamer hebben staan. Als het een te grote verzameling voor een te kleine kamer is moet het wel elders staan natuurlijk. Maar gewoon alle muziek weg uit de woonkamer, daar mag ik echt niet aan denken.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 13:38 uur
Kronos schreef:
Maar eigenlijk ken ik geen samenwonende koppels die hun muziek niet gewoon in de woonkamer hebben staan. Als het een te grote verzameling voor een te kleine kamer is moet het wel elders staan natuurlijk. Maar gewoon alle muziek weg uit de woonkamer, daar mag ik echt niet aan denken.
Nou ja, in die 'te grote verzameling' zit 'm bij mij de kneep natuurlijk. In onze vorige woning stond de apparatuur beneden, toen nog met speakers van boekenkastformaat, met een rijtje van een slordige 100 CD's in de kast en de rest in een loggerkamer of op zolder. Dat gaf/geeft rust en ruimte in de woonkamer, en daar hechten we allebei wel erg aan. Nu staat alles, inclusief de geluidsapparatuur met vloerstaanders, mooi opgesteld op de bovenverdieping en eigenlijk vind ik dat prima zo.
Het betekent wel iets meer concessies doen aan het gezinsleven, want je kunt natuurlijk niet de hele avond in je eentje boven gaan zitten. Mijn vrouw luistert eigenlijk heel weinig naar muziek, hoewel ze een groot muziekliefhebster is. Ze speelt liever op de vleugel, die overigens wel een prominente plek heeft gekregen in de uitgebouwde woonkamer. Maar ja, om díe nou naar de bovenverdieping te slepen...

* denotes required fields.