MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Aantal cd's

zoeken in:
gaucho schreef:
Voor mensen die, zoals ik, soms wel eens moeite hebben met het feit dat ze veel CD's in huis hebben: wees gerust, het kan altijd nog gekker:

Dit zijn de grote cd-verzamelaars van Nederland - artikelen - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Bedankt! Da's een leuke link - met veel doorklikmogelijkheden; moet mezelf echt bedwingen; work to be done.

In een van die links (het verhaal van Mark Kneppers) komt ook nog Da Capo aan de orde en dan besef je weer wat een verlies het overlijden van Michel Terstegen (2011 - RIP) toch is geweest, leuke zaak (waar ook Johan Derksen regelmatig kwam), fijne gast.

Overigens zit de cd hier goed in de krimp. Paar gasten van een klusbedrijf die hier onlangs bezig waren, toen ik vroeg of ze wellicht die paar inmiddels lege Benno's (cd-kasten) wilden meenemen: cd's, wie moet daar nog iets mee, cd's die zijn uit de mode

Iemand interesse in lege, berkenkleurige Benno's - voor noppes?

Mjuman schreef:
cd's, wie moet daar nog iets mee, cd's die zijn uit de mode

Ja, wie moet daar nog wat mee? Mensen die de mode niet volgen natuurlijk.

Met cd's ben ik nog bezig maar mijn lp verzameling is nu helemaal op discogs ingegeven: 1753 exemplaren.

Tien jaar geleden had ik er nog maar een vijftal.

Gemiddeld de afgelopen tien jaar om de twee dagen een lp erbij dus.

Kronos schreef:
(quote)

Ja, wie moet daar nog wat mee? Mensen die de mode niet volgen natuurlijk.

Being A Dedicated Follower of Fashion zou wel het laatste zijn, waar ik jou zou van verdenken. Lover of Vintage (Music) eerder

Die Benno's zijn 'over', omdat de cd's die ik op m'n NAS heb gezet, gewoon heb opgeborgen op zolder. Denk dat ik nog zo'n 100 cd's heb die ik wegdoe - de rest bewaar ik gewoon - als backup en voor 't geval ze ooit "vintage" worden

Mjuman schreef:
Lover of Vintage (Music) eerder

Ach, vintage is ook maar een modewoord voor tweedehands en het liefst koop ik mijn spullen nieuw. Tenzij de prijs-kwaliteitsverhouding echt beter is. Gratis Benno's die zo goed als nieuw zijn mogen hier altijd aan de deur geleverd worden.

Laten we het er op houden dat ik wat tijd over had... Ik heb mijn muziekcollectie ook even geteld. Dit is het resultaat:

minidisc 1
VHS muziek 9
CS bandje 32
dvd/brd muziek 201
lp's 563
7" single 1822
CD 7287
totaal 9915

Ik heb geteld per titel, dwz een box van een bepaald album waar meerdere schijfjes in zitten (dat kan van dubbel cd's zoals Marbles van Marillion zijn tot luxe boxsets, als voorbeeld Peter Gabriel - So (CD, Album, Album, Album, LP, Album) at Discogs ) tel ik als 1 stuk. Ook verzamel cd's van bv de 80's met meerdere schijfjes tel ik als 1 stuk. Bij een box waarin alle albums zitten (dan wel gedeeltelijk) tel ik wel het aantal albums wat daar in zit (bv Natalie Merchant - The Natalie Merchant Collection (CD) at Discogs , dat zijn 9 albums).

Kronos schreef:
(quote)

Ach, vintage is ook maar een modewoord voor tweedehands en het liefst koop ik mijn spullen nieuw. Tenzij de prijs-kwaliteitsverhouding echt beter is. Gratis Benno's die zo goed als nieuw zijn mogen hier altijd aan de deur geleverd worden.

Je bent aardig Hollands aan het worden, qua wensen. Wat denk je - de kringloop is op 2 km afstand …

Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik begonnen mijn verzameling op Discogs in te geven. Vandaag is het klaar. Sommige albums worden dubbel geteld omdat ik ze zowel op cd als lp heb. Boxen worden dan weer enkel geteld, ook als er meerdere albums van dezelfde artiest in zitten, zoals deze van Elvis.

CD:
1652 (hardrock/metal)
2196 (pop/rock)
211 (jazz)
120 (wereldmuziek)
42 (soundtrack)
437 (klassiek)
20 (singles)

Vinyl:
888 (hardrock/metal)
751 (pop/rock)
60 (jazz)
10 (soundtrack)
61 (klassiek)
57 (singles 7")

Totaal: 6505

Hier ongeveer 5000 cd's (en 700 LP's.)

Gekocht in 2018:
104 CD, 4 CD single / EP, 8 LP, 2 12" / EP, 5 7".

Dat brengt de totalen per 31-12-2018 op:

7484 CD* #
970 CD single / EP

Vinyl
2263 LP* #
791 12" / EP
344 7"

* Zijn titels, dus dubbel albums en boxen tellen als 1.

# Unieke album titels totaal 8602

Wanneer zien wie 'nieuw, groter huis' gekocht thelion

Ook even updaten.

CD:
1678 (hardrock/metal)
2246 (pop/rock)
215 (jazz)
123 (wereldmuziek)
42 (soundtrack)
444 (klassiek)
20 (singles)

Vinyl:
893 (hardrock/metal)
745 (pop/rock)
60 (jazz)
10 (soundtrack)
61 (klassiek)
57 (singles 7")

Totaal: 6594

Ach ja ook weer even bij werken;

Gekocht in 2019:
178 CD / 2 CD single,EP / 11 LP / 0 12",EP / 4 7".

Dat brengt de totalen per 01-01-2020 op:

7662 CD* #
972 CD single / EP

Vinyl
2274 LP* #
791 12" / EP
348 7"

# Unieke album titels totaal 8756

Heb de muziekcollectie de afgelopen tijd geordend en geteld. Is in meerdere vertrekken ondergebracht en waar ik veel van heb is zoveel mogelijk bij elkaar ondergebracht en de rest thematisch gerangschikt; Nederlandstalig, pop, sixties, rock / hardrock, metal, gitaarhelden, elektronisch, progressief, grindcore en diversen: digipacks en andere albums die niet in een cd-rek passen. Ook is e.e.a. in doosjes afgevoerd of aan het zicht onttrokken onder de noemer kansloos.

CD's 1750
LP's 630
Singles 120

Waarbij het eerder meer dan minder dan de opgegeven aantallen betreft en waar bijvoorbeeld een box van Boudewijn de Groot of Pink Floyd met 12 à 14 CD's voor één gerekend wordt. Laten er verder eens goed 20 muziek DVD's zijn.

Update 2020

CD:
1678 +158 = 1836 (hardrock/metal)
2246 + 176 = 2422 (pop/rock)
215 + 19 = 234 (jazz)
123 + 12 = 135 (wereldmuziek)
42 + 17 = 59 (soundtrack)
444 + 244 = 688 (klassiek)
20 + 0 = 20 (singles)

Vinyl:
893 - 1 = 892 (hardrock/metal)
745 - 7 = 738 (pop/rock)
60 + 0 = 60 (jazz)
10 + 0 = 10 (soundtrack)
61 + 12 = 73 (klassiek)
57 + 2 = 59 (singles 7")

Totaal: 6594 + 505 = 7226

Ach ja ook weer even bij werken;

Gekocht in 2020:
108 CD / 4 CD single,EP / 14 LP / 1 12",EP / 7 7".

Dat brengt de totalen per 01-01-2021 op:

7770 CD* #
976 CD single / EP

Vinyl
2288 LP* #
792 12" / EP
355 7"

# Unieke album titels totaal 8847

Voor de gein maar eens gekeken nog een keer....

Cd's zit ik over de 2500....nog 70 cd singles.....zo'n 300 nog gebrand van Bandcamp....dan nog een stuk of 300 lp's en 100 singles (dat ik al op cd vervangen heb en spul van mijn vader...doe er niks mee eigenlijk, kan zoon tussen graaien) en zo'n 100 muziek dvd's/blurays.

Dvd/bluray films/series/anime etc.....over de 1500 titels.

Games zo'n 150 Nintendo, 315 Playstation en 700 pc games....en op Steam nog eens 400 en uit de Playstation store 120 of zo. Op laag pitje met games....eerst maar eens uitspelen .

Boeken zal aardig naar de 1000 gaan.

En strips/comics....tja, Amerikaanse comics zijn tegenwoordig zo ruk als maar kan met dat pc/sjw geneuzel dus daar spendeer ik echt niks meer aan op een enkel dingetje na. Maar Europese strips nog wel wat en Manga heel wat, daar ga ik echt hard. Totaal aantal is wel voorbij de 50 000....ga geen poging wagen tot precieze telling .

En ik ben alweer 7 jaar vrijgezel en dat bevalt me uitermate goed. Ik ben na twee serieuze relaties tot de conclusie gekomen (je wordt ouder en verdraaid ook wat wijzer) dat ik me meer vermaak met mijn hobbies en entertainment/het me meer dierbaar is dan een vrouwelijk wezen.....dus dat vrijgezel houden we zo !

Geen geneuzel of iets in de huiskamer kan, wat je aan de muur hangt, wat je luistert of kijkt....of eet of doet en/of wanneer je het doet, etc etc etc......heerlijk!

Alleen zoon woont bij me, inmiddels 22 en ook helemaal into muziek, gamen en film...ook wat manga en boeken....met ook weer zijn eigen smaak en richting. Maar ook veel overeenkomsten qua muziek, dus ook met hem al menig concert bezocht ook. Speelt ook gitaar (na jonger al begonnen te zijn en gestopt nu tovh weer opgepakt), wat vrienden die in bandjes spelen en af en toe ook hier wat tokkelen.
Heeft de grootste slaapkamer en gaat zijn gang....dus ook daar staat nog aardig wat qua genoemd entertainment .
Vervelen? .....ik kan me daar niets bij voorstellen.

Lachende derde
Cd's? Stuk of 5000. Boeken? 1000 denk ik, na een grote schoonmaak na laatste verhuizing. En een 250 lp's denk ik. En nog 3 of 4 cassettebandjes. O ja: ook nog zo'n 100 schellakplaten én een pathéphone.

Ik ben maar een kleine speler, ik zit nog onder de 500 cd's, dvd/blu-ray tussen de 100 en 200 schat ik. Games een handje vol, PlayStation 1-3, boeken idem. Paar jaar geleden tientallen autosportboeken weg gedaan wegens niet meer te rechtvaardigen (veel ruimte, nooit lezen).

Afgelopen maand de inboedel van een overleden neef van mijn schoonvader uitgezocht met een veelvoud van wat ik heb. Dan ga je wel nadenken over je eigen verzamel drift, als ik zeker weet dat ik het niet regelmatig ga draaien of kijken koop ik het niet. Dan maar geen discografie compleet. En als ik het koop, dan tegen een goede prijs, dus niet voor de volle mep op de eerste dag, uitzonderingen daargelaten.

Nu staat alles in de woonkamer, over een paar jaar als de kinderen het huis uit zijn is er ruimte voor een mancave waar veel meer in moet passen. Gemiddeld koop ik zo'n 15 a 20 cd's per jaar. Ik was van plan 95 te worden, dus dat betekent nog minimaal 1000 cd's erbij.

Ik heb een poos wel last gehad van fear of missing out. Wat nou als er muziek is die ik nog niet ken maar wel goed vind? Dat stimuleerde de koopdrift een beetje, maar inmiddels geaccepteerd dat ik van sommige artiesten het kan beperken tot een best of, of een stuk of wat van de beste albums. Mijn poule van artiesten is nu dusdanig dat ik genoeg tijd heb om het nieuwe werk te beluisteren en met enige regelmaat oud werk te draaien.

Toch heb ik nog ambities ook dingen te ontdekken:
The National
Arcade Fire
Bruce Springsteen
David Bowie (alleen best of)
Klaus Schultze
Nick Cave and the Bad Seeds

Lekker opgeruimd en veel weggegeven. Nu nog 250 fysieke (=vastpakbare) exemplaren van het type Compact Disc.
En dan nog de zolder met vinyl. Dat kan wachten tot de voorjaarsschoonmaak. De rest, en dat is ook nog heel wat, staat in verschillende formaten op een harde schijf. Hoe 'hard', dat zal de toekomst uitwijzen.

Wandelaar schreef:
Lekker opgeruimd en veel weggegeven. Nu nog 250 fysieke (=vastpakbare) exemplaren van het type Compact Disc.
En dan nog de zolder met vinyl. Dat kan wachten tot de voorjaarsschoonmaak. De rest, en dat is ook nog heel wat, staat in verschillende formaten op een harde schijf. Hoe 'hard', dat zal de toekomst uitwijzen.

Tegen de tijd dat je gaat ruimen, plaats dan even een post in het betreffende "te koop" topic

A propos harde schijf: onlangs een computer crash gehad (grove windows-fout), maar gelukkig bleef alle data intact (ook bij een eerdere crash van de externe hard disk - voeding was kaduuk). Nu usb-sticks van 32 Gb en meer vanaf ca 15 -20,- euro te koop zijn, zou ik je aanraden te investeren in de aankoop van zo'n ding.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
1760

Op wat boxen na (en de letter A welke erbovenop in kekke jaren '80 cd-rekjes waar er 18 in passen) staat dat hier ook nog in Benno's en dat wou ik maar zo laten. Tegen de tijd dat een en ander echt vol is, wordt het hoog tijd een aantal van de minst beminde cd's te verpatsen.
Casartelli schreef:
Wel zijn er sindsdien drie Benno's bijgekomen, dus het stapelen bovenop de kasten is weer even verleden tijd. Het idee dat er verder geminderd mag worden met het bijkopen cq. dat er wel wat minder gewaardeerde exemplaren zonder nostalgiewaarde verkocht mogen worden is onverminderd aanwezig, de uitvoering laat nog te wensen over.
Cyclisch is het cd-verzamelaarsleven, faria!

- 30 december 2017 meldde ik hier 2210 cd's. In de hertelling waren het er 2212. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

- Van die minst beminde cd's is er inmiddels 1 reguliere en 1 boxje van 4 verkocht.

- Helemaal in evenwicht zijn UIT en IN daarmee niet. In 2018, 2019 en 2020 kwamen er respectievelijk 82, 71 en 93 cd's bij, zodat ik nu op 2453 zit.

- Er was hier en daar ruimte om een boxje elders neer te zetten en om binnen de Benno's nog wat synergetisch te schuiven, maar eind van het liedje is dat de kekke jaren '80 cd-rekjes weer bovenop de Benno's staan om een deel van de letter A op te vangen.

Casartelli schreef:

- maar eind van het liedje is dat de kekke jaren '80 cd-rekjes weer bovenop de Benno's staan om een deel van de letter A op te vangen.

Nou ja daar passen de albums van a-ha, Alphaville en de Recklessen en Into the Fires van B. Adams natuurlijk prima in

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Nou ja daar passen de albums van a-ha, Alphaville en de Recklessen en Into the Fires van B. Adams natuurlijk prima in
Zit wat in. Ik heb niet voor niets net voor Archive de streep getrokken.

Nu het punt bereikt is een remaster van mijn 1e CD besteld te hebben, nl. Roll the Bones van Rush, voelt mijn collectie vooreerst als voltooid aan en kan dat aantal van ca. 1900 CD's ingeperkt worden door verkoop; grappig dat er na een opbouw van 29 jaar een plan tot afbraak ontstaat.

Ook weer even bij werken;

Gekocht in 2021:
102 CD / 1 CD single,EP / 12 LP / 0 12",EP / 0 7".

Dat brengt de totalen per 01-01-2022 op:

7872 CD* #
977 CD single / EP

Vinyl
2300 LP* #
792 12" / EP
355 7"

# Unieke album titels totaal 8954

Stijn_Slayer
Damn, ik hoop toch nooit aan zulke aantallen te komen. Heb de Excel niet bij de hand, maar zal ca. 1300 cd's hebben en 400 lp's. Ik heb de platen in de woonkamer en de cd-kasten in de hal, die leent zich er toevallig goed voor en ik wil geen Benno's in de woonkamer.

Afgelopen jaar voor het eerst eens flink opgeruimd en dingen die ik vroeger moest hebben uit een soort completisme of canongevoel, of gewoon omdat het niet duur was, weggedaan. Er zaten dingen bij die ik al een jaar of zeven niet had gedraaid en mijn smaak was ook veranderd. Als je verhuist, blijkt letterlijk je halve inventaris uit boeken en muziek te bestaan (en loodzwaar!). Nu probeer ik wat bewuster te leven, minder te consumeren en als het even kan tweedehands te kopen. Een wat compactere collectie waarbij je echt een band met alles hebt, is wel iets waar ik mezelf naartoe zie gaan. Tegenwoordig denk ik bij iedere aankoop: 'hoe vaak ga ik het draaien?' Ook als het maar 2 euro is.

Een mooi streven Stijn_Slayer. Al heb ik het ongeveer twintig jaar geleden opgegeven. Juist omdat het veranderlijk is in welke muziek ik zin heb vind ik het moeilijk een compacte verzameling te behouden waar ik met alles echt een band hebt. Van 2008 tot 2018 draaide en ik kocht ik vooral metal. Toen vroeg ik me af of ik ooit nog serieus in mijn verzameling klassiek ging duiken. Momenteel is dat echter de muziek die ik sinds tientallen weer het vaakst draai en vraag ik me soms af of ik al die metal cd's en lp's wel had moeten kopen afgelopen jaren. Zit toch een hoop brol tussen denk ik dan. Maar het staat niet in de weg en over x-aantal jaren kijk ik er wellicht weer helemaal anders naar. Zolang ik er op een fatsoenlijke toegankelijke manier plaats voor heb ga ik nog wel even door met verzamelen. Het hoort gewoon bij de hobby. En hoewel het leuk is met alles een echte band te hebben is het ook leuk dat er altijd nog vanalles te ontdekken valt in je collectie.

Update 2021

CD:
1836 + 53 = 1889 (hardrock/metal)
2422 + 95 = 2518 (pop/rock)
234 + 22 = 256 (jazz)
135 + 7 = 142 (wereldmuziek)
59 + 4 = 63 (soundtrack)
688 + 177 = 875 (klassiek)
20 + 0 = 20 (singles)

Vinyl:
892 + 4 = 896 (hardrock/metal)
738 + 18 = 756 (pop/rock)
60 + 1 = 61 (jazz)
10 + 0 = 10 (soundtrack)
73 + 1 = 74 (klassiek)
59 + 0 = 59 (singles 7")

Totaal: 7226 + 383 = 7619

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.