MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
starbright boy schreef:
De verkoop ervan is zeker niet aan het groeien.

** kuch **

los daarvan denk ik inderdaad dat starbright boy wel een goed doortimmerd verhaal heeft en de meeste gaten in deze markt wel geuld zijn, hoewel er altijd nog iets als vraag creëren.

Ik zie de laatste jaren meer platenzaken dichtgaan dan dat er nieuwe bijkomen. Zo gaat Playland Records in Delft ook binnen een aantal maanden z'n deuren sluiten, een zaak met praktisch alleen maar 2de hands spul. Het CD-gedeelte was al een aantal jaren geleden verdwenen, maar nu gaat de eigenaar er dus helemaal mee stoppen. Het is simpelweg niet winstgevend genoeg meer.

Dit betekent overigens wel dat momenteel alles wat er nog staat voor 2,50 per stuk weg gaat en er staat nog behoorlijk veel. (enkele 10.000den schijven schat ik toch wel).

charlezzz schreef:

** kuch **

Iets genuanceerder dan: volgens officiele NVPI-cijfers niet. Ze schommelen al jaren rond hetzelfde niveau. Nou vind het grootste deel van de LP-verkoop buiten NVPI-kanalen plaats (op beurzen of in winkels en op websites die geen lid zijn), maar ik heb niet de indruk dat het daar de laatste jaren veel drukker is geworden en al helemaal niet dat er meer kanalen bij zijn gekomen. Voor dat laatste eerder het tegendeel.

tnf
HammerHead schreef:
Ik zie de laatste jaren meer platenzaken dichtgaan dan dat er nieuwe bijkomen. Zo gaat Playland Records in Delft ook binnen een aantal maanden z'n deuren sluiten, een zaak met praktisch alleen maar 2de hands spul. Het CD-gedeelte was al een aantal jaren geleden verdwenen, maar nu gaat de eigenaar er dus helemaal mee stoppen. Het is simpelweg niet winstgevend genoeg meer.

Net als Brutus (Amsterdam), House of Sounds (Den Bosch), Tommy (Tilburg), Boembox (Rotterdam) en Via Via (Oss), allemaal verleden jaar gesloten.

Deze dead-list geef me niet het gevoel dat je aan zo'n zaak moet beginnen.

Cd-o-theek in Eindhoven (door de sluiting van al die anderen meer en meer m'n standaard-plek wordend als ik iets apartere cd's wil zien dan die in de Free Record Shop) is er nog. Nóg wel. De stilte die daarbinnen doorgaans heerst geeft niet zoveel vertrouwen. Ik geniet ervan zolang het nog kan.

In OUDENAARDE heb je een zalige muziekwinkel.

Vlakbij de ophaalbrug (hartje centrum).
Een oude vent en z'n winkel, alhoewel magazijn/opslagplaats/beschutte bunker beter is.

De rekken en kasten puilen uit van CD's en Vinylplaten.
Er staan toren gemaakt van dozen met platen en CD's in. En nu en dan ligt er nog een stapel gewone CD's bovenop, of er door mekaar.

Meeste dingen zijn hangt een etiket op waar dan op staat: "245 BEF" , dan moet je al eens denken: hoeveel euro is dat?

je kan er wat aardige koopjes doen.
Echt een aanrader voor iedereen uit de streek.

starbright boy schreef:
Iets genuanceerder dan: volgens officiele NVPI-cijfers niet. Ze schommelen al jaren rond hetzelfde niveau. Nou vind het grootste deel van de LP-verkoop buiten NVPI-kanalen plaats (op beurzen of in winkels en op websites die geen lid zijn), maar ik heb niet de indruk dat het daar de laatste jaren veel drukker is geworden en al helemaal niet dat er meer kanalen bij zijn gekomen. Voor dat laatste eerder het tegendeel.

Het aantal verkooppunten zegt weinig over het het aantal verkochte stuks - ik denk dat je je verbaasd over het aantal vinylstuks dat sommige zaken nog verkopen.

HammerHead schreef:

Dit betekent overigens wel dat momenteel alles wat er nog staat voor 2,50 per stuk weg gaat en er staat nog behoorlijk veel. (enkele 10.000den schijven schat ik toch wel).

nou dat ligt wel iets genuanceerder. Ik denk dat Rene nog wel jaren had mee kunnen gaan maar ja als jij na al een aantal keer ben opgepakt stug door blijft gaan met de verkoop van bootlegs en dan komt de fiscus met een boete van tegen de miljoen euro...Tja dat wordt het lastig om winst te draaien...

tnf schreef:
Cd-o-theek in Eindhoven (door de sluiting van al die anderen meer en meer m'n standaard-plek wordend als ik iets apartere cd's wil zien dan die in de Free Record Shop) is er nog.

Het is uberhaubt al knap als je een cd kan vinden in de FRS...

neo
tnf schreef:
Boembox (Rotterdam)

Volgens mij is deze enkel weg omdat de eigenaar terug naar Suriname ging.

HammerHead schreef:

Brutus in Amsterdam (Molsteeg) is nu ook al op z'n gat gegaan, heb ik gezien.

tnf
Elpee in Leiden kan ook aan de toch al te lange lijst die ik hier enkele dagen eerder plaatste toegevoegd worden, zag ik eergisteren.

(Schijnt al een maand of drie dicht te zijn, zo vertellen sommige sites me, maar ik was al tijden niet meer in Leiden geweest.)

Ik kwam daar vroeger best vaak. Was een leuke winkel met een erg sympathieke eigenaar, die de strijd tegen het downloaden een paar jaar geleden al somber in zag. Veel van mijn favoriete CD's uit mijn tienerjaren heb ik daar gekocht.

neo schreef:
Volgens mij is deze enkel weg omdat de eigenaar terug naar Suriname ging.

aardige gozer maar zijn platen waren a) doorgaans van matige kwaliteit en b) veels te duur. los daarvan stonk het er altijd verschrikkelijk!

Steekt me toch wel dat Brutus weg is. Het was misschien niet de goedkoopste zaak, maar als de 'grote broers' een bepaalde cd niet hadden kon je altijd bij Brutus terecht en daar lag ie dan. Aardig volk ook dat daar werkte met genoeg bagage om de klant op weg te helpen.

Disaster at CONCERTO in UTRECHTSESTRAAT AMSTERDAM!!

Was there today (15th JAN) and the second hand HIP HOP section in the basement had disappeared!!! It appears that there was a flood, which affected JUST the HH section from the letter C all the way to Z!!

They haven't decided exactly what to do with the soaked stock, but I can imagine they might sell the lot off at super discount prices. So to all those that aren't mega picky about their CD collection, it might be a good chance to pick up some new albums at crazzzzzy cheap prices.

NOYLe

Ik kom er nooit meer omdat ik er al bijna 15 jaar niet meer woon, maar PopEye in Hengelo (Ov.) was (en is misschien) altijd een hele fijne speciaalzaak, al was ie wat aan de dure kant.

tnf
Binnenkort ook dicht (daar gáán we weer...): Bullit in Eindhoven. De toelichting die ik bij het bericht las - en deze persoon die dat typte had de informatie van de eigenaar himself: "Het contract loopt af en de eigenaar kan er meer voor krijgen als ie het aan een ander verhuurt."

--- insert hier alle mogelijke schuttingtaal die je maar kunt verzinnen ---

Het bericht inspireerde me wel tot het plaatsen van een hele pagina op m'n site over de muziekindustrie van tegenwoordig (mocht iemand het boeien).

Dat is wel heel erg slecht nieuws. Bullit was toch de grootste in de regio. Gaan ze niet simpelweg verhuizen als het huurcontract is afgelopen?

tnf
Daar stond niets over vermeld.

Sammael
Bullit was inderdaad een van de grootste/beste in de regio. Erg sneu dat ze dicht gaan, zeker als je de reden hoort Ik hoop ècht dat ze een andere plek kunnen vinden.

sxesven
Iemand nog wat tips voor Breda? Morgen een dagje Breda, maar ben vorige keer alleen de Velvet tegengekomen (en als ik me 't goed herinner één of andere hardrock/metalzaak), en daar was ik niet wild van (hoewel ze toen wel wat Songs: Ohia CD's voor haast nop hadden). Dus: tips? Gaarne!

Ik vind de Boudisque in Amsterdam altijd wel een fijne platenzaak. Redelijk divers aanbod qua dvd's ook.

sxesven schreef:
Iemand nog wat tips voor Breda? Morgen een dagje Breda, maar ben vorige keer alleen de Velvet tegengekomen (en als ik me 't goed herinner één of andere hardrock/metalzaak), en daar was ik niet wild van (hoewel ze toen wel wat Songs: Ohia CD's voor haast nop hadden). Dus: tips? Gaarne!

De Velvet inderdaad. De straat voor de velvet links ingaan. Deze heet de Nieuwstraat. Daar zit Play it Again aan de linkerkant. Is een aanrader. Als je de straat van de Velvet uitloopt en je blijft rechtdoor lopen heb je op den duur aan de linkerkant Tunesville zitten (Haagdijk). Is een zaak veel gericht op DJ-vinyl, maar heeft ook veel pop/rock cd's. Zowel nieuw als tweede hands.

http://www.rootsmailmusic.com/shop/home.php

Hier moet je zeker even gaan kijken. Erg leuke winkel gespecialiceerd in wereld muziek, folk en singer songwriter. Is wat lastiger te vinden. Maar niet ver uit het centrum. Je moet dan eigenlijk richting het van coothplein en dan die straat inlopen richting nieuwe ginnekenstraat en dan net voor de Videoland naar links een zijstraat in.

Play it again heb je denk ik aangezien voor die hardrock winkel. Het assortiment is inderdaad erg hardrock gericht maar zo nu en dan kan je er best wel eens wat leuks tegenkomen.

Velvet mag je natuurlijk niet overslaan.

Hoop dat je roots kan vinden. Misschien tref ik je daar of bij de Velvet nog wel morgen.

Weet iemand of Playland in Delft nog steeds bestaat?

Joy
Bij Claw Boys Claw - Pajama Day (2008):

in de bibliotheek stond vandeweek een speciale bak met eindhovens muziekgeweld, ter ere van ja wat, eindhoven de gekste kloon

allemaal bands uit eindhoven

stond ervan verbaasd hoeveel bandjes opereren hier in dat gat dat eindhoven heet

pps uiteraard vol aanwezig

Na het sluiten van SAMSAM in Kampen heeft iemand het lef om een nieuwe platenzaak (ofwel een muziekspeciaal) te openen. Het betreft om "Blue Music". Ik kan haast niet wachten!! Leve de muziekspeciaalzaken!!

Running On Empty schreef:
Weet iemand of Playland in Delft nog steeds bestaat?

Halverwege december nog wel. Ik zal morgen eens kijken.

afgelopen woensdag nog wel, edoch bij het verlaten was ie weer een stuk leger.

Ik dit artikel nog wat aanvullende informatie omtrent Bullit in Eindhoven:

EINDHOVEN - Uit pure liefhebberij opende Robert van der Breggen dertig jaar geleden platenzaak Bullit in Eindhoven. Niet om rijk te worden. "Ik hoefde geen dikke auto te rijden.

Ik wilde met de klanten over muziek kunnen ouwehoeren." Hoewel de passie is gebleven, trekt hij zich na drie decennia terug uit de winkel. Met alleen platen en cd's valt steeds moeilijker de kost te verdienen. "Ik zie er geen gat meer in", zegt Van der Breggen.

Verbitterd is hij niet. "Ik sta positief in het leven. Maar ik voel me nu nog goed en fit. Ik wil de neergang van de branche niet meer meemaken. Ik zal iets anders moeten vinden, hoewel ik op parttime-basis in de winkel blijf werken." Een collega heeft plannen de zaak over te nemen. Van der Breggen sluit niet uit dat de naam Bullit verdwijnt en de winkel verder gaat als onderdeel van de keten Velvet Music. Zeker is dat de onderneming uiterlijk 1 mei is vertrokken uit het pand aan de Kleine Berg.

Belangrijke reden voor het vertrek is een 'substantiële huurverhoging'. "We zijn op zoek naar een kleinere ruimte in de stad. Grotere panden zijn niet meer te betalen. Bovendien is de handel met vijftig procent verminderd", aldus Van der Breggen. Daarmee wijkt Bullit volgens hem niet af van het landelijke beeld.

Uiteraard heeft het (illegaal) downloaden enorme invloed op de cd-verkopen. "Jongeren luisteren via hun iPods, zij hebben geen voeling meer met het fysieke product. De wereld is veranderd: alleen muziek aan de man brengen is moeilijk. Je moet er ook lifestyle, zoals kleding, bij verkopen. Een mooi nieuw gympie is veel interessanter dan muziek, want de jeugd heeft alles al gedownload. Ik ben trouwens een hele slechte zakenman. Misschien had ik allerlei andere producten in de aanbieding moeten hebben. Een schap met jampotjes, bijvoorbeeld", aldus een ironische Van der Breggen.

Behalve het downloaden vormen ook de importregels en de daaruit voortvloeiende hogere prijzen een belemmering voor de muziekzaken. De eigenaar van Bullit stelt dat hij in Argentinië voor drie tot vier euro een cd kan inkopen. Maar als de leverancier ook een filiaal in Europa heeft, is de ondernemer volgens Europese regels verplicht zijn product daar te bestellen. "Voor een inkoopprijs van 11,80 euro. Terwijl een individuele consument zijn cd's overal vandaan kan halen."

Met warenhuizen als Media Markt, die cd's van grote namen als Bruce Springsteen en Robbie Williams voor lage prijzen aanbieden, kan een winkel als Bullit niet concurreren. "Zulk soort spelers bepalen zelf hun prijs. Zij noemen een bedrag dat ze willen betalen. Als de leverancier daarmee niet akkoord gaat, kan hij het vergeten."

Bron: www.deondernemer.nl

Misschien dat ze dus in een kleiner pand in de stad doorgaan, als onderdeel van de keten Velvet Music.

Ik kan me nog herinneren dat Jake's in Eindhoven ook eerst doorging als onderdeel van MusicStore en vervolgens helemaal verdwenen was. Laten we hopen dat met Bullit niet hetzelfde gebeurt.

Overigens moet ik toegeven dat ik de laatste maanden meer bij de CD-theek dan bij Bullit te vinden was.

Treurig. Ben een paar keer in Bullit geweest en het is een erg fijne zaak...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:28 uur

geplaatst: vandaag om 18:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.