MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
kiriyama
Weet iemand misschien nog goede jazz platen, in de trant van Kind of Blue en Sketches of Spain, beide van Davis? Beetje rustgevende jazz dus. Tips voor easy jazz (zoals Trilok Gurtu) zijn ook erg welkom.

Alvast bedankt.

luijsterburg
Ben niet zo goed met de subgenres van Jazz, maar Charles Mingus vind ik nog altijd subliem.

Btw luijsterburg, probeer Guttural Secrete eens, heb ik ook net ontdekt. Heerlijke brutal death.

luijsterburg
Ga hem zeker proberen, mooie myspace site in ieder geval.

Dames en heren, ik zoek grindcore. Niet al te old school, maar vooral brutaal en zonder veel overbodig geneuzel. Mijn grindkennis beperkt zich momenteel tot Nasum, Rotten Sound en Inhume.
Geen deathgrind zoals Coldworker aub.

andnino schreef:
Dames en heren, ik zoek grindcore. Niet al te old school, maar vooral brutaal en zonder veel overbodig geneuzel. Mijn grindkennis beperkt zich momenteel tot Nasum, Rotten Sound en Inhume.
Geen deathgrind zoals Coldworker aub.

Gadget, Pig Destroyer (Terrifyer), Splitter, Brutal Truth (Sound of the Animal Kingdom), Agents of Abhorrence en misschien ook Regurgitate's Deviant (ander werk is goregrind).

Agoraphobic Nosebleed is experimenteler, maar wel even furieus als de twee bands die je noemde.

Veel plezier

Nou, ik kan weer even vooruit. dank u

Ik zoek iets in de richting van Trentemoller, dus mellow electronic/dub.
een soort warme ambient zou ik het noemen.

Alvast bedankt

Bennerd heeft het weer eens in zijn hoofd gekregen... Mensen, ik zoek Rap-muziek. Graag in de stijl van het geniale Rip the Jacker van Canibus.

Liefst geen rotrefreintjes, gewoon lekker rappen op krachtige beats, liefst met een agressief ondertoontje en een vlotte flow.

(De tracks Capitol Punishment en The Dream Shatterer van Big Punisher vind ik ook prachtig.

Ik zoek al een tijdje tevergeefs de typische amerikaanse(-zuidelijke staten) bluesmuziek die je altijd hoort bij Discovery Channel-motorprogramma's. Iemand een idee over artiesten, albums, songs etc?
Zou enorm fijn zijn, bedankt!

Aces High, jij zoekt het waarschijnlijk meer in de oudere, traditionele blues. De Zuidelijke staten blues is van orgine waar het ontstaan is. Later in de 20e eeuw zijn veel bluesnegers naar de steden gegaan, waardoor de muziek meer de rhythem and blues kant op ging (jawel goede rnb, niet meer die rommel van tegenwoordig...) Je moet het zoeken in de Louisiana blues, beetje texas blues. Bijvoorbeeld Buddy Guy, Muddy Waters, Robert Johnson (heel legendarisch) Howlin Wolf. Maar ook heeft Joh Mayall wat invloeden van de de zuidelijke blues, en ook Johnny Winter, alhoewel deze man meer richting de stevigere blues is. Zoek eens verder op het internet naar de blues stromingen die ik genoemd heb, en verder, er zijn nog veel meer underground blues stromingen te vinden. Vergeet niet dat je daar hele goede blues in vind, in Amerika is de blues scene veel bekender dan hier, dus die motorprogramma's halen veelal uit de underground! Succes!

bennerd schreef:
Bennerd heeft het weer eens in zijn hoofd gekregen... Mensen, ik zoek Rap-muziek. Graag in de stijl van het geniale Rip the Jacker van Canibus.

Liefst geen rotrefreintjes, gewoon lekker rappen op krachtige beats, liefst met een agressief ondertoontje en een vlotte flow.

(De tracks Capitol Punishment en The Dream Shatterer van Big Punisher vind ik ook prachtig.

Probeer Rasco eens,
RASCO op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

Planet Asia en Dilated Peoples is ook vet

Zigstar schreef:
Ik zoek naar iets wat raakvlakken heeft met Trentemoller. Vind die cd 'The Last Resort' zo goed, maar ik weet echt niet waar nu te gaan zoeken (electro is niet echt mijn terrein, maar wil er graag meer vanaf weten).

Aphex Twin - Selected Ambient Works - 85-92
Caustic Window - Joyrex EP's
Future Sound of London
The Black Dog
B12 records
Autechre
VA - The Philosophy of Sound and Machine (ART Records1992)

Kun je ff vooruit!
En trouwens Trentemoller is geen electro vind ik.Het is meer (experimentele/detroit)techno met veel dub invloeden

Gekke vraag, iemand die nog meer nummers kent zoals Stranded van Heart, met daarin een soortement harmonische gitaarsolo? Geweldig dat scherpe, scheurende, snijdende én melodieuze gitaarspel in Stranded. Op het einde van het nummer hoor je Markmann 3 keer dat kenmerkende loopje inzetten. Evanscence heeft ook zoiets in Haunted. Iemand tips?

@Der Robin: ik associeer dit soort scherpe, melodieuze gitaarwerk toch vooral met de jaren tachtig, uit de tijd dat die rockballads zo populair waren.
Leuke muziek, ik was er destijds helemaal weg van, maar het werd op een gegeven moment ook een beetje een kunstje. Elke hardrockplaat moest wel een of twee rockballads hebben, liefst met zo'n standaard gitaarsolo. Maar tegenwoordig hoor je dat soort dingen nauwelijks meer, dus toch wel leuk om eens terug te horen.

Ik weet niet precies in welke richting je denkt, maar ik doe een poging. Probeer deze eens:

Gary Moore - Empty rooms
YouTube - Empty Rooms
Gary Moore - The loner
YouTube - Music Video - Gary Moore - The Loner

Verder kun je denken aan de solo's uit nummers als Burning heart van Vandenberg, en Don't stop believing van Journey.

En Heart zelf natuurlijk. Ik vond dit wel een goed voorbeeld. Van hun allereerste plaat: Magic man uit 1976, met een pachtig instrumentaal middenstuk:
YouTube - Magic Man Heart with lyrics

En als je dit soort gitaarstijl gedurende een heel nummer wil horen, kom je al gauw terecht bij instrumentalisten als Joe Satriani:

Cryin'
YouTube - Joe Satriani- Crying

Always with me, always with you
YouTube - Joe Satriani - Always with me, always with you

Of deze - die zou je zomaar bekend voor kunnen komen :
YouTube - Joe Satriani - if i could fly

Dank je, die gaan we even "kopen". Die laatste ken ik inderdaad al, mooie cover heeft Coldplay gemaakt he? Alleen is Satriani's geluid bij tijd en wijle "distorted". Ik ben meer van de kristalheldere pieken.

Dan zoek ik nog meer in de trant van Chris de Burgh-Patriacia the Stripper 2000. Een beetje jazzy, beetje bigband maar wel swingend.
Iemand tips?

Yellow?

leander?
Beste musicmeterlui,
keer op keer merk ik dat muziek die in eerste instantie erg onoverzichtelijk, warrig, onzinnig en bijna slecht klinkt, na een heel aantal luisterbeurten vaak juist extreem geniaal blijkt te zijn. Door door te zetten heb ik zo een aantal van mijn favoriete bands leren kennen. Het lijkt mij dan ook een regel dat ontoegankelijke muziek (vaak experimenteel en progressief), die je dus eerst heel vaak moet luisteren, juist de meest kwalitatieve is. Het lastige is alleen, dat wanneer je zo’n band uitprobeert je er meestal niks aan zult vinden en je hem op een gegeven moment weer vergeet. Omdat ik meestal erg tevreden ben met tips die gegeven worden door de gebruikers hier, mijn verzoek: Weet iemand voorbeelden van dit soort bands? Als ik ervan overtuigd ben dat ik die muziek goed zou kunnen vinden, ben ik bereid er vele luisteruren in te investeren. Ik sta open voor een grote verscheidenheid aan stijlen, maar waar ik vooral aan denk is iets in de richting van jazz (ken ik nog helemaal niks van, maar heeft me toch altijd wel getrokken), rock en metal.

ik verheug me erop nieuwe dingen te leren kennen
Heel erg bedankt alvast,
Leander

Als je openstaat voor ontoegankelijke muziek (vaak experimenteel en progressief), die je dus eerst heel vaak moet luisteren, dan zou je Trout Mask Replica van Captain Beefheart kunnen proberen.

Succes niet gegarandeerd...

Lukk0
Ik zou als tip In The Aeroplane Over The Sea van Neutral Milk Hotel geven, vooral omdat ik die zelf nogal goed vind uiteraard. Naar mijn ervaring is het echte groeier, die, zoals jij vraagt, in eerste instantie zelfs slecht klinkt, vooral doordat de zanger niet echt geweldig zuiver zingt. Zoals Jesse ook al zegt: succes niet gegarandeerd.

Ook de platen van Zappa vallen hier wel een beetje onder, maar dat deel van de muziek raak je met het hierboven genoemde Beefheart ook wel aardig.

leander?
Bedankt jongens, ik ga er direct mee beginnen

Deze post bij Trout Mask Replica van Captain Beefheart maakte me al direct nieuwsgierig

"Captain Beefheart is een regelrechte ramp. De non-muziek van deze man zou ritueel verbrand moeten worden. Een 0,5* is nog veel te veel eer. Ik heb al die platen van die gast aan moeten horen, als een hel bestaat, kan de herrie daar niet erger zijn dan dit..."

Het "pop" bij The Aeroplane over the Sea doet me wel een beetje huiveren, maar ik zal het toch proberen.
Zappa was ik toevallig net ook mee begonnen. Hoewel.. toevallig..

Neutral Milk Hotel is eigenlijk ook geen voorbeeld van waar jij om vraagt. Eigenlijk is het vooral ontoegankelijk en klinkt het in eerste instantie slecht, omdat de zanger ervan niet kan zingen. Ook is het zo af en toe een beetje noisy, maar dat valt ook wel weer mee. Stukken toegankelijker dan een Captain Beefheart, schat ik in.

leander?
Dat heb ik inderdaad al gemerkt. Ondanks dat bevalt NMH me wel. Juist vanwege zijn stem, eigenlijk.
Beefheart is inderdaad zwaar wennen Te be continued

leander? schreef:
Beste musicmeterlui,
keer op keer merk ik dat muziek die in eerste instantie erg onoverzichtelijk, warrig, onzinnig en bijna slecht klinkt, na een heel aantal luisterbeurten vaak juist extreem geniaal blijkt te zijn. Door door te zetten heb ik zo een aantal van mijn favoriete bands leren kennen. Het lijkt mij dan ook een regel dat ontoegankelijke muziek (vaak experimenteel en progressief), die je dus eerst heel vaak moet luisteren, juist de meest kwalitatieve is. Het lastige is alleen, dat wanneer je zo’n band uitprobeert je er meestal niks aan zult vinden en je hem op een gegeven moment weer vergeet. Omdat ik meestal erg tevreden ben met tips die gegeven worden door de gebruikers hier, mijn verzoek: Weet iemand voorbeelden van dit soort bands? Als ik ervan overtuigd ben dat ik die muziek goed zou kunnen vinden, ben ik bereid er vele luisteruren in te investeren. Ik sta open voor een grote verscheidenheid aan stijlen, maar waar ik vooral aan denk is iets in de richting van jazz (ken ik nog helemaal niks van, maar heeft me toch altijd wel getrokken), rock en metal.

ik verheug me erop nieuwe dingen te leren kennen
Heel erg bedankt alvast,
Leander

Ephel Duath, vrij avant-gardistische metal.
Comus (First Utterance), experimentele freak-folk
Devin Townsend (Terria), progressieve metal
Enslaved (Vertebrae), uiterst experimentele en progressieve (black) metal
Thisquietarmy (Unconquered), post rock/drone/ambient
Demians (Building an Empire), progressieve rock/metal

zomaar wat hersenspinsels

@leander

Ephel Duath en Devin Townsend kan ik me ook in vinden, erg aan te raden. Ik zie trouwens dat je Ephel Duath - Pain Necessary to Know al hebt beoordeeld, zelf vind ik de voorganger The Painter's Palette nog beter(wat jazzier en veel gebruik van trompet) moet je zeker eens beluisteren als je die nog niet kent. Dillinger Escape Plan ken je ook al zie ik, hun debuut is nog wat ontoegankelijker en gekker voor het geval je die nog niet beluisterd hebt.

Nog een paar aanraders:

The Ocean - Precambrian: loodzware metal met rustige passages en klassieke invloeden.

Between the Buried and Me - Colors: echte van-alles-wat-samen-op-een-cd metal.

Cynic - Focus: een van mijn favoriete platen ooit, progressieve death metal in de trant van de band Death(absoluut niet te vergelijken met hedendaagse death metal dus) met veel jazz/fusion invloeden en gebruik van stemvervormers(die de meeste luisteraars bij de eerste beluistering niet echt waarderen )

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar dan wordt het een waslijst, er is genoeg te ontdekken in ieder geval.

leander?
@andnino, bedankt Ik ga het allemaal eens beluisteren!
@Aghora, The Painter's Pallete is wel al een tijdje geleden. Misschien maar weer eens gaan herbeluisteren De drie volwaardige albums van TDIP ken ik inderdaad wel al. Die drie andere zijn nieuw voor mij. Ga ik zeker checken.

Zo, heb ik vandaag ook weer wat te doen

Aghora schreef:
er is genoeg te ontdekken in ieder geval.

Ja, geweldig he

Dan zoek ik nog meer in de trant van Chris de Burgh-Patriacia the Stripper 2000. Een beetje jazzy, beetje bigband maar wel swingend.
Iemand tips?

Ik zoek met smacht meer in de trantvan:

Dynospectrum - Dynospectrum
Atmosphere - Overcast!
Deep Puddle Dynamics - Taste of Rain

En meer songs zoals:

Mystic Moods Orchestra - A Dream

CTK
In Genres > Overigen > Muziek zonder zang met viool:

Ik ken weinig muziek met viool of iets dergelijks, maar de nummers die ik ken vind ik prachtig.

Daarom volgende vraag

Ik plaats eerst een link naar een nummer van Porcupine Tree

YouTube - Porcupine Tree - The Rest Will Flow (Orchestral)

Dit soort van muziek wil ik echt meer over vinden. Wie is hierin thuis?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.