Muziek / Algemeen / Covers waarvan het origineel in Nederland geen hit werd
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 09:56 uur
Arrie schreef:
Bron? Volgens mij is dat onzin.
Slim, berichten van ruim 2 jaar geleden quoten. Bron? Volgens mij is dat onzin.

Maar volgens mij heb je wel gelijk.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 11 oktober 2011, 10:03 uur
Was "Cat's in the Cradle" waarmee Ugly Kid Joe zo hoog scoorde niet een cover?!?
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 10:37 uur
Dat was het - origineel is van Harry Chapin, uit de jaren zeventig.
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 00:35 uur
Toevallig net een docu op TV over Harry Nilsson. Ook hij schreef bijna al zijn nummers zelf, maar juist zijn twee bekendste niet.
Everybody's Talkin van Harry Nilsson is niet het origineel, maar dat is deze van Fred Neil.
YouTube - Fred Neil - Everybody's Talkin'- Do You Ever Think Of Me
Without You is natuurlijk niet van Mariah Carey (die eigenlijk de Nilsson cover coverde), maar ook niet van Harry Nilsson zelf, het is van Badfinger:
YouTube - Badfinger - I Can't Live (If Living Is Without You)
Wellicht bij vrij veel mensen bekend, maar Tainted Love van Soft Cell is eigenlijk van Gloria Jones (en erg tof trouwens!).
YouTube - GLORIA JONES- "TAINTED LOVE" (1964)
En de eerste opname van Don't Let Me Be Misunderstood was niet van The Animals maar van Nina Simone
YouTube - NINA SIMONE- "DON'T LET ME BE MISUNDERSTOOD" (1964)
Bette Davis Eyes is de veruit de grootste hit van Kim Carnes, het veel onbekendere origineel is compleet anders en van Jackie Deshannon
YouTube - Bette Davis Eyes - Jackie DeShannon (1974)
Dat You'll Never Walk Alone niet van Lee Towers is weet bijna iedereen (hoop ik toch), maar ook de versie van Gerry & The Pacemakers was zeker niet de eerste. Het is veel ouder. Het komt uit de filmmusical Carousel en is van van de bekende muiscalcomponisten Rodgers & Hammerstein. In de link een stukje uit de film met daarin de eerste opname.
YouTube - (HD 720p) R&H "Carousel" , You'll Never Walk Alone (Original Version)
Everybody's Talkin van Harry Nilsson is niet het origineel, maar dat is deze van Fred Neil.
YouTube - Fred Neil - Everybody's Talkin'- Do You Ever Think Of Me
Without You is natuurlijk niet van Mariah Carey (die eigenlijk de Nilsson cover coverde), maar ook niet van Harry Nilsson zelf, het is van Badfinger:
YouTube - Badfinger - I Can't Live (If Living Is Without You)
Wellicht bij vrij veel mensen bekend, maar Tainted Love van Soft Cell is eigenlijk van Gloria Jones (en erg tof trouwens!).
YouTube - GLORIA JONES- "TAINTED LOVE" (1964)
En de eerste opname van Don't Let Me Be Misunderstood was niet van The Animals maar van Nina Simone
Bette Davis Eyes is de veruit de grootste hit van Kim Carnes, het veel onbekendere origineel is compleet anders en van Jackie Deshannon
YouTube - Bette Davis Eyes - Jackie DeShannon (1974)
Dat You'll Never Walk Alone niet van Lee Towers is weet bijna iedereen (hoop ik toch), maar ook de versie van Gerry & The Pacemakers was zeker niet de eerste. Het is veel ouder. Het komt uit de filmmusical Carousel en is van van de bekende muiscalcomponisten Rodgers & Hammerstein. In de link een stukje uit de film met daarin de eerste opname.
YouTube - (HD 720p) R&H "Carousel" , You'll Never Walk Alone (Original Version)
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 12 oktober 2011, 09:34 uur
starbright boy schreef:
...
...
Ik had zelfs begrepen dat voor Nina er al een versie was...
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 09:40 uur
gaucho schreef:
Paul Young kan er wat van, van coveren. Ook Wherever I lay my hat (Marvin Gaye), Love of the common people (Everly Brothers), Love will tear us apart (Joy Division), I 'm gonna tear your playhouse down (Graham Parker) en misschien nog wel meer nummers - allemaal hits waarvan de originele versies de Nederlandse lijsten niet gehaald hebben.
(quote)
Paul Young kan er wat van, van coveren. Ook Wherever I lay my hat (Marvin Gaye), Love of the common people (Everly Brothers), Love will tear us apart (Joy Division), I 'm gonna tear your playhouse down (Graham Parker) en misschien nog wel meer nummers - allemaal hits waarvan de originele versies de Nederlandse lijsten niet gehaald hebben.
Het origineel van I'm gonna tear your playhouse down is niet van Graham Parker, maar van
Ann Peebles.
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 11:53 uur
Geen 1-op-1 cover, maar wel Venus van Shocking Blue is wel duidelijk geïnspireerd op:
YouTube - The Big 3 - The Banjo Song (Oh Suzanna!) 1963
YouTube - Shocking Blue - Venus
YouTube - The Big 3 - The Banjo Song (Oh Suzanna!) 1963
YouTube - Shocking Blue - Venus
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 12 oktober 2011, 12:34 uur
Heeft Robert Johnson ooit wel eens een hit gehad in Nederland?!? Want dan kunnen we gelijk nog een hele rits nummers opnoemen...
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 17:50 uur
The Byrds - Turn, Turn, Turn
Oorspronkelijk van Pete Seeger waarbij hij de tekst uit de bijbel heeft gehaald. Dit is de versie met Judy Collins.
Smokie - Needles and Pins
Hun hit uit 1977 was een cover van the Searchers maar ook deze versie is een cover, het origineel is van Jackie De Shannon.
Fine Young Cannibals scoorde in 1987 een hit met Ever Fallen In Love, het origineel is van Buzzcocks.
Showaddywaddy - Under The Moon of Love
Origineel is van Curtis Lee (1958).
a-ha - Crying in the Rain
Origineel: Everly Brothers (1961).
Oorspronkelijk van Pete Seeger waarbij hij de tekst uit de bijbel heeft gehaald. Dit is de versie met Judy Collins.
Smokie - Needles and Pins
Hun hit uit 1977 was een cover van the Searchers maar ook deze versie is een cover, het origineel is van Jackie De Shannon.
Fine Young Cannibals scoorde in 1987 een hit met Ever Fallen In Love, het origineel is van Buzzcocks.
Showaddywaddy - Under The Moon of Love
Origineel is van Curtis Lee (1958).
a-ha - Crying in the Rain
Origineel: Everly Brothers (1961).
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 00:36 uur
ATC scoorde een grote hit met het nummer Around the World, maar het Russische origineel is altijd behoorlijk onbekend gebleven: Ruki Vverh - Pesenka. Heel verschillend zijn de versies overigens niet.
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 00:47 uur
Er komen hier verrassende dingen voorbij. 
Deze kwam ik laatst ook nog tegen:
De La Soul's Ring Ring Ring (geweldig nummer trouwens) is compleet gejat van Curiosity Killed the Cat's Name and Number .
Susie Q is vooral bekend van Creedence Clearwater Revival, maar is origineel van Dale Hawkins en al uit 1957.

Deze kwam ik laatst ook nog tegen:
De La Soul's Ring Ring Ring (geweldig nummer trouwens) is compleet gejat van Curiosity Killed the Cat's Name and Number .
Susie Q is vooral bekend van Creedence Clearwater Revival, maar is origineel van Dale Hawkins en al uit 1957.
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 01:29 uur
Arrie schreef:
ATC scoorde een grote hit met het nummer Around the World, maar het Russische origineel is altijd behoorlijk onbekend gebleven: Ruki Vverh - Pesenka. Heel verschillend zijn de versies overigens niet.
Lol, die kende ik idd niet. Precies hetzelfde nummer idd, alleen dan in het Russisch. Die neem ik mee de volgende keer als ik weer ergens moet draaien

0
geplaatst: 13 oktober 2011, 01:31 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Heeft Robert Johnson ooit wel eens een hit gehad in Nederland?!? Want dan kunnen we gelijk nog een hele rits nummers opnoemen...
Volgens mij bestond er in zijn tijd het fenomeen hitparade nog niet in Nederland...
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 23:27 uur
André Hazes - Zeg Maar Niets Meer
Origineel : Lesley Gore - You Don't Own Me
Rob De Nijs - Zet een Kaars Voor je Raam
Origineel: David McWilliams - Can I Get There By Candlelight
Raymond Van Het Groenewoud - Je Veux De L'amour
Origineel: Robert Charlebois - Je Veux De L'amour
Ook van de Vogeltjesdans bestond al een veel oudere versie.
Origineel : Lesley Gore - You Don't Own Me
Rob De Nijs - Zet een Kaars Voor je Raam
Origineel: David McWilliams - Can I Get There By Candlelight
Raymond Van Het Groenewoud - Je Veux De L'amour
Origineel: Robert Charlebois - Je Veux De L'amour
Ook van de Vogeltjesdans bestond al een veel oudere versie.
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 00:16 uur
Heel veel Nederlandstalige hits zijn vertalingen van Buitenlandse hits. Om bij Hazes te blijven, het meeste is origineel, maar een paar van zijn bekendste hits juist weer niet:
Zij Gelooft In Mij
YouTube - Kenny Rogers - She Believes In Me (with Lyrics) BY ?iad??? . ?
Geef Me Je Angst
YouTube - Gib mir Deine Angst - Udo Jürgens
Ik Meen 't
YouTube - Ray Charles-All I Ever Need Is You
(door velen opgenomen trouwens)
Nog een aantal oorspronkelijke versies van zeer bekende Nederlandstalige liedjes:
Laat Me Alleen - Rita Hovink
YouTube - Patty Pravo - Pazza Idea
Het Dorp - Wim Sonneveld
YouTube - La montagne - Jean Ferrat
Dr. Bernhard - Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder
YouTube - Sister Mary - Joe Dolan.
Veel smartlapachtige liedjes komen uit de Amerikaanse country of Duitse schlager, veel luisterliedjes zijn Frans en de meer dramatisch getoonzette nummers (en heel veel vroege Borsato-hits) zijn Italiaans.
Het kan ook anderom trouwens. Zo nam Engelbert Humperdinck ooit een album op met Engelstalige covers van Nederlandse hits, zoals deze
YouTube - ENGELBERT HUMPERDINCK A LITTLE IN LOVE
en deze
YouTube - ENGELBERT HUMPERDINCK THIS IS A NIGHT
En deze versie van Het Kleine Cafe Aan De Haven was een dikke hit in Engeland en Ierland (en bepaald niet de enige cover, er zijn er vele tientallen)
YouTube - The Fureys-Red Rose Cafe
En een heel grappige is ook Fantasy Island, In Nederland was het een nummer dat, dankzij de formule dat jaar, drie keer (door Bonnie St. Clair, Bill Van Dijk en The Millionaires) gezongen was op het Nationale Songfestival van 1982. We stuurden uiteindelijk Bill van Dijk met een ander nummer (Jij en Ik) dat het niet goed deed op het Eurovisie Songfestival. Fantasy Island werd opgepikt door Tight Fit (bekend van de cover van The Lion Sleeps Tonight). Tight Fit scoorde er een top 5 hit in Engeland mee
YouTube - Tight Fit - Fantasy Island
Zij Gelooft In Mij
YouTube - Kenny Rogers - She Believes In Me (with Lyrics) BY ?iad??? . ?
Geef Me Je Angst
YouTube - Gib mir Deine Angst - Udo Jürgens
Ik Meen 't
YouTube - Ray Charles-All I Ever Need Is You
(door velen opgenomen trouwens)
Nog een aantal oorspronkelijke versies van zeer bekende Nederlandstalige liedjes:
Laat Me Alleen - Rita Hovink
YouTube - Patty Pravo - Pazza Idea
Het Dorp - Wim Sonneveld
YouTube - La montagne - Jean Ferrat
Dr. Bernhard - Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder
YouTube - Sister Mary - Joe Dolan.
Veel smartlapachtige liedjes komen uit de Amerikaanse country of Duitse schlager, veel luisterliedjes zijn Frans en de meer dramatisch getoonzette nummers (en heel veel vroege Borsato-hits) zijn Italiaans.
Het kan ook anderom trouwens. Zo nam Engelbert Humperdinck ooit een album op met Engelstalige covers van Nederlandse hits, zoals deze
YouTube - ENGELBERT HUMPERDINCK A LITTLE IN LOVE
en deze
YouTube - ENGELBERT HUMPERDINCK THIS IS A NIGHT
En deze versie van Het Kleine Cafe Aan De Haven was een dikke hit in Engeland en Ierland (en bepaald niet de enige cover, er zijn er vele tientallen)
YouTube - The Fureys-Red Rose Cafe
En een heel grappige is ook Fantasy Island, In Nederland was het een nummer dat, dankzij de formule dat jaar, drie keer (door Bonnie St. Clair, Bill Van Dijk en The Millionaires) gezongen was op het Nationale Songfestival van 1982. We stuurden uiteindelijk Bill van Dijk met een ander nummer (Jij en Ik) dat het niet goed deed op het Eurovisie Songfestival. Fantasy Island werd opgepikt door Tight Fit (bekend van de cover van The Lion Sleeps Tonight). Tight Fit scoorde er een top 5 hit in Engeland mee
YouTube - Tight Fit - Fantasy Island
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 00:32 uur
En dan zijn er nog de artiesten die liedjes uit het Italiaans kapen. Marco Borsato is daar het bekendste voorbeeld van, maar Jeroen van de Boom's bekendste hit is ook een cover:
YouTube - David Bisbal - Silencio
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 01:04 uur
Ook van Jacques Brel is wel het een en ander gekaapt, Seasons in the Sun is gewoon de engelse versie van Le Moribond..
Verder mag ook I Put a Spell on You van Screamin Jay Hawkins hier wel genoemd worden...
Verder mag ook I Put a Spell on You van Screamin Jay Hawkins hier wel genoemd worden...
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 01:19 uur
herman schreef:
En dan zijn er nog de artiesten die liedjes uit het Italiaans kapen. Marco Borsato is daar het bekendste voorbeeld van, maar Jeroen van de Boom's bekendste hit is ook een cover:
Da's Spaans
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 01:21 uur
Was Seasons in the Sun maar "gewoon" de Engelse versie van Le Moribond. Het is ontdaan van alle bezieling en alle dubbele gevoelens ten opzichte van de weduwe to be. Bah!
0
geplaatst: 15 januari 2012, 23:39 uur
Laatste post is alweer even geleden, maar deze Spotify playist past heel goed bij deze thread:
Originals that are less Famous than the Cover Versions by auxbla on Spotify - open.spotify.com
En de originelen van nederlandstalige songs: Originelen van Nederlandstalige hits by auxbla on Spotify - open.spotify.com
Originals that are less Famous than the Cover Versions by auxbla on Spotify - open.spotify.com
En de originelen van nederlandstalige songs: Originelen van Nederlandstalige hits by auxbla on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 16 januari 2012, 01:28 uur
Titmeister schreef:
Lol, die kende ik idd niet. Precies hetzelfde nummer idd, alleen dan in het Russisch. Die neem ik mee de volgende keer als ik weer ergens moet draaien
Altijd leuk, de "originelen" van eurodance/happy hardcore nummers.

Juggernaut - Ruffneck Rules Da Artcore Scene -> Edvard Grieg - I Dovregubbens Hall
DJ Paul Elstak - Love U More -> Sunscreem - Love U More
Hakkuhbar - Gabbertje -> Joop Doderer & De Damrakkertjes - Daar Komt Swiebertje
Charly Lownoise & Mental Theo - Wonderful Days -> Tony Ronald - Help! Ayúdame
Captain Jack - Get Up -> Chico Buarque - A Banda
Rednex - Cotton Eyed Joe -> Dykes Magic City Trio - Cotton Eyed Joe
Vengaboys - We're Going To Ibiza -> Typically Tropical - Barbados
En ontopic: Kaoma - Lambada -> Ljos Kjarkas - Llorando se Fue
0
geplaatst: 24 januari 2012, 02:14 uur
0
geplaatst: 24 januari 2012, 21:23 uur
Ik zag wat covers door de Stones voorbij komen maar wat dachten jullie van deze:
It's all over now
Origineel van The Valentinos
It's all over now
Origineel van The Valentinos
0
geplaatst: 14 februari 2012, 22:01 uur
Love will Tear Us Apart van Joy Division. Wel de versie van Paul Young
0
geplaatst: 21 mei 2012, 16:00 uur
Ik ontdekt laatste dit recente voorbeeld: If I Were A Boy van Beyonce is eigenlijk van ene B.C. Jean. En een rockballad.
BC Jean- If I Were A Boy - YouTube
BC Jean- If I Were A Boy - YouTube
0
geplaatst: 21 mei 2012, 16:22 uur
0
geplaatst: 6 juni 2012, 23:12 uur
En offtopic, maar wisten jullie dat Ricky Martin Suzanne van VOF de Kunst heeft gecoverd? Hij was nog niet doorgebroken in de niet-spaanstalige wereld toen.
YouTube - Ricky Martin - Susana (Ricky Martin)
YouTube - Ricky Martin - Susana (Ricky Martin)
0
geplaatst: 7 juni 2012, 00:05 uur
Elvis was vaak niet de eerste die een nummer opnam, ook niet bij Hound Dog:
YouTube - Big Mama Thornton Sings "Hound Dog"
Whitney Houston heeft trouwens ook een aardig aantal covers op haar naam. Dat I'm Every Woman en natuurlijk I Will Always Love You niet origineel waren weet iedereen. Maar wisten jullie het ook van drie andere grote hits van Houston:
YouTube - The Greatest Love of All by George Benson
(uit een film over Mohammed Ali trouwens)
YouTube - Saving All My Love for You
(van Marilyn Mccoo, zat ooit in 5th Dimension)
En een stuk later in haar carriere:
YouTube - Annie Lennox - Step By Step - 1992
Heart was een vrij populaire rockband die een paar dikke hits hadden in Nederland tussen eind jaren 70 en begin jaren 90. Een van die hits was Alone en was een cover.
YouTube - I-Ten Alone
Een van de bekendste nummers van The Clash is I Fought The Law, het origineel is echter een stuk ouder:
YouTube - I Fought The Law - The Crickets 1959-(ORIGINAL VERSIONS).wmv
(zeven jaar later een hit in de VS deze toffe versie YouTube - Bobby Fuller Four - I Fought The Law(1966) )
Louie Louie is door velen opgenomen, The Kingsmen hadden er in 1963 al een hit mee, maar dit is het origineel
YouTube - Richard BERRY "Louie Louie" (1957)
En van wie is het origineel van Always on my Mind? Van Pet Shop Boys? Foei! Willie Nelson? Nou nee. Elvis dan? Ook niet. Het is Brenda Lee.
YouTube - Brenda Lee - Always on my mind.
YouTube - Big Mama Thornton Sings "Hound Dog"
Whitney Houston heeft trouwens ook een aardig aantal covers op haar naam. Dat I'm Every Woman en natuurlijk I Will Always Love You niet origineel waren weet iedereen. Maar wisten jullie het ook van drie andere grote hits van Houston:
YouTube - The Greatest Love of All by George Benson
(uit een film over Mohammed Ali trouwens)
YouTube - Saving All My Love for You
(van Marilyn Mccoo, zat ooit in 5th Dimension)
En een stuk later in haar carriere:
YouTube - Annie Lennox - Step By Step - 1992
Heart was een vrij populaire rockband die een paar dikke hits hadden in Nederland tussen eind jaren 70 en begin jaren 90. Een van die hits was Alone en was een cover.
YouTube - I-Ten Alone
Een van de bekendste nummers van The Clash is I Fought The Law, het origineel is echter een stuk ouder:
YouTube - I Fought The Law - The Crickets 1959-(ORIGINAL VERSIONS).wmv
(zeven jaar later een hit in de VS deze toffe versie YouTube - Bobby Fuller Four - I Fought The Law(1966) )
Louie Louie is door velen opgenomen, The Kingsmen hadden er in 1963 al een hit mee, maar dit is het origineel
YouTube - Richard BERRY "Louie Louie" (1957)
En van wie is het origineel van Always on my Mind? Van Pet Shop Boys? Foei! Willie Nelson? Nou nee. Elvis dan? Ook niet. Het is Brenda Lee.
YouTube - Brenda Lee - Always on my mind.
* denotes required fields.