MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
kaztor schreef:

#35: Robbie Williams - Morning sun
Erg middelmatige ballad van iemand die z'n gretigheid heeft verloren. Dat is eigenlijk al zo sinds Believe.

Ik bedoelde hier Feel.

kaztor schreef:
Week 9:

Voor ik begin even dit:

#39. Black Eyed Peas - Rock That Body
Cijfer: 1.

Nou, dat hebben we ook weer gehad. Dan begin ik nu met...

Tsja, niet eens geluisterd, denk ik.

herman schreef:
Tsja, niet eens geluisterd, denk ik.

Maar al te vaak gehoord (radio op het werk), maar ik vind het persoonlijk niet om aan te horen.
Ik vind het ècht drie keer niks!

BEP is absoluut (and I stress: ABSOLUUT) niet mijn ding, maar dat kan, he!

Week 10:

#26. Jason Derula - In My Head
Een nieuwe r&b-ster aan het firmament. Op zich wel een goed liedje (ben benieuwd hoe dit zou klinken als een willekeurig Nederlands bandje dit zou coveren), maar dit is echt compleet niet mijn stijl. Te zoet, te kwijlerig gezongen, etc.
Cijfer: 3

#29. Alicia Keys - Empire State of Mind (Part II)
Part 2 van de megahit met Jay-Z. Dat nummer staat nu al 20 weken in de lijst en nog steeds in de top 10. Een van de grootste hits van de laatste jaren dus. Vind dat zelf ook wel een leuk nummer. Dit nummer doet me niet zoveel, een coda van 1 minuut na het origineel was beter geweest dan een heel nummer in deze stijl. Beetje mosterd na de maaltijd en makkelijk cashen...
Cijfer: 4,5

#31. Rihanna - Rude Boy
Van de kleine meisjes-reggaeton naar smerige vrouwenpop ("come on rude boy, is you big enough", zingt ze hier), Rihanna heeft een hele ontwikkeling achter de rug. Qua stem is ze er wel op vooruitgegaan en dit nummer is ook best aardig, met name door de steeldrum die er in verwerkt zit. Maar echt raken doet het me ook niet, een hele krappe voldoende dan maar.
Cijfer: 5,5

#34. Jan Smit - Leef Nu Het Kan
Jan Smit's antwoord op 'Het Land van Maas en Waal', muzikaal gezien dan. Het heeft een soortgelijk ritme en (kermis)geluidjes. En tsja, wat moet je er verder van zeggen. Een levenslustige tekst. Het is allemaal vast sympathiek bedoeld, maar ik word er niet vrolijker van.

#38. The Heavy - How You Like Me Now
Ik had geen idee wat te verwachten hier, maar toen ik bij de YouTube-zoekresultaten een Joker-remix (bekende dubstep-producer) zag staan, wist ik meteen dat dit niet het standaard top 40 werk zou zijn. Dit blijkt een heel fijn indierock nummer te zijn met een flinke scheut rauwe jaren '60 soul en een fijne portie blazers. Erg, erg fijn.
Cijfer: 8

#39. Lisa - Promises Promises
Nederlandse zangeres doet een Duffy/Adele/Amy. Niet onaardig, maar ook niet erg origineel. Vind haar stem iets te hard (op de Anastacia manier), er mag wel wat meer gevoel in. Verder knap geproduceerd met subtiele piano- en minder subtiele strijk-arrangementen, maar al met al te standaard om opzien te baren.
Cijfer: 5

Week 10:

Het eerste dat Derula zingt, is zijn eigen naam. Dan weet je eigenlijk al hoe laat het is. Gast, ik weet hoe je heet, het staat boven het Youtube-schermpje. Volgens mij heeft iemand als Hendrix ook nooit een nummer opgenomen waar hij begint met zingen: 'Jimi Hendrix, Jimi Hendrix...' Echte muzikanten hebben dat niet nodig, die hebben namelijk al iets te zeggen met hun muziek. Net zomin als muzikanten autotune nodig hebben, wat blijkbaar het geluid van nu is. Worden dit soort R & B-sterretjes gefusilleerd als ze een noot vals zingen ofzo? En zo ja, waarom zijn er dan nog steeds zo veel?
In vergelijking met veel dingen die voorbijkomen in dit topic is dit niet eens zo vreselijk slecht, trouwens, al zit er weinig spanning in, en had de beat beter gekozen kunnen worden.
Cijfer: 3,5

Part I is volledig aan me voorbijgegaan, dus ik geloof meteen dat Herman met zijn beoordeling een punt heeft, maar ik vind dit, op zichzelf beschouwd, een aardig soulnummer met een leuke opbouw en een prettige hook, die gebouwd is rond twee zangnoten die in je hoofd blijven zitten.
Cijfer: 6

#31. Rihanna - Rude Boy
Ik hoor vaker dat Rihanna 'volwassener' is geworden op haar nieuwe plaat. Het zal best, maar van deze masochistische pulp krijg ik vooral een heel sterk déja vu-gevoel (heb ik dit klotenummer al niet vijf keer beoordeeld dit jaar?), en, los daarvan, heimwee naar vrüger, toen de muziek nog geweldig was, ze poep nog met lange 'oe' schreven, en Rihanna sex nog vies vond.
Cijfer: 2

Dit onzinnige kroeggelal zou bijna charmant kunnen worden genoemd, als iemand serieus moeite had gedaan om er iets bijzonders van te maken. Dat is helaas niet het geval, het klinkt als iets dat in een melig half uurtje in elkaar is geflanst. Lonkt ook sterk naar het 'gezellige' succes van Vader Abraham en Sieneke, maar dat is misschien toeval. Hoewel, een cover van het Smurfenlied is een logische volgende stap in Smits fascinerende artistieke ontwikkeling.
Cijfer: 4

'The House That Dirt Built', de jongste plaat van The Heavy, viel me een paar maanden geleden al positief op, toen hij op de luisterpaal stond. Ik ben dan ook verheugd over het feit ze in de hitlijst aan te treffen. Mensen die vinden dat muziek vooral hip, origineel en vooruitstrevend moet zijn, zullen hier van gruwen, maar The Heavy heeft kwaliteiten die veel hippe en vooruitstrevende artiesten missen: ze kunnen zingen, spelen en liedjes schrijven, en zweten de juiste attitude. Dit nummer deugt.
Cijfer: 7,5

Goed geproduceerd en prettig gezongen popnummer, waaraan niets mist behalve 'het'. Ik heb hier verder niets over te zeggen, zie Hermans beoordeling.

Week 10:

Deze nieuwe R&B-ster kan zich nauwelijks onderscheiden van de andere R&B-sterren. Gelikte R&B met met alle bijhorende clichés zoals het gebruik van autotune, het nummer kabbelt monotoon voorbij en van eigenheid of bezieling is nauwelijks sprake.

Alicia Keys zingt niet onaardig en haar pianospel komt hier goed tot zijn recht, al boeit het nummer mij niet echt. Het is ook wat te gemakkelijk om daar een deel 2 van uit te brengen met hetzelfde refrein.

#31. Rihanna - Rude Boy
Haar stem blijf ik monotoon en vervelend vinden, al zingt ze hier iets beter dan vroeger. Verder vind ik dat een eentonig R&B-nummer, mijn probleem hiermee is dat het niet swingt of vrolijk maakt maar ook niet ontroert.
Cijfer: 2,5

Mij doet dat ook een beetje denken aan Het Land van Maas en Waal maar dan veel minder. De zang van Jan Smit vind ik vrij vlak en komt niet genoeg op de voorgrond, hij zingt met te weinig overtuiging. Het nummer gaat na een tijd melig klinken al is het wel goed bedoeld.

Een funkrocknummer met een beetje soul voorzien van een rauwe jaren '60-productie, dit swingt tenminste en het is subliem in elkaar gestoken met dat gitaarrifje en gepaste blazers. Prima!
Cijfer: 8

Goed geproduceerd nummer maar niet bijster origineel. Lisa mocht wat meer nuance in haar zang brengen en de melodie en tekst zijn ook niet catchy genoeg om bij te blijven.

Ik vind dat het overmatig gebruik van autotune harder mag worden afgestraft. Ik heb laatst een keer Watcha Say gehoord, wat een ontzettende robotische bagger

rabbit
Je hebt het waarschijnlijk over het refrein? Dat komt uit het nummer Hide and Seek van Imogen Heap, dus klaag haar maar aan voor het maken van "ontzettend robotische bagger". Alhoewel ik het nummer van Imogen Heap beter vind, vind ik Whatcha Say zeker niet slecht!

Ik heb het niet over de stukken waar een vrouw zingt. Ik bedoel met robotisch dat het zo klinkt door het overmatige gebruik van autotune. Autotune is een leuke techniek, maar niet op de manier zoals die nu in veel R&B wordt gebruikt. Het is leuk als het gebruikt wordt om een extra dimensie te maken in een nummer.

Ik vind deze van de Black Eyed Peas wel gaaf hoor. Mash-up van twee nummers van hun laatste album. Stukje waar die robots dansen is echt chill(beetje funky?) .

Boom Boom Pow was wel leuk. I Gotta Feelin' vind ik erg vervelend, maarja alles wat David Guetta aanraakt veranderd geloof ik in gebakken lucht (om het even netjes te houden).

Week 10:

#26. Jason Derülo - In My Head
Ik vind dit een wat schizofrene mix van arrenbie en bepaalde rock-elementen. Autotune is alvast een 5. Het ontgaat me hier op wat voor een publiek er gemikt wordt. Het valt wat tussen wal en schip dus, maar tegelijk spoken er namen als Rihanna en Lady Gaga door m'n hoofd. Is het dan toch een soort van geprefabriseerde popmuziek in een leren jackje?
Cijfer: 4.

Het nut van deze release ontgaat me een beetje, vooral omdat het zo snel na de laatste single verschijnt. Ik vind dit eerder een leuke albumtrack dan een echte single, maar het ligt natuurlijk weer voor de hand dat deel 1 een mega-hit was en dat het glad genoeg klinkt om door Sky Radio beknuffeld te worden. In Alicia's geval is dat trouwens geen belediging, meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Cijfer: 7,5.

#31. Rihanna - Rude Boy
Laat ik beginnen met het feit dat ik de vorige single Russian Roulette zowaar een goede ballad vond. Ik vind dat ze absoluut beter is gaan zingen. Dat hoor je hier ook wel in terug, maar het nummer biedt toch iets te weinig om er met een voldoende vandoor te gaan. Slecht wordt het nergens (en dat is in Rihanna's geval pure progressie) maar het ontstijgt nergens het niveau van relaxed wegtikkend achtergrondmuziekje terwijl je bij de paskamers op je vriendin wacht.
Cijfer: 5.

Inderdaad: Jan's versie van Het Land Van Maas En Waal. Bij Boudewijn De Groot is het een leuk buitenbeetje in een catalogus van maatschappij-kritische teksten op goed gecomponeerde muziek. Opgeteld bij Jan's doorgaans oubollige oeuvre wordt het in dit geval een blij-blij-blij-liedje waarbij je Jan in een soort van Nederland Muziekland al zingend in Efteling-attracties ziet zwieren. Hij heeft dit vast ooit eerder gedaan, anders had ie dat chronische lachje niet (zie weekbladen-rommel, boxershorts-reclames en cd-covers).
Cijfer: 2.

Dit klinkt heel aards en origineel. Vast niet iets waarmee ik op m'n werk door 538 gebombardeerd zal worden, daarvoor heeft het een te groot KinK FM (en wellicht 3FM)-gehalte. Heel knap dat dit überhaupt de Top 40 weet te halen, trouwens. Dit is het soort muziek dat live volgens mij nog veel beter uit de verf komt en dat op door mij samengestelde verzamelaars terecht komt. Hier wordt ik echt blij van!
Cijfer: 9,5.

Leuk, opgewekt klinkend liedje dat toch iets teveel uit andermans vaatjes tapt om echt uit te blinken. De melodielijnen zwalken ook wat waardoor het niet meteen in je hoofd zit. Positief puntje vind ik de achtergrondvocalen.
Cijfer: 6.

Volgens mij is het Jason DeRulO

Sandokan-veld schreef:
Week 10:

Het eerste dat Derula zingt, is zijn eigen naam. Dan weet je eigenlijk al hoe laat het is. Gast, ik weet hoe je heet, het staat boven het Youtube-schermpje. Volgens mij heeft iemand als Hendrix ook nooit een nummer opgenomen waar hij begint met zingen: 'Jimi Hendrix, Jimi Hendrix...' Echte muzikanten hebben dat niet nodig,
die hebben namelijk al iets te zeggen met hun muziek.

Arme Bo Diddley

Mag ik me hier proberen uit te lullen met een 'uitzonderingen bevestigen de regel?'

Vind het altijd wel leuk om te lezen dit. Laat ik voor de liefhebbers ook maar even mijn mening uiten. Ik begin gewoon bij Week 1 en probeer zo snel mogelijk bij te raken.

Week 1:

#26: De Frogers - Zo Heppie!
Tja, wat krijg je als je een vier (hoeveel zijn het ?) zangers bij mekaar gooit die zonder enige bezieling over het meest zoete melodietje en productie heen lopen te zingen? Juist... dit product en hier wordt ik dus helemaal niet zo heppie van.
Cijfer: 2

#28: Jeroen van der Boom - Weer Geloven
Aha, René Froger is al geweest dus nu komt mede topper Jeroen van der Boom om de hoek kijken. Meer dan 'Marco Borsato rip-off' kan ik hier niet aan kwijt en aangezien Marco B. soms al aardig moeilijk te verduren is kan je niet anders geven dan:
Cijfer: 2,5

#32: Kane - Love Over Healing
"No Surrender" was best te pruimen wat vrij uniek is voor een Kane-single maar dit nummer valt weer gelijk in het standaard repertoire van de band.. slijm. slijm. slijm. De vocalen van Dinand komen zo gedwongen over.. alsof hij er zelf geen eens zin in heeft. Daar komt nog eens een irritante melodie overheen (wo-oh-oh, wo-oh-oh) en een begeleiding op de achtergrond dat alles doet behalve rocken. Dus helaas.. geen goed product.

Week 2:

#36: Lifehouse - Halfway Gone
Al beter dan de binnenkomers van de week ervoor maar nog steeds niet in orde. Toegegeven is dat het best lekker wegluistert maar daarmee is ook alles gezegd. Bezieling mist, originaliteit mist en doordat dit Nickelback/Fray/Daughtry plaatje nummer zoveel is kan ik hier niet veel van maken.

#37: Lasgo - Over You
Is dit een nieuwe single? Klinkt percies hetzelfde als de voorgaande 3. "Out of My Mind" was zo lang het duurde wel leuk, opvolger "Gone" miste al originaliteit, "Lost" ging daar nog eens dik overheen en tja "Over You" is kopie nummer 4 maar dit keer zijn ook nog eens de vocalen vreselijk irritant om te horen. Het meisje kan amper meer doen dan haar monotone stem op het plaatje gooien.
Over de productie ga ik het niet eens hebben want ook die is weer zo gepolijst als wat.

Week 3:

29: IYAZ - Replay
Het is weer zo standaard R&B als het maar kan maar toch heeft dit plaatje wel iets. Goede lyrics? Nee. Een lekkere beat? Mwah. Goede vocalen? Nope. Nee wat dit nummer kenmerkt is aanstelijkheid net als heer IYAZ zelf zingt zit dit nummer stuck in my head like a melody. Hoewel aanstekelijkheid niet altijd positief hoeft te zijn (Sha-la-lie is dat tenslotte ook) is de vrolijkheid waarmee dit nummer wél gebracht wordt in tegenstelling tot de andere platen iets waarmee de plaat toch nog net een voldoende kan scoren. Maar een volgende single met hetzelfde trucje ga ik iig niet trekken.

34: R.I.O. - Serenade.
R.I.O. begon in 2007 als spin-off van Cascada met het nummer "De Janeiro", de welbekende cover. Op tweede single "Shine On" werden de vocalen van een zwarte man geintroduceerd (hoe hij heet? al sla je me dood). En van zwakke rip-offs werden opvolgende singles, alhoewel niet origineel, lekkere zomerknallers waarbij niet al te veel nagedacht moet worden, gemaakt. Maar zoals met alles wat te vaak herhaald wordt gaat ook dit vrolijke gedoe mij tegenstaan. Dezelfde vocalen kom mij nu langzamerhand wel mijn strot uit, net als het zomergeluidje. Alleen deze keer moet er ook nog een mager Klaas-ripoff beatje inkomen wat het al lage gemiddelde van de plaat alleen nog maar naar beneden weet te trekken.

(quote)

Daar verdien je hosties mee...

Hmm.. zal ik het maar weghalen. Lijkt me idd. niet een al te gepaste grap.

Bericht van mezelf verwijderd ivm niet meer relevant.

Dank aan Catdog.

de notering van Heavy is bovenal aan 3FM te danken want Megahit geweest. deze zender wordt steeds belangrijker voor de Top 40

Fireflies is na 10 weken op nummer 1 gezakt van 1 naar 5 en de nieuwe nummer 1 is voor... Train. Erg verrassend moet ik zeggen..

Hoorde Fireflies eigenlijk al niet meer zo vaak (minder dan rond de kerst), dus was eigenlijk best wel verbaasd dat het nog zo lang duurde.

Dat nummer van Train vind ik verschikkelijk... Radio, Stereo.... . Hoe vaak heb ik dat wel niet gehoord in een liedje.

Frankly schreef:
de notering van Heavy is bovenal aan 3FM te danken want Megahit geweest. deze zender wordt steeds belangrijker voor de Top 40
Ik mag het hopen, het is de enige zender die nog weleens wat leuks wil oppikken.

Joren999 schreef:
(quote)
Ik mag het hopen, het is de enige zender die nog weleens wat leuks wil oppikken.

U luistert geen KinK?

Van mij mogen die vuurvliegjes nu onderhand ook doodgemept worden...

kaztor schreef:
(quote)

U luistert geen KinK?

Ik had er natuurlijk bij moeten zetten dat ik het over zenders op de ether had

de Vuurvliegetjes zijn overreden door een zingende trein ( megasaai dat laatstgenoemde)

rabbit schreef:
Je hebt het waarschijnlijk over het refrein? Dat komt uit het nummer Hide and Seek van Imogen Heap

Het kwam me al zo bekend voor!

Frankly schreef:
de Vuurvliegetjes zijn overreden door een zingende trein ( megasaai dat laatstgenoemde)

Geef mij de trein maar. Wel weer zo'n voor-de-hand-liggende #1-hit, maar waarschijnlijk wel de beste #1 in tijden.

whiskeyjack
Leuk Topic. Ik ga mee doen

Week 10

Jason Derulo - In My Head:

Het word eens tijd dat die gehele autotune hype de vuilnisbak in gegooid wordt. Nu stelt dit nummer verder weinig voor voor, een grijze muis tussen zoveel vergelijkbare R&B acts.

Alicia Keys - Empire State of Mind (Part II):

Beetje goedkoop en pure uitmelkerij van deel I.
Cijfer. 4

Rihanna - Rude Boy

Geen fan van Rihanna, maar dit nummer kan er best wel mee door. Muzikaal gezien zit het niet bijzonder in elkaar (zoals verwacht) en speelt het bijzonder op safe. Dus hoewel het nergens de fout in gaat, straalt het nummer nergens.
Cijfer 5.5

Jan Smit - Leef Nu Het Kan

Jan zingt dat het leven van mij houdt, dat durf ik te betwijfelen. Als het leven van me hield dan had het er voor gezorgd dat Jan nu ergens anoniem in een palingkwekerij aan het werken was en mij niet lastig viel met dit soort wangedrochten van liedjes.
Cijfer. 2

The Heavy - How You Like Me Now?

Kwaliteit in de top 40, dat komen we niet al te vaak tegen. Dit funkrock nummer heeft eigenlijk alles om een echte grote hit te worden. Hoewel dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren zal de muziekluisteraar met een beetje smaak hiervan echt wel kunnen genieten,
Cijfer. 8

Lisa - Promises Promises

Een soort van Duffy-kloon, met de pech dat deze single ergens nergens diezelfde kwaliteit haalt. Voor Nederlandse begrippen niet slecht, maar laten we het niet mooier maken dan het is.
Cijfer. 4

Gast
geplaatst: vandaag om 05:06 uur

geplaatst: vandaag om 05:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.