MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Arrie schreef:
Er is in Nederland wel een Caro Emerald-moeheid te merken. That Man deed al niet veel meer, en ook deze doet volgens mij niet veel.

Ik denk dat dat eerder te maken heeft met het feit dat iedere Nederlander de cd heeft.

Maartenn (crew)
ranboy schreef:
(quote)

In de meest recente Dutch Charts Single top 100 komen zeven songs van The Beatles binnen, kennelijk op basis van downloads. De achtergrond hiervan weet ik ook niet.

Opmerkelijke verschijning inderdaad. Zoals Arrie zegt, waarschijnlijk inderdaad omdat de nummers (na 5 jaar?) eindelijk in de iTunes store te downloaden zijn. Overigens meende ik dat er geen enkele Nederlander was die voor downloads betaalde, maar dat schijn ik dus mis te hebben.

Ik doe gewoon niet helemaal niet aan downloaden; heb liever het doosje in m'n handen

Week 46

#24De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
Jaja, fijn nummer. Ongelooflijk leuk gevonden motiefje die heerlijk wordt herhaald en een bijzonder fijn refrein. Samen met de leuke tekst (de verwijzing naar Lucy In the Sky! ) maakt het dit tot een een zeer fijn dansvloernummertje die ik ook in mijn vrije tijd graag zou beluisteren. Benieuwd naar het album.
Cijfer: 8,5

#25 B.o.B. Feat. Rivers Cuomo - Magic
Wat maakt toch dat ik dit nummer zo heerlijk vind? Want eerlijk is eerlijk, de teksten gaan weer over party-party-breek-de-club-af-en-iedereen-valt-op-mij, de beat grenst aan standaard en ook Rivers Cuomo klinkt niet bijster fantastisch in dit nummer. Maar toch kan ik hier erg van genieten, waarschijnlijk door de geweldige rap van B.o.B, het heerlijke refrein en de vermakelijke videoclip. Leuk!
Cijfer: 7,3

#34 Caro Emerald - Stuck
Ik weet het, vreselijk woord, maar dit is toch wel on-Nederlands. Hele andere hap dan wat ons land anders voortbrengt. En dat is een compliment. Mevrouw Emerald heeft een bijzonder fijn in het gehoor liggende stem en ook de instrumentale begeleiding (de blazers in het refrein! ) maken ook dit tot een nummer wat ik zeker wel eens uit mijzelf zou opzetten. Dank u wel, mevrouw Emerald, u maakt mijn dag weer wat zonniger!
Cijfer: 8

#39 Enrique Iglesias Feat. Nicole Scherzinger - I Can Feel Your Heartbeat
Mjoaahmwaahja... Beetje dubbelzinnig gevoel bij dit nummer. Ik blijf de kwijlerige, ik-moet-poeperige stem van Enrique Inglesias nog steeds niet mooi vinden. Ook is dat pianoloopje ook niet echt bijster origineel. Maar daar staat tegenover dat de stem van Scherzinger heel erg fijn klinkt, het refrein fijn is en, eerlijk is eerlijk, de stem van Inglesias inderdaad minder irritant klinkt als eerst.

Cijfer: zesje dan maar?

Inderdaad zeg, Enrique Iglesias klinkt verrassend goed met die Scherzinger. She said to me... het lijkt Brandon Flowers van the Killers wel.

*verheugt zich al op de recensies over de nieuwe hit van Yes-R (niemand is zo hot als jou, nee nee)*

En weer wat nieuwkomers is week 48:

24. Perfectly lonely - John Mayer
34. Big world - Jacqueline
36. Werd de tijd maar teruggedraaid - Jeroen van der Boom

Enkel die van John vind ik nog een goede plaat. De rest is weer een drama. De 'officiele' eerste solo single van XFactor winnaar Jaap is deze week trouwens officieel geflopt. Dat wordt dus niets met die winnaars. En vreemd genoeg vond ik het best een leuke plaat.

Best wel sterk gezongen ook vind ik.

Heartbeat vind ik nogal lijken op deze. Best aardig nummer overigens, zeker voor hun doen...

freitzen schreef:
*verheugt zich al op de recensies over de nieuwe hit van Yes-R (niemand is zo hot als jou, nee nee)*
Als hij dat echt zingt, dan verdient hij al maximaal een 3, spelfouten

catdog schreef:
De 'officiele' eerste solo single van XFactor winnaar Jaap is deze week trouwens officieel geflopt.

Die Jaap kan ik dus echt niet uitstaan, de beste jongen heeft altijd dezelfde gelaatsuitdrukking: alsof hij in een lege vitrine staart en het in Keulen hoort donderen !

Bovendien is hij vocaal gezien weer hetzelfde als voorloper Jim (de eerste nummer 2, ergens uit het stenen tijdperk), een aardappel in de keel en zingen maar...

Nee, al die minderjarigen (hopelijk, als je volwassen bent, ben je echt reddeloos verloren) die hier op stemmen of het kopen, zouden toch echt beter moeten weten

Jamai won de allereerste Idols. Jim werd toen 2e

Reijersen schreef:
Jamai won de allereerste Idols. Jim werd toen 2e

Aangepast

Een fan neem ik aan ?

Ach wat maakt het uit, het is allemaal 1 pot nat

Zapte gisteren naar TMF en hoorde daar het nieuwe nummer van Pink, normaal vind ik dat een positieve uitzondering tussen de rest van het top 40-spul. Maar dat nieuwe nummer is godverdomme gewoon een Katy Perry-ripoff.

Firework is het ergste nummer wat ik dit jaar heb gehoord, een marteling voor mijn oren. Die schreeuwen bij het refrein, ik wil dingen om en rond me heen gaan gooien. Katy Perry vond ik in het begin niet zo erg, maar nu word ik helemaal gek van haar. Met haar gehijg en gekrijs, want dat doet ze alleen maar. Daarom krijgt Firework verrassend een 1, ik ga niet lager geven.

Dat haat ik allemaal zo enorm, al die zangeresjes klinken nu als Katy Perry. Als uitzondering Adele en Duffy, maar Well Well Well is ook een ramp! Ze klinkt echt als een Chipmunk op dat nummer!

Genoeg gezeken, ik hoop dat de volledige versie van Runaway van Kanye West in de top 40 komt!

Don Cappuccino schreef:
ik wil dingen om en rond me heen gaan gooien.

Misschien een idee om een psycholoog te bezoeken?

hoi123 schreef:
Ook is dat pianoloopje ook niet echt bijster origineel.

Ik hou van pianoloopjes!

Arrie schreef:
Even voor Kaztor, de grootste Black Eyed Peas-hater onder ons allen: luister voor de gein eens naar de allereerste single van de Black Eyed Peas, uit 1997, en zonder Fergie! Met zelfs nog een aardig clipje erbij: Fallin' Up

Ook geen geniaal nummer, maar wat mij betreft wel een wereld van verschil.

Sorry voor de late reactie. M´n verwachting was, eerlijk gezegd, niet torenhoog, maar dit is absoluut veel beter. Sterker nog: Hoe heeft het ooit zo fout kunnen gaan?

kaztor schreef:

Hoe heeft het ooit zo fout kunnen gaan?

Gebrek aan eigenwaarde en het ontbreken van ziel en ruggengraat.
Plus uiteraard de goedkeuring en financiele steun van massa's hersendode zombies

Of: Een groep die haar integriteit verloor door handig in te spelen op de hype-gevoeligheid van Average Joe.

Week 47:

#23:
kaztor schreef:
Nou, dit is voor degenen die ervan willen genieten...

Tot het einde vroeg ik me af wanneer het eens begint, maar het begint gewoon nergens, het is een haperende kutbende met de slechtste rapper allertijden (William) en een ongelofelijke uitsloofster die soms even de titel mag ehhh... zingen? (Fergie)

Nou, welkom in mijn flop 5 van 2010, BEP! Veel plezier daarmee!

Mijn vrouwtje zegt: 'She can't sing, they can't rap, the music has no redeeming quality. It just SUCKS!'

In alle eerlijkheid valt daar eigenlijk niets aan toe te voegen.

Cijfer: 1.

#26: Rene Froger - 'K Heb Je Lief
Ja, en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit wel mag. Het is overduidelijk net op tijd voor de feestdagen, de tijd waarin we elkaar allemaal ineens mogen . Froger's stem is duidelijk niet voor mij, maar het steekt professioneel in elkaar, de muziek is deze keer in orde en de clip is ook sympathiek. Inmiddels zoeken m'n vrouwtje en ik een bunker op...
Cijfer: 5,5.

#34: New Kids ft. Paul Elstak - Turbo New Kids ft. Paul Elstak - Turbo
Omfg, daar zijn die ontzettend niet leuke gasten weer. Was ze (gelukkig) allang weer vergeten, maar door toedoen van Elstak voel ik momenteel het aantal hercencellen afnemen. De fik erin, oftewel: Turbo Turbo!!!

#36: Travie McCoy - We'll Be Alright
Verdomme, zijn dan nu de jaren '90 aan de beurt? Het ergste is nog dat jongeren dit straks lopen te zingen, niet wetende dat dit geript is van Supergrass. Blijf gewoon met je takken van dat soort nummers af als je zelf geen vergelijkbaar talent hebt!
Cijfer: 2.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Week 48:

#24: John Mayer - Perfectly Lonely
Ik vind deze soul-vibe Mayer veel beter liggen dan die nep-rockpose waar hij gebruikelijk mee aan komt zetten. We hebben het natuurlijk al tig keer eerder gehoord, maar dit is gewoon een sterke sound, de melodie voelt nergens geforceerd aan, dit jasje past hem als gegoten. Veel beter dan zijn vorige singles.
Cijfer: 8.

#34: Jacqueline - Big World
Let it be, let it beeeheee.... Oh sorry. Ja, de vergelijking ligt er natuurlijk wel duimendik bovenop. Leuk liedje toch wel. Het ontbeert een 'hook', maar dat vind ik hier juist de kracht. Ik waardeer het ook dat ze in de clip zich niet in allerlei bochten wringt om haar zwangere buik te verhullen. Artiesten worden nou eenmaal ook zwanger en zijn niet altijd wat ze pretenderen te zijn, dat is: Het gezicht als canvas voor een make-up-schilderij en een lijn als de gemiddelde lantaarnpaal.
Cijfer: 6,5.

#36: Jeroen van Der Boom - Werd De Tijd Maar Teruggedraaid
Werd de tijd maar teruggedraaid, dan konden we Borsato en z'n kloon voortijdig de nek omdraaien!

Dan nog even terzijde:
Titmeister schreef:
Tering, als ik de microfoon onder de douche had gezet terwijl ik I've Had the Time of My Life aant zingen was en vervolgens de mastertapes met een klauwhamer had bewerkt, was er wrs nog iets beters uit gekomen..

Sterker nog: Als je de microfoon onder de douche had gezet had je het hier niet meer na kunnen vertellen.

(Oeh, kom ik me daar ineens met een idee om laatstgenoemde binnenkomer aan te pakken... )

Week 47: schimmelende kliekjes

#23. Black Eyed Peas - The Time
Feesten en voortplanten, feesten en voortplanten. Dit lijkt zo’n beetje de filosofie van dienst in de recente releases van BEP. Comfortabel teren ze op hun eigen succes dat, zo denken ze blijkbaar, alleen stabiel kan blijven zolang ze niet proberen iets opvallends of vooruitstrevends te doen. (de open deur van deze week is de soundtrack van ‘Dirty Dancing’). Net zomin als dat de schimmel die zich vastzet op een pan oude kliekjes dieper zal nadenken over hun plaats in de wereld, lijkt het bij Will.I.Am en Co. op te komen dat er meer mogelijkheden zijn voor een popsingle dan deze sletterige, lusteloze smurfenhouse.
Cijfer: 2

#26. Rene Froger - 'k Heb je Lief
Ook voor René Froger moet weer een liedje in elkaar worden gerommeld: een hitsingle is soms nodig, omdat je nou eenmaal niet 2 ½ uur alleen maar in een glitterpakje rond kan huppelen in de arena zonder ook geluid te maken. Aldus krijgen we een typische kweelballade van de Hollandse school voorgeschoteld, met een aandoenlijke tekst en wat vocale acrobatiek in het refrein. Het blijft echter volkomen nietszeggend, vooral als Froger zingt dat zijn hart sneller gaat stromen. Lijkt me een medisch unicum, dat het liedje voor de Omroep Max-doelgroep wellicht nog interessanter zal maken. Zelf krijg ik hier net zo veel gevoel bij als bij drie kussen op de wang van een randkennis op een of ander verjaardagsfeestje, en ben ik geneigd de onsterfelijke tekenfilm Ren And Stimpy te citeren: ‘Aw… that’s really cute… BUT IT’S WRONG!!!’
Cijfer: 3,5

#34. New Kids ft. Paul Elstak - Turbo
Voorspelbaar biologisch fenomeen. Elstak een nostalgisch cultfiguur op zoek naar nieuwe roem, de New Kids die hun magere hype tot op de bodem willen leegzuigen. Laat het een paar dagen schimmelen in een pan kliekjes en je krijgt…? Nou ja, precies wat je kan verwachten. Foute nineties dance met wat uitgekookte lolbroekerij voor op de Iphone van verveelde jongeren. Kijk, die malle jongens rijden bijna over een groepje kinderen heen, HAHAHAHAHA! Hij stopt twee frikadellen tegelijkertijd in zijn smoel, HIHIHIHIHI! Wat een koekwauzen zeg! lachuh! Enzovoorts.
Cijfer: 4

#36. Travie McCoy - We'll be Allright
Ook McCoy behelpt zich met het kliekjes schrapen uit de pan van de popmuziek, in zijn geval de klassieke britpopsingle van Supergrass (1995). Leuke gelegenheid om het origineel weer eens te beluisteren, dat de tand des tijds beter heeft overleefd dan ik had gedacht (dank aan Arrie voor het plaatsen van een stukje jeugdsentiment). McCoy bewerkt het tot een soort gezellige pyjamaparty, muziek voor kinderen en mensen die een gezellig liedje willen voor tijdens de noeste arbeid. Ik zou best (wederom) nader willen toelichten waarom gezellige muziek me vaak een beetje onpasselijk maakt, maar ik ga me onderhand een beetje voelen als iemand die een sinterklaasfeestje binnen komt vallen, de baard van de goedheiligman aftrekt en dan met dolle ogen naar de kinderen roept: ‘Zien jullie niet dat het fake is??!!’ Laat ze lekker gezellig doen, zou ik zeggen. Of begin ik, met de feestdagen in het zicht, sentimentele trekjes te vertonen?
Cijfer: 4,5

Maartenn (crew)
Even geheel ter zijde: waarom heeft Katy Perry geen nieuwe single uitgebracht? Naar mijn gevoel zie ik die er iedere week weer tussenstaan.

Week 48.

#24: John Mayer - Perfectly Lonely
Tussen al die ge-autotunede fabriekspop is dit een ware verademing. Het ligt zowat tussen John Hiatt en Jackson Browne al staan die nog een divisie hoger. Een sterke, relaxte song met passie en soul gezongen, een stuk beter dan zijn vorige nummers die eerder aan bod kwamen.
Cijfer: 8

#34: Jacqueline - Big World
Ook deze zangeres hebben wij eerder dit jaar gehad (week 29). Dit is een behoorlijke en natuurlijk klinkende singer/songwriter-song zonder al te veel poespas. Al mis ik hier wat eigenheid waardoor dit in mijn geheugen zou blijven plakken.
Cijfer: 6,5

#36: Jeroen van Der Boom - Werd De Tijd Maar Teruggedraaid
De Nederlandstalige ballads klinken bijna allemaal hetzelfde met veel pathos en dramatiek en productionele bombast en dit is weer zo'n typisch nummer. Professioneel is dit zeker maar o zó voorspelbaar.
Cijfer: 3,5

Maartenn schreef:
Even geheel ter zijde: waarom heeft Katy Perry geen nieuwe single uitgebracht? Naar mijn gevoel zie ik die er iedere week weer tussenstaan.

Ze heeft dit jaar nog maar drie singles uitgebracht... en een single met Timbaland. Valt nog best mee, toch?

Ik vind het ook meevallen. Ze heeft er nog steeds 3749 minder uitgebracht dan David Guetta.

Maartenn schreef:

Volgens mij wil jij het liefst zelf tussen Katy Perry instaan...

(afbeelding)

Week 48 :

#24 John Mayer - Perfectly Lonely :
Ben niet echt een soulliefhebben maar dit klinkt toch wel leuk. Vond vooral de intro leuk eigenlijk. Voor de rest is het nummer niet veel nieuws onder de zon maar het blijft wel in je hoofd hangen en het verveelt nou ook weer niet. Bovendien heeft John Mayer wel een erg prettige rustgevende stem.
Cijfer : 7

#34 Jacqueline - Big World :
Jacqueline . Zo begon ik dus met het luisteren aan dit nummer. Was wel verbaasd dat ik hiervoor al 2 ruime voldoendes zag staan. Laat ik dan wel positief beginnen, het is beter dan Overrated. Maar het is een voorspelbare rustige plaat en de stem van Jackie is ook altijd hetzelfde. De Krezip ballads (You Would Stay, All My Life en Sweet Goodbyes) hadden allemaal wel iets moois maar dit niet.
Cijfer : 2.5

#36 Jeroen van der Boom - Werd de Tijd Maar Teruggedraaid :
Adem inhouden; weer een Nederlands nummer, en nog een ballad ook! Ik dacht serieus dat het Marco Borsato was toen ik het hoorde, en daarna dacht ik zelfs Nick & Simon te horen. Afijn, het was dus echt Jeroen. En het nummer was niet eens zo slecht *schaam schaam schaam*. Het nummer is best wel leuk eigenlijk, beetje nostalgie. Mooie begeleiding van de piano en de violen (volgens mij zijn het violen - m'n muziekinstrumentenkennis laat vaak te wensen over) passen prachtig bij het nummer. Ik vind het erg om toe te geven, maar dit nummer vind ik zelfs mooi. Wel hoor ik nergens de stem van Jeroen, ik kan gewoon niet geloven dat het niet Marco Borsato is.
Tot op de derde minuut had ik het een 8 gegeven, helaas werd het nummer toen wat harder en klonk het allemaal niet zo mooi meer. Jammer, het had gewoon een rustig moeten blijven, en niet te overdreven moeten doen.
Cijfer : 7 (een primeur aangezien ik een hekel heb aan ballads en Nederlandse muziek).

John Mayer- Perfectly lonely:
Ik hou totaal niet van John Mayer maar dit is zo slecht nog niet! Cijfer 6,5

Jacqueline- Big world:
Hier had ik eerst een bloedhekel aan maar als je het nummer wat vaker hoort is ie veel leuker! Cijfer: 7

Jeroen van der Boom- Werd de tijd maar teruggedraaid (lange titel):
GEWELDIG NUMMER! Prachtig met gevoel gezongen en heerlijk om naar te luisteren. Jeroen bewijst met dit nummer dat Marco Borsato niet de enige is die Nederlandstalige ballads fatsoenlijk kan vertolken. Cijfer: 9

Verdorie, wil iemand alstublieft iets doen aan dat gemiddelde van die Boom?

Haha, sorry .

Ik ben geneigd om ook mee te gaan doen maar dat betekent dat ik ook daadwerkelijk naar die bagger moet gaan luisteren. En daar pas ik toch voor...

Maartenn (crew)
kaztor schreef:
Ik vind het ook meevallen. Ze heeft er nog steeds 3749 minder uitgebracht dan David Guetta.

Dat is waar. Waarom gaan ze samen niet een nummer maken: gegarandeerd succes!

kaztor schreef:
Verdorie, wil iemand alstublieft iets doen aan dat gemiddelde van die Boom?

Nou, ik zal je gerust stellen, dat nummer gaat mij behoorlijk laag scoren.

Wat een zeiknummer van die Boom en dat noemen ze gevoelig! Geef me a.u.b. een kotszak!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.