MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Arrie schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk ook: 'omdat ik Mr. Brightside ook erg tof vind, verbaast dat me niets'.

Uiteraard bedoel ik dat ook. Maar ik wilde er ook mee zeggen dat ik het een kwalitatief goede hit vind, een waarvan ik uitstekend begrijp dat veel mensen er iets mee hebben. Mijn uitspraak is natuurlijk geheel subjectief.

GrafGantz schreef:
Het verbaast mij vooral dat Gretz enthousiast kan worden van een nummer van 10 jaar oud. Dat is volgens zijn optiek uit de steentijd.

Het is wel van na 2000, dus het kan nog net.

GrafGantz schreef:
Het verbaast mij vooral dat Gretz enthousiast kan worden van een nummer van 10 jaar oud. Dat is volgens zijn optiek uit de steentijd.

Lol, een grap van deze strekking moet je vooral niet teveel maken in relatief korte tijd. (Zoals je nu wel lijkt te doen.) Anders wordt ie snel afgezaagd.

It was only a joke, it was only a joke

Gretz schreef:
(quote)

Lol, een grap van deze strekking moet je vooral niet teveel maken in relatief korte tijd. (Zoals je nu wel lijkt te doen.) Anders wordt ie snel afgezaagd.

Je kent me wel heel erg slecht.

Ik kan er ook wel om lachen hoor. Maar zoals je weet zijn er ook steeds meer oude nummers/albums die ik erg waardeer.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Omdat het 1 van de meest iconische anthems van de 21e eeuw is en het aan de andere kant van de Noordzee schijnbaar nog altijd een behoorlijk populair nummer gekeken naar streaming en airplay. Gezien de kwaliteit van het nummer verbaast me dat ook niets.

(quote)

Nog voor Arctic Monkeys - I Bet That You Look Good on the Dancefloor.

En in dit lijstje van meest gedownloade tracks ooit in de UK staat het nummer ook erg hoog, samen met een hoop andere recente klassiekers die ook regelmatig weer opduiken in de charts.

Al zal het percentage van de nummer 86 in de UK Top 100 waarschijnlijk in het niet vallen als je het afzet tegen de nummer 1 (=100).

Ook in Nederland doet Mr. Brightside het goed als moderne klassieker. Kwam vorig jaar zomaar even op 305 binnen in de Top 2000.

Een aantal jaren geleden heb ik eens een tijdlang wekelijks de Top 40 van last.fm bijgehouden. Ook daar zag je Mr. Brightside telkens maar weer terugkeren in de lijst. Volgens mij is het dan ook een van de meeste gescrobblede nummers aller tijden. Met name ook omdat er twee soorten scrobbles waren toen. Met een punt en zonder punt achter Mr.

edit: volgens dit artikel bleven alleen Smells Like Teen Spirit & Wonderwall voor in de eerste 10 jaar van last.fm

Onweerwolf schreef:

edit: volgens dit artikel bleven alleen Smells Like Teen Spirit & Wonderwall voor in de eerste 10 jaar van last.fm

Daar stuitte ik ook net op. Wel jammer dat last.fm hier geen (live) statistieken meer over bijhoudt.

Gretz schreef:
(quote)

Maar bovenstaande nummer is zo oud, dat ik me afvraag of Geert hier überhaupt nog muziek in herkent.

Wat trouwens wel grappig is: in Nederland is Mr. Brightside inmiddels ook een bekend nummer, maar toen het uitkwam haalde het niet eens de tipparade, laat staan de top 40. Somebody Told Me haalde wel de tipparade, maar hun eerste top 40-hit was pas met Human.

Teunnis schreef:
(quote)

(embed)

Maar bovenstaande nummer is zo oud, dat ik me afvraag of Geert hier überhaupt nog muziek in herkent.

Hehe, toevallig wel van mijn favorieteband uit de 20e eeuw. Waar ik in eerste instantie naar ben gaan luisteren dankzij de lyrische berichten op MusicMeter.

Arrie schreef:

#56 Fergie - M.I.L.F. $
Ik krijg er een beetje een Anaconda (Nicki Minaj)-gevoel bij. Ook zo lekker tongue in cheek, met een lekkere beat.

Toevallig ook allebei geproduceerd door Polow da Don. Leuke producer. O.a. verantwoordelijk voor Lloyd's 'Dedication to My Ex', Kelly Rowland's 'Like This' en 'Outta Here' voor onze eigen Esmée Denters.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 13 juli

#34 Fergie - M.I.L.F. $

Ook in de States komt Fergie meteen binnen, en wel in de top 40. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat van haar debuutalbum vijf top 5-singles kwamen waarvan drie nummer 1-hits. Aan de andere kant: dat is alweer negen à tien jaar geleden. De vorige single (L.A. Love, geproduceerd door DJ Mustard) deed het best aardig maar de populariteit van tien jaar geleden is ze wel kwijt. Ik verwacht ook niet dat ze die hiermee terug gaat krijgen, daarvoor zullen er net te veel mensen zijn die M.I.L.F. $ enorm kut vinden. Maar dat wist ze zelf natuurlijk ook wel. En volgens mij vindt ze het ook wel leuk om een beetje te provoceren.

Persoonlijk vind ik het dus wél een leuke single, maar ik snap de tegengeluiden heel goed. Het leukst vind ik de bridge waar ineens wat Jessie J-achtige powervocalen voorbij komen.

#85 Blink-182 - Bored to Death

Fergie was tien jaar geleden op haar hoogtepunt, maar voor Blink-182 is dat alweer vijftien jaar geleden. Toen scoorden ze in Amerika hits als What's My Age Again, The Rock Show en vooral de top 10-hit All the Small Things. Ze zijn ook een typische band van begin jaren '00 toen de poppunk razend populair was, iets dat ze zelf misschien wel in gang hebben gezet. Als ik nu poppunk hoor, voelt dat echter meteen vrij gedateerd. Toch is Blink-182 altijd doorgegaan en hebben ze toch wel een zeker succes behouden. Een jaar geleden stopte echter gitarist en mede-zanger Tom Delonge ermee, waarna zijn plek werd ingenomen door Matt Skiba, frontman van Alkaline Trio. Het eerste nummer dat ze in die formatie opnamen was Bored to Death en toen hebben ze ook precies geprobeerd om die oude Blink-182-vibe terug te halen. De gitaarriffs, de tempowisseling naar het refein, ze hebben allerlei aspecten heel bewust in het nummer gestopt. Toch klinkt het wel als een poppunkband die zich sindsdien verder heeft ontwikkeld en volwassener is geworden. En dan zullen de fans van toen gewoon erg blij zijn met een dergelijke single, en scoren ze gewoon weer een hit.

#94 Ben Rector - Brand New

Ik had nog nooit van hem gehoord, maar Ben Rector blijkt een singer-songwriter uit Nashville die al een tijdje aan de weg timmert. Hij scoort voor mijn gevoel echter toch redelijk uit het niets een hit, en daar kan de aanstekelijke videoclip best bij hebben meegeholpen. Hierin hebben allerlei fans zichzelf gefilmd terwijl ze meedansen en meezingen op Rectors muziek. Het doet me denken aan de clip van Andy Grammer's Honey, I'm Good, en ook muzikaal sluit het daar prima op aan. En laat dat nou net een top 10-hit geweest zijn in de VS dus dat belooft wat! Het zit ook wel in de lijn vna Gavin Degraw, oftewel, vrij belegen meezingpop door een singer-songwriter. Zo catchy als Brand New heeft Degraw ze echter al tijden niet meer geschreven. Maar zitten we echt te wachten op een nieuwe Gavin Degraw? Het Amerikaanse publiek blijkbaar wel.

#98 French Montana (ft. Kodak Black) - Lockjaw

Terwijl French Montana momenteel een grote hit in Amerika scoort als featuring op All the Way Up van oudgediende Fat Joe, introduceert hij zelf een nieuw jong talent op zijn eigen single. Sterker nog, hij laat Kodak Black meer aan het woord dan hemzelf. Inhoudelijk is het allemaal niet zo interessant, de twee rappen over geld en drugs. Maar Kodak Black valt vooral op door zijn wat schorre stemgeluid.

Maar het echte talent is wat mij betreft de producer: Ben Billion$. Hij heeft eerder al meegeproduceerd aan nummers als Often en Acquainted van The Weeknd, en Low Life van Future & The Weeknd, stuk voor stuk nummers die ik heel erg sterke beats vind hebben. En dat geldt ook weer voor Lockjaw waarop we spookachtige achtergrondvocalen subtiel in de beat verwerkt zijn en op een gegeven moment zelfs aan een viool doet denken. Het doet daarmee eigenlijk wel denken aan Often waarin je ook continu een vocale sample op de achtergrond doet.

Op Lockjaw flowen Kodack Black en French Montana er verdienstelijk overheen, hun raps zijn tekstueel niet heel interessant maar klinken gewoon erg lekker over de beat heen. Het zorgt zoals het woord flowen al impliceert voor een fijne flow in het nummer.

#100 Logic - Flexicution

Logic was in 2014 al het grote, nieuwe raptalent. Of eigenlijk zelfs op zijn mixtapes in de jaren ervoor al. Maar in 2014 kwam zijn debuutalbum Under Pressure uit, een album dat veel waardering oogstte. Logic toonde zich daarop een zeer bekwame rapper, ook tekstueel. Bij momenten deed ie toen nog wat aan Kendrick Lamar denken. Muzikaal zat dat album echter wat dichter nij de traditionele hiphop en dat is niet meer de hiphop waar je echt hits mee scoort. Logics naam is echter steeds groter geworden, en zo mocht hij meedoen op Sucker for Pain, de single die Imagine Dragons, Lil Wayne en Wiz Khalifa voor de film Suicide Swuad schreven. Het werd vorige week zijn eerste hitnotering in Amerika, en wellicht heeft die single ook interesse gewekt voor zijn verdere werk.

Dat bracht mensen dan bij zijn nieuwe single Flexicution, waarop hij, toevallig of niet, ook wat moderner en hedendaagser klinkt dan op zijn debuutalbum. We horen meer invloeden van trap-muziek en ook qua manier van rappen sluit ie bij veel moderne commerciele rappers aan. Toch is het geen écht commerciele single, daarvoor mist er dan toch een pakkend refrein of iets in die trant. Logic levert echter wel weer gewoon kwaliteit, want hij rapt prima, over een eveneens prima beat van zijn vaste producer 6ix. Een commerciele knieval? Ach, misschien een heel klein beetje maar geef hem eens ongelijk.

Re-entries

#88 Pitbull (ft. Enrique Iglesias) - Messin' Around
#96 The Lunineers - Ophelia

Megastijgers

60 --> 44 X Ambassadors - Unsteady
70 --> 52 DNCE - Toothbrush
75 --> 58 Grace (ft. G-Eazy) - You Don't Own Me
77 --> 61 Coldplay - Hymn for the Weekend
96 --> 84 Tory Lanez - Luv

Langstgenoteerde: #23 Twenty One Pilots - Stressed Out (42 weken)

Arrie schreef:
Het leukst vind ik de bridge waar ineens wat Jessie J-achtige powervocalen voorbij komen.

Toen ik het voor het eerst hoorde dat ik zelfs dat het Jessie J was, ook omdat ze in de clip op dat moment opeens donker haar heeft

Official UK Charts - binnenkomers 15 juli

#23 Olly Murs - You Don't Know Love

Je kan aan een talentenjacht meedoen en hem glorieus winnen, maar dat verzekert je nog niet van een succesvolle muziekcarrière. Er zijn talloze voorbeelden op te noemen van talentenjachtwinnaars die binnen een jaar al in de vergetelheid waren geraakt. Er zijn echter zeker uitzonderingen. Ik noem een Kelly Clarkson in Amerika. En in Engeland is Olly Murs één van de succesvolste zangers van de jaren '10 geworden nadat hij in 2009 tweede werd in X-Factor. Achter Joe McElderry, precies zo'n naam die dus binnen een jaar vergeten was.

Maar Olly Murs dus niet! Hij werd bekend als een goedlachse zanger bij woe het entertainen in het bloed zit. Een goede zanger, maar ook bijvoorbeeld een goede danser, met veel charisma en een sympathieke uitstraling. Engeland sloot hem al snel in het hart. Muzikaal gezien doet hij op zich niet veel bijzonders: hij maakt gewoon pakkende, uptempo popmuziek met af en toe een ballad tussendoor. Soms wat voorzichte invloeden van bijv. hiphop, en in dit geval van dance. You Don't Know Love had zo door een Zweedse dj geproduceerd kunnen zijn, en zo blijft Olly Murs toch redelijk hip en blijft ie ook gewoon zichzelf.

#75 Bob Marley (ft. LVNDSCAPE & Bolier) - Is This Love (Remix)

Bob Marley blijft toch altijd onverminderd populair. Nog veel meer dan veel andere artiesten van zijn generatie heeft Marley nog altijd een enorme status onder de jeugd. Zijn muziek wordt ook nog regelmatig in een nieuw jasje gestoken. Al gebeurde dat vooral rond 2000 veel, met Funkstar Deluxe, Lauryn Hill en MC Lyte die hun bijdrage aan oude Marley-nummers leverden. Nu gebeurt dat door twee nog onbekende en zelfs nog vrij anonieme producers. Ze maken van Is This Love, op zichzelf al een zomers nummer, tot een echte zomerhit van nu. Luchtige dance, inclusief een fluitje, zoals we ze heden ten dage zo veel op de radio horen. Het zal wel weer een discussie worden: de een vind het heiligschennis, de ander vindt het erg leuk. De radio is in ieder geval gek op zulke plaatjes. Nog een opvallend feitje: Is This Love was in de originele versie welkswaar een top 10-hit in Engeland, maar in Nederland kwam het niet verder dan de tipparade!

#80 Frenship (ft. Emily Warren) - Capsize

Het is grappig: toen ik de naam Emily Warren zag staan, kwam het me meteen bekend voor maar ik had geen idee waarvan. Na wat googlen kwam ik erachter. Ik heb de gewoonte om over de songs die ik hier bespreek ook het een en ander te lezen op bijv. de Wikipedia-pagina. Ook bekijk ik dan wie de schrijvers en producers van het nummer zijn. Klinkt wellicht wat obsessief of nerdy, maar het kan heel interessant zijn om zo bijvoorbeeld verbanden te leggen. Hoe dan ook: daar ben ik de naam Emily Warren blijkbaar al een aantal keer tegengekomen. Ze heeft meegeschreven aan onder andere Masterpiece van Jessie J, The Right Song van Tiesto & Oliver Heldens, en aan één van de grootste hits van dit moment: Don't Let Me Down van The Chainsmokers.

Nu staat haar naam echter ook een keer bij de uitvoerenden en zingt ze mee op één van haar schrijfsels. Dit doet ze op de doorbraaksingle van het nog onbekende duo FRENSHIP. Twee producers die beïnvloed zijn door Zweedse dance; ze vinden her bijzonder hoe de Zweden vrolijkheid en triestheid combineren in één nummer, iets wat mij ook al eens is opgevallen. Denk aan een Faded van Alan Walker. En ook voor Capsize geldt dit. Het nummer gaat over een relatiebreuk maar de muzikale begeleiding klinkt luchtig: het heeft zelfs iets tropisch. En Emily Warren bewijst eens te meer dat ze een uiterst pakkend popliedje kan schrijven.

#83 Lee Walker vs. DJ Deeon (ft. Katy B & MNEK) - Freak Like Me

DJ Deeon is een cultfiguur in de dancescene van Chicago. Ik leerde hem pas vorig jaar kennen toen hij wat nummers (waaronder Freak Like Me) opnieuw uitbracht, maar het lijkt erop dat hij in bepaalde kringen een grootheid is. Zijn stijl wordt wel ghetto dance genoemd, wellicht door de veelvoorkomende seksualiteit en vrouwonvriendelijkheid. Zelf heb ik trouwens het nummer 2 B Free van hem vorig jaar grijs gedraaid, een heerlijk swingende housetrack. Het was toen al twintig jaar oud, kwam ik achter, evenals het wat rauwe Freak Like Me.

Dat nummer is in een moderner house-jasje gestopt door ene Lee Walker, een jong talent. Het sloeg aan, en men besloot het nog wat toegankelijker te maken zodat het wellicht een hit zou kunnen worden: Katy B en MNEK voegden er hun vocalen aan toe om er een couplet-refrein-popliedje van te maken. Had van mij niet gehoeven, maar ik vind het DJ Deeon-origineel sowieso het beste. Maar het is wel een lekker danceplaatje in de hoek van Oliver Heldens. Laat ik het nog eens zeggen: 2 B Free van DJ Deeon is pas fantastisch!

#87 MNEK - At Night (I Think About You)

Ha, hadden we het over MNEK? Een goede week voor de man, hij komt twee keer binnen. Ik vind zijn geluid trouwens ook een stuk commercieler geworden, zeker met zijn samenwerking met Zara Larsson (Never Forget You). Die samenwerking heeft er echter wel voor gezorgd dat de naam MNEK nu overal bekend is: in Nederland, in Amerika. Daar zou ie dus op kunnen voortborduren, en dat moet deze single dan doen. En dan is het niet gek dat het muzikaal ook wel aansluit op Never Forget You. Het leuke aan het nummer vind ik dat de beat wat onlogisch lijkt te lopen; hij geeft er net een twist aan. Verder is het een soort combinatie tussen soul (de vocalen), dance en pop. Aardig, maar hij heeft wel beter gedaan!

Re-entries

#92 Drake & Future - Jumpman
#97 Calvin Harris & Disciples - How Deep Is Your Love
#100 The Weeknd - The Hills

Megastijgers

16 --> 3 Jonas Blue (ft. JP Cooper) - Perfect Strangers
53 --> 28 MØ - Final Song
49 --> 30 Charlie Puth (ft. Selena Gomez) - We Don't Talk Anymore
57 --> 35 Selena Gomez - Kil Em with Kindness
73 --> 47 M.O. - Who Do You Think Of
79 --> 59 Mike Perry (ft. Shy Martin) - The Ocean
78 --> 61 Anne-Marie - Alarm
82 --> 62 Fifth Harmony (ft. Fetty Wap) - All in My Head (Flex)
93 --> 82 Drake - Hotline Bling

Langstgenoteerde: #88 The Killers - Mr. Brightside (129 weken)

En One Dance van Drake die nog steeds op 1 staat in Engeland, ondertussen maar liefst 14 weken! In Amerika staan nummers vaker zo lang bovenaan, in Engeland is het echt zeldzaam. Ik heb het even opgezocht en zo'n lange run is al geleden van 1994, toen Wet Wet Wet met Love Is All Around 15 weken haalde. Zou impressionant zijn (en wat mij betreft ontzettend onverwacht) als ie daar nog over kan gaan!

ArthurDZ schreef:
En One Dance van Drake die nog steeds op 1 staat in Engeland, ondertussen maar liefst 14 weken! In Amerika staan nummers vaker zo lang bovenaan, in Engeland is het echt zeldzaam. Ik heb het even opgezocht en zo'n lange run is al geleden van 1994, toen Wet Wet Wet met Love Is All Around 15 weken haalde. Zou impressionant zijn (en wat mij betreft ontzettend onverwacht) als ie daar nog over kan gaan!

Dit heeft alles te maken met de aanpassing in de samenstelling van de charts, waarin streams veel belangrijker zijn geworden. Waarschijnlijk is de tijd van elke week een andere nummer 1 dus wel voorbij.

Arrie schreef:
(quote)

Dit heeft alles te maken met de aanpassing in de samenstelling van de charts, waarin streams veel belangrijker zijn geworden. Waarschijnlijk is de tijd van elke week een andere nummer 1 dus wel voorbij.

Jammer, vond dat wel leuk. De onvoorspelbaarheid zorgde ervoor dat de fun-factor in Engeland hoger lag dan bij de Amerikaanse Billboard, dat sinds ze begin jaren '90 digitaal gegevens zijn gaan verwerken ipv semi-handmatig ook steeds langere nummer 1-runs had. Het zal wel nauwkeuriger zijn, maar toch....

Billboard Hot 100 - binnenkomers 19 juli

#72 Jennifer Lopez (ft. Lin-Manuel Miranda) - Love Makes the World Go Round (op deze pagina is de lyric video te vinden)

Laten we eerlijk zijn: we kunnen gerust stellen dat het door Meghan Trainor geschreven Ain't Your Mama een flop is geworden. Ooit scoorde J-Lo met regelmaat nummer 1-hits in de VS, nu komt ze niet verder dan een 76e plaats. En eigenlijk had ik toch wel iets meer van het nummer verwacht.

Maar nieuwe ronde, nieuwe kansen! Het is misschien opvallend dat ze al zo snel een nieuwe single heeft, maar dat heeft een reden. De aanleiding is namelijk de dramatischeq schietpartij in een LGBT-club in Orlando. Jennifer Lopez probeert dat te bestrijden met een boodschap van liefde en bovendien gaan de opbrengsten van deze single naar het goede doel, om precies te zijn het Hispanic Federation's Proyecto Somos Orlando initiative. Dat zal ook de reden zijn dat er geen versie op Spotify en YouTube (wel wat liveversies) te vinden is: het is de bedoeling dat men het massaal betaald download. Blijkbaar is dat in die mate gebeurd dat het meteen de lijst binnenkomt op 72, hoger dan de piek van Ain't Your Mama. Geen slechte prestatie.

Het nummer zelf is niet heel bijzonder, gewoon een luchtig en makkelijk in het gehoor liggend popliedje met een positieve sfeer en boodschap. Redelijk vergelijkbaar met Ain't Your Mama eigenlijk. Met nog een bijdrage van Lin-Manuel Miranda, een acteur die ook musicals heeft geschreven en in die wereld erg bekend schijnt te zijn.

#86 Enrique Iglesias (ft. Wisin) - Duele el Corazon

Het valt me op dat Enrique in Nederland tegenwoordig veel makkelijker aanslaat dan de VS. Ondanks dat de VS een enorme Spaanstalige bevolking heeft. Het duurt altijd een tijdje voor zijn singles er binnenkomen en moeten dan ook een tijdje op gang komen. Ik heb het idee dat de popradiostatons in Amerika zulke muziek niet zo snel draaien. Bailando werd uiteindelijk wel een grote hit in Amerika, maar zijn samenwerking met Nicky Jam (El Perdon) een stuk minder terwijl het hier en in vele Spaanstalige landen een nummer 1-hit was.

Wisin vormt trouwens de helft van Wisin & Yandel, een reggaeton-duo met een grote naam. Toch hebben die ook nauwelijks gescoord in de algemene charts van Amerika. Volgens mij is dat gewoon heel lastig daar voor Spaanstalige en/of exotische muziek.

Hoe dan ook: Duele el Corazon heeft alles in zich om toch een grote pophit te worden. Het is net zo opzwepend, aanstekelijk en zomers als Bailando. Het is fijn te zien dat Enrique minder bezig is met geforceerd hippe samenwerkingen (Pitbull enzo), en gewoon weer de muziek maakt die echt bij hem past. Hij heeft wel een Pitbull-samenwerking uitgebracht maar die doet het toch een stuk minder.

#89 Lil Uzi Vert - You Was Right

Een week na zijn eerste hit scoort Lil Uzi Vert alweer zijn tweede hit. Dat doet ie over een beat van Metro Boomin', een producer die ook voor een groot deel verantwoordelijk is voor het succes van Future. Het doet ook wel wat denken aan Future, maar dan iets lomer en minder expressief. En een stuk minder hedonistisch: Lil Uzi Vert geeft zowaar toe dat hij totaal fout zat door vreemd te gaan. Wat een brave rapper!

#91 Marc E. Bassy (ft. G-Eazy) - You & Me

Ha, een featuring van G-Eazy, die we toevallig ook al op de nieuwe Britney Spears horen (komt volgende week). Het lijkt erop dat G-Eazy de rapper is die we de komende tijd op het gros van de pophits gaan horen als de standaard feature-rapper. In dit geval helpt hij de nog onbekende Marc E. Bassy aan zijn debuuthit. Zijn You & Me is een gezellig reggae-popliedje. Beetje a la Magic! (die van Rude) maar dan minder zeurderig en met minder irritatiefactor. Dat is ook meteen de samenvatting van dit nummer: een lage irritatiefactor. Een vakkundig gescheven popnummer die vooral uitblinkt in veiligheid. Oftewel: binnenkort vast ook bij ons op de radio!

#95 Carlos Vives & Shakira - La Bicicleta

Het lijkt wel vijftien jaar geleden! Niet alleen komen zowel Jennifer Lopez en Enrique Iglesias als Shakira binnen (en volgende week Britney), ook hebbben ze alledrie geen geforceerd hippe single uitgebracht maar blijven ze vrij dicht bij hun roots (vooral Enrique en Shakira). Normaal scoren dit soort nummers alleen in de Latin Charts van de Billboard, charts waar de mede-Colombiaan Carlos Vives op bekend terrein is. De Hot 100 is echter nieuw terrein voor hem, ondanks zijn lange carrière.

De zanger en zangeres hebben met dit nummer hun best gedaan om de muziek uit hun thuisland eer aan te doen, en verschillende typisch Colombiaanse muziekgenres fe combineren. Het heeft wat reggaeton in zich (vooral de beat), wat heden ten dage enorm populair is), maar ook wat cumbia en vallenato. Volgens de kenners hebben ze de Colombiaanse cultuur best goed weergegeven dus dat nemen we dan maar aan. Het komt in ieder geval een stuk oprechter over dan het door Sia geschreven Try Everything dat Shakira eerder dit jaar uitbracht. Al vind ik het wel erg lelijkhoe haar stem hier bewerkt is.

#97 Zara Larsson - Lush Life

Voor ons is dit inmiddels al haast een oud nummer en was het september vorig jaar de kennismaking met Zara Larsson. Zowel in Engeland als in Amerika leerden ze het Zweedse meisje echter kennen met Never Forget You. Die kwam in Amerika tot 13 maar deze opvolger leek aanvankelijk te floppen. Het blééf maar hangen in de bubbling under en leek op een gegeven moment wel op weg naar de uitgang. Op een Amerikaans forum waar de bubbling under wekelijks wordt geplaatst waren een aantal users daar zeer gefrustreerd over, haha.

Ik moet zeggen: aanvankelijk vond ik het maar een flauw liedje, maar toch, die beat os best lekker. Hef heeft wel een fijne groove met die 80s-synthesizers en die handclaps. En er gebeurt genoeg in de beat om het boeiend te houden. Het liedje zelf is natuurlijk verdomd catchy, maar vind ik verder niet zo boeiend. Ik ben benieuwd of het na die eeuwigheid in de bubbling under nog potten weet te breken in de Hot 109 of dat het zijn piek alweer voorbij is. Ik denk dat het nummer in Amerika nunwel een tweede leven kan krijgen en richting de top 10 kan gaan.

#99 Galantis - No Money

En nog zo'n nummer dat lang in de bubbling under stond, maar niet zo lang als Lush Life. Blijkbaar hebben typische Europese hits wat tijd nodig in Amerika. Wij denken bij Galantis trouwens ook meteen aan Runaway maar dat nummer heeft niks gedaan in Amerika (althans, weer die beruchte bubbling under) waardoor No Money wellicht wat frisser klinkt. Voor mij voelt het namelijk wel wat als een herhalingsoefening. Het grappige is dat het ingezongen door het zoontje van een bevriende muzikant en dat het eigenlijk een anti-pestlied is. Zijn lunchgeld zou regelmatig gestolen worden door klasgenoten maar in dit nummer stelt hij zich assertief op en laat ie het niet meer gebeuren. Of iets in die trant. Geen idee of het op de werkelijkheid gebaseerd is overigens.

Overigens geschreven door ene Digital Farm Animals. Wie? Het is de alias van ene Nicholas Gale die ook achter Dua Lipa's Be the One zat en steeds vaker opduikt in de wereld der hits. Die man lijkt de laatste tijd de gouden touch te hebben!

Re-entries

#100 Kanye West - Father Stretch My Hands Pt. 1

Megastijgers

35 --> 20 Shawn Mendes - Treat You Better
56 --> 34 DJ Khaled (ft. Jay Z & Future) - I Got the Keys
48 --> 35 Charlie Puth (ft. Selena Gomez) - We Don't Talk Anymore
64 --> 43 ScHoolboy Q (ft. Kanye West) - THat Part
60 --> 50 gnash (ft. Olivia O'Brien) - I Hate U, I Love U
67 --> 55 OneRepublic - Wherever I Go
74 --> 64 Wale - My PYT
84 --> 69 Tory Lanez - Luv
89 --> 74 Lil Uzi Vert - Money Longer
98 --> 79 French Montana (ft. Kodak Black) - Lockjaw
94 --> 82 Ben Rector - Brand New

Langstgenoteerde: #25 Twenty One Pilots - Stressed Out (43 weken)

Volgende week: de strijd tussen Britney en Katy! Stay tuned. ?

Zit op het puntje van m'n stoel. Britney heeft naar mijn mening de betere track maar is natuurlijk wel een beetje een has-been...

Geen van beide nummers gehoord, maar ik weet wel naar wie ik liever kijk

Official UK Charts - binnenkomers 22 juli

#25 Katy Perry - Rise

In Engeland heeft Katy het in ieder geval ruim gewonnen van Britney. Maar van de strijd tussen de twee wordt ook vooral een ding gemaakt in Amerika, waar beide artiesten ook nóg groter zijn dan in Engeland. In Engeland komen beide nummers zelfs verrassend laag binnen, misschien waren ze nog niet lang genoeg uit?

Rise is overigens de NBC-theme song van de Olympische Spelen deze zomer in Rio de Janeiro. De Amerikaanse tv-zender NBC Sports zal het nummer veel gebruiken bij het verslaan van de Spelen. En zo wordt het dus haast automatisch een hit.

Er is ook een poging gedaan om de grootsheid van de sporters weer te geven in de muziek. Het nummer is ook bedoeld om mensen samen te brengen, een oproep tot eenheid. Eigenlijk is het ergens wel vergelijkbaar met Roar, de leadsingle van Teenage Dream en ook een verrassend mid-tempo nummer. Electropop meets powerballad, ergens daar tussenin gaat Katy zitten. Maar eerlijk is eerlijk: ik vond Roar een veel beter liedje en Rise niet zo memorabel.

#28 5 Seconds of Summer - Girls Talk Boys

In de categorie 'scoort goed in de buitenlandse hitlijsten maar niet in die van Nederland' hebben we de boyband 5 Seconds of Summer. In 2014 scoorden ze in Engeland drie top 10-hits op rij. Sindsdien zijn ze iets minder commercieel en iets meer pop-punk geworden, maar dat geldt niet voor Girls Talk Boys. Het hoort bij de soundtrack van de nieuwe Ghostbusters-film, het derde deel in een serie die verder echt jaren '80 ademt. Het eerste deel uit 1984 is nog altijd erg bekend en bracht ook de grote gelijknamige hit van Ray Parker, Jr. voor. Dat nummer is op de nieuwe soundtrack overigens gecoverd door de merkwaardige combinatie van Fall Out Boy en Missy Elliott.

Maar die is niet binnengekomen. Het is Girls Talk Boys dat de grote hit van de derde Ghostbusters-film kan worden. Het leuke is dat ze de 80s-vibe te pakken wisten te krijgen ondanks dat de jongens geboren zijn rond 1995. Het voelt tegelijkertijd wel als een boybandliedje, een catchy rocknummer en een 80s pop-liedje, en het kan zomaar hun doorbraak in Nederland gaan betekenen.

#38 Snakehips (ft. Zayn) - Cruel

Terwijl de muziek van de andere One Direction-leden nog altijd op zich laat wachten doet Zayn Malik precies wat hij moet doen; na een sterk debuut met Pillowtalk werkt hij nu samen met een uitermate hip producersduo. Ze scoorden recentelijk een top 10-hit met All My Friends en nu is er de tweede hit voor Snakehips. En ook dit nummer is weer erg vernuftig geproduceerd en klinkt erg fris en hedendaags. Ze vermengen wat R&B met een dosis subtiele en dynamische elektronica, gooien er nog een vleugje EDM bij, terwijl Zayn zorgt voor het pakkende popliedje en de fraaie vocalen, en een 2016-hit is geboren. Leuke producers, die Snakehips!

#42 Britney Spears (ft. G-Eazy) - Make Me..

Helaas, Britney debuteert in Engeland net niet in de top 40. Maar dat is nog maar de eerste week, en ik heb het gevoel dat dit een groeier gaat worden. De voornaamste reden dat Britney passé is, is naar mijn idee dat ze een reeks zeer matige singles achter de rug heeft, met uiteindelijk wat geforceerde pogingen tot hitsucces als Pretty Girls met Iggy Azalea. Dat werkte niet. Gelukkig voelt Make Me.. juist niet geforceerd, en past dit nummer bovendien helemaal bij Britney. De sfeer in het nummer is spannend, zowel en sensueel, iets dat we goed van haar kennen. De enige geforceerde poging tot hitsucces zou je als kniesoor nog kunnen vinden in het rekruteren van G-Eazy maar hij past prima op het nummer.

En wat betreft die strijd tussen Katy en Britney: Katy heeft weliswaar de eerste slag uitgedeeld, maar Britney heeft in dit geval echt een goed liedje. Ik heb nogal het gevoel dat zij er uiteindelijk met de grootste hit vandoor gaat. Men is natuurlijk de interesse in Britney verloren, en veel mensen zullen het niet meteen checken, maar als de radio het goed oppikt, kan het zoals gezegd dus nog flink gaan stijgen in de charts,

Re-entries

#94 Usher - Crash
#99 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
#100 Jess Glynne - Hold My Hand

Megastijgers

40 --> 29 Christine and the Queens - Tilted
47 --> 35 M.O. - Who Do You Think Of
75 --> 60 Bob Marley (ft. LVNDSCAPE & Bolier) - Is This Love (Remix)
99 --> 87 The Weeknd - Can't Feel My Face

Langstgenoteerde: #84 The Killers - Mr. Brightside (130 weken)

GrafGantz schreef:
Geen van beide nummers gehoord, maar ik weet wel naar wie ik liever kijk

Vertel! ?

Helaas voor jou zijn er van beide nummers nog geen clips waarin de dames zelf te zien zijn.

Het begint met de K en eindigt op aty. Je mag 3x raden.

Arrie schreef:

#38 Snakehips (ft. Zayn) - Cruel

Terwijl de muziek van de andere One Direction-leden nog altijd op zich laat wachten doet Zayn Malik precies wat hij moet doen; na een sterk debuut met Pillowtalk werkt hij nu samen met een uitermate hip producersduo. Ze scoorden recentelijk een top 10-hit met All My Friends en nu is er de tweede hit voor Snakehips. En ook dit nummer is weer erg vernuftig geproduceerd en klinkt erg fris en hedendaags. Ze vermengen wat R&B met een dosis subtiele en dynamische elektronica, gooien er nog een vleugje EDM bij, terwijl Zayn zorgt voor het pakkende popliedje en de fraaie vocalen, en een 2016-hit is geboren. Leuke producers, die Snakehips!

Mijn favoriete producers om te volgen momenteel. Zag onlangs 1 helft weer live (de andere helft zat ziek thuis schijnt) en dat was weer één groot feest. Al bekend met de All My Friends EP? Staan naast de bekende hit ook 3 andere heerlijke tracks op met o.a. Tory Lanez en Anderson .Paak

Ik ken alleen dat nummer met Anderson .Paak. Fijne single, maar dat is logisch; alles wat Anderson .Paak aanraakt verrandert in goud. ?

Billboard Hot 100 - binnenkomers 26 juli

#11 Katy Perry - Rise

Ook in Amerika heeft Katy de strijd tussen haar en Britney gewonnen, al was het hier wel spannender. Beide nummers hebben het in de VS een stuk beter gedaan dan in Engeland. Rise debuteert zelfs net niet in de top 10, wat ook niet vreemd is als je bedenkt wat een flinke reeks aan nummer 1-hits ze daar heeft. Bovendien is Rise de themasong van de Olympische Spelen op de tv-zender NBC Sports, en dat is een Amerikaanse zender.

Net als Roar ervaar ik Rise als een nummer dat je niet meteen bij de eerste luisterbeurt grijpt, het is geen catchy en gezellig popliedje zoals ze er ook veel heeft, maar ik kan het nummer ondertussen wel waarderen. Het trage tempo en de elektronica zorgen wel voor een spannende sfeer, uiteindelijk terechtkomend in een groots refrein waarin het heroïsche aspect van de Olympische sporters recht wordt gedaan. Het past ook heel goed bij de sportbeelden in de clip.

#17 Britney Spears (ft. G-Eazy) - Make Me..

Britney heeft de eerste slag dus verloren, maar de zeventiende plaats is helemaal geen slechte binnenkomst! Vooral aangezien veel mensen niet echt meer uitkeken naar een nieuwe Britney Spears-single. Het is ook hoger dan dat Pretty Girls is gekomen, de vorige single met Iggy Azalea waar toch ook wel een hoop om te doen was (maar uiteindelijk is geflopt). Pretty Girls was zo'n single die hoog binnenkwam en meteen weer instortte, iets wat normaal alleen in Engeland gebeurt. Van Make Me.. verwacht ik echter dat ie minder gaat instorten of zich in ieder dan weer gaat herpakken. Een fijne zwoele sfeer, niet heel catchy maar melodieus wel erg prettig, een hedendaags klinkende productie zonder geforceerd over te komen, en toch klinkt het nummer heel erg Britney. Knappe comeback die ik niet aan had zien komen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de clip.

#47 Miranda Lambert - Vice

Miranda Lambert is één van de vaste waarden in de Amerikaanse country-scene en samen met Carrie Underwood één van de 'leading women' daarin. Ze scoort al ruim tien jaar hits, maar nu waagt ze zich toch ook eens aan wat elektronica. Een klein beetje maar, maar het geeft wel net dat onderscheidende geluid aan een verder prettig laidback liedje. Het liedje zelf is niet heel bijzonder maar de sound is wel prettig en tenminste niet zo doorsnee. En voor zo'n afwijkend countryliedje komt ze verrassend hoog binnen, of juist daarom?

#68 Girls Talk Boys - Girls Talk Boys

De nieuwe Ghostbusters-film doet het in Amerika best goed, en dan is het niet vreemd dat deze single van de sountrack binnenkomt. De cover van het oorspronkkelijke Ghostbusters-nummer door Fall Out Boy en Missy Elliott is echter niet binnengekomen, valt vermoedelijk niet zo in de smaak? Ik heb hem zelf nog niet gehoord. Dat Girls Talk Boys aanslaat verbaast me echter niets. Lekker opzwepende feelgood-rock (ondanks dat het in mineur is) die de 80s-sfeer van de originele Ghostbusters goed weet te benaderen.

#81 Lukas Graham - Mama Said

De tweede hit voor Lukas Graham en daarmee vast de succesvolste Denen sinds Aqua. Maar het kan zijn dat ik iemand vergeet. Aqua had drie hits in Amerika, Lukas Graham scoort nu hun tweede. De eerste hit, 7 Years, bereikte nét niet de eerste plaats, en daarmee evenaarden ze de tweede plaats van hun landgenoot Jørgen Ingmann in 1961 (die deed het met een cover van Apache).

Hoe dan ook, Mama Said verwijst op speelse manier naar It's the Hard Knock Life uit Annie. Ook in Mama Said zit een kinderkoortje en die zingen iets dat sterk doet denken aan It's the Hard Knock Life zonder dat het letterlijk gekopieerd is. Dat kennen de Amerikanen natuurlijk wel, als ze het niet van Annie kennen, kennen ze hef wel van Jay Z. Dus dat is een leuke herkenning. Het past ook in het nummer waarin de zanger het heeft over zijn jeugd waarin ze het niet al te breed hadden. Zijn moeder benadrukte hem dat het helemaal niet erg was dat hij wat minder dan zijn klasgenoten had, en Lukas zelf werd vastberaden om het later te gaan maken. En dat is hem gelukt, met verve. Het is een braaf pop/rock-liedje met wat meer tempo dan 7 Years. Gezellig voor op de radio, meer niet.

#84 Demi Lovato - Body Say

Ik heb het idee dat Demi elk jaar wel een aardig grote hit weet te scoren in Amerika, zonder echt een top 10-hit te scoren (vorig jaar Confident en Cool for the Summer, daarvoor Neon Lights, en daarvoor Heart Attack). Maar ze is ondertussen wel één van de grotere popsterren daarzo, en is voor velen een rolmodel. Ze werd bekend door haar acteerwerk bij Disney-series maar ondertussen is ze volwassen, net als Miley Cyrus en Selena Gomez, en zingt ze ook over volwassenere zaken. Met Body Say heeft ze haar meest sensuele single tot nog toe gemaakt. Maar ook stelt ze zich in dit nummer weer op als een krachtige, zelfverzekerde vrouw die weet wat ze wil. Een prima popliedje, al lukt het me persoonlijk nooit om écht enthousiast over Lovato te worden.

#89 French Montana (ft. Drake) - No Shopping

En ja hoor, Drake heeft er weer een hitnotering bij en komt qua aantal nu weer eentje dichter bij nummer 2 Lil Wayne. Ditmaal als featuring bij French Montana, en samen rappen ze weer heel hedonistisch over drank en feesten. Dat is nou eenmaal het leven van veel hedendaagse rappers. No Shopping is ook typisch een nummer dat het prima zal doen in de clubs. De beat doet namelijk denken aan de beats van Metro Boomin', de sterproducer die veel voor Future produceert. Die heeft hier echter niets mee te maken, maar dat doet niets af aan de kwaliteit. Ik moet zeggen: Drake heeft een stem die je moet liggen, maar ik vind hem hier best lekker rappen. Gewoon lekker pretentieloze feest-hiphop dus. Maar hiphop is ooit ook begonnen als feestmuziek.

#90 Jason Aldean - A Little More Summertime (niet op YouTube of Spotify maar hier is wel een liveversie)

Jason Aldean is zo'n countryzanger die letterlijk met élke single de Hot 100 haalt. Nou, vooruit, van zijn bijna dertig singles is er eentje geweest die in de bubbling under is blijven steken. Jason Aldean heeft zelfs één keer de top 10 gehaald, iets dat countryzangers niet voor elkaar krijgen. Hij schrijft overigens niet eens zijn eigen liedjes, dus het is echt een popster van de country. A Little More Summertime is alleen nog beschikbaar als betaalbare download via iTunes, maar wordt dan blijkbaar al genoeg aangeschaft om de lijst te halen. Het is eigenlijk typisch Aldean: country met een vleugje rock. Dat is precies wat de fans willen horen, en dat doet het dus altijd goed.

#96 Dae Dae - Wat U Mean (Aye Aye Aye)

Met zijn negentien jaren is hij één van de jongere opkomende rappers van nu. Hij scoort met Wat U Mean zijn eerste hits. Het is zo'n soort hiphophitje waar dansroutines op uit worden gevoerd, à la Watch Me (Whip/Nae Nae) en Hit the Quan. Al hoort er geen specifiek dansje bij. Er is een Uber chauffeur die viral is gegaan door te dansen op dit nummer. Hij rapt trouwens 'I got a family to feed', wat wellicht een wat opvallende tekst is voor een knul van negentien, maar het schijnt dat ie een stuk of zeven kinderen heeft. Zeker altijd gespijbeld en zodoende nooit seksuele voorlichting over anticonceptie gehad...
Geen hoogstaand nummer, maar catchy en dansbaar, en zodoende kan dit in Amerika makkelijk een grote hit worden (maar daarbuiten niet).

#97 Rihanna - Sex With Me

Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk waarom deze bonustrack van Rihanna's meest recente album Anti nu ineens binnenkomt. Het is geen single en de deluxe edition van Anti kwam al vrijwel tegelijk met het oorspronkelijke album uit. Het is echter wel een lekker nummer, waarbij ze hiphop en R&B combineert met dromerige melodieën. En ze heel expliciet over seks zingt, maar dat moet wat mij betreft gewoon kunnen. Seks met RiRi is blijkbaar helemaal fantastisch, nou, ik hou me aanbevolen. ? (grapje hoor, mocht mijn vriendin meelezen!)

Re-entries

#98 PARTYNEXTDOOR (ft. Drake) - Come and See Me

Megastijgers

50 --> 35 Gnash (ft. Olivia O'Brien) - I Hate U, I Love U
59 --> 48 Dan + Shay - From the Ground Up
88 --> 71 Kanye West - Famous
91 --> 80 Marc E. Bassy (ft. G-Eazy) - You & Me

Langstgenoteerde: #29 Twenty One Pilots - Stressed Out (44 weken)

Gast
geplaatst: vandaag om 03:42 uur

geplaatst: vandaag om 03:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.