MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
dazzler schreef:
Even een vraagje tussendoor voor de kenners.
Ik ben op zoek naar gedetailleerde wekelijkse hitlijsten van Australië voor 1986 en 1987.
Het gekke is dat ik van de jaren ervoor en erna lijsten kan vinden op het net, maar die twee jaren niet.
Heeft iemand een link?
Hoe staat het hier inmiddels mee, dazzler?

Marzipaintree schreef:
Hoe staat het hier inmiddels mee, dazzler?

Nog niet gevonden.

Wel van de jaaroverzichten maar ik denk dat je per week zoekt.

Top 100 Singles: AMR Top Singles of 1986 - top100singles.blogspot.de

Top 100 Singles: AMR Top Singles of 1987 - top100singles.blogspot.de

http://static.rateyourmusic.com/lk/l/w/9e415fd045c8fc8649a4e81b397936df/3173468.jpg

misschien hier al weet ik niet precies hoe je moet zoeken, hier in ieder geval die van deze week enkel dan in 1986. Ik neem aan dat de andere weken ergens ook zullen staan.
http://www.worldcharts.co.uk/archives/australia/aus85.htm

en heb je de nodige weeklijsten van 1987 kan je steeds verder klikken naar een volgende week

Australian Top 50 Singles - ARIA Chart - Week ending 02 August 1987 - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Op google books (zie hier) staat wekelijks de Australische hitparade, zo rond pagina 70-80 van heel 1986. In mijn voorbeeldnummer van 27 september 1986 op pagina 72. 1987 ontbreekt nog behalve het belangrijke december nummer.
Ze stonden er volgens mij eerder dit jaar nog niet op, maar ze zijn ze aan het scannen dus wellicht dat later dit jaar 1987 er ook op staat.
Voor mij trouwens een heerlijke muziekbron dit, dazzler.

Kijk, een Top 40 video-rental

Marzipaintree schreef:
Ze stonden er volgens mij eerder dit jaar nog niet op, maar ze zijn ze aan het scannen dus wellicht dat later dit jaar 1987 er ook op staat.
Voor mij trouwens een heerlijke muziekbron dit, dazzler.

dankjewel

Arrie schreef:

#97 Rihanna - Sex With Me

Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk waarom deze bonustrack van Rihanna's meest recente album Anti nu ineens binnenkomt. Het is geen single en de deluxe edition van Anti kwam al vrijwel tegelijk met het oorspronkelijke album uit. Het is echter wel een lekker nummer, waarbij ze hiphop en R&B combineert met dromerige melodieën. En ze heel expliciet over seks zingt, maar dat moet wat mij betreft gewoon kunnen. Seks met RiRi is blijkbaar helemaal fantastisch, nou, ik hou me aanbevolen. ? (grapje hoor, mocht mijn vriendin meelezen!)

Het is opgepakt door urban radio stations dus ik denk dat het daar wat mee te maken heeft.

Arrie schreef:

#89 French Montana (ft. Drake) - No Shopping

En ja hoor, Drake heeft er weer een hitnotering bij en komt qua aantal nu weer eentje dichter bij nummer 2 Lil Wayne.

Leuk weetje: Drake staat al sinds zijn debuut (23 mei 2009) onafgebroken in de Hot 100 singles lijst ??.

Wow, bizar, waar heb je dat weetje vandaan als ik vragen mag?

Van het ATRL forum. Op dit forum zijn hier ook dagelijks updates te vinden over de US Airplay, Spotify en iTunes charts, en natuurlijk de Hot 100 zelf. Gek genoeg vind ik de Airplay Chart juist het meest interessant om bij te houden.

Ik zie trouwens dat Britney ondertussen in de wereldwijde Spotify top 100 staat... en Katy niet! Dat verbaast me eerlijk gezegd niet zo.

Oh, en leuk om te vermelden is dat Sia haar eerste nummer 1-hit in Amerika te pakken heeft met Cheap Thrills. Nou, vooruit, haar tweede als je Rihanna's Diamonds meerekent.

Wel jammer dat dan weer met Cheap Trills moet zijn. Had wat mij betreft Elastic Heart mogen zijn

Official UK Charts - binnenkomers 29 juli

#1 Major Lazer (ft. Justin Bieber & MØ) - Cold Water

Het is wel interessant om naar de ontwikkeling te kijken. De groep, aanvankelijk nog een samenwerking tussen Diplo en Switch, was al meteen zwaar beïnvloed door dancehall en reggaeton, en werkte veel samen met artiesten uit die genres. Dat was toen, zo eind jaren '00 echter nog niet groot bij het mainstream publiek. Major Lazer heeft door hun groeiende populariteit die sound ook steeds meer mainstream gekregen. Run the World van Beyoncé heeft meegeholpen (was eigenlijk een Major Lazer-nummer met haar zang eroverheen). En ondertussen is er een heuse dancehall/reggaeton/bubbling-revival bij het grote publiek, wat naar mijn idee zeker voor een deel te danken is aan Major Lazer.

Maar tegelijkertijd is Major Lazer zelf ook steeds meer mainstream en poppy geworden qua sound. Lean On van vorig jaar was nog maar heel weinig dancehall en heel erg pop, en die ontwikkeling wordt doorgezet met Cold Water. Het levert ze immers geen windeieren op. Een gitaarriedeltje van Ed Sheeran, zang van Justin Bieber en MØ, het zit behoorlijk ver af van de vroege Major Lazer. Het lijkt wel alsof ze een zo radiovriendelijk liedje hebben proberen te maken. Dat is zeker gelukt, wat deze binnenkomst op de eerste plaats wel bewijst.

#70 Tieks (ft. Dan Harkna) - Sunshine

Tieks is de alias van Mark Tieku, een Britse house-producer die bevriend is met Duke Dumont en in het verleden meer oo de achtergrond van de muziekscene aanwezig was. Zo schreef hij mee aan nummer van Ed Sheeran en Florence + the Machine. Waarschijnlijk om rond te komen, want als ik een interview lees begrijp ik dat hij toch het liefste danceplaatjes maakt. Daar heeft hij meer ruimte voor sinds zijn bescheiden doorbraak van twee jaar terug, toen Sing That Song een klein hitje werd. Met Sunshine scoort hij zijn tweede hit. Het ligt inderdaad wel in het verlengde van Duke Dumont, al doet het me meer denken aan The Magician. Lekker danceplaatje dat vermoedelijk toch geen echte potten gaat breken in de charts.

#97 Martin Solveig (ft. Tkay Maida) - Do It Right

Nog een danceproducer, maar dan één wiens doorbraak al een stuk langer geleden is. In 2003 maakte hij al naam met een remix van het fantastische Madan van Salif Keita, een jaar later scoorde hij een eigen hit met Rocking Music. Na nog een laar singles raakte hij buiten beeld, om in 2010 keihard terug te slaan met het welbekende Hello (in Nederland een nummer 1-hit). Na een paar singles die er wel heel erg op leken raakte hij alweer buiten beeld om vorig jaar terug toch weer een enorme hit te scoren met Intoxicated. Om ook die hit weer op te volgen met singles die er wel heel erg op lijken. Want deze single en de vorige (+1) doen wel opvallend veel denken aan Intoxicated, met net wat andere vocalen. Raakt hij nu weer buiten beeld om over vijf jaar weer op te duiken? Want Do It Right komt wel heel laag binnen in de lijst...

Re-entries

#80 Birdy - Wings
#85 Justin Bieber - Company
#93 Sigala (ft. Imani & DJ Fresh) - Say You Do

Megastijgers

35 --> 25 M.O. - Who Do You Think Of
55 --> 32 Anne-Marie - Alarm
45 --> 34 Twenty One Pilots - Heathens
60 --> 43 Bob Marley (ft. LVNDSCAPE & Bolier) - Is This Love (Remix)
62 --> 46 Fifth Harmony (ft. Fettty Wap) - All in My Head (Flex)
94 --> 63 Usher - Crash
90 --> 77 Sia - Chandelier
98 --> 78 Years & Years - Desire

Langstgenoteerde: #86 The Killers - Mr. Brightside (131 weken)

One Dance na 15 weken dan toch van de eerste plaats gestoten. Het record van Wet Wet Wet verbreken is uiteindelijk dus niet gelukt, maar een imposante run was het zeker.

De nieuwe nummer 1 moet ik nog beluisteren, maar Lean On vond ik alvast een verrassend fijn liedje (en werd één van de hits van de Roemenië-reis dat Johnny Marr en mezelf met een paar vrienden maakten verleden jaar #neverforget) en Justin Bieber is ook best fijn bezig de laatste tijd, dus ik ben benieuwd!

ArthurDZ schreef:
One Dance na 15 weken dan toch van de eerste plaats gestoten. Het record van Wet Wet Wet verbreken is uiteindelijk dus niet gelukt, maar een imposante run was het zeker.

De nieuwe nummer 1 moet ik nog beluisteren, maar Lean On vond ik alvast een verrassend fijn liedje (en werd één van de hits van de Roemenië-reis dat Johnny Marr en mezelf met een paar vrienden maakten verleden jaar #neverforget) en Justin Bieber is ook best fijn bezig de laatste tijd, dus ik ben benieuwd!

Lean On is uitgegroeid tot één van mijn favoriete top 40-hits ooit, en Justin Bieber (en MØ) kan ik ook zeker waarderen, maar ik vind Cold Water eigenlijk wat te vlak en te makkelijk.

Arrie schreef:
(quote)

Lean On is uitgegroeid tot één van mijn favoriete top 40-hits ooit, en Justin Bieber (en MØ) kan ik ook zeker waarderen, maar ik vind Cold Water eigenlijk wat te vlak en te makkelijk.

Heb ondertussen mijn eerste luisterbeurt achter de rug en inderdaad: erg vlak, beetje saai zelfs.

En dat haalt dan nummer 1, terwijl een superieur liedje als Frankie Sinatra de top 100 zelfs niet haalt (nee, ik ben er nog steeds niet helemaal over )

Wat is die nieuwe van Fergie trouwens een groeier zeg. Zelfs het 'Jessie J' stuk valt bij mij nu goed. Daarnaast ook echt heerlijk geproduceerd door Polow da Don. Hoor hoe die drums invallen bij het JessieJ stuk. Genieten met een goede koptelefoon op

Billboard Hot 100 - binnenkomers 2 augustus

#2 Major Lazer (ft. Justin Bieber & MØ) - Cold Water

In Amerika weer Major Lazer nét niet op 1 binnen te komen. Sia weet ze nog voor te blijven, een knappe prestatie! Aan de andere kant: in Amerika is Major Lazer relatief net wat minder groot dan in Europa; Lean On werd er weliswaar een enorme hit, maar Powerful en Light It Up scoorden stukken minder. Dat Justin Bieber meedoet helpt natuurlijk wél weer mee. Eigenlijk lijkt Diplo hetzelfde gedaan te hebben als hij Where Are Ü Now; een ingetogen Bieber-ballad wordt omgetoverd tot tegelijkertijd een lekker vrolijke radioplaat en een dansbaar nummer voor in de clubs. Het is best een aardig liedje maar voor Major Lazer-begrippen nogal plat geproduceerd. Ik verwacht dat dit niet zo'n klassieker als Lean On wordt.

#46 Desiigner - Tiimmy Turner

Eën van de opmerkelijkste debuutsingles van dit jaar en zeker één van de meest opmerkelijke Amerikaanse nummer 1-hits was toch wel Panda. Een lichte Future-imitatie, maar dan opzwepender en door een jonge, hyperactieve gast die merkwaardige geluiden door het nummer heen maakt (RRRRRAH!). Het voelde nogal als een gimmick-hit, eentje waarmee hij zelfs in niet-hiphop-land Nederland de charts wist te halen, maar gimmick-hits zijn vaak ook one hit wonders. Dus wat ging er van deze jongen worden?

Panda is trouwens ook wel één van de meest polariserende nummer van het jaar. Je hebt mensen die het grappig vinden, maar ook heel veel die het of erg gaaf of belachelijk slecht vinden.

Ik denk dat iedereen, vriend en vijand, toch wel verrast zal zijn door de opvolger: Tiimmy Turner, en niet eens zozeer doordat ie naar de kinderserie Fairly OddParents verwijst. Het nummer voelt veel minder als een gimmick. Het is een serieus nummer met een melancholische ondertoon (jawel!) waarbij Desiigner over zijn moeilijke jeugd rapt. In de derde persoon, want hij was dus die Timmy Turner. Naar mijn mening is het echt ontzettend sterk geproduceerd, klinkt Desiigners stem in dit nummer veel beter dan in Panda en weet Desiigner tot mijn grote verbazing zowaar emotie over te brengen in dit nummer. Het mooiste vind ik hoe er aan het eind een wending in de beat is, waardoor de donkere melancholische ondertoon verandert in een positieve, hoopvolle ondertoon. Het moment dat zijn leven weer de goede kant op gaat?

#67 Skrillex & Rick Ross - Purple Lamborghini

De oldschool Skrillex-fans zullen blij zijn, want op Purple Lamborghini gaat hij weer terug naar zijn ouude stijl. Er zullen immers ongetwijfeld mensen zijn die hem een enorme sell-out vinden door het producueren van popliedje voor Justin Bieber. Het verschil met het oude werk: er rapt iemand overheen. Met rappers heeft ie nog noet veel samengewerkt, maar het werk best goed! Mijn stijl is het niet echt als ik eerlijk ben, ik hou niet zo van bombastische hiphop-producties. Verder is het weer een lekker lompe en weinig subtiele dubstepplaat, waar hij zowaar zijn hoogste solonotering mee scoort in Amerika, los van zijn samenwerking met Diplo.

#72 Jacob Sartorius - Hit or Miss

Van Purple Lamborghini is het wel een geinig overgang naar Jacob Sartorius, hét idol, van twaalfjarige meisjes. Hij spreekt datzelfde publiek aan als Justin Bieber ten tijde van Baby deed, misschien zelfs nog iets jonger. Tsja, kindermuziek is er natuurlijk ook altijd wel, en ik vind dat dat ook wel een plaatsje in de charts verdient als het massaal gedraaid wordt binnen die doelgroep. De hitlijsten horen de bevolking van het betreffende land te vertegenwoordigen, en daar horen kinderen ook bij. Los daarvan is het aan de ene kant wel een catchy popliedje, maar vind ik het toch niet echt lekker in het gehoor liggen. Sartorius rapt op dit nummer, maar ik vind zijn stem daar niet zo geschikt voor. Mocht deze gast echt een grote hit gaan scoren, dan zal ie wel de nieuwe zondebok van het internet worden, dus hopen voor hem dat het bij kleine hitjes blijft en vooral bekendheid onder zijn doelgroep.

#81 Gucci Mane & Drake - Back on Road

Wat is een betere manier om terug te keren in de hitlijsten, nadat je twee jaar in de cel hebt gezeten, dan met een refrein van Drake? Die hiermee wéér een extra notering heeft, die gaat hard! Hoe dan ook, rappers rappen vaak van alles over criminaliteit enzo, maar Gucci Mane is een rapper waarvan ook daadwerkelijk bekend is dat hij iemand heeft neergeschoten. Dat was zelfverdediging dus daar is ie niet zwaar voor gestraft, maar als hij later weer doodleuk geladen geweren in zijn bezit heeft, met nog wat andere strafbare feiten, dan moet ie toch twee jaar de cel in. Daar is ie overigens gewoon doorgegaan met muziek maken, en hij heeft ook aardig geld verdiend terwijl ie in de cel zit. Maar nu is ie er uit, en kan hij zich weer echt 100% focussen op de muziek en hij lijkt ook meer gefocust.

Hij is meteen aan de slag gegaan na zijn vrijlating waardoor hij alweer een nieuw album heeft afgeleverd. En die slaat meteen goed aan, met meteen twee hitnoteringen in Amerika. Het is nog altijd de trap-hiphop waar hij mee doorbrak, en Gucci is nog altijd geen geweldige rapper, maar het resultaat is verrassend degelijk.

#88 Lil Yachty - 1 Night

Lil Yachty is ook een rapper die ietwat door trapmuziek is beïnvloed, maar staat zo ongeveer haaks op Gucci Mane. Lil Yachty is een jongen van achttien, die dit nummer nog in zijn middelbare schooltijd maakte. Hij lijkt de laatste rapper te zijn die iemand neerschiet, vooral als je hem hoort rappen op de vrolijke hit Broccoli van D.R.A.M. One Night is anders, heel dromerig, en eigenlijk ook niet vergelijkbaar met alle hiphop die tot nog toe in de Amerikaanse charts heeft gestaan. Als je de clip erbij ziet, lijkt het één grote grap. En dat lijkt me ook zeker het geval bij de clip, dat zal de jongen zelf heus niet serieus bedoeld hebben. Maar na het nummer meerdere keren zonder clip beluisterd te hebben, begint het wat meer op zijn plaats te vallen. Het is een unieke stijl die 'cloud rap' heet, en eigenlijk een soort heel trage en zweverige vorm van trap-hiphop is. Echt een merkwaardig nummer, ik kijk er toch wel van op dat het een hit wordt.

#89 Gucci Mane (ft. Kanye West) - P**** Print

Nou, wat is een betere manier om terug te komen in de hitlijsten dan met een refrein van een Drake? Geen idee, maar een couplet van Kanye West doet het ook altijd goed! En de gave beat van Mike Will Made-It niet te vergeten! De sterretjes in de titel verhullen natuurlijk het woord 'pussy' en een 'pussy print' is als bijv. onderbroekje zo strak zit dat je de pussy er als een afdruk erdoorheen ziet, en hij vergelijkt het veel geld in zijn zakken hebben dat ook voor zo'n soort afdruk zorgt. Het is in ieder geval creatief! Verder bewijst Gucci dat hij, terwijl hij al sinds 2005 in 'de game' is, en er de laatste twee jaar uit was, dat hij nog altijd prima mee kan, en misschien wel beter is geworden. Ik ken hem zelf niet al te goed, ik ken hem vooral als die man die een ijsje op zijn wang heeft laten tatoeëren, maar na wat oudere dingen beluisterd te hebben, vind ik toch dat de rapper verrassend goed bezig is. Ik zou zeggen: ga zo door en laat die wapens lekker liggen.

#91 Kungs vs. Cookin' on 3 Burners - This Girl

Weer een typisch Europees hitje dat de oceaan heeft weten te oversteken. Soms doen typisch Amerikaanse dingen het daar zó goed dat wij het hier ook oppikken (Panda, Watch Me (Whip/Nae Nae), maar andersom gebeurt eigenlijk wel vaker. Maar lang niet alle grote hits van hier weten daar echt aan te slaan en vaak heeft het wel wat tijd nodig. Terwijl wij dan denken dat het heel veilig is en makkelijk in het gehoor ligt. Ik zie het bij This Girl in ieder geval wel gebeuren dat het ook in Amerika naar de top 20 stijgt. Het lijkt me toch echt zo'n onweerstaanbaar liedje. En het zonnetje gaat er meteen van schijnen.

#97 Billy Currington - It Don't Hurt Like I Used To

En onderaan de lijst komen er nog drie countryliedjes binnen. Als eerste Billy Currington, die al meer dan tien jaar lang bijna elk jaar wel één of twee hitjes scoort zonder echt grote hits te scoren. Vorig jaar wilde het niet lukken, dus werd het wel weer eens tijd. Het is binnen het genre ook een degelijk nummer, eentje waarin ik zowaar (ondanks dat het mijn genre niet is) een gepassioneerd muzikant hoor die niet zijn best heeft gedaan om een hit te scoren maar om een goed liedje te schrijven. Met nog wat rockinvloeden erbij. Niet eens zo slecht.

#99 Cole Swindell - Middle of a Memory

Cole Swindell is een wat nieuwere naam, aangezien ik me zijn eerste hit nog kan herinneren. Dat was in 2013, een catchy uptempo liedje genaamd Chillin' dat wel geschreven leek zijn om te scoren. Dat deed het, maar nu hij eenmaal is doorgebroken lijkt Swindell meer zijn eigen ding te doen. Net als zijn vorige single (You Should Be Here) is dit een rustig, emotioneel liedje. En opvallend: net als het liedje hierboven zit hier ook een elektrische gitaarsolo in. Eigenlijk kan ik hier hetzelfde over zeggen: mij doet het niet veel, maar het voelt wel oprecht en is degelijk uitgevoerd. En dat is nog weleens anders in het genre.

#100 Zac Brown Band - Castaway

Drie country-artiesten op rij, maar dit liedje is een stuk minder country. Het heeft de vibe van een exotisch eiland, alsof je je op Hawaii of Barbados bevindt, met een cocktail in je hand, en knappe vrouwen die dansen in korte rokjes. Het nummer geeft me ook enorm het gevoel alsof het ergens anders op lijkt maar ik kan er niet de vinger op leggen. Iemand die het hoort? De country is nog wel een beetje behouden door er een fiddle doorheen te spelen. Die eilandsfeer is trouwens heel bewust gedaan wanf ook de tekst gaat erover. Een lekker zomers nummer waarvan het me niet verbazen als het in Amerika een grote hit wordt. Geinig trouwens, die Zac Brow Band, ze doen de laatste tijd op elke single weer iets heel anders. Gewaagd als country-artiest, dat mag ik wel.

Megastijgers

62 --> 50 Tory Lanez - Luv
79 --> 64 Lil Wayne, Wiz Khalifa & Imagine Dragons (ft. Logic, Ty Dolla $ign & X Ambassadors) - Sucker for Pain
96 --> 84 Dae Dae - Wat U Mean (Aye Aye Aye)

Re-entries

#93 Galantis - No Money
#94 Kanye West - Father Stretch My Hands Pt. 1

Langstgenoteerde: #28 Twenty One Pilots - Stressed Out (45 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 5 augustus

Opvallend!
Meer dan een jaar nadat hij het voor het eerst liet horen in Britain's Got Talent is de Robyn-cover van Calum Scott (Dancing On My Own) alsnog een enorme hit geworden. Het is namelijk langzaam maar zeker, zonder al te grote stappen te nemen, doorgestegen naar de tweede plaats! Maar waarom nu pas? Volgens mij, omdat hij Britain's Got Talent niet had gewonnen, moest ie om contractuele redenen een jaar wachten voor ie het officieel kon uitbrengen. Knap dat ie er na dat jaar alsnog zo mee weet te scoren!

#33 The Chainsmokers (ft. Halsey) - Closer

Het is het afgelopen jaar hard gegaan voor The Chainsmokers. Iets meer dan een jaar geleden bracht het duo Roses uit, en ondertussen zijn ze gewoon een grote naam in de dance-pop. Don't Let Me Down, de vorige single en hun grootste hit, was wat platter (maar niet zo plat als #Selfie) maar Closer voelt dan toch weer iets vernuftiger aan. Hun formule is eigenlijk: we zoeken een zanger/zangeres die een goed liedje kan schrijven en daar gooien we wat dance-invloeden overheen. Net als Kygo enzo, maar dan meer EDM. Ditmaal hebben ze samengewerkt met Halsey van New Americana, met wie ze een liedje geschreven over het weer opzoeken van je ex. En dtmaal, voor het eerst zelfs, zingt één van The Chainsmokers zelf ook. Daaroverheen komt een productie die ditmaal niet heel erg 'dance' is, maar die vederlicht aanvoelt. Eigenlijk gewoon een niet onaardig geproduceerd popliedje. Het is wel duidelijk dat #Selfie een eenmalige grap was.

#52 Martin Garrix & Bebe Rexha - In the Name of Love

Toevallig volgt Martin Garrix nu precies diezelfde Chainsmokers-formule hierboven. Ook hij is een dance-artiest die nu popliedjes met wat dance-invloeden is gaan produceren, en daarvoor heeft hij ook een zangeres opgezocht die goede liedjes kan schrijven. Met drie top 10-hits is hij één van de succesvollere Nederlanders in de Engelse charts, maar hij stond alweer een jaartje droog wat hits betreft. Zijn vorige paar singles deden veel, maar voor In the Name of Love is meer promotie, en die slaat ook al meteen aan. Het doet qua stijl ook wel wat aan Flume denken. Martin Garrix maakt in ieder geval geen lompe dansvloerkrakers meer, maar is wat subtieler gaan produceren.

#65 Lil Wayne, Wiz Khalifa & Imagine Dragons (ft. Ty Dolla $ign, Logic & X Ambassadors) - Sucker for Pain

Een hele rij namen, maar het komt neer op een refrein van Imagine Dragons, waarnaast een zwik rappers een stukje mogen rappen. Lil Wayne & Wiz Khalifa staan als hoofdartiesten omdat die het nummer samen met Imagine Dragons hebben geschreven. De X Ambassadors mogen ten slotte een korte coda verzorgen. Het is van de soundtrack van de film Suicide Squad en de tekst pas daarbij. Ik ben benieuwd of dat ook voor de sfeer geldt, want het nummer heeft een spannend en broeierig sfeertje.

#69 KSI vs. MNDM - Friends with Benefits

KSI is een Engelse YouTube-ster die heel veel mensen vermaakt met grappige filmpjes. Veel dingen over het voetbalspel FIFA, en ook over andere games. Ook rapt ie zo nu en dan, waarbij hij zich vooral ophoudt in de grime-scene. Hij heeft meer dan 14 miljoen abonnees dus als ie iets op YouTube zet, gaat het meteen hard. Dit keer brengt hij een meer dance-georienteerde single uit, vermoedelijk geproduceerd door MNDM. Ik kon niks over MNDM vinden dus ik gok maar dat het de producer is. KSI was nog bang dat het niet zo goed ontvangen zou worden door de EDM-invloeden maar dat bleek mee te vallen. Zelf vind ik het geen hoogvlieger.

#71 Imani Williams (ft. Sigala & Blonde) - Don't Need No Money

We leerden Imani Williams kennen toen ze de meest recente single van Sigala (Say You Do) inzong. Een lekker zomerse drum & bass-poptrack, die een dikke top 10-hit werd in Engeland. Toen was het nog onder alleen haar voornaam, met haar solodebuut is haar achternaam toegevoegd. Wellicht omdat er in veel Europese landen nu ook een hit is van ene Imany. Sigala helpt haar ook op dit nummer weer, en wordt daarbij bijgestaan door producersduo Blonde. En het resultaat is alweer een opzwepend, zomers en dansbaar nummer. Een prima opvolger van Say You Do, gewoon een lekker pretentieloze zomerhit. Die gaat vast nog wel doorstijgen.

#75 Offaiah - Trouble

Er is nog bijzonder weinig over Offaiah bekend en er staat maar één nummer van hem online, maar dat ene nummer gaat wel hard. Het nummer leunt heel zwaard op een sample van Lil Wayne & Charlie Puth - Nothing But Trouble, een nummer van vorig jaar waarvan ik had verwacht dat het in Amerika wel een aardig grote hit zou worden maar het flopte totaal. Offaiah gebruikt het refrein van Charlie Puth voor een naar mijn idee vrij fantasieloze dance-versie dus het is me een raadsel waarom het zo scoort.

#82 Matoma & Becky Hill - False Alarm

Na Kygo, Alan Walker en Seeb hebben we alweer een nieuw talent in de hoek van de tropical house en EDM uit Noorwegen. Maar Matoma heeft zich al bewezen in eigen land, hij brak er vorig jaar door met een tropical house-remix van een oud The Notorious B.I.G.-nummer. Het werd een grote hit in heel Scandinavië en in Noorwegen zelf nét geen nummer 1-hit. Daarna scoorde hij nog een paar hits, en produceerde hij een geflopte single van Jason Derulo (Try Me) die het in Noorwegen wél goed deed. Nu breekt Matoma eindelijk echt door buiten Scandinavië.

Waarom het specifiek met dit nummer lukt, is me niet helemaal duidelijk. Waar ik de remix van The Notorious B.I.G. best origineel vond, vind ik dit nummer wat flauw klinken en als doorsnee tropical house. Het moet echt hebben van de zang van Becky Hill. Oh, nu ik dit schrijf, besef ik dat Becky Hill in Engeland al een populaire zangeres is, dat helpt. Maar ik hoor zelf maar erg weinig dat het onderscheidt van de gemiddelde tropical house.

#83 Bastille - Fake It

Good Grief deed het uiteindelijk beter dan ik had verwacht, eigenlijk nog steeds, maar de opvolger staat alweer klaar. Het is alweer hun tiende hit, en voor hun doen vrij rustig en ingetogen. Althans, hun, ik vind het nauwelijks nog als een band klinken. Er is veel electronica te horen en het nummer is alleen door Dan Smith geschreven. Het lijkt te gaan over een verstoorde relatie maar toch proberen om de problemen te negeren omdat je toch zo graag bij elkaar bent. Het nummer wordt weer getypeerd door de karakteristieke meeslepende zang van Dan Smith, en veel synthesizers. Geen makkelijk, catchy hitje als Pompeii maar voor mijn gevoel wel een groeier.

#87 Jason Derulo - Kiss the Sky

Jason Derulo gaat ook lekker door met singles uitbrengen en ondertussen weten we wel wat we van hen kunnen verwachten. Geen diepzinnige muziek, maar gewoon pakkende opzwepende liedjes die geschikt zijn voor op de radio, soms met dance-invloeden en soms met wat meer funk-invloeden. Die laatste horen we hier, het heeft een 70s-gevoel, beetje Michael Jackson, en ook andere seventies funkmuziek is erin terug te horen. Het doet daarmee enigszins hetzelfde als Uptown Funk deed, maar dit gaat toch niet zó'n grote hit worden, gok ik. Maar toch: prima single.

#93 Cheat Codes & Dante Klein - Let Me Hold You (Turn Me On)

Ik heb het idee dat er momenteel een heuse dancehall-revival is. Volgens mij is dat te danken aan Major Lazer, Drake is ook mee gaan doen, en in Nederland hebben we weer veel artiesten die dancehall/bubbling-achtige muziek maken. Het was weliswaar nooit weg, maar het was lange tijd voor een select publiek en nu is het weer populair bij een grote publiek. Rond 2003 was de vorige keer dat dancehall in Nederland, en volgens mij ook wel de rest van de wereld op een hoogtepunt was, met o.a. Viben van K-Liber, grote hits van Sean Paul, en de wereldhit Turn Me On van Kevin Lyttle. Nu de dancehall weer populair is, zij de jongens van Cheat Codes wellicht ook weer op die hit gestuit en hebben ze er hun eigen dance-versie van gemaakt, samen met de Nederlandse producer Dante Klein. Helaas halen ze hiermee alle karakter uit het nummer, en wordt het een dertien in een dozijn tropical house-plaatje. Ik zet liever nog eens het ontzettend opzwepende origineel op.

#95 Digital Farm Animals & Cash Cash (ft. Nelly) - Millionaire

Je hebt vast weleens wat van de Digital Farm Animals gehoord, want hij is de producer achter twee van de grootste radiohits van de afgelopen tijd in Nederland: Be the One van Dua Lipa, en No Money van Galantis. Hij bleef daarbij nog op de achtergrond maar stapt nu op de voorgrond. Hij werkt hier samen met Cash Cash, een groep die drie jaar geleden een top 10-hit scoorde in Engeland maar dat was nog voor dit topic bestond. Millionaire is een soort middenweg tussen het grootse dance-geluid van dat nummer, en het poppy dance-geluid van Digital Farm Animals, inclusief de kinderzang die we ook al in No Money hoorden.

En... Nelly! We horen niet al te veel meer van hem, maar het zou zomaar kunnen dat hij nu weer een hit gaat scoren en zowaar met een dance-plaat (voor het eerst?). Wel terecht, want hij maakt wel echt het nummer. Leuk is ook de verwijzing naar Ride Wit Me ('must be the money!').

Millionaire is overigens één van de meest catchy liedjes die ik in tijden heb gehoord, dus het zou me verbazen als het geen hit worden. Dat in combinatie met een lekker feelgood-geluid en de juiste promotie is over het algemeen wel genoeg om aan te slaan. En bovendien weet het nummer op te vallen. Gek genoeg is het juist de laagste binnenkomer.

Megastijgers

34 --> 20 Twenty One Pilots - Heathens
32 --> 22 Anne-Marie - Alarm
46 --> 36 Fifth Harmony (ft. Fetty Wap) - All in My Head (Flex)

Re-entries

#79 Viola Beach - Boys That Sing (doordat er een postuum album is uitgebracht van deze verongelukte band)

Langstgenoteerde: #88 The Killers - Mr. Brightside (132 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 9 augustus

#9 The Chainsmokers (ft. Halsey) - Closer

The Chainsmokers zijn in korte tijd een hele grote naam geworden. Ze zijn momenteel de op vijf na meest beluisterde artiest op Spotify (van het moment dus, niet all-time natuurlijk), komen met hun single meteen binnen in de Amerikaanse top 10, en staan daarmee ook twee keer in die top 10 genoteerd. Ze maken popliedjes, Closer zou zelfs een emotionele ballad kunnen worden als je hem op de piano speelt, die ze ietwat opleuken met moderne EDM-klanken. De twee producers hebben ooit leren produceren via YouTube-tutorials maar zijn steeds verfijnder geworden in hun producties. Prima liedje, dat verrassend goed aanslaat.

#29 Kenny Chesney (ft. P!nk) - Setting the World on Fire

In navolging van Gwen Stefani en Elle King is P!nk de volgende popzangeres die een uitstapje naar de country doet. Gwen zong een duet met haar man Blake Shelton, Elle zong een duet met Dierks Bentley, en P!nk doet het met Kenny Chesney. Het zorgt ervoor dat Setting the World on Fire enorm hoog binnenkomt voor een countrylied en wellicht ook de gewone popluisteraars van Amerika kan aanspreken. Want het is ook gewoon een pakkend liedje, wat belegen, maar P!nks stem komt prima tot zijn recht. Verder wel vrij dertien in een dozijn.

#84 DJ Khaled (ft. Big Sean, Kendrick Lamar & Betty Wright) - Holy Key

DJ Khaled lijkt momenteel, met zijn nieuwe album Major Key, wel op het hoogtepunt van zijn carrière te zitten. Ik verbaas me er weleens over dat zoveel artiesten met hem willen samenwerken, terwijk DJ Khaled zelf maar weinig doet op muzikaal gebied. Maar ik kan me voorstellen dat Khaled wel een duidelijke visie heeft, in ieder geval een ambitieuze man die weet wat hij wil. En dat vaak nog krijgt ook. In dit geval heeft ie de soulzangeres Betty Wright op zijn track gekregen, bekend van de veel gesamplede klassieker Clean Up Woman. En tel daarbij ook nog eens een sterke verse van Kendrick Lamar (maar Kendrick stelt me zelden teleur) en een Big Sean die ook erg in vorm is, en DJ Khaled heeft de ingrediënten voor een toffe hiphop-track samengebracht. Wat je ook te zeggen hebt over Khaled, het resultaat mag er vaak wel wezen!

#96 Hailee Steinfeld & Grey (ft. Zedd) - Starving

De jonge actrice Hailee Steinfeld is gaan zingen en scoort haar tweede hit, na het masturbatie-lied Love Myself. De single met DNCE is merkwaardig genoeg geflopt. Nu heeft ze samengewerkt met het nog onbekende producersduo Grey, met een klein beetje hulp van Zedd. Zijn naam werkt trouwens ook goed mee voor de promotie. Starving is overigens geen dance-plaat, maar begint zelfs als een klein gitaarliedje, wat wordt afgewisseld met een Flume-achtig refrein. De EDM is steeds meer door gesijpeld in de popmuziek, en dat heeft tot nu toe al grote successen opgeleverd. Starving weet zich daar voor mijn gevoel te weinig in te onderscheiden.

#97 Rob $tone (ft. J Davi$ & Spooks) - Chill Bill

Jazeker, de titel is een verwijzing naar Kill Bill, de bekende films van Tarantino. De rapper Rob $tone gebruikt namelijk het iconische fluitdeuntje als basis voor zijn nummer. Het onderscheidt het nummer dat verder een vrij standaard modern hiphopnummer is. Het is het allereerste nummer dat Rob $tone online heeft gegooid, samen met twee vrienden opgenomen, en het gaat meteen viral, dat is nog eens een begin van je carrière!

Spooks is overigens een rapper, en niet de groep van Things I've Seen, voor alle duidelijkheid.

Re-entries

#75 Zara Larsson - Lush Life

Megastijgers

80 --> 36 French Montana (ft. Drake) - No Shopping
64 --> 38 Lil Wayne, Wiz Khalifa & Imagine Dragons (ft. Ty Dolla $ign, Logic & X Ambassadors) - Sucker for Pain
66 --> 56 Jake Owen - American Country Love Song
91 --> 77 Kungs vs. Cookin' on 3 Burners - This Girl
94 --> 83 Kanye West - Father Stretch My Hands Pt. 1

Langstgenoteerde: #33 Twenty One Pilots - Stressed Out (46 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 12 augustus

#2 DJ Snake (ft. Justin Bieber) - Let Me Love You

Recentelijk verscheen het debuutalbum van DJ Snake, en daar stond één nummer waar iedereen mee opdook; natuurlijk de samenwerking met Justin Bieber. Het zorgt ervoor dat hij meteen op 2 binnenkomt, van de eerste plaats afgehouden door die andere track met Justin Bieber, van zijn vrienden van Major Lazer. Over Major Lazer gesproken: Let Me Love You heeft wel een Lean On-gevoel in zich. Aanvankelijk vond ik het trouwens niet zo'n heel bijzonder liedje maar dat had ik bij Lean On ook. De productie lijkt wat vlak en springt niet meteen in het oog. Maar ik merk steeds meer wat een ontzettend goed popliedje Let Me Love You is, wat mij betreft beter dan het concurrende Cold Water.

#55 Tove Lo - Cool Girl

Na twee jaar komt Tove Lo met de opvolger van haar succesvolle debuutalbum. Ze was de laatste tijd alweer wat meer onder de aandacht door haar featurings, zo zong ze mee op Nick Jonas' laatste single, en zong ze een nummer van Flume in. Waarschijnlijk werkte ze toen al toe naar deze release. Tove Lo is altijd al erg bezig met seksualiteit en daarmee gepaarde dingen, en zo lijkt ze op deze single een open relatie te propageren. Muzikaal klinkt het ook typisch Tove Lo, pakkende dance-pop, in de lijn van haar grote hit Talking Body. Althans, in Engeland en Amerika een grote hit. En Cool Girl is een uitermate degelijk liedje dat meteen herkenbaar voelt en zodoende ook wel prima zal scoren.

#61 Skrillex & Rick Ross - Purple Lamborghini

Skrillex lijkt continu nieuwe uitdagingen op te zoeken. Zo was hij ooit de frontman van een hardcore punk-band, voor hij zich toelegde op eveneens stevige elektronische muziek. Samen met Diplo is hij zich juist meer op popmuziek toe gaan leggen en hij heeft zelfs heel radiovriendelijke liedjes voor Justin Bieber geproduceerd. En nu besluit hij een hiphoptrack te produceren, maar wel in de oude Skrillex-stijl waarmee hij is doorgebroken, à la Bangarang. En Rick Ross is een rapper die daar goed mee uit de voeten kan.

#75 Kehlani - Gangsta

De zangeres Kehlani is de laatste jaren productief bezig geweest, maar ze kreeg echter pas echt naamsbekendheid door een incident dat los stond van de muziek. Haar vriend PARTYNEXTDOOR plaatste een foto op instagram van haar in zijn bed waarmee hij impliceerde dat ze zou vreemd gaan, want er was toen nog niets bekend over haar break-up met basketballer Kyrie Irving. Het werd via Twitter enorm opgeblazen, wat haar duidelijk nogal veel deed, want het leidde haar tot een zelfmoordpoging. Heel heftig, maar ze is er nog.

En nu breekt ze eindelijk door met datgene waar het allemaal om gaat: de muziek. En op een of andere manier luister ik met dat verhaal in m'n achterhoofd anders naar de donkere, unheimische sfeer van Gangsta. Beetje flauw, want die sfeer hoort nou eenmaal bij de film Suicide Squad, waar dit nummer voor bedoeld is. In ieder geval een fraaie R&B-plaat vol spanning.

#80 Panic! At the Disco - Bohemian Rhapsody

En ook deze opmerkelijke cover hoort bij de sountrack van Suicide Squad. Toen ik zag dat Panic! At The Disco zich waagde aan de Queen-klassieker, verwachtte ik er weliswaar niet veel van, maar ik verwachtte wél op z'n minst een interessante uitvoering. Maar wat blijkt: ze hebben het nummer gewoon gekopieerd. Echt een totaal overbodige cover.

#81 Tory Lanez - LUV

De Canadese R&B-zanger/rapper Tory Lanez scoorde afgelopen jaar in Amerika al een aardige hit met Say It, maar Engeland wist hij daar niet mee te bereiken. Dat lukt hem met het door een oude dancehall-plaat geïnspireerde LUV wel. Say It was misschien te urban voor Europa maar LUV is in de basis ook een lekker dansbaar en aanstekelijk popliedje. En goed geproduceerd door Cashmere Cat en Benny Blanco, talentvolle producers die ook een goed gevoel hebben voor toegankelijke pophits zonder dat het plat wordt. (Dat geldt eigenlijk vooral voor Cashmere Cat.)

#91 DNCE - Toothbrush

Hoe volg je een wereldhit op? Door wel in die stijl te blijven hangen, maar toch zodanig weet af te wijken dat je niet in herhaling valt. Dat kan best een uitdaging zijn. OMI viel op de opvolger bijvoorbeeld te veel in herhaling, dat was even leuk maar uiteindelijk zal bijna niemand zich nog die opvolger herinneren. Op Toothbrush hoor je ook meteen dat het om de band van Cake By the Ocean gaat, maar in dit geval zonder dat je het gevoel hebt dat je naar hetzelfde liedje luistert. Ik denk dat Joe Jonas en co de uitdaging voor een succesvolle opvolger heel goed hebben volbracht. Het is misschien net wat minder funky, maar wel weer een heel goed liedje.

#98 Blossoms - Charlemagne

Wat grappig, 3FM pikte dit nummer al begin van dit jaar op, het was er een half jaar geleden de Megahit. En in ons eigen hitlijstentopic, de MuMeAfrekening, waren we err eind vorig jaar zelfs al bij. In Engeland zijn ze dus nogal traag. Ach ja, dat kan je weleens gebeuren natuurlijk.
Het is wel echt zo'n liedje waarbij je meteen het gevoel hebt dat het iets kan worden: een verdomd catchy synthesizer-riedeltje, een zanger wiens stemgeluid meteen opvalt (hij doet me vaak denken aan Brett Anderson van Suede) en bovendien een jonge band die nog vol bravoure lijkt te zitten. Ik lees dat ze vierde werden in de 'BBC Sound of 2016', en daarmee bijna de enige gitaarband op de lijst waren. Het is ook net zo'n bandje dat er toch nog weet uit te springen, en dat is knap.

Re-entries

#95 Grace (ft. G-Eazy) - You Don't Own Me
#97 The 1975 - Somebody Else

Megastijgers

20 --> 9 Twenty One Pilots - Heathens
33 --> 12 The Chainsmokers (ft. Halsey) - Closer
36 --> 25 Fifth Harmony (ft. Fetty Wap) - All in My Head (Flex)
65 --> 28 Lil Wayne, Wiz Khalifa & Imagine Dragons (ft. Ty Dolla $ign, Logic & X Ambassadors) - Sucker for Pain
68 --> 31 Tieks (ft. Dan Harkna) - Sunshine
52 --> 41 Martin Garrix & Bebe Rexha - In the Name of Love
97 --> 67 Katy Perry - Rise
95 --> 72 Digital Farm Animals & Cash Cash (ft. Nelly) - Millionaire
93 --> 82 Cheat Codes & Dante Klein - Let Me Hold You (Turn Me On)

Langstgenoteerde: #92 The Killers - Mr. Brightside (133 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 16 augustus

#12 DJ Snake (ft. Justin Bieber) - Let Me Love You

DJ Snake komt uit de banlieus, de ghetto's van Frankrijk. Daar werd ie 'snake' genoemd omdat hij de politie zo goed kon ontwijken bij het graffiti spuiten. Als je uit ghetto-wijken komt, kom je als muzikant doorgaans in de hiphop terecht, en ik vermoed dat dat ook wel voor DJ Snake geldt. Al vanaf zijn veertiende was hij aan het draaien als DJ. Het grappige is daarom dat hij uiteindelijk bij muziek terecht gekomen die verre van ghetto is. DJ Snake heeft zijn talent gevonden in het produceren van vriendelijke, luchtige popliedjes, denk ook aan You Know You Like It en Lean On. En daarmee is die graffiti spuitende jongen uit de banlieus een wereldster geworden.

#62 Kehlani - Gangsta

Ik heb Suicide Squad niet gezien, maar dit nummer schijnt er perfect te passen. Dat is grappig, want aanvankelijk was het er niet eens voor bedoeld, zo heeft mede-schrijver Skylar Grey verteld. Het is er toch opgekomen, en dat is geluk voor Kehlani, want nummer is al snel massaal opgepikt door het grote publiek. Blijkbaar is dit één van de nummers erop die de mensen het meest aanspreekt. Ook dat is grappig, want zo hitgevoelig is het niet. Maar het heeft een sfeer die je op het puntje van je stoel houdt, en daarmee leunt het ietwat tegen de experimentele R&B aan. Valt me op dat de vocalen in het refrein echt heel mooi naar voren komen, goed geproduceerd. Spannende, aangrijpende melodie ook. Zou tof zijn als dit Nederland weet te bereiken!

#64 Panic! At the Disco - Bohemian Rhapsody

Ik zei het bij de Engelse charts al: overbodige kopie van het origineel van Queen.

De soundtrack van Suicide Squad doet het trouwens ontzettend goed en heeft al vijf nieuwe hits opgeleverd, plus dat Grace's You Don't Own Me weer een boos heeft gekregen en Eminem's Without Me weer veel gedraaid wordt.

#84 Tove Lo - Cool Girl

Engeland en Amerika lopen weer lekker extreem, met alweer het vierde nummer op rij dat ik zondag ook al heb besproken. Ondertussen is er een clip verschenen, zie de link, en die is toch wel erg matig en totaal niet boeiend. Flirten met seksualiteit maakt me niet uit, ik vind het zelfs wel leuk (de o's op de cover art zien eruit als vagina's, vind ik wel geinig), maar er gebeurt helaas nauwelijks iets interessants. Lied zelf is vooral erg degelijk.

#94 DJ Khaled (ft. Nicki Minaj, Chris Brown, August Alsina, Jeremih, Future & Rick Ross) - Do You Mind

'Another one'! Want dit is alweer de vierde hit van DJ Khaled's nieuwe album. Aan dit nummer schijnt hij ook daadwerkelijk zelf als producer gewerkt te hebben, en bovendien heeft hij er zelf voor gekozen om Lovers and Friends van Lil Jon (in 2003 een top 3-hit in Amerika) te samplen en al deze gastariesten op deze manier samen te brengen. Ik krijg steeds meer het idee dat ie toch net iets meer doet dan hoe het overkomt.
Do You Mind is zijn R&B-kant, het gesamplede Lovers & Friends is namelijk ook juket een ballad van Lil Jon (ja, die heeft ie). Dr nadruk ligt dan ook op het gezamenlijk refrein van zangers Chris Brown en August Alsina. Overigens is het niet gek dat dit een hit wordt met zo'n rij aan grote namen. En Khaled weet er nog een eenheid van te smeden ook. Opvallend is ook hoe Future hier als een vrij normale rapper klinkt, qua flow.
Hoe dan ook: lekkere slow jam van meneer We the Best!

#100 Justin Moore - You Look Like I Need a Drink

Ik haak al zowat af bij de flauwe grap in de titel. Om vervolgens al helemaal af te haken bij de zang van Justin Moore. Volgens mij moet je echt een redneck zijn om dat te waarderen. Verder gewoon weer doorsnee country, zoals je ondertussen wle gewend bent als je deze stukjes vaker leest.

Re-entries

#60 Grace (ft. G-Eazy) - You Don't Own Me

Megastijgers

38 --> 15 Lil Wayne, Wiz Khalifa & Imagine Dragons (ft. Ty Dolla $ign, Logic & X Ambassadors) - Sucker for Pain
43 --> 29 Katy Perry - Rise
90 --> 33 Skrillex & Rick Ross - Purple Lamborghini
63 --> 37 Usher (ft. Young Thug) - No Limit
67 --> 43 Britney Spears (ft. G-Eazy) - Make Me..
60 --> 47 X Ambassadors - Unsteady
77 --> 56 Kungs vs. Cookin' on 3 Burners - This Girl
96 --> 81 Hailee Steinfeld & Grey (ft. Zedd) - Starving
97 --> 85 Rob $tone (ft. J. Davi$ & Spooks) - Chill Bill
99 --> 88 PARTYNEXTDOOR (ft. Drake) - Come and See Me

Langstgenoteerde: #35 Twenty One Pilots - Stressed Out (47 weken)

Ik kan de zang van Justin Moore best hebben (het nummer wat minder).

Wel een beetje jammer dat Justin na 3 goede, en enorm succesvolle, singles met twee features komt die niet zo opvallend en behoorlijk safe zijn (zelfs saai). Vanwege de grote namen worden het onnodig grote hits...

Ja, safe zijn ze zeker. Ben het vooral met je eens wat betreft Cold Water. Zeker voor Major Lazer-begrippen is dat behoorlijk saai en op safe spelen. Waar zijn Diplo's inventiviteit en speelsheid gebleven?

Die van DJ Snake is ook niet echt opzienbarend en inderdaad behoorlijk safe maar ik vind het wel een goed liedje eigenlijk.

Official UK Charts - binnenkomers 19 augustus

#60 OneRepublic - Kids

De tweede single van hun nieuwe album, na Wherever I Go. Die deed het op zich prima, maar was ook weer geen enorm succes. Het wist ook net te weinig opvallen. Het blonk uit in degelijkheid maar ook in veiligheid, en dat lijkt me sowieso een prima definite van OneRepublic. Met Kids is ook weer weinig mis, maar het zijn van die liedjes waar ik maar weinig over te zeggen heb, liedjes die haast langs me heen gaan als ik ze op de radio hoor.

#81 WSTRN - A-List

WSTRN is een Engelse hiphopgroep die vorig jaar succes had (maar alleen in eigen land) met het erg leuke In2. Nu is er de tweede hit, en die is aan de ene kant ook wel heel radiovriendelijk en veilig, met zo'n typisch Mr. Probz-Waves-gitaartje, maar aan de andere kant is het wel erg gezellig en komen de mannen enthousiast en oprecht over. Met hiphop heeft her op A-List weinig te maken trouwens, het is eerder 'akoestische R&B', maar wel met een beat eronder. Ergens tussen het kampvuur en de dansvloer in. Ik geef ze het voordeel van de twijfel omdat ik In2 zo leuk vond.

#84 Green Day - Bang Bang

Het succes van het album American Idiot was zo overweldigend dat de band onder de druk leek te bezweken. De opvolger werd een pretentieuze rockopera die het nog wel aardig deed, maar al aanzienlijk meer. Vervolgens kwamen in 2012 drie (!) albums vlak na elkaar uit, maar dat werd een totale flop. De singles wisten de charts niet eens meer te halen. Green Day leek het kwijt te zijn. Daarom grijpen ze nu wellicht weer terug op hun oude geluid, ietwat stevig, lekker tempo erin, maar ook melodieus en pakkend. Ik vind het zelf niet zo bijzonder klinken, maar het lijkt een stuk beter ontvangen te worden dan het fiasco uit 2012. Green Day is weer een beetje terug. Toevallig vlak nadat Blink-182 ook weer een succesvolle single uit wist te brengen.

#92 Hailee Steinfeld & Grey (ft. Zedd) - Starving

Na Amerika scoort ze ook in Engeland nu haar tweede hit met dit Starving, dat afwisselt tussen een akoestisch popliedje en Flume-achtige danceklanken. Ik moet zeggen dat de twee stijlen van het liedje prima met elkaar verweven zijn. Prima geproduceerd ook, maar het is ook wat aan de saaie kant. Die strijkers in het refrein doen me gek genoeg weer denken aan Call Me Maybe. Ze sluit wel echt aan op wat er nu goed aanslaat, aan de ene kant een Ed Sheeran-achtig liedje, aan de andere kant ook wat hippe EDM-klanken erdoorheen. Slim hoor.

#98 PARTYNEXTDOOR - Not Nice

De protegé van Drake, en dat is te horen. Het doet wel heel erg denken aan One Dance. Zelfs de achtergrondvocalen die doen denken aan de bijdrage van WizKid op One Dance. Typisch, want de vorige single van deze man, Come and See Me, deed me juist onzettend denken aan de rustige kant van Drake. En ik verwacht hier ook telkens dat Drake ieder moment kan invallen. Je kan hier nauwelijks naar luisteren zonder aan Drake te denken. Maar verder wel een aardig liedje hoor!

Re-entries

#100 The Chainsmokers (ft. ROZES) - Roses

Megastijgers

28 --> 16 Lil Wayne, Wiz Khalifa & Imagine Dragons (ft. Ty Dolla $ign, Logic & X Ambassadors) - Sucker for Pain
35 --> 19 Olly Murs - You Don't Know Love
41 --> 28 Martin Garrix & Bebe Rexha - In the Name of Love
72 --> 52 Digital Farm Animals & Cash Cash (ft. Nelly) - Millionaire
75 --> 57 Kehlani - Gangsta
93 --> 65 Matoma & Becky Hill - False Alarm
81 --> 68 Tory Lanez - LUV
79 --> 67 The 1975 - Somebody Else
91 --> 79 DNCE - Toothbrush

Langstgenoteerde: #85 The Killers - Mr. Brightside (134 weken)

#81 WSTRN - A-List

WSTRN is een Engelse hiphopgroep die vorig jaar succes had (maar alleen in eigen land) met het erg leuke In2. Nu is er de tweede hit, en die is aan de ene kant ook wel heel radiovriendelijk en veilig, met zo'n typisch Mr. Probz-Waves-gitaartje, maar aan de andere kant is het wel erg gezellig en komen de mannen enthousiast en oprecht over. Met hiphop heeft her op A-List weinig te maken trouwens, het is eerder 'akoestische R&B', maar wel met een beat eronder. Ergens tussen het kampvuur en de dansvloer in. Ik geef ze het voordeel van de twijfel omdat ik In2 zo leuk vond.

Je vergeet Come Down, dat was hun 2e hit. Vond ik zelf nog net iets leuker dan In2

catdog schreef:
(quote)

Je vergeet Come Down, dat was hun 2e hit. Vond ik zelf nog net iets leuker dan In2

Tweede single, maar geen hit.

Arrie schreef:
(quote)

Tweede single, maar geen hit.

Ik zie het nu. Dacht toch echt dat dat ook een hit was geworden. Heb hem namelijk leren kennen via de BBC Playlist. Vreemd dat dat dan geen hit is geworden.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 23 augustus

#76 Rae Sremmurd - Look Alive

Rae Sremmurd was al meteen vanaf hun doorbraak een opmerkelijk duo. Het leken wel twee jochies van zestien, niet alleen qua uiterlijk en stemgeluid maar ook qua speelsheid. Ze waren wel iets ouder, maar hadden wel een frisse blik op de (feest-)hiphop. No Flex Zone en No Type werden grote hits in de hiphopscene, overigens ook met dank aan Mike Will-Made It. Een groot succes, maar met hun tweede album leek het wat moeizamer te gaan. De eerste single, By Chance, is hun eerste single die niet de Billboard Hot 100 heeft gehaald, en Look Alive heeft er ook een tijdje over gedaan.

Maar het is toch nog gelukt. En dan vraag je je af waarom het niet lukte, want Look Alive klinkt typisch Rae Sremmurd, alleen iets dromerig wellicht. De productie zit weer ijzersterk in elkaar, vooral de vocalen in het refrein klinken erg tof, en wat een lekkere bassen! Het grappige is dat er toch geen échte feestsfeer in de muziek zit, nouja, eerder dat van een laidback feestje met de nodige drugs.

#90 Young Thug & Travis Scott (ft. Quavo) - Pick Up the Phone

We blijven in hetzelfde genre met nog meer grote namen in de commerciele hiphop van nu. Eigenlijk was dit gewoon een single van excentrieke rapper Young Thug die een onbekende zangeres op het refrein had. Travis Scott was echter wel al betrokken door de bridge te schrijven. Nadat iedereen de studio had verlaten om naar huis te gaan, vroeg Travis aan producer Vinylz of ie nog wat mocht aankloten met het nummer. Een paar maanden later... Ineens begint Travis het nummer in de clubs te draaien, maar dan met het refrein van de zangeres vervangen door een door hemzelf ingezongen refrein. Ook kondigde hij het aan als zijn eigen single. Daar had hij Young Thug verder niet van op de hoogte gebracht, dus het is een wonder dat het goed gekomen is tussen die twee. Maar ze zijn er uitgekomen en het is uitgebracht als samenwerking.

Het zit overigens in dezelfde hoek als Look Alive hierboven. Ook zo'n druggy sfeertje. Bij zulke hiphol gaat het echt om de vibe. En het is dan geen muziek op echt op los te gaan, maar eerder om een jointje bij op te steken. Of om de avond een beetje op gang te brengen.

#93 Martin Garrix & Bebe Rexha - In the Name of Love

Martin Garrix komt ook binnen in de VS en daarmee scoort hij zijn derde hitnotering in de Bilboard Hot 100! Ik denk dat er niet veel Nederlanders zijn die dat kunnen zeggen. Tiesto en Afrojack komen daar ook aan, maar veel meer noteringen hebben die ook niet.

In the Name of Love heeft weinig meer te maken met zijn doorbraakhit Animals en ligt meer in het verlengde van zijn vorige Billboard-hit, Don't Look Down met Usher. Een popliedje met een vrij subtiele elektronische begeleiding die nog wel flink door EDM is beïnvloed. Echt briljant vind ik het verder ook niet, maar het is best leuk voor die jongen, die volgens mij wel echt een passie voor muziek heeft en zijn eigen weg probeert te vinden.

#95 DJ Drama (ft. Chris Brown, Skeme & Lyquin) - Wishing

DJ Drama is een soort DJ Khaled, maar dan zonder de larger than life-persoonlijkheid en de opvallende oneliners. Maar ook hin trommelt gewoon een hoop artiesten op die het werk voor hem doen. Hij heeft hier volgens mij vrij weinig bijgedragen. Ook hij weet grote namen te regelen, alhoewel in een net wat mindere mate dan DJ Khaled, of hij geeft jonge talenten als Skeme en Lyquin ook graag een kans. Maar hij heeft wel Chris Brown, dan ben je verzekerd van een hit. En net als de laatste hit van DJ Khaled is ook dit een moderne R&B-plaat gebaseerd op een ander R&B-nummer, in dit geval een albumtrack van Trey Songz. De producer is nog een onbekende, maar die levert goed werk af. Een prima single in zijn genre dus, zonder echt op te vallen. Ik vind het wel fijn.

#98 Tucker Beathard - Rock On

Na een heel Amerikaans rijtje aan binnenkomers, op Martin Garrix na, sluiten we ook op die manier af, met een nieuwe country-zanger. Deze jongen heeft het geluk dat zijn vader een songwriter is die al hits heeft geschreven voor tal van grote namen. Van een degelijk liedje was ie dus al verzekerd, en die vader zal ook wel connecties hebben gehad voor wat goede muzikanten. Veel diepgang is hier niet te vinden, maar echt slecht is het dus ook weer niet, vooral enorm, en dan ook echt enorm clichématig.

Re-entries

#81 Jacob Sartorius - Hit or Miss
#94 Lil Yachty - 1 Night
#96 Zac Brown Band - Castaway
#100 Rihanna - Sex With Me

Megastijgers

40 --> 30 Tory Lanez - LUV
56 --> 36 Daya - Sit Still, Look Pretty
65 --> 42 Kungs vs. Cookin' on 3 Burners - This Girl
62 --> 43 Kehlani - Gangsta
77 --> 55 Lukas Graham - Mama Said
69 --> 58 Kenny Chesney (ft. P!nk) - Setting the World on Fire
81 --> 62 Hailee Steinfeld & Grey (ft. Zedd) - Starving
88 --> 65 PARTYNEXTDOOR (ft. Drake) - Come and See Me
76 --> 66 Dae Dae - Wat U Mean (Aye, Aye Aye)
99 --> 71 YG (ft. Drake & Kamaiyah) - Why You Always Hatin?
90 --> 75 Billy Currington - It Don't Hurt Like It Used To
100 --> 79 Justin Moore - You Look Like I Need a Drink
96 --> 84 Cole Swindell - Middle of a Memory
98 --> 87 Chance the Rapper (ft. Lil Wayne & 2 Chainz) - No Problem

Langstgenoteerde: #34 Twenty One Pilots - Stressed Out (48 weken)

Lekker rappen over vliegtuigen.

Oh ik dacht aan iets anders...

Gast
geplaatst: vandaag om 07:17 uur

geplaatst: vandaag om 07:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.