MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Nr.4 en MAS zijn weer lekker bezig. ForWhomThePeteTolls, Gyzzz, Kalikula, Silky & Smooth, principal2000, Koenr, Rene1979, Osiris Apis en lowieke: we zijn alweer over de helft van 1990.

Begin volgende week, JayM.

1. ATCQ - Peoples instinctive travels and the paths of rhytmn
2. Public Enemy - Fear of black planet

..... ik moet er zelf om lachen maar ja dit is het (Come on! Ik was één!!!111).

zaaf
Best een goeie smaak voor een 1-jarige

Silky & Smooth schreef:
Begin volgende week, JayM.

Dit dus.

JayM schreef:
Nr.4 en MAS zijn weer lekker bezig. ForWhomThePeteTolls, Gyzzz, Kalikula, Silky & Smooth, principal2000, Koenr, Rene1979, Osiris Apis en lowieke: we zijn alweer over de helft van 1990.

De mandoline had het topje van mijn vinger te pakken ipv de aubergine. Ik hoop ergens volgende week te kunnen posten.

zaaf
Kalikula schreef:
(quote)

De mandoline had het topje van mijn vinger te pakken ipv de aubergine.
dat is een erg intrigerende zin!

Kalikula schreef:

De mandoline had het topje van mijn vinger te pakken ipv de aubergine. Ik hoop ergens volgende week te kunnen posten.
Ai. Beterschap man

2. EPMD - Business as Usual
Superdik album van Erick en Parrish dat met Strictly Business een van m'n favoriete hiphopplaten op de naam heeft staan. Zo goed is deze net niet, maar wel heerlijke funky hiphop en een fijne kennismaking met Redman bovendien.

1. Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
Zo hard, zo gangster, zo vol overtuiging is dit album. Ice Cube op z'n best. Love it.

Hele top 10 over 1990:

1. Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
2. EPMD - Business As Usual
3. Brand Nubian - One For All
4. Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Funky Technician
5. The Geto Boys - Geto Boys
6. Kool G Rap & DJ Polo - Wanted: Dead Or Alive
7. LL Cool J - Mama Said Knock You Out
8. A Tribe Called Quest – People’s Instinctive Travels and the Paths of Rhythm
9. Public Enemy - Fear Of A Black Planet
10. Master Ace - Take A Look Around

MAS
10. Brand Nubian - One for All
9. The Geto Boys - Geto Boys
8. Intelligent Hoodlum - Intelligent Hoodlum
7. Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Funky Technician
6. X-Clan - To the East, Blackwards
5. Digital Underground - Sex Packets
4. Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
3. Paris - The Devil Made Me Do It
2. Public Enemy - Fear of a Black Planet
1. A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm

Ik heb het altijd jammer gevonden dat er in mijn geboortejaar geen echte (echte) classics gereleased zijn. Ondanks dat ik met moeite een top-10 heb gemaakt zaten er gelukkig wel een paar verrassend sterke album tussen.

1. Brand Nubian - One for All
2. The Geto Boys - Geto Boys
3. Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
4. A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm
5. Too $hort - Short Dog's in the House
6. Public Enemy - Fear of a Black Planet
7. Master Ace - Take a Look Around
8. X-Clan - To the East, Blackwards
9. LL Cool J - Mama Said Knock You Out
10. EPMD - Business as Usual

Terwijl ForWhomThePeteTolls 's lijst aanstaande is en Kalikula hopelijk weer in staat is om te typen hierbij de last call voor Gyzzz, principal2000, Koenr, Rene1979 en Osiris Apis. Deadline as donderdag 20u.

JayM schreef:
Terwijl ForWhomThePeteTolls 's lijst aanstaande is en Kalikula hopelijk weer in staat is om te typen hierbij de last call voor Gyzzz, principal2000, Koenr, Rene1979 en Osiris Apis. Deadline as donderdag 20u.

Donderdag 19:59:59 op uw desk, meneer!

zaaf
ge kunt Pete wel om een boodschap sturen!

1. Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted (1990)
2. A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm (1990)
3. Paris - The Devil Made Me Do It (1990)
4. EPMD - Business as Usual (1990)
5. Above the Law - Livin' Like Hustlers (1990)
6. Brand Nubian - One for All (1990)
7. Master Ace - Take a Look Around (1990)
8. Public Enemy - Fear of a Black Planet (1990)
9. N.W.A - 100 Miles and Runnin' (1990)
10. LL Cool J - Mama Said Knock You Out (1990)

01. Public Enemy - Fear of a Black Planet
Het 2e hip-hop album waar ik mee kennis maakte en de eerste luisterbeurten vond ik het echt verschrikkelijk. Wat was ik een idioot. Ruim 30 jaar later staan de chaos-beats van P.E. nog steeds als een huis en is in mijn ogen nooit meer evenaard.
02. Paris - The Devil Made Me Do It
We blijven in de boze black power hoek. Dit album van Paris heb ik daadwerkelijk grijs gedraaid. Onlangs de 2 bekendste nummers nog op 12" gehaald. Het is en blijft een heerlijk album en de stem van Paris past zo goed bij het geheel.
03. Boogie Down Productions - Edutainment
Minder millitant, maar nog steeds raps die zeer zeker ergens over gaan. The Teacher met z'n crew en mijn favoriete album. Ondanks de vele nummers die hierop staan, verveelt het mij nooit. De beats vind ik heel sterk en afwisselend.
04. Digital Underground - Sex Packets
Samen met Sons Of The P in mijn ogen hun beste werk. Veel afwisseling en hele goede, funky beats. Qua rhymes is Digital Underground ook zeker niet inhoudsloos.
05. Master Ace - Take a Look Around
Masta Ace is zo'n fijne MC. Smart wordplay, een goede flow en veel inhoud qua teksten. Marley Marl's beats zijn ook bijna altijd erg sterk. Een beetje een ondergewaardeerd album.
06. Compton's Most Wanted - It's a Compton Thang
Het is gedaan met de rappers die iets te zeggen hebben. Schaamteloze gangstarap van CMW kun je niet over het hoofd zien. De beats zijn gewoon keihard.
07. The Geto Boys - Geto Boys
Niet zoveel over te zeggen. Goed album met de typische John Bido sound die later nog meer terug te horen was.
08. A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm
Sterk en zeer vermakelijk debuut album. Wie had kunnen raden dat het nog een stuk beter kon dat dit?
09. EPMD - Business as Usual
EPMD staat bijna altijd wel garant voor goede albums. Dit geldt al helemaal voor hun eerste 3-4 albums.
10. Brand Nubian - One for All
Wat ik hiervoor tikte over EPMD geldt al helemaal voor Brand Nubian. Toch is dit wel hun klassieker, denk ik. De veelzijdigheid gaat hier iets te ver om het als geheel een super album te vinden. Wel individueel sterke nummers.

Hoewel dit niet het allerbeste jaar is (want er zijn echt fantastische jaren voorbij gekomen), toch nog meer dan genoeg om van te genieten buiten mijn top 10.
Big Daddy Kane - Taste of Chocolate
Chill Rob G - Ride the Rhythm
D-Nice - Call Me D-Nice
Eric B. & Rakim - Let the Rhythm Hit 'em
Grand Daddy I.U. - Smooth Assassin
Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
Intelligent Hoodlum - Intelligent Hoodlum
K-Solo - Tell the World My Name
King Sun - Righteous But Ruthless
King Tee - At Your Own Risk
Kool G Rap & DJ Polo - Wanted: Dead Or Alive
LL Cool J - Mama Said Knock You Out
Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Funky Technician
Poor Righteous Teachers - Holy Intellect
Professor Griff and the Last Asiatic Disciples - Pawns in the Game
Run-D.M.C. - Back from Hell
X-Clan - To the East, Blackwards

Check dit. Allemaal dus een foutje gemaakt bij 1991, zo stond die ook in mijn geheugen moet ik zeggen...

Anyway:

HM's (doe er maar 10, de 10 die het meest uitschieten...25 had ook gekunnen):
A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm (altijd al een haat/liefde verhouding gehad met dit album, geen zin om m top 10 te plaatsen, is naar mijn smaak al te vaak op 1 gezet dit jaar!)
X-Clan - To the East, Blackwards
Ice Cube - AmeriKkKa's Most Wanted
Poor Righteous Teachers - Holy Intellect
Brand Nubian - One For All
EPMD - Business as Usual
Lakim Shabazz _ Lost Tribe of Shabazz
Outlaw Posse - My Afro's on Fire
Def Rhythm Productions - Back to the Lab (Check dit, gruwelijk vette Underground klassieker...OG Vinyl is goud...er zijn nog kopietjes te koop van de CD-reissue)
BDP - Edutainment

10. Low Profile - We're in This Together
9. Eric B. & Rakim - Let the Rhythm Hit 'Em
8. LL Cool J - Mama Said Knock You Out
7. Master Ace - Take a Look Around
6. Kool G Rap & DJ Polo - Wanted: Dead or Alive
5. Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Funky Technician
4. Above the Law - Livin' Like Hustlers
3. Public Enemy - Fear of a Black Planet
2. Kevin Self, Organization Left Others - Tell the World My Name
1. Paris - The Devil Made Me Do It (By far mijn meest gedraaide album aller tijden!)

zaaf
nee dude, het was 1991, ik weet nog. stralende dag rond t vriespunt, een van mijn eerste cdtjes - knallend door mijn huis terwijl ik aan het klussen was. half januari, for sure. en reken maar dat ie net uit was, geen weken ofzo.

zaaf schreef:
nee dude, het was 1991, ik weet nog. stralende dag rond t vriespunt, een van mijn eerste cdtjes - knallend door mijn huis terwijl ik aan het klussen was. half januari, for sure. en reken maar dat ie net uit was, geen weken ofzo.

Ga voor de gein eens kijken hoeveel releases naar 1990 verwijzen op Discogs, jij bent al zo oud...die grijze hersencellen werken niet helemaal goed meer!

zaaf
hehhehhehheh, al mijn cellen zijn nog in goede staat. ik struikel hier geregeld over de zwangerschapstesten.

zaaf schreef:
hehhehhehheh, al mijn cellen zijn nog in goede staat. ik struikel hier geregeld over de zwangerschapstesten.

Moet je niet zo veel neuquen, ouwe stud! In ieder geval heeft deze oude man er toch nog 1 of 2 verrassende dingetjes tussendoor kunnen gooien (al dan niet in HM's).

zaaf
ik ga jouw nummer 2 zeker chequen na het neuquen.

zaaf schreef:
ik ga jouw nummer 2 zeker chequen na het neuquen.

Dat is gewoon K-Solo, je weet wel solo...dat hoe jij sex gaat hebben vannacht!

zaaf
mw zaaf leest mee en knikt... grrr

zaaf schreef:
mw zaaf leest mee en knikt... grrr

Mw zaaf en ik zijn allebei great minds, en je weet wat ze daarover zeggen!

Dit commentaar is vanwege expliciete content geëdit!

ForWhomThePeteTolls schreef:
Check dit. Allemaal dus een foutje gemaakt bij 1991, zo stond die ook in mijn geheugen moet ik zeggen...
Nee hoor
JayM schreef:
3. Gang Starr - Step in the Arena
Hier zal vast discussie over ontstaan mbt de release datum. Zeg het maar alvast: het album is geprint in 1990 en uitgebracht op 15 januari 1991.

JayM schreef:
(quote)
Nee hoor
(quote)

Ik ga het aan Dart Adams vragen, een van de meest cocky motherfuckers op Twitter maar wel een die veel weet van releasedates.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:38 uur

geplaatst: vandaag om 15:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.