MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
1. Denzel Curry - King of the Mischievous South Vol. 2
2. Kendrick Lamar - GNX
3. JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You
4. Vince Staples - Dark Times
5. $KEER&BOO$ & Tim Beumers - 320KG
6. Future & Metro Boomin - We Don't Trust You
7. ScHoolboy Q - Blue Lips

Voor mij een best wel tegenvallend jaar, maar ik heb ongetwijfeld een hoop gemist.

zaaf
1. Kendrick Lamar - GNX
2. JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You
3. Bladee - Cold Visions
4. Mir Nicolás - SP.I.
5. Tyler, the Creator - Chromakopia
6. Kamau - Est...
7. Ka - The Thief Next to Jesus
8. ScHoolboy Q - Blue Lips
9. Dillom - Por Cesárea
10. Chino XL - Darkness & Other Colors
11. Yeat - 2093
12. Armand Hammer - BLK LBL
13. Future & Metro Boomin - We Don't Trust You

Johnny Marr schreef:
Kan het dat er dit jaar geen "ekte hiphopclassic" gedropt is geweest, dit i.t.t. vorig jaar (Scaring the Hoes, Maps, eventueel een We Buy Diabetic Test Strips) en het jaar daarvoor (Cheat Codes)? Of zijn dit ook geen classics voor jullie?

Chromakopia vond ik hard tegenvallen, I LAY DOWN MY LIFE FOR YOU is wel hard maar ook balancerend op het randje van hiphop en GNX vind ik OK tot goed maar zeker geen classic voor mij... Viel me gewoon effe op, een hersenspinsel, laat maar weten of jullie het eens/oneens zijn met mij.

Classics droppen er voor mij helaas niet meer. Laatste album dat ik echt de volle mep heb gegeven is bijna 10 jaar oud. Heeft ongetwijfeld met de leeftijd te maken en de impact van albums die daardoor minder wordt. Die platen die jij noemt, komen voor mij nog niet in de buurt, al vind ik Cheat Codes wel heel goed.

Ha vrienden! Jullie ook hier? Goed jaar gehad?

Ik heb t.o.v. de hiphop relatief veel electronic geluisterd, ik beloof het beter te doen in het komende jaar. Ik ga uit jullie lijstjes nog het e.e.a. luisteren de komende dagen. Ik kom voor mezelf uit op dit lijstje.

1. JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You (2024)
2. Kendrick Lamar - GNX (2024)
3. Sadistik - At Night the Silence Eats Me (2024)
4. Denzel Curry - King of the Mischievous South (2024)
5. Ka - The Thief Next to Jesus (2024)
6. Tyler, the Creator - Chromakopia (2024)
7. Apathy - Connecticut Casual: Chapter 2 (2024)
8. Blockhead - Mortality Is Lit! (2024)
9. Joey Valence & Brae - NO HANDS (2024)
10. Childish Gambino - Atavista (2024)

Fijne dagen!

cosmic kid zou jij de titel nog even willen aanpassen naar 2024? Thanks!

Johnny Marr schreef:
Kan het dat er dit jaar geen "ekte hiphopclassic" gedropt is geweest, dit i.t.t. vorig jaar (Scaring the Hoes, Maps, eventueel een We Buy Diabetic Test Strips) en het jaar daarvoor (Cheat Codes)? Of zijn dit ook geen classics voor jullie?

Sowieso, classic...wanneer is iets een classic? Naar mijn smaak een term die veel te losjes word gebruikt. Ik zou zeggen, laat de tijd sinds release, een belangrijk belangrijk deel van de classic-jury zijn. En dan nog, je hebt zoveel verschillende stromingen tegenwoordig... Classic is of consensus en dat zal tegenwoordig niet snel meer gebeuren! Ik prefereer het voor mezelf dat het een personal classic is en het zo te benoemen... Mijn laatste echt classic albums (personal classics dus) zijn Breukelen Story, en Dreams & Vibrations van Damu & Flex Mathews!

Ik denk dit (?)

Nummertjes mogen ook weg. Voornamelijk gebaseerd op aantal malen afgespeeld. Allemaal prima albums, maar ben bang dat geen enkel album mijn eindejaarslijstje gaat halen. Alleen JPEG en Denzel hebben indruk gemaakt, maar die laatste was ik stiekem weer vergeten (tot zover “indruk gemaak”) en JPEG blijft wat lastig te plaatsen.

1. Blu & Exile - Love (the) Ominous World
2. Common & Pete Rock - The Auditorium Vol. 1
3. Boldy James & Harry Fraud - The Bricktionary
4. Elucid - Revelator
5. Denzel Curry - King of the Mischievous South Vol. 2
6. JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You
7. Kendrick Lamar - GNX
8. Deca & Deals - Bough
9. Ka - The Thief Next to Jesus
10. Michael & The Mighty Midnight Revival - Songs for Sinners & Saints

En NxWorries is niet echt hip hop, hè? Anders nummer één! Lupe, Skyzoo, Masta Ace, Awon & Phoniks en Eddie Kaine zijn ook nog het vermelden waard.

MAS
Hieronder mijn top 10, met de kantekening dat nummer 3 t/m 10 qua volgorde inwisselbaar zijn. Daarnaarst zijn er nog een aantal 2024 projecten die ik nog (vaker) moet luisteren.

1. Kendrick Lamar - GNX
2. $KEER&BOO$ & Tim Beumers - 320KG
3. Postmen - Royals
4. Juicy J & Xavier Wulf - Memphis Zoo
5. JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You
6. Duvel, Nikes, Nosa - Bigi Poku
7. Michael & The Mighty Midnight Revival - Songs for Sinners & Saints
8. Pete Philly & Perquisite - Eon
9. Pashanim - 2000
10. DJ Muggs x Mooch - Roc Star

Eervolle vermeldingen:
- Rafting Goods en Red Moons voor een hoop dope tracks en het creëren van movements binnen de NL hiphop wereld.
- Griselda voor het iets rustiger aan doen, want het was wel even mooi geweest. Hopelijk doen ze in 2025 nog langer over hun albums en komen er weer classics uit het Griselda kamp.
- Cunninlynguists, 0118-Vier, Organized Konfusion en Three 6 Mafia voor het (re)releasen van Will Rap For Food, Flessepost, The Extinction Agenda en Underground Volume 1 op vinyl. Vier classics waar ik al lang op zat te wachten.

320kg nog maar eens geluisterd, die loopt de top 10 binnen. Hard.

MAS
Johnny Marr schreef:

Chromakopia vond ik hard tegenvallen, I LAY DOWN MY LIFE FOR YOU is wel hard maar ook balancerend op het randje van hiphop en GNX vind ik OK tot goed maar zeker geen classic voor mij... Viel me gewoon effe op, een hersenspinsel, laat maar weten of jullie het eens/oneens zijn met mij.

Denk dat ik Scaring the Hoes wel een classic vind. GNX heeft wel classic potentie, maar dat moet nog blijken.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Sowieso, classic...wanneer is iets een classic? Naar mijn smaak een term die veel te losjes word gebruikt. Ik zou zeggen, laat de tijd sinds release, een belangrijk belangrijk deel van de classic-jury zijn. En dan nog, je hebt zoveel verschillende stromingen tegenwoordig... Classic is of consensus en dat zal tegenwoordig niet snel meer gebeuren! Ik prefereer het voor mezelf dat het een personal classic is en het zo te benoemen... Mijn laatste echt classic albums (personal classics dus) zijn Breukelen Story, en Dreams & Vibrations van Damu & Flex Mathews!

Dit is precies waar ja. Ik denk qua hiphop dat er 80s en 90s classics zijn voor de hele cultuur maar daarna nog vooral persoonlijke classics of hooguit classics voor een generatie. Misschien op een enkele plaat na. Het aanbod is zo groot, iedereen pikt eigen favorieten eruit.

En zelfs met die persoonlijke insteek heb ik eigenlijk na To Pimp A Butterfly geen 10 meer uitgedeeld.

Oef ik heb toch pijnlijk weinig (nieuwe) hiphop albums gecheckt merk ik Paar fijne albums op semi-willekeurige volgorde;

1. Abel & Sef - IJsland. Lekker rebelse teksten en harde beats
2. JPEGMAFIA - I Lay Down My Life For You. Goed geproduceerd album
3. Heems / Lapgan - Lafandar. Misschien mijn favoriet van het eerste halfjaar van 2024
4. Bob uit Zuid - Heilig. Lekker, maar te weinig blijven hangen - mist de bangers van zijn debuut
5. Kendrick - GNX. Openingstrack is keihard maar de rest beklijft me minder.

Het is weer een mager hiphoplijstje bij mij, wat jammer genoeg de gewoonte begint te worden. Maar dat ligt niet aan hiphop.

Awon & Parental - Sublime (de favoriet)
Buckshot & Hackle - Wicker Men
Elaquent - Obrigado!
MC Lyte - 1 of 1

Het coole aan dit topic is dat ik weer inspiratie vind om wat schade in te halen.

zaaf
Leuk dat je er weer bij bent Bennerd

zaaf schreef:
Leuk dat je er weer bij bent Bennerd
Blij om terug te zijn, baas.

bennerd schreef:
(quote)
Blij om terug te zijn, baas.
Welcome back OG!

Kurious - Majician
LL Cool J - The Force
Mach-Hommy - #RICHAXXHAITIAN
Common & Pete Rock - The Auditorium Vol. 1
Godfather Don - Thesis

Niet superveel 2024-platen beluisterd, maar gezien ik hem hier nog niet voorbij heb zien komen: The Triumphant van Reef the Lost Cauze is zeker de moeite waard.

Ik weet niet hoe levendig dit topic nog is, maar ik ben wel benieuwd naar de top-2025 lijstjes van iedereen! Ik heb niet echt een top-10, maar heb het meest genoten van:

- Aesop Rock - I Heard It's a Mess There Too (2025) (misschien nog net iets meer zelfs dan het eveneens sterke Black Hole Superette)
- Danny Brown - Stardust (2025), de combi met hyperpop doet het goed voor mij
- Cool Calm Pete - _demolition (2025) 20 jaar moeten wachten op mijn meest geanticipeerde vervolg ooit, dus de verwachtingen lagen (te) hoog maar desondanks een zeer sterk album
- Intuition & Equalibrum - Leave a Mark - nog een oudgediende die opeens 11 jaar na dato een tweede album uitbrengt. Deze moet ik nog wat beter beluisteren maar fijn is ie sowieso
- Brother Ali - Brother Minutester 2 - Uskudar sessions - is ook erg sterk, ik vind Brother Ali's 'mixtapes' sterker dan zijn albums vaak.
- De wat grotere releases heb ik ook van genoten, bijv. Clipse - Let God Sort 'Em Out en JID - God Does Like Ugly. Nas & DJ Premier - Light-Years vond ik aardig maar niet denderend.

Ben er allicht nog een paar vergeten maar dit waren denk ik de uitschieters. Billy Woods (Golliwog) moet ik nog beluisteren (maar de 'klik' met Billy Woods moet uberhaupt nog een beetje komen), de Little Simz ben ik ook nog benieuwd naar.

Mijn favoriete 10 hiphopalbums in 2025:
1. Clipse - Let God Sort Em Out
2. Zwangere Guy - Dit Is Guy.
3. Evidence - Unlearning Vol. 2
4. CrimeApple & DJ Skizz - Rose Gold
5. Apollo Brown & Bronze Nazareth - Funeral For A Dream
6. Winne - Mssyeh
7. Mobb Deep - Infinite
8. Westside Gunn - 12
9. Freddie Gibbs & The Alchemist - Alfredo 2
10. Brother Ali - Satisfied Soul

Net geen top 10, maar wel dope vond ik de albums van McKinley Dixon, Mathematics, Fly Anakin en Oh No onder andere.
Albums van Nas & Premier, De La Soul, Hit-Boy & The Alchemist, Conway en Big L zijn nog onderweg en heb ik nog niet vaak genoeg geluisterd. Zit zeker nog wat tussen wat uiteindelijk in de top 10 kan komen.
Benieuwd naar andere lijstjes!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:38 uur

geplaatst: vandaag om 00:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.