menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2022)

zoeken in:
avatar van ForWhomThePeteTolls
Ik doe wel mee, maar rate nooit zoveel albums. Ik weet ook niet of ik in staat ben er een verhaaltje bij te typen omdat dat puur op gevoel moet gaan, en daar zijn het de albums niet na... Als iemand interesse heeft in de shortlist van albums die het niet haalde (24 albums), moet die het maar zeggen dan PM ik het wel even.

10. Ill Conscious x Aloeight - The Epic Of Gilgamesh
Dope release van een van de dopeste MC's van dit moment Ill Conscious, uit Baltimore afkomstig en wordt wel eens qua flow en stemgebruik vergeleken met Big L. Ik vind het erg vet

9. Paris - Safe Space Invader
De veteraan kwam terug met een sterk album, niet echt passend in mijn gebruikelijke Hip Hop. Maar Paris brengt zware conscious lyrics in een sterke delivery en de productie neem ik op de koop toe, al is die verre van slecht. Het geheel doet me gewoon mijn hoofd op en neer beuken!

avatar van lowieke
Thanks Zaaf, net wat ik nodig heb..

Ik ben Hip-Hop erg kwijt geraakt. Hopelijk ontdek ik weer wat moois via deze weg!

avatar van JayM
Ik was ook aangenaam verrast door de nieuwe Paris en altijd tof om Ill Consious voorbij te zien komen

avatar van Ralph.
Ik volg ook. Zelf het idee dat (zeker commercieel gezien) het best een mager jaartje was voor hip-hop. Als Lil Baby (ik vind hem redelijk goed hoor) het best scoort in de Amerikaanse charts, dan is dat niet heel denderend. En underground releases ben ik helemaal uit al paar jaar.

avatar van Silky & Smooth
Ondanks de enorme stroom aan releases vond ik het kwalitatief ook een zeer mager jaar qua hip-hop. In mijn (voorlopige) eindlijstje op MuMe staan 4 hip-hop albums, waarvan ik verwacht dat dit nog minder worden. Toch heb ik een top-10 samen kunnen stellen:

10. Conway & Big Ghost Ltd - No One Mourns the Wicked
Conway heeft minimaal 20 releases uitgebracht in slechts een paar jaar en op ieder album heeft hij exact hetzelfde te vertellen. Hij doet dit het leukste op No One Mourns the Wicked. Eigenlijk staat dit album alleen in mijn top-10 vanwege de hoes.

9. Grand Daddy I.U. - The Essence
Ik kijk niet met romantische gevoelens terug naar de gloriejaren van de 90's, omdat ik toen luisterde naar liedjes van Bassie & Adriaan en niet naar Pete Rock & C.L. Smooth. Pete Rock weet 25 jaar na dato helaas niet meer hoe hij een lekkere boom-bap plaat moet maken. Granddaddy I.U. gelukkig wel.

avatar van aerobag
Honourable mentions 1
Dos Monos - Dos Siki
De voornaamste name-drop voor het Japanse hiphop collectief Dos Monos, met een opvallende en levendige productie. Ze hebben niet echt een volwaardige release uitgebracht dit jaar; alleen dit album wat eigenlijk meer een EP is en een aantal losse singles. Vooral deze Rojo behoort tot mijn favoriete hiphop tracks van het jaar.

Honourable mentions 2
Your Old Droog - Dump YOD: Krutoy Edition
Deze rapper, geboren in Oekraïne en nu gestationeerd in Amerika, levert een fijne release vol throwbacks naar zijn Joodse achtergrond en zijn Oost-Europese roots (vooral in de instrumentals).

Honourable mentions 3
Blackhandpath - These Niggas Is at It Again
Stevige samplewerk, stevige instrumentals, stevige tekst. Heeft wel wat weg van Dälek, maar dan met ludieke samples

Honourable mentions 4:
Quelle Chris & Chris Keys - Innocent Country 2
Quelle Chris is wat mij betreft een van de meest creatieve artiesten/producers van de afgelopen jaren. Hij heeft de gekkigheid iets teruggeschroefd op deze release met Chris Keys, maar nog steeds een zeer vermakelijke release

Honourable mentions 5:
Backxwash - God Has Nothing to Do with This Leave Him Out of It
Afkomstig uit Zambia met duidelijke artistieke visie. De muziek en de bars zijn vrij duister, maar soms weer opgevolgd met verassend melodieuze hooks.

10. Run the Jewels - Run the Jewels 4
Het is niet mijn favoriete RTJ release, maar ik zou liegen als ik zou beweren dat El-P en Killer Mike geen dijk van een plaat afgeleverd hebben. Heerlijke dynamische productie en teksten/one liners die blijven hangen. Vooral 'A Few Words for the Firing Squad' vind ik geweldig

9. Blu & Exile - Miles
Hij is wat aan de lange kant en de release is qua stijl en opzet wat veel van hetzelfde (zoals wel vaker met Blu & Exile), maar de vibe is weer enorm consistent en optimistisch en er gaan wat ware pareltjes schuil op dit album. De focus ligt een stuk meer op jazz rap dan eerder projecten, dat dig ik wel.

avatar van JayM
Heel tof om te zien dat het topic goed wordt opgepakt Er komen mooie dingen voorbij. We zullen ruim de tijd nemen voor dit jaar, dus post lekker op je eigen tempo of lees mee als je dat liever doet.

En die cover is natuurlijk al reden genoeg Silky & Smooth

avatar van ForWhomThePeteTolls
Ik ben Blu & Exile eigenlijk vergeten in mijn shortlist te zetten en die had misschien ook wel de top 10 gehaald. Toch nog even noemen dan maar...

avatar van ForWhomThePeteTolls
Silky & Smooth schreef:
Ondanks de enorme stroom aan releases vond ik het kwalitatief ook een zeer mager jaar qua hip-hop. In mijn (voorlopige) eindlijstje op MuMe staan 4 hip-hop albums, waarvan ik verwacht dat dit nog minder worden. Toch heb ik een top-10 samen kunnen stellen:

10. Conway & Big Ghost Ltd - No One Mourns the Wicked
Conway heeft minimaal 20 releases uitgebracht in slechts een paar jaar en op ieder album heeft hij exact hetzelfde te vertellen. Hij doet dit het leukste op No One Mourns the Wicked. Eigenlijk staat dit album alleen in mijn top-10 vanwege de hoes.

9. Grand Daddy I.U. - The Essence
Ik kijk niet met romantische gevoelens terug naar de gloriejaren van de 90's, omdat ik toen luisterde naar liedjes van Bassie & Adriaan en niet naar Pete Rock & C.L. Smooth. Pete Rock weet 25 jaar na dato helaas niet meer hoe hij een lekkere boom-bap plaat moet maken. Granddaddy I.U. gelukkig wel.

Als je zoals ik zo ongeveer alleen Hip Hop checked moet je je standaard wat naar beneden gooien. Verder ben ik het niet eens met de Pete Rock-opmerking, de albums met Flee Lord en Camp Lo waren lekkere platen en zeker die laatste is gewoon 'ordinaire' Boom Bap!

avatar van Silky & Smooth
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Als je zoals ik zo ongeveer alleen Hip Hop checked moet je je standaard wat naar beneden gooien. Verder ben ik het niet eens met de Pete Rock-opmerking, de albums met Flee Lord en Camp Lo waren lekkere platen en zeker die laatste is gewoon 'ordinaire' Boom Bap!

Dat album met Flee Lord is juist een album waarop ik doelde. Camp Lo is natuurlijk wel goed, maar ook alweer een tijdje geleden. Daarnaast heb ik nog nooit moeite gehad om minimaal 10 goede hip-hop albums per jaar te vinden zonder mijn standaard te verlagen.

avatar van ForWhomThePeteTolls
Silky & Smooth schreef:
(quote)

Dat album met Flee Lord is juist een album waarop ik doelde. Camp Lo is natuurlijk wel goed, maar ook alweer een tijdje geleden. Daarnaast heb ik nog nooit moeite gehad om minimaal 10 goede hip-hop albums per jaar te vinden zonder mijn standaard te verlagen.

Qua releases was het voor mij wel degelijk een topjaar, maar dan reken ik met name de labels mee die Golden Era (related) spul uitbrengen als re-release of die eindelijk het daglicht zien. Hip Hop-Enterprise, Chopped Herring, Gentleman's Relief Records, Back 2 Da Source Records, 90s Tapes, Dust & Dope Records, etc... De release van de Atban Klann zou bij mij sowieso #1 zijn dit jaar als ik dat soort dingen zou meetellen. Kwalitatief erg goede Hip Hop die afkomstig is uit de Golden Era dus...

Btw: dat project met Camp Lo is van dit jaar

avatar van Silky & Smooth
ForWhomThePeteTolls schreef:
Btw: dat project met Camp Lo is van dit jaar

Je hebt gelijk en ik heb hem nog gecheckt ook. Dat was inderdaad een goed album.

Trouwens, die (tikkeltje overdreven) opmerking over Pete Rock was gericht op meer 90's producers die krampachtig aan de golden era vasthouden, maar er tegenwoordig niet meer in slagen goede boom-bap te maken. Iets dat Granddaddy I.U. wel lukte (en met hem ook vele anderen).

avatar van ForWhomThePeteTolls
Silky & Smooth schreef:
(quote)

Je hebt gelijk en ik heb hem nog gecheckt ook. Dat was inderdaad een goed album.

Trouwens, die (tikkeltje overdreven) opmerking over Pete Rock was gericht op meer 90's producers die krampachtig aan de golden era vasthouden, maar er tegenwoordig niet meer in slagen goede boom-bap te maken. Iets dat Granddaddy I.U. wel lukte (en met hem ook vele anderen).

In 2018 was er nog een erg goed Golden Era alike project van Damu the Fudgemunk met Flex Mathews. Niets krampachtigs aan, ik geloof dat zelfs 1991 nog belde toen dat het zijn sound terug wilde!

Edit: er komt ook nog een album langs (ik mention je sowieso als ik bij die ben) die de Golden Era sound helemaal doet terugkomen.

avatar van zaaf
ForWhomThePeteTolls schreef:

In 2018 was er nog een erg goed Golden Era alike project van Damu the Fudgemunk met Flex Mathews. Niets krampachtigs aan, ik geloof dat zelfs 1991 nog belde toen dat het zijn sound terug wilde!

Hear hear

avatar van ForWhomThePeteTolls
Ik ga maar verder met mijn 8 en 7, doe er gewoon 2 per dag... Dat lijkt me een mooi tempo...

8. Elzhi - "Seven Times Down, Eight Times Up"
Gewoon weer superdegelijk en dope album van Detroit's finest!

7.Cut Beetlez - What Beetlez
Silky & Smooth, dit is een van de releases (zijn er wel een paar die een redelijk goede Golden Era sound hebben) die ik bedoelde... Had gezegd 1, maar die heeft die sound ook wel extreem aanwezig. Dikke Boom Bap en lekkere raps met de homie Emskee als gastrapper (en met hem nog wel andere).

avatar van zaaf
Ik volg, dude

8. Black Thought - Streams of Thought

Dit hoeft denk ik niet nader onder de aandacht, BT houdt de lat hoog en levert weer een heerlijk album af (of was het nou een EP?). Tariq can't fail.

7. The Koreatown Oddity - Little Dominiques Nosebleed

Dominique Purdy levert in 2020 zijn sterkste output by far af. Ik leerde hem kennen op de tape met de Vivians, uit 2015. Deze is speels, laid back en tekstueel vondstig (en tamelijk grappig).

avatar van JayM
Yes.. Koreatown Oddity enters the stage. Die gaat nog vaker terugkomen..

avatar van ForWhomThePeteTolls
zaaf schreef:
10. Deca - Snakes and Birds

Deze rapper uit Denver staat slechts met Deca - The Way Through (2017) op MuMe. Onterecht tho! Relaxte jazzy boombap met goeie skills en flow. Check t uit op bandcamp of Deca on Spotify - open.spotify.com

9. Kid Cudi - Man On the Moon III: The Chosen

Wat te zeggen. Wederom een fijn album van Mr Rager. Teveel Travis? Och, dat stoort me niet. Travis is een baas hoor. De tracks van dit album zijn goed, Cudi doet het uitstekend en de plaat groeit nog.

Deca is nice af, Kid Cudi zal nooit in mijn straatje vallen...

avatar van JayM
8. Armand Hammer - Shrines

De cover van Shrines alleen al maakt je nieuwsgierig naar het verhaal erachter. En dat is ook precies wat Billy Woods en Elucid doen met hun teksten. Geen hapklare kost, maar puzzelstukjes waarbij het aan de luisteraar is om de intentie te achterhalen. Luister bijvoorbeeld alleen al naar de openingsverse van Bitter Cassava om een idee te krijgen of naar het onheilspellende King Tubby.

7. Boldy James & The Alchemist - The Price of Tea in China

TPOTIC boven Alfredo?? Yup, heel simpel, ik geniet gewoon net iets meer van deze. Alc's minimalistsche aanpak op dit album past perfect bij Boldy's ultra-smooth slow flow en zijn teksten zijn gelaagder dan wellicht doen vermoeden. Ook de features van Vince Staples (Surf & Turf), Ev, Gibbs en Benny (Scrape The Bowl) zijn stuk voor stuk raak.

avatar van Silky & Smooth
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

In 2018 was er nog een erg goed Golden Era alike project van Damu the Fudgemunk met Flex Mathews. Niets krampachtigs aan, ik geloof dat zelfs 1991 nog belde toen dat het zijn sound terug wilde!

Heerlijk album inderdaad en lees de laatste zin nog maar eens. Los daarvan is Damu geen producer uit de 90's.

avatar van Silky & Smooth
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ik ga maar verder met mijn 8 en 7, doe er gewoon 2 per dag... Dat lijkt me een mooi tempo...

8. Elzhi - "Seven Times Down, Eight Times Up"
Gewoon weer superdegelijk en dope album van Detroit's finest!

7.Cut Beetlez - What Beetlez
Silky & Smooth, dit is een van de releases (zijn er wel een paar die een redelijk goede Golden Era sound hebben) die ik bedoelde... Had gezegd 1, maar die heeft die sound ook wel extreem aanwezig. Dikke Boom Bap en lekkere raps met de homie Emskee als gastrapper (en met hem nog wel andere).

Ga ik opzoeken, thanks! Emskee is sowieso plus. Zijn werk onder de naam Good People vind ik ook heel erg tof!

avatar van ForWhomThePeteTolls
Silky & Smooth schreef:
(quote)

Heerlijk album inderdaad en lees de laatste zin nog maar eens. Los daarvan is Damu geen producer uit de 90's.

Ik las het ff terug en zag het idd... Er zijn wel 90s producers die nog steeds dope ish produceren. Buckwild zit niet echt vast in die 90s vibe, zijn releases van dit jaar zijn niet echt krampachtig die sound reproducerend... Maar meer een beetje een eigen sound die past bij deze tijd.

avatar van aerobag
Dan drop ik Koreatown Oddity gelijk ook maar even

8. Pink Siifu & Fly Anakin - Fly Siifu’s
Eerder dit jaar dropte Pink Siifu al een chaotische, doch vermakelijke release, maar samen met Fly Anakin is hij een stuk relaxter. De chemie van deze twee heren spat er van af, een heerlijke laid-back-doch-doordachte vibe op dit album. Deze twee heren ga ik in de smiezen houden.

7. The Koreatown Oddity - Little Dominiques Nosebleed
ja, een verrassende, frisse release inderdaad! Lekker eigenzinnige productie met levendige teksten, voelt met vlagen wat ongecoördineerd maar het losse is nu ook net de charme van het album

avatar van ForWhomThePeteTolls
Silky & Smooth schreef:
(quote)

Ga ik opzoeken, thanks! Emskee is sowieso plus. Zijn werk onder de naam Good People vind ik ook heel erg tof!

The Good People is samen met (The?) Saint als ik het goed heb of iig Saint Good People anders. Onder die naam represent die ook op dit album. Absolute aanrader als je liefhebber bent van goede Boom Bap!

avatar van Silky & Smooth
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

The Good People is samen met (The?) Saint als ik het goed heb of iig Saint Good People anders. Onder die naam represent die ook op dit album. Absolute aanrader als je liefhebber bent van goede Boom Bap!

Klopt en eens, steengoede hip-hop. Hun albums (waaraan ik deels heb meegewerkt op grafisch gebied) staan in de kast.

avatar van JayM
aerobag schreef:
8. Pink Siifu & Fly Anakin - Fly Siifu’s
Eerder dit jaar dropte Pink Siifu al een chaotische, doch vermakelijke release, maar samen met Fly Anakin is hij een stuk relaxter. De chemie van deze twee heren spat er van af, een heerlijke laid-back-doch-doordachte vibe op dit album. Deze twee heren ga ik in de smiezen houden.
Negro kon ik niks mee, Ensley kon ik meer van genieten, maar deze samenwerking met Fly Anakin steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Tof album idd

avatar van Chrisseh
zaaf schreef:
10. Deca - Snakes and Birds

Deze rapper uit Denver staat slechts met Deca - The Way Through (2017) op MuMe. Onterecht tho! Relaxte jazzy boombap met goeie skills en flow. Check t uit op bandcamp of Deca on Spotify - open.spotify.com


Yes, nog een Deca supporter! Kan inderdaad wel wat naamsbekendheid gebruiken!

Ik heb eigenlijk te weinig albums echt in depth beluisterd, waardoor een top-10 samenstellen lastig is. Dus ik houd het even bij honourable mentions;
- Deca - Snakes & Birds;
- Angry Blackmen - Headshots!;
- Aesop Rock - Spirit World Field Guide;
en ik vond het nieuwe album van Blu & Exile ook weer bijna als vanouds.

EDIT: ik vergeet UNLOCKED van Denzel Curry & Kenny Beats bijna als honourable mention.

In ieder geval, fijn initiatief dit topic!

bennerd
Veel te weinig goede hiphop geluisterd dit jaar, in een jaar waarin ik sowieso minder hard de nieuwe releases wou opvolgen. Het maakt een top 10 prulwerk, dus ik houd het bij een top 5.

Honorable mentions zijn er natuurlijk wel. Shout out naar:
Public Enemy - What You Gonna Do When the Grid Goes Down? (2020)
Toch weer een sterke PE-release. Leunt heel erg op oude glorie, maar waarom zouden ze dat niet doen? Ongelooflijk hoe hard Run-DMC trouwens klinkt daarop.

Ghostemane - Anti-Icon (2020)
Vreemde eend in de bijt. In essentie BONES-achtige hiphop (die in essentie Spaceghostpurrp-achtige hiphop maakt (die in essentie oude Triple 6 Mafia-hiphop maakt)), maar dan met een dikke laag Marilyn Manson, nu-metal en industrial. Eigenlijk keihard het verkeerde topic om dit in te plaatsen, maar het is hiphop en het was stiekem wel genieten.

Froze - Brieven (2020)
Mijn favoriete Belgische rapper kwam met een nieuwe, zeer diverse, plaat.

Redman - 3 Joints (2020)
Want Redman verdient het om in ieder hiphoptopic genoemd te worden.

avatar van ForWhomThePeteTolls
Silky & Smooth schreef:
(quote)

Klopt en eens, steengoede hip-hop. Hun albums (waaraan ik deels heb meegewerkt op grafisch gebied) staan in de kast.

Ik heb de albums ook in de kast staan, Good People staat garant voor dope Hip Hop. Emskee is een standup-guy op zowel FB als IG... Heb het eerste gedeelte van de crisis een dagelijkse dosis muziek via hem meegekregen... Van 6 tot 7PM NL tijd draaide hij wat pokoe's. Hij heeft mijn kopietje van zijn album dat via Gentlemans Relief Records is uitgebracht ook keurig gesigned... Dope gast! Btw, een vriend van mij heeft ook meerdere sleeves op zijn naam staan, maar is een graffiti-gast.

Dank voor de uitnodiging. Ik luister altijd een beetje kriskras door de muziekgeschiedenis heen, dus ben niet de juiste persoon voor jaarlijstjes. Ik volg dit topic wel met veel interesse. Wat recente hiphop betreft ben ik nog steeds zwaar onder de indruk van Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places (2019) - MusicMeter.nl.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:39 uur

geplaatst: vandaag om 07:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.