menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2022)

zoeken in:

avatar van MAS
MAS
Top! Weer een show waarvoor ik niet lang hoef te reizen.

avatar van ForWhomThePeteTolls
MAS schreef:
Top! Weer een show waarvoor ik niet lang hoef te reizen.

Neem wel die soss mee!

avatar van ForWhomThePeteTolls
2023 is afgelopen (bijna), hebben de mensen hier al een shortlistje gemaakt van de albums tot nu toe? Of is iedereen (buiten mij dus) hier een fanatieke stemmer in die charts?? Ik heb sowieso meerdere albums die niet op de site staan erin staan. Maar even afwachten wat er nog komt...

avatar van Silky & Smooth
Geen shortlistje gemaakt, maar een snelle terugblik leert mij dat de kans groot is dat het een kort lijstje wordt.

avatar van Nr.4
Heb sowieso wel weer genoeg goeds toegevoegd aan de collectie en er is nog een en ander onderweg. Rangorde zal ik ergens deze maand wel bepalen.

avatar van Johnny Marr
ForWhomThePeteTolls schreef:
2023 is afgelopen (bijna), hebben de mensen hier al een shortlistje gemaakt van de albums tot nu toe? Of is iedereen (buiten mij dus) hier een fanatieke stemmer in die charts?? Ik heb sowieso meerdere albums die niet op de site staan erin staan. Maar even afwachten wat er nog komt...

1. Larry June & The Alchemist - The Great Escape
2. De Jeugd van Tegenwoordig - Moderne Manieren
3. Lil Yachty - Let’s Start Here.
4. JPEGMAFIA x Danny Brown - Scaring the Hoes
5. El Michels Affair & Black Thought - Glorious Game
6. Billy Woods & Kenny Segal - Maps
7. Young Fathers - Heavy Heavy
8. Apollo Brown & Planet Asia - Sardines
9. Earl Sweatshirt & The Alchemist - Voir Dire
10. Danny Brown - Quaranta
11. Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
12. Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
13. Westside Gunn - And Then You Pray for Me
14. Sticks - Alles Over Hoop
15. Conway the Machine - Won't He Do It

Zomaar wat vrijblijvende tips Pete, jwz!

avatar van zaaf
1. JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring the Hoes
2. Starker x Theravada - Spiridon
3. Kool Keith & Real Bad Man - Serpent
4. Travis Scott - UTOPIA
5. Billy Woods & Kenny Segal - Maps
6. cutspace - 2022: the Morningseeds can't help but Blush into thick verdures of Anguish
7. Mike - Burning Desire
8. Noname - Sundial
9. R.A.P. Ferreira & Scallops Hotel - Lilac Diesel
10. McKinley Dixon - Beloved! Paradise! Jazz!?
11. Sef - Ik Zou voor Veel Kunnen Sterven Maar Niet voor een Vlag
12. Tek Lintowe - Weird Backwards Path
13. Navy Blue - Ways Of Knowing
14. Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
15. Redskalli - Catalpa
16. Spook & Sadhu Gold - No Country ll: Hell on Wheels (The Ballad Of Isom Dart!)
17. slowthai - UGLY
18. Open Mike Eagle - Another Triumph Of Ghetto Engineering
19. Genesis Owusu - STRUGGLER
20. Blockhead - The Aux

maar... je weet niet...

avatar van ForWhomThePeteTolls
Alleen zaaf heeft 2 titels genoemd die op mijn daadwerkelijke shortlist staan...

avatar van zaaf
Bluf!

avatar van ForWhomThePeteTolls

Nou mot ge eens goei luisteren, gij bent un slechte invloed op dees toch al stoute jungske. Wil ge vort prakkezeren wa ge roept?

avatar van zaaf
n n wrt i hlml mi

avatar van JayM
Vroege vogels, we zitten pas net op de 90% van het jaar. Tegen het einde van de maand praten we verder.

avatar van Yestsida
Net ben ik ook eens beginnen nadenken over een top 10 voor dit jaar... een volgorde heb ik nog niet en het is er ook eentje te veel tot nu toe:

- 2 Chainz & Lil' Wayne - Welcome 2 ColleGrove
- Conway the Machine - Won't He Do It
- Jazz Brak - BRAK
- Jeezy - I Might Forgive... But I Don't Forget
- Killer Mike - Michael
- Lloyd Banks - The Course of the Inevitable III: Pieces of My Pain
- Logic - College Park
- Nas - Magic 2
- Nas - Magic 3
- Ransom & Nicholas Craven - Directors Cut 4
- Torae & Marco Polo - Midnight Run

De kans is wel heel groot dat BRAK van Jazz Brak mijn nummer 1 van dit jaar zal worden, die plaat blijft staan als een huis.
Het zal deze maand nog veel herbeluisteren zijn, waaronder ook projecten als Speshal Machinery (38 Spesh & Conway the Machine), For Motivational Use Only, Vol. 1 EP (Curren$y & Jermaine Dupri), Propser (KXNG Crooked & Joell Ortiz) en Set It Off (Offset).

Ik DENK niet dat er nog kanshebbers moeten uitkomen deze maand... wie weet.

Slechtste album van 2023 dat ik beluisterd heb tot nu toe? Blockbusta van Busta Rhymes. De mixtape Tha Fix Before tha VI van Lil' Wayne staat op 2.

avatar van Johnny Marr
Wat vind jij van The Great Escape van Larry June & The Alchemist, Yestsida? Misschien kun je daar nog wat mee. Voor mij hét hiphopalbum van het jaar.

avatar van Yestsida
Johnny Marr schreef:
Wat vind jij van The Great Escape van Larry June & The Alchemist, Yestsida? Misschien kun je daar nog wat mee. Voor mij hét hiphopalbum van het jaar.


Die zit al wat verder weg maar na meerdere luisterbeurten wou de klik maar niet komen, dat herinner ik me nog. De producties van The Alchemist waren heerlijk maar Larry June kon me niet overtuigen.
Door jou enthousiasme zet ik hem ook op de herbeluister-lijst!

De nummer één gaat met zekerheid wel BRAK van Jazz Brak worden, de mannen uit Brussel hebben het weer gedaan! Al de rest dat erna komt ben ik nog op volgorde aan het proberen krijgen, volgens mij geniet ik op internationaal vlak het meest van College Park (Logic).

avatar van Flipm0de
Lijstjes zonder Glockoma 2 worden niet geaccepteerd trouwens. FYI.

avatar van Glitch
Zoals altijd heb ik wat meer moeite om onder de indruk te zijn van nieuwe hiphop-releases. Dé ontdekkingen waren voor mij:
* Billy Woods, dankzij Maps viel het kwartje volledig. Desondanks vind ik Maps zelf verre van zijn beste werk.
* Mickey Diamond, dankzij Oroku Saki, Capital Gains en Nobody Bleeds Like Flair

Verdere favorieten, al zit er geen echte topper meer bij:
* Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
* Curren$y & Harry Fraud - Vices
* John Robinson & Figub Brazlevič - Live Life and Tell Stories
* Kota the Friend - Lyrics to Go, Vol. 4

avatar van Nr.4
Ik ben eruit. Over het algemeen een ok jaar, maar gemiddeld genomen weinig echte uitschieters.
Dit is mijn top 10 hiphopreleases over 2023:

1. Killer Mike - Michael
2. Larry June & The Alchemist - The Great Escape
3. Torae & Marco Polo - Midnight Run
4. DJ Muggs - Soul Assassins 3: The Death Valley
5. Beneficence & Jazz Spastiks - Summer Night Sessions
6. Rome Streetz & Big Ghost Ltd. - Wasn't Built In A Day
7. Engel - Veertig
8. Tim Beumers & Mike Tibbert - Beumers & Tibbert Season 2
9. Jazz Brak - BRAK
10. Black Milk - Everybody Good?

Verder vond ik de albums van Conway & 38. Spesh, Ill Bill, Sticks (Alles Over Hoop, die andere vond ik slap), McKinley Dixon, Teflon, Black Thought & El Michels Affair, Blu & Real Bad Man, Flee Lord & Crisis, Nas (Magic 2), Grafh & 38. Spesh, Oddisee en Mistasweet de moeite waard.

Magic 3 van Nas is nog onderweg overigens, die zou de top 10 zeker nog wel kunnen halen.

avatar van MAS
MAS
1. Mula B - Narcopop
2. Sef - Ik Zou voor Veel Kunnen Sterven Maar Niet voor een Vlag
3. Madlib, Meyhem Lauren & DJ Muggs - Champagne for Breakfast
4. Engel - Veertig
5. El Michels Affair & Black Thought - Glorious Game
6. Rome Streetz & Big Ghost Ltd. - Wasn't Built In A Day
7. Tha God Fahim & Oh No - Berserko
8. Daniel Son + Falcon Outlaw - The Tzu Keepers
9. Sticks - Alles Over Hoop
10 Sticks - En Door

Ik heb dit jaar vooral veel 80's hiphop, electro en Memphis rap geluisterd en relatief weinig nieuwe albums. Normaal gesproken maak ik aan het einde van het jaar nog een inhaalslag, maar daar ben ik door het 'MuMe-GOAT: Underrated Albums Editie' topic niet aan toegekomen.

Hall & Nash 2 en BRAK luister ik pas weer als de fysieke release binnen is, anders waren beide waarschijnlijk wel in mijn top 10 beland.

avatar van Yestsida
1. Jazz Brak - BRAK
2. Logic - College Park
3. Ransom & Nicholas Craven - Directors Cut 4
4. Lloyd Banks - The Course of the Inevitable 3: Pieces of My Pain
5. Nas - Magic 3
6. 2 Chainz & Lil' Wayne - Welcome 2 ColleGrove
7. Killer Mike - Michael
8. Jeezy - I Might Forgive... But I Don't Forget
9. Torae & Marco Polo - Midnight Run
10. Curren$y & Jermaine Dupri - For Motivational Use Only, Vol. 1 EP

Honorable Mentions: 38 Spesh & Conway the Machine (Speshal Machinery), Bas (We Only Talk About Real Shit When We're Fucked Up), Conway the Machine & Wun Two (Palermo EP), Nas (Magic 2) en Offset (Set It Off).

2023 was een prima jaar voor Hip Hop, al is er weinig memorabel uitgekomen naar mijn mening. BRAK is het enige album dat in cement staat... de rest van de volgorde ligt allemaal niet echt vast.

Aantal fijne verrassingen zoals Nas en Lloyd Banks die beiden 2 (goede) projecten uitbrachten dit jaar, Bas dat een album uitbrengt dat ik meerdere keren wil beluisteren, Jermaine Dupri dat uitstekend produceert voor Spitta, Jeezy dat na zovele jaren wederom eens sterk uit de hoek komt én KXNG Crooked & Joell Ortiz die twee leuke projecten uitbrengen. Het feit dat ik door YG ook kan genieten van een Tyga-album is ook een fijne verrassing. Verder heeft de nieuwste Shady/Aftermath-artiest Ez Mil me toch ook benieuwd gemaakt naar de toekomst door middel van DU4LI7Y: REDUX.
Diddy heeft me trouwens ook ontzettend positief verrast met The Love Album: Off the Grid, al is dat meer een R&B-album.

Toch ook een aantal teleurstellingen jammer genoeg. Conway the Machine heeft niet stilgezeten en bracht vandaag met Hall & Nash 2 zijn 7de project van 2023 uit... de meeste waren jammer genoeg niet echt memorabel en enkel het album met 38 Spesh is écht leuk (zelfs zijn soloalbum Won't He Do It is een lichte teleurstelling).
Champagne for Breakfast van Madlib, Meyhem Lauren & DJ Muggs voelde als een rommeltje en er had naar mijn inziens meer ingezeten. Drake heeft ook geen al te best jaar achter de rug door de release van For All the Dogs, al was de Scary Hours 3 "EP" weer een stap in de juiste richting.
Verder heb ik het al eerder vermeld: maar Blockbusta van Bus-a-Bus was écht slecht.

Van The Great Escape blijf ik ook best wel genieten, Johnny Marr... al komt dit nog steeds vooral door The Alchemist. Larry June is niet echt mijn type rapper.

avatar van ForWhomThePeteTolls
Shortlist voor 2023, morgen nog even verder shortlisten en dan de definitieve lijst maken!

Stallone & Weathers - The Cost of Doing Business
Beneficence & Jazz Spastiks - Summer Night Sessions
Chino XL & Stu Bangas - God's Chamber
Kurious & Cut Beetlez - Monkeyman
Chillowproductions & DJ Grazzhoppa - Moving Targets
Rec Ali & Stu Bangas - Guerilla Dynasty 2
Real Bad Man & Kool Keith - Serpent
Kool Keith - Black Elvis 2
Teflon - 2 Sides to Every Story
Ace SL & Tru Comers - Piece of Mine (EP)
38 Spesh, Conway the Machine & Big Ghost Ltd - The Ghronic
Mickey Diamond & Oh Jay - Smoke Face
Agallah - Brownvillain 3
Dazzie Dee - Pacific Standard Time
Hus Kingpin & Smoovth - Paid In Full
Ill Bill - Billy
Jay Royale - Criminal Discourse
Lloyd Banks - Course of the Inevitable 3
Onyx - Blood on Da X
Paul Wall & Termanology - Start, Finish, Repeat
Mickey Diamond & Sadhugold - Death Threats
Stu Bangas - Death Wish 2
Marco Polo & Torae - Midnight Run
The Bad Seed - Something Greater than Myself
uManG - Lasting Impressions II: The Impressionable
Oblivious - Digital Dystopia
Kesper & LEX - An Honorable Exchange 2
Pawz One - Persona Non Grata
Pawz One & Preed One - Murals & Mayhem
Titan Funk - Titanic Funk
J Scienide & Napoleon Da Legend - Goat VS Sheep
Napoleon Da Legend - Gold Saints
MC Oliver Twist - Bomberman

avatar van Flipm0de
1. Billy Woods & Kenny Segal - Maps
2. JPEGMAFIA x Danny Brown - Scaring the Hoes
3. Nas - Magic 3
4. Key Glock - Glockoma 2
5. Boldy James x ChanHays - Prisoner of Circumstance

6. King Kashmere / Alecs Delarge - The Album to End All Alien Abductions
7. Joell Ortiz & L'Orange - Signature
8. Beneficence & Jazz Spastiks - Summer Night Sessions
9. Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
10. Wiki and Tony Seltzer - 14k Figaro

11. Apollo Brown & Planet Asia - Sardines
12. Spectacular Diagnostics - Raw Lessons
13. Danger Mouse & Jemini - Born Again
14. Larry June & The Alchemist - The Great Escape
15. Stik Figa x The Expert - Ritual

Er staan nog veel albums op mijn "te luisteren" lijst, maar vond 2023 wel een prima hip hop jaar.

Mijn top 5 heeft van alles wat. Zin om meegesleept te worden? Maps. Een half uurtje chaos? Scaring the Hoes. Iets makkelijk verteerbaar, maar wel met wat diepgang? Magic 3. Zit je in de auto en wil je knallen? Glockoma 2 tot uw dienst. Of toch in de slow flow stemming? Boldy is altijd raak.

avatar van JayM
Als jullie nog ff geduld hebben kom ik hier zsm terug om de balans van 2023 op te maken, andere prioriteiten.

avatar van aerobag
JayM schreef:
Als jullie nog ff geduld hebben kom ik hier zsm terug om de balans van 2023 op te maken, andere prioriteiten.


No worries OG-jay. In de tussentijd zal ik ook alvast een bijdrage leveren.


1. JPEGMAFIA x Danny Brown - Scaring the Hoes
Vanochtend nog gedraaid, onder het poetsen van de wc nota bene, en toen kwam de plaat weer even heel hard binnen. Unieke sfeer op de plaat, door de opzwepende producties en de opgejaagde raps, gebracht met bulderend bravoure. Peggy en Danny hebben beide hun strepen al verdiend, maar samen fokken ze mekaar lekker op. One-of-a-kind plaat.

2. Billy Woods & Kenny Segal - Maps
Ik zal ophouden met woods zoveel veren in zijn reet te steken, maar het is wederom een geweldige samenwerking met Segal. Een plaat die ik met elke luisterbeurt ook maar ga waarderen. Voor mij ook wel zijn persoonlijkste en meest gerijpte project tot nu toe.

3. Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
Was woods met 'Maps' juist wat toegankelijk, hier legt hij samen met Elucid heen zwaardere en experimentelere sound neer. Voor mij gelijk ook de favoriete worp van Armand Hammer, lekker broeierig met verassende productie keuzes

4. McKinley Dixon - Beloved! Paradise! Jazz​!​?
Verschrikkelijke albumhoes, maar muziekaal is er genoeg te ontdekken: Speelse flows, rijkelijke producties met pakkende hooks. Dixon is wat mij betreft veel te weinig besproken, zijn vorige worp was ook al hoge kwaliteit.

5. Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
Verrassend genoeg door niemand nog genoemd, behalve door bonafide kenner Johnny Marr maar dan buiten de top 10. Ik ga het gewoon zeggen: Wat mij betreft zijn beste album tot nu toe. Voelt allemaal heel typisch Aesop Rock, maar heel compleet en met nauwe precisie uitgesponnen

6. Danny Brown - Quaranta
Danny draait de gekkigheid wat terug, en zijn kenmerkende nasale raps zijn ook wat minder vertegenwoordigd. Wat overblijft? Een zelf-bewust album waarbij Danny laat zien dat hij zijn edginess niet nodig heeft om zich creatief uit te laten. Het is allemaal wat zachter, maar laat je niet in de luren leggen, het is echt een goed album.

7. Łona, Andrzej Konieczny & Kacper Krupa - TAXI
Ik spreek geen woord Pools, ik heb wel een review gelezen die Łona de beste tekstschrijver van Polen noemt. Doe der mee wat je wilt. Wat wel voor zichzelf spreekt zijn de jazzy producties en flows.

8. Celestaphone - Paper Cut from the Obit
Bombastische jazz instrumentals, hard-hitting beats. verfrissend sound!

9. El Michels Affair & Black Thought - Glorious Game
Laidback, black thought doet zijn ding en glijdt met zijn flows weer als een warm mes door de boter

10. MIKE - Burning Desire
MIKE weer met zijn lo-fi producties, alsof hij door een speelgoedmicrofoon aan het rappen is, ondertussen cassette-bandjes aan het draaien is, en tussendoor bijna in slaap valt. Valt hier wel allemaal lekker op zijn plek though

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.