MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
gerardus schreef:
Dank voor de uitnodiging. Ik luister altijd een beetje kriskras door de muziekgeschiedenis heen, dus ben niet de juiste persoon voor jaarlijstjes. Ik volg dit topic wel met veel interesse. Wat recente hiphop betreft ben ik nog steeds zwaar onder de indruk van Billy Woods & Kenny Segal - Hiding Places (2019) - MusicMeter.nl.

Ja Hiding Places Een van de betere hiphop-releases van de laatste jaren.

Heel gauw op vinyl kopen, wat jij Johnny Marr (wel goede repress met de eerste artwork please)

wtf is dit allemaal, ik lees dit morgen wel eens door, lijkt me leuk

Edit: dat album van eLZhi is tantoe hard idd, ik doe mee JayM

Ik ga even verder met mijn nummer 5 en 6, daar het na 12 uur is... Nieuwe dag: nieuwe albums!

6.Pawz One & DJ Dister - Watch & Learn
Dope project van een DJ uit Berlijn en een US MC, met een dope Boom Bap-achtige sound...DJ/Producer en MC, zoals het hoort dus. Een van de sterkere albums van dit jaar. Uiteraard staat ook deze in mijn CD-bak!

5.Ruste Juxx - Sulfuric Acid
Een van de dopere en productievere MC's van heden ten dage, die eigenlijk ook wel eens de plank compleet misslaat met productie op zijn albums. Dit album is echter vuur... Ruste Juxx zoals ik hem graag hoor, hongerig op harde beats!

ForWhomThePeteTolls schreef:
6.Pawz One & DJ Dister - Watch & Learn
Dope project van een DJ uit Berlijn en een US MC, met een dope Boom Bap-achtige sound...DJ/Producer en MC, zoals het hoort dus. Een van de sterkere albums van dit jaar. Uiteraard staat ook deze in mijn CD-bak!

Tof dat deze in je lijstje staat. Credits binnenkant. Laatste naam. Groetjes.

Yo, ForWhomThePeteTolls is livin’ the....
Ik wacht nog ff, zodat anderen ook tijd hebben om bij te benen.

Ruste Juxx zat niet echt meer op mijn radar juist vanwege die reden. Interesse is gewekt en ga deze zeker checken

JayM schreef:
Yo, ForWhomThePeteTolls is livin’ the....
Ik wacht nog ff, zodat anderen ook tijd hebben om bij te benen.

Ruste Juxx zat niet echt meer op mijn radar juist vanwege die reden. Interesse is gewekt en ga deze zeker checken

Het is geen Magma of Hardbodie Hip Hop tho...

Edit: was net aan het revisiten voor de gein (heb hem niet fysiek), maar er staan wel wat meer tracks op met te moderne productie... Hmm... Niet heel doordacht om hem dan zo hoog te zetten en niet tussen de honorable mentions!

8. Jay Electronica - A Written Testimony
Er was een soort mythe rondom Jay Electronica ontstaan, waardoor de lat enorm hoog lag. Ik kan niet ontkennen dat zijn debuut mij ook wat tegenviel en ik vind echt dat hij beter had gekund. Desalniettemin is Jay Electronica een fenomenale MC en A Written Testimony is al met al wel een goed album geworden.

7. James x Soulution - De Tweede
Waar de nieuwere generatie grotendeels aan mij voorbij gaat en de oude garde wisselvallige projecten levert, worden er ook echt leuke dingen gemaakt in de Nederlandse hip-hop scene. Producer Soulution is de laatste tijd lekker actief en dat resulteert in (fysieke) platen waar ik behoorlijk van kan genieten. Zie ook: Eerstelingen en Fat Windjacks.

Yo, was even paar dagen niet online en ineens een mooi hiphop-topic. Hoewel ik alles op de voet denk te volgen en haast obsessief nieuwe hiphopreleases check het hele jaar door, zie ik toch al wat plaatjes voorbij komen die aan me voorbij zijn gegaan. Ik ga ook mijn top 10 posten, maar ben zoals altijd rond deze tijd van het jaar al mijn fysieke aankopen nog eens rustig aan het terug luisteren voor ik een volgorde bepaal.

Voor de eerdere jaren doe ik ook graag mee, die jaarlijstjes heb ik al paraat staan natuurlijk haha.

6. $ilkMoney - Attack of the Future Shocked, Flesh Covered, Meatbags of the 85
Alles is kleurrijk aan deze release, de hoes, de titels van de nummers (voorbeeld: Oh No! The Nepalese Honey Spilt All Over My Dick!) , de flows, de instrumentals. Album voelt heel ruimtelijk dankzij de spacey beats. Gozer is ook heel goed in staat serieus en sterke teksten te spitten. Gaat een sterke hiphop artiest schuil achter de naam $ilkMoney

5. Clipping - Visions of Bodies Being Burned
Clipping. is absolutely killing it de laatste 2 jaar. Beladen klapper na klapper. Ik moet altijd lachen om dat artikel van Pitchfork dat deze mannen te 'gemaakt' zouden zijn. Het zijn inderdaad mannen met een kunstacademie achtergrond, maar juist de cinematische aanpak werkt gruwelijk goed. Gruwelijk ja, want de muziek en thema's zijn snoeihard.

Dan klap ik 5 en 6 er ook maar direct achteraan:

6. Run the Jewels - Run the Jewels 4
Run the Jewels is een onwaarschijnlijke, maar verrassende combinatie die inmiddels al jaren garant staat voor kwaliteit. Dit zijn toch wel de dingen die ik zoek in hip-hop en muziek in het algemeen. Ook hun vierde album is gewoon weer keihard!

5. eLZhi - Seven Times Down Eight Times Up
Een nieuw album van Elzhi trekt altijd mijn aandacht, maar op één of andere manier stel ik het luisteren wel vaak uit. Daardoor kwam ik niet heel lang geleden pas achter hoe goed ook dit album weer is. Sterke teksten en fijne producties. Het zou mooi zijn als hij qua label eens een stapje omhoog gaat (Stones Throw o.i.d.). Al is het maar voor wat sterkere marketing.

6. Ka - Descendants of Cain 3,5*
Erg vette stijl en ik hou op zich van de slow rap van Ka. Maar het is wel ietwat monotoon allemaal, iets meer variatie in de delivery en producties had ik fijn gevonden.

5. Preservation - Eastern Medicine, Western Illness 3,5*
Supertoffe samples die Preservation van uitsluitend Chinese platen heeft gebruikt (hij heeft een tijd in Hong Kong gewoond). Het album begint wat stroef met een paar mindere featurings (Young Queenz is echt een schreeuwlelijk), maar daarna wordt het erg dik.

Mausie schreef:
Young Queenz is echt een schreeuwlelijk
Als je Young Queenz wegdenkt (hoe lastig ook), hou je wel een dope beat over. Vooral de 2de run van het album is fantastisch. Ka kan sowieso bij mij weinig fout doen

zaaf
6. Clipping. - Visions of Bodies Being Burned

Heftige shit weer, soms niet helemaal aan mij besteed, maar vaak heel erg wel!

5. Moor Mother & Billy Woods - Brass

Na Hiding Places weer een geweldige drop van Woods, en dat met Moor Mother - tot op heden een artieste waarvan ik dacht: hm interessant… Ze vullen elkaar perfect aan. Heerlijk!

Brass

Oh, zitten we al aan 5?

5. Flee Lord & Pete Rock - The People's Champ (2020)
Hierboven werd er al over gesproken, maar dan vooral vanwege Pete Rock. En het klopt, Pete Rock is niet meer van het niveautje 10-20 jaar geleden. Hij biedt hier echter wel een zeer sterk fundament voor het beste werk van Flee Lord tot nu toe. Op zich geen oorverblindend plaatje, maar dankzij een aantal sterke uitschieters (Stuck on a Grip en Job Done) heb ik hier wel erg veel van genoten.

JayM schreef:
(quote)
Als je Young Queenz wegdenkt (hoe lastig ook), hou je wel een dope beat over. Vooral de 2de run van het album is fantastisch. Ka kan sowieso bij mij weinig fout doen

Dit, echt geweldige tweede helft, jammer dat het eerste deel wat minder is...

6. Quelle Chris & Chris Keys - Innocent Country 2

Quelle Chris en Chris Keys werken met grote regelmaat samen. Waar Innocent Country (1) prima was maar niet heel bijzonder, hebben ze samen wel veel mooie dingen gemaakt (Straight Shot, It's Great To Be). Op IC2 borduren de twee verder op die sound, maar gelukkig zijn de absurde trekjes nog steeds aanwezig. Eén van mijn go-to albums na een drukke dag. Tracks als Sacred Safe en Sudden Death gaan hier lekker.

5. Serengeti & Kenny Segal - Ajai

Serengeti heeft mij nooit volledig kunnen overtuigen, zijn flow en stem kunnen wennen zijn, maar na een aantal luisterbeurten was ik helemaal om. Dat held Kenny Segal de producties voor rekening neemt zal mee hebben gespeeld, maar knap hoe Serengeti zijn karakters tot leven weet te roepen en lagen aanbrengt. Het album gaat over Ajai en (wederom) Kenny Dennis, beiden zo verzot op exclusieve designerkleding dat het hun leven overneemt. Het contrast tussen de jonge Ajai en gefrustreerde 60'er Kenny Dennis wordt heel kundig weergegeven en voelt soms pijnlijk herkenbaar als de misses me weer eens schuin aankijkt wanneer ik me afzonder om de nieuwste ltd edition LP te scoren.

zaaf
bennerd schreef:
Oh, zitten we al aan 5?
nee hoor, sommigen slechts, anderen moeten nog aanvangen...

Ik vind het wel jammer dat ik een album te hoog had ingeschat bij nadere beluistering vandaag. Maar goed, so be it. Ik ga dadelijk trouwens nummer 4 en 3 doen. Woensdag is een drukke dag, dus ik ga vandaag al afronden...

zaaf schreef:
(quote)
nee hoor, sommigen slechts, anderen moeten nog aanvangen...

Dit topic is een mixtape

Ik vind het wel jammer dat ik een album te hoog had ingeschat bij nadere beluistering vandaag
Aan het eind van de top10's kun je een overzichtje maken van 10 t/m 1. Als je liever een ander daar had gezien, pas je hem toch gewoon daarin aan

Ik vind het jammer dat ik dit nu pas lees. Ik bezoek de site minder tegenwoordig. JayM en de rest hebben alle dope releases al genoemd haha.

Glaciers of Ice schreef:
Ik vind het jammer dat ik dit nu pas lees. Ik bezoek de site minder tegenwoordig. JayM en de rest hebben alle dope releases al genoemd haha.
Je kunt op elk moment aanhaken (tot een jaar behandeld is) en dubbele vermeldingen zijn onvermijdelijk. Ik verzamel sowieso alle stemmen en gooi die in een algehele toplijst

Ik begin ook ergens over een paar dagen pas, ik wilde eerst nog een aantal platen checken en herluisteren.

zaaf
Een maaltijd is niet compleet zonder Koenr's toetje

Zo, door onvoorziene omstandigheden kan ik nu (pas) mijn #3 en #4 presenteren.

4.Horror City - Rose From The Crypt (EP, maar deze reken ik gewoon mee!)
Niet echt een verhaaltje over te vertellen, Horror City is gewoon dopeness!

3.Tha Anthom 'n Mike B - Neva Sellin' Out
Dope jazzy Boom Bap release van Chopped Herring met zeer fraai artwork van mijn homie AZHQone aka Rockin Roger. Ik vind dit echt een van de meest frisse releases van het jaar. De Deense DJ/Producer Mike B met MC Tha Anthom brengen een soort van klassiek concept (DJ en MC) en doen dit verdomde aardig.

JayM schreef:
(quote)
Aan het eind van de top10's kun je een overzichtje maken van 10 t/m 1. Als je liever een ander daar had gezien, pas je hem toch gewoon daarin aan

Top, dan schuif ik het gewoon door en komt er een nieuwe entry...

Zo, door onvoorziene omstandigheden kan ik nu (pas) mijn #3 en #4 presenteren.

4.Horror City - Rose From The Crypt

3.[url=https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lSRM2Sutz_sf6c5pLDnXH_x4H0PXjMtIg]Tha Anthom 'n Mike B - Neva Sellin' Out

Dope jazzy Boom Bap release van Chopped Herring met zeer fraai artwork van mijn homie AZHQone aka Rockin Roger.

Horror City! Zijn 6th Boro vond ik heerlijk. Wist niet dat hij nog muziek uitbracht, maar als ik in Spotify kijkt lijkt hij dat aan de lopende band te doen.

Het artwork van die andere plaat is inderdaad vet. Dank voor de tip, die komt ook op de lijst terecht.

4. The Leonard Simpson Duo - Lsd 4*
Frisse producties van de voor mij onbekende producer Leonard Charles uit Nieuw-Zeeland. Zijn afkomst is wss ook de reden van de Marlon Williams sample in Nobody, een van de hoogtepunten van het album. Guilty Simpson is niet mijn favoriete rapper, maar komt goed uit de verf in deze samenwerking.

3. Rav x KB x Scuare - SKIN 4*
Erg toffe plaat die aanvoelt als een zomerse roes. De skits dragen bij aan die sfeer en maken er een geheel van.

bennerd schreef:
(quote)

Horror City! Zijn 6th Boro vond ik heerlijk. Wist niet dat hij nog muziek uitbracht, maar als ik in Spotify kijkt lijkt hij dat aan de lopende band te doen.

Het artwork van die andere plaat is inderdaad vet. Dank voor de tip, die komt ook op de lijst terecht.

Horror City heeft mad veel projecten uitgebracht de laatste 2, 3 jaar... Ik vind echt weinig dingen boeiender in de hedendaagse Hip Hop dan Horror City... Maar goed, ieder het zijne. Ik ga zo (of aankomende nacht/donderdag) mijn #1 en #2 doen, maar ben best wel in tweestrijd met mezelf over wie er nu op 1 moet en wie op 2... Daar moet ik even over in debat!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:36 uur

geplaatst: vandaag om 03:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.