menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2022)

zoeken in:
avatar van JayM
Peepz, de jaarlijst-madness is weer in full effect en waar de reguliere MuMu-lijst elk jaar nauwelijks hip hop bevat, of slechts een enkele verdwaalde ziel, en hip hop de laatste jaren het ondergeschoven kindje op de site lijkt te zijn (soms nog geen handvol stemmen bij albums die veel meer aandacht verdienen), is het wellicht tijd om de krachten te bundelen voor een dedicated lijst voor en door ons hip hop heads.

Voorstel voor een opzet: een top 10 per jaartal, bij voorkeur ingeleid door een korte toelichting en eventueel honorable mentions. Startjaar zal het turbulente, maar muzikaal buitengewoon sterke 2020 zijn.
Aangezien het gaat om albums ipv losse tracks is het een idee om de top 10 op te breken in posts van 2 albums per dag/om de x-aantal dagen, zodat de focus ook ligt op de specifieke albums ipv simpelweg lijstjes droppen. Andere users kunnen tegelijkertijd hun keuzes droppen (of het stokje overnemen als de 1 klaar is) en reacties en gezonde discussies zijn natuurlijk ook welkom.

Sure, iedereen heeft zijn eigen wensen of voorkeuren, dus heel objectief zullen de lijsten niet zijn, maar dat hoeft ook niet. Zelf vind ik bv de hoeveelheid plezier die ik aan de muziek beleef veel interessanter dan hoe goed het is (nog zo iets subjectiefs), maar met zoveel releases is het soms lastig bijhouden wat er allemaal uit is en misschien wordt hierdoor net de aandacht gevestigd op een album wat je gemist hebt of toch nog eens wat meer de kans moet geven.

Is hier animo voor en nog beter who’s in??

aerobag / Silky & Smooth / Rene1979 / GarnalenPeller / Septua / Delars / Johnny Marr / jordidj1 / Nr.4 / overmars89 / 'rens. / panjoe / Poles Apart / Mausie / waxs / -SprayIt- / shaadiq haynes / bennerd / Bananenwhisky / gweah / 5713Finest / hycine / Koenr / Flipm0de / Chrisseh / Ernie / niels94 / Glaciers of Ice / dilluhn / soer1988 / LarsHiphop / gerardus / MJ_DA_MAN / mh040 / Bruno_6 / Sjaakspeare / ForWhomThePeteTolls / HipHopHassin / -marco- / Yestsida / Harderwiek / Osiris Apis / zaaf / MAS / Ataloona / g-verwijk / Kos / GijsV / Slowgaze / Ploppesteksel / Boermetkiespijn / F to the Okkel

Heb even een lading mensen getagt die ik regelmatig voorbij zag komen in de stemmen/reacties, maar voel je vrij om mensen te taggen die hier ook geïnteresseerd in kunnen zijn.

avatar van zaaf
Dus als ik goed begrijp: we beginnen met 2020, iemand start met twee albums (nr 9 en 10 van zijn top10), de ander doet daarna dito, de eerste vervolgt of een derde start met zijn eerste twee dropsels. Lekker los, en als een ieder genoeg getweetwintig heeft, gaan we door met 2019.
Klopt?

Hoe het ook zij, een eerwaardig initiatief!

avatar van JayM
Lijkt me een prima plan. Als er genoeg animo voor is wil ik gerust aftrappen met mijn honorable mentions en nummer 9 en 10 van mijn top 10 van 2020. Wat mij betreft kunnen we er een organisch geheel van maken en als iemand zijn top 10 afzonderlijk heeft behandeld, wellicht een overzichtje van de top 10 als samenvatting. Is een jaar voldoende gecovered, dan gaan we naar het volgende jaar (kan logischerwijs 2019 zijn, maar hoeft niet).

avatar van Koenr
Klinkt goed. Ik doe mee.

Lijkt me inderdaad een goed plan om een andere presentatie-wijze te gebruiken dan in andere lijstjes-topics, met wat meer aandacht per lijstje/album.

avatar van zaaf
Koenr schreef:
Lijkt me inderdaad een goed plan om een andere presentatie-wijze te gebruiken dan in andere lijstjes-topics
HOEBEDOELJEDAT?


avatar van Koenr


Nee, ik doelde meer op de standaard lijstjes-topics zoals de reguliere Top 10 van 2020.

avatar van zaaf
ah ja, dat lame spul. nee we gaan hier een bruisende boel van maken!

avatar van -SprayIt-
Nice. Ik doe mee!

avatar van JayM
zaaf schreef:
we gaan hier een bruisende boel van maken!
Maar natuurlijk!

Hopelijk sluiten er nog meer mensen aan, ik zal vanavond aftrappen

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Leuk, als ik tijd heb ga ik meedoen!

Rene1979
Tuurlijk Leuk

avatar van zaaf
JayM schreef:
(quote)
Maar natuurlijk!

Hopelijk sluiten er nog meer mensen aan, ik zal vanavond aftrappen
dan wacht ik ff op je

avatar van aerobag
Geniaal idee JayM, hier ben ik zeker bij

top 10 van 2020 heb ik al klaar

avatar van JayM
Ach waarom ook niet; ik begin alvast met honorable mentions, vanavond nummer 9 en 10


avatar van JayM
2020, het jaar dat China weer haantje de voorste moest zijn, Kanye West even dacht de nieuwe president te worden, festivals en concerten massaal gecanceld werden, maar er tegelijkertijd ruimte kwam voor artiesten om hun creativeit tot leven te laten komen.

Muzikaal is het in ieder geval een ijzersterk jaar geworden en kan met gemak een top 20 maken. De onderlinge verdeling vind ik lastiger, want dat is vaak een momentopname. Als ik hier over een tijdje op terugkijk dan kan er best het een en ander verschoven zijn. Zelfs bij de honorable mentions was er een flinke battle gaande, maar dit zijn de 'gelukkigen' die the cut net niet gehaald hebben:

Preserveration - Eastern Medicine, Western Illness
Freddie Gibbs & The Alchemist - Alfredo
Aesop Rock - Spirit World Field Guide
Pink Siifu & Fly Anakin - Fly Siifu’s
Sa-Roc - The Sharecropper’s Daughter

avatar van niels94
Erg leuk! Ik heb dit jaar niet zoveel nieuwe muziek geluisterd als andere jaren en een fatsoenlijke hiphop top 10 zit er dus niet in. Des te meer reden om dit topic te volgen, dat zal ik dus doen.

avatar van Silky & Smooth
Ja, gezellig. I’m in!

avatar van JayM
Mijn netnietindelijstlijst:
...
Material Girl - Tangram
Toasty Digital - 2049
Precies de reden waarom ik hiermee begonnen ben. Had nog nooit van deze artiesten gehoord, hoewel ik zeker de eerste waarschijnlijk eerder onder idm zou scharen. Ze staan op de radar.

avatar van zaaf
Grrr, wilde een tekstje aanpassen in mijn door JayM gequote bericht, maar klikte abusievelijk op verwijderen. En ongedaan maken....
Maar goed, zoveel spannends naast de quote stond er niet bij, qua toelichting.

bennerd
Yes, allemaal lijstjes door elkaar, dus een groot namedropping-topic. The Game mag uitkijken.

Goed idee!

avatar van JayM
De avonden vallen vroeg... Na de honorable mentions nu ook de start van mijn top10:

10. ShrapKnel - ShrapKnel

ShrapKnel is ontstaan vanuit Curly Castro's en PremRock's gedeelde passie voor de rauwe producties van Elucid. Die neemt daarom ook het hele album onder handen wat resulteert in een indrukwekkend staaltje werk. Vanaf opener Ghostface Targaryean merk je dat het contrast in klankleur en flow van beide rappers mooi samenkomt op de industriële beats. Persoonlijke favoriet is Aaron McKie.

9. eLZhi - Seven Times Down, Eight Times Up

Wat mij betreft mag eLZhi vaker voorbij komen in de 'top mc-discussie', die gast loopt qua flow en techniek lichtjaren voor op het overgrote deel van mc's in the game. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken dat hij nog geen echte classic op zijn cv heeft staan. Nu geniet The Preface nog steeds mijn voorkeur, maar Seven Times Down, Eight Times Up blijkt een sterke toevoeging aan zijn ouevre. Smoke & Mirrors en Light One Write One.

avatar van zaaf
ah interessante start zeg! ShrapKnel ga ik eens even in duiken. en eLZhi had ook wel wat meer aandacht van me mogen krijgen. sorry Jason

avatar van zaaf
10. Deca - Snakes and Birds

Deze rapper uit Denver staat slechts met Deca - The Way Through (2017) op MuMe. Onterecht tho! Relaxte jazzy boombap met goeie skills en flow. Check t uit op bandcamp of Deca on Spotify - open.spotify.com

9. Kid Cudi - Man On the Moon III: The Chosen

Wat te zeggen. Wederom een fijn album van Mr Rager. Teveel Travis? Och, dat stoort me niet. Travis is een baas hoor. De tracks van dit album zijn goed, Cudi doet het uitstekend en de plaat groeit nog.

avatar van JayM
Deca klinkt dope!

avatar van Harderwiek
JayM schreef:

[url=https://www.musicmeter.nl/album/795413]9. eLZhi - Seven Times Down, Eight Times Up


F*ck me, heb gewoon een nieuw eLZhi album over het hoofd gezien. Gelijk checken

Door drukte ben ik niet voldoende meer up-to-date en sla ik over hier qua deelname. Maar ga sowieso volgen, mooie manier om de parels van afgelopen jaren waarin ik minder tijd had voor muziek te beluisteren ✌

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik heb maar op 6 hiphop albums gestemd dit jaar, dan maar vanaf nummer 6 meedoen?

avatar van Boermetkiespijn
Leuk hoor, bedankt voor de uitnodiging. Ik ben alleen geen hip hop head. Denk dat jullie me al snel kunnen schieten als ik meedoe

avatar van JayM
Mausie schreef:
Ik heb maar op 6 hiphop albums gestemd dit jaar, dan maar vanaf nummer 6 meedoen?
dat mag natuurlijk altijd

Gast
geplaatst: vandaag om 15:09 uur

geplaatst: vandaag om 15:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.