MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Niek schreef:
(quote)
Nee, dat wist ik niet. Omdat t een EP is? Toch blij dat ik m geluisterd heb want staan mooie nummertjes op . All Natural moet ik nu alleen nog

Nee die is begin dit jaar al voorbij gekomen en heeft verloren van Aceyalone - A Book of Human Language, maar alsnog zeker een luisterbeurt waard.

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 1-0
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 1-0
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 0-1
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 0-1

Mass Influence heeft een heel album vol met degelijke, tot erg goede BoomBap op een manier die helemaal in mijn straatje ligt. Het zal voor veel mensen te lang zijn (sorry, kon het niet laten). Maar qua kwaliteit wint het het makkelijk van Smoothe album, wat nergens zwak is maar imo meer van hetzelfde is. Het heeft wel een van de dopeste anthems ooit in Hip Hop (Broken Language), dat redt het echter niet tegen de constante kwaliteit van Mass Influence!

All Natural is een mad underrated album. Ik ben wel fan van Capital D! Vind sowieso dit album heer kleurrijk door de moods waar het me allemaal in kan brengen, voor mij een makkelijke overwinning. Het 2de album van LOTUG viel namelijk nooit helemaal 100% het Frankske hier! Ja het is aangenaam, maar nergens verheffend voor mij. Heb het in de kast staan, maar het zal echt nooit meer gedraaid worden... Ergens zonde, maar ja... De sfeervolle banger van All Natural wint het hier van het imo mislukte sophomore album van LOTUG.

Grip was een redelijk plezierige kennismaking, ik vond echter de productie hit or miss. En het was een beetje half om half, en dan verlies je het van Strong Arm Steady wat gewoon meer dan degelijk is... Lekker frisse Hip Hop, zonder teveel foefjes. Op teksten heb ik bij beiden geen seconde gelet... Strong Arm Steady luister ik eigenlijk nooit meer. Geen idee waarom, ik heb genoeg andere go to albums ondertussen. En misschien dat het ooit weer een keer op de playlist komt. Nipte overwinning voor SAS!

West$ide Gunn, echt... Ik zou bijna te foute en provocerende dingen neerzetten. Dat doe ik niet, Pete is daarin wel anders geworden! Makkelijke Default-overwinning voor het superdope Canadese producers-duo. Dikke underground classic, W$G is gewoon een gimmick van heden ten dage met een te irritante stem en te kutte teksten. Ook zijn adlibs komen mijn strot uit. Al stond W$G tegenover dat Metro Boomin album, zou ik er nog tegen stemmen.

Enkele te lange albums voor velen, ben benieuwd wie er over valt (heb wel een idee ) en wie er doorgaan. Voor mij zijn dit geen bij voorbaat uitgemaakte battles. Al zou ik graag mijn joker spelen om die schreeuwlelijk uit Buffalo eruit te werken!

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 1-1
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 1-1
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 0-2
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 1-1

Mass Influence was een toffe ontdekking. Niet alles is raak, maar Under Pressure, All Out en Life To The MC (Remix) gaan direct mijn playlist in. Smoothe was mijn eigen nominatie en dat album staat nog steeds als een huis. De tracks met Trigger Tha Gambler zijn de hoogtepunten, met Broken Language als een van mijn favoriete tracks aller tijden.

Second Nature is een dope album. Goede mix van boombap en jazzy beats. Sterke lyrics. Aantal hele vette hoogtepunten... maar Keepers Of The Funk is classic en doet niets onder voor hun debuut album. Het is geen seconde saai en kan dan ook niet stil zitten bij het luisteren.

Grip was hier nog onbekend. De beats beuken op meerdere tracks, maar de MC overtuigd mij niet. Het is voornamelijk zijn stemgebruik dat mij stoort, de lyrics zijn best dope namelijk. Het komt heel erg over als een Kendrick imitatie, maar dan een stuk minder interessant. Stoney Jackson is een album dat mij wel erg goed ligt. De beats van Madlib zijn meestal raak en die stelen dan ook de show. SAS zelf vind ik als MCs niet heel boeiend, maar de vele features helpen in dit geval waardoor het nooit saai wordt. Phonte had op meer tracks voorbij mogen komen, hij klinkt heerlijk op een Madlib beat.

WSG is mijn minst favoriete Griselda member, maar dit album heeft wel een paar enorm goede tracks (327, $500 Ounces, Claiborne Kick). Passage Through Time is fijn. Makkelijk luisterbaar en voelt als een blueprint van wat Hip Hop zou moeten zijn, maar toch doet het mij niet heel veel. Het gaat allemaal een beetje langs me heen. Nipte overwinning for WSG.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 1-0
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 1-0
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 0-1
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 0-1

Mass Influence heeft een heel album vol met degelijke, tot erg goede BoomBap op een manier die helemaal in mijn straatje ligt. Het zal voor veel mensen te lang zijn (sorry, kon het niet laten). Maar qua kwaliteit wint het het makkelijk van Smoothe album, wat nergens zwak is maar imo meer van hetzelfde is. Het heeft wel een van de dopeste anthems ooit in Hip Hop (Broken Language), dat redt het echter niet tegen de constante kwaliteit van Mass Influence!

All Natural is een mad underrated album. Ik ben wel fan van Capital D! Vind sowieso dit album heer kleurrijk door de moods waar het me allemaal in kan brengen, voor mij een makkelijke overwinning. Het 2de album van LOTUG viel namelijk nooit helemaal 100% het Frankske hier! Ja het is aangenaam, maar nergens verheffend voor mij. Heb het in de kast staan, maar het zal echt nooit meer gedraaid worden... Ergens zonde, maar ja... De sfeervolle banger van All Natural wint het hier van het imo mislukte sophomore album van LOTUG.

Grip was een redelijk plezierige kennismaking, ik vond echter de productie hit or miss. En het was een beetje half om half, en dan verlies je het van Strong Arm Steady wat gewoon meer dan degelijk is... Lekker frisse Hip Hop, zonder teveel foefjes. Op teksten heb ik bij beiden geen seconde gelet... Strong Arm Steady luister ik eigenlijk nooit meer. Geen idee waarom, ik heb genoeg andere go to albums ondertussen. En misschien dat het ooit weer een keer op de playlist komt. Nipte overwinning voor SAS!

West$ide Gunn, echt... Ik zou bijna te foute en provocerende dingen neerzetten. Dat doe ik niet, Pete is daarin wel anders geworden! Makkelijke Default-overwinning voor het superdope Canadese producers-duo. Dikke underground classic, W$G is gewoon een gimmick van heden ten dage met een te irritante stem en te kutte teksten. Ook zijn adlibs komen mijn strot uit. Al stond W$G tegenover dat Metro Boomin album, zou ik er nog tegen stemmen.

Enkele te lange albums voor velen, ben benieuwd wie er over valt (heb wel een idee ) en wie er doorgaan. Voor mij zijn dit geen bij voorbaat uitgemaakte battles. Al zou ik graag mijn joker spelen om die schreeuwlelijk uit Buffalo eruit te werken!

Wat een lange review Pete…

Is geen eens een review... Is gewoon een opsomming van mn mening, voor mijn doel wel lang... Ik vind zon halve track voor track review leuk om te lezen, maar iets teveel werk!

JRLA (crew)
Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 2-1
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 1-2
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 0-3
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 1-2

Ik ga weer eens proberen mijn halve track for track review niet te lang te maken, maar ik vrees het ergste

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 3-1

Ik ken beide acts en ook albums maar al een tijd je niet geluisterd. Mass Influence in mijn geheugen is typisch boombap met niet al te serieuze teksten maar ook niet te grappig. Maar het is al een tijd geleden en het zou niet de eerste keer zijn dat ik mij vergis in geluid van acts

The US, meestal vind ik intro's en skits kut, maar deze intro is nice. De 2 tracks erna zijn plezierig maar niet echt top. Fraudulent is al beter, de productie is nice. Ben zowel van bass heavy producties en deze heeft ook nog een lekkere beat. Raps zijn gewoon ok, niet heel bijzonder maar verre van storend.
Space Cases is niet storend maar meer een door kabbelende sound die heel typsich klinkt voor de act.
Rhyme Placement heeft wat turntable werk wat het bij mij bijna altijd goed doet. Een meer langzame beat met MC's die een goede delivery hebben over de jazzy lome productie. Life To The MC vind ik de eerste echt vette track, die beatbox in combinatie met de productie is erg nice. Ook de raps zijn nice met wat meer teamwork, elkaar afmakende zinnen en zo. Gewoon technisch een vette track.
Massmattics is kwa productie bijna een Jedi Mind tricks, wat bombastischer maar een lekkere stevige beat. De raps vind ik weer wat van hezelfde en het laatst zeggende bedoel ik niet per se negatief want de raps zijn gewoon standaard ok tot goed alleen kwa sound is het wat statisch. Wel erg nice het turntable werk. Clown Syndrome ook vette track, toffe beat, lekkere productie en de raps gewoon on point. Kwa raps lijkt het hier op Giant Panda wat ik ook een toffe groep vind en wellicht geinspireerd zijn door deze groep. Clown Syndrome is zeker een top 5 track van dit album voor mij. Dan een viertal tracks die niet slecht zijn maar mij ook niet meer doen opveren, gewoon wel ok luisterend naar de algemene sound van dit album. All Out is weer Giant Panda, kwa raps delivery. Wel ok productie, niet heel vet maar ook niet super storend. Beat is wel nice. Non Sense is de derde hele vette track, lekkere productie en beat. Raps ik hoor niet heel veel bijzonders meer maar ook niet storend. Nightime Groove vind ik de eerste mindere track, de productie is niet echt mijn ding en de beat wat te leeg. No Doubt is een kuttrack.

Ik vind dit album typisch iets wat op eerste gehoor als een 8+ uit 10 klinkt maar na herhaald beluisteren afzakt naar een 7.5. Zeker niet slecht maar ook niet bepaald briljant.

Once Upon A Time, Smoothe is voor mij een rapper die kwa delivery meestal wel dope komt maar niet per se goede teksten heeft en kwa flow gewoon ok is. Fuck Whatcha Heard is daar ook een voorbeeld van. Wel ok track met toffe beat, raps ok maar niet meer dan dat. Als je het afzet tegen andere rappers in dat genre van de jaren 90 hoor ik geen rapper die ik meteen herken aan zijn stijl of die de massa ver boven stijgt. Dollar Bill vind ik een kut track, die beat doet het hem niet voor mij, het refrein is kut. De raps zijn wel ok van Smooth maar redt de track verder niet. Glocks on Cock is okish, niks vernieuwends of vets of zo. Broken Language is wat beter, productie wel ok en hardere beat. Ook kwa raps gaat het ietwat omhoog kwa flowing, delivery. Neva Die Alone vind ik een soort van soft AZ track, niet mijn ding.
Track erna kakt het wat in tot Only Human wat gewoon een kut track is. Klote sample, die niet bepaalt past bij de lyrics die gespit worden, de zang is zelfs afgrijselijk. Deze track past gewoon niet op het geheel.
Daarna kakt het behoorlijk in, waar de tracks meer streetrap zouden moeten klinken gezien de teksten zijn de producties erg vergetelijk, de beats niet hard genoeg en de raps te veel van hetzelfde. My Brother My Ace is wel tof, zowel productie als beat. Ook de raps zijn nice kwa delivery en flow. Ik vind dit ook veruit de beste track van het album en helaas zit die helemaal op het einde. Dedication is weer een getver track, soms is de mix R&B/Hiphop best ok maar dit is echt niet een voorbeeld ervan. Het klinkt zo half om half, beide niet voldoende en dan in de mix. Klote track.

Smooth's album zou ik zelf nooit opzetten, losse tracks vind ik er eigenlijk maar 1 echt uitspringen en de rest los horend misschien wel okish maar niet echt heel vet. Als geheel niet echt tof, ook niet heel slecht trouwens maar gewoon erg vergetelijk.

Punt gaat naar Mass Influence.

All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 2-2
Ik ken beide acts en heb beide vrij recentelijk ook geluisterd. All Natural op voorhand de favoriet maar nog eens luisteren om zeker te zijn.

All Natural, ik vind dit een dope act altijd al gevonden. Ik heb dit album en vindt het ook het beste van All Natural. Capital D heeft altijd een lekkere flow en is een goed verstaanbare mc die wat te melden heeft.
Op de Stick Up blijkt dat nog niet echt, het is geen slecht nummer maar kwa raps gewoon ok. Productie is ook voldoende maar het is niet een favoriet hier. Think Again vind ik juist kwa productie/beat minder maar de lyrics zijn wel nice gedaan met veel double rhymes. Ook wat leuke creatieve woordspelingen, de scratches zijn een bonus. Queens Get The Money heeft een dope tekst en een vette productie/beat.
Een van mijn favoriete All Natural tracks. Dat is Elements of Style zeker ook, toffe productie en goede variatie in stijl op dit album zodat je wel je aandacht erbij houdt. Dope delivery en rhymes. The Next Mile is een voorbeeld van een skit die wel wat toevoegt op een album , als een soort van break om het interessant te houden kwa sound. Vegetarian echter vind ik geen toffe track, die productie en beat is niet mijn ding. Ook delivery van de rhymes wat hakkelig. Return of the Avenger vind ik wel vet, zowel productie als beat. Die scratches zijn ook wat aparter than the usual, nice gedaan die algehele sound.
Mr Sexy vind ik wat minder, wat wel dope is is hoe die beat verandert aan het begin en de scratches. Teksten en delivery vind ik wat minder alleen. Ill Advisory heeft eigenlijk een hele irritante productie dat scherpe geluid is best wel kut maar de raps passen er wel lekker op als soort van tegendraadse lagere toon. Ook het sampletje en bass plus beat is nice. Dus op een rare manier toch wel vet. Ook delivery en flow van de lyrics zijn nice. Chatham is een toffe track, teksten, productie, beats, delivery zonder een amazing track te zijn gewoon vetjes. Stellar is geen stellar track maar zeker niet slecht.
Uncle Sam vind ik niet echt tof, niet heel slecht maar wel een standaard skip moment. Erna komt mijn favoriet Renaissance. Echt heel nice, zowel kwa teksten, delivery als hele dope jazzy productie en beat. Ook hoe die productie wat verandert met die piano is super smooth. Dan hebben we het nog niet gehad over de hele smooth lichte scratches in de track, past gewoon en maakt het helemaal af. All Natural op hun best. Liquid Paper is ineens een heel andere track wat goed doet voor de afwisseling. Een wat wildere track en iets rommeliger, maar ik vind hem dope. Godspeed is wat saaier en slomer, niet slecht maar ook geen favoriet. Future Is Now vind ik een nice track, vooral door de productie met die trompet sample en de lichte scratches door het nummer heen, gewoon heel dope gedaan. Teksten ook goed, het geheel klopt gewoon heel goed.

Dit album is voor mij een van niet heel veel hoogtepunten as in echt uber dope tracks maar zeker wat vette tracks, maar het is ook een album van weinig tot geen mindere tracks want dieptepunten heb ik niet. M.a.w. het gemiddelde ligt heel hoog met weinig uitschieters maar een gemiddelde dat wat hoger ligt dan normaal. Ik klink wat warrig maar het is gewoon nergens super vet, maar de ondergrens ligt heel hoog waardoor de mindere tracks nog steeds gewoon goed zijn. Daarom kan ik dit altijd opzetten en vind ik het een vet album.

Keepers Of The Funk, Here Come The Lords vind ik een beter album van Lords Of The Underground en daaorm heb ik die veel vaker geluisterd dan deze maar wellicht ten onrechte. De intro is meteen kut maar dat zijn ze vrijwel altijd. Ready Or Not brengt meteen de energie, ook de manier van rappen past heel goed op de productie. Het is een beetje typisch geluid van de jaren 90, ik vind de rap niet er boven uitschieten maar zeker ook niet slecht. De scratches zijn wel erg dope. Tic Toc is kwa beat en scratches heel dope. Dat refrein vind ik wel echt minder, ik vind ze hier een beetje klinken als de mindere versie van Naughty by Nature. Die hebben ook wat minder serieuze tracks met een soort van goed te onthouden refrein maar is standaard wel erg dope. Deze track vind ik niet echt tof. Keepers Of The Funk, ik kan me voorstellen dat mensen dit een vet nummer vinden maar het is gewoon niet mijn ding met die sample en energieke raps. Een track die ik niet afzet maar ook nooit opzet. What I'm After is de eerste track wat meer een head nodder voor mij is, vooral die productie en beat is nice. Raps kwa delivery nice, kwa teksten meer van hetzelfde. Maar een die wel op repeat gaat. Faith is vooral vergetelijk en zelfs wat saai.
Neva Faded vind ik een beetje een gemiste kans, de track begint kwa productie nice zeg maar waar de raps zitten maar de veranderingen in het "refrein" vind ik niet tof hoe minimaal ook. Het houdt de vaart eruit. Ik vind de rappers wat eentonig, aan de ene kant klinkt het op zich wel nice kwa energie en delivery maar een heel album is het wat eentonig. No Pain is te kaal en ik vind het een saaie track. Frustrated vind ik een toffe beat en productie hebben, maar als ik andere acts hoor uit die tijd is dit beter gedaan of teveel van hetzelfde. Ik vind deze groep vooral een wat mindere versie van Naughty by Nature.
Het klinkt wellicht wat rauwer wat ik meestal wel kan waarderen, maar in dit geval vind ik ze het mindere broertje. Het refrein is trouwens kut. Yes Y'all is top, vette track. Andere sound wel en heel vet gedaan.
Vooral die beat met het wat hollere sound is heel vet gedaan, zo komen de raps ook wat anders over. Ook de breaks hier en daar zijn voltreffers. Beste track van het album voor mij. What U See is ook wel ok.

Het zijn 2 totaal verschillende stijlen en hoewel het lijkt alsof het een easy win is voor All Natural ligt het toch enigszins dichter bij dan het lijkt. Want er zijn tijden dat ik even de All Natural sound niet kan draaien en Lords Of the Underground heeft een sound die wat vaker af te spelen is maar dan wel in de mix met tijds en genre genoten dus niet per se alleen een heel album lang van hetzelfde. Maar punt gaat wel naar All Natural puur op album kwaliteit.

Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 1-3
Ik ken alleen Strong Arm Steady wat een standaard 7/10 groep is voor mij. Niet heel bijzonder maar zeker niet slecht. Grip ken ik niet die wordt geheel nieuw voor mij.

Grip, eerste track is meteen kut soort van shit intro. And The Eulogy... typsch modernere hiphop productie en ik vind het eigenlijk niet eens heel slecht. De rapper klinkt heel erg als Kendrick Lamaar kwa stemgeluid. Het einde van de track is wel heel kut, beetje jammer dit.
Hands Up is een stuk minder, dit vind ik kwa productie nog wel ok maar die stem is niet tof.
IDFT heeft een wat darker sound, op zich wel nice voor de afwisseling. Normaal is deze sound niet echt mijn ding, maar ik moet zeggen ik vind dit niet heel slecht. Nogmaals op de een of andere manier hoor ik Kendrick hier ook in wellicht voor velen vloeken in de kerk maar begint steeds meer op te vallen.
Eigenlijk vind ik IDFT een guilty pleasure, op zijn tijd best een leuke track om op te zetten.
Momma Told Me is wat te eentonig vergeleken met wat ik ervoor gehoord heb, te weinig afwisseling nu en minder. Placebo is door Royce aanwezigheid wat cleaner en dat is wel goed voor de afwisseling van de sound. Ik vind Royce ook goed komen, het voegt wat toe aan de track sowieso maar ook aan de sound van het album. Nu kan ik de alternatieve sound ook wat meer waarderen, ja deze track vind ik wel tof, beste tot nu toe. Gutter wat een aparte track, ik vind het moeilijk te zeggen of ik het nu wel dig of niet. Het put your hands in the skyyyy vind ik niet tof, maar de productie en raps eigenlijk toch wel hahaah. Ik zeg "toch" omdat ik normaal gesproken niet echt van dit soort producties ben wat uitzonderingen daar gelaten maar ik moet zeggen Grip valt niet bepaald tegen. JDDTTIN, ik begrijp dit niet helemaal wat een rare vage track. A Soldier's Story vind ik verrassend erg nice klinken, die beetje lome productie en rustige beats passen erg goed bij de sound van de rapper. Ja hoor deze is best nice! Walkthrough is een beetje teveel D12 sound, ik weet dat klinkt een beetje als "alleen omdat Eminem erop zit" maar dat is het niet alleen. Sowieso vind ik Eminem niet heel erg mijn ding, op deze track is hij veel minder storend dan op zijn solo werk though. Ja niet mijn soort track maar ook niet heel slecht. Het versneld rappen stukjes vind ik wel kut. The Lox is een gedrocht. Tot At What Cost vooral vergetelijke nietszeggende tracks. At What Cost doet me weer aan Kendrick denken, kwa geluid, kwa verhalend rappen. De zangeressen zijn kut en zonde dat dit refrein erop zit want kwa beat en productie wel nice. De lyrics zijn overigens best nice van Grip al het hele album. Op Patterns alleen vind ik het niet vet, die hele track is zeurderig en suf.
Pennies gaat weer een beetje terug naar de sound van de eerste helft wat op zich ook wel logisch is. Ik moet er ineens weer aan wennen maar vind het niet heel slecht alleen dat schreeuw stemmetje vind ik niet tof. Aan de ene kant past het gekke geschreeuw wel op de productie maar moet er erg aan wennen.

Ik moet zeggen dat ik dit nooit zelf zou opzetten of aandachtig zou luisteren als ik 1 a 2 tracks hoor. Daarom vind ik dit soort "spelletjes" altijd wel leuk omdat je gedwongen wordt wat verder dan the usual te luisteren om het wel eerlijk te houden. En daardoor wat meer went aan sounds die je normaal nooit checkt en het zelfs wel gaat waarderen. Dat heb ik met Grip zeker, die sound gaat wennen en wordt hier en daar zelfs wel tof. Ook kwa lyrics is dit verre van slecht alleen die stemmetjes op allerlei hoogtes, het manische, moet ik heel erg aan wennen. Maar nogmaals veeeel beter dan verwacht.

In Search Of, ik kan Phil The Agony meestal wel waarderen maar niet te lang en ook niet een heel album lang. Strong Arm Steady wel eens geluisterd maar echt wel een flinke tijd terug dus kon me de sound niet echt voor de geest halen. Best of Times vind ik best wel kut, die zang lijkt wel John Legend maar zie dat het Phonte is. Op zich wel een Little Brother liefhebber maar deze track nee dit is het niet voor mij. Deze track klinkt voor mij als een van de slechtere tracks van Foreign Exchange (naar mijn mening hebben ze er erg veel). Cheeba Cheeba vind ik vooral saai, deze sound doet me helemaal niks. Ook de sample is een beetje van, wat is de bedoeling ervan. Chittlins & Pepsi is iets beter, maar ik vind de sample niet tof het haalt het tempo eruit. Het geheel klinkt als een hele lichte versie van Little Brother minus toffe beats, minus vette rappers, minus verrassende producties. Zoverre ligt dit mij helemaal niet. Beter dan Foreign Exchange maar wel in hetzelfde straatje. Telegram is een nietszeggende skit/interlude.
Questions is kwa productie iets beter en de raps hebben zelfs ietwat weg van Questlove. Ik ben een fan van Planet Asia maar die gaat de track niet redden. De raps klinken vooral als geen flow te hebben.
2 zeer vergetelijke tracks verder komen we aan bij Get Started, wat vooral erg klinkt als een van de mindere Kwalib tracks van het Beautiful album. Nee weer een miss voor mij. Interlude 1 is kut.
Weer 3 uiterst vergetelijke tracks en dat terwijl de features mij standaard wel liggen, Guilty Simpson is zeker mijn ding, Evidence ook. Ambassadors heeft een refrein dat het verneukt, het oplezende nietszeggende gedeelte. Kwa productie wel ok trouwens. Bark Like A Dog, tering wat slecht.
2 Pistols klinkt als een hele slechte poging Guilty Simpson na te doen.

Dit album is echt helemaal niks voor mij wat zeer verrassend is want als ik de rappers individueel bekijk is het vaak wel iets wat ik tof vind. Ik vind de sound hier heel rommelig met vrijwel geen vette producties en hele saaie beats. Het sample werk is erg simpel en nergens verrassend. Ik vind het geheel helemaal niet tof.

Zeeeeer verrassend gaat deze naar Grip. Dat album heeft me behoorlijk verrast en dat heeft Strong Arm Steady eigenlijk ook gedaan maar de verkeerde richting op.

Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 1-3

Ik ken Westside Gunn wat normaal gesproken helemaal mijn ding niet is, Grassroots ken ik totaal niet.

WG, No Vacancy is soort van de eerste track en is niet tof. Een beetje alsof je zeikerige neefje op de mic wilt komen. George Bondo klinkt een stuk beter, zowel kwa productie, beat als lyrics/rapper. Eigenlijk komt hij zelfs wel goed, wellicht gaat het kwartje toch vallen?! 327 is wel ok maar die eerste rapper klinkt als Mobb Deep's eerste album, echt een schreeuwend jochie. Het refrein is wel zwaar kut, dat half zangende getver. French Toast, tering wat verneukt die gast met hoge stem dit. Wie is dat trouwens? Ik neem aan dat Westside Gunn de lagere stem is maar wie is het jochie? neckshot!
De raps verder best nice, ook lekkere afwisseling in de flow en toch on point. Ja dit nummer dig ik wel.
Euro Step, getver. Ik ben wel een Freddie Gibs liefhebber maar die productie van $500 Ounces is saai.
Versace weer dat jochie, en dus kut. Claiborne Kick, vergetelijk en saai. Shawn vs Flair, productie en beat vet. Jochie, wat een kut stem, verpest die hele track. Eerlijk zijn lyrics zijn echt niet slecht maar die delivery en flow getver. Ook scratches zijn dope, echt zonde van het jochie, dat is gewoon kut op die track, gemiste kans. Laatste 2 track vergetelijk.

Het is gewoon weer niet gelukt tussen mij en Westside Gunn, ik hoor vaak positieve verhalen erover en iedere keer als ik het weer probeer denk ik nee ik hoor het niet. Moet ik wel zeggen dat ik het op dit album hier en daar wel degelijk hoor, in de zin van Westside Gunn heeft meer in zijn mars dan wat ik vermoedde. Maar er staan teveel tracks op die ik echt kut vind of zwaar vergetelijk. Ik denk als ik de beste tracks neem van pakweg 8 albums en die op 1 album zet, het wellicht wel tof vind.

Da Grassroots, Ik ken deze groep helemaal niet ook niet zo op het eerste gehoor. Uit Canada zie ik.
Eerste track is meteen mijn ding, vette smaple, beat, raps. Thematics doet me kwa productie denken aan J-Live wat een pluspunt is. Vette track, ook kwa rappers. Ook positief dat er meerdere rappers zijn want dat is soms een negatief puntje bij J-Live dat wat eentoniger klinkt. Eternal is heel dope, wat meer spacey sound. K-os ken ik trouwens wel maar kwam er pas later achter ddat hij meedeed niet meteen herkent.
Hele vette track, de raps die goed verstaanbaar zijn en clean flowen passen goed op de wat meer vagere sound van de productie en de harde beats maken het helemaal af. Vette track dit. Precious Metals is gewoon wel ok, de beat is tof de productie weinig enerverend maar ook niet slecht. Zelfde voor Last Days, niet slecht maar ook niet heel tof. Price Of Livin vind ik kwa productie wel vetjes, toffe bas en die rustige maar harde beat is nice. Raps passen er ook lekker op, sowieso heeft die eerste rapper een fijn stem geluid. Pylar sanchez vind ik een mindere track, niet heel slecht maar ook niet tof. Zang is heel kut.
Postwal Work is kut, jammer die track erop. Black Dove is wel ok, de beat is nice raps goed, productie wat saai maar wel ok. De tweede helft van dit album kakt ietwat in naar mijn mening, wellicht omdat je aan de sound went maar toch ook omdat het wat meer op elkaar begint te lijken. Positief is wel dat de rappers op een fijne manier rappen, clean en goed verstaanbaar waardoor het nergens echt door de ondergrens zakt. Maar dit album is wat te lang waardoor je je aandacht op het eind verliest.
Op Youtube staan tracks (Drama + Living Under Water) die op dit album gezet zijn maar niet in de lijst op MM staat, wat erg jammer is want juist die tracks op dit album komt de afwisseling ten goede, dope tracks beide.

Al om al vind ik het een lekker album met dope producties hier en daar, maar het wordt wat eentonig na verloop van tijd. Het is nergens echt slecht maar als ik 50 tracks bij wijze van spreken van 1 groep op een album zet met constant een zelfde soort geluid dan hoor je de laatste 30 tracks niet meer. Ik zet het er even overdreven op voor die mensen die het begrip "te lang album" niet kunnen bevatten. Dus ik ben er wat gevoeliger voor ook op albums die circa 20 tracks tellen.

Het wordt Da Grassroots by a mile en een beetje.

Ik zie dat ik weer gefaald heb in het kort houden, ik ga het niet eens meer proberen

Dank je wel voor de onnodige opmerking Shelter, beetje jammer. Je hebt dat wel in je het willen zoeken van de confrontatie. Gelukkig ben ik in een heel andere mood dan ik was in de GOAT MC-periode... Anders was dit sowieso terug-geëikel geworden (of...?). Jammer, maar om de een of andere reden trigger ik je... Maar ja ik zal het allemaal wel niet kunnen bevatten, dat krijg je als je je school niet afmaakt!

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 3-2

All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 2-3

Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 2-3

Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 1-4

Dank je wel voor de onnodige opmerking Shelter, beetje jammer. Je hebt dat wel in je het willen zoeken van de confrontatie. Gelukkig ben ik in een heel andere mood dan ik was in de GOAT MC-periode... Anders was dit sowieso terug-geëikel geworden (of...?). Jammer, maar om de een of andere reden trigger ik je... Maar ja ik zal het allemaal wel niet kunnen bevatten, dat krijg je als je je school niet afmaakt!

Rustig beste man, het was absoluut niet bedoeld als een lullig bericht maar meer als een plaagstootje omdat je er zelf ook over begon. Echt verre van bedoeld als lullig doen, mijn excuses als het zo over kwam maar totaal niet de bedoeling. Ik bedoelde het ook meer als geintje naar mijzelf omdat ik echt probeer die stukjes kort te houden maar het mij echt niet lukt.
Gewoon een soort van onvermogen wat ik zelf erken en ook helemaal niet erg vind als anderen er lol mee hebben. Vandaar ook dat ik zei, ik ga het niet eens meer proberen.
Volgens mij hebben we de goat topic prive berichtswijs uitgesproken toch, zand erover is voor mij echt zand erover, hopenlijk voor jou ook.

Shelter schreef:
(quote)

Rustig beste man, het was absoluut niet bedoeld als een lullig bericht maar meer als een plaagstootje omdat je er zelf ook over begon. Echt verre van bedoeld als lullig doen, mijn excuses als het zo over kwam maar totaal niet de bedoeling. Ik bedoelde het ook meer als geintje naar mijzelf omdat ik echt probeer die stukjes kort te houden maar het mij echt niet lukt.
Gewoon een soort van onvermogen wat ik zelf erken en ook helemaal niet erg vind als anderen er lol mee hebben. Vandaar ook dat ik zei, ik ga het niet eens meer proberen.
Volgens mij hebben we de goat topic prive berichtswijs uitgesproken toch, zand erover is voor mij echt zand erover, hopenlijk voor jou ook.

Heb je een DM hierover gestuurd, om het topic van verdere vervuiling te onthouden.

(quote)

Heb je een DM hierover gestuurd, om het topic van verdere vervuiling te onthouden.

Gereageerd en zoals ik al eerder zei, niks aan de hand even goede vrienden.

Flipm0de schreef:
(quote)

Nee die is begin dit jaar al voorbij gekomen en heeft verloren van Aceyalone - A Book of Human Language, maar alsnog zeker een luisterbeurt waard.
A ja, precies de enige battleronde die ik gemist heb . Ga nu All Natural luisteren

Ben ook nog in de luistermodus. Toffe battles wel weer. Moet alleen de laatste nog eens WSG herluisteren (geen zin in) en kennismaken met Grassroots (wel zin in). Tot nu toe hebben de albums die ik al wat beter ken een streepje voor in deze ronde, maar gok dat dit bij WSG niet zo zal zijn. Alleen features kan ik nog wel waarderen van hem, maar qua albums al lang geleden dat ik het tof vond.

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 4-2
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 2-4
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 2-4
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 2-4

Bij voorbaat maar even een disclaimer over de speelduur van albums: mijn voorkeur gaat uit naar albums die op één LP pas qua tijd. Maximaal een klein uurtje dus. En dan nog kan een album voor mij te lang duren als er weinig onderscheid is tussen de nummers, hoe goed ze ook zijn. Uitzonderingen wat betreft de lengte en diversiteit zijn er uiteraard altijd, maar dit is hoe ik er tegenaan kijk. Ik sluit ook niet uit dat het komt doordat ik een spanningsboog van een putdeksel heb (geen Gen Z though).

Mass Influence was een fijne ontdekking. Relaxte hip hop met lekkere raps en bijna Dilla-achtige producties. Smoothe Da Hustler is ook tof, maar de tracks beginnen af en toe toch wel wat op elkaar te lijken.

All Natural vind ik dus te lang en te weinig onderscheidend. Allemaal sterke tracks, maar vrijwel niks dat het album echt geweldig maakt. Keepers Of The Funk heeft daarentegen dat heerlijke oldschool hip hop geluid.

Ik had wat moeite met Grip. Eerst leek het niks voor mij. En juist op het moment dat ik het goed begon te vinden kwam hij weer met een kutnummer. Daarbij doet zijn stem erg aan Kendrick Lamar denken en Kendrick is één van de weinigen van wie ik dit lange tijd kan verdragen. In Search Of Stoney Jackson is daarnaast ook gewoon een sterk album. Soms ligt de kracht van Madlib juist in het minder opvallend produceren, waardoor je juist iedere keer weer kleine dingetjes ontdekt. Lekker album!

Passage Of Time vind ik ook weer wat lang en saai. Prima hip hop, maar het loopt echt weg. Westside Gunn is ook een waardeloze rapper, maar slaagt er bij vlagen in goede beats en gasten aan te trekken. Pray For Paris is hier het bewijs van. Eén van zijn beste, zo niet het beste album van hem.

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 4-3
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 2-5
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 2-5
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 2-5

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 5-3
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 2-6
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 2-6
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 2-6

Wegens tijdgebrek hou ik het kort: mand.

Morgen komt er een eind aan de eerste ronde, we hebben dan alle 128 albums gehad.
Willen we dit tempo van 1 stemming per week erin houden of switchen jullie liever naar 2 per week?

Twee per week, lijkt me. De meeste albums kennen we nu toch?

Yes, zal nog een enkele plaat herbeluisteren, want er is vast wat weggezakt, maar twee stemmingen per week moet lukken.

Mass Influence - The Underground Science (1999) - Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America (1996) 6-3
All Natural - Second Nature (2001) - Lords of the Underground - Keepers of the Funk (1994) 2-7
Grip - I Died for This!? (2021) - Strong Arm Steady - In Search of Stoney Jackson (2009) 2-7
Westside Gunn - Pray for Paris (2020) - Da Grassroots - Passage Through Time (1999) 2-7

Ik sluit me aan bij de blijkbaar gangbare opinie deze ronde. Ben niet omvergeblazen deze ronde.

Door lage gemiddelde bij Mass Influence had ik daar niet zo veel van verwacht, maar ben er blij door verrast. Het is allemaal weinig nieuws onder de zon (veel invloed zal Mass Influence daarmee niet hebben) maar wel erg doeltreffend en relaxed allemaal. Fijne sound. Die Big Von is ook een een fijne kwaliteitsinjectie.
Smoothe da Hustler vind ik een wisselvallig album. Dollar Bill vind ik bv erg mak en matig. Saaie productie en nog saaiere raps. Glocks on Cock is alleen maar irritant. Alles daaraan. Body Language vind ik dan weer beter, onder meer dankzij die Trigga die ik beter trek dan Smoothe. Vreemde artiestennaam overigens voor iemand die rauw probeert te klinken. Smooth is wel de laatste typologie waar ik aan denk als ik die vent hoor rappen. Op Neva Die Alone flowt ie wel weer erg lekker. Jammer dat de productie zo overdadig wordt tijdens het refrein met ook dat foute gezang. Food for Thought doet je vermoeden dat Neva Die Alone met behulp van ghostwriter is gedaan en Smoothe deze weer zelf moest doen. Opeens weer zulk mak gerap (vooral eerste rap), met bovendien een vervelend (in de letterlijke zin: het verveelt snel) refrein. Only Human is wat zeikerig. In Hustler's Theme staat die Smoothe me weer erg tegen, met samplewerk eronder dat tegen jatten aanzit. Bloemen zijn voor Mass Influence dus.

All Natural vind ik wisselvallig. Op de albumpagina lees ik associaties met Mobb Deep, Wu en JMT maar dat hoor ik er allemaal niet in. Vind het veel lichtvoetiger allemaal. Slecht is het niet hoor. Think Again bv is een sterke track maar bv Return of the Avenger kan ik erg weinig mee. En er staan iets te veel van die tracks op (Elements of Style...). Ben ook niet zo onder de indruk van die Capital D.
Dan Lords of the Underground. Harde beats en lekkere flows. Wel jammer dat het qua inhoud en ook woordenspel allemaal niet veel voorstelt. Om die reden kan ik mijn aandacht er niet helemaal bij houden. Toch krijgt het wel de voorkeur boven All Natural.

Grip vind ik erg matig. Kan er verder niet zoveel over zeggen. Snap niet wat hier aan zou moeten spreken. Aardige maar wat saaie producties met aardige tot matige raps maakt weinig bijzonder tot erg slecht. Enem3 bv is echt waardeloos. Wel grappig om die Big Rube opeens weer eens te horen. Herkende het direct van Liberation.
Strong Arm Steady wekte snel mijn interesse: Madlibproducties, nuf said. Opener Best of Times maakt geen geweldige indruk do. En dat blijft eigenlijk zo. Ik heb zelden zulke matige Madlibproducties gehoord. Rappend is het ook nergens verheffend. Gewoon erg 'mwah' allemaal. Fikse tegenvaller.
Dus ja, welke vind ik het minst matig? SAS dan nipt.

Westside Gunn: Boom, boom, boom, boom, BOOM. DRRRRRRR. Echt strontirritant. Rapstijl kan me ook niet bekoren. Op zich vind ik die Griseldaklik wel tof hoor (ga G.O.A.T. van Conway ook eens checken), maar dit is het minste dat ik er tot nu toe van gehoord heb. Premo-productie valt ook vies tegen hier, geitonwaardig. De Alchemistproducties zijn stuk sterker hier.
Bij Grassroots las ik deze opmerking van mezelf op de albumpagina:
Niek schreef:
Kan hier niet zo enthousiast van worden. Alles is ok, maar er niets dat zich echt onderscheidt, op Political Proverbs na misschien. Het gaat allemaal een beetje langs me heen.
Body Language moet ik ook toevoegen aan de onderscheidende tracks misschien, dankzij de beat, want dat gelul over lullen irriteert me andermaal.
Opnieuw beetje kiezen tussen matig en matiger. Voorkeur gaat nipt naar Grassroots.

Flipm0de schreef:
Morgen komt er een eind aan de eerste ronde, we hebben dan alle 128 albums gehad.
Willen we dit tempo van 1 stemming per week erin houden of switchen jullie liever naar 2 per week?
Mijlpaaltje hoor! Borreltje waard vanavond. Persoonlijk zou ik graag op 1 stemming per week blijven, maar dat komt omdat ik komende periode minder tijd heb om te luisteren. Maar ik kan me voorstellen dat de rest liever opschroeft. Het klopt immers wat Silky & Smooth zegt, we hebben alles al gehoord.

Ben wel benieuwd wie Mobb Deep in All Natural hoort, en ook Jedi Mind Tricks...hoe verzin je het?

Flipm0de schreef:

2 per week lijkt me wel goed om te voorkomen dat het niet tot 2041 duurt voor we een winnaar hebben!

Shelter schreef:
Ben wel benieuwd wie Mobb Deep in All Natural hoort, en ook Jedi Mind Tricks...hoe verzin je het?
Kos schreef:
Lekker rauwe producties in good ol' Queensbridge style. Doet af en toe wat aan als een mix tussen Wu en Mobb Deep, maar dan zonder uitzonderlijke rappers en af en toe wat lame refreintjes (We're straight vegetarian, that's why we never have no beef )
Kos schreef:
Mensen die van Jedi Mind Tricks houden zouden dit eens moeten proberen.

Shit, deadline gemist.

Het volk heeft gesproken, we gaan terug naar 2 per week. Daarmee zullen we ook nog wel een paar maanden zoet zijn.

Mocht het al niet lekker lopen kunnen we altijd nog terug gaan naar 1.

Ben vanavond weer thuis om de loting te doen en ronde 2 te starten.

Niek schreef:
(quote)
(quote)
(quote)

Haha Kos had er toen nog niet zoveel verstand van.

Kos
Hoho, ik zal m nog eens even goed terugluisteren en nagaan wat ik er mee bedoelde

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.